ps2013-042-04-001-163.u1.p1.s1
| 163. |
ps2013-042-04-001-163.u1.p1.s2
| Vládní návrh zákona o zadávání veřejných zakázek /sněmovní tisk [637](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=637&O=7)/ - třetí čtení |
ps2013-042-04-001-163.u1.p2.s1
| Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujala paní ministryně, která už tam je. |
ps2013-042-04-001-163.u1.p2.s2
| Rovněž prosím pana zpravodaje garančního výboru, což je výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj. |
ps2013-042-04-001-163.u1.p2.s3
| Prosím pana poslance Pletichu, aby se usadil vedle paní ministryně. |
ps2013-042-04-001-163.u1.p3.s1
| Pozměňovací návrhy jsou uvedeny v tisku [637](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=637&O=7)/6. |
ps2013-042-04-001-163.u1.p3.s2
| Byl vám doručen 29. ledna. |
ps2013-042-04-001-163.u1.p3.s3
| Usnesení garančního výboru byla doručena jako tisky [637](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=637&O=7)/7 a 8. |
ps2013-042-04-001-163.u1.p3.s4
| Zeptám se paní ministryně, zda si v této fázi přeje vystoupit. |
ps2013-042-04-001-163.u1.p3.s5
| Je tomu tak. |
ps2013-042-04-001-163.u1.p3.s6
| Prosím, paní ministryně, máte slovo. |
ps2013-042-04-001-163.u1.p3.s7
| Prosím všechny kolegyně a kolegy, aby se usadili, ztišili a poslouchali paní ministryni. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p1.s1
| Vážený pane předsedo, vážené dámy poslankyně, vážení pánové poslanci, o vládním návrhu zákona o zadávání veřejných zakázek jsme již jednali ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, hospodářském výboru a také ústavněprávním výboru. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p1.s2
| V lednu proběhlo jeho druhé čtení v Poslanecké sněmovně, kde byly předneseny další pozměňovací návrhy, a poté byl návrh opakovaně projednán v garančním výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p1.s3
| Dovolte mi tady z toho místa poděkovat všem poslancům, kteří se podíleli na vypořádání a na komunikaci ohledně pozměňovacích návrhů. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p1.s4
| Jsem si vědoma toho, že i garanční výbor, jeho druhá část byla svolána nestandardně, a to na úterý od sedmi hodin. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p1.s5
| Jsem za to velmi ráda i paní předsedkyni a vedení tohoto výboru. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p2.s1
| Ráda bych připomněla, že tento zákon je velice důležitá norma pro celou Českou republiku. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p2.s2
| Cílem zákona je zajistit férová pravidla pro výběr dodavatele. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p2.s3
| Právě spravedlivou a rovnou soutěží lze dosáhnout hospodárnosti a efektivity ve veřejných investicích. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p3.s1
| Ráda bych zmínila, že tento zákon zde předkládáme z jednoho klíčového důvodu, a to transpozice tří evropských směrnic o zadávacím řízení a o přezkumném řízení, kde do 18. dubna by všechny členské státy měly mít svou legislativu v účinnosti. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p4.s1
| Návrh zákona velmi výrazně snižuje byrokracii, a to jak pro zadavatele, tak i pro dodavatele. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p4.s2
| Zároveň budou zadávací řízení výrazně flexibilnější. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p4.s3
| Posílíme pružnost, ovšem samozřejmě také přinášíme posílení odpovědnosti zadavatele. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p4.s4
| A na druhou stranu zákon je určen hlavně těm, kteří chtějí zadávat hospodárně a efektivně. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p5.s1
| Předložený návrh byl podroben při přípravě a při předchozím projednávání ve výborech velice silné diskusi, za kterou všem děkuji. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p5.s2
| Přestože u veřejných zakázek existuje mnoho protichůdných zájmů, názorů a samozřejmě i zájmových skupin, tak musím říci, že naše snaha směřuje a vždycky od začátku vlastně existence a psaní tohoto zákona směřovala k tomu, aby pravidla byla vyvážená. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p5.s3
| Na jednu stranu silně naplňuje zásadu transparentnosti a zároveň také umožňuje zmíněný pružný postup. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p6.s1
