ps2013-042-06-003-158.u1.p1.s1
158 . ps2013-042-06-003-158.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 372 / 2011 Sb . , o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování ( zákon o zdravotních službách ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 614 / - třetí čtení ps2013-042-06-003-158.u1.p2.s1
Prosím pana ministra zdravotnictví a pana zpravodaje pana poslance Pavla Antonína . ps2013-042-06-003-158.u1.p2.s2
Návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny v tisku 614 / 2 , ten byl doručen 10 února . ps2013-042-06-003-158.u1.p2.s3
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako tisk 614 / 3 . ps2013-042-06-003-158.u1.p3.s1
Zeptám se pana ministra , zda chce vystoupit ještě před otevřením rozpravy . ps2013-042-06-003-158.u1.p3.s2
Není zájem . ps2013-042-06-003-158.u1.p3.s3
V tom případě otevírám rozpravu . ps2013-042-06-003-158.u1.p3.s4
Prosím pana poslance Hegera , který je prvním přihlášeným do rozpravy . ps2013-042-06-003-158.u1.p3.s5
Po něm pan poslanec Hovorka . ps2013-042-06-003-158.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-042-06-003-158.u2.p1.s2
Paní poslankyně , páni poslanci , pane premiére , vážení členové vlády , moje řeč na téma nová naděje pro řízení zdravotnictví pomocí registru , který můžeme nazývat velkým bratrem , bude výjimečně poněkud delší . ps2013-042-06-003-158.u2.p1.s3
Je to tím , že ambiciozní plán Ministerstva zdravotnictví inovovat systém platby za diagnózu , tzv . DRG , vzbudil naději , že jeden z největších problémů našeho zdravotnického systému - vytváření ceníku pro úhradu poskytovatelům zdravotních služeb - začne během čtyř až pěti let postupně mizet . ps2013-042-06-003-158.u2.p1.s4
Tak to slíbilo Ministerstvo zdravotnictví . ps2013-042-06-003-158.u2.p1.s5
K tomuto slibu se však objevil návrh , že kvůli cenotvorbě je potřeba vytvořit gigantickou databázi , ve které by měly být soustředěny zdravotní údaje všech občanů České republiky . ps2013-042-06-003-158.u2.p1.s6
Zprvu si toho řada lidí včetně mě nevšimla . ps2013-042-06-003-158.u2.p1.s7
Jak se však debata postupně vyvíjela , začala se tato databáze stávat terčem větší a větší kritiky . ps2013-042-06-003-158.u2.p2.s1
To , proč nástup odporu proti velké databázi byl takový postupný , je důvod , že projekt se schovával dost úspěšně pod hlavičkou národních zdravotních registrů , kterých je v zákoně již delší dobu celá řada a jejichž užitečnost zakryla skutečnost , že databáze hrazených zdravotních služeb bude obsahovat nejen daleko větší množství údajů , ale na druhou stranu je o jejich použití daleko menší představa , než jaká je představa a praktická praxe se zdravotními registry takzvanými klinickými . ps2013-042-06-003-158.u2.p3.s1
V projektu , nebo chcete - li v důvodové zprávě k novele vládního návrhu není vůbec dokladováno , jakým způsobem se bude obří sbírka osobních údajů využívat a jakými algoritmy bude spojována s jinými zdroji dat . ps2013-042-06-003-158.u2.p3.s2
Jsou tam definovány pouze cíle toho návrhu . ps2013-042-06-003-158.u2.p3.s3
Cílem , cíli je vytvoření dobré cenotvorby a měření kvality . ps2013-042-06-003-158.u2.p3.s4
Postupy , jakými se bude pracovat , se však neuvádějí . ps2013-042-06-003-158.u2.p3.s5
Z tohoto důvodu jsem se nakonec po četných konzultacích a i po debatách na výboru pro zdravotnictví rozhodl , že vystoupím ještě dnes při třetím čtení a budu vás před tímto předloženým plánem varovat . ps2013-042-06-003-158.u2.p3.s6
