ps2013-040-01-000-000.u4.p10.s3
| Vnímám, že i tehdy byla situace složitá a nelehká. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p10.s4
| Ostatně toto připustil i pan poslanec Laudát, když se tato Sněmovna více než před rokem zabývala situací na Ministerstvu dopravy za působení mého předchůdce pana Prachaře. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p10.s5
| Nekritizujte mě ale nyní za to, že jsem začal věci řešit a že hledám všechny cesty s ještě přijatelnou mírou rizika. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p10.s6
| Jednou z těchto cest byl i způsob nalezení odborně způsobilého poradce, společnosti Deloitte. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p10.s7
| Snažíme se usilovně, pořád však musíme mít na paměti, že se musíme pohybovat v platném právním rámci. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p11.s1
| Když jsem přišel v roce 2014 v prosinci na Ministerstvo dopravy, byla v běhu soutěž na mýtného manažera, která byla velmi debatována a měla objektivně svoje chyby. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p11.s2
| Navíc mě předseda ÚOHS informoval, že soutěž není podle úřadu vypsána správně, a pokud ji nezruším sám, tak ji zruší ÚOHS. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p11.s3
| Zrušil jsem tedy toto výběrové řízení a navrhl již v březnu vládě, abychom si takzvaně koupili čas a prodloužili stávajícímu provozovateli provoz na nezbytně dlouhou dobu, a měli tak čas na dokončení technologicky neutrální soutěže. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p11.s4
| Toto řešení nebylo tehdy politicky průchozí, z dnešního pohledu je to škoda, že jsem na něm netrval. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p11.s5
| Nicméně modifikoval jsem svůj návrh, abychom mýto ještě dále využívali a vysoutěžili stávajícího dodavatele a paralelně s tím vybrali dodavatele nového. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p12.s1
| Na Ministerstvu dopravy intenzivně pracujeme na pokračování výběru mýta po roce 2016. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p12.s2
| Využijeme k tomu stávající systém a budu navrhovat vládě pokračovat po nezbytně dlouhou dobu s firmou Kapsch. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p12.s3
| Je to situace, která mě sice nijak netěší, raději bych sděloval, že soutěžíme nového provozovatele a že všechno je v pořádku, nicméně jak jsem již dříve uvedl, vzhledem k tomu, co bylo v letech 2006 a 2007 sjednáno a doplněno dodatky, ministerstvo nemá ve stávajícím čase prakticky jinou možnost, jak reagovat. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p13.s1
| Na jednání vlády 17. 2. předložím jednak návrh, jak chceme dosáhnout výběru mýta od 1. 1. 2017 s využitím stávajícího systému, tak harmonogram všech kroků nutných k výběru nového mýtného systému. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p13.s2
| Nepochybně budeme chtít, aby Kapsch významně tento provoz zlevnil, aby začlenil do mýta evropskou službu EETS, aby došlo k dohodě o součinnosti a aby se jednalo o napravení chyb vzniklých ve výše citovaných dodatcích. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p13.s3
| Současně pracujeme na výběrovém řízení pro nalezení nového mýtného systému, pro nalezení poradce a v nejbližší době vyhlásíme výběrové řízení na tohoto poradce, který nám s tímto procesem pomůže. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p13.s4
| Uděláme všechno pro to, aby byl tento proces v běhu co nejdříve. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p13.s5
| Víc skutečně v takto komplikované právní situaci a v takto krátkém čase nelze zvládnout. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p14.s1
| Mohu vás ubezpečit, že stát a Ministerstvo dopravy bude mýto řádně vybírat i v roce 2016, což je naše zásadní priorita. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p14.s2
| Proto bych vás všechny rád požádal, abyste předtím, než mě zahrnete výtkami, zodpovědně zhodnotili, kdo z posledních ministrů, mne nevyjímaje, začal mýto skutečně řešit a kdo přišel s pravdou na světlo světa přesto, že není nijak příjemná. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p14.s3
| Ale tak to s pravdou velmi často bývá. |
ps2013-040-01-000-000.u4.p15.s1
| Děkuji za pozornost. |
ps2013-040-01-000-000.u5.p1.s1
| Děkuji, pane ministře. |
ps2013-040-01-000-000.u5.p1.s2
| Další vystoupení s přednostním právem je pro pana předsedu Stanjuru a připraví se pan předseda Laudát. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p1.s1
