|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-04-20 ps2013-044-06-011-050 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

50. Vládní návrh zákona o bezpečnostní činnosti a o změně souvisejících zákonů /sněmovní tisk 495/ - prvé čtení

Date2016-04-20
Meetingps2013/044
Agenda Itemps2013/044/050
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/044schuz/s044224.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 324 • previousnext

ps2013-044-06-011-050.u8.p4.s4 Pak sice státní instituce mohou po zadání zakázky tvrdit, že postupují s péčí řádného hospodáře, ale nízká vysoutěžená cena, kterou se zadavatelé potom chlubí, je samozřejmě navýšena o tento státní příspěvek, který se ale do nákladů veřejné zakázky neuvádí.
ps2013-044-06-011-050.u8.p4.s5 Soukromé bezpečnostní služby zaměstnávají podle odhadů asi 6 tisíc osob se zdravotním postižením a je obecně známé, že mnoho z těchto osob tento příspěvek státu nikdy neuvidí, ale ten naopak činí značnou část zisku těchto firem.
ps2013-044-06-011-050.u8.p5.s1 V zákoně o soukromé bezpečnostní činnosti tedy stále chybí kategorizace jednotlivých činností ve spojení s jasnými požadavky na zdravotní způsobilost zaměstnanců vykonávajících například fyzickou ostrahu.
ps2013-044-06-011-050.u8.p5.s2 Pokud se toto neupraví, bude i nadále docházet k tomu, že v době, kdy celá Evropa čelí aktuálním a konkrétním hrozbám terorismu, budou objekty státu a kritické infrastruktury hlídat osoby se zdravotním postižením, případně důchodci.
ps2013-044-06-011-050.u8.p5.s3 by skutečně zajímalo, jak v okamžiku nebezpečí tyto osoby zajistí bezpečnost třetích osob pohybujících se ve střežených, často veřejně přístupných objektech.
ps2013-044-06-011-050.u8.p5.s4 V žádném případě nechci diskriminovat osoby se ztíženým společenským uplatněním, ale je potřeba jasně definovat, jaké zdravotní požadavky se pro výkon činnosti bezpečnostních služeb požadují.
ps2013-044-06-011-050.u8.p6.s1 Dále návrh zákona dle mého neefektivně brání dosavadnímu zneužívání výkonu bezpečnostní činnosti pro vlastní potřebu, která doteď vlastně nebyla vůbec regulovaná.
ps2013-044-06-011-050.u8.p6.s2 Povinnost registrace výkonu ostrahy pro vlastní potřeby, a tudíž dodržování základních zákonných podmínek výkonu bezpečnostní činnosti stanovuje zákon pouze pro výkon vlastní ostrahy pracovníkem se zbraní.
ps2013-044-06-011-050.u8.p6.s3 Nebere tak vůbec v potaz samotný celkový rozsah činnosti a zejména počet osob vykonávajících bezpečnostní činnost, byť neozbrojených.
ps2013-044-06-011-050.u8.p6.s4 Nadále by tak subjekty bez jakékoli regulace dodržování minimálních standardů mohly vykonávat ostrahu velkých objektů, kde si pro účel splnění podmínky ostrahy pro vlastní potřebu pouze administrativně pronajmou jednu místnost, nebo by mohly dodávat služby ostrahy formou poskytování agenturních zaměstnanců.
ps2013-044-06-011-050.u8.p7.s1 Souhlasím také s předřečnicí paní kolegyní Černochovou, že míra zapojení tajných služeb je nepřiměřeně vysoká, hrozí její zneužití, nebo naopak zahlcení.
ps2013-044-06-011-050.u8.p7.s2 A domnívám se také, že přijetím zákona v této podobě bychom dovolili, aby stát zacházel příliš za hranici soukromí občanů.
ps2013-044-06-011-050.u8.p8.s1 Navrhuji tedy tento zákon vrátit navrhovateli k dopracování ve smyslu výše uvedených připomínek, a to tak, aby jeho přijetí opravdu znamenalo zkvalitnění trhu soukromých bezpečnostních služeb a my nemuseli tento zákon ihned po přijetí novelizovat, což by narušilo právní jistotu subjektů na tomto trhu.