Než se budete rozhodovat , jak o novele hlasovat , rád bych se pokusil popsat přínosy a nedostatky návrhu z pohledu střetu dvou ústavních principů , a to práva občanů na co nejkvalitnější zdravotní péči a práva na ochranu osobních údajů . ps2013-042-06-003-158.u2.p4.s1
Co je obsahem novely zákona o zdravotních službách , zde již bylo diskutováno . ps2013-042-06-003-158.u2.p4.s2
V současnosti platí povinnost zdravotních pojišťoven poskytovat Ministerstvu zdravotnictví ze svých databází data potřebná pro úhrady zdravotních služeb a pro vyhodnocení dostupnosti a efektivity , to je i kvality služeb . ps2013-042-06-003-158.u2.p4.s3
To je dikce současného zákona . ps2013-042-06-003-158.u2.p4.s4
Ta povinnost byla zavedena mimochodem transparenční novelou , kterou se podařilo prosadit velmi úspěšně ministru zdravotnictví . ps2013-042-06-003-158.u2.p4.s5
Novelou správnou , podotýkám . ps2013-042-06-003-158.u2.p4.s6
Dříve si možnost dostávat data od pojišťoven před tou novelou muselo ministerstvo dojednávat . ps2013-042-06-003-158.u2.p4.s7
Dnes , po schválení transparenční novely , je to prostě povinností . ps2013-042-06-003-158.u2.p4.s8
Nad rámec těchto dat se však ministerstvo v návrhu novely zákona o zdravotních službách pokouší o podstatné rozšíření tohoto zmocnění a zavedením národního registru hrazených zdravotních služeb hodlá převzít od pojišťoven všechna osobní zdravotní data pacientů i s jejich rodnými čísly . ps2013-042-06-003-158.u3.p1.s1
Pardon , kolegyně , kolegové . ps2013-042-06-003-158.u3.p1.s2
Levá strana sálu , prosím o klid . ps2013-042-06-003-158.u3.p1.s3
Děkuji . ps2013-042-06-003-158.u3.p1.s4
A skupinka vpravo , pane poslanče Janulíku , prosím . ps2013-042-06-003-158.u3.p1.s5
Děkuji . ps2013-042-06-003-158.u4.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-042-06-003-158.u4.p1.s2
Uvedený záměr se svým rozsahem zcela vymyká dosavadní dlouholeté snaze o postupné rozšiřování stávajících národních zdravotních registrů , které byly zavedeny zejména pro sledování medicínsky náročných stavů . ps2013-042-06-003-158.u4.p1.s3
Takovéto klinické registry slouží především k získávání zpětné vazby ohledně výsledků péče a je to systém , který je zcela unikátní . ps2013-042-06-003-158.u4.p1.s4
Ve stávajícím návrhu se Ministerstvo zdravotnictví snaží o legislativní kultivaci těchto klinických registrů a to je nutno jednoznačně chválit . ps2013-042-06-003-158.u4.p1.s5
U klinických registrů je používání rodného čísla prakticky nezbytné , aby bylo možno výsledky péče v delším časovém období a v různých zdravotnických zařízeních přiřadit k jednotlivému pacientovi a poté na anonymizovaném souboru sledovat vývoj parametrů kvality poskytování péče . ps2013-042-06-003-158.u4.p1.s6
Tím se naplňuje první ústavní princip , o kterém jsem mluvil , právo občana na co nejkvalitnější zdravotní péči . ps2013-042-06-003-158.u4.p1.s7
Nutno k tomu ještě dodat , že klinické registry prokázaly svoji bezpečnost a užitečnost pro rozvoj a optimalizaci medicínských postupů - ale znovu opakuji , mluvím o klinických registrech . ps2013-042-06-003-158.u4.p1.s8
Naopak navrhovaný registr zdravotních služeb , hrazených zdravotních služeb , se od nich výrazně odlišuje jak svým cílem , tak rozsahem . ps2013-042-06-003-158.u4.p2.s1
