|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-03-02 ps2013-042-02-001-149 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

149. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 546/ - třetí čtení

Date2016-03-02
Meetingps2013/042
Agenda Itemps2013/042/149
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/s042025.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 853 • previousnext

ps2013-042-02-001-149.u1.p1.s1 149.
ps2013-042-02-001-149.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 546/ - třetí čtení
ps2013-042-02-001-149.u1.p2.s1 Tiskem jsme se naposledy zabývali 10. února letošního roku na 39. schůzi, kdy jsme přerušili rozpravu ve třetím čtení.
ps2013-042-02-001-149.u1.p3.s1 U stolku zpravodajů je již pan místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš i zpravodaj rozpočtového výboru poslanec Roman Kubíček.
ps2013-042-02-001-149.u1.p3.s2 Před pokračováním v rozpravě žádají o vystoupení jak navrhovatel, tak zpravodaj.
ps2013-042-02-001-149.u1.p3.s3 Prosím tedy nejdříve místopředsedu vlády a ministra financí Andreje Babiše.
ps2013-042-02-001-149.u1.p4.s1 Sněmovnu žádám o klid!
ps2013-042-02-001-149.u1.p4.s2 Prosím, diskuse, které se netýkají rozpočtových pravidel, přeneste do předsálí...
ps2013-042-02-001-149.u1.p4.s3 Pane ministře, ještě chviličku...
ps2013-042-02-001-149.u1.p4.s4 Prosím kolegy, kteří diskutují jiné téma, aby tak činili mimo jednací sál.
ps2013-042-02-001-149.u1.p5.s1 Děkuji.
ps2013-042-02-001-149.u1.p5.s2 Pane ministře, máte slovo.
ps2013-042-02-001-149.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-042-02-001-149.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych se vyjádřil k příspěvkům předneseným při minulém projednávání novely rozpočtových pravidel.
ps2013-042-02-001-149.u2.p2.s1 K otázce zkrácení lhůty pro příspěvkové organizace.
ps2013-042-02-001-149.u2.p2.s2 Povinnost vést své finanční prostředky v rámci souhrnného účtu státní pokladny byla některým subjektům zavedena již novelou rozpočtových pravidel č. 501/2012 Sb. Pozemkový fond České republiky, státní fondy, národní fond, organizační složky státu musely zrušit účty u komerčních bank a převést peníze do České národní banky během tří měsíců a zvládly to.
ps2013-042-02-001-149.u2.p2.s3 Pro příspěvkové organizace byla ponechána lhůta delší.
ps2013-042-02-001-149.u2.p2.s4 Příspěvkové organizace jsou plně státní, protože jsou zřizovány organizačními složkami státu, proto by jejich účty měly být podřízeny co nejdříve.
ps2013-042-02-001-149.u2.p3.s1 Lze souhlasit s panem poslancem Vilímcem, že schvalovací procedura tohoto zákona si vyžádá více času, než Ministerstvo financí původně očekávalo.
ps2013-042-02-001-149.u2.p3.s2 Návrh rozpočtových pravidel byl zaslán Poslanecké sněmovně na začátku července 2015.
ps2013-042-02-001-149.u2.p3.s3 Účinnost byla tehdy předpokládána od 1. ledna 2016.
ps2013-042-02-001-149.u2.p4.s1 K otázce velkého množství novel zákona o rozpočtových pravidlech.
ps2013-042-02-001-149.u2.p4.s2 Rozpočtová pravidla jsou novelizována relativně často.
ps2013-042-02-001-149.u2.p4.s3 Je však třeba si uvědomit, že se jedná o obecnou právní normu, která co do obsahu velice široký záběr.
ps2013-042-02-001-149.u2.p4.s4 Tento zákon upravuje tvorbu, funkce, obsah střednědobého výhledu státního rozpočtu a státního závěrečného účtu, příjmy a výdaje státního rozpočtu, státní finanční aktiva a pasiva, finanční hospodaření organizačních složek státu, zařízení státu majících obdobné postavení jako organizační složka státu, Bezpečnostní informační služby a příspěvkových organizací zřízených organizačními složkami státu, finanční kontrolu, podmínky zřizování státních fondů, způsob řízení státní pokladny a řízení státního dluhu a hospodaření s prostředky soustředěnými v národním fondu.
ps2013-042-02-001-149.u2.p4.s5 V mnoha případech se jednalo o novely vyvolané přijetím jiných zákonů, např. změny vyvolané přijetím nového občanského zákoníku či zákona o státní službě.