| Děkuji za slovo. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p1.s2
| Jako jeden z bývalých ministrů dopravy, pane ministře, vám musím říci, že s tou pravdou jste nepřišel první vy. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p1.s3
| Já jsem to třeba věděl, ale já se k tomu dostanu. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p2.s1
| Pan ministr začal exkurzem do roku 2006 a to už je politicky pravěk. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p2.s2
| Já jsem přišel do Poslanecké sněmovny v roce 2010. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p2.s3
| Jsme v tomto volebním období - pane předsedo, zkuste bez těch poznámek, fakt to ruší toho, kdo mluví. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p2.s4
| Já to nijak nekritizuji, já jsem konstatoval fakt, a na tom se shodneme, že to pan ministr řekl. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p3.s1
| Jsme v tomto volebním období, tak já své vystoupení mám rozdělené do dvou částí. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p3.s2
| Kdo očekává nějakou ostrou politickou diskusi, dramatické výtky premiérovi, aby vyměnil ministra nejpozději dnes odpoledne, tak ten bude zklamán. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p3.s3
| Nic takového ode mne dnes neuslyšíte. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p3.s4
| Ten problém není jednoduchý, v tom se s panem ministrem Ťokem bezesporu shodujeme. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p3.s5
| A já myslím, že je zájmem i opozice, a za nás to deklaruji úplně jasně, aby se mýto vybíralo i po 1. lednu 2017. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p3.s6
| Často jsme dokázali, že se neřídíme heslem čím hůře, tím lépe. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p3.s7
| Kdybychom se tím chtěli řídit, tak jsme asi nesvolali tuto schůzi, protože jsem velmi přesně tušil, kde pan ministr začne a na koho se bude snažit přenést tu odpovědnost. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p3.s8
| A bylo by pro nás asi výhodnější mlčet, mlčet, mlčet a pak možná v lednu 2017 dělat chytré, my jsme to tušili, my jsme to možná i říkali. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p3.s9
| Nic z toho dnes neudělám. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p4.s1
| První část bude analytická, kdy se zaměřím logicky na fungování Ministerstva dopravy v tomto volebním období, a druhá bude návrh řešení dalšího postupu. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p4.s2
| Vím, že program schválen nebude, to znamená, jestli přečtu nějaká navržená usnesení, vím, že se o nich dnes nebude hlasovat, ale to není důležité. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p4.s3
| My tu nabídku, kterou pak přednesu, myslíme vážně a je jedno, jestli k tomu přijmeme usnesení, nebo nepřijmeme. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p4.s4
| To není podstatné. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p5.s1
| Chci říci, že v té analýze, se kterou vás za chvilku seznámím - a omlouvám se, těch dat tam bude poměrně hodně -, jsem striktně vycházel z vládních materiálů, případně z mediálních vystoupení vládních politiků. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p5.s2
| Až po té analýze si dovolím krátký sumář svůj osobní a včas vás upozorním, že to už nejsou slova vládních politiků nebo oficiální materiály ať už vlády, nebo Ministerstva dopravy, ke kterým mám přístup. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p5.s3
| Nejsou to žádné tajné materiály, které bych někde podloudným způsobem získal. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p6.s1
| V únoru 2014 se rozhodla vláda, že zřídí pracovní skupinu nebo řídicí výbor, který má řešit novou podobu mýtného systému. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p6.s2
| Měl se zabývat podmínkami výběrového řízení na nového provozovatele a bylo deklarováno, že výběr technologie bude záležet na co nejefektivnějším využívání stávající technologie. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p7.s1
| 19. června 2014 jsem interpeloval pana předsedu vlády v otázce mýtného systému a v otázce poradce na soutěž na nový mýtný systém. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p7.s2
| Nyní mi dovolte, abych odcitoval pana premiéra. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p7.s3
