|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-03-02 ps2013-042-02-014-124 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

124. Návrh poslanců Mariana Jurečky, Jana Bartoška a Petra Kudely na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv) /sněmovní tisk 699/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2016-03-02
Meetingps2013/042
Agenda Itemps2013/042/124
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/s042069.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 667 • previousnext

ps2013-042-02-014-124.u8.p8.s5 A když si položíme zásadní otázku, zda občan, který se podívá do registru smluv, zda něco zachrání.
ps2013-042-02-014-124.u8.p8.s6 Nezachrání přece nic.
ps2013-042-02-014-124.u8.p8.s7 Když bude smlouva uzavřena nevýhodně, tak do toho bude jenom smutně koukat.
ps2013-042-02-014-124.u8.p8.s8 Registru smluv jde o to, aby se ukázalo, že stát je v našich podmínkách, dámy a pánové, špatným hospodářem.
ps2013-042-02-014-124.u8.p9.s1 A jsme u jádra problému.
ps2013-042-02-014-124.u8.p9.s2 Nyní vás tady provedu takovými dvěma myšlenkovými experimenty myšlenkovými experimenty, kdy vám ukážu, že stát nemůže být ani dobrým a ani špatným hospodářem, jak říká třeba Rekonstrukce státu.
ps2013-042-02-014-124.u8.p9.s3 Zároveň vám ukážu na příkladu Budvaru, co se stane, když nebude vyjmut ze zákona o registru smluv.
ps2013-042-02-014-124.u8.p9.s4 To samé samozřejmě jde aplikovat i na ostatní státní a polostátní podniky.
ps2013-042-02-014-124.u8.p10.s1 Příklad první.
ps2013-042-02-014-124.u8.p10.s2 Argument pro zavedení registru smluv je, že stát je špatný hospodář.
ps2013-042-02-014-124.u8.p10.s3 Připusťme, že stát je v ČR špatným hospodářem.
ps2013-042-02-014-124.u8.p10.s4 Stát sám o sobě ale není ani špatným ani dobrým hospodářem.
ps2013-042-02-014-124.u8.p10.s5 Výsledek, který označujeme právě pojmem špatný hospodář, je především důsledkem nevhodně, neúčinně, nesprávně nebo špatně nastavených regulí, tedy primárně zákonů.
ps2013-042-02-014-124.u8.p10.s6 Tato pravidla jsou nastavena tak, že umožňují subjektům státní správy a obecně i veřejné správy se chovat tak, že výsledkem je to, co je nazýváno: stát je špatný hospodář.
ps2013-042-02-014-124.u8.p10.s7 Ve skutečnosti je to výsledek chování jednotlivých subjektů státní správy, které se tak chovají proto, že jim to umožní mantinely, pravidla chování daná zákony...
ps2013-042-02-014-124.u9.p1.s1 Ano, pane poslanče.
ps2013-042-02-014-124.u9.p1.s2 Požádám vás, kolegyně a kolegové, o ztišení, aby bylo dobře slyšet, co pan poslanec Klán přednáší.
ps2013-042-02-014-124.u9.p1.s3 Prosím.
ps2013-042-02-014-124.u10.p1.s1 Děkuji za zjednání klidu.
ps2013-042-02-014-124.u10.p2.s1 Důsledkem takového chování je neefektivnost, neúčelnost a nehospodárnost nakládání s veřejnými zdroji.
ps2013-042-02-014-124.u10.p2.s2 Myšlenka, že registr smluv toto změní, je naprostá iluze.
ps2013-042-02-014-124.u10.p2.s3 Ostatně to ukáže další vývoj, zdali to tak bude, nebo ne.
ps2013-042-02-014-124.u10.p2.s4 Problém je totiž v tom, že je nutno nastavit účinné obecné regule, a to především zákon o kontrole veřejných financí, který je stále v nedohlednu, a zákon o zadávání veřejných zakázek, který zde budeme schvalovat tento pátek.
ps2013-042-02-014-124.u10.p2.s5 A tyto dva zákony v praxi vyžadovat.
ps2013-042-02-014-124.u10.p3.s1 Zákon o registru smluv řeší jen dílčí problém.
ps2013-042-02-014-124.u10.p3.s2 Řešit nebo léčit je třeba celý systém.
