|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-03-04 ps2013-042-04-001-163 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

163. Vládní návrh zákona o zadávání veřejných zakázek /sněmovní tisk 637/ - třetí čtení

Date2016-03-04
Meetingps2013/042
Agenda Itemps2013/042/163
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/s042112.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 2168 • previousnext

ps2013-042-04-001-163.u1.p1.s1 163.
ps2013-042-04-001-163.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o zadávání veřejných zakázek /sněmovní tisk 637/ - třetí čtení
ps2013-042-04-001-163.u1.p2.s1 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujala paní ministryně, která tam je.
ps2013-042-04-001-163.u1.p2.s2 Rovněž prosím pana zpravodaje garančního výboru, což je výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
ps2013-042-04-001-163.u1.p2.s3 Prosím pana poslance Pletichu, aby se usadil vedle paní ministryně.
ps2013-042-04-001-163.u1.p3.s1 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny v tisku 637/6.
ps2013-042-04-001-163.u1.p3.s2 Byl vám doručen 29. ledna.
ps2013-042-04-001-163.u1.p3.s3 Usnesení garančního výboru byla doručena jako tisky 637/7 a 8.
ps2013-042-04-001-163.u1.p3.s4 Zeptám se paní ministryně, zda si v této fázi přeje vystoupit.
ps2013-042-04-001-163.u1.p3.s5 Je tomu tak.
ps2013-042-04-001-163.u1.p3.s6 Prosím, paní ministryně, máte slovo.
ps2013-042-04-001-163.u1.p3.s7 Prosím všechny kolegyně a kolegy, aby se usadili, ztišili a poslouchali paní ministryni.
ps2013-042-04-001-163.u2.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené dámy poslankyně, vážení pánové poslanci, o vládním návrhu zákona o zadávání veřejných zakázek jsme již jednali ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, hospodářském výboru a také ústavněprávním výboru.
ps2013-042-04-001-163.u2.p1.s2 V lednu proběhlo jeho druhé čtení v Poslanecké sněmovně, kde byly předneseny další pozměňovací návrhy, a poté byl návrh opakovaně projednán v garančním výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
ps2013-042-04-001-163.u2.p1.s3 Dovolte mi tady z toho místa poděkovat všem poslancům, kteří se podíleli na vypořádání a na komunikaci ohledně pozměňovacích návrhů.
ps2013-042-04-001-163.u2.p1.s4 Jsem si vědoma toho, že i garanční výbor, jeho druhá část byla svolána nestandardně, a to na úterý od sedmi hodin.
ps2013-042-04-001-163.u2.p1.s5 Jsem za to velmi ráda i paní předsedkyni a vedení tohoto výboru.
ps2013-042-04-001-163.u2.p2.s1 Ráda bych připomněla, že tento zákon je velice důležitá norma pro celou Českou republiku.
ps2013-042-04-001-163.u2.p2.s2 Cílem zákona je zajistit férová pravidla pro výběr dodavatele.
ps2013-042-04-001-163.u2.p2.s3 Právě spravedlivou a rovnou soutěží lze dosáhnout hospodárnosti a efektivity ve veřejných investicích.
ps2013-042-04-001-163.u2.p3.s1 Ráda bych zmínila, že tento zákon zde předkládáme z jednoho klíčového důvodu, a to transpozice tří evropských směrnic o zadávacím řízení a o přezkumném řízení, kde do 18. dubna by všechny členské státy měly mít svou legislativu v účinnosti.
ps2013-042-04-001-163.u2.p4.s1 Návrh zákona velmi výrazně snižuje byrokracii, a to jak pro zadavatele, tak i pro dodavatele.
ps2013-042-04-001-163.u2.p4.s2 Zároveň budou zadávací řízení výrazně flexibilnější.
ps2013-042-04-001-163.u2.p4.s3 Posílíme pružnost, ovšem samozřejmě také přinášíme posílení odpovědnosti zadavatele.
ps2013-042-04-001-163.u2.p4.s4 A na druhou stranu zákon je určen hlavně těm, kteří chtějí zadávat hospodárně a efektivně.
ps2013-042-04-001-163.u2.p5.s1 Předložený návrh byl podroben při přípravě a při předchozím projednávání ve výborech velice silné diskusi, za kterou všem děkuji.
ps2013-042-04-001-163.u2.p5.s2 Přestože u veřejných zakázek existuje mnoho protichůdných zájmů, názorů a samozřejmě i zájmových skupin, tak musím říci, že naše snaha směřuje a vždycky od začátku vlastně existence a psaní tohoto zákona směřovala k tomu, aby pravidla byla vyvážená.
ps2013-042-04-001-163.u2.p5.s3 Na jednu stranu silně naplňuje zásadu transparentnosti a zároveň také umožňuje zmíněný pružný postup.
