|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-03-09 ps2013-042-06-006-160 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

160. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - třetí čtení

Date2016-03-09
Meetingps2013/042
Agenda Itemps2013/042/160
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/s042181.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1432 • previousnext

ps2013-042-06-006-160.u1.p1.s1 160.
ps2013-042-06-006-160.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - třetí čtení
ps2013-042-06-006-160.u1.p2.s1 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujala ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová a zpravodajka garančního výboru, tím byl výbor pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu, paní poslankyně Vlasta Bohdalová.
ps2013-042-06-006-160.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 611/4, který byl doručen dne 12. února 2016.
ps2013-042-06-006-160.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru byla doručena jako sněmovní tisky 611/5 a 611/6.
ps2013-042-06-006-160.u1.p3.s1 Nyní se táži paní navrhovatelky, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy.
ps2013-042-06-006-160.u1.p3.s2 Je tomu tak.
ps2013-042-06-006-160.u1.p3.s3 Prosím, paní ministryně, máte slovo.
ps2013-042-06-006-160.u2.p1.s1 Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi uvést před třetím čtením vládního návrhu zákona, kterým se mění školský zákon, stručně jeho stávající stav, obsah a pozici Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ke klíčovým pozměňovacím návrhům.
ps2013-042-06-006-160.u2.p2.s1 Jeden z cílů novely školského zákona je zavedení postupného nároku na předškolní vzdělávání dětí od čtyř, tří let, s tím, že současně zavádíme povinné předškolní vzdělávání.
ps2013-042-06-006-160.u2.p3.s1 Jak jsem se vyjádřila v rámci prvního čtení, toto povinné předškolní vzdělávání je doprovozeno také možností individuálního vzdělávání, to znamená ti z rodičů, kteří si nebudou přát od pěti do šesti let své děti vzdělávat prostřednictvím školských zařízení, mají možnost dítě pouze zapsat a zvolit vzdělávání individuální.
ps2013-042-06-006-160.u3.p1.s1 Paní ministryně, se omlouvám.
ps2013-042-06-006-160.u3.p1.s2 Prosím, abyste přerušila svůj projev, a počkáme, se sněmovna uklidní, protože hluk je tady opravdu velký....
ps2013-042-06-006-160.u3.p1.s3 Prosím, pokračujte.
ps2013-042-06-006-160.u4.p1.s1 Co se týká povinného předškolního vzdělávání, je to samozřejmě jedna z možností, kterou můžeme předškolní vzdělávání zajišťovat.
ps2013-042-06-006-160.u4.p1.s2 Další možností může být detailní úprava postupných nároků dětí na přístup do mateřských škol.
ps2013-042-06-006-160.u4.p1.s3 Zvolili jsme způsob kombinace povinného předškolního vzdělávání od pěti do šesti let věku a následné přednosti při přístupu do vzdělávání od čtyř, tří let s tím, že to respektovalo legislativní techniku stávajícího školského zákona a je to podle nás i pro jejich adresáty, jak učitele, tak rodiče, srozumitelnější.
ps2013-042-06-006-160.u4.p2.s1 Chtěla bych upozornit, co se týká této metody, to znamená jít cestou detailního popisu nároků nebo kombinací povinného předškolního vzdělávání a přednosti přístupu do předškolního vzdělávání, ve státech Evropské unie se objevují oba přístupy.
ps2013-042-06-006-160.u4.p2.s2 Co se týká účasti předškolních vzdělávání z hlediska povinnosti, chtěla bych říct, že se jedná o Švýcarsko, Bulharsko, Chorvatsko, Dánsko, Kypr, Lotyšsko, Maďarsko, Polsko, Rakousko či Řecko.
ps2013-042-06-006-160.u4.p2.s3 V některých dalších zemích Evropské unie sice nehovoříme o povinnosti předškolního vzdělávání, ale de facto existuje, protože povinná školní docházka zde existuje od čtyř nebo od pěti let - Lucembursko, Nizozemí či Spojené království.