ps2013-042-02-001-149.u2.p4.s6 Novel rozpočtových pravidel, které byly připraveny Ministerstvem financí, není tolik.
ps2013-042-02-001-149.u2.p4.s7 Většinou reflektují skutečnosti vyplývající z členství České republiky v Evropské unii, tedy otázky týkající se zejména poskytování dotací.
ps2013-042-02-001-149.u2.p5.s1 K návrhu na opakování druhého čtení.
ps2013-042-02-001-149.u2.p5.s2 Myslím, že ten návrh skutečně není dobrý a ničemu by nepomohl.
ps2013-042-02-001-149.u2.p6.s1 K vysvětlení souhrnného účtu státní pokladny.
ps2013-042-02-001-149.u2.p6.s2 Je třeba nejdříve zareagovat na větu paní poslankyně Markové, která zněla: "Návrh nově upravuje povinnost územních samosprávných celků, dobrovolných svazků obcí a regionálních rad regionů soudržnosti mít účty podřízené státní pokladně a uvést ji na pravou míru."
ps2013-042-02-001-149.u2.p6.s3 Uvedené subjekty již dnes mají v České národní bance účty, na které jsou jim poskytovány dotace, návratné finanční výpomoci ze státního rozpočtu, státních fondů a národního fondu.
ps2013-042-02-001-149.u2.p6.s4 Účty územních samosprávných celků jsou určeny též k příjmu výnosů daní nebo podílu na nich, pokud územní samosprávný celek tuto možnost nevyloučí písemným oznámením ministerstvu a správci daně.
ps2013-042-02-001-149.u2.p6.s5 Nově se navrhuje pouze to, aby územní samosprávné celky, dobrovolné svazky obcí a regionální rady regionů soudržnosti přijímaly na tyto účty všechny prostředky poskytované ze státního rozpočtu, případně státních fondů a národního fondu a aby mohly na tyto účty převádět nebo na přijímat jiné prostředky dle svého uvážení.
ps2013-042-02-001-149.u2.p6.s6 Obdobná úprava se navrhuje též pro veřejné výzkumné instituce a veřejné vysoké školy.
ps2013-042-02-001-149.u2.p7.s1 K problematice začlenění zdravotních pojišťoven.
ps2013-042-02-001-149.u2.p7.s2 Zcela totožné otázky se řešily již během diskuse v rámci druhého čtení.
ps2013-042-02-001-149.u2.p7.s3 Těžko lze striktně oddělovat státní a ostatní veřejné prostředky.
ps2013-042-02-001-149.u2.p7.s4 Soustava veřejných rozpočtů je se státním rozpočtem těsně propojena.
ps2013-042-02-001-149.u2.p7.s5 Stát navíc ostatní veřejné subjekty kontroluje, nastavuje jim pravidla hospodaření a toto je jedno z nich.
ps2013-042-02-001-149.u2.p7.s6 Stát dotuje systém více než z jedné čtvrtiny, tato dotace roste absolutně i relativně.
ps2013-042-02-001-149.u2.p8.s1 Pokaždé když některá zájmová skupina ve zdravotnictví požaduje více prostředků, požaduje zároveň zvýšení této dotace ze státního rozpočtu.
ps2013-042-02-001-149.u2.p9.s1 Prostředky zdravotních pojišťoven nadále zůstanou ve vlastnictví zdravotních pojišťoven a nehrozí, že by je nebylo možné použít na péči.
ps2013-042-02-001-149.u2.p9.s2 Jen budou místo na účtech v komerčních bankách vedeny na souhrnném účtu státní pokladny v České národní bance.
ps2013-042-02-001-149.u2.p9.s3 Pro plátce pojistného se prakticky nic nemění ani nezmění.
ps2013-042-02-001-149.u2.p9.s4 Na pobočkách pojišťoven budou moci i nadále platit kartou prostřednictvím terminálu některé z bank, aniž by k tomu potřebovala pojišťovna účet v bance.
ps2013-042-02-001-149.u2.p9.s5 Bude možné nadále přijímat hotovost.
ps2013-042-02-001-149.u2.p9.s6 Vkládat ji bude možné na účty u České národní banky prostřednictvím poboček komerčních bank i tam, kde nesídlí pobočka České národní banky.
