|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-03-02 ps2013-042-02-012-061 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

61. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 678/ - prvé čtení

Date2016-03-02
Meetingps2013/042
Agenda Itemps2013/042/061
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/s042057.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 687 • previousnext

ps2013-042-02-012-061.u1.p1.s1 61.
ps2013-042-02-012-061.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 678/ - prvé čtení
ps2013-042-02-012-061.u1.p2.s1 Z pověření vlády tento návrh uvede pan ministr životního prostředí Richard Brabec.
ps2013-042-02-012-061.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
ps2013-042-02-012-061.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2013-042-02-012-061.u2.p1.s2 Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovoluji si vám předložit k projednání návrh zákona, kterým se mění již zmiňovaný zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, a zároveň zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích.
ps2013-042-02-012-061.u2.p2.s1 Cílem návrhu zákona je především naplnit závazky přijaté v rámci mezinárodní spolupráce v oblasti nízkoemisních zón a zajistit plnou transpozici předpisů Evropské unie a také samozřejmě v neposlední řadě, troufám si říct dokonce hlavně, posílit ochranu ovzduší a lidského zdraví před působením emisí ze zdrojů znečišťování ovzduší, a to zejména prostřednictvím úpravy nových kontrolních pravomocí orgánů ochrany ovzduší, které umožní efektivnější vymáhání zákonem stanovených povinností.
ps2013-042-02-012-061.u2.p2.s2 Předpokládám, že samozřejmě toto bude téma, které nejen opozici, ale další kolegy bude zajímat především, a tak se u něj dovolím na chvilku zdržet.
ps2013-042-02-012-061.u2.p3.s1 V České republice jsou trvale překračovány imisní limity stanovené zákonem pro jemné prachové částice v ovzduší.
ps2013-042-02-012-061.u2.p3.s2 Tyto částice pronikají do dýchacího traktu, kde se ukládají a způsobují onemocnění dýchacích cest a rizika dalších onemocnění.
ps2013-042-02-012-061.u2.p3.s3 Jedním z nejvýznamnějších zdrojů jemných prachových částic jsou spalovací zdroje na tuhá paliva používané k vytápění domácností.
ps2013-042-02-012-061.u2.p3.s4 Problémem je velké zastoupení zastaralých spalovacích zařízení, to jsou takzvané odhořívací a prohořívací kotle, které tvoří 70 80 %, které nesplňují přísnější emisní parametry a umožňují, aby v nich jejich provozovatelé v rozporu se zákonem spalovali i odpad.
ps2013-042-02-012-061.u2.p4.s1 Ačkoliv zákon o ochraně ovzduší obsahuje nástroje k regulaci emisí ze spalovacích zdrojů v domácnostech, jako je zákaz spalování odpadů, emisní parametry zdrojů uváděných nově na trh, povinné kontroly stavu zdroje a jeho provozu, od roku 2022 dokonce pak i zákaz provozu zdrojů s nejhoršími emisními parametry, bez možnosti přímých kontrol zdrojů provozovaných v domácnostech jsou tyto nástroje nevymahatelné.
ps2013-042-02-012-061.u2.p4.s2 Navrhuje se proto zavést povinnost provozovatelů spalovacích zdrojů umístěných v domácnostech umožnit osobám prověřeným obecním úřadem obce s rozšířenou působností přístup ke zdroji a jeho příslušenství a k používaným palivům za účelem kontroly dodržování povinností podle zákona o ochraně ovzduší.
ps2013-042-02-012-061.u2.p4.s3 Podmínkou je, že příslušnému orgánu ochrany ovzduší, což je obecní úřad obce s rozšířenou působností, vznikne opakovaně podezření, že stacionární zdroj je provozován v rozporu s povinnostmi stanovenými zákonem o ochraně ovzduší.
