|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-03-09 ps2013-042-06-012-037 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

37. Vládní návrh zákona o spotřebitelském úvěru /sněmovní tisk 679/ - prvé čtení

Date2016-03-09
Meetingps2013/042
Agenda Itemps2013/042/037
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/s042210.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 153 • previousnext

ps2013-042-06-012-037.u1.p1.s1 37.
ps2013-042-06-012-037.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o spotřebitelském úvěru /sněmovní tisk 679/ - prvé čtení
ps2013-042-06-012-037.u1.p2.s1 Tímto sněmovním tiskem jsme se zabývali dne 10. února letošního roku na 39. schůzi, kdy jsme jej přerušili v obecné rozpravě.
ps2013-042-06-012-037.u1.p2.s2 Prosím tedy, aby u stolku zpravodajů zaujali svá místa místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš a zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jaroslav Klaška.
ps2013-042-06-012-037.u1.p3.s1 Budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě a o slovo jako první se hlásí předseda rozpočtového výboru pan poslanec Václav Votava a připraví se pan poslanec Adolf Beznoska.
ps2013-042-06-012-037.u1.p3.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-042-06-012-037.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-042-06-012-037.u2.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, doufám, věřím, že tentokráte budu moci svůj projev dokončit, což minule nebylo vzhledem k časové tísni možné.
ps2013-042-06-012-037.u2.p2.s1 Dovolte mi tedy, abych se vyjádřil k předkládanému zákonu o úvěru pro spotřebitele.
ps2013-042-06-012-037.u2.p2.s2 Domnívám se, že zákon o úvěru pro spotřebitele je správným krokem správným směrem.
ps2013-042-06-012-037.u2.p2.s3 Chtěl bych také upozornit na to, že tento zákon reaguje na usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
ps2013-042-06-012-037.u2.p2.s4 Sněmovna tehdy vyzvala vládu v souvislosti s poškozováním práv spotřebitelů právě při poskytování spotřebitelských úvěrů a i s ohledem na lichvářské praktiky některých nebankovních poskytovatelů ke zvýšení nároků především tedy na nebankovní poskytovatele, zprostředkovatele úvěrů a na zavedení dohledu nad nimi, který je nedostatečný.
ps2013-042-06-012-037.u2.p2.s5 Je to také jednou z priorit sociální demokracie a to je tedy, jak jsem řekl, ochrana občanů před lichváři a nekalými praktikami některých poskytovatelů, zprostředkovatelů především z nebankovní sféry.
ps2013-042-06-012-037.u2.p2.s6 Na to také reaguje předkládaný návrh zákona, jeho cílem je tedy především větší ochrana spotřebitele, cílem ale je i sjednocení úpravy úvěrů pro spotřebitele, a to úvěrů spotřebitelských, ale také hypotečních, a vymezuje přesnější pravidla pro postup při poskytování úvěru.
ps2013-042-06-012-037.u2.p3.s1 Chtěl bych říci, že problematika poskytování především spotřebitelských úvěrů se stala již takovým evergreenem.
ps2013-042-06-012-037.u2.p3.s2 Není to poprvé, co se takovouto materií zabýváme.
ps2013-042-06-012-037.u2.p3.s3 Sociální demokracie, byť tehdy v opozici, usilovala také poslaneckými iniciativami o posílení postavení spotřebitele, tedy dlužníka, vůči poskytovateli, tedy věřiteli.
ps2013-042-06-012-037.u2.p3.s4 Samozřejmě ale s tím, že dluhy se platit musí, to v každém případě, ale vzájemný vztah mezi oběma smluvními stranami musí být vyvážený.
ps2013-042-06-012-037.u2.p3.s5 Tehdy jsme prosazovali například zmocnění vládě stanovit maximální výši RPSN, prosazovali jsme omezení pro souhrnnou výši smluvní pokuty pro případ neplnění závazku ze strany dlužníka.
