ps2013-044-08-007-074.u10.p5.s1
K jednotlivým ustanovením . ps2013-044-08-007-074.u10.p5.s2
Paragraf 2 a paragraf 3 - Vymezení pojmů . ps2013-044-08-007-074.u10.p5.s3
U statutárních měst není zřejmé , zda se pojem obec vztahuje na městské části , když pojem obec není v § 3 jakkoliv upřesněna . ps2013-044-08-007-074.u10.p5.s4
Tady prosím zpozorněte vy , kteří jste poslanci z různých politických stran z našeho hlavního města Prahy , nebo samozřejmě jsou i jiná statutární města , která mají městské části nebo městské obvody . ps2013-044-08-007-074.u10.p5.s5
Dále v tomto § 2 a 3 ve vymezení termínu práce je uvedeno jeho rozšíření na umístění i odstranění reklamního a informačního poutače - zařízení , která nepodléhají stavebnímu zákonu . ps2013-044-08-007-074.u10.p5.s6
Do ustanovení § 3 je kromě terminologie včleněna i věcná působnost v případě některých druhů informačních a reklamních poutačů , která do daného ustanovení nepatří . ps2013-044-08-007-074.u10.p5.s7
Tuto nadstandardní působnost , často vztahovanou k jakémukoliv mobiliáři , je třeba zrušit . ps2013-044-08-007-074.u10.p5.s8
Místo toho lze již dnes vydat nařízení , které může regulovat umisťování informačních a reklamních poutačů , které nepodléhají povolení podle stavebního zákona v památkových územích . ps2013-044-08-007-074.u10.p5.s9
V Praze již takové nařízení , a má číslo 26 / 2005 Sb . , hlavního města Prahy , ve znění dalších změn , pro území pražské památkové rezervace a část přilehlého území dávno existuje . ps2013-044-08-007-074.u10.p5.s10
Obdobnou možnost jistě mají i další obce a vůbec není třeba , pane ministře , aby tuto věc řešil zákon na ochranu památkového fondu . ps2013-044-08-007-074.u10.p6.s1
Tady bych si dokonce dovolila navrhnout nějakou cestu , abych nebyla jenom tou , která něco kritizuje a nenavrhuje řešení . ps2013-044-08-007-074.u10.p6.s2
Tady si myslím , že by bylo možné , pane ministře , u pojmu práce zrušit tento text - cituji : " umístění a odstranění reklamního a informační poutače , pokud nejde o zařízení podle stavebního zákona " . ps2013-044-08-007-074.u10.p6.s3
Zákon by měl jasně vymezit , že se působnost orgánu nevztahuje na mobiliář i podobné pevně neukotvené prvky s krátkou životností , jinak se , milé kolegyně a kolegové , od státu zanedlouho dozvíme a tento nám bude určovat , co si mají lidé oblékat a v jakých autech mají lidé jezdit . ps2013-044-08-007-074.u10.p7.s1
Paragraf 2 odst . 4 odst . 5 - rozdíl v definici památkové rezervace a památkové zóny je minimální a liší se jen blíže neurčeným stupněm výjimečnosti . ps2013-044-08-007-074.u10.p7.s2
Jedná se o neurčitý rozdíl , kde hájení zájmů státu následně závisí na zcela subjektivním posouzení . ps2013-044-08-007-074.u10.p7.s3
V ustanovení o prohlášení památkového území stejně jako v péči o památkové území ani v plánu ochrany památkového území se tyto dva typy území vůbec neliší . ps2013-044-08-007-074.u10.p7.s4
Je to § 26 až 34 . ps2013-044-08-007-074.u10.p7.s5
I tady si , pane ministře , dovoluji navrhnout konstruktivní řešení a doporučit vám , aby se rozdíl mezi rezervací a zónou v zákoně jasně a věcně vymezil . ps2013-044-08-007-074.u10.p7.s6
Pak to bude mít význam má smysl . ps2013-044-08-007-074.u10.p8.s1
Další . ps2013-044-08-007-074.u10.p8.s2
Paragraf 3 písm . c ) - tzv . zprostředkování památkového fondu . ps2013-044-08-007-074.u10.p8.s3
Termín navozuje dojem obchodování s památkami a to si myslím , že si nepřejeme nikdo . ps2013-044-08-007-074.u10.p9.s1
Paragraf 3 písm . g ) - ps2013-044-08-007-074.u10.p9.s2