ps2013-042-04-001-163.u2.p6.s1 Musím říci, že Ministerstvo pro místní rozvoj jako předkladatel zákona si je dobře vědomo rizika, že jde o novou normu a lze očekávat opravdu přirozenou nedůvěru úplně od všech, kterým je zákon určen.
ps2013-042-04-001-163.u2.p6.s2 Tomu samozřejmě nezabráníme, ale budeme se snažit tomu předejít a vysvětlovat a dělat velkou osvětu tomuto zákonu.
ps2013-042-04-001-163.u2.p7.s1 U menších zakázek pravidla zůstávají stejná.
ps2013-042-04-001-163.u2.p7.s2 Takže zde nevidíme důvod jakýchkoliv obav.
ps2013-042-04-001-163.u2.p7.s3 Zadavatelé mohou využít zkušenosti, které již mají ze stávajícího zákona a jeho 22 (23?)novel.
ps2013-042-04-001-163.u2.p7.s4 Neměníme limity pro nejmenší zakázky a zároveň zadavatel v tzv. zjednodušeném podlimitním řízení, v podstatě tam zůstávají pravidla téměř shodná.
ps2013-042-04-001-163.u2.p7.s5 A na druhou stranu zadavatelé budou mít mnoho nových možností pro postup.
ps2013-042-04-001-163.u2.p8.s1 Projednávání ve výborech vyústilo v doporučení výborů zákon schválit, avšak ve znění doporučovaných pozměňovacích návrhů.
ps2013-042-04-001-163.u2.p8.s2 zde pro představu zmíním počty pozměňovacích návrhů, kterými jsme prošli.
ps2013-042-04-001-163.u2.p8.s3 13 za hospodářský výbor, 5 za ústavněprávní výbor, 154 za výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, který je garančním výborem.
ps2013-042-04-001-163.u2.p8.s4 190 pozměňovacích návrhů pak bylo předloženo na druhém čtení v Poslanecké sněmovně.
ps2013-042-04-001-163.u2.p8.s5 Je nutno podotknout, že třetina těchto pozměňovacích návrhů byla téměř duplicitní, takže počet pozměňovacích...
ps2013-042-04-001-163.u3.p1.s1 Kolegyně, kolegové, opravdu prosím o klid.
ps2013-042-04-001-163.u4.p1.s1 Počet pozměňovacích návrhů se opravdu velice snížil.
ps2013-042-04-001-163.u4.p1.s2 V úterý večer probíhalo druhé jednání garančního výboru, který se zabýval všemi předloženými pozměňovacími návrhy a zaujal k nim své stanovisko.
ps2013-042-04-001-163.u4.p1.s3 V případě většiny návrhů, a za to jsme opravdu rádi a děkuji i jménem Ministerstva pro místní rozvoj, bylo respektováno naše doporučení.
ps2013-042-04-001-163.u4.p1.s4 V několika případech však bylo zaujato stanovisko doporučující i k pozměňovacím návrhům, se kterými Ministerstvo pro místní rozvoj vyjádřilo zásadní nesouhlas.
ps2013-042-04-001-163.u4.p1.s5 Rozhodnutí samozřejmě však ponechávám plénu Poslanecké sněmovny.
ps2013-042-04-001-163.u4.p2.s1 Ráda bych zde zmínila, o jaké případy jde.
ps2013-042-04-001-163.u4.p2.s2 Jedná se o výši poplatků za podnět k antimonopolnímu úřadu.
ps2013-042-04-001-163.u4.p2.s3 Jste seznámeni s tím, že garanční výbor doporučil Poslanecké sněmovně ke schválení pozměňovací návrh, který navrhuje zavedení poplatku za podání jednoho podnětu k ÚOHS ve výši deset tisíc korun.
ps2013-042-04-001-163.u4.p2.s4 Ministerstvo pro místní rozvoj je schopno souhlasit s principem.
ps2013-042-04-001-163.u4.p2.s5 Nicméně ta částka se nám zdá vysoká a poplatek je samozřejmě nevratný.
ps2013-042-04-001-163.u4.p2.s6 Rozhodnutí je na Poslanecké sněmovně.
ps2013-042-04-001-163.u4.p3.s1 Další z velice klíčových bodů, které bych zde chtěla zmínit, říkala jsem to i při druhém čtení, ale vzhledem k tomu, že výbor odhlasoval pozměňovací návrh i přes náš zásadní nesouhlas, se k tomu musím vyjádřit.
ps2013-042-04-001-163.u4.p3.s2 Jedná se o zvýhodnění v uvozovkách postižených osob.
