|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-03-11 ps2013-042-08-005-067 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

67. Vládní návrh ústavního zákona o celostátním referendu /sněmovní tisk 559/ - prvé čtení

Date2016-03-11
Meetingps2013/042
Agenda Itemps2013/042/067
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/s042269.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1089 • previousnext

ps2013-042-08-005-067.u1.p1.s1 67.
ps2013-042-08-005-067.u1.p1.s2 Vládní návrh ústavního zákona o celostátním referendu /sněmovní tisk 559/ - prvé čtení
ps2013-042-08-005-067.u1.p2.s1 Prosím, aby se slova ujal pan prezident republiky.
ps2013-042-08-005-067.u2.p1.s1 Vážený pane předsedo Poslanecké sněmovny, vážení členové vlády, vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci.
ps2013-042-08-005-067.u2.p1.s2 Prezident republiky sice právo vystoupit k jakémukoliv projednávanému tématu, ale domnívám se, že by se měl soustředit pouze na zákony, které jsou pro osud naší země klíčové, nebo chcete-li páteřní.
ps2013-042-08-005-067.u2.p1.s3 dosud jsem v tomto smyslu před vámi vystoupil třikrát, včetně dnešního vystoupení.
ps2013-042-08-005-067.u2.p2.s1 Nejdříve jsem polemizoval s návrhem služebního zákona, protože se i nadále domnívám, že dobrý úmysl tohoto zákona, to jest depolitizovat státní správu, nebyl naplněn a vedl k opačnému účinku.
ps2013-042-08-005-067.u2.p2.s2 Jak si vzpomenete, brojil jsem zejména proti instituci politických náměstků.
ps2013-042-08-005-067.u2.p2.s3 A v jednom z nedávno uniknuvších e-mailů zaujal jeden, který říká - cituji: "Je mi 60 let a chtěl bych dělat politického náměstka, a to na jakémkoli ministerstvu."
ps2013-042-08-005-067.u2.p2.s4 Konec citátu.
ps2013-042-08-005-067.u2.p2.s5 Myslím si, že autor tohoto e-mailu moji kritiku potvrdil.
ps2013-042-08-005-067.u2.p2.s6 Tuto věc ovšem pokládám za uzavřenou.
ps2013-042-08-005-067.u2.p3.s1 Druhý zákon, který jsem naopak podpořil, byl zákon o prokázání původu příjmů a majetku, protože nastal čas, abychom našli odvahu oddělit lidi, kteří svůj majetek získali legálním způsobem, od těch, kdo ho získali pomocí ekonomické kriminality.
ps2013-042-08-005-067.u2.p4.s1 Nu a nyní jsem mezi vám potřetí, abych podpořil zákon o obecném referendu.
ps2013-042-08-005-067.u2.p5.s1 Dovolte mi, jako starému zbrojnoši, abych si zavzpomínal na svá relativně mladá léta, když jsem jako poslanec Federálního shromáždění poprvé četl tabulku preferencí nebo prestiže jednotlivých profesí.
ps2013-042-08-005-067.u2.p5.s2 Takové tabulky se samozřejmě za komunismu nesměly sestavovat, protože všichni měli bezpochyby vysokou prestiž a nebylo potřeba zjišťovat jejich pořadí.
ps2013-042-08-005-067.u2.p5.s3 Nu a v tabulce v prvních letech po listopadové revoluci byli na prvních místech prestižních profesí učitelé, lékaři a politici, to byli ministři, nebo poslanci.
ps2013-042-08-005-067.u2.p5.s4 Šel čas, proběhlo 25 let.
ps2013-042-08-005-067.u2.p5.s5 Učitelé a lékaři na prvních místech tohoto žebříčku zůstali a poslanci se postupně propadali níž a níž, v několika posledních letech zaujímají politici, nejenom poslanci, ale i ministři, předposlední místo za uklízečkou.
ps2013-042-08-005-067.u2.p6.s1 Mimochodem, v Rakousku se uklízečka v zájmu politické korektnosti označuje jako kosmetička podlahových ploch.
ps2013-042-08-005-067.u2.p6.s2 Protože nejsem politicky korektní, říkám uklízečka.
ps2013-042-08-005-067.u2.p7.s1 Nuže dobrá.
ps2013-042-08-005-067.u2.p7.s2 Tento problém nás všechny, kdo se zabývají politickou činností, musí znepokojovat.