ps2013-042-06-006-160.u4.p3.s1 Co se týká jednotné přijímací zkoušky z hlediska středních škol, zavádíme jednotnou přijímací zkoušku v testech z českého jazyka, literatury a matematiky, navazujeme na pilotní ověřování, které ověřilo životaschopnost této jednotné přijímací zkoušky i její přínosnost pro praxi.
ps2013-042-06-006-160.u4.p3.s2 Drtivá většina škol, která byla do tohoto pilotního ověřování zapojena, osvědčila výhodnost centrálních jednotných přijímacích zkoušek.
ps2013-042-06-006-160.u4.p4.s1 Co se týká účelu jednotné zkoušky, jde o to zajistit uchazeči o vybrané obory vzdělání ukončené maturitní zkouškou předpoklady pro studium, poskytnout ředitelům středních škol objektivní zhodnocení znalostí a dovedností uchazečů, poskytnout ředitelům středních škol srovnatelné a jednotné kritérium v rámci přijímacího řízení a také snížit administrativní náročnost přijímacího řízení.
ps2013-042-06-006-160.u4.p5.s1 Chtěla bych jenom říct, že v případě centrální jednotné zkoušky se nešlo cestou, že by se určovala natvrdo hranice, přes kterou, pokud daný uchazeč nebude úspěšný, nebude mít možnost studia na střední škole, a zůstává povinností středních škol a gymnázií uvést anonymně posledního přijatého, včetně toho, jak si v centrální zkoušce vedl, tak aby se zvýšila informovanost rodičů, ale také abychom z těchto údajů mohli vycházet z hlediska Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v rámci nastavování kvalitnějšího vzdělávání v našich školách do budoucna.
ps2013-042-06-006-160.u4.p6.s1 Společná část maturitní zkoušky je dlouho diskutovaná.
ps2013-042-06-006-160.u4.p6.s2 Zavádíme tři povinné zkoušky společné části maturitní zkoušky - český jazyk, literatura, cizí jazyk a matematika, nicméně poprvé od školního roku 2020/2021.
ps2013-042-06-006-160.u4.p6.s3 Toto bylo posunuto právě v návaznosti na zavádění jednotných přijímacích zkoušek na střední školy.
ps2013-042-06-006-160.u4.p6.s4 Pokládáme za korektní, že se nespokojujeme pouze se zvýšením dotace matematiky v rámci rámcového vzdělávacího programu, což jsme již učinili, ale zajímá nás také, jaký je obsah vzdělávání matematiky, a přijde nám fér, že matematika bude součástí maturitní zkoušky právě čtyři roky poté, co začnou platit jednotné přijímací zkoušky.
ps2013-042-06-006-160.u4.p7.s1 Účinnost změn souvisejících se zavedením povinného posledního roku předškolního vzdělávání je od 1. ledna 2017, včetně přednosti přístupu do předškolního vzdělávání pro děti čtyřleté nárokově a rok později, tedy od roku 2018, pro děti tříleté.
ps2013-042-06-006-160.u4.p8.s1 Nová pravidla spočívající v jednotné přijímací zkoušce se poprvé uplatní ve školním roce 2016/2017.
ps2013-042-06-006-160.u4.p8.s2 Žáci, kteří konali jednotnou přijímací zkoušku, tak nastoupí do školního roku 2017/2018.
ps2013-042-06-006-160.u4.p8.s3 Tři povinné zkoušky společné části maturitní zkoušky včetně matematiky budou poprvé ve školním roce 2020/2021.
ps2013-042-06-006-160.u4.p8.s4 Sjednocený systém hodnocení písemných prací z českého jazyka se uplatní poprvé od školního roku 2016/2017.
ps2013-042-06-006-160.u4.p8.s5 Ostatní změny budou účinné od 1. září 2016.
ps2013-042-06-006-160.u4.p9.s1 Nyní krátce k jednotlivým pozměňovacím návrhům.
ps2013-042-06-006-160.u4.p10.s1 Co se týká pozměňovacího návrhu na podporu předškolního vzdělávání od dvou let od roku 2020, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy souhlasí.
ps2013-042-06-006-160.u4.p11.s1 Co se týká potřebné rozšíření sítě poskytovatelů předškolního vzdělávání o tzv. lesní školky Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy souhlasí.