| Musím říci, že Ministerstvo pro místní rozvoj jako předkladatel zákona si je dobře vědomo rizika, že jde o novou normu a lze očekávat opravdu přirozenou nedůvěru úplně od všech, kterým je zákon určen. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p6.s2
| Tomu samozřejmě nezabráníme, ale budeme se snažit tomu předejít a vysvětlovat a dělat velkou osvětu tomuto zákonu. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p7.s1
| U menších zakázek pravidla zůstávají stejná. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p7.s2
| Takže zde nevidíme důvod jakýchkoliv obav. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p7.s3
| Zadavatelé mohou využít zkušenosti, které již mají ze stávajícího zákona a jeho 22 (23?)novel. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p7.s4
| Neměníme limity pro nejmenší zakázky a zároveň zadavatel v tzv. zjednodušeném podlimitním řízení, v podstatě tam zůstávají pravidla téměř shodná. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p7.s5
| A na druhou stranu zadavatelé budou mít mnoho nových možností pro postup. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p8.s1
| Projednávání ve výborech vyústilo v doporučení výborů zákon schválit, avšak ve znění doporučovaných pozměňovacích návrhů. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p8.s2
| Já zde pro představu zmíním počty pozměňovacích návrhů, kterými jsme prošli. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p8.s3
| 13 za hospodářský výbor, 5 za ústavněprávní výbor, 154 za výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, který je garančním výborem. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p8.s4
| 190 pozměňovacích návrhů pak bylo předloženo na druhém čtení v Poslanecké sněmovně. |
ps2013-042-04-001-163.u2.p8.s5
| Je nutno podotknout, že třetina těchto pozměňovacích návrhů byla téměř duplicitní, takže počet pozměňovacích... |
ps2013-042-04-001-163.u3.p1.s1
| Kolegyně, kolegové, opravdu prosím o klid. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p1.s1
| Počet pozměňovacích návrhů se opravdu velice snížil. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p1.s2
| V úterý večer probíhalo druhé jednání garančního výboru, který se zabýval všemi předloženými pozměňovacími návrhy a zaujal k nim své stanovisko. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p1.s3
| V případě většiny návrhů, a za to jsme opravdu rádi a děkuji i jménem Ministerstva pro místní rozvoj, bylo respektováno naše doporučení. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p1.s4
| V několika případech však bylo zaujato stanovisko doporučující i k pozměňovacím návrhům, se kterými Ministerstvo pro místní rozvoj vyjádřilo zásadní nesouhlas. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p1.s5
| Rozhodnutí samozřejmě však ponechávám plénu Poslanecké sněmovny. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p2.s1
| Ráda bych zde zmínila, o jaké případy jde. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p2.s2
| Jedná se o výši poplatků za podnět k antimonopolnímu úřadu. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p2.s3
| Jste seznámeni s tím, že garanční výbor doporučil Poslanecké sněmovně ke schválení pozměňovací návrh, který navrhuje zavedení poplatku za podání jednoho podnětu k ÚOHS ve výši deset tisíc korun. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p2.s4
| Ministerstvo pro místní rozvoj je schopno souhlasit s principem. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p2.s5
| Nicméně ta částka se nám zdá vysoká a poplatek je samozřejmě nevratný. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p2.s6
| Rozhodnutí je na Poslanecké sněmovně. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p3.s1
| Další z velice klíčových bodů, které bych zde chtěla zmínit, říkala jsem to i při druhém čtení, ale vzhledem k tomu, že výbor odhlasoval pozměňovací návrh i přes náš zásadní nesouhlas, se k tomu musím vyjádřit. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p3.s2
| Jedná se o zvýhodnění v uvozovkách postižených osob. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p4.s1
| Garanční výbor doporučil pozměňovací návrh, který umožňuje zvýhodnění zaměstnavatelů zdravotně postižených osob, a to automatickým zvýhodněním chráněných dílen či obdobných zaměstnavatelů snížením ceny o 15 % při hodnocení. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p4.s2