ps2013-042-08-005-067.u2.p7.s3 Nikdo není rád, jestliže prestiž jeho profese bez ohledu na konkrétní osoby klesá.
ps2013-042-08-005-067.u2.p7.s4 A dnes jsme se tady sešli, abychom probírali jeden ze zákonů, který alespoň částečně může politikům jejich prestiž vrátit tím, že jim umožní, aby se překonala bariéra odcizení mezi nimi a občany a občané byli více vtaženi do procesu rozhodování.
ps2013-042-08-005-067.u2.p8.s1 Někdy si za toto odcizení mohou politici sami.
ps2013-042-08-005-067.u2.p8.s2 Dovolte mi uvést jediný příklad.
ps2013-042-08-005-067.u2.p8.s3 Naprosto nesnáším výraz "obyčejní občané" nebo "obyčejní lidé".
ps2013-042-08-005-067.u2.p8.s4 Protože ten, kdo tohle říká, dává najevo papalášský despekt vůči svým posluchačům.
ps2013-042-08-005-067.u2.p8.s5 to vyvrcholí do známého výroku "šiju saka v Anglii, šiju kalhoty ve Francii, boty mám z Itálie, kdo z vás to ".
ps2013-042-08-005-067.u2.p9.s1 Všichni jsme neobyčejní.
ps2013-042-08-005-067.u2.p9.s2 Všichni za sebou máme, alespoň dospělí, nějaké vykonané dílo.
ps2013-042-08-005-067.u2.p9.s3 U někoho je to zasazený strom, u jiného postavený dům nebo zplozené dítě.
ps2013-042-08-005-067.u2.p9.s4 Nikdo není obyčejný.
ps2013-042-08-005-067.u2.p9.s5 Všichni jsme neobyčejní, a právě proto by politici měli používat výraz "normální občané", a nikoli "obyčejní občané".
ps2013-042-08-005-067.u2.p9.s6 To je ovšem jenom jedna forma odcizení mezi politiky a ostatními občany, kterou si zaviňujeme sami.
ps2013-042-08-005-067.u2.p9.s7 Zvláště když řekneme "vy obyčejní občané" a neříkáme alespoň "my obyčejní občané".
ps2013-042-08-005-067.u2.p9.s8 Ale kromě toho potřebujeme legislativní úpravy, které by tuto bariéru odcizení alespoň zmírnily.
ps2013-042-08-005-067.u2.p10.s1 A nyní si již dovolím přejít k hlavnímu tématu svého vystoupení, tedy k zákonu o obecném referendu.
ps2013-042-08-005-067.u2.p11.s1 Důkladně jsem si tento zákon prostudoval, jinak bych neměl odvahu před vás předstoupit, a s výjimkou několika drobností, které spíše vyžadují zpřesnění než zásadní změnu, bych doporučil Poslanecké sněmovně tento zákon schválit.
ps2013-042-08-005-067.u2.p11.s2 Dovolte mi, abych tyto dílčí připomínky, které jsou tři, vyjmenoval.
ps2013-042-08-005-067.u2.p12.s1 Připomínka první.
ps2013-042-08-005-067.u2.p12.s2 Zákon předpokládá, že vláda může vyslovit nesouhlas s návrhem referenda a obrátit se za tímto účelem k Ústavnímu soudu.
ps2013-042-08-005-067.u2.p12.s3 Stejný zákon předpokládá, že petenti mají totéž právo, tedy právo vyslovit nesouhlas s návrhem vlády, a Ústavní soud tak bude vrcholným arbitrem toho, zda referendum je, nebo není legitimní.
ps2013-042-08-005-067.u2.p12.s4 O.K. Ale teď si představte onu paradoxní situaci, kdy k téže skupině 15 ústavních soudců dorazí nejdříve návrh vlády, a oni ho dejme tomu přijmou, a krátce poté dorazí opačný návrh petentů.
ps2013-042-08-005-067.u2.p12.s5 V takovém případě se tito soudci dostávají do schizofrenní situace, protože těžko budou v druhém hlasování a v téže personální sestavě hlasovat proti rozhodnutí, které krátce předtím sami přijali.
ps2013-042-08-005-067.u2.p12.s6 Myslím si, že řešení je dvojí.
ps2013-042-08-005-067.u2.p12.s7 Buď aby Ústavní soud o těchto stížnostech, vlády, nebo petentů, rozhodoval nikoli v plénu, ale v senátu, a senáty by měly být odlišné při posuzování vlády, nebo petentů, a druhá varianta je, že by Ústavní soud v plánu projednával oba návrhy současně.
