|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-04-22 ps2013-044-08-007-074 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

74. Vládní návrh zákona o ochraně památkového fondu a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o ochraně památkového fondu) /sněmovní tisk 666/ - prvé čtení

Date2016-04-22
Meetingps2013/044
Agenda Itemps2013/044/074
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/044schuz/s044282.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 327 • previousnext

ps2013-044-08-007-074.u10.p5.s1 K jednotlivým ustanovením.
ps2013-044-08-007-074.u10.p5.s2 Paragraf 2 a paragraf 3 - Vymezení pojmů.
ps2013-044-08-007-074.u10.p5.s3 U statutárních měst není zřejmé, zda se pojem obec vztahuje na městské části, když pojem obec není v § 3 jakkoliv upřesněna.
ps2013-044-08-007-074.u10.p5.s4 Tady prosím zpozorněte vy, kteří jste poslanci z různých politických stran z našeho hlavního města Prahy, nebo samozřejmě jsou i jiná statutární města, která mají městské části nebo městské obvody.
ps2013-044-08-007-074.u10.p5.s5 Dále v tomto § 2 a 3 ve vymezení termínu práce je uvedeno jeho rozšíření na umístění i odstranění reklamního a informačního poutače - zařízení, která nepodléhají stavebnímu zákonu.
ps2013-044-08-007-074.u10.p5.s6 Do ustanovení § 3 je kromě terminologie včleněna i věcná působnost v případě některých druhů informačních a reklamních poutačů, která do daného ustanovení nepatří.
ps2013-044-08-007-074.u10.p5.s7 Tuto nadstandardní působnost, často vztahovanou k jakémukoliv mobiliáři, je třeba zrušit.
ps2013-044-08-007-074.u10.p5.s8 Místo toho lze již dnes vydat nařízení, které může regulovat umisťování informačních a reklamních poutačů, které nepodléhají povolení podle stavebního zákona v památkových územích.
ps2013-044-08-007-074.u10.p5.s9 V Praze již takové nařízení, a číslo 26/2005 Sb., hlavního města Prahy, ve znění dalších změn, pro území pražské památkové rezervace a část přilehlého území dávno existuje.
ps2013-044-08-007-074.u10.p5.s10 Obdobnou možnost jistě mají i další obce a vůbec není třeba, pane ministře, aby tuto věc řešil zákon na ochranu památkového fondu.
ps2013-044-08-007-074.u10.p6.s1 Tady bych si dokonce dovolila navrhnout nějakou cestu, abych nebyla jenom tou, která něco kritizuje a nenavrhuje řešení.
ps2013-044-08-007-074.u10.p6.s2 Tady si myslím, že by bylo možné, pane ministře, u pojmu práce zrušit tento text - cituji: "umístění a odstranění reklamního a informační poutače, pokud nejde o zařízení podle stavebního zákona".
ps2013-044-08-007-074.u10.p6.s3 Zákon by měl jasně vymezit, že se působnost orgánu nevztahuje na mobiliář i podobné pevně neukotvené prvky s krátkou životností, jinak se, milé kolegyně a kolegové, od státu zanedlouho dozvíme a tento nám bude určovat, co si mají lidé oblékat a v jakých autech mají lidé jezdit.
ps2013-044-08-007-074.u10.p7.s1 Paragraf 2 odst. 4 odst. 5 - rozdíl v definici památkové rezervace a památkové zóny je minimální a liší se jen blíže neurčeným stupněm výjimečnosti.
ps2013-044-08-007-074.u10.p7.s2 Jedná se o neurčitý rozdíl, kde hájení zájmů státu následně závisí na zcela subjektivním posouzení.
ps2013-044-08-007-074.u10.p7.s3 V ustanovení o prohlášení památkového území stejně jako v péči o památkové území ani v plánu ochrany památkového území se tyto dva typy území vůbec neliší.
ps2013-044-08-007-074.u10.p7.s4 Je to § 26 34.
ps2013-044-08-007-074.u10.p7.s5 I tady si, pane ministře, dovoluji navrhnout konstruktivní řešení a doporučit vám, aby se rozdíl mezi rezervací a zónou v zákoně jasně a věcně vymezil.
ps2013-044-08-007-074.u10.p7.s6 Pak to bude mít význam smysl.
ps2013-044-08-007-074.u10.p8.s1 Další.
ps2013-044-08-007-074.u10.p8.s2 Paragraf 3 písm. c) - tzv. zprostředkování památkového fondu.
