|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-02-10 ps2013-039-08-013-017 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

17. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - druhé čtení

Date2016-02-10
Meetingps2013/039
Agenda Itemps2013/039/017
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/039schuz/s039319.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 369 • previousnext

ps2013-039-08-013-017.u1.p1.s1 17.
ps2013-039-08-013-017.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - druhé čtení
ps2013-039-08-013-017.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
ps2013-039-08-013-017.u1.p2.s2 Prosím, paní ministryně, ujměte se slova.
ps2013-039-08-013-017.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, vzhledem k tomu, že jsem podrobně představovala návrh v rámci prvního čtení, tak jenom stručně připomínám pro druhé čtení, že daný návrh zákona se týká předškolního vzdělávání, postupného zavádění nároku na předškolní vzdělávání od 4 a od 3 let, povinného předškolního vzdělání od 5 do 6 let, dále se týká jednotné přijímací zkoušky na střední školy a také společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury, z cizího jazyka a matematiky, a to do roku 2020/2021.
ps2013-039-08-013-017.u2.p2.s1 Daný návrh projednal školský výbor, došlo k určitým parametrickým posunům v rámci jednotlivých okruhů, stejně tak byly podpořeny školským výborem pozměňovací návrhy týkající se dalších legislativně technických a praktických problémů z praxe nebo možnosti lesních školek vstupovat do školského rejstříku.
ps2013-039-08-013-017.u2.p3.s1 Tolik postačí pro úvod pro druhé čtení.
ps2013-039-08-013-017.u2.p3.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-039-08-013-017.u3.p1.s1 vám děkuji, paní ministryně.
ps2013-039-08-013-017.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovy jako výboru garančnímu a usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 611/1 3.
ps2013-039-08-013-017.u3.p2.s1 Prosím, aby slova ujala zpravodajka výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu paní poslankyně Bohdalová.
ps2013-039-08-013-017.u3.p2.s2 Došlo zde ke změně pana zpravodaje, protože pan poslanec Kořenek se omlouvá a je nemocen.
ps2013-039-08-013-017.u3.p2.s3 Vzhledem k tomu, že jsme ve druhém čtení, tak o tom nemusíme hlasovat.
ps2013-039-08-013-017.u3.p2.s4 Požádám paní poslankyni, aby nás informovala o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila.
ps2013-039-08-013-017.u3.p2.s5 Prosím.
ps2013-039-08-013-017.u4.p1.s1 Dobrý podvečer, vážené kolegyně, vážení kolegové.
ps2013-039-08-013-017.u4.p1.s2 Tento tisk 611 byl projednáván v podvýboru pro regionální školství a byl podrobně projednán ve výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu.
ps2013-039-08-013-017.u4.p1.s3 Byly probrány všechny možné pozměňovací návrhy, bylo o nich hlasováno a bylo na závěr přijato usnesení na 23. schůzi dne 3. února 2016 a vás s tímto usnesením krátce seznámím.
ps2013-039-08-013-017.u4.p2.s1 Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu po odůvodnění ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřiny Valachové, zpravodajské zprávě poslance Kořenka doporučuje Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 561/2014 Sb., o předškolním, základním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, školský zákon, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, tisk 611, a to ve znění těchto pozměňovacích návrhů tak, jak tyto pozměňovací návrhy máte uvedeny ve sněmovním tisku č. 611/3.
ps2013-039-08-013-017.u4.p2.s2 Nebudu je tady všechny číst, protože jich je asi sedm stránek.
ps2013-039-08-013-017.u4.p2.s3 Myslím, že kolegové ve svých vystoupeních vás s nimi seznámí, a ráda bych se potom přihlásila do podrobné rozpravy.
ps2013-039-08-013-017.u5.p1.s1 vám děkuji, paní poslankyně, a otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji osm přihlášek.
ps2013-039-08-013-017.u5.p1.s2 Nyní tedy poprosím, aby v rozpravě vystoupila paní poslankyně Nina Nováková, a připraví se paní poslankyně Marta Semelová.
ps2013-039-08-013-017.u5.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-039-08-013-017.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-039-08-013-017.u6.p1.s2 Vážená paní ministryně, dámy a pánové, v podrobné rozpravě se přihlásím celkem ke třem pozměňovacím návrhům, ale nyní mi dovolte krátkou poznámku k tomu, k čemu se nebudu vyjadřovat formou pozměňovacích návrhů, a to je stále skloňovaná inkluze, nebo, myslím si, že je vhodnější, společné vzdělávání.
ps2013-039-08-013-017.u6.p2.s1 Dámy a pánové, my jsme měli začít s inkluzí před několika lety.