ps2013-042-04-001-163.u4.p4.s1 Garanční výbor doporučil pozměňovací návrh, který umožňuje zvýhodnění zaměstnavatelů zdravotně postižených osob, a to automatickým zvýhodněním chráněných dílen či obdobných zaměstnavatelů snížením ceny o 15 % při hodnocení.
ps2013-042-04-001-163.u4.p4.s2 Ráda bych zde deklarovala a garantovala, že Ministerstvo pro místní rozvoj v žádném případě není proti podpoře firem, které zaměstnávají zdravotně postižené, a v žádném případě proti zdravotně postiženým.
ps2013-042-04-001-163.u4.p4.s3 Nicméně praxe ukazuje, že tento návrh a to, co se nyní děje v rámci celé České republiky při právě automatickém zvýhodňování, nevede k řádnému plnění celé zakázky.
ps2013-042-04-001-163.u4.p4.s4 V tuto chvíli dodavatelé, kteří vyhrají automaticky zakázku právě díky tomuto zvýhodnění, samozřejmě ne všichni, ale ty kauzy jsou, odprodávají nebo si najímají subdodavatele, kteří plní zakázku a kteří nezaměstnávají zdravotně postižené osoby.
ps2013-042-04-001-163.u4.p4.s5 Tento institut není ve vládním návrhu obsažen, a to z toho důvodu, že v minulosti byl opravdu mnohokrát zneužíván.
ps2013-042-04-001-163.u4.p5.s1 Ministerstvo pro místní rozvoj s tímto nesouhlasí a my jsme to vyvážili možností využít tzv. sociální kritéria.
ps2013-042-04-001-163.u4.p5.s2 To znamená, že zadavatel si sám do zadávacího řízení taková sociální kritéria, aby sám řekl, zda potřebuje a zda zdravotně postižení jsou schopni vykonávat tu zakázku.
ps2013-042-04-001-163.u4.p5.s3 To znamená u typu výběrových řízení, například kancelářské potřeby, jejich například překlápění nebo něco, sám zadavatel si dokáže říct, že toto mohou dělat chráněné dílny, toto mohou dělat zdravotně postižení.
ps2013-042-04-001-163.u4.p5.s4 To znamená, že mu přijde pět nabídek od společností, které všechny zaměstnávají zdravotně postižené, a pak ta konkurence bude mezi nimi.
ps2013-042-04-001-163.u4.p5.s5 Ale nebude to tak, že budou automaticky zvýhodňovány.
ps2013-042-04-001-163.u4.p5.s6 Takže naopak tento přístup sociálních kritérií nám přijde opravdu lepší a transparentnější.
ps2013-042-04-001-163.u4.p6.s1 Dalším pozměňovacím návrhem, který prošel přes ministerský nesouhlas, je lhůta pro podání námitek proti zadávací dokumentaci.
ps2013-042-04-001-163.u4.p6.s2 Výbor doporučil zkrácení lhůty pro podání námitek proti zadávací dokumentaci.
ps2013-042-04-001-163.u4.p6.s3 Historicky je tato lhůta stanovena tak, že končí pět dní po konci lhůty pro podání nabídek.
ps2013-042-04-001-163.u4.p6.s4 Nicméně v pozměňovacím návrhu je tato lhůta zkrácena a její konec je stanoven na konec lhůty pro podání nabídek.
ps2013-042-04-001-163.u4.p6.s5 S touto změnou nesouhlasíme, a to jak s ohledem na zásadní záporné stanovisek spolugestora, tzn. Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, tak i s ohledem na to, že je nutné dodavatelům poskytnout dostatečný prostor k důkladnému seznámení se zadávací dokumentací.
ps2013-042-04-001-163.u4.p7.s1 Další věc, to je čtvrtý pozměňovací návrh, se kterým ministerstvo opravdu nesouhlasí, a to je zrušení možnosti přijmutí opatření k nápravě Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
ps2013-042-04-001-163.u4.p7.s2 Zrušení možnosti přijmutí opatření k nápravě ÚOHSu prostřednictvím zrušení úkonu zadavatele nebo celého zadávacího řízení, pokud zadavatel nerozhodne ve lhůtě o námitkách.
ps2013-042-04-001-163.u4.p7.s3 Tento návrh byl také garančním výborem přes zásadní nesouhlasné stanovisko Ministerstva pro místní rozvoj i antimonopolního úřadu doporučen.
ps2013-042-04-001-163.u4.p7.s4 Možnost uložit nápravné opatření je institut, který zajišťuje včasné vyřízení námitek, a pozměňovací návrh by takové zajištění zrušil.
ps2013-042-04-001-163.u4.p8.s1 Ráda bych zde chtěla také zmínit další riziková témata, která byla nejvíce podrobena v diskusi, v těchto bodech se však stanovisko MMR a gesčního výboru nedostávají do rozporu.
ps2013-042-04-001-163.u4.p8.s2 Nicméně je nutné, abych i v třetím čtení na upozornila.