| Ráda bych zde deklarovala a garantovala, že Ministerstvo pro místní rozvoj v žádném případě není proti podpoře firem, které zaměstnávají zdravotně postižené, a v žádném případě proti zdravotně postiženým. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p4.s3
| Nicméně praxe ukazuje, že tento návrh a to, co se nyní děje v rámci celé České republiky při právě automatickém zvýhodňování, nevede k řádnému plnění celé zakázky. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p4.s4
| V tuto chvíli dodavatelé, kteří vyhrají automaticky zakázku právě díky tomuto zvýhodnění, samozřejmě ne všichni, ale ty kauzy jsou, odprodávají nebo si najímají subdodavatele, kteří plní zakázku a kteří nezaměstnávají zdravotně postižené osoby. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p4.s5
| Tento institut není ve vládním návrhu obsažen, a to z toho důvodu, že v minulosti byl opravdu mnohokrát zneužíván. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p5.s1
| Ministerstvo pro místní rozvoj s tímto nesouhlasí a my jsme to vyvážili možností využít tzv. sociální kritéria. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p5.s2
| To znamená, že zadavatel si sám do zadávacího řízení dá taková sociální kritéria, aby sám řekl, zda potřebuje a zda zdravotně postižení jsou schopni vykonávat tu zakázku. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p5.s3
| To znamená u typu výběrových řízení, například kancelářské potřeby, jejich například překlápění nebo něco, sám zadavatel si dokáže říct, že toto mohou dělat chráněné dílny, toto mohou dělat zdravotně postižení. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p5.s4
| To znamená, že mu přijde pět nabídek od společností, které všechny zaměstnávají zdravotně postižené, a pak ta konkurence bude mezi nimi. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p5.s5
| Ale nebude to tak, že budou automaticky zvýhodňovány. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p5.s6
| Takže naopak tento přístup sociálních kritérií nám přijde opravdu lepší a transparentnější. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p6.s1
| Dalším pozměňovacím návrhem, který prošel přes ministerský nesouhlas, je lhůta pro podání námitek proti zadávací dokumentaci. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p6.s2
| Výbor doporučil zkrácení lhůty pro podání námitek proti zadávací dokumentaci. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p6.s3
| Historicky je tato lhůta stanovena tak, že končí pět dní po konci lhůty pro podání nabídek. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p6.s4
| Nicméně v pozměňovacím návrhu je tato lhůta zkrácena a její konec je stanoven na konec lhůty pro podání nabídek. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p6.s5
| S touto změnou nesouhlasíme, a to jak s ohledem na zásadní záporné stanovisek spolugestora, tzn. Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, tak i s ohledem na to, že je nutné dodavatelům poskytnout dostatečný prostor k důkladnému seznámení se zadávací dokumentací. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p7.s1
| Další věc, to je čtvrtý pozměňovací návrh, se kterým ministerstvo opravdu nesouhlasí, a to je zrušení možnosti přijmutí opatření k nápravě Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p7.s2
| Zrušení možnosti přijmutí opatření k nápravě ÚOHSu prostřednictvím zrušení úkonu zadavatele nebo celého zadávacího řízení, pokud zadavatel nerozhodne ve lhůtě o námitkách. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p7.s3
| Tento návrh byl také garančním výborem přes zásadní nesouhlasné stanovisko Ministerstva pro místní rozvoj i antimonopolního úřadu doporučen. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p7.s4
| Možnost uložit nápravné opatření je institut, který zajišťuje včasné vyřízení námitek, a pozměňovací návrh by takové zajištění zrušil. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p8.s1
| Ráda bych zde chtěla také zmínit další riziková témata, která byla nejvíce podrobena v diskusi, v těchto bodech se však stanovisko MMR a gesčního výboru nedostávají do rozporu. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p8.s2
| Nicméně je nutné, abych i v třetím čtení na ně upozornila. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p9.s1
| Změna smlouvy, to znamená dodatečné práce, je to velice diskutovaný § 222 - v uvozovkách 30, 50 %. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p9.s2
| Byla o tom velká debata, která se stále vede ke změnám smlouvy. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p9.s3