ps2013-044-06-011-050.u8.p9.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-044-06-011-050.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2013-044-06-011-050.u9.p1.s2 A nyní prosím s faktickou pana poslance Chalupu.
ps2013-044-06-011-050.u9.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-044-06-011-050.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-044-06-011-050.u10.p1.s2 Velice krátce k vystoupení předřečníka.
ps2013-044-06-011-050.u10.p1.s3 si naopak myslím, že zákon je potřeba schválit v prvním čtení, dostat ho do odborných výborů a tam se skutečně věnovat jednotlivým parametrům toho zákona.
ps2013-044-06-011-050.u10.p1.s4 A budu se na to dívat tak, a myslím si, že v podstatě se na tom shodneme i v našem poslaneckém klubu, budu se na to dívat tak, že v podstatě pokud se nám podaří nastavit nové parametry pro výkon služby lidí zaměstnaných v soukromých bezpečnostních agenturách, tak to může být významný příspěvek ke zvýšení schopnosti země čelit kritickým situacím, kdy v podstatě řada objektů a řekněme subjektů může být hlídána těmito soukromými službami a Armáda a Policie České republiky a další profesionální sbory se můžou věnovat skutečně závažnějším činnostem.
ps2013-044-06-011-050.u10.p1.s5 Takhle se na to budu dívat, takhle budu k tomu zákonu přistupovat.
ps2013-044-06-011-050.u10.p1.s6 Nicméně apeluji na vás, abyste odhlasovali jeho postoupení v prvním čtení.
ps2013-044-06-011-050.u10.p1.s7 Děkuji.
ps2013-044-06-011-050.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2013-044-06-011-050.u11.p1.s2 Nyní prosím s faktickou pana poslance Klučku.
ps2013-044-06-011-050.u11.p1.s3 Připraví se pan poslanec Grospič.
ps2013-044-06-011-050.u11.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2013-044-06-011-050.u12.p1.s1 Velmi pěkně děkuji, paní místopředsedkyně.
ps2013-044-06-011-050.u12.p1.s2 v úvodním slově zpravodaje a některých dalších tady zazněl povzdech, kolik let nám tento zákon chyběl.
ps2013-044-06-011-050.u12.p1.s3 Byl bych strašně rád, kdybyste našli chviličku času a v archívu, který najdete ve svých počítačích, v těch předcházejících funkčních obdobích se podívali na tvorbu tohoto zákona a na situaci, proč byl stažen zpátky, proč byl odmítnut a proč byl zastaven.
ps2013-044-06-011-050.u12.p2.s1 Velmi prosím, a je to v souladu s tím, co říkal přede mnou kolega Chalupa, pojďme na něm pracovat a jednat ve výborech.
ps2013-044-06-011-050.u12.p2.s2 Máte-li jakýkoliv návrh na zlepšení tohoto textu, tak si ho připravte, dejte ho k projednání garančnímu výboru nebo si to připravte na jednání Sněmovny.
ps2013-044-06-011-050.u12.p2.s3 Vše je o diskusi.
ps2013-044-06-011-050.u12.p2.s4 Ale prosím, nepromarněme tuhletu šanci konečně zákon dopracovat.
ps2013-044-06-011-050.u13.p1.s1 Děkuji a nyní prosím k mikrofonu pana poslance Grospiče.
ps2013-044-06-011-050.u13.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-044-06-011-050.u14.p1.s1 Děkuji, paní místopředsedkyně.
ps2013-044-06-011-050.u14.p1.s2 Vážené kolegyně a kolegové, budu asi vystupovat v duchu svých předřečníků, tzn. budu se přiklánět k tomu, aby návrh zákona byl vpuštěn do dalšího čtení, aby byl projednáván touto Poslaneckou sněmovnou, a zároveň avizuji, že se budu přiklánět k tomu, aby byla prodloužena lhůta k jeho projednávání, protože ho považuji za velice závažný.