Práce v památkovém území - je mimo jiné : " výsadba a kácení dřevin na veřejném prostranství v zastavěném území " . ps2013-044-08-007-074.u10.p9.s3
Z toho prosím pěkně vyplývá , že dřeviny mimo veřejná prostranství , když opět použiji případ Prahy 2 , tak například Havlíčkovy sady nebo Ztracenka v Praze 2 , nemají památkovou hodnotu . ps2013-044-08-007-074.u10.p9.s4
Veřejná prostranství mají být ve smyslu zákona o obcích a zákona o hlavním městě Praze přístupná , pane ministře , každému - každému ! - a bez omezení . ps2013-044-08-007-074.u10.p9.s5
To není u velké části parků nebo i zámeckých zahrad splněno . ps2013-044-08-007-074.u10.p9.s6
Tam to naráží samozřejmě na vandalismus a sociálněpatologické jevy a zavírají se na noc . ps2013-044-08-007-074.u10.p9.s7
Ale životnost dřevin je v porovnání s životností nemovitých památek nesrovnatelně menší . ps2013-044-08-007-074.u10.p9.s8
Navrhujete úplně zbytečnou byrokracii někam , kde by měla být ponechána na vůli samospráv obcí , a ne zase někomu něco nařizovat v uvozovkách ministerským výnosem neboli zákonem . ps2013-044-08-007-074.u10.p9.s9
I tady mám návrh na řešení , pane ministře . ps2013-044-08-007-074.u10.p9.s10
Navrhovala bych stanovit , že orgán ochrany památkového fondu je dotčeným orgánem pouze v případě rozhodování příslušného orgánu v řízení o památných , památečních stromech , což si myslím , že by bylo zcela v souladu s tím , co jsem tady před chvílí říkala . ps2013-044-08-007-074.u10.p10.s1
Paragraf 6 - památková inspekce . ps2013-044-08-007-074.u10.p10.s2
Památková inspekce má kontrolovat výkon přenesené působnosti pouze u krajského úřadu , nikoliv u obcí s rozšířenou působností . ps2013-044-08-007-074.u10.p10.s3
Působnost krajského úřadu ve vztahu k obcím s rozšířenou působností vůbec nepokrývá působnost památkové inspekce v plném rozsahu . ps2013-044-08-007-074.u10.p10.s4
Nevím , jestli jste si toho vědomi . ps2013-044-08-007-074.u10.p11.s1
Paragraf 8 a 9 - Obecní úřady s rozšířenou působností . ps2013-044-08-007-074.u10.p11.s2
Tady není jasné , pane ministře , zda statutární města mohou působnost státní správy přenést na úřady městských částí . ps2013-044-08-007-074.u10.p11.s3
Opět je nás tady celá řada starostů , kteří jsme z městských obvodů anebo z městských částí . ps2013-044-08-007-074.u10.p11.s4
Tady se domnívám , že možná ano . ps2013-044-08-007-074.u10.p11.s5
Ale zase jak jsem říkala , je to úplně v kontrastu s § 9 , s Prahou , kde je využití statutu iracionálně zakázáno . ps2013-044-08-007-074.u10.p11.s6
Pravomoci výkonu památkové péče v Praze jsou centralizovány na Magistrát hlavního města Prahy , který podle § 9 - opět mi dovolte citovat - " vykonává na úseku památkové péče působnost krajského úřadu a obecního obce s rozšířenou působností " . ps2013-044-08-007-074.u10.p11.s7
Tím by bylo totiž , pane ministře , uzákoněno , že městská část v Praze se nemůže stát dotčeným orgánem na úseku památkové péče a ani jí to nemůže být statutem svěřeno . ps2013-044-08-007-074.u10.p11.s8
Slyšíte dobře . ps2013-044-08-007-074.u10.p11.s9
Ani jí to nemůže být statutem svěřeno . ps2013-044-08-007-074.u10.p11.s10
Kromě jiného tímto jsou nadále kumulovány působnosti na magistrátu oproti pravomocem městských částí , což je v občasné společnosti , na kterou vy se tak rád odvoláváte , přinejmenším zarážející . ps2013-044-08-007-074.u10.p12.s1
V hlavním městě Praze , pane ministře , je odborná úroveň úřadů městských částí většinou vyšší , tím se nechci nějakým způsobem dotknout menších obcí , ale prostě i vzhledem k tomu , že případů řeší každý úředník mnohem víc než úředníci na obcích malých , kde se dostanou do nějaké situace s vyřešením nějakého případu třeba méně často . ps2013-044-08-007-074.u10.p12.s2
