|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-02-10 ps2013-039-08-012-041 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

41. Vládní návrh zákona o spotřebitelském úvěru /sněmovní tisk 679/ - prvé čtení

Date2016-02-10
Meetingps2013/039
Agenda Itemps2013/039/041
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/039schuz/s039317.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 104 • previousnext

ps2013-039-08-012-041.u1.p1.s1 41.
ps2013-039-08-012-041.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o spotřebitelském úvěru /sněmovní tisk 679/ - prvé čtení
ps2013-039-08-012-041.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede i v tomto případě místopředseda vlády a ministr financí, Andrej Babiš.
ps2013-039-08-012-041.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
ps2013-039-08-012-041.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2013-039-08-012-041.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, vládní návrh zákona o spotřebitelském úvěru, který připravilo Ministerstvo financí a který vám nyní předkládám k projednání, uceleně upravuje v jednom zákoně všechny úvěry pro spotřebitele, jak úvěry na spotřebu, tak úvěry související s bydlením.
ps2013-039-08-012-041.u2.p1.s3 Tímto zákonem je rovněž implementována evropská směrnice o úvěrech na bydlení.
ps2013-039-08-012-041.u2.p2.s1 Návrh zákona také reaguje na usnesení číslo 367/2014
ps2013-039-08-012-041.u2.p2.s2 Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, ve kterém byla vláda vyzvána ke zpřísnění požadavků kladených na nebankovní poskytovatele a zprostředkovatele úvěrů a k vytvoření podmínek pro účinný výkon dohledu na činnost těchto osob.
ps2013-039-08-012-041.u2.p2.s3 Předkládaný vládní návrh zákona o spotřebitelském úvěru proto posiluje ochranu spotřebitele, sektoru, kde dlouhodobě dochází k častému poškozování jejich práv.
ps2013-039-08-012-041.u2.p2.s4 Přitom značné náklady potom nese i společnost jako celek.
ps2013-039-08-012-041.u2.p2.s5 Důležitými prvky zákona jsou kromě jiného převedení dohledových kompetencí nad nebankovními segmenty úvěrového trhu nově na Českou národní banku, zpřísnění požadavků na odbornou a finanční vybavenost distributorů nebo například také omezení sankčních poplatků za prodlení se splácením.
ps2013-039-08-012-041.u2.p2.s6 Zlepšuje se také pozice osob, které z různého důvodu chtějí či potřebují sjednaný závazek z úvěru předčasně doplatit.
ps2013-039-08-012-041.u2.p2.s7 Některé delikty poskytovatelů úvěrů jsou spojené s citelnými sankcemi, od kterých si slibujeme razantní odrazující účinek, a tedy i celkové zlepšení poměrů v tomto dlouhodobě problematickém sektoru finančního trhu.
ps2013-039-08-012-041.u2.p3.s1 Nová právní úprava sektoru úvěry vyvolá potřebu změny několika souvisejících zákonů.
ps2013-039-08-012-041.u2.p3.s2 Návrh těchto změn je předmětem samostatného návrhu změnového zákona.
ps2013-039-08-012-041.u2.p4.s1 Jak základní koncepční východiska, tak i návrhy konkrétních ustanovení zákona Ministerstvo financí důkladně a opakovaně konzultovalo se všemi relevantními subjekty na trhu.
ps2013-039-08-012-041.u2.p4.s2 Na potřebě této změny panuje v široké odborné veřejnosti shoda.
ps2013-039-08-012-041.u2.p4.s3 Rovněž politická debata předcházející přijetí zmíněného usnesení Poslanecké sněmovny vyjádřila po navrhované úpravě silnou poptávku.
ps2013-039-08-012-041.u2.p5.s1 Nejen abychom splnili naše závazky vůči Evropské unii, ale hlavně pro naplnění cílů návrhu je důležité přijmout nový zákon o spotřebitelském úvěru co nejdříve.