ps2013-042-06-012-037.u2.p3.s6 Prosazovali jsme i například omezení pro rozhodování sporů prostřednictvím rozhodčích řízení.
ps2013-042-06-012-037.u2.p3.s7 Zmíněný poslanecký návrh poslanců sociální demokracie byl však v roce 2012 Poslaneckou sněmovnou vrácen k dopracování a vzhledem k tehdy projednávané vládní novele zákona již nebyl do Sněmovny znovu předkládán.
ps2013-042-06-012-037.u2.p3.s8 Jisté pozitivní změny přinesla tedy i novela zákona o spotřebitelském úvěru, která vstoupila v platnost koncem února 2013, se jednalo například o stanovení podmínek pro odpovědné úvěrování, to jest posuzování schopnosti spotřebitele úvěr splácet, nebo to bylo zamezení používání směnek a šeků ke splacení či zajištění úvěrů.
ps2013-042-06-012-037.u2.p3.s9 Jednalo se tam taky o zajištění požadavku na zajištění úvěru hodnotou, například nemovitostí, v poměru k hodnotě pohledávky, a řada dalších věcí, které se podařilo projednat a schválit v tomto zákonu.
ps2013-042-06-012-037.u2.p4.s1 Chtěl bych také upozornit, že ve Sněmovně vloni proběhl seminář pod patronací rozpočtového výboru a za účasti poslanců, Ministerstva financí, České národní banky, účastnili se i poskytovatelé úvěrů jak bankovních, tak nebankovních, ale byly zde na tomto semináři i organizace pro obranu spotřebitelů, ale i široká veřejnost.
ps2013-042-06-012-037.u2.p4.s2 Troufám si také říci, že řada námětů a příspěvků, které zazněly v diskusi, se nakonec odrazila v předkládaném novém zákonu o úvěru pro spotřebitele, který dnes máme možnost projednávat v prvním čtení.
ps2013-042-06-012-037.u2.p5.s1 Především tak vítám největší změnu, která se týká nebankovních poskytovatelů, a těch je dneska bezmála 60 tisíc.
ps2013-042-06-012-037.u2.p5.s2 Nejsou to tady jenom poskytovatelé, ale i zprostředkovatelé.
ps2013-042-06-012-037.u2.p5.s3 Je jich tedy bezmála 60 tisíc a nepodléhají víceméně žádné relevantní kontrole.
ps2013-042-06-012-037.u2.p5.s4 Stačí mít pouze živnostenský list a podnikat na tomto trhu.
ps2013-042-06-012-037.u2.p5.s5 Půjčovat tedy může každý, kdo příslušný živnostenský list.
ps2013-042-06-012-037.u2.p5.s6 Současná legislativa dává jen omezené možnosti jak nepoctivcům především z řad některých těch nebankovních subjektů zabránit v jejich činnosti, jak omezit používání neférových praktik, jak zabránit právě lichvářským praktikám vůči spotřebitelům.
ps2013-042-06-012-037.u2.p5.s7 Je to také systém licencování poskytovatelů půjčovat peníze, a to pouze s oprávněním od České národní banky.
ps2013-042-06-012-037.u2.p5.s8 A kontrola České národní banky těchto subjektů, to si myslím, že je velice významné pro ochranu spotřebitelů, pro bezpečnější půjčování peněz, ale i pro ochranu vlastního podnikání na tomto trhu.
ps2013-042-06-012-037.u2.p5.s9 Je třeba říci, že opatření, které se navrhuje tak, aby licencovala Česká národní banka a subjekty na trhu podléhaly kontrole České národní banky, není pouze tedy náš výmysl nebo není to pouze v našem zákonu, v návrhu zákona, ale je to v řadě zemí.
ps2013-042-06-012-037.u2.p5.s10 Mohu jmenovat Irsko, Itálii, Maďarsko.
ps2013-042-06-012-037.u2.p5.s11 V Německu dokonce mohou takto podnikat pouze bankovní domy.