ps2013-042-02-014-124.u10.p3.s3 Je to jako s nemocí.
ps2013-042-02-014-124.u10.p3.s4 Dobrý lékař neléčí symptomy, tedy projevy, např. bolest, jen analgetiky nebo sedativy, ale hledá, co je příčinou bolesti.
ps2013-042-02-014-124.u10.p3.s5 odstranění příčiny vyřeší problém.
ps2013-042-02-014-124.u10.p3.s6 Buďme tedy dobrými lékaři i v našem případě.
ps2013-042-02-014-124.u10.p3.s7 Samotný registr smluv to nevyřeší.
ps2013-042-02-014-124.u10.p3.s8 Uzdravme systém jako celek.
ps2013-042-02-014-124.u10.p3.s9 Registr smluv může být jen jedním z dílčích nástrojů, ale vůbec by ho nebylo třeba, kdybychom měli plně funkční klíčové zákony, právě zákon o zadávání veřejných zakázek, zákon o kontrole veřejných financí, dále zákon o majetku, rozpočtová pravidla a mnoho dalších.
ps2013-042-02-014-124.u10.p3.s10 Všude v těchto zákonech jsou díry a v nových se díry vyrábějí.
ps2013-042-02-014-124.u10.p3.s11 Tak jako například v zákoně o státní službě.
ps2013-042-02-014-124.u10.p4.s1 Jak je tedy, dámy a pánové, z příkladu patrno, tak registr smluv nic neuzdravuje a je pouze dílčím nástrojem pro kontrolu nakládání s veřejnými penězi nebo statky.
ps2013-042-02-014-124.u10.p5.s1 Příklad druhý, již zde zmiňovaný Budvar.
ps2013-042-02-014-124.u10.p5.s2 Tento jediný národní podnik je zavedením registru smluv ohrožen v rámci konkurenceschopnosti na trhu, a to zejména v oblasti sporu o značku Budweiser s Anheuser-Busch.
ps2013-042-02-014-124.u10.p5.s3 Zároveň přináší do státního rozpočtu nemalé finanční prostředky.
ps2013-042-02-014-124.u10.p5.s4 Myšlenkový experiment spočívá v následující věci.
ps2013-042-02-014-124.u10.p5.s5 Budvar bude muset v registru smluv uveřejňovat všechny smlouvy, které budou mít nominální hodnotu 50 tisíc korun.
ps2013-042-02-014-124.u10.p5.s6 Na to již ale čeká mlsná konkurence, která je připravena všemi možnými prostředky Budvar poškodit.
ps2013-042-02-014-124.u10.p5.s7 Hned jak bude smlouva v registru smluv uveřejněna, tak do bude moci nahlížet kdokoli.
ps2013-042-02-014-124.u10.p5.s8 Tedy i dravá konkurence.
ps2013-042-02-014-124.u10.p6.s1 Tvrzení, že Budvar může začernit údaje, které by ho ohrozily na trhu, nijak nepřesvědčilo, protože i cena bude mít v tomto případě určující faktor, ale i další identifikační údaje.
ps2013-042-02-014-124.u10.p6.s2 Umím si reálně představit, že konkurence záměrně sníží některé ceny na trhu, aby tímto zlikvidovala Budvar.
ps2013-042-02-014-124.u10.p6.s3 Jak bude tímto způsobem pomalu ale jistě likvidován tento náš skvost, tak se již bude připravovat dělení této oslabené kořisti.
ps2013-042-02-014-124.u10.p6.s4 Budvar bude poté označen za neefektivní, nekonkurenceschopný, prodělečný atd.
ps2013-042-02-014-124.u10.p6.s5 Dojde tedy k jeho postupné privatizaci, nebo rozumějme likvidaci.
ps2013-042-02-014-124.u10.p6.s6 Na to právě mlsná konkurence již přece čeká.
ps2013-042-02-014-124.u10.p6.s7 Jak bude postupně Budvar privatizován, bude docházet k oslabení přítoku peněz do státního rozpočtu.
ps2013-042-02-014-124.u10.p6.s8 Jsem poté zvědav, kde vlády budou peníze brát, když privatizace přináší zisk jen jednou, kdežto fungování státních podniků přináší zisky stále.