ps2013-042-08-005-067.u2.p12.s8 Toto je podle mého názoru zapotřebí zpřesnit, protože dosavadní výklad jasně diskriminuje petenty.
ps2013-042-08-005-067.u2.p13.s1 Případ druhý.
ps2013-042-08-005-067.u2.p13.s2 Je samozřejmé, že z otázek, které mohou být předmětem referenda, se vylučuje státní rozpočet, daně nebo lidská práva.
ps2013-042-08-005-067.u2.p13.s3 Ale pak je tam takový nenápadný bod, že předmětem referenda nemůže být právní předpis.
ps2013-042-08-005-067.u2.p13.s4 A v důvodové zprávě se jasně říká, že právním předpisem je samozřejmě i zákon, nikoli jenom podzákonná norma.
ps2013-042-08-005-067.u2.p13.s5 Z toho logicky vyplývá, že sensu stricto by se občané nemohli vyjádřit k jakémukoli návrhu zákona.
ps2013-042-08-005-067.u2.p13.s6 A zde vzniká konfuze.
ps2013-042-08-005-067.u2.p14.s1 Představte si dvě situace, kde jsem inspirován právě probíhající diskusí o snížení hranice trestní odpovědnosti mladistvých.
ps2013-042-08-005-067.u2.p14.s2 První typ otázky pro referendum by zněl: Souhlasíte se zákonem, který by snížil odpovědnost tohoto typu?
ps2013-042-08-005-067.u2.p14.s3 Druhý dotaz, prakticky identický, by zněl: Jste pro snížení odpovědnosti?
ps2013-042-08-005-067.u2.p14.s4 Takže tady vidíte naprosto jasnou konfuzi v tom bodu, že referendum se nemůže dotýkat právních předpisů, resp. zákonů.
ps2013-042-08-005-067.u2.p14.s5 Za prvé to lze velice snadno obejít, a tento příklad jsem vám právě uvedl, a za druhé je to nesmysl.
ps2013-042-08-005-067.u2.p14.s6 Protože k čemu jinému, -li referendum postihnout klíčové otázky domácí i zahraniční politiky, by se měli občané vyjadřovat než právě k otázkám, které mají být ztvárněny do podoby zákonů.
ps2013-042-08-005-067.u2.p15.s1 Nu a příklad třetí a poslední.
ps2013-042-08-005-067.u2.p15.s2 Myslím si, že zákonodárci, nebo navrhovateli, a to je spíše anekdota, ujelo pero, když napsal, že ověřování podpisů probíhat stejným způsobem, jako je tomu u ověřování podpisů při prezidentské kandidatuře.
ps2013-042-08-005-067.u2.p16.s1 Dámy a pánové, zajisté si vzpomínáte na geniální invenci Ministerstva vnitra a jeho úředníků, která spočívala v tom, že chybové archy se sčítají a nikoli průměrují.
ps2013-042-08-005-067.u2.p16.s2 Vznikla jedna anekdota - smícháním dvou lahví čtyřicetiprocentního alkoholu dostaneme kvalitní osmdesátiprocentní alkohol.
ps2013-042-08-005-067.u2.p16.s3 Takže pevně doufám, že toto bude opraveno, protože je to absolutní nesmysl.
ps2013-042-08-005-067.u2.p16.s4 A my bychom neměli opakovat chyby svých předchůdců a měli bychom se dopouštět chyb zcela nových, čerstvých a neotřelých.
ps2013-042-08-005-067.u2.p17.s1 Tolik tedy k návrhu zákona o obecném referendu.
ps2013-042-08-005-067.u2.p18.s1 Dovolte mi závěrem několik poznámek o přímé demokracii.
ps2013-042-08-005-067.u2.p18.s2 Vůbec se nedomnívám, že by přímá demokracie byla nižší formou projevu vůle občanů, než je zastupitelská demokracie.
ps2013-042-08-005-067.u2.p18.s3 Zastupitelskou a přímou demokracii pokládám za komplementární, nikoli za substituční, něco, co se vzájemně doplňuje, a dokonce i posiluje.
ps2013-042-08-005-067.u2.p19.s1 U referenda se ozývají hlasy proti, včetně skupiny, která odešla - na Karla Turečka, za což mu děkuji -, protože tato debata mně nápadně připomíná debatu, která se vedla před sto lety o všeobecném volebním právu.
ps2013-042-08-005-067.u2.p19.s2 A zaznívají zde tytéž argumenty.