ps2013-039-08-013-017.u6.p2.s2 Inkluze se totiž netýká jenom žáků, kteří mají specifické potřeby směrem, řekněme, k nějakému postižení nebo znevýhodnění zdravotnímu nebo mentálnímu, ale inkluze se také týká těch žáků, kteří mají specifické potřeby proto, že jsou talentovaní.
ps2013-039-08-013-017.u6.p2.s3 Týká se to třeba také žáků, kteří mají jiný mateřský jazyk, než je čeština.
ps2013-039-08-013-017.u6.p2.s4 A s tím vším my jsme začít měli.
ps2013-039-08-013-017.u6.p2.s5 bych chtěla také upozornit na jednu věc.
ps2013-039-08-013-017.u6.p2.s6 Například se často mluví o tom, že inkluze se rozhodně netýká osmiletých či víceletých gymnázií.
ps2013-039-08-013-017.u6.p2.s7 Dámy a pánové, kdo z vás byl ve škole za poslední léta, , že i těch se to týká.
ps2013-039-08-013-017.u6.p2.s8 Čili není žádná škola, které by se netýkala potřeba inkluze.
ps2013-039-08-013-017.u6.p2.s9 Není však, troufám si říci, žádná škola, která by měla dostatečně personálně obsazený odborný tým, který je nutný, aby byl přítomen ve škole vedle odborných pedagogů.
ps2013-039-08-013-017.u6.p3.s1 Nyní mi dovolte, abych se pokusila vysvětlit své pozměňovací návrhy.
ps2013-039-08-013-017.u6.p3.s2 Ten první pozměňovací návrh, ke kterému se přihlásím, není ode mne nic nového.
ps2013-039-08-013-017.u6.p3.s3 Jeho obsahem je nesouhlas se zavedením povinné docházky do posledního ročníku mateřské školy.
ps2013-039-08-013-017.u6.p3.s4 My tady žonglujeme s pojmy docházka a povinné vzdělávání.
ps2013-039-08-013-017.u6.p3.s5 znovu opakuji, v našem vzdělávacím systému neexistuje jiné omezení rodičovských práv týkajících se vzdělávání než povinná školní docházka.
ps2013-039-08-013-017.u6.p3.s6 A nějakým výrazem povinné předškolní vzdělávání to nemůžeme oklamat.
ps2013-039-08-013-017.u6.p3.s7 Čili vnímám to tak, že jestliže tam je stanovena povinnost, je to špatně a zasahujeme do práv rodičů.
ps2013-039-08-013-017.u6.p3.s8 Na druhé straně velmi podporuji to, aby každý z rodičů měl možnost a měl vlastně zajištěné, garantované právo umístit své dítě v předškolním věku od pěti, nebo ještě lépe od čtyř a snad v budoucnu od tří let.
ps2013-039-08-013-017.u6.p3.s9 To je první pozměňovací návrh.
ps2013-039-08-013-017.u6.p4.s1 Druhý pozměňovací návrh je možná pro vás takový trošku odtažitý, ale protože jsem působila a působím na střední škole, jsem neustále v kontaktu s mladými lidmi, tak bych chtěla tímto pozměňovacím návrhem podpořit jejich velikou vůli, aby víc participovali na chodu školy.
ps2013-039-08-013-017.u6.p4.s2 My tady dost dlouho mluvíme o nutnosti posílit občanské vzdělávání.
ps2013-039-08-013-017.u6.p4.s3 za to velmi děkuji Ministerstvu školství, které vytvořilo pracovní skupinu, a zkrátka mnozí z nás napříč politickými stranami víme, že je opravdu důležité, aby žáci byli vedeni k tomu, aby byli jednou samostatně uvažujícími občany.
ps2013-039-08-013-017.u6.p4.s4 Když se oni sami o něco snaží a mají možnost si ze zákona vytvořit takový samosprávný orgán žákovské nebo studentské samosprávy, tak si vás dovolím poprosit o podporu mého pozměňovacího návrhu, kterým vlastně rozšiřuji počet partnerů pro tyto orgány žákovské a studentské samosprávy o rodiče, zřizovatele a pedagogy neboli o školskou radu.
ps2013-039-08-013-017.u6.p5.s1 V zákoně dosud mají žáci právo oslovovat svými podněty a návrhy ředitele a ten je povinen se tím zabývat.
ps2013-039-08-013-017.u6.p5.s2 Tím nechci říci, že je povinen poslechnout, ale se tím zabývat.
ps2013-039-08-013-017.u6.p5.s3 si dovolím ve svém pozměňovacím návrhu navrhnout, aby se jejich podněty byla povinna zabývat i školská rada.
ps2013-039-08-013-017.u6.p5.s4 Bylo by ode troufalé, abych tvrdila, že to je jenom můj nápad, je prodiskutovaný s Českou středoškolskou unií, Českou radou dětí a mládeže, ti všichni opravdu chtějí participovat na tom, aby školní prostředí bylo co nejlepší.