Takže jak jsem řekla , úřady obcí s rozšířenou působností je to poněkud menší frekventovanost . ps2013-044-08-007-074.u10.p12.s3
Přinesení působnosti na městské části tam , kde je větší množství nemovitých kulturních památek , a tam , kde jsou vyhlášena památková území , by bylo namístě . ps2013-044-08-007-074.u10.p12.s4
Nejenom v Praze , ale i v dalších částech zákona jde o další kumulaci moci na co nejvyšší úroveň . ps2013-044-08-007-074.u10.p12.s5
Logická by podle mého názoru byla naopak decentralizace pravomocí . ps2013-044-08-007-074.u10.p12.s6
A jistě chápete , že já jako členka ODS budu po každé navrhovat věci , které povedou k decentralizaci , nikoliv k centralizaci , tak jak nám tyto návrhy jeden za druhým předkládá současná vláda . ps2013-044-08-007-074.u10.p12.s7
Pro mě by byla naopak logická decentralizace pravomocí a s tím souvisejících přenesení odpovědnosti a výkonu v oblasti památkové péče na městské části , kterých se dané problémy přímo dotýkají . ps2013-044-08-007-074.u10.p12.s8
Magistrát hlavního města Prahy by vykonával státní správu na úseku památkové péče na úrovni krajského úřadu a prvoinstančně jen tam , kde by působnost nebyla přenesena statutem na městské části . ps2013-044-08-007-074.u10.p12.s9
Tento požadavek lze odůvodnit i tzv . vykonáním zkoušek odborné způsobilosti . ps2013-044-08-007-074.u10.p12.s10
Myslím si , že skutečně toto by byla věc , která by byla ku prospěchu . ps2013-044-08-007-074.u10.p12.s11
Co navrhuji . ps2013-044-08-007-074.u10.p12.s12
Navrhuji , pane ministře , vypustit § 9 . ps2013-044-08-007-074.u10.p13.s1
Když si otevřete § 15 - Úloha veřejnosti při ochraně architektonického dědictví . ps2013-044-08-007-074.u10.p13.s2
Ono to zní velmi vznešeně . ps2013-044-08-007-074.u10.p13.s3
Vedle nadací a spolků by měly mít možnost vystupovat za veřejnost a předem požádat o informace o všech zahajovaných řízeních i samosprávy obcí a městských částí , na jejichž území budou projednávány práce ve smyslu pojmů uvedených v § 3 odst . d ) návrhu zákona . ps2013-044-08-007-074.u10.p14.s1
V § 16 v bodech 2 až 5 a v § 17 - ps2013-044-08-007-074.u10.p14.s2
Výzkum a dokumentace v oboru památkové péče . ps2013-044-08-007-074.u10.p14.s3
Dle těchto paragrafů by výzkum a dokumentaci v oboru památkové péče prováděl pouze a jenom památkový ústav , tzv . NPÚ . ps2013-044-08-007-074.u10.p14.s4
To není , pane ministře , v souladu s Listinou základních práv a svobod , dle které musí být zaručena svoboda vědeckého bádání . ps2013-044-08-007-074.u10.p14.s5
A překvapuje mě , že to navrhujete právě vy . ps2013-044-08-007-074.u10.p14.s6
Právě ministr , který je ze stejné strany jako vicepremiér pro vědu a výzkum . ps2013-044-08-007-074.u10.p14.s7
Asi jste se v KDU - ČSL o těchto věcech nebavili dostatečně , protože jinak si to neumím vysvětlit . ps2013-044-08-007-074.u10.p15.s1
§ 18 a následující - Kulturní památka . ps2013-044-08-007-074.u10.p15.s2
V řízení o prohlášení a zrušení kulturní i národní kulturní památky chybí uvést taková maličkost - že by účastníkem řízení měla být obec a městská část ve statutárních městech , včetně hlavního města Prahy . ps2013-044-08-007-074.u10.p15.s3
Toto by , vážené kolegyně a kolegové , skutečně měl být náš velmi zásadní a velmi důležitý požadavek . ps2013-044-08-007-074.u10.p16.s1