ps2013-044-08-007-074.u10.p8.s3 Termín navozuje dojem obchodování s památkami a to si myslím, že si nepřejeme nikdo.
ps2013-044-08-007-074.u10.p9.s1 Paragraf 3 písm. g) -
ps2013-044-08-007-074.u10.p9.s2 Práce v památkovém území- je mimo jiné: "výsadba a kácení dřevin na veřejném prostranství v zastavěném území".
ps2013-044-08-007-074.u10.p9.s3 Z toho prosím pěkně vyplývá, že dřeviny mimo veřejná prostranství, když opět použiji případ Prahy 2, tak například Havlíčkovy sady nebo Ztracenka v Praze 2, nemají památkovou hodnotu.
ps2013-044-08-007-074.u10.p9.s4 Veřejná prostranství mají být ve smyslu zákona o obcích a zákona o hlavním městě Praze přístupná, pane ministře, každému - každému! - a bez omezení.
ps2013-044-08-007-074.u10.p9.s5 To není u velké části parků nebo i zámeckých zahrad splněno.
ps2013-044-08-007-074.u10.p9.s6 Tam to naráží samozřejmě na vandalismus a sociálněpatologické jevy a zavírají se na noc.
ps2013-044-08-007-074.u10.p9.s7 Ale životnost dřevin je v porovnání s životností nemovitých památek nesrovnatelně menší.
ps2013-044-08-007-074.u10.p9.s8 Navrhujete úplně zbytečnou byrokracii někam, kde by měla být ponechána na vůli samospráv obcí, a ne zase někomu něco nařizovat v uvozovkách ministerským výnosem neboli zákonem.
ps2013-044-08-007-074.u10.p9.s9 I tady mám návrh na řešení, pane ministře.
ps2013-044-08-007-074.u10.p9.s10 Navrhovala bych stanovit, že orgán ochrany památkového fondu je dotčeným orgánem pouze v případě rozhodování příslušného orgánu v řízení o památných, památečních stromech, což si myslím, že by bylo zcela v souladu s tím, co jsem tady před chvílí říkala.
ps2013-044-08-007-074.u10.p10.s1 Paragraf 6 - památková inspekce.
ps2013-044-08-007-074.u10.p10.s2 Památková inspekce kontrolovat výkon přenesené působnosti pouze u krajského úřadu, nikoliv u obcí s rozšířenou působností.
ps2013-044-08-007-074.u10.p10.s3 Působnost krajského úřadu ve vztahu k obcím s rozšířenou působností vůbec nepokrývá působnost památkové inspekce v plném rozsahu.
ps2013-044-08-007-074.u10.p10.s4 Nevím, jestli jste si toho vědomi.
ps2013-044-08-007-074.u10.p11.s1 Paragraf 8 a 9 - Obecní úřady s rozšířenou působností.
ps2013-044-08-007-074.u10.p11.s2 Tady není jasné, pane ministře, zda statutární města mohou působnost státní správy přenést na úřady městských částí.
ps2013-044-08-007-074.u10.p11.s3 Opět je nás tady celá řada starostů, kteří jsme z městských obvodů anebo z městských částí.
ps2013-044-08-007-074.u10.p11.s4 Tady se domnívám, že možná ano.
ps2013-044-08-007-074.u10.p11.s5 Ale zase jak jsem říkala, je to úplně v kontrastu s § 9, s Prahou, kde je využití statutu iracionálně zakázáno.
ps2013-044-08-007-074.u10.p11.s6 Pravomoci výkonu památkové péče v Praze jsou centralizovány na Magistrát hlavního města Prahy, který podle § 9 - opět mi dovolte citovat - "vykonává na úseku památkové péče působnost krajského úřadu a obecního obce s rozšířenou působností".
ps2013-044-08-007-074.u10.p11.s7 Tím by bylo totiž, pane ministře, uzákoněno, že městská část v Praze se nemůže stát dotčeným orgánem na úseku památkové péče a ani to nemůže být statutem svěřeno.
ps2013-044-08-007-074.u10.p11.s8 Slyšíte dobře.
ps2013-044-08-007-074.u10.p11.s9 Ani to nemůže být statutem svěřeno.
ps2013-044-08-007-074.u10.p11.s10 Kromě jiného tímto jsou nadále kumulovány působnosti na magistrátu oproti pravomocem městských částí, což je v občasné společnosti, na kterou vy se tak rád odvoláváte, přinejmenším zarážející.