| Předmětem diskuse je otázka, zda pravidla stanovená směrnicemi na národní úrovni nezpřísníme. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p9.s4
| Ministerstvo pro místní rozvoj vyjadřovalo neutrální stanovisko k těmto změnám a já jsem i ve druhém čtení sdělila, že k těmto pozměňovacím návrhům budu mít neutrální stanovisko. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p9.s5
| Důvody jsou legitimní a nejsou proti směrnicím, čili za nás není důvod rozporovat. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p9.s6
| Ministerstvo pro místní rozvoj je v tomto případě připraveno podpořit řešení, na kterém bude dosaženo širšího konsenzu. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p10.s1
| Dále bych ráda upozornila na jednu věc, která může být velmi klíčová, která by vedla opravdu ke zvýšení korupce v České republice při zadávání výběrových řízení, a to je jeden z pozměňovacích návrhů - zvýšení limitu pro koncese malého rozsahu z 20 na 100 milionů. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p10.s2
| Zde musím říci, že garanční výbor tento pozměňovací návrh nepřijal, nicméně je mou povinností vás upozornit na případná rizika, která by plynula z přijetí zde na plénu z tohoto pozměňovacího návrhu. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p10.s3
| Dá se očekávat, že už by nikdo nezadával do výše 100 milionů korun prostřednictvím zákona o zadávání veřejných zakázek, ale šli by formou koncesí, tzn. bez výběrového řízení a na výjimku ze zákona. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p10.s4
| S tím samozřejmě nelze souhlasit. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s1
| Dalším pozměňovacím návrhem, který je klíčový, je zrušení povinnosti uložit opatření k nápravě, pokud antimonopolní úřad zjistí, že zadavatel nerozhodl o námitkách. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s2
| Jedná se o pozměňovací návrhy M3 a M4. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s3
| Tento návrh byl také garančním výborem doporučen přes zásadní nesouhlas Ministerstva pro místní rozvoj a zásadní nesouhlas Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s4
| Tento pozměňovací návrh jde proti koncepčnímu záměru celé úpravy v novém zákoně, která směřuje k posílení institutu námitek jako základního stavebního kamene zefektivnění dozoru v oblasti veřejných zakázek. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s5
| Zadavatelům by se fakticky dala možnost námitky nevyřizovat a nechat věcné rozhodnutí o nich až na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s6
| Tady musím říci, že toto by využíval každý zadavatel a nikdo by se už nezabýval vůbec těmi námitkami a vše by šlo na ÚOHS. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s7
| Návrh zákona přitom vychází z přesvědčení, že problémy mají být řešeny především tam, kde jejich řešení je nejjednodušší, a tedy mezi zadavatelem a dodavatelem. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s8
| Principiálně by tedy neměl být předmětem řízení před ÚOHSem problém či spor, ke kterému se předtím nevyjádřil zadavatel. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s9
| To je prosím velmi důležité. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s10
| Tohoto cíle zákon dosahuje uložením povinnosti zadavatele vyřídit námitky včas a přezkoumatelným způsobem, přičemž ustanovení, které pozměňovací návrh navrhuje zrušit, tuto povinnost zajišťuje. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s11
| Pozměňovací návrh by tak snadno umožnil celou zákonnou konstrukci obejít tím, že by zadavatel námitky řádně nevyřídil. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s12
| Navrhovaná změna by pak měla i zásadní dopad na efektivitu práce Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který by v tomto řízení byl de facto nucen v souladu se zásadou materiální pravdy sám aktivně vyhledávat argumenty, které by svědčily o zákonnosti postupu zadavatele, a to za situace, kdy on sám žádné takové argumenty neuvedl. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s13
| Takže bychom dostali ještě do velkých problémů samotný antimonopolní úřad, neboť na svoji povinnost vyřídit námitky zcela rezignoval. |
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s14
| Ve výsledku by tak přijetí předmětného pozměňovacího návrhu vedlo k velmi výraznému a přitom zcela neodůvodněnému vychýlení právní úpravy ve prospěch zadavatele. |