| Kdo mi nevěříte, tak si to pak můžete najít ve stenozáznamu, jsou to slova přesně ze stenozáznamu: Takže v tuto chvíli probíhá soutěž. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p7.s4
| Do konce roku 2014 - ne 2015, už jsme v roce 2016 - se předpokládá ze strany projektového manažera zanalyzování možné varianty výkonového zpoplatnění pozemních komunikací, vyhodnocení nejvhodnější varianty výkonového zpoplatnění, která následně bude předložena vládě k rozhodnutí a ke schválení. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p7.s5
| Byl zřízen příslušný řídicí výbor - to bylo v tom únoru - pro celý proces, který máme před sebou a který bychom měli zvládnout. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p7.s6
| Chci vás ujistit, že to je jedna z priorit, nebo řekněme jedna z absolutních priorit pro Ministerstvo dopravy, abychom dělali všechno pro to, aby se podařilo nový systém zprovoznit od 1. ledna 2017. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p7.s7
| Ministr dopravy zanalyzoval odbornou kapacitu, kterou má k dispozici na Ministerstvu dopravy, a dospěl k závěru, že tato odborná kapacita mu neumožňuje, aby odpovědně výběr systému zvládl. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p7.s8
| To znamená, že je to stanovisko odborného ministra, vláda toto stanovisko odborného ministra respektovala. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p7.s9
| Chci jen připomenout, že termín, který je aktuálně stanoven pro předložení základních parametrů zadávací dokumentace pro výběrové řízení na dodavatele systému elektronického mýta a poskytovatele služeb souvisejících s provozem tohoto systému po roce 2016 je aktuálně 31. prosince 2014. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p7.s10
| To znamená, že do konce letošního roku by měla být předložena příslušná dokumentace. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p7.s11
| - To jsou slova pana premiéra z června 2014. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p7.s12
| Sami si můžete ověřit, zda termín 31. 12. 2014, který si stanovila samotná vláda, byl splněn. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p8.s1
| 10. července 2014 proběhla bilanční cesta ministerského předsedy na Ministerstvo dopravy. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p8.s2
| Kdo si vzpomínáte na tu letní tour, jak pan premiér - byla okurková sezóna - navštěvoval jednotlivá ministerstva, aby pak na tiskové konferenci zhodnotil fungování vlády, tak pan premiér říkal: Jsem spokojen s prací ministra Prachaře. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p8.s3
| Měli jsme dostatek prostoru zabývat se přípravou mýtného systému a zejména role projektového manažera, kde předpokládám, že v průběhu srpna dostaneme nabídky na základě výběrového řízení. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p8.s4
| - Jsme pořád v roce 2014. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p9.s1
| 11. srpna 2014 se přihlásilo šest zájemců do tendru na projektového manažera. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p9.s2
| Cena byla odhadována do 100 mil. Kč, nabídky se pohybovaly v rozmezí 23 až 75 mil. Kč, jméno vítěze má být známo do konce září 2014, tendr na provozovatele nového systému bude vypsán v březnu 2015, říkal premiér 10. července 2014. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p9.s3
| Opět si sami můžete zkontrolovat, zda tento termín, který určil premiér, byl dodržen. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p10.s1
| 20. srpna 2014 se objevuje kritika na manažera soutěže. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p10.s2
| Přihlášené firmy kritizují tendr na manažera kvůli formálním chybám i diskriminačním podmínkám. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p11.s1
| 5. září 2014 proběhla schůzka koalice ohledně termínu v resortu dopravy. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p11.s2
| Pan premiér řekl po této schůzce: Je důležité, aby se stihlo řádné a transparentní výběrové řízení, tedy nás pan ministr ujistil, že nehrozí zpoždění. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p11.s3
| - Připomínám, ten termín byl březen 2015 na vypsání velkého tendru. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p11.s4
| - Očekávám, že nebude docházet ke zpoždění, zdůraznil pan premiér. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p12.s1
| 15. října 2014 jsme se neúspěšně s kolegy z TOP 09 pokusili svolat mimořádnou schůzi k problémům resortu dopravy. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p12.s2