ps2013-042-02-012-061.u2.p4.s4 V případě prvního podezření orgánu ochrany ovzduší provozovatele písemně upozorní na podezření na porušování povinností, poučí jej o povinnostech spojených s provozem spalovacího zdroje a o důsledcích opakovaného podezření v podobě možnosti provedení přímé kontroly u zdroje.
ps2013-042-02-012-061.u2.p4.s5 V návaznosti na druhé podezření na porušování zákona bude potom obecní úřad obce s rozšířenou působností na základě zákona oprávněn provést kontrolu zdroje.
ps2013-042-02-012-061.u2.p5.s1 Tolik řekněme oficiálně a teď neoficiálně.
ps2013-042-02-012-061.u2.p5.s2 Ministerstvo životního prostředí a stovky starostů v ČR jsou neustále pod tlakem, a ta situace trvá několik let, kdy zákonodárce dal možnost, resp. dal zákaz například spalování odpadů a stanovil za to i přísné sankce, naprosto správně, ale reálně není zcela možné tento zákaz zkontrolovat.
ps2013-042-02-012-061.u2.p5.s3 Úřady používají měřicí metodu z 18., nebo z 19. století, abych to nepřeháněl, tzv. Ringelmannovu stupnici tmavosti kouře.
ps2013-042-02-012-061.u2.p5.s4 Možná jste to někdo viděl.
ps2013-042-02-012-061.u2.p5.s5 Je založena na porovnání tmavosti kouřové vlečky z emise z komína s určitými stupnicemi, kde osoba, která provádí měření, musí samozřejmě porovnávat tmavost kouře s touto stupnicí, s jednotlivými políčky.
ps2013-042-02-012-061.u2.p5.s6 A to několik malých omezení, například že se to nedá provádět ve tmě, kdy se dost často topí, samozřejmě v zimě ve tmě, že se to nedá provádět, když fouká vítr, a celá řada dalších omezení.
ps2013-042-02-012-061.u2.p6.s1 Jinými slovy, my jsme samozřejmě při konstrukci této novely hovořili s celou řadou lidí, kteří reálně provádějí kontroly, protože se samozřejmě na ty obce dneska obrací řada občanů se stížnostmi, že jim jejich sousedi otravují životní prostředí, otravují jim ovzduší například spalováním odpadů.
ps2013-042-02-012-061.u2.p6.s2 Všichni to vědí, to celá vesnice, to starosta, ale ten starosta nemá dneska legální možnost, jak to prokázat.
ps2013-042-02-012-061.u2.p6.s3 A skutečně mohu vám říct konkrétní jména lidí, kteří se tím zabývají, kteří nám říkali své zkušenosti.
ps2013-042-02-012-061.u2.p7.s1 Vím, že budu ostouzen, budu tady tupen za to, co tam navrhujeme, ale bych chtěl všechny kolegyně a kolegy opravdu ujistit, že jsme velmi dobře posuzovali případnou možnost, která tady samozřejmě nastává, a to je posouzení ústavnosti navržené úpravy kontrol domácností, a tedy střet ústavních práv - na jedné straně ústavního práva na zdravé nebo příznivé životní prostředí a na druhé straně práva na nedotknutelnost soukromého obydlí.
ps2013-042-02-012-061.u2.p7.s2 A to je nezpochybnitelné, že to právo tady samozřejmě existuje.
ps2013-042-02-012-061.u2.p7.s3 Měli jsme k tomu celou řadu diskusí s Legislativní radou vlády, měli jsme některé diskuse i s ústavními právníky a troufám si říct, že se nám povedlo, a koneckonců Legislativní rada vlády vlastně bez poznámek, nebo naopak s jedním spíše zpřísněním, ten náš návrh schválila, že se nám povedlo vyvážit ten střet dvou ústavních práv tak, aby prošel tím testem, protože to základní právo na nedotknutelnost obydlí není neomezitelné.
