ps2013-042-02-014-124.u8.p8.s5
A když si položíme zásadní otázku , zda občan , který se podívá do registru smluv , zda něco zachrání . ps2013-042-02-014-124.u8.p8.s6
Nezachrání přece nic . ps2013-042-02-014-124.u8.p8.s7
Když bude smlouva uzavřena nevýhodně , tak do toho bude jenom smutně koukat . ps2013-042-02-014-124.u8.p8.s8
Registru smluv jde o to , aby se ukázalo , že stát je v našich podmínkách , dámy a pánové , špatným hospodářem . ps2013-042-02-014-124.u8.p9.s1
A jsme u jádra problému . ps2013-042-02-014-124.u8.p9.s2
Nyní vás tady provedu takovými dvěma myšlenkovými experimenty myšlenkovými experimenty , kdy vám ukážu , že stát nemůže být ani dobrým a ani špatným hospodářem , jak říká třeba Rekonstrukce státu . ps2013-042-02-014-124.u8.p9.s3
Zároveň vám ukážu na příkladu Budvaru , co se stane , když nebude vyjmut ze zákona o registru smluv . ps2013-042-02-014-124.u8.p9.s4
To samé samozřejmě jde aplikovat i na ostatní státní a polostátní podniky . ps2013-042-02-014-124.u8.p10.s1
Příklad první . ps2013-042-02-014-124.u8.p10.s2
Argument pro zavedení registru smluv je , že stát je špatný hospodář . ps2013-042-02-014-124.u8.p10.s3
Připusťme , že stát je v ČR špatným hospodářem . ps2013-042-02-014-124.u8.p10.s4
Stát sám o sobě ale není ani špatným ani dobrým hospodářem . ps2013-042-02-014-124.u8.p10.s5
Výsledek , který označujeme právě pojmem špatný hospodář , je především důsledkem nevhodně , neúčinně , nesprávně nebo špatně nastavených regulí , tedy primárně zákonů . ps2013-042-02-014-124.u8.p10.s6
Tato pravidla jsou nastavena tak , že umožňují subjektům státní správy a obecně i veřejné správy se chovat tak , že výsledkem je to , co je nazýváno : stát je špatný hospodář . ps2013-042-02-014-124.u8.p10.s7
Ve skutečnosti je to výsledek chování jednotlivých subjektů státní správy , které se tak chovají proto , že jim to umožní mantinely , pravidla chování daná zákony . . . ps2013-042-02-014-124.u9.p1.s1
Ano , pane poslanče . ps2013-042-02-014-124.u9.p1.s2
Požádám vás , kolegyně a kolegové , o ztišení , aby bylo dobře slyšet , co pan poslanec Klán přednáší . ps2013-042-02-014-124.u9.p1.s3
Prosím . ps2013-042-02-014-124.u10.p1.s1
Děkuji za zjednání klidu . ps2013-042-02-014-124.u10.p2.s1
Důsledkem takového chování je neefektivnost , neúčelnost a nehospodárnost nakládání s veřejnými zdroji . ps2013-042-02-014-124.u10.p2.s2
Myšlenka , že registr smluv toto změní , je naprostá iluze . ps2013-042-02-014-124.u10.p2.s3
Ostatně to ukáže další vývoj , zdali to tak bude , nebo ne . ps2013-042-02-014-124.u10.p2.s4
Problém je totiž v tom , že je nutno nastavit účinné obecné regule , a to především zákon o kontrole veřejných financí , který je stále v nedohlednu , a zákon o zadávání veřejných zakázek , který zde budeme schvalovat tento pátek . ps2013-042-02-014-124.u10.p2.s5
A tyto dva zákony v praxi vyžadovat . ps2013-042-02-014-124.u10.p3.s1
Zákon o registru smluv řeší jen dílčí problém . ps2013-042-02-014-124.u10.p3.s2
Řešit nebo léčit je třeba celý systém . ps2013-042-02-014-124.u10.p3.s3
Je to jako s nemocí . ps2013-042-02-014-124.u10.p3.s4
Dobrý lékař neléčí symptomy , tedy projevy , např . bolest , jen analgetiky nebo sedativy , ale hledá , co je příčinou bolesti . ps2013-042-02-014-124.u10.p3.s5