ps2013-042-06-012-037.u2.p5.s12 Česká národní banka je tedy takovým přirozeným regulátorem finančního trhu.
ps2013-042-06-012-037.u2.p5.s13 Proto si myslím, že je naprosto oprávněné, aby ona tuto kontrolu a toto licencování také prováděla.
ps2013-042-06-012-037.u2.p6.s1 Je tam také významné to, že subjekt, který chce podnikat na tomto trhu, musí prokázat úroveň odbornou, musí prokázat jistou důvěryhodnost, ale také kapitálové zázemí.
ps2013-042-06-012-037.u2.p6.s2 Je tam právě požadavek, aby subjekt, který tedy bude mít licenci, měl i patřičné kapitálové zázemí.
ps2013-042-06-012-037.u2.p6.s3 To je navrženo ve výši 20 milionů korun jako vlastní kapitál.
ps2013-042-06-012-037.u2.p6.s4 To určitě povede samozřejmě ke snížení počtu těchto především nebankovních poskytovatelů, nebo hlavně nebankovních poskytovatelů, kdy tedy, jak jsem již zmínil, že těch poskytovatelů a zprostředkovatelů je 60 tisíc, což je neskutečné množství.
ps2013-042-06-012-037.u2.p6.s5 Troufám říci, že trh se pročistí a zůstane, věřím že především těch poctivých, možná do sta.
ps2013-042-06-012-037.u2.p7.s1 Očekávám také v rozpočtovém výboru jistě bohatou a zajímavou diskusi k tomu, i když jak jsem říkal, již řada věcí se diskutovala právě na semináři.
ps2013-042-06-012-037.u2.p7.s2 Určitě bude znovu možnost tedy za účasti všech zainteresovaných stran vše znovu prodiskutovat, ale jsou věci, o kterých si myslím, že se musíme ještě pobavit a které je třeba vzít v úvahu a možná i některými pozměňovacími návrhy tyto věci, které jsou v zákonu, třeba i upravit.
ps2013-042-06-012-037.u2.p7.s3 se jedná o výši smluvní pokuty, protože smluvní pokuta určitě musí být taková, musí být přiměřená, aby nebyla pro dlužníka likvidační a aby především u toho dlužníka zajistila možnost, aby měl tedy možnost ten dluh splácet.
ps2013-042-06-012-037.u2.p7.s4 Jedná se tedy možná o určité snížení smluvní pokuty, která je navržena v tom návrhu zákona.
ps2013-042-06-012-037.u2.p8.s1 Je to ale také samozřejmě možnost, co se týká splácení, předčasného splácení u hypotečních úvěrů.
ps2013-042-06-012-037.u2.p8.s2 Je dobře, že zákon obsahuje i hypoteční úvěry nebo spotřebitelský úvěr na bydlení.
ps2013-042-06-012-037.u2.p8.s3 Myslím si, že bychom se měli zamyslet i nad tím, zdali v případě prodeje nemovitosti byla možnost toho předčasného splacení, a to bez úhrady nákladů, respektive úhrady určité sankce tomu poskytovateli, věřiteli.
ps2013-042-06-012-037.u2.p8.s4 Není to opět žádná novinka, která by se měla objevit v našem právním řádu.
ps2013-042-06-012-037.u2.p8.s5 Je to věc, která je třeba běžná v Německu, která je běžná ve Francii a umožňuje i jistou mobilitu pracovní síly.
ps2013-042-06-012-037.u2.p8.s6 Protože jestliže se lidé, kteří mají hypotéku, mají stěhovat za prací, jako že bychom to často i rádi chtěli, aby ta pracovní síla byla mobilní, musí mít tedy možnost, pokud hypotéku, aby ji mohla splatit a aby nebyla zatížena sankcí.
ps2013-042-06-012-037.u2.p8.s7 Je to ale i otázka úvěrového registru.