ps2013-042-02-001-149.u2.p9.s7 Úhrada za bankovní služby u účtu zdravotních pojišťoven by byly výdajem státního rozpočtu.
ps2013-042-02-001-149.u2.p9.s8 Takto je to napsáno i v návrhu novely zákona.
ps2013-042-02-001-149.u2.p9.s9 Úroky ze souhrnného účtu jsou příjmem státního rozpočtu.
ps2013-042-02-001-149.u2.p10.s1 Co se týče včasného odesílání peněz, vyjádřené obavy jsou přehnané.
ps2013-042-02-001-149.u2.p10.s2 Například Česká správa sociálního zabezpečení roky funguje s účty u ČNB, obhospodařuje větší částky a více plateb než všechny zdravotní pojišťovny dohromady a k výpadku příjmů ze sociálního pojištění z tohoto titulu nedošlo.
ps2013-042-02-001-149.u2.p10.s3 V zásadě se tedy jedná o posunutí plateb o jeden den, což opravdu nepředstavuje problém, se kterým by nebylo možné se jednoduše vypořádat lepším plánováním cash flow.
ps2013-042-02-001-149.u2.p10.s4 Jeden den zpoždění je pro každého příčetného finančního ředitele zdravotní pojišťovny zcela marginální problém, který je snadno řešitelný.
ps2013-042-02-001-149.u2.p10.s5 To by také měla být nově priorita každého finančního ředitele - lepší plánovaný cash flow a aktivní komunikace s Ministerstvem financí v této oblasti.
ps2013-042-02-001-149.u2.p10.s6 Na pracovní úrovni Ministerstvo financí celý systém plateb se zástupci zdravotních pojišťoven dlouhodobě detailně komunikuje.
ps2013-042-02-001-149.u2.p11.s1 Navrhovaná novela dále nabízí nástroj na posílení konkurence pojišťoven prostřednictvím fondu prevence.
ps2013-042-02-001-149.u2.p11.s2 U zaměstnaneckých pojišťoven činí aktuálně úrokové příjmy průměrně zhruba jednu desetinu zdrojů na financování preventivních programů z důvodu klesajících úrokových sazeb, takže se jedná o nevýznamný výpadek cca 50 milionů korun.
ps2013-042-02-001-149.u2.p11.s3 Nicméně i tak navrhujeme v novele zákona o zaměstnaneckých pojišťovnách dva nové zdroje fondu prevence - převod promile ze základního fondu, úspora na poplatcích na bankovní služby z tohoto fondu a neomezený převod z provozního fondu.
ps2013-042-02-001-149.u2.p11.s4 Čím efektivněji bude pojišťovna zajišťovat svůj provoz, tím více může přidat na preventivní programy.
ps2013-042-02-001-149.u2.p11.s5 Tato opatření považujeme za dostatečná.
ps2013-042-02-001-149.u2.p12.s1 Doufám, že jsem odpověděl na všechny dotazy z předcházejících čtení, a žádám vás, aby tento zákon byl schválen.
ps2013-042-02-001-149.u2.p12.s2 Děkuji vám.
ps2013-042-02-001-149.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi financí.
ps2013-042-02-001-149.u3.p1.s2 Ptám se, jestli pan zpravodaj ještě před skončením rozpravy chce vystoupit.
ps2013-042-02-001-149.u3.p1.s3 Není tomu tak.
ps2013-042-02-001-149.u3.p1.s4 Budeme pokračovat v rozpravě.
ps2013-042-02-001-149.u3.p1.s5 Nejdříve paní poslankyně Soňa Marková, připraví se pan kolega Jiří Skalický.
ps2013-042-02-001-149.u3.p1.s6 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-042-02-001-149.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-042-02-001-149.u4.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych přece jenom ještě řekla pár slov.
ps2013-042-02-001-149.u4.p1.s3 Budu se možná trošku opakovat, protože minule jsem své vystoupení nedokončila.
ps2013-042-02-001-149.u4.p1.s4 Nebudu mluvit příliš obecně, pouze bych chtěla říct a i řekněme trochu polemizovat s panem ministrem ohledně toho, co se týká zdravotních pojišťoven.
ps2013-042-02-001-149.u4.p2.s1 Domnívám se, že stát ani žádný zákon nedeklaroval, že zdravotní pojišťovny jsou státním podnikem, a proto jim může diktovat, kde mají mít účty, a i to, co s těmi penězi na účtech dělat.