ps2013-039-08-012-041.u2.p5.s2 Proto si vás v souladu s § 91, odst. 2 jednacího řádu Poslanecké sněmovny dovoluji požádat o zkrácení lhůty pro projednání návrhu ve výborech Poslanecké sněmovny na 30 dní.
ps2013-039-08-012-041.u2.p5.s3 Děkuji vám za pozornost a za podporu tomuto návrhu.
ps2013-039-08-012-041.u3.p1.s1 vám děkuji.
ps2013-039-08-012-041.u3.p1.s2 Nyní tedy požádám, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Jaroslav Klaška.
ps2013-039-08-012-041.u3.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-039-08-012-041.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, vážený pane předsedající.
ps2013-039-08-012-041.u4.p1.s2 Kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych se trošku zastavil ve své zpravodajské zprávě o tomto vládním návrhu zákona o spotřebitelském úvěru.
ps2013-039-08-012-041.u4.p2.s1 Spotřebitelské úvěry, které nejsou úvěry na bydlení, jsou upraveny zákonem číslo 145/2010 Sb., o spotřebitelském úvěru, ve znění pozdějších předpisů.
ps2013-039-08-012-041.u4.p2.s2 Tento zákon, který dosud platí, představuje produktovou regulaci, to znamená stanovuje práva a povinnosti týkající se produktu spotřebitelského úvěru.
ps2013-039-08-012-041.u4.p2.s3 Neupravuje naopak institucionální a obezřetnostní otázky.
ps2013-039-08-012-041.u4.p2.s4 Z hlediska materie upravené evropskou směrnicí MCD nejsou úvěry na bydlení jako specifický smluvní typ v tuzemském právním řádu prozatím upraveny.
ps2013-039-08-012-041.u4.p3.s1 Tak jak již bylo řečeno, Sněmovna se problematikou mimobankovních spotřebitelských úvěrů v tomto volebním období již zabývala.
ps2013-039-08-012-041.u4.p3.s2 Poprvé při projednání poslaneckého návrhu, sněmovní tisk číslo 41, který řešil problematiku takzvané lichvy, respektive onoho RPSN jakýmsi pásmováním.
ps2013-039-08-012-041.u4.p3.s3 Úvěry byly rozděleny na dvě skupiny a roční sazba nákladů by se podle tohoto návrhu mohla pohybovat v určitém rozmezí.
ps2013-039-08-012-041.u4.p3.s4 Návrh nebyl přijat.
ps2013-039-08-012-041.u4.p3.s5 Od doby proběhlo k tématům lichvy mnoho jednání se zapojením různých organizací a institucí, které se mimobankovními spotřebitelskými úvěry ve své práci setkávají, jako je Člověk v tísni, finanční arbitr, Česká národní banka, Bankovní asociace a samozřejmě Ministerstvo financí.
ps2013-039-08-012-041.u4.p4.s1 Jak zmínil již pan ministr, ve svém usnesení číslo 367/2014 k tisku 41 jsme se vyjádřili, tedy Poslanecká sněmovna, názorem, že predátorské a lichevní praktiky na trhu nebankovních poskytovatelů úvěrů jsou velmi závažným negativním společensko-ekonomickým jevem, který ohrožuje řadu občanů.
ps2013-039-08-012-041.u4.p4.s2 Zároveň Sněmovna vyzvala vládu, aby zpracovala a předložila Poslanecké sněmovně návrh zákonné úpravy, která by podstatně zpřísnila podmínky pro vstup do podnikání v oblasti poskytování úvěrů, nejen spotřebitelských, nebankovními poskytovateli a zavedla nad jejich činností účinný dohled.