ps2013-042-06-012-037.u2.p9.s1 Těch věcí je prostě více a věřím, že i v rozpočtovém výboru i tady na plénu řada takovýchto námětů v této materii také zazní.
ps2013-042-06-012-037.u2.p9.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-042-06-012-037.u3.p1.s1 Děkuji panu poslanci Václavu Votavovi.
ps2013-042-06-012-037.u3.p1.s2 Než budeme pokračovat, ještě budu konstatovat omluvu pana poslance Karla Fiedlera, který se od hodin do hodin omlouvá z osobních důvodů.
ps2013-042-06-012-037.u3.p2.s1 Budeme pokračovat vystoupením pana poslance Adolfa Beznosky v obecné rozpravě.
ps2013-042-06-012-037.u3.p2.s2 Zatím poslední písemně přihlášený do rozpravy.
ps2013-042-06-012-037.u3.p2.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-042-06-012-037.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-042-06-012-037.u4.p1.s2 Kolegyně, kolegové, ještě jednou hezké odpoledne.
ps2013-042-06-012-037.u4.p1.s3 Tak jak uvedl pan předseda rozpočtového výboru, pouštíme se trošičku na tenčí led a diskuse ve výborech a tady na plénu bude muset být velmi důkladná.
ps2013-042-06-012-037.u4.p1.s4 Trošku jsem to zvažoval, jak shrnout krátké stanovisko k tomuto návrhu, a jakkoliv nemám rád žádné regulace, tak přesto si myslím, že toto je opravdu krok správným směrem, jakkoliv se o regulaci jedná.
ps2013-042-06-012-037.u4.p2.s1 Ten zákon je svým způsobem průlomový.
ps2013-042-06-012-037.u4.p2.s2 Stanovuje podmínky.
ps2013-042-06-012-037.u4.p2.s3 Než se dostanu k některým bodům, které bych rád vypíchl, tak bych vám sdělil, že tento zákon nebo podobný zákon byl přijat na Slovensku a z těch stovek, možná tisíců poskytovatelů jich zůstalo 21.
ps2013-042-06-012-037.u4.p2.s4 Čili je evidentní, že nahrává zejména v oblasti nebankovních poskytovatelů těm větším a silnějším.
ps2013-042-06-012-037.u4.p2.s5 Jinak návrh vychází ze směrnice, která ve velké míře reflektuje právní úpravu v oblasti spotřebitelských úvěrů dle Evropské unie.
ps2013-042-06-012-037.u4.p2.s6 Snaží se tedy kultivovat podnikatelské prostředí a zvyšuje příležitost pro seriózní, zejména pro ty seriózní distributory úvěrů, protože oni společně dneska doplácejí na některé nekalé a neodborné jednání a praktiky řady nebankovních poskytovatelů a zprostředkovatelů.
ps2013-042-06-012-037.u4.p3.s1 Zákon tedy jasně stanovuje požadavky kladené na banky a nebankovní distributory zejména v oblasti odbornosti.
ps2013-042-06-012-037.u4.p3.s2 Tam dochází k posunu v oblasti finanční vybavenosti.
ps2013-042-06-012-037.u4.p3.s3 Dodatečné náklady na přizpůsobení nové legislativě by přitom normální a seriózní podnikatelé měli unést zcela bez problémů.
ps2013-042-06-012-037.u4.p3.s4 Systém by měl být dohlížen Českou národní bankou.
ps2013-042-06-012-037.u4.p3.s5 A ono to své určité specifikum, protože se dostaneme do situace, kdy banka, jakkoliv je to centrální banka, dohlíží i na nebankovní poskytovatele.
ps2013-042-06-012-037.u4.p3.s6 Čili tady je to trošičku věc k přemýšlení.
ps2013-042-06-012-037.u4.p3.s7 Česká národní banka by měla jednotlivé poskytovatele licencovat.
ps2013-042-06-012-037.u4.p4.s1 Návrh také kategorizuje na principu odpovědnosti samostatné zprostředkovatele a vázané zástupce.