ps2013-042-08-005-067.u2.p19.s3 Občané nejsou schopni rozhodovat o tak důležitých záležitostech.
ps2013-042-08-005-067.u2.p19.s4 Hrozí nám - cituji Daniela Kroupu - vláda lůzy.
ps2013-042-08-005-067.u2.p19.s5 Jeden z prezidentských kandidátů, který nedávno oznámil zrušení své kandidatury, to zdůvodnil tím, že je v této zemi příliš málo moudrých lidí.
ps2013-042-08-005-067.u2.p19.s6 Opět další citát.
ps2013-042-08-005-067.u2.p20.s1 Dámy a pánové, nikdo nemá právo urážet svůj vlastní národ.
ps2013-042-08-005-067.u2.p20.s2 A pokud tak činí, musí počítat s tím, že ve skutečnosti uráží pouze sám sebe.
ps2013-042-08-005-067.u2.p20.s3 Tvrdím však, že zákon o obecném referendu, jakkoli důležitý, je pouze součástí přímé demokracie, a i když vám určitě za svého života nevnutím další zákony podporující přímou demokracii, dovolte mi, abych se o nich alespoň velmi stručně zmínil.
ps2013-042-08-005-067.u2.p21.s1 Za prvé, podporuji myšlenku přímé volby starostů a hejtmanů.
ps2013-042-08-005-067.u2.p21.s2 Nikoliv jenom proto, nebo především proto, že se pro tuto myšlenku podle průzkumů veřejného mínění vyslovují dvě třetiny občanů - cituji materiál Herzmann: Český volič -, ale především proto, protože mám obavu ze zákulisních manipulací a intrik.
ps2013-042-08-005-067.u2.p21.s3 A dovolím si uvést opět jeden jediný příklad.
ps2013-042-08-005-067.u2.p21.s4 Starší z nás si vzpomenou na osobu jménem Jančík.
ps2013-042-08-005-067.u2.p21.s5 Byl to starosta Prahy 5.
ps2013-042-08-005-067.u2.p21.s6 Dostal nejnižší počet preferenčních hlasů, přesto se stal starostou výměnou něco za něco.
ps2013-042-08-005-067.u2.p21.s7 A nemyslím si, že by to jeho straně jakkoli prospělo, ba právě naopak.
ps2013-042-08-005-067.u2.p22.s1 Návrh, který propaguji, spočívá v tom, že by se starostou nebo hejtmanem stal ten, kdo dostane nejvíce preferenčních hlasů na kandidátce nejúspěšnější strany.
ps2013-042-08-005-067.u2.p22.s2 To druhé proto, protože zvolený starosta nebo hejtman nemá zůstat jako kůl v plotě a mít výraznou podporu mezi zastupiteli, byť by to nutně nebyla podpora většinová.
ps2013-042-08-005-067.u2.p22.s3 Z tohoto hlediska by nebylo nutné dělat samostatné volby hejtmanů nebo starostů.
ps2013-042-08-005-067.u2.p22.s4 A na naivní protiargument, co se stane, když ten starosta to nebude chtít, zní odpověď - nastupuje druhý v pořadí.
ps2013-042-08-005-067.u2.p23.s1 Předposlední bod, který vyvolává obecné rozčilení, vychází z toho, že přímá demokracie není jenom právo.
ps2013-042-08-005-067.u2.p23.s2 Přímá demokracie je i povinnost.
ps2013-042-08-005-067.u2.p23.s3 A asi tušíte, kam mířím - k povinné volební účasti.
ps2013-042-08-005-067.u2.p23.s4 Povinná volební účast je v Belgii, v Lucembursku, v Austrálii a v dalších zemích.
ps2013-042-08-005-067.u2.p23.s5 Díval jsem se na výsledky turnoutů v Belgii - devadesát procent.
ps2013-042-08-005-067.u2.p23.s6 Devadesát procent!
ps2013-042-08-005-067.u2.p23.s7 Nu a bohužel tady asi není nikdo, kdo by pamatoval první republiku.
ps2013-042-08-005-067.u2.p23.s8 Chtěl bych připomenout, že povinná volební účast byla i za Masarykovy první republiky.
ps2013-042-08-005-067.u2.p23.s9 A Winston Churchill v jednom ze svých projevů na konci druhé světové války říkal, že je to dobrá myšlenka a že pokuta za neúčast by měla mít cenu jedné lepší večeře.

Text viewDownload CoNNL-U