ps2013-039-08-012-041.u4.p5.s1 Mezi hlavními negativními jevy v nebankovním segmentu trhu retailových úvěrů lze přitom jak na základě zpráv sektorových dohledových institucí a finančního arbitra, konzultací se zástupci spotřebitelských sdružení, stížností spotřebitelů adresovaných Ministerstvu financí zařadit zejména: nepřehlednost trhu spotřebitelských úvěrů, velký rozsah šedé zóny poskytovatelů a zprostředkovatelů, nejasná odpovědnost jednotlivých článků v distribuci, a tedy i obtížná vymahatelnost platnou regulací stanovených práv a povinností ze strany dohledových orgánů.
ps2013-039-08-012-041.u4.p5.s2 Dále zneužívání sociální tísně dlužníků, nekalé, klamavé, agresivní podnikatelské nebo obchodní praktiky při sjednávání úvěrů, zkreslování nákladovosti úvěrových produktů, platby před uzavřením smlouvy apod.
ps2013-039-08-012-041.u4.p5.s3 Nedodržování, resp. nedůsledné dodržování povinností prověřit úvěruschopnost dlužníka.
ps2013-039-08-012-041.u4.p5.s4 Slabé regulatorní požadavky na vstup osob do odvětví.
ps2013-039-08-012-041.u4.p5.s5 Výkon povolovacích a dohledových činností nespecializovanými orgány veřejné moci jako živnostenské úřady, Česká obchodní inspekce atd. a predátorské praktiky spojené s defaultem spotřebitele, tedy využívání zajišťovacích titulů: exekutorské zápisy, dohody o srážkách ze mzdy atd.
ps2013-039-08-012-041.u4.p6.s1 Vládní návrh zákona si klade za cíl transponovat příslušné evropské právní předpisy, a posílit tak ochranu spotřebitele v segmentu úvěrů na bydlení, zlepšit kvalitu služeb poskytovaných na retailovém úvěrovém trhu a omezit výskyt nezodpovědného půjčování, sjednotit právní úpravu distribuce úvěrů pro spotřebitele a sblížit ji s principy regulace v ostatních sektorech finančního trhu.
ps2013-039-08-012-041.u4.p7.s1 Konkrétní opatření.
ps2013-039-08-012-041.u4.p7.s2 Povinnost registrace poskytovatelů mimobankovních úvěrů České národní banky.
ps2013-039-08-012-041.u4.p7.s3 Registrace je podmíněna odbornou způsobilostí, kapitálovou přiměřeností, bezúhonností a důvěryhodností.
ps2013-039-08-012-041.u4.p7.s4 Způsob ověření a institucionální zajištění ověřování odborné způsobilosti.
ps2013-039-08-012-041.u4.p7.s5 Způsob uspořádání povolovacích a dohledových činností České národní banky.
ps2013-039-08-012-041.u4.p7.s6 Způsob sankčního režimu a možnost odejmutí licence za určitých podmínek.
ps2013-039-08-012-041.u4.p7.s7 Stanovení regulace a vymezení nemovitostí pro jejich financování.
ps2013-039-08-012-041.u4.p7.s8 Začlenění překlenovacích úvěrů do působnosti zákona.
ps2013-039-08-012-041.u4.p7.s9 Regulace (nesrozumitelné)bankovních hypoték.
ps2013-039-08-012-041.u4.p7.s10 Regulace předčasného splácení úvěrů na bydlení a další opatření.
ps2013-039-08-012-041.u4.p8.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-039-08-012-041.u5.p1.s1 vám také děkuji.
ps2013-039-08-012-041.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji jednu faktickou poznámku pana poslance Fiedlera a řádnou přihlášku pana poslance Votavy.
ps2013-039-08-012-041.u5.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-039-08-012-041.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-039-08-012-041.u6.p1.s2 bych jen zareagoval na návrh předkladatele, co tady zaznělo.
ps2013-039-08-012-041.u6.p1.s3 Návrh na zkrácení lhůty na 30 dnů.