ps2013-042-02-012-061.u2.p8.s1 A vás možná překvapím, protože jsem si to neuvědomil také, abych si nehrál na chytrého, ale pro ty, kteří tady budou určitě ze svého pohledu říkat, že to je precedens na prolomení nedotknutelnosti obydlí, tak bych chtěl upozornit Sněmovnu, že 1. prosince loňského roku vstoupila v účinnost novela zákona o ochraně veřejného zdraví, kam bylo nově doplněno oprávnění pro vstup do obydlí osob - zdůrazňuji fyzických osob, ne právnických nebo ne podnikajících - za účelem kontroly, jak dodržují povinnosti v ochraně před hlukem, vibracemi nebo neionizujícím zářením ze strany orgánů ochrany veřejného zdraví, tedy např. krajskými hygienickými stanicemi, popř. Ministerstvem zdravotnictví, a tento vstup do obydlí fyzické osoby je možno si vynutit v přestupkovém řízení pokutou 500 tis. .
ps2013-042-02-012-061.u2.p8.s2 Toto tato Sněmovna schválila, v rámci Senátu pak padl pozměňovací návrh, protože senátoři namítali, že by tím mohlo dojít k prolomení ústavního práva na ochranu obydlí, které je zatím možné pouze kvůli ochraně života, zdraví nebo majetku, a senátní verzi zákona, kde bylo dotčené ustanovení vypuštěno, Poslanecká sněmovna zamítla a pro senátní verzi hlasovalo jen 40 poslanců a proti verzi zákona hlasovalo jen 6 ze 181 přítomných poslanců.
ps2013-042-02-012-061.u2.p8.s3 Takže pro přijetí této novely hlasovalo 148 poslanců.
ps2013-042-02-012-061.u2.p9.s1 to říkám proto, že to je zcela analogická situace.
ps2013-042-02-012-061.u2.p9.s2 Dokonce si troufám říct, že pokud je možno vstoupit do obydlí kvůli tomu, že tam dochází k překračování hlukových limitů, tak pokud je tam důvodné podezření na to, že dochází skutečně ke spalování odpadu a produkci karcinogenů, k čemuž v případě spalování například plastových lahví, těch populárních ostravských raket, naprosto jasně dochází, tak to je podle mého názoru podstatně horší provinění proti životnímu prostředí a proti ochraně zdraví.
ps2013-042-02-012-061.u2.p10.s1 Chtěl bych v této souvislosti opravdu říct, že jsme zvažovali velmi dobře všechna omezení, která z toho vyplývají, a mj. jenom připomínám, že v roce 2011 se ministr, tuším, Chalupa za ODS pokoušel o určitý návrh, protože prostě byl dlouhodobě tlak z obcí především z Moravskoslezského kraje, aby s touto situací, kdy zákonodárce dal obcím možnost něco vymáhat, ale nedal jim absolutně možnost kontroly, jakým způsobem to vymáhat, tak prostě tento tlak neustále z obcí a krajů vzrůstal.
ps2013-042-02-012-061.u2.p10.s2 V roce 2013 se o něco podobného svou zákonodárnou iniciativou pokoušel Moravskoslezský kraj, ale neúspěšně, protože tenkrát Legislativní rada vlády -vlastně i v rámci projednávání ve vládě bylo řečeno, že ten systém nevyvažuje dobře kolizi ústavních práv.
ps2013-042-02-012-061.u2.p10.s3 A jsem přesvědčen, že se nám to poprvé povedlo.
ps2013-042-02-012-061.u2.p11.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, je mi naprosto jasné, co bude zaznívat v diskusi, ale věřte, že jsme opravdu zvážili všechna pro a proti u těch metod.
ps2013-042-02-012-061.u2.p11.s2 Chci zdůraznit, že se lidem nikdo nebude vlamovat do domácnosti.
ps2013-042-02-012-061.u2.p11.s3 Samozřejmě žádné policejní komando v černých kuklách.
ps2013-042-02-012-061.u2.p11.s4 Je tam samozřejmě možnost kontrolu odmítnout.