ps2013-044-06-011-050.u14.p1.s3 Považuji ho za velice závažný z několika důvodů.
ps2013-044-06-011-050.u14.p1.s4 Ten první důvod je, nebo jeden z těch důvodů je, že téměř přes 50 tisíc lidí tady tvoří v podstatě doposud různými právními předpisy upravovanými ozbrojené složky, které nejsou zcela pod kontrolou českého státu a mohou být pod vlivem často organizací nebo firem, na které nemá stát zatím žádné příliš legitimní možnosti působení.
ps2013-044-06-011-050.u14.p1.s5 To je zcela vážný moment a upozorňuji na to, že v předminulých obdobích se stejný problém diskutoval v souvislosti tady s jedním nejmenovaným poslancem, který rovněž měl soukromou bezpečnostní agenturu, a bylo to s ním a s těmito problémy právě spojováno.
ps2013-044-06-011-050.u14.p2.s1 Ten druhý problém.
ps2013-044-06-011-050.u14.p2.s2 Bezpečnostní agentury anebo lidé, kteří pracují v různých strážních službách, jsou často využíváni a pracují formou agenturních zaměstnanců.
ps2013-044-06-011-050.u14.p2.s3 To je velice vážný problém, se kterým je potřeba se vypořádat, a věnovat tomu také pozornost při projednávání tohoto zákona.
ps2013-044-06-011-050.u15.p1.s1 Děkuji, to byly faktické poznámky.
ps2013-044-06-011-050.u15.p1.s2 Dříve než pozvu k mikrofonu pana poslance Korte, který je další v pořadí, dovolte mi načíst omluvy.
ps2013-044-06-011-050.u15.p1.s3 Z dnešního jednání se od do z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec Benešík, z dnešního jednání mezi do konce jednacího dne se omlouvá pan poslanec Radim Fiala, od hodin ze zdravotních důvodů z dnešního jednání se omlouvá pan poslanec Vojtěch Adam, mezi a hodin z dnešního jednání z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Schwarzenberg a z dnešního jednání od hodin do konce jednacího dne se omlouvá pan poslanec Šenfeld.
ps2013-044-06-011-050.u15.p2.s1 Nyní již prosím pana poslance Korteho.
ps2013-044-06-011-050.u15.p2.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-044-06-011-050.u16.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-044-06-011-050.u16.p1.s2 Než přistoupím k věci, paní předsedající - ano, na druhý pokus se vám to povedlo.
ps2013-044-06-011-050.u16.p1.s3 Jméno Korte je sklonné.
ps2013-044-06-011-050.u16.p1.s4 Děkuji.
ps2013-044-06-011-050.u16.p2.s1 Za druhé.
ps2013-044-06-011-050.u16.p2.s2 Nějakým mně úplně nejasným řízením jsem se ocitl na tabuli přihlášených dvakrát, takže prosím tu druhou přihlášku považovat za bezpředmětnou.
ps2013-044-06-011-050.u17.p1.s1 Tu poslední, nebudu k přihlížet.
ps2013-044-06-011-050.u18.p1.s1 Ano.
ps2013-044-06-011-050.u18.p1.s2 Děkuji.
ps2013-044-06-011-050.u18.p1.s3 Dámy a pánové, pěkné odpoledne.
ps2013-044-06-011-050.u18.p2.s1 Jak zde bylo řečeno, tento návrh zákona o bezpečnostní činnosti představuje úplně novou právní úpravu, která závažné dopady nejen na provozovatele těchto služeb, ale i zaměstnance, jak bylo řečeno, je to kolem 50 tisíc osob, ale i na jejich klienty, tedy zadavatele těch služeb, ale především a zejména na touto činností dotčené osoby, na které bychom měli myslet na prvním místě.
ps2013-044-06-011-050.u18.p3.s1 Tato oblast byla jakožto živnost koncesovaná dosud chabě, resp. skoro vůbec nijak regulovaná, a skýtala tedy řadu bezpečnostních rizik jak pro klienty, tak pro objednatele, tak i pro podnikatelské či politické subjekty a koneckonců i pro celou společnost v případě možného zneužití samotnými bezpečnostními službami, zločineckými skupinami či zpravodajskými službami cizích států.