ps2013-039-08-012-041.u6.p1.s4 Když jsem se podíval na rozsah této materie, tohoto zákona, který 480 nebo 490 stran, ten sněmovní tisk, samotný text zákona je 100 stran, tak opravdu zkrácení lhůty u takto složitého zákona, byť jsme jej tady projednávali při jiných příležitostech, pokládám za nerozumné.
ps2013-039-08-012-041.u6.p1.s5 Chtěl bych navrhnout a vyzvat poslance, abychom neakceptovali tento návrh na zkrácení lhůty a ponechali takto složité záležitosti, která tíží naši společnost, je to komplikovaná věc, opravdu standardní lhůtu k projednávání.
ps2013-039-08-012-041.u6.p1.s6 Děkuji.
ps2013-039-08-012-041.u7.p1.s1 Také děkuji.
ps2013-039-08-012-041.u7.p1.s2 Nyní tedy řádně přihlášený pan poslanec Václav Votava.
ps2013-039-08-012-041.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-039-08-012-041.u8.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, trošku jsem na pochybách, zdali začínat svůj proslov.
ps2013-039-08-012-041.u8.p1.s3 Samozřejmě bych nerad omezoval školský výbor a byl bych nerad, kdybyste přerušil někdy v mém projevu, že je 18. hodina.
ps2013-039-08-012-041.u8.p1.s4 Takže...
ps2013-039-08-012-041.u9.p1.s1 Bohužel vás budu muset přerušit, protože v hodin máme pevně zařazený bod.
ps2013-039-08-012-041.u10.p1.s1 Tak se klidně toho teď vzdám, abych měl dostatek času celý svůj komentář k tomu říci souvisle, abych nemusel být přerušován.
ps2013-039-08-012-041.u11.p1.s1 Pan poslanče, věc je poměrně složitá, protože nikdo jiný do rozpravy přihlášen není.
ps2013-039-08-012-041.u11.p1.s2 V případě, že někdo přihlášen do rozpravy nebude, normálně bude pokračovat projednávání bodu.
ps2013-039-08-012-041.u12.p1.s1 Dobře, takže budu povídat.
ps2013-039-08-012-041.u12.p1.s2 Tak dovolte mi, abych se také vyjádřil k tomuto zákonu o spotřebitelském úvěru.
ps2013-039-08-012-041.u12.p2.s1 Chci říci, že nový zákon určitě jde správným směrem, a chtěl bych upozornit i na to, že v podstatě reaguje na usnesení Poslanecké sněmovny z loňského nebo předloňského roku.
ps2013-039-08-012-041.u12.p2.s2 Sněmovna vyzvala vládu, aby v souvislosti s poškozováním práv spotřebitelů při poskytování spotřebitelských úvěrů a v souvislosti s lichvářskými praktikami některých nebankovních poskytovatelů také přijala tuto materii a postavila se k tomu.
ps2013-039-08-012-041.u12.p2.s3 Reaguje tedy na tento předkládaný návrh, na především lichvářské praktiky a na konání některých nebankovních subjektů, cílem tedy je i sjednocení úpravy úvěrů pro spotřebitele, úvěrů spotřebitelských, ale i hypotečních, a vymezuje přísnější pravidla pro postup při poskytování úvěrů.
ps2013-039-08-012-041.u12.p3.s1 Chtěl bych říci, že problematika poskytování spotřebitelských úvěrů se stala již takovým evergreenem.
ps2013-039-08-012-041.u12.p3.s2 Sociální demokracie, byť tehdy v opozici, usilovala o to řadou poslaneckých iniciativ, usilovala o posílení právě postavení spotřebitele, o takové vyvážené postavení spotřebitele vůči tomu poskytovateli, což ne vždy tady bylo.
ps2013-039-08-012-041.u12.p3.s3 Samozřejmě dluhy se platit mají, to v každém případě, to nikdo nezpochybňuje, ale měl by ten vzájemný vztah být co nejvíce narovnán, měl by být vyvážený.