ps2013-042-02-001-149.u4.p2.s2 To je podle mne základní věc.
ps2013-042-02-001-149.u4.p2.s3 Zdravotní pojišťovny nepracují s financemi státu, ale s pojistným, které platí zaměstnanci, zaměstnavatelé a další osoby, které platí pojistné.
ps2013-042-02-001-149.u4.p2.s4 Návrh, který je tady předkládán, jde podle mého názoru proti logice vzniku veřejného zdravotního pojištění, kdy se zavedlo financování zdravotní péče odděleně od státu prostřednictvím zdravotního pojištění.
ps2013-042-02-001-149.u4.p3.s1 A teď k problematickým okruhům.
ps2013-042-02-001-149.u4.p3.s2 Zaměstnanecké, resortní, oborové, podnikové a další zdravotní pojišťovny mimo VZP přijdou podle mého názoru a podle názoru samotných pojišťoven o prostředky, které tvořily část příjmů jejich fondu prevence.
ps2013-042-02-001-149.u4.p3.s3 To jsou úroky z účtů vedených u komerčních bank.
ps2013-042-02-001-149.u4.p3.s4 Tato ztráta sice bude vykompenzována, ovšem doposud šlo o zdroje mimo systém veřejného zdravotního pojištění.
ps2013-042-02-001-149.u4.p3.s5 Do budoucna by se měly tyto zdroje brát přímo z pojistného.
ps2013-042-02-001-149.u4.p3.s6 Argument ve smyslu toho, že nyní jsou nízké úroky, je sice pravdivý, ale neřeší stav do budoucna ani se nevypořádává s výše uvedeným, tedy že se doposud nejednalo o zdroje z pojistného.
ps2013-042-02-001-149.u4.p4.s1 Dále u zdravotních pojišťoven a u zdravotního pojištění, jakož i u jiných subjektů bude problém u plateb při transferu a ukládání hotovostí.
ps2013-042-02-001-149.u4.p4.s2 Zatím se mohou řešit vkladem u komerčních bank.
ps2013-042-02-001-149.u4.p4.s3 Česká národní banka nedisponuje pobočkovým systémem.
ps2013-042-02-001-149.u4.p4.s4 Česká národní banka řeší tento problém dohodou s komerční bankou.
ps2013-042-02-001-149.u4.p4.s5 Není mi ale známo, s jakými náklady a kdo tyto náklady ponese, zda jsou zahrnuty v položce za vedení účtů či zda je budou hradit subjekty, které mají povinnost vést účty podřízené státní pokladně.
ps2013-042-02-001-149.u4.p4.s6 V navrženém znění pod státní pokladnu spadnou i účty zdravotních pojišťoven, které nejsou generovány ze zdravotního pojištění, ale z tzv. zdaňované činnosti.
ps2013-042-02-001-149.u4.p4.s7 Není tedy důvod, aby spadaly pod státní pokladnu.
ps2013-042-02-001-149.u4.p4.s8 To je řešeno pozměňovacím návrhem, který když bude přijat, tak vlastně se tento problém vyřeší.
ps2013-042-02-001-149.u4.p5.s1 Česká národní banka nezvládá akceptovat příkazy ve stejný den, dojde tedy k prodloužení lhůty mezi zadáním příkazů a transferu prostředků.
ps2013-042-02-001-149.u4.p5.s2 Majitelé účtů podřízených státní pokladně budou mít povinnost udělit České národní bance souhlas s poskytováním informací o stavu a pohybech peněžních prostředků na těchto účtech Ministerstvu financí.
ps2013-042-02-001-149.u4.p5.s3 Doposud takové informace sdělovaly povinné subjekty Ministerstvu financí přímo.
ps2013-042-02-001-149.u4.p5.s4 Není mi přesně znám rozsah informací, které budou mezi Ministerstvem financí a Českou národní bankou proudit.
ps2013-042-02-001-149.u4.p6.s1 Za další.
ps2013-042-02-001-149.u4.p6.s2 Majitelé některých účtů podřízených státní pokladně, mimo jiné kraje a obce, budou moci část svých prostředků po dohodě s Ministerstvem financí za účelem zvýšení efektivity řízení likvidity státní pokladny ponechat na účtu podřízeném státní pokladně v dohodnuté výši a na předem stanovenou dobu.
ps2013-042-02-001-149.u4.p6.s3 Hrozí nátlak ze strany Ministerstva financí?

Text viewDownload CoNNL-U