ps2013-042-06-006-160.u4.p12.s1 Nepodpoříme naopak návrh, podle kterého by bylo možno ředitele školy odvolat i bez udání důvodu.
ps2013-042-06-006-160.u4.p12.s2 Považuji tento návrh za nebezpečný.
ps2013-042-06-006-160.u4.p12.s3 Rozhodně by nevedl ke zvýšení kvality řízení škol a vzdělávacího procesu, naopak by mohl vést k destabilizaci.
ps2013-042-06-006-160.u4.p13.s1 Poslední věc, ke které se vyjádřím, je návrh na odložení účinnosti novely školského zákona, takzvaného § 16, nebo chcete-li společného vzdělávání.
ps2013-042-06-006-160.u4.p13.s2 Také tento návrh doprovodím negativním stanoviskem, a to z toho důvodu, že novela vytváří podmínky pro vzdělávání některých žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných školách, ale současně i nadále umožňuje existenci důležitého článku vzdělávacího systému, a to speciálního školství.
ps2013-042-06-006-160.u4.p13.s3 Systém speciálních škol se nijak nemění a speciální školy se neruší.
ps2013-042-06-006-160.u4.p13.s4 Beze změny budou vzdělávány děti se středním, těžkým a těžkým mentálním postižením.
ps2013-042-06-006-160.u4.p13.s5 U dětí s lehkým mentálním postižením dochází k jediné změně - rozšiřují se možnosti jejich vzdělávání.
ps2013-042-06-006-160.u4.p13.s6 Děti na druhém stupni vzdělávané podle přílohy pro lehké mentální postižení své vzdělávání dokončí podle této přílohy.
ps2013-042-06-006-160.u4.p13.s7 Bude pro tedy platit do roku 2020/2021.
ps2013-042-06-006-160.u4.p13.s8 Hlavní slovo stále rodič.
ps2013-042-06-006-160.u4.p13.s9 Ani na tomto se nic nemění.
ps2013-042-06-006-160.u4.p13.s10 Společné vzdělávání proto není novinkou, která by začínala 1. září 2016.
ps2013-042-06-006-160.u4.p14.s1 Základní principy inkluzivního vzdělávání obsahují jak dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávací soustavy, tak strategie vzdělávací politiky do roku 2020.
ps2013-042-06-006-160.u4.p14.s2 Z hlediska práva se jedná o rovný přístup ke vzdělání dětí a to samozřejmě není pro nás jako Českou republiku novinka.
ps2013-042-06-006-160.u4.p14.s3 Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami dnes tvoří necelých 11 % ze všech žáků na základních školách, kterých je asi 880 tisíc.
ps2013-042-06-006-160.u4.p14.s4 Většina těchto dětí je již dnes vzdělávána v běžných třídách běžných základních škol.
ps2013-042-06-006-160.u4.p14.s5 U žáků se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním je to 97 %, u žáků se zrakovým postižením 73 %, se sluchovým postižením 56 %, s vývojovými poruchami učení 92 % vzdělávaných v běžných školách.
ps2013-042-06-006-160.u4.p14.s6 Více než 25 % dětí s lehkým mentálním postižením se již dnes vzdělává buď v běžných, nebo ve speciálních třídách na běžných základních školách.
ps2013-042-06-006-160.u4.p15.s1 Není také pravda, že systém není připraven nebo že není dostatek finančních prostředků.
ps2013-042-06-006-160.u4.p15.s2 V letošním roce je rozpočet připraven.
ps2013-042-06-006-160.u4.p15.s3 V příštím roce bude zcela přirozeně jako u ostatních věcí, které jsou nárokové, vyjednáván.
ps2013-042-06-006-160.u4.p16.s1 Odložení účinnosti novely tak nemohu podpořit, protože se nejedná tady o žádný nucený proces ani revoluci, a naopak se jedná o to, že reagujeme na systém, který dnes je založený velmi na pokrytectví, systém, který je nedostatečně financovaný a který školám neumožňuje realizovat vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v dostatečné kvalitě.