ps2013-044-08-007-074.u10.p12.s1 V hlavním městě Praze, pane ministře, je odborná úroveň úřadů městských částí většinou vyšší, tím se nechci nějakým způsobem dotknout menších obcí, ale prostě i vzhledem k tomu, že případů řeší každý úředník mnohem víc než úředníci na obcích malých, kde se dostanou do nějaké situace s vyřešením nějakého případu třeba méně často.
ps2013-044-08-007-074.u10.p12.s2 Takže jak jsem řekla, úřady obcí s rozšířenou působností je to poněkud menší frekventovanost.
ps2013-044-08-007-074.u10.p12.s3 Přinesení působnosti na městské části tam, kde je větší množství nemovitých kulturních památek, a tam, kde jsou vyhlášena památková území, by bylo namístě.
ps2013-044-08-007-074.u10.p12.s4 Nejenom v Praze, ale i v dalších částech zákona jde o další kumulaci moci na co nejvyšší úroveň.
ps2013-044-08-007-074.u10.p12.s5 Logická by podle mého názoru byla naopak decentralizace pravomocí.
ps2013-044-08-007-074.u10.p12.s6 A jistě chápete, že jako členka ODS budu po každé navrhovat věci, které povedou k decentralizaci, nikoliv k centralizaci, tak jak nám tyto návrhy jeden za druhým předkládá současná vláda.
ps2013-044-08-007-074.u10.p12.s7 Pro by byla naopak logická decentralizace pravomocí a s tím souvisejících přenesení odpovědnosti a výkonu v oblasti památkové péče na městské části, kterých se dané problémy přímo dotýkají.
ps2013-044-08-007-074.u10.p12.s8 Magistrát hlavního města Prahy by vykonával státní správu na úseku památkové péče na úrovni krajského úřadu a prvoinstančně jen tam, kde by působnost nebyla přenesena statutem na městské části.
ps2013-044-08-007-074.u10.p12.s9 Tento požadavek lze odůvodnit i tzv. vykonáním zkoušek odborné způsobilosti.
ps2013-044-08-007-074.u10.p12.s10 Myslím si, že skutečně toto by byla věc, která by byla ku prospěchu.
ps2013-044-08-007-074.u10.p12.s11 Co navrhuji.
ps2013-044-08-007-074.u10.p12.s12 Navrhuji, pane ministře, vypustit § 9.
ps2013-044-08-007-074.u10.p13.s1 Když si otevřete § 15 - Úloha veřejnosti při ochraně architektonického dědictví.
ps2013-044-08-007-074.u10.p13.s2 Ono to zní velmi vznešeně.
ps2013-044-08-007-074.u10.p13.s3 Vedle nadací a spolků by měly mít možnost vystupovat za veřejnost a předem požádat o informace o všech zahajovaných řízeních i samosprávy obcí a městských částí, na jejichž území budou projednávány práce ve smyslu pojmů uvedených v § 3 odst. d) návrhu zákona.
ps2013-044-08-007-074.u10.p14.s1 V § 16 v bodech 2 5 a v § 17 -
ps2013-044-08-007-074.u10.p14.s2 Výzkum a dokumentace v oboru památkové péče.
ps2013-044-08-007-074.u10.p14.s3 Dle těchto paragrafů by výzkum a dokumentaci v oboru památkové péče prováděl pouze a jenom památkový ústav, tzv. NPÚ.
ps2013-044-08-007-074.u10.p14.s4 To není, pane ministře, v souladu s Listinou základních práv a svobod, dle které musí být zaručena svoboda vědeckého bádání.
ps2013-044-08-007-074.u10.p14.s5 A překvapuje , že to navrhujete právě vy.
ps2013-044-08-007-074.u10.p14.s6 Právě ministr, který je ze stejné strany jako vicepremiér pro vědu a výzkum.
ps2013-044-08-007-074.u10.p14.s7 Asi jste se v KDU-ČSL o těchto věcech nebavili dostatečně, protože jinak si to neumím vysvětlit.
ps2013-044-08-007-074.u10.p15.s1 § 18 a následující - Kulturní památka.
ps2013-044-08-007-074.u10.p15.s2 V řízení o prohlášení a zrušení kulturní i národní kulturní památky chybí uvést taková maličkost - že by účastníkem řízení měla být obec a městská část ve statutárních městech, včetně hlavního města Prahy.
ps2013-044-08-007-074.u10.p15.s3 Toto by, vážené kolegyně a kolegové, skutečně měl být náš velmi zásadní a velmi důležitý požadavek.
ps2013-044-08-007-074.u10.p16.s1 Nebudu vás napínat, co budu navrhovat v závěru, ale skutečně ještě vás chci upozornit na další věci, takže budu mluvit dál.