ps2013-039-08-012-041.u12.p4.s1 Prosazovali jsme tehdy mimo jiné zmocnění vládě stanovit maximální výši RPSN.
ps2013-039-08-012-041.u12.p4.s2 Navrhovali jsme omezení pro souhrnnou výši smluvní pokuty pro případ neplnění závazku ze strany dlužníka.
ps2013-039-08-012-041.u12.p4.s3 Ale navrhovali jsme třeba i omezení pro rozhodování sporu prostřednictvím rozhodčích řízení.
ps2013-039-08-012-041.u12.p4.s4 To byl i poslanecký návrh sociální demokracie, nebo poslanců za sociální demokracii, v roce 2012, který byl však vrácen Poslaneckou sněmovnou k dopracování.
ps2013-039-08-012-041.u12.p4.s5 Vzhledem k tomu, že tehdy vlastně došlo k rozpuštění Poslanecké sněmovny, tak potom již nebyl znovu do Poslanecké sněmovny předložen.
ps2013-039-08-012-041.u12.p5.s1 Chtěl bych říci, že také ve Sněmovně proběhl seminář, který byl velice navštíven.
ps2013-039-08-012-041.u12.p5.s2 Seminář pod patronací rozpočtového výboru za účasti poslanců, za účasti Ministerstva financí, České národní banky, ale i poskytovatelů úvěrů jak bankovních, tak nebankovních.
ps2013-039-08-012-041.u12.p5.s3 Byly to i organizace na ochranu spotřebitelů, ale byla tam zastoupena i široká veřejnost.
ps2013-039-08-012-041.u12.p5.s4 A troufám si říci, že řada připomínek potom byla promítnuta nebo je promítnuta i v tom novém zákonu o úvěru pro spotřebitele, který dnes projednáváme.
ps2013-039-08-012-041.u12.p6.s1 Na trhu tohoto segmentu půjček, spotřebitelských úvěrů se dnes pohybuje bezmála 60 tisíc poskytovatelů nebo zprostředkovatelů těchto úvěrů.
ps2013-039-08-012-041.u12.p6.s2 Jim stačí k provozování této činnosti dnes pouze živnostenský list.
ps2013-039-08-012-041.u12.p6.s3 Nikdo je nekontroluje.
ps2013-039-08-012-041.u12.p6.s4 Samozřejmě může je kontrolovat živnostenský úřad nebo Česká obchodní inspekce, ale v podstatě těch poskytovatelů je tolik, že ani na to nejsou možnosti od živnostenských úřadů a od České obchodní inspekce.
ps2013-039-08-012-041.u12.p6.s5 To, že tam dochází k těm věcem lichvářským, k matení jednotlivých žadatelů o úvěr, že tam dochází k nemorálnímu jednání, nechci říct u všech poskytovatelů, ale u některých určitě, pravdou tedy je.
ps2013-039-08-012-041.u12.p6.s6 Proto i ten vládní návrh požaduje, aby poskytovatelé do budoucna byli licencováni a byli kontrolováni - kým jiným než Českou národní bankou?
ps2013-039-08-012-041.u12.p6.s7 se domnívám, že Česká národní banka je regulátor, přirozený regulátor, který zkušenosti s bankovním trhem, a že by to měla být právě Česká národní banka, která bude vystavovat licenci tomu subjektu, který chce poskytovat tyto spotřebitelské úvěry, a samozřejmě jako regulátor bude i vykonávat kontrolu nad těmito subjekty.
ps2013-039-08-012-041.u13.p1.s1 se omlouvám, pane poslanče, bohužel, jak jsem dopředu avizoval, je 18 hodin a jsem nucen přerušit tento bod.
ps2013-039-08-012-041.u13.p1.s2 Každopádně, tak jak jsem poslouchal váš příspěvek, tak je velice kvalitní, takže si myslím, že neuškodí, když si ho poslechneme příště znova.

Text viewDownload CoNNL-U