ps2013-044-06-011-050.u18.p3.s2 Návrh se pokouší o eliminaci těchto rizik.
ps2013-044-06-011-050.u18.p3.s3 Přináší zcela nový pohled na tento obor lidské činnosti a potud je v něm tedy leccos pozitivního...
ps2013-044-06-011-050.u18.p3.s4 Pardon.
ps2013-044-06-011-050.u18.p3.s5 se o těch pozitivech zmíním, ačkoliv mnohé z toho tady bylo řečeno, nikoliv proto, že bych chtěl zdržovat, ale proto, že chci být fér a nebýt pouze negativistický.
ps2013-044-06-011-050.u18.p4.s1 Myslím, že vynětí z živnostenského zákona a samotný zákon jako takový je dobře, je dobře definice těch dvou typů této činnosti, komerční a nekomerční, čili pro soukromou potřebu, i s vydělením těch poddruhů, typů činnosti.
ps2013-044-06-011-050.u18.p4.s2 Komerční činnost na základě licence, nekomerční na základě registrace, čili mírnějšího administrativního řízení.
ps2013-044-06-011-050.u18.p4.s3 Potud je to v pořádku, jenom otázka, jak se o tom zmínil pan ministr, jestli deset let není příliš dlouhá doba, ale to si vysvětlíme případně při dalším projednávání.
ps2013-044-06-011-050.u18.p5.s1 Líbí se mi, že zákon stanoví podmínky k vydání licence, podmínky obecné pro výkon bezpečnostní činnosti, definuje svéprávnost, bezúhonnost, spolehlivost, zdravotní a zejména odbornou způsobilost.
ps2013-044-06-011-050.u18.p5.s2 Myslím, že tato podmínka je výrazným krokem vpřed, protože představuje jistou garanci kvalit služeb pro klienta.
ps2013-044-06-011-050.u18.p5.s3 Kladně hodnotím zákaz souběhu nebo křížení těch činností.
ps2013-044-06-011-050.u18.p5.s4 Příklad.
ps2013-044-06-011-050.u18.p5.s5 Nemůže se nechat najmout někdo na službu soukromého detektiva proti osobě, u které vykonává ochranu.
ps2013-044-06-011-050.u18.p5.s6 Významným plusem je dle mého povinnost mlčenlivosti, která trvá do skonání věků, i po skončení smluvního či pracovněprávního vztahu.
ps2013-044-06-011-050.u18.p5.s7 Myslím si, že dobře je též povinné pojištění odpovědnosti.
ps2013-044-06-011-050.u18.p6.s1 Návrh stanovuje přestupky, správní delikty právnických osob, fyzických osob, provozovatelů, zaměstnavatelů, zaměstnanců, členů statutárních orgánů, lékaře, jakož i sankce.
ps2013-044-06-011-050.u18.p6.s2 Potud dobře.
ps2013-044-06-011-050.u18.p6.s3 Ale tím to, dámy a pánové, končí.
ps2013-044-06-011-050.u18.p6.s4 Je třeba se zaměřit na ty slabiny.
ps2013-044-06-011-050.u18.p7.s1 K výkonu dozoru být zřízeno nové pracoviště na Ministerstvu vnitra o síle cca 40 zaměstnanců.
ps2013-044-06-011-050.u18.p7.s2 Veškerý dozor, tak jak je popsán v § 62, však vyčerpává své možnosti udělením ústního pokynu či písemného rozhodnutí k odstranění zjištěných nedostatků.
ps2013-044-06-011-050.u18.p7.s3 Činnost dozoru se soustřeďuje pouze na kontrolu plnění kvalifikačních předpokladů a administrativních povinností.
ps2013-044-06-011-050.u18.p8.s1 Podíváme-li se na necitlivější oblast jako na činnost soukromého detektiva, tak i jeho povinnosti jsou obsaženy v § 43.