ps2013-044-08-007-074.u10.p16.s2 Ale myslím si, že zákon není připravený tak, abychom o něm mohli hlasovat.
ps2013-044-08-007-074.u10.p16.s3 Že bychom měli ve shodě se dnes dohodnout.
ps2013-044-08-007-074.u10.p16.s4 A snad se pan ministr neurazí na tom, že mu tento návrh zákona schválíme v rámci ustanovení jednacího řádu, kde se píše o vrácení k přepracování.
ps2013-044-08-007-074.u10.p16.s5 To znamená, že pan ministr, pokud ho nebude chtít stáhnout sám, protože skutečně je velmi špatný, tak Poslanecká sněmovna jako suverén odhlasuje většinou svých hlasů vrácení k přepracování a dostaneme sem jiný návrh.
ps2013-044-08-007-074.u10.p16.s6 Návrh, který bude odpovídat všemu, co novela zákona o památkové péči v 21. století řešit, a bude kopírovat to, jak funguje v České republice veřejná správa.
ps2013-044-08-007-074.u10.p16.s7 Nebude tam vytrhovat věci z kontextu a zapomínat na statutární města, kde mají městské části anebo městské obvody.
ps2013-044-08-007-074.u10.p17.s1 § 23 - Zrušení prohlášení za kulturní památku.
ps2013-044-08-007-074.u10.p17.s2 Neurčitost pojmu takzvaně mimořádně závažný zájem.
ps2013-044-08-007-074.u10.p17.s3 Tady vůbec není přesně definována možnost zrušení prohlášení za kulturní památku.
ps2013-044-08-007-074.u10.p17.s4 Převáží jiný mimořádně závažný zájem nad zájmem na ochraně kulturní památky.
ps2013-044-08-007-074.u10.p17.s5 Není určeno, o jaký a čí (s důrazem)zájem se jedná, prosím pěkně.
ps2013-044-08-007-074.u10.p17.s6 Jestli tím náhodou někdo z úředníků, pane ministře, nemyslel veřejný zájem.
ps2013-044-08-007-074.u10.p17.s7 Ale to si musíte prověřit na svém ministerstvu vy.
ps2013-044-08-007-074.u10.p18.s1 § 26 - Návrh na prohlášení památkového území.
ps2013-044-08-007-074.u10.p18.s2 Současná památková území byla vydávána, resp. prohlašována zpravidla v dobách socialismu, to jsme tady říkali, aniž by splňovala požadavky současného návrhu zákona.
ps2013-044-08-007-074.u10.p18.s3 Byla prohlášena několika způsoby a často velmi neurčitě neboli vágně.
ps2013-044-08-007-074.u10.p18.s4 Zpravidla vůbec není stanoveno, co je podstatou ochrany.
ps2013-044-08-007-074.u10.p18.s5 Tedy co se chrání a jak se chrání.
ps2013-044-08-007-074.u10.p18.s6 To dává možnost orgánům státní správy, pane ministře, zne-u-žívat, zneužívat svého postavení a k nelegálním postupům ze strany žadatelů.
ps2013-044-08-007-074.u10.p18.s7 A tady si myslím, že pokud tato vláda o sobě prohlašuje, že je vládou, která bojuje proti korupci, tak to jde úplně mimo veškerá vaše prohlášení, která říkáte.
ps2013-044-08-007-074.u10.p18.s8 Protože tady naopak korupci dáváte tak volné pole působnosti, že to nemá obdoby.
ps2013-044-08-007-074.u10.p19.s1 Tady bych si dovolila opět navrhnout, abych nebyla ten, který něco destruuje, ale který se snaží něco spoluvytvářet.
ps2013-044-08-007-074.u10.p19.s2 Tak si myslím, že by bylo možné to řešit způsobem, že se návrh projedná s obcí a městskou částí.
ps2013-044-08-007-074.u10.p19.s3 Veškerá prohlášená památková území je třeba prohlásit znovu a nedostatky napravit.
ps2013-044-08-007-074.u10.p19.s4 Je vhodné dát příslušnému orgánu, tedy vládě a ministerstvu, zákonnou lhůtu.
ps2013-044-08-007-074.u10.p19.s5 Řekněme tři roky, čtyři roky, pět let.
ps2013-044-08-007-074.u10.p19.s6 To bude záležet na tom, co bude chtít pan ministr.
ps2013-044-08-007-074.u10.p20.s1 § 32 a 34 - Plán ochrany památkového území.

Text viewDownload CoNNL-U