ps2013-042-02-012-061.u2.p11.s5 Všechno bude probíhat podle zákona o kontrole a je v tom systému zakotvena podle velmi dobrá možnost obrany proti šikaně ze strany například sousedů nebo i úřadů.
ps2013-042-02-012-061.u2.p11.s6 A přesto jsem přesvědčen, že je to dneska jediná, a tedy krajní možnost, protože jsem pevně přesvědčen, že u většiny případů stálých čudilů, kteří dneska otravují život v mnoha obcích, tak jenom fakt, že v zákoně bude možnost zakotvena, tak že je to od činnosti odradí a nebude muset dojít k vlastní kontrole.
ps2013-042-02-012-061.u2.p11.s7 Protože mi věřte, že není žádným naším plezírem, abychom dávali možnost vstupovat do domácností, ale je to opravdu krajní prostředek, a si myslím, že k tomu krajnímu prostředku bude docházet opravdu v naprosto mimořádných případech, protože předtím budou muset být vyčerpány další určité možnosti.
ps2013-042-02-012-061.u2.p11.s8 Vycházíme tak vstříc stovkám a troufám si říct tisícům lidí, kteří dneska marně upozorňují na to, že jim sousedé otravují životní prostředí, a nemohou se tomu bránit.
ps2013-042-02-012-061.u2.p12.s1 Omlouvám se, že jsem se trošku delší dobu zdržel u tohoto bodu.
ps2013-042-02-012-061.u2.p12.s2 Určitě dál můžeme diskutovat v rámci diskuse.
ps2013-042-02-012-061.u2.p12.s3 Samozřejmě zvažovali jsme i možnost dalších technických řešení.
ps2013-042-02-012-061.u2.p12.s4 Určitě tady padne možnost využití dronů atd., nechci teď s tím zdržovat.
ps2013-042-02-012-061.u2.p12.s5 Budu případně reagovat na dotazy.
ps2013-042-02-012-061.u2.p13.s1 V rámci tohoto zákona nebo této novely rovněž dochází ke vzájemnému uznávání systému nízkoemisních zón, kdy v návaznosti na několikaleté bilaterální jednání mezi Německem a ČR se navrhuje doplnit ustanovení, dle kterého by se v nízkoemisních zónách v ČR, dosud ale tedy nebyla žádná vyhlášena, uznávaly i emisní plakety vydané ve státech, ve kterých je nastavení systému nízkoemisních zón obdobné jako v ČR, především tedy jde o Německo.
ps2013-042-02-012-061.u2.p13.s2 Dále dochází k zakotvení imisního limitu pro prachové mikročástice z 25 mikronů na 20 mikronů, kde imisní limit pro ochranu zdraví v bodě jedna přílohy číslo jedna k zákonu se navrhuje změnit z hodnoty 25 mikrogramů na metr na 20 mikrogramů na metr.
ps2013-042-02-012-061.u2.p13.s3 Účinnost tohoto novelizačního bodu se nicméně navrhuje k 1. lednu 2020, od kterého je tento imisní limit dle směrnice 2008/50/ES pro členské státy závazný.
ps2013-042-02-012-061.u2.p13.s4 Rovněž dochází ke změně právní formy zřizování nízkoemisních zón z obecně závazné vyhlášky na opatření obecné povahy a dále je tam blok dalších věcných a legislativně technických úprav, které teď nechci zmiňovat.
ps2013-042-02-012-061.u2.p14.s1 Závěrem mého úvodního slova: Vážené kolegyně, vážení kolegové, byť je mi jasné, jaké připomínky se shrnou, budou, předpokládám, především k možnosti kontrol v domácnostech.
ps2013-042-02-012-061.u2.p14.s2 Chci vás ale ujistit, že jsme mnoho měsíců pracovali na tom a jednali s desítkami odborníků, aby systém nebyl zneužitelný, aby nepřebujel někam, kam nechceme, a aby to skutečně plnilo to, co plnit .