ps2013-042-04-001-163.u4.p9.s1 Změna smlouvy, to znamená dodatečné práce, je to velice diskutovaný § 222 - v uvozovkách 30, 50 %.
ps2013-042-04-001-163.u4.p9.s2 Byla o tom velká debata, která se stále vede ke změnám smlouvy.
ps2013-042-04-001-163.u4.p9.s3 Předmětem diskuse je otázka, zda pravidla stanovená směrnicemi na národní úrovni nezpřísníme.
ps2013-042-04-001-163.u4.p9.s4 Ministerstvo pro místní rozvoj vyjadřovalo neutrální stanovisko k těmto změnám a jsem i ve druhém čtení sdělila, že k těmto pozměňovacím návrhům budu mít neutrální stanovisko.
ps2013-042-04-001-163.u4.p9.s5 Důvody jsou legitimní a nejsou proti směrnicím, čili za nás není důvod rozporovat.
ps2013-042-04-001-163.u4.p9.s6 Ministerstvo pro místní rozvoj je v tomto případě připraveno podpořit řešení, na kterém bude dosaženo širšího konsenzu.
ps2013-042-04-001-163.u4.p10.s1 Dále bych ráda upozornila na jednu věc, která může být velmi klíčová, která by vedla opravdu ke zvýšení korupce v České republice při zadávání výběrových řízení, a to je jeden z pozměňovacích návrhů - zvýšení limitu pro koncese malého rozsahu z 20 na 100 milionů.
ps2013-042-04-001-163.u4.p10.s2 Zde musím říci, že garanční výbor tento pozměňovací návrh nepřijal, nicméně je mou povinností vás upozornit na případná rizika, která by plynula z přijetí zde na plénu z tohoto pozměňovacího návrhu.
ps2013-042-04-001-163.u4.p10.s3 se očekávat, že by nikdo nezadával do výše 100 milionů korun prostřednictvím zákona o zadávání veřejných zakázek, ale šli by formou koncesí, tzn. bez výběrového řízení a na výjimku ze zákona.
ps2013-042-04-001-163.u4.p10.s4 S tím samozřejmě nelze souhlasit.
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s1 Dalším pozměňovacím návrhem, který je klíčový, je zrušení povinnosti uložit opatření k nápravě, pokud antimonopolní úřad zjistí, že zadavatel nerozhodl o námitkách.
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s2 Jedná se o pozměňovací návrhy M3 a M4.
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s3 Tento návrh byl také garančním výborem doporučen přes zásadní nesouhlas Ministerstva pro místní rozvoj a zásadní nesouhlas Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s4 Tento pozměňovací návrh jde proti koncepčnímu záměru celé úpravy v novém zákoně, která směřuje k posílení institutu námitek jako základního stavebního kamene zefektivnění dozoru v oblasti veřejných zakázek.
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s5 Zadavatelům by se fakticky dala možnost námitky nevyřizovat a nechat věcné rozhodnutí o nich na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s6 Tady musím říci, že toto by využíval každý zadavatel a nikdo by se nezabýval vůbec těmi námitkami a vše by šlo na ÚOHS.
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s7 Návrh zákona přitom vychází z přesvědčení, že problémy mají být řešeny především tam, kde jejich řešení je nejjednodušší, a tedy mezi zadavatelem a dodavatelem.
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s8 Principiálně by tedy neměl být předmětem řízení před ÚOHSem problém či spor, ke kterému se předtím nevyjádřil zadavatel.
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s9 To je prosím velmi důležité.
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s10 Tohoto cíle zákon dosahuje uložením povinnosti zadavatele vyřídit námitky včas a přezkoumatelným způsobem, přičemž ustanovení, které pozměňovací návrh navrhuje zrušit, tuto povinnost zajišťuje.
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s11 Pozměňovací návrh by tak snadno umožnil celou zákonnou konstrukci obejít tím, že by zadavatel námitky řádně nevyřídil.
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s12 Navrhovaná změna by pak měla i zásadní dopad na efektivitu práce Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který by v tomto řízení byl de facto nucen v souladu se zásadou materiální pravdy sám aktivně vyhledávat argumenty, které by svědčily o zákonnosti postupu zadavatele, a to za situace, kdy on sám žádné takové argumenty neuvedl.
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s13 Takže bychom dostali ještě do velkých problémů samotný antimonopolní úřad, neboť na svoji povinnost vyřídit námitky zcela rezignoval.
ps2013-042-04-001-163.u4.p11.s14 Ve výsledku by tak přijetí předmětného pozměňovacího návrhu vedlo k velmi výraznému a přitom zcela neodůvodněnému vychýlení právní úpravy ve prospěch zadavatele.

Text viewDownload CoNNL-U