Tímto se dostáváme k tomu druhému ústavnímu principu , který je v konfliktu s tím prvním , a to je ochrana osobních údajů . ps2013-042-06-003-158.u4.p2.s2
Důraz na ochranu osobních údajů postupně ztížil práci zdravotníků . ps2013-042-06-003-158.u4.p2.s3
V posledním desetiletí to je v provozu zdravotnických zařízení velmi hmatatelně patrné , možná i dvacetiletí tento vývoj trvá . ps2013-042-06-003-158.u4.p2.s4
Přístup do konkrétní zdravotnické dokumentace dnes podléhá přísným pravidlům a někdy musí podléhat i souhlasu pacienta . ps2013-042-06-003-158.u4.p2.s5
Totéž platí pro sdílení dokumentace mezi různými zdravotnickými zařízeními , která je u nás bohužel stále ještě nedokonalá , a zde je potřeba napřít velké úsilí . ps2013-042-06-003-158.u4.p2.s6
Zdravotníci prostě věci , které vyplývají z ústavního pořádku , musí respektovat . ps2013-042-06-003-158.u4.p2.s7
Pro zdravotníky je přitom vzájemná výměna informací o společném pacientovi velmi přínosná , vede k vyššímu bezpečí pacienta a k lepší návaznosti a efektivitě léčby . ps2013-042-06-003-158.u4.p2.s8
Přesto ale je podle zákona nezbytné případný nesouhlas pacienta s přístupem jiných lékařů k jeho dokumentaci respektovat . ps2013-042-06-003-158.u4.p2.s9
Platí , že pokud mohou být některé údaje používány bez pacientova souhlasu , musí to být zakotveno přímo v zákoně . ps2013-042-06-003-158.u4.p2.s10
Takovýmto opatřením je například povinnost lékaře informovat praktického lékaře o léčbě příslušného pacienta , to přikazuje zákon . ps2013-042-06-003-158.u4.p2.s11
Zároveň ale zákon umožňuje i možnost zdravotních pojišťoven používat data konkrétního pacienta pro vlastní potřebu . ps2013-042-06-003-158.u4.p2.s12
Jinými slovy by se to dalo shrnout : zdravotníci musí poslouchat a zákon je vůči nim velmi tvrdý . ps2013-042-06-003-158.u4.p3.s1
Jaké je možné východisko zmíněných dvou ústavních principů ? ps2013-042-06-003-158.u4.p3.s2
Dokonalé zdravotnictví a ochrana osobních dat . ps2013-042-06-003-158.u4.p3.s3
Při střetu těchto principů je naše legislativa , pokud jde o střet na úrovni poskytování péče , jak už jsem řekl , přísná vůči zdravotníkům . ps2013-042-06-003-158.u4.p3.s4
Ale naopak ve vztahu státu a ochrany osobních dat je to spíše obráceně . ps2013-042-06-003-158.u4.p3.s5
Stát si pro sebe vymezil nezbytné situace , kdy se s dokumentací pacienta bez jeho povolení může pracovat . ps2013-042-06-003-158.u4.p3.s6
Zcela jistě do těchto výjimek patří sběr dat pro sledování výskytu infekčních onemocnění , monitoring nežádoucích událostí po podání léků , ale například i možnost ministerstva využívat zmíněné klinické registry pro sledování výsledků péče . ps2013-042-06-003-158.u4.p3.s7
Lze se domnívat , že narušení osobních dat v těchto případech je pozitivně vyváženo přínosem pro lepší kvalitu a bezpečí poskytované péče z hlediska nemocného . ps2013-042-06-003-158.u4.p4.s1
Pokus vytvořit registr zdravotních služeb se však této vyváženosti ústavních principů již vymyká a vzniká otázka , jestli je jeho existence skutečně zapotřebí . ps2013-042-06-003-158.u4.p4.s2
Možnost pracovat s individuálními neanonymizovanými daty není v důvodové zprávě navrhované novely podložena žádnou hlubší argumentací , která by dokladovala nezbytnost zdvojovat prakticky stejné databáze zdravotních pojišťoven . ps2013-042-06-003-158.u4.p4.s3