ps2013-039-08-013-017.u6.p6.s1 Třetí pozměňovací návrh.
ps2013-039-08-013-017.u6.p6.s2 -
ps2013-039-08-013-017.u6.p6.s3 si dovolím drze poprosit o soustředění i svého oblíbeného poslance Schwarze, prostřednictvím pana předsedajícího.
ps2013-039-08-013-017.u7.p1.s1 Jestli vás můžu, pane poslanče, požádat, abyste nerušil projev paní poslankyně.
ps2013-039-08-013-017.u7.p1.s2 Děkuji.
ps2013-039-08-013-017.u8.p1.s1 Třetí pozměňovací návrh, který si dovolím předložit vaší pozornosti, se týká něčeho, co původně nebylo v záměru MŠMT, ale myslím si, že to je něco, co velmi rezonuje v naší společnosti.
ps2013-039-08-013-017.u8.p2.s1 Dámy a pánové, my máme v jakési preambuli, či spíše obecných zásadách a cílech vzdělávání hned na začátku školského zákona obecně řečeny, čili se to netýká učiva nebo něčeho takového, a zformulovány zásady a cíle našeho vzdělávacího systému.
ps2013-039-08-013-017.u8.p2.s2 si dovoluji do jednoho bodu navrhnout přidat, je to bod C v § 2, kde se hovoří o cíli vzdělávání jako pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv a tak dále, si tam dovoluji navrhnout, aby žáci byli vedeni k tomu, aby pochopili a uplatňovali zásady plnění občanských povinností.
ps2013-039-08-013-017.u8.p2.s3 Souvisí to tak trochu s tím, o čem jsem mluvila dříve.
ps2013-039-08-013-017.u8.p2.s4 Je to proto, že se domnívám, že není možné, abychom odmalička dětem jenom zdůrazňovali, jaká mají práva, ale že je nezbytné, abychom jim taky občas řekli, že mají nějaké povinnosti, a formovali je v tomto smyslu.
ps2013-039-08-013-017.u8.p3.s1 Ta druhá část, kterou si dovolím navrhnout jako pozměnění vzdělávacích cílů, je, za sebe musím říci, velmi důležitá.
ps2013-039-08-013-017.u8.p3.s2 Dámy a pánové, my máme v obecných cílech vzdělávání cíl poznání světových a evropských kulturních hodnot a tradic a utváření respektu a tak dále.
ps2013-039-08-013-017.u8.p3.s3 jsem přesvědčena, že je pravý čas říci, že je správné poznat světové kulturní hodnoty a tradice, jestliže je to na úrovni poznání, máme o tom získat co nejlepší informaci.
ps2013-039-08-013-017.u8.p3.s4 Pouze tato úroveň poznávání by se ale neměla týkat evropských hodnot a tradic.
ps2013-039-08-013-017.u8.p3.s5 Ve svém odůvodnění si dovolím upozornit na to, že škola jako veřejná služba je vlastně nejvlivnější a nejuniverzálnější a nejsystematičtější integrující institucí ve společnosti této země.
ps2013-039-08-013-017.u8.p3.s6 Proto si myslím, že všichni naši žáci, jsou jakékoliv národnosti, pocházejí z jakékoliv kultury, by měli v našich školách, které jsou uznávány naším vzdělávacím systémem, být vedeni k tomu, aby pochopili a osvojili si zásady evropských kulturních hodnot a tradic.
ps2013-039-08-013-017.u8.p3.s7 Tím v žádném případě není dotčena svoboda náboženská nebo něco takového.
ps2013-039-08-013-017.u8.p3.s8 Zároveň tím nechci říct, když mluvím o evropských hodnotách a tradicích, a mluvím o třech základních pramenech evropských hodnot a tradic, a jmenuji-li mezi těmi prameny křesťanství, nechci tím v žádném případě říci, že naše děti mají být vedeny ke křesťanství jako ke křesťanskému náboženství.
ps2013-039-08-013-017.u8.p3.s9 se soukromě domnívám, že náboženství vůbec do škol nepatří, že se máme učit o náboženstvích, ale nikoliv učit se náboženstvím.
ps2013-039-08-013-017.u8.p4.s1 Teď tedy ještě jednou, co si tam konkrétně dovoluji navrhnout.
ps2013-039-08-013-017.u8.p4.s2 Mezi vzdělávací cíl patří pochopení a osvojení evropských kulturních hodnot a tradic humanismu vycházejícího z duchovního odkazu antiky a křesťanství.
ps2013-039-08-013-017.u8.p4.s3 Humanismus v několika dějinných etapách vlastně spojuje odkaz antiky a křesťanství a postupně stanovuje jakési tři základní okruhy, o kterých se bavíme, když se bavíme o našem státu, a to je, v čem si musíme zachovat svobodu, v čem je absolutní rovnost a v čem máme být solidární.