Nebudu vás napínat , co budu navrhovat v závěru , ale skutečně ještě vás chci upozornit na další věci , takže budu mluvit dál . ps2013-044-08-007-074.u10.p16.s2
Ale myslím si , že zákon není připravený tak , abychom o něm mohli hlasovat . ps2013-044-08-007-074.u10.p16.s3
Že bychom měli ve shodě se dnes dohodnout . ps2013-044-08-007-074.u10.p16.s4
A snad se pan ministr neurazí na tom , že mu tento návrh zákona schválíme v rámci ustanovení jednacího řádu , kde se píše o vrácení k přepracování . ps2013-044-08-007-074.u10.p16.s5
To znamená , že pan ministr , pokud ho nebude chtít stáhnout sám , protože skutečně je velmi špatný , tak Poslanecká sněmovna jako suverén odhlasuje většinou svých hlasů vrácení k přepracování a dostaneme sem jiný návrh . ps2013-044-08-007-074.u10.p16.s6
Návrh , který bude odpovídat všemu , co novela zákona o památkové péči v 21 . století má řešit , a bude kopírovat to , jak funguje v České republice veřejná správa . ps2013-044-08-007-074.u10.p16.s7
Nebude tam vytrhovat věci z kontextu a zapomínat na statutární města , kde mají městské části anebo městské obvody . ps2013-044-08-007-074.u10.p17.s1
§ 23 - Zrušení prohlášení za kulturní památku . ps2013-044-08-007-074.u10.p17.s2
Neurčitost pojmu takzvaně mimořádně závažný zájem . ps2013-044-08-007-074.u10.p17.s3
Tady vůbec není přesně definována možnost zrušení prohlášení za kulturní památku . ps2013-044-08-007-074.u10.p17.s4
Převáží jiný mimořádně závažný zájem nad zájmem na ochraně kulturní památky . ps2013-044-08-007-074.u10.p17.s5
Není určeno , o jaký a čí (s důrazem) zájem se jedná , prosím pěkně . ps2013-044-08-007-074.u10.p17.s6
Jestli tím náhodou někdo z úředníků , pane ministře , nemyslel veřejný zájem . ps2013-044-08-007-074.u10.p17.s7
Ale to si musíte prověřit na svém ministerstvu vy . ps2013-044-08-007-074.u10.p18.s1
§ 26 - Návrh na prohlášení památkového území . ps2013-044-08-007-074.u10.p18.s2
Současná památková území byla vydávána , resp . prohlašována zpravidla v dobách socialismu , to už jsme tady říkali , aniž by splňovala požadavky současného návrhu zákona . ps2013-044-08-007-074.u10.p18.s3
Byla prohlášena několika způsoby a často velmi neurčitě neboli vágně . ps2013-044-08-007-074.u10.p18.s4
Zpravidla vůbec není stanoveno , co je podstatou ochrany . ps2013-044-08-007-074.u10.p18.s5
Tedy co se chrání a jak se chrání . ps2013-044-08-007-074.u10.p18.s6
To dává možnost orgánům státní správy , pane ministře , zne - u - žívat , zneužívat svého postavení a k nelegálním postupům ze strany žadatelů . ps2013-044-08-007-074.u10.p18.s7
A tady si myslím , že pokud tato vláda o sobě prohlašuje , že je vládou , která bojuje proti korupci , tak to jde úplně mimo veškerá vaše prohlášení , která říkáte . ps2013-044-08-007-074.u10.p18.s8
Protože tady naopak té korupci dáváte tak volné pole působnosti , že to nemá obdoby . ps2013-044-08-007-074.u10.p19.s1
Tady bych si dovolila opět navrhnout , abych nebyla já ten , který něco destruuje , ale který se snaží něco spoluvytvářet . ps2013-044-08-007-074.u10.p19.s2
Tak si myslím , že by bylo možné to řešit způsobem , že se návrh projedná s obcí a městskou částí . ps2013-044-08-007-074.u10.p19.s3
Veškerá prohlášená památková území je třeba prohlásit znovu a nedostatky napravit . ps2013-044-08-007-074.u10.p19.s4
Je vhodné dát příslušnému orgánu , tedy vládě a ministerstvu , zákonnou lhůtu . ps2013-044-08-007-074.u10.p19.s5
Řekněme tři roky , čtyři roky , pět let . ps2013-044-08-007-074.u10.p19.s6
To bude záležet na tom , co bude chtít pan ministr . ps2013-044-08-007-074.u10.p20.s1
§ 32 a 34 - Plán ochrany památkového území .