ps2013-042-06-006-160.u4.p16.s2 Podpůrná opatření jsou nyní nedostatečná, často je školy dofinancovávají z platů pedagogů nebo se na jejich financování podílejí sami rodiče.
ps2013-042-06-006-160.u4.p16.s3 Věřím, že uznáte, že taková situace je nadále nepřijatelná.
ps2013-042-06-006-160.u4.p16.s4 Zajištění podpůrných opatření a stabilizace speciálních i běžných škol je hlavním cílem novely zákona schválené v únoru 2015, a proto věřím, že se nakonec v rámci rozpravy se mnou ztotožníte, že odklad této části původní novely školského zákona schválené parlamentem v minulém roce by nám nepomohl, naopak by ten stav, který oprávněně učitelé kritizují, zakonzervoval.
ps2013-042-06-006-160.u4.p17.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-042-06-006-160.u5.p1.s1 Děkuji paní ministryni.
ps2013-042-06-006-160.u5.p1.s2 Otevírám rozpravu, do které mám zatím sedm přihlášených.
ps2013-042-06-006-160.u5.p1.s3 První v pořadí je paní poslankyně Nováková, připraví se paní poslankyně Semelová.
ps2013-042-06-006-160.u5.p2.s1 Omlouvám se, dámy, s přednostním právem pan poslanec Fiala.
ps2013-042-06-006-160.u6.p1.s1 Vážená paní předsedající, dámy a pánové, chtěl bych jenom krátce reagovat na vystoupení paní ministryně a říct svoje stanovisko k této novele školského zákona.
ps2013-042-06-006-160.u6.p1.s2 Mimo jiné i proto, že se v poslední době tak trochu rozmohl ze strany Ministerstva školství - vy jste to, paní ministryně, neudělala, ale od některých jejích spolupracovníků takový zvyk, že cokoliv se předkládá, tak za to v nějaké formě mohu , to je, nebo nakonec není schváleno.
ps2013-042-06-006-160.u6.p2.s1 Tak tady bych chtěl jasně říct, že tato změna školského zákona nemá moji podporu.
ps2013-042-06-006-160.u6.p2.s2 Věci, jako je povinná školka, povinné předškolní vzdělávání i v podobě, ve které to tady teď paní ministryně představila, nebo sjednocené přijímačky na střední školy, to jsou všechno věci, které považuji za chybné.
ps2013-042-06-006-160.u6.p2.s3 Opakovaně jsem se k tomu vyjadřoval a myslím, že to naší vzdělávací soustavě v žádném případě nepomůže.
ps2013-042-06-006-160.u6.p3.s1 Pokud jde o maturitu z matematiky, povinnou, to je podle mne věc naprosto legitimní a je možné se tímto způsobem rozhodnout.
ps2013-042-06-006-160.u6.p3.s2 Termín, který v tomto případě ministerstvo stanovilo, je, pokud všechno půjde dobře, tak bych řekl krajní, protože je to první okamžik, ve kterém by to vůbec mohlo začít fungovat.
ps2013-042-06-006-160.u6.p3.s3 Doufám, že rámcové vzdělávací programy jsou upraveny tak, aby skutečně nejenom dostatečná dotace, ale i odpovídající výuka matematiky byla taková, aby to žáci mohli zvládnout, abychom neprohlubovali frustraci žáků, rodičů, učitelů a společnosti z toho, že v této chvíli tu nepovinnou maturitu z matematiky nezvládá obrovské množství žáků.
ps2013-042-06-006-160.u6.p3.s4 Je to ambiciózní plán, stihnout to čtyři roky poté, co vstoupí v platnost nebo co se začnou realizovat jednotné přijímačky.
ps2013-042-06-006-160.u6.p3.s5 Byl bych pro konzervativnější nebo opatrnější postup.
ps2013-042-06-006-160.u6.p3.s6 Ale když tuto ambici Ministerstvo školství , tak věřím, že udělá všechno pro to, abychom tady nedošli k další kritické situaci.
ps2013-042-06-006-160.u6.p4.s1 Za naprosto špatné ale naopak pokládám jiné rozhodnutí týkající se maturity a to je centrální opravování češtiny, slohových prací.