Až odstranění příčiny vyřeší problém . ps2013-042-02-014-124.u10.p3.s6
Buďme tedy dobrými lékaři i v našem případě . ps2013-042-02-014-124.u10.p3.s7
Samotný registr smluv to nevyřeší . ps2013-042-02-014-124.u10.p3.s8
Uzdravme systém jako celek . ps2013-042-02-014-124.u10.p3.s9
Registr smluv může být jen jedním z dílčích nástrojů , ale vůbec by ho nebylo třeba , kdybychom měli plně funkční klíčové zákony , právě zákon o zadávání veřejných zakázek , zákon o kontrole veřejných financí , dále zákon o majetku , rozpočtová pravidla a mnoho dalších . ps2013-042-02-014-124.u10.p3.s10
Všude v těchto zákonech jsou díry a v nových se díry vyrábějí . ps2013-042-02-014-124.u10.p3.s11
Tak jako například v zákoně o státní službě . ps2013-042-02-014-124.u10.p4.s1
Jak je tedy , dámy a pánové , z příkladu patrno , tak registr smluv nic neuzdravuje a je pouze dílčím nástrojem pro kontrolu nakládání s veřejnými penězi nebo statky . ps2013-042-02-014-124.u10.p5.s1
Příklad druhý , již zde zmiňovaný Budvar . ps2013-042-02-014-124.u10.p5.s2
Tento jediný národní podnik je zavedením registru smluv ohrožen v rámci konkurenceschopnosti na trhu , a to zejména v oblasti sporu o značku Budweiser s Anheuser - Busch . ps2013-042-02-014-124.u10.p5.s3
Zároveň přináší do státního rozpočtu nemalé finanční prostředky . ps2013-042-02-014-124.u10.p5.s4
Myšlenkový experiment spočívá v následující věci . ps2013-042-02-014-124.u10.p5.s5
Budvar bude muset v registru smluv uveřejňovat všechny smlouvy , které budou mít nominální hodnotu 50 tisíc korun . ps2013-042-02-014-124.u10.p5.s6
Na to již ale čeká mlsná konkurence , která je připravena všemi možnými prostředky Budvar poškodit . ps2013-042-02-014-124.u10.p5.s7
Hned jak bude smlouva v registru smluv uveřejněna , tak do ní bude moci nahlížet kdokoli . ps2013-042-02-014-124.u10.p5.s8
Tedy i dravá konkurence . ps2013-042-02-014-124.u10.p6.s1
Tvrzení , že Budvar může začernit údaje , které by ho ohrozily na trhu , mě nijak nepřesvědčilo , protože i cena bude mít v tomto případě určující faktor , ale i další identifikační údaje . ps2013-042-02-014-124.u10.p6.s2
Umím si reálně představit , že konkurence záměrně sníží některé ceny na trhu , aby tímto zlikvidovala Budvar . ps2013-042-02-014-124.u10.p6.s3
Jak bude tímto způsobem pomalu ale jistě likvidován tento náš skvost , tak se již bude připravovat dělení této oslabené kořisti . ps2013-042-02-014-124.u10.p6.s4
Budvar bude poté označen za neefektivní , nekonkurenceschopný , prodělečný atd . ps2013-042-02-014-124.u10.p6.s5
Dojde tedy k jeho postupné privatizaci , nebo rozumějme likvidaci . ps2013-042-02-014-124.u10.p6.s6
Na to právě mlsná konkurence již přece čeká . ps2013-042-02-014-124.u10.p6.s7
Jak bude postupně Budvar privatizován , bude docházet k oslabení přítoku peněz do státního rozpočtu . ps2013-042-02-014-124.u10.p6.s8
Jsem poté zvědav , kde vlády budou peníze brát , když privatizace přináší zisk jen jednou , kdežto fungování státních podniků přináší zisky stále . ps2013-042-02-014-124.u10.p7.s1
Takže je nutné z registru smluv podle mého názoru vyjmout všechny státní i polostátní podniky . ps2013-042-02-014-124.u10.p8.s1
A příklad třetí . ps2013-042-02-014-124.u10.p8.s2
Problém vztahu státního monopolisty a soukromého monopolisty . ps2013-042-02-014-124.u10.p8.s3