| Koalice, na což má plné právo, odmítla schválit program této schůze a schůze neproběhla. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p13.s1
| 22. října bylo oznámeno rozdělení mýtného systému na dvě části - distribuce a servis obou jednotek zvlášť, s tím, že každou chvíli bude znám vítěz soutěže na manažera tendru. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p13.s2
| Objevily se úvahy, že provozovatelem mýta by mohl být samotný stát, resp. Ředitelství silnic a dálnic. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p14.s1
| O měsíc později, 15. listopadu, pan ministr Prachař rezignoval. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p14.s2
| Současně byl oznámen vítěz soutěže na poradce s cenou 23 mil. Kč. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p15.s1
| Na začátku prosince přišel do funkce stávající pan ministr Ťok, který 18. prosince 2014 zrušil tendr na poradce s tím, jak řekl - cituji tehdejší slova: poradce pro zahájení tendru není potřeba. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p15.s2
| 18. prosince 2014, mám tady i zdroje, pane ministře, pokud se vám to nezdá. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p15.s3
| Cituji pouze vyjádření vládních politiků. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p16.s1
| 4. ledna pan ministr Ťok v televizi v Otázkách Václava Moravce zmínil jako záložní plán B návrat k papírovým dálničním kuponům pro nákladní vozidla. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p16.s2
| Podotýkám jako plán B, ne plán A. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p17.s1
| 17. března 2015 pan ministr oznámil, že chce pro společnost Kapsch slevu za prodloužení smlouvy o dva roky a součinnost při výběru nového dodavatele. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p17.s2
| Podmínkou otevřené soutěže, vysvětlil pan ministr, je, že nový provozovatel buď může využít toho, co Kapsch postavil a co je v majetku státu, anebo je nemůže použít. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p17.s3
| - To je teď moje osobní poznámka: s tím já souhlasím, pane ministře. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p18.s1
| 15. dubna koalice schválila harmonogram pro vypsání tendru na výběr nového provozovatele mýta. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p18.s2
| Předpokládáme tedy, že v rámci těchto mantinelů a tohoto harmonogramu již nadále příprava tohoto výběrového řízení probíhá, říká Bohuslav Sobotka. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p18.s3
| Podklady k soutěži musí pan ministr Ťok předat koalici do konce července a musí být technologicky neutrální - nový tendr. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p19.s1
| 27. května 2015 říká pan ministr Ťok: Dělám všechno pro to, aby se to stihlo, abychom soutěž pro výběr nového provozovatele stihli do léta letošního roku, to znamená do léta 2015. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p19.s2
| Nový provozovatel má být vybrán v jednacím řízení, které je časově náročnější, ale má vyloučit rizika následného napadání tendru antimonopolního úřadu, což je také pravda, a novým šéfem mýtného expertního týmu Ministerstva dopravy je jmenován pan Chovanec, jehož výhodou podle pana ministra Ťoka je to, že o mýtu nic neví. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p20.s1
| 24. června loňského roku pan ministr Ťok zakládá firmu Cendis. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p20.s2
| Firma má spravovat centrální systém mýta v budoucnosti. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p20.s3
| Důvod založení této státní firmy je možnost nabídnutí lepších platů než těch tabulkových. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p20.s4
| Očekává se, říká pan ministr v té době, že tam bude pět špičkových manažerů, kteří budou brát sto tisíc měsíčně. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p20.s5
| Pokud chceme zaplatit IT odborníky, nemáme jinou šanci. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p20.s6
| Na tabulkové platy na Ministerstvu je nenalákáme, říká pan ministr Ťok v červnu 2015, a opět s touto jeho větou souhlasím, také důsledek tabulkových platů, a dneska nechci vést debatu o služebním zákoně a tabulkových platech. |
ps2013-040-01-000-000.u6.p20.s7
| Role Cendisu bude nadále v zastupování Ministerstva v přípravě tendru na mýto, jeho úloha bude v řízení a kontrole nad mýtným manažerem, řekl mluvčí resortu. |