ps2013-044-06-011-050.u18.p8.s2 Cituji:
ps2013-044-06-011-050.u18.p9.s1 1.
ps2013-044-06-011-050.u18.p9.s2 Provozovatel je při výkonu soukromé bezpečnostní činnosti, služba soukromého detektiva, povinen: a) dbát na ochranu osobnosti, základních práv a svobod a ochranu osobních údajů všech osob, b) vést seznam osob vykonávajících soukromou bezpečností činnost.
ps2013-044-06-011-050.u18.p10.s1 2. Ministerstvo stanoví vyhláškou náležitosti seznamu podle odstavce 1 písm. b).
ps2013-044-06-011-050.u18.p11.s1 Dámy a pánové, promiňte, ale to je směšné.
ps2013-044-06-011-050.u18.p11.s2 Činnost soukromého detektiva představuje, a to nejen při eventuálním nasazení operativně technických prostředků, závažný zásah do základních lidských a občanských práv garantovaných Listinou základních práv a svobod.
ps2013-044-06-011-050.u18.p11.s3 Je to zásah do práva na soukromí podle článku 7, do práva na ochranu před neoprávněným shromažďováním, zveřejňováním či jiným zneužíváním osobních údajů podle článku 10, do práva na nedotknutelnost obydlí podle článku 12 a do práva na tajemství zpráv podávaných telefonem podle článku 13.
ps2013-044-06-011-050.u18.p12.s1 V důvodové zprávě ve zvláštní části se k tomuto paragrafu praví - cituji: "Předkladatel návrhu zákona považuje tuto oblast za velmi citlivou z hlediska jejího vnímání ze strany laické i odborné veřejnosti."
ps2013-044-06-011-050.u18.p12.s2 Touto větou ovšem citlivý přístup předkladatele k této problematice končí.
ps2013-044-06-011-050.u18.p12.s3 Předkladatel si dává velkou práci, aby na 15 stranách důvodové zprávy doložil, že zavést do návrhu speciální úpravu výslovně zakazující neoprávněné sledování osob, včetně tzv. nelegálních odposlechů, a to jsou prosím všechny kromě těch, které jsou prováděny Policií ČR podle reglementu trestního řádu § 88 či 128, a zavést do trestního zákoníku speciální skutkovou podstatu trestného činu postihující takové jednání je nadbytečné, neboť je údajně dostatečně pokryto stávající právní úpravou.
ps2013-044-06-011-050.u18.p12.s4 Dokonce přitom alibisticky tvrdí, že za legalitu objednávky je odpovědný objednatel.
ps2013-044-06-011-050.u18.p12.s5 Přitom v obecné části důvodové zprávy je nutnost takovéto úpravy uvedena jako jeden z hlavních důvodů vzniku nové, tedy této, právní úpravy.
ps2013-044-06-011-050.u18.p12.s6 prosím cituji na straně 51: "Je možné zmínit mediálně známé případy, kdy jedna konkrétní soukromá bezpečnostní služba v minulosti výrazně negativně zasáhla do průběhu komunálních voleb v hlavním městě Praze konaných v roce 2010.
ps2013-044-06-011-050.u18.p12.s7 S velkou pravděpodobností se podílela na řešení vnitrostranické krize jedné z bývalých vládních stran formou instalace odposlechového zařízení v bytě politicky činné osoby apod.
ps2013-044-06-011-050.u18.p12.s8 Tím došlo k zásadnímu posunu ve vnímání dosavadního charakteru působení soukromých bezpečnostních služeb ze strany veřejnosti, ale i zainteresovaných orgánů veřejné moci a omezení těchto excesů soukromých bezpečnostních služeb nelze dosáhnout jinak než navrhovanou novou právní úpravou, která obdobné činnosti výslovně zakáže."
ps2013-044-06-011-050.u18.p12.s9 Zdůrazňuji, navrhovaná úprava si kladla za cíl obdobné činnosti výslovně zakázat.

Text viewDownload CoNNL-U