Já jsem tady na konci loňského roku říkal problém s Českými dráhami versus společnost Student Agency . ps2013-042-02-014-124.u10.p8.s4
Oba dva nějakým způsobem chtějí být určitými monopolisty . ps2013-042-02-014-124.u10.p8.s5
České dráhy jsou národní dopravce , takže určitým způsobem jsou státní monopolista , kdežto společnost Student Agency by chtěla být soukromým monopolistou . ps2013-042-02-014-124.u10.p8.s6
Ve své podstatě oba dva monopolisté jsou nějakým způsobem špatní , ale státního monopolistu lze regulovat státem ve veřejném zájmu . ps2013-042-02-014-124.u10.p8.s7
Soukromého nelze , tomu jde pouze o zisk . ps2013-042-02-014-124.u10.p8.s8
Stát by měl mít podle mého názoru pod sebou strategické podniky , společnosti nebo dopravu a mnoho dalších , právě společnosti a infrastrukturu , která je regulována nebo ji lze regulovat státem ve veřejném zájmu . ps2013-042-02-014-124.u10.p9.s1
Na závěr si , dámy a pánové , musíme uvědomit , o co tady skutečně jde . ps2013-042-02-014-124.u10.p9.s2
V registru smluv nejde o uzdravení systému jako celku , ale jde o jen o to , aby byly informace ze smluv využity např . třetími stranami . ps2013-042-02-014-124.u10.p9.s3
Z toho apeluji na vládu , aby z registru smluv vyjmula nejenom Budvar , o kterém se tady mluví , ale i ostatní státní podniky , i polostátní firmy , anebo je taxativně vyjmenovala , kterých se registr smluv nebude týkat . ps2013-042-02-014-124.u10.p9.s4
Je tady zákon o státním podniku , tak to dejme třeba do něj , až se tady bude projednávat . ps2013-042-02-014-124.u10.p9.s5
To nemusí být jenom v registru smluv . ps2013-042-02-014-124.u10.p9.s6
Pokud to neudělá , ponese svůj díl viny na jejich likvidaci , nebo v terminologii pravicových neoliberálních stran jejich privatizaci . ps2013-042-02-014-124.u10.p10.s1
Právě proto , že se bojím o Budvar , ale i o ostatní státní podniky , tak budu hlasovat , stejně tak jako , předpokládám , i celý poslanecký klub KSČM , pro vyjmutí Budvaru z registru smluv . ps2013-042-02-014-124.u10.p10.s2
A pokud bude devadesátka vetována , což se zatím nějakým způsobem nepředpokládá , tak samozřejmě podpořím i zkrácení lhůty na třicet dnů na projednávání ve výborech a předložím příslušný pozměňovací návrh , který bude vyjímat státní firmy z registru smluv . ps2013-042-02-014-124.u10.p11.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-042-02-014-124.u11.p1.s1
Já vám děkuji , pane poslanče . ps2013-042-02-014-124.u11.p1.s2
Mám zde tři faktické poznámky . ps2013-042-02-014-124.u11.p1.s3
Nejprve je přihlášen pan poslanec Stupčuk , po něm pan zpravodaj a po něm pan poslanec Kalousek . ps2013-042-02-014-124.u11.p1.s4
Prosím , pane poslanče . ps2013-042-02-014-124.u12.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-042-02-014-124.u12.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážený pane předsedající , je smutné , že tu máme vládní návrh novely zákona , který ještě nevstoupil v účinnost . ps2013-042-02-014-124.u12.p1.s3
Leccos to vypovídá o kvalitě legislativního procesu , který se vztahuje ke schválení tohoto zákona . ps2013-042-02-014-124.u12.p1.s4
To , co říká pan ministr , samozřejmě platí , je to pravda , ty argumenty jsou pro tu diskusi relevantní . ps2013-042-02-014-124.u12.p1.s5