ps2013-042-02-014-124.u10.p7.s1 Takže je nutné z registru smluv podle mého názoru vyjmout všechny státní i polostátní podniky.
ps2013-042-02-014-124.u10.p8.s1 A příklad třetí.
ps2013-042-02-014-124.u10.p8.s2 Problém vztahu státního monopolisty a soukromého monopolisty.
ps2013-042-02-014-124.u10.p8.s3 jsem tady na konci loňského roku říkal problém s Českými dráhami versus společnost Student Agency.
ps2013-042-02-014-124.u10.p8.s4 Oba dva nějakým způsobem chtějí být určitými monopolisty.
ps2013-042-02-014-124.u10.p8.s5 České dráhy jsou národní dopravce, takže určitým způsobem jsou státní monopolista, kdežto společnost Student Agency by chtěla být soukromým monopolistou.
ps2013-042-02-014-124.u10.p8.s6 Ve své podstatě oba dva monopolisté jsou nějakým způsobem špatní, ale státního monopolistu lze regulovat státem ve veřejném zájmu.
ps2013-042-02-014-124.u10.p8.s7 Soukromého nelze, tomu jde pouze o zisk.
ps2013-042-02-014-124.u10.p8.s8 Stát by měl mít podle mého názoru pod sebou strategické podniky, společnosti nebo dopravu a mnoho dalších, právě společnosti a infrastrukturu, která je regulována nebo ji lze regulovat státem ve veřejném zájmu.
ps2013-042-02-014-124.u10.p9.s1 Na závěr si, dámy a pánové, musíme uvědomit, o co tady skutečně jde.
ps2013-042-02-014-124.u10.p9.s2 V registru smluv nejde o uzdravení systému jako celku, ale jde o jen o to, aby byly informace ze smluv využity např. třetími stranami.
ps2013-042-02-014-124.u10.p9.s3 Z toho apeluji na vládu, aby z registru smluv vyjmula nejenom Budvar, o kterém se tady mluví, ale i ostatní státní podniky, i polostátní firmy, anebo je taxativně vyjmenovala, kterých se registr smluv nebude týkat.
ps2013-042-02-014-124.u10.p9.s4 Je tady zákon o státním podniku, tak to dejme třeba do něj, se tady bude projednávat.
ps2013-042-02-014-124.u10.p9.s5 To nemusí být jenom v registru smluv.
ps2013-042-02-014-124.u10.p9.s6 Pokud to neudělá, ponese svůj díl viny na jejich likvidaci, nebo v terminologii pravicových neoliberálních stran jejich privatizaci.
ps2013-042-02-014-124.u10.p10.s1 Právě proto, že se bojím o Budvar, ale i o ostatní státní podniky, tak budu hlasovat, stejně tak jako, předpokládám, i celý poslanecký klub KSČM, pro vyjmutí Budvaru z registru smluv.
ps2013-042-02-014-124.u10.p10.s2 A pokud bude devadesátka vetována, což se zatím nějakým způsobem nepředpokládá, tak samozřejmě podpořím i zkrácení lhůty na třicet dnů na projednávání ve výborech a předložím příslušný pozměňovací návrh, který bude vyjímat státní firmy z registru smluv.
ps2013-042-02-014-124.u10.p11.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-042-02-014-124.u11.p1.s1 vám děkuji, pane poslanče.
ps2013-042-02-014-124.u11.p1.s2 Mám zde tři faktické poznámky.
ps2013-042-02-014-124.u11.p1.s3 Nejprve je přihlášen pan poslanec Stupčuk, po něm pan zpravodaj a po něm pan poslanec Kalousek.
ps2013-042-02-014-124.u11.p1.s4 Prosím, pane poslanče.
ps2013-042-02-014-124.u12.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-042-02-014-124.u12.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane předsedající, je smutné, že tu máme vládní návrh novely zákona, který ještě nevstoupil v účinnost.
ps2013-042-02-014-124.u12.p1.s3 Leccos to vypovídá o kvalitě legislativního procesu, který se vztahuje ke schválení tohoto zákona.
ps2013-042-02-014-124.u12.p1.s4 To, co říká pan ministr, samozřejmě platí, je to pravda, ty argumenty jsou pro tu diskusi relevantní.