Jak již zaznělo při dřívějším projednávání v Poslanecké sněmovně , a zde budu citovat kolegu Opálku , můžeme si představit , že bychom mohli mít jen jednu ústřední zdravotní pojišťovnu . ps2013-042-06-003-158.u4.p5.s1
Hypoteticky si to opravdu lze představit . ps2013-042-06-003-158.u4.p5.s2
V takové situaci by potom jednoznačně platilo nebo stačilo provádět veškeré analýzy pouze v jedné databázi této pojišťovny . ps2013-042-06-003-158.u4.p5.s3
Lze tedy předpokládat , že i první pilotní studie o nezbytnosti využití osobních dat , které by měl Ústav pro zdravotnické informace a statistiku provést , by se mohly odehrávat pouze s pomocí vybraného statisticky reprezentovaného vzorku pacientů VZP , nebo jiné zdravotní pojišťovny , to je jedno , která by tato data s rodnými čísly zpracovala podle požadavků ústavu a ústav by poté ve svých dalších analýzách pokračoval jen nad daty bez přímé identifikace pacienta a propojoval je s ekonomickými a jinými údaji z dalších svých zdrojů . ps2013-042-06-003-158.u4.p6.s1
A mimochodem , jako hlavní důvod vytváření totální databáze hrazených zdravotních služeb , jak už jsem zmínil , byla uváděna náprava chybného nastavení cen jednotlivých diagnostických skupin systému DRG , systému platby za diagnózu . ps2013-042-06-003-158.u4.p6.s2
Na toto nastavení jsou potřeba dva zdroje dat . ps2013-042-06-003-158.u4.p6.s3
Prvním zdrojem mají být ta data ze zdravotních pojišťoven , která jsou nemocnicemi vykazována individuálně , vždy za jednoho pacienta z jedné hospitalizační procedury . ps2013-042-06-003-158.u4.p6.s4
Tudíž v této fázi není vůbec potřeba žádné spojování několika návštěv u různých poskytovatelů a vše se odehrává jednorázově , za jednoho pacienta , za jednoho poskytovatele . ps2013-042-06-003-158.u4.p6.s5
Jinými slovy , ještě jednou - žádné rodné číslo v tomto případě není potřeba . ps2013-042-06-003-158.u4.p7.s1
Druhým zdrojem dat bude pro ÚZIS , a Ústav pro zdravotní informace a statistiku to sděloval několikrát , druhým zdrojem bude soubor ekonomických dat jednotlivých nemocnic , které si ústav připravuje , a tato data budou reprezentovat průměrné náklady na jednu DRG skupinu v definovaném období , přičemž toto období počet příslušných pacientů se stejnou diagnostickou skupinou bude korespondovat s údaji pojišťovny od stejné nemocnice za stejné období . ps2013-042-06-003-158.u4.p7.s2
Tedy ani zde není individuální rodné číslo pro další zpracování zapotřebí . ps2013-042-06-003-158.u4.p7.s3
Dokonce kdyby zde pro párování nemocničních a pojišťovenských dat rodné číslo muselo pro analýzu být , nebylo by to legální , a to ani při daném novelizačním návrhu ministerstva , který před sebou máme . ps2013-042-06-003-158.u4.p7.s4
Nemocnice dokonce ani dnes ani podle návrhu žádná rodná čísla příslušných pacientů pro ministerstvo nebo pro registr hrazených služeb poskytovat prostě nesmí . ps2013-042-06-003-158.u4.p8.s1
Z uvedených argumentů vyplývá , že by bylo lepší , kdyby byly navrhované změny zákona schváleny jen v rozsahu úprav klinických registrů , a nikoliv pro nově zaváděnou obří databázi zdravotních služeb . ps2013-042-06-003-158.u4.p9.s1