ps2013-042-06-006-160.u6.p4.s2 jsem to zrušil, když jsem byl ministrem školství, na základě zkušeností, na základě reakcí odborné veřejnosti, prostě proto, že to nefungovalo, bylo to špatné a vystavovalo to žáky situaci, na kterou nemohli být připraveni.
ps2013-042-06-006-160.u6.p4.s3 Nic z toho z hlediska kvality nepřineslo.
ps2013-042-06-006-160.u6.p4.s4 A to říkám jako člověk, který je kvalifikován jako učitel češtiny.
ps2013-042-06-006-160.u6.p4.s5 Prostě tento typ výstupu nemá být hodnocen centrálně, být hodnocen tím učitelem v rámci jedné školy, který žáky v oblasti slohu po dobu jejich studia vzdělával.
ps2013-042-06-006-160.u6.p4.s6 Myslím si, že tady důvod pro centrální kontrolu není.
ps2013-042-06-006-160.u6.p4.s7 Je to tlak některých lidí zevnitř ministerstva nebo z organizací kolem ministerstva, kteří si myslí, že čím víc věcí budou mít pod kontrolou, tím to bude lepší.
ps2013-042-06-006-160.u6.p4.s8 Není to lepší a z hlediska kvality vzdělávacího systému je to naopak horší.
ps2013-042-06-006-160.u6.p5.s1 Nechci mluvit příliš o inkluzi - moje poslední poznámka.
ps2013-042-06-006-160.u6.p5.s2 Tady vedeme jakousi veřejnou debatu a povedeme ji i nadále.
ps2013-042-06-006-160.u6.p5.s3 Jsem přesvědčen o tom, že jsme v oblasti integrace žáků s různým typem postižení v České republice udělali hodně, že jsme nemuseli přikročit k dalším krokům.
ps2013-042-06-006-160.u6.p5.s4 Že ta debata je trochu zmatená, protože sice se nezasahuje do oblasti speciálních škol, a tady paní ministryně samozřejmě pravdu, ale tady nezaznívá dostatečně jasně, že se zasahuje do oblasti výuky nebo vzdělávání, které dnes poskytují základní školy praktické.
ps2013-042-06-006-160.u6.p5.s5 A že tak jak je to teď nastaveno, i ty kroky, které dělá Ministerstvo školství, i když teď říká že ne, nezvratně povedou k tomu, že základní školy praktické dříve či později z našeho vzdělávacího systému zmizí.
ps2013-042-06-006-160.u6.p6.s1 Nechci teď vést s paní ministryní právní debatu, že vlastně žádné základní školy praktické neexistují, protože samozřejmě existují v praxi, fungují dobře a řada lidí, která se tím zabývá, speciálních pedagogů, vám řekne, že to je dobrá cesta.
ps2013-042-06-006-160.u6.p6.s2 Myslím si, že myšlenka, že je do budoucna zrušíme - znovu říkám a garantuji vám to a vzpomenete si na moje slova, i když vám teď někdo z ministerstva říkat, že se to nestane, tak všechny kroky, které dělá ministerstvo, vedou k tomu, že se to stane.
ps2013-042-06-006-160.u6.p6.s3 A stane se to do několika let, že tento typ vzdělávacího zařízení v České republice nebudeme mít.
ps2013-042-06-006-160.u6.p6.s4 To si myslím, že není dobré.
ps2013-042-06-006-160.u6.p6.s5 A není to dobré především pro ty děti.
ps2013-042-06-006-160.u6.p7.s1 A vůbec není pravda, že ti, kteří jsou pro inkluzi v podobě, ve které ji prezentuje Ministerstvo školství, myslí na postižené děti, a ti, kteří jsou proti této formě inkluze, nemyslí na postižené děti.
ps2013-042-06-006-160.u6.p7.s2 To je naprosto falešný argument.
ps2013-042-06-006-160.u6.p7.s3 Moje argumentace proti této formě inkluze je vedena právě snahou vytvořit co nejlepší podmínky pro integraci, integraci dětí, které mají tělesné, nebo duševní postižení, nebo mentální postižení.

Text viewDownload CoNNL-U