ps2013-042-02-012-061.u2.p14.s3 Aby to dopadlo na ty, kteří zákon porušují a na které nemůže dnes ruka zákona dopadnout, protože není možné jakýmkoliv způsobem důkazní materiál proti nim shromáždit, a na druhé straně aby to neznamenalo šikanu slušných lidí.
ps2013-042-02-012-061.u2.p15.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-042-02-012-061.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi.
ps2013-042-02-012-061.u3.p1.s2 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení pan poslanec Václav Zemek.
ps2013-042-02-012-061.u3.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-042-02-012-061.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-042-02-012-061.u4.p1.s2 Hezké odpoledne, vážené kolegyně a kolegové.
ps2013-042-02-012-061.u4.p1.s3 Vždy, když se dostane do Sněmovny novela zákona o ovzduší, je ostře sledována, protože tato problematika patří k těm zásadním v naší společnosti.
ps2013-042-02-012-061.u4.p1.s4 navážu na pana ministra.
ps2013-042-02-012-061.u4.p1.s5 Pokusím se být stručnější a trochu zesumarizovat, čeho se předkládaná novela týká.
ps2013-042-02-012-061.u4.p2.s1 Z mého pohledu jsou tam čtyři základní body, byť v mediální rovině tato novela byla smrsknuta pouze na ty kontroverzní, nebo zdánlivě kontroverzní kontroly v domácnostech, ale k tomu se ještě dostaneme.
ps2013-042-02-012-061.u4.p2.s2 Jsou tam čtyři základní okruhy změn.
ps2013-042-02-012-061.u4.p3.s1 První se týká již zmíněných nízkoemisních zón, kdy navrhovaná úprava řeší vzájemné uznávání plaket se sousedními zeměmi, jako třeba s Německem.
ps2013-042-02-012-061.u4.p3.s2 Myslím si, že je to dobrá myšlenka.
ps2013-042-02-012-061.u4.p4.s1 Druhý okruh úprav se týká již zmíněných kontrol lokálních topenišť, kde dává prostor pro orgány ochrany ovzduší, aby v případě podezření na přestupkovou činnost mohly po nějakém upozornění provést kontrolu topeniště u fyzických osob.
ps2013-042-02-012-061.u4.p5.s1 Třetí okruh změn se týká zpřísnění limitů u jemných prachových částic TM 2,5, kde se zakotvuje zpřísnění do přílohy tohoto zákona.
ps2013-042-02-012-061.u4.p5.s2 Od roku 2020 dochází ke zpřísnění limitu z 25 mikrogramů na m3 na 20 mikrogramů na m3.
ps2013-042-02-012-061.u4.p5.s3 Jen podotýkám, že prachové části jsou jedním z hlavních původců smogových situací a určitě je správné, že dochází k tomuto zpřísnění.
ps2013-042-02-012-061.u4.p5.s4 Koneckonců je to i požadavek evropské směrnice 2008/50/ES, která tady byla zmiňována.
ps2013-042-02-012-061.u4.p6.s1 Čtvrtý větší okruh změn se týká vyhlašování smogových situací, kde praxe ukazuje, že vyhlašování v konkrétních místech je nepružné a často je smogová situace v plném proudu, protože se při vyhlašování vychází vlastně ze 24 hodinových průměrů prachových částic a to není při tom vyhlašování úplně pružné.
ps2013-042-02-012-061.u4.p6.s2 Takže tam dochází ke změně, že se berou v úvahu dvanáctihodinové průměry a bere se tam v úvahu i predikce vývoje počasí a koncentrací.
ps2013-042-02-012-061.u4.p6.s3 Opět je to myslím posun k lepšímu.
ps2013-042-02-012-061.u4.p6.s4 Kromě toho se tato úprava ještě týká možnosti pro orgány, které nařizují regulaci během smogových situací, kde se u konkrétních zdrojů zohledňuje možnost, že u tohoto zdroje, pakliže je v režimu nejlepších dostupných technologií, je možné určité individuální posuzování.