ps2013-042-06-012-037.u4.p4.s2 Samostatný zprostředkovatel se může vázat na více poskytovatelů finančních služeb, nese odpovědnost za sebe a své vázané zástupce a nemůže být současně vázaným zástupcem.
ps2013-042-06-012-037.u4.p4.s3 Vázaný zástupce může být zastoupen pouze jednou osobou, samostatným zprostředkovatelem nebo poskytovatelem, kteří za něj odpovídají.
ps2013-042-06-012-037.u4.p4.s4 Nemůže mít tedy další vázané zástupce.
ps2013-042-06-012-037.u4.p5.s1 Co se týče odbornosti, ta se zvyšuje.
ps2013-042-06-012-037.u4.p5.s2 Je tam základní požadavek maturita a prokázání odborné zkoušky.
ps2013-042-06-012-037.u4.p5.s3 Toto by se mělo udát v rámci jakéhosi překlenovacího, přechodného období.
ps2013-042-06-012-037.u4.p5.s4 Navrhuje se také v zákoně vznik akreditovaných zkušeben.
ps2013-042-06-012-037.u4.p5.s5 Ty by akreditovala Česká národní banka po splnění určitých požadavků.
ps2013-042-06-012-037.u4.p5.s6 Kromě toho samozřejmě čistý trestní rejstřík.
ps2013-042-06-012-037.u4.p6.s1 Velká změna, a to si myslím, že vyvolá velkou nevoli, a některé poznatky ze semináře, které vám sdělím, jsem zaznamenal, samozřejmě je i velká - zvýšení kapitálové vybavenosti poskytovatelů.
ps2013-042-06-012-037.u4.p6.s2 Je tam uvedena částka 20 milionů korun.
ps2013-042-06-012-037.u4.p6.s3 Bude o tom diskuse, jestli zrovna dvacet, nebo jiná částka.
ps2013-042-06-012-037.u4.p7.s1 Rovněž jsou v návrhu zákona limitovány smluvní pokuty na 0,1 % denně, maximálně však na 70 % jistiny a maximálně 200 tisíc korun.
ps2013-042-06-012-037.u4.p7.s2 Ta cenová regulace je zde odůvodněna častým výskytem nekalých praktik nebankovního trhu spočívajících v přesunu nákladové zátěže ze standardních nákladů úvěru, jako jsou úroky, řádné poplatky, do relativně méně transparentních smluvních pokut, které mohou mít pro zákazníky likvidační dopady.
ps2013-042-06-012-037.u4.p7.s3 nevím, jestli tohle je proti nějakým - možná je to trošku proti ekonomickým principům, proti volné soutěži, možná je to i trošku proti zásadám právním.
ps2013-042-06-012-037.u4.p8.s1 A jednou zmíněný seminář, který jsme spolupořádali za součinnosti rozpočtového výboru, tady vyskytly některé okruhy, které byly obzvlášť hodny zřetele.
ps2013-042-06-012-037.u4.p8.s2 Na semináři zaznělo, že zákonodárce nepřiměřeným způsobem zasahuje do smluvního vztahu věřitel-spotřebitel, aniž by dal věřiteli možnost tento zásah jakkoli kompenzovat.
ps2013-042-06-012-037.u4.p8.s3 To je první poznámečka.
ps2013-042-06-012-037.u4.p9.s1 Druhá věc, která byla diskutována a určitě bude podrobena další diskusi, je nejasná koncepce stanovení celkového limitu smluvní pokuty na stávajících smlouvách po účinnosti zákona.
ps2013-042-06-012-037.u4.p9.s2 To bude velké téma.
ps2013-042-06-012-037.u4.p9.s3 A další poznatek, subjekty, kterých se bude zákon týkat, také požadovaly delší přechodné období na implementaci změn do svých vlastních dokumentů a do procesů, které musejí zprocesovat ve svých společnostech.

Text viewDownload CoNNL-U