ps2013-042-02-014-124.u12.p1.s5 jenom chci podotknout, že všechny tyto argumenty zazněly při schvalování toho zákona.
ps2013-042-02-014-124.u12.p1.s6 Nerozumím tomu, proč jsme tedy pak hlasovali pro tu konečnou podobu.
ps2013-042-02-014-124.u12.p2.s1 Také si nemyslím, že je vhodné, abychom k tomu přistupovali takto kazuisticky.
ps2013-042-02-014-124.u12.p2.s2 Podle není z hlediska materiálního pojetí vztahujícího se k činnosti státních podniků a národního podniku rozdílu mezi Budvarem a státními podniky.
ps2013-042-02-014-124.u12.p2.s3 Proto si myslím, že pokud chceme vést tu diskusi, tak bychom ji současně měli vést tak, abychom zahrnuli i ty státní podniky, popř. jiné státní organizace, kde mohou být tyto negativní dopady v podobě externalit vyplývajících ze schváleného zákona.
ps2013-042-02-014-124.u12.p2.s4 V tomto smyslu si dovolím navrhnout ještě úvahu, zda by nebylo nejvhodnější uvažovat i o odložení účinnosti tohoto zákona tak, aby byl vytvořen časový prostor pro zmapování právě dopadů na jednotlivé státní organizace, zejména státní podniky a národní podnik Budvar, protože si myslím, že v této situaci by to bylo to nejzodpovědnější, než to takovýmto způsobem kazuisticky látovat a vyjímat třeba Budvar.
ps2013-042-02-014-124.u12.p2.s5 si myslím, že pan ministr ve svém rezortu nejenom národní podnik, ale i řadu státních podniků a i jiných státních organizací.
ps2013-042-02-014-124.u12.p2.s6 Takže bych to bral za sebe jako námět.
ps2013-042-02-014-124.u12.p2.s7 Děkuji.
ps2013-042-02-014-124.u13.p1.s1 vám také děkuji.
ps2013-042-02-014-124.u13.p1.s2 Nyní pan zpravodaj.
ps2013-042-02-014-124.u13.p1.s3 Prosím.
ps2013-042-02-014-124.u14.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-042-02-014-124.u14.p1.s2 jsem chtěl reagovat na ten drsný projev kolegy Klána a projev kolegy Stupčuka.
ps2013-042-02-014-124.u14.p1.s3 Některé věci bych chtěl doplnit, některé nějakým způsobem opravit.
ps2013-042-02-014-124.u14.p2.s1 Tak za prvé samozřejmě, nebo ne samozřejmě, ale prostřednictvím pana předsedajícího na kolegu Stupčuka.
ps2013-042-02-014-124.u14.p2.s2 Ten návrh není vládní, je to návrh poslanecký.
ps2013-042-02-014-124.u14.p2.s3 Vláda se k němu vyjadřovala a měla (neměla?)negativní stanovisko, ale obsahově spíše záporné, jak jsem říkal ve své úvodní řeči.
ps2013-042-02-014-124.u14.p2.s4 Myslím si, že právě proto, že tam dala určité vodítko k tomu, co by mělo být ještě nějak upraveno, tak si myslím, že bychom neměli ten problém vyřešit jenom v rámci zrychleného prvního čtení, ale postoupit ten tisk minimálně do garančního výboru, kterým byl v minulém období ústavněprávní, a měl by jím i samozřejmě zůstat.
ps2013-042-02-014-124.u14.p2.s5 Ono je určitým způsobem vtipné a možná i smutné, jak ten zákon, čím víc se blíží jeho účinnost, jak některé subjekty a koneckonců i novináři, protože třeba doporučuji velký, obsáhlý článek v pondělních Lidových novinách, na celou stránku, který se týkal registru smluv a který byl spíše negativní k této normě.
ps2013-042-02-014-124.u14.p2.s6 Přitom dva roky předtím celou dobu psaly Lidové noviny skoro fanaticky na podporu tohoto zákona.
ps2013-042-02-014-124.u14.p2.s7 Takže kdo by si chtěl přečíst něco o registru smluv jinak než viděno pozitivně, si pořídí pondělní Lidové noviny.

Text viewDownload CoNNL-U