ps2013-042-02-012-061.u4.p6.s5 Týká se to paragrafu 10 zákona o ochraně ovzduší.
ps2013-042-02-012-061.u4.p7.s1 Kromě těchto čtyř základních velkých okruhů, hlavních změn, je tam řada drobných změn legislativně technického charakteru.
ps2013-042-02-012-061.u4.p7.s2 Možná bych vypíchl změnu autorizací k ověřování v oblasti emisí skleníkových plynů, které postihoval původně zákon č. 383/2012 Sb., a kde dnes autorizace není potřeba, stačí tam pouze akreditace.
ps2013-042-02-012-061.u4.p7.s3 Tím pádem je ovšem nutná změna zákona o ochraně ovzduší, který tuto oblast také zmiňuje, a je tam nutné doladit soulad.
ps2013-042-02-012-061.u4.p8.s1 Další drobná úprava je revize přílohy 2, která jmenuje stacionární zdroje, s kterými zákon dál pracuje.
ps2013-042-02-012-061.u4.p8.s2 Pak je tam ještě 7 nebo 8 drobnějších úprav, které jsou legislativně technické.
ps2013-042-02-012-061.u4.p9.s1 Tolik bych řekl na úvod.
ps2013-042-02-012-061.u4.p9.s2 Přihlásil jsem se ještě do obecné rozpravy ne jako zpravodaj, ale jako poslanec, abych nezneužil svého postavení zpravodaje, a budu se věnovat právě praktické problematice kontrol v domácnostech.
ps2013-042-02-012-061.u4.p9.s3 Pro tuto chvíli je to z strany všechno a děkuji za pozornost.
ps2013-042-02-012-061.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2013-042-02-012-061.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Zahradník.
ps2013-042-02-012-061.u5.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-042-02-012-061.u6.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, dámy a pánové, chtěl bych vystoupit k tomuto návrhu zákona o ochraně ovzduší, který na naší tabuli přídomek EU, což znamená, že je to zákon, který implementovat normy Evropské unie.
ps2013-042-02-012-061.u6.p1.s2 Je to tedy jeden ze zákonů, který od nás Evropská unie zřejmě pod nějakými sankcemi vyžaduje.
ps2013-042-02-012-061.u6.p1.s3 Nicméně meritum věci, proč tady vystupujeme, proč tak dlouho pan ministr i pan zpravodaj vystupovali, jsou ty dvě nejvýznamnější části tohoto zákona.
ps2013-042-02-012-061.u6.p1.s4 Je to jednak vyhlašování nízkoemisních zón v našich obcích a místech a pak také je to zavedení možnosti kontrolovat topeniště a vstupovat do obydlí občanů, a to přímo ustanovením speciálního zákona.
ps2013-042-02-012-061.u6.p2.s1 bych se, dámy a pánové, nejprve dovolil vyjádřit k nízkoemisním zónám.
ps2013-042-02-012-061.u6.p2.s2 Tam podle mého názoru nejde pouze o to, že se zavádějí a našemu zákonnému prostředí přizpůsobují ty certifikáty, plakety emisní, které získali majitelé aut v zahraničí a které chceme učinit platnými i pro naše obce, ale hlavně to, že se tady znovu zavádí pro naše obce a města možnost jejich radám, tedy radě obcí v přenesené působnosti, vyhlašovat nízkoemisní zóny.
ps2013-042-02-012-061.u6.p2.s3 To znamená zóny, do kterých bude zakázán vjezd určitým typům automobilů, které svými emisemi nesplňují normy stanovené pro automobilová vozidla většinou Evropskou unií.
ps2013-042-02-012-061.u6.p2.s4 Tato možnost vyhlásit nízkoemisní zónu již v našem zákonném prostředí existuje a obec tuto možnost .
ps2013-042-02-012-061.u6.p2.s5 Jen je třeba říci, že zatím k vyhlášení žádné takové nízkoemisní zóny nedošlo.

Text viewDownload CoNNL-U