Já jenom chci podotknout , že všechny tyto argumenty už zazněly při schvalování toho zákona . ps2013-042-02-014-124.u12.p1.s6
Nerozumím tomu , proč jsme tedy pak hlasovali pro tu konečnou podobu . ps2013-042-02-014-124.u12.p2.s1
Také si nemyslím , že je vhodné , abychom k tomu přistupovali takto kazuisticky . ps2013-042-02-014-124.u12.p2.s2
Podle mě není z hlediska materiálního pojetí vztahujícího se k činnosti státních podniků a národního podniku rozdílu mezi Budvarem a státními podniky . ps2013-042-02-014-124.u12.p2.s3
Proto si myslím , že pokud chceme vést tu diskusi , tak bychom ji současně měli vést tak , abychom zahrnuli i ty státní podniky , popř . jiné státní organizace , kde mohou být tyto negativní dopady v podobě externalit vyplývajících ze schváleného zákona . ps2013-042-02-014-124.u12.p2.s4
V tomto smyslu si dovolím navrhnout ještě úvahu , zda by nebylo nejvhodnější uvažovat i o odložení účinnosti tohoto zákona tak , aby byl vytvořen časový prostor pro zmapování právě dopadů na jednotlivé státní organizace , zejména státní podniky a národní podnik Budvar , protože si myslím , že v této situaci by to bylo to nejzodpovědnější , než to takovýmto způsobem kazuisticky látovat a vyjímat třeba Budvar . ps2013-042-02-014-124.u12.p2.s5
Já si myslím , že pan ministr má ve svém rezortu nejenom národní podnik , ale i řadu státních podniků a i jiných státních organizací . ps2013-042-02-014-124.u12.p2.s6
Takže bych to bral za sebe jako námět . ps2013-042-02-014-124.u12.p2.s7
Děkuji . ps2013-042-02-014-124.u13.p1.s1
Já vám také děkuji . ps2013-042-02-014-124.u13.p1.s2
Nyní pan zpravodaj . ps2013-042-02-014-124.u13.p1.s3
Prosím . ps2013-042-02-014-124.u14.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-042-02-014-124.u14.p1.s2
Já jsem chtěl reagovat na ten drsný projev kolegy Klána a projev kolegy Stupčuka . ps2013-042-02-014-124.u14.p1.s3
Některé věci bych chtěl doplnit , některé nějakým způsobem opravit . ps2013-042-02-014-124.u14.p2.s1
Tak za prvé samozřejmě , nebo ne samozřejmě , ale prostřednictvím pana předsedajícího na kolegu Stupčuka . ps2013-042-02-014-124.u14.p2.s2
Ten návrh není vládní , je to návrh poslanecký . ps2013-042-02-014-124.u14.p2.s3
Vláda se k němu vyjadřovala a měla (neměla?) negativní stanovisko , ale obsahově spíše záporné , jak už jsem říkal ve své úvodní řeči . ps2013-042-02-014-124.u14.p2.s4
Myslím si , že právě proto , že tam dala určité vodítko k tomu , co by mělo být ještě nějak upraveno , tak si myslím , že bychom neměli ten problém vyřešit jenom v rámci zrychleného prvního čtení , ale postoupit ten tisk minimálně do garančního výboru , kterým byl v minulém období ústavněprávní , a měl by jím i samozřejmě zůstat . ps2013-042-02-014-124.u14.p2.s5
Ono je určitým způsobem vtipné a možná i smutné , jak ten zákon , čím víc se blíží jeho účinnost , jak některé subjekty a koneckonců i novináři , protože třeba doporučuji velký , obsáhlý článek v pondělních Lidových novinách , na celou stránku , který se týkal registru smluv a který byl spíše negativní k této normě . ps2013-042-02-014-124.u14.p2.s6
Přitom dva roky předtím celou dobu psaly Lidové noviny skoro fanaticky na podporu tohoto zákona . ps2013-042-02-014-124.u14.p2.s7
Takže kdo by si chtěl přečíst něco o registru smluv jinak než viděno pozitivně , ať si pořídí pondělní Lidové noviny .