Z dosavadních vyjádření Ministerstva zdravotnictví je zřejmé , že do dvou let bude zákon stejně potřeba ještě dále měnit , a nic by proto nebránilo , aby ÚZIS v tomto mezidobí intenzivně pracoval na datech ze zdravotních pojišťoven a z nemocnic , která si připravuje , a postupně předložil konkrétnější argumenty o nezbytnosti pracovat s vlastními , z pojišťoven převedenými individuálními daty a s celou populací pacientů , anebo např . jen s daty pacientů , kteří poskytnou svůj souhlas . ps2013-042-06-003-158.u4.p9.s2
Mimochodem , na tom je také potřeba pracovat , protože máme - li se někdy dopracovat systému výměny elektronických chorobopisů , ten souhlas pacienta budeme potřebovat a bylo by fajn , aby byl k dispozici i např . pro účely registru léčiv , který se chystá pro elektronickou recepturu a měl by také velký dopad pro kvalitu poskytované péče a pro zabránění různých lékových nekompatibilit . ps2013-042-06-003-158.u4.p10.s1
Dospěl jsem k závěru . ps2013-042-06-003-158.u4.p10.s2
Ještě jednou se omlouvám , že to bylo tak dlouhé . ps2013-042-06-003-158.u4.p10.s3
Závěrem chci zmínit jenom určitý politický dosah celého problému s registrem hrazených služeb . ps2013-042-06-003-158.u4.p10.s4
Snahy státu vlastnit a zpracovávat osobní data rostou . ps2013-042-06-003-158.u4.p10.s5
Mluvíme o registru sportovců , o případném větším otevření registru zbrojních průkazů , o registru bankovních účtů a již jsme schválili na této půdě elektronickou evidenci tržeb , která je vlastně také jedním obřím megaregistrem . ps2013-042-06-003-158.u4.p10.s6
Je proto potřeba mít stále na mysli , že naše ústava využívání takovýchto registrů , které opravdu můžeme nazvat velkým bratrem , nepreferuje , a pokud ano , tak opravdu jen z důvodu , kdy je potlačení práva na ochranu soukromí zcela nezbytné a je dokonale zdokladované . ps2013-042-06-003-158.u4.p10.s7
Musím znova konstatovat , že kdyby si kdokoli z pracovníků v oblasti organizace zdravotnictví podával k jakékoli rozvojové nebo vědecké agentuře projekt na vytvoření takovéhoto registru hrazených služeb , který by obsahoval deset milionů dat , musel by k tomu mít nejenom obecné cíle a sliby , že jich bude dosaženo , ale musel by k tomu mít přinejmenším pilotní projekt , přinejmenším dokladování algoritmů , jakými se budou ta data zpracovávat . ps2013-042-06-003-158.u4.p10.s8
A znovu opakuji , nic z toho předloženo kromě těch slibů nebylo . ps2013-042-06-003-158.u4.p11.s1
A poslední věta na závěr . ps2013-042-06-003-158.u4.p11.s2
Nelze se divit , že klub TOP 09 a Starostů předložený návrh nemůže podpořit . ps2013-042-06-003-158.u4.p11.s3
Děkuji . ps2013-042-06-003-158.u5.p1.s1
Děkuji . ps2013-042-06-003-158.u5.p1.s2
Prosím pana poslance Hovorku . ps2013-042-06-003-158.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-042-06-003-158.u6.p1.s2
Vážený pane předsedo , vážená vládo , vážené kolegyně , vážení kolegové , já jsem tady poměrně obsáhle zdůvodňoval , proč je ten návrh připraven špatně , jaké jsou hlavní důvody , proč není možné tento zákon přijmout , resp . proč je nutno ho zamítnout . ps2013-042-06-003-158.u6.p1.s3
Já se nyní pokusím stručně ty hlavní důvody shrnout . ps2013-042-06-003-158.u6.p2.s1
Novela zákona o zdravotních službách , která má zprovoznit národní zdravotnický informační systém , je ve zřejmém rozporu s Ústavou České republiky , s Evropskou směrnicí č . 95 / 46 / ES i se zákonem 365 / 2000 Sb . , o informačních systémech ve veřejné správě . ps2013-042-06-003-158.u6.p2.s2
Konečná podoba vytvářené databáze není známa , a není tedy možno posoudit ochranu jednotlivých citlivých údajů .