ps2013-039-08-013-017.u8.p4.s4 A právě tento humanismus stojí na duchovním odkazu antiky, protože k odkazu antiky patří důvěra v rozumové poznání světa, trvalá přítomnost mravních principů i vědomí spoluodpovědnosti občanů za stát a státní zřízení.
ps2013-039-08-013-017.u8.p4.s5 K odkazu římského práva patří usilování o spravedlnost.
ps2013-039-08-013-017.u8.p4.s6 Je tam také požadavek, aby žádné právní normy nebyly v rozporu s rozumnou praxí ani s vyššími mravními principy.
ps2013-039-08-013-017.u8.p4.s7 A k odkazu křesťanství patří sociální citlivost, ochota pomáhat oslabeným, důsledné respektování lidské důstojnosti, poskytování šance k nápravě chyb, schopnost odpouštět.
ps2013-039-08-013-017.u8.p4.s8 Patří tam i zásadní přitakání životu a pozitivním lidským citům a z toho plynoucí snaha o konstruktivní a mírové řešení konfliktů.
ps2013-039-08-013-017.u8.p5.s1 Dámy a pánové, často slyším, když o základech humanitní vzdělanosti přednáším seniorům, že říkají: jasně, jsem ateista, ale jsem vlastně křesťanský ateista a ve všech nás tohle nějak je.
ps2013-039-08-013-017.u8.p5.s2 si vás dovoluji požádat, abychom se v úvodu školského zákona k těmto hodnotám a tradicím přihlásili.
ps2013-039-08-013-017.u8.p6.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-039-08-013-017.u9.p1.s1 vám děkuji, paní poslankyně.
ps2013-039-08-013-017.u9.p1.s2 Nyní eviduji žádost o přihlášení nejprve paní zpravodajky a potom faktickou poznámku paní poslankyně Putnové.
ps2013-039-08-013-017.u9.p1.s3 Prosím.
ps2013-039-08-013-017.u10.p1.s1 Dámy a pánové, chtěla jsem se do obecné rozpravy přihlásit později, ale protože kolegyně mluvila o povinném posledním roce mateřské školy a mluvila o tom, že to, co zatím máme v zákoně, že do mateřské školy děti nastupují od tří let věku, tak když jsme po skončení jednání školského výboru probírali celý zákon, tak jsme si ještě dovolili připravit pozměňovací návrh, který vychází z praxe.
ps2013-039-08-013-017.u10.p1.s2 Tím, že je umožněna třírychlostní mateřská dovolená, tak se mnoho maminek z finančních důvodů i kvůli tomu, že potřebují dál pokračovat v profesi, vrací do práce po dvou letech.
ps2013-039-08-013-017.u10.p1.s3 Těmto maminkám by často mateřské školy dvouleté děti přijaly, ale není to zatím možné, protože v § 34 odst. 1 školského zákona je formulace - zpravidla od 3 do 6 let.
ps2013-039-08-013-017.u10.p1.s4 se potom přihlásím ke svému pozměňovacímu návrhu, který řeší to, že předškolní vzdělávání by začínalo zhruba ve dvou letech, od dvou do šesti let, a vznikl by nárok dítěte na to, aby ve dvou letech nastoupilo do mateřské školy.
ps2013-039-08-013-017.u10.p1.s5 slyším - a sama to vím - jak říkáte ale ta místa nejsou.
ps2013-039-08-013-017.u10.p1.s6 My jsme si toho vědomi.
ps2013-039-08-013-017.u10.p1.s7 Proto kdo jste si prostudoval ten školský zákon, tak tam máte, že nejprve je tnárok od 5 let, potom nárok dětí od 4 let, rok po roce nastupující.
ps2013-039-08-013-017.u10.p1.s8 A protože víme a byly udělány propočty, dovolujeme si tento nárok navrhnout, že by platil od 1. 9. 2020, aby obce a školy se na tuto právní úpravu mohly připravit.
ps2013-039-08-013-017.u10.p2.s1 to potom načtu v podrobné rozpravě.
ps2013-039-08-013-017.u10.p2.s2 Ale teď, když se mluvilo o předškolním vzdělávání, chtěla jsem vás na obsah tohoto pozměňujícího návrhu upozornit.
ps2013-039-08-013-017.u10.p2.s3 Děkuji.
ps2013-039-08-013-017.u11.p1.s1 vám děkuji.
ps2013-039-08-013-017.u11.p1.s2 Přečtu omluvenku.
ps2013-039-08-013-017.u11.p1.s3 Dnes do konce jednacího dne se omlouvá pan poslanec Stanjura.
ps2013-039-08-013-017.u11.p2.s1 Eviduji dvě faktické poznámky.

Text viewDownload CoNNL-U