|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-01-28 ps2013-039-06-008-202 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

202. Ústní interpelace

Date2016-01-28
Meetingps2013/039
Agenda Itemps2013/039/202
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/039schuz/s039242.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1474 • previousnext

ps2013-039-06-008-202.u1.p1.s1 202.
ps2013-039-06-008-202.u1.p1.s2 Ústní interpelace
ps2013-039-06-008-202.u1.p2.s1 Nejprve interpelace na předsedu vlády.
ps2013-039-06-008-202.u1.p2.s2 První interpelací je interpelující paní poslankyně Strnadlová ve věci spolupráce s Íránem.
ps2013-039-06-008-202.u1.p2.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-039-06-008-202.u2.p1.s1 Dobré odpoledne.
ps2013-039-06-008-202.u2.p1.s2 Vážený pane premiére, vaše vláda od počátku svého mandátu klade velký důraz na ekonomickou diplomacii a posilování exportních možností českých firem.
ps2013-039-06-008-202.u2.p1.s3 Naše republika se například aktivně zapojuje do čínského projektu obnovení Hedvábné stezky.
ps2013-039-06-008-202.u2.p1.s4 V současnosti se ekonomicky otvírá i jedna z největších zemí Blízkého a Středního východu - Írán.
ps2013-039-06-008-202.u2.p1.s5 Jaké podle vás Česká republika možnosti uplatnění na obrovském íránském trhu?
ps2013-039-06-008-202.u2.p1.s6 A jaké obecně vidíte perspektivy spolupráce ČR a Íránu?
ps2013-039-06-008-202.u2.p1.s7 Děkuji za odpověď.
ps2013-039-06-008-202.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2013-039-06-008-202.u3.p1.s2 Slovo pan předseda vlády Bohuslav Sobotka.
ps2013-039-06-008-202.u3.p1.s3 Celou ztrátu jsme dohnali tím, jak krátkou otázku paní Strnadlová položila.
ps2013-039-06-008-202.u3.p1.s4 Prosím, pane premiére.
ps2013-039-06-008-202.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2013-039-06-008-202.u4.p1.s2 Hezké odpoledne, vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci.
ps2013-039-06-008-202.u4.p1.s3 Dovolte mi, abych velmi stručně také reagoval k záležitosti spolupráce s Íránem.
ps2013-039-06-008-202.u4.p2.s1 To, co je myslím klíčové a co je vlastně signálem a spouštěcím mechanismem pro zintenzivnění naší komunikace s Íránem, s íránskými představiteli, je podpis dohody o íránském jaderném programu.
ps2013-039-06-008-202.u4.p2.s2 Tato dohoda byla podepsána 16. ledna letošního roku.
ps2013-039-06-008-202.u4.p2.s3 Íránského času to tedy bylo 17. ledna.
ps2013-039-06-008-202.u4.p2.s4 V návaznosti na podpis dohody o íránském jaderném programu v červenci loňského roku a následném potvrzení ze strany Mezinárodní agentury pro atomovou energii v polovině prosince loňského roku, že Írán splnil požadavky dohody s velmocemi, byla ukončena platnost sankčních opatření.
ps2013-039-06-008-202.u4.p2.s5 Neděle 17. ledna letošního roku se tak stala pro Írán dnem, kdy došlo k implementaci této dohody.
ps2013-039-06-008-202.u4.p2.s6 To znamená, že začíná uvolňování mnohaletých sankcí.
ps2013-039-06-008-202.u4.p3.s1 Chci zmínit, že Česká republika v okamžiku, kdy bylo zřejmé, že jednání zdárně pokračují, zaměřila intenzivnější pozornost na posílení vztahu s Íránem.
ps2013-039-06-008-202.u4.p3.s2 Vyslali jsme do Íránu delegaci, kterou vedl ministr zahraničí Lubomír Zaorálek.
ps2013-039-06-008-202.u4.p3.s3 součástí této jeho delegace, která navštívila Írán ještě před tímto formálním zrušení sankcí, byla i podnikatelská delegace.
ps2013-039-06-008-202.u4.p3.s4 jsem velmi rád, že na jednání ministra zahraničí v Íránu, které vlastně po mnoha letech bylo první návštěvou takto vysoce postaveného představitele České republiky v Íránu, mohla navázat i návštěva ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka, který byl v Íránu teď 16. 19. ledna letošního roku.
ps2013-039-06-008-202.u4.p3.s5 Bylo to přesně v okamžik, kdy, jak jsem popsal, došlo ke zrušení těchto sankcí a k finálnímu podpisu dohody o íránském jaderném programu.
ps2013-039-06-008-202.u4.p4.s1 Jsem přesvědčen, že návštěva ministra Mládka v Íránu byla velmi dobře načasována.
ps2013-039-06-008-202.u4.p4.s2 Jsem také přesvědčen, že ministr Mládek velmi intenzivně využil.
ps2013-039-06-008-202.u4.p4.s3 Setkal se se svými partnery v oblastech průmyslu, obchodu, dolů, energetiky, ropy a plynu, financí, jaderné bezpečnosti, dopravní infrastruktury i s viceprezidentem pro ekonomické záležitosti.
ps2013-039-06-008-202.u4.p4.s4 Během své návštěvy pan ministr Mládek podepsal dohodu o hospodářské spolupráci, jejíž součástí je i založení smíšené komise, která by měla projednávat nové možnosti a projekty spolupráce České republiky a Íránu.
ps2013-039-06-008-202.u4.p4.s5 Dokončuje se dohoda o ochraně investic, která stále našim podnikatelům chybí.
ps2013-039-06-008-202.u4.p4.s6 Tady si myslím, že je důležité, aby tato dohoda byla dokončena pokud možno co nejdříve.
ps2013-039-06-008-202.u4.p4.s7 Velké možnosti byly identifikovány i v oblastech spolupráce ve zdravotnictví, bankovním sektoru, službách, vzdělávání, při výzkumu, také v oblasti jaderné bezpečnosti, letectví a rovněž v obranném průmyslu.
ps2013-039-06-008-202.u4.p5.s1 To, co je zajímavé, je využít spolupráci při průniku na okolní trhy, jako je třeba Afghánistán nebo Irák.
ps2013-039-06-008-202.u4.p5.s2 Okolní trhy zahrnují oblast o cca 400 milionů obyvatel.
ps2013-039-06-008-202.u4.p5.s3 Firmy jako Škoda, Zetor a další mají v Íránu svoji dlouhou tradici a na tuto tradici nyní mohou navazovat další aktuální obchodní případy.
ps2013-039-06-008-202.u4.p5.s4 Jedním z aktuálních obchodních případů byla např. nová zakázka pro výrobce traktorů Zetor.
ps2013-039-06-008-202.u4.p5.s5 Českým firmám se tady skýtá možnost navázat na předcházející kontakty.
ps2013-039-06-008-202.u4.p5.s6 Stejně tak je samozřejmě možné počítat s tím, pokud zlepšování vztahů mezi Íránem, Evropskou unií bude nadále takto pokračovat, že by Írán svými bohatými ložisky jak ropy, tak plynu mohl přispět k diverzifikaci zdrojů ropy a plynu pro celou Evropu.
ps2013-039-06-008-202.u4.p5.s7 A samozřejmě jsou tady také další zdroje nerostných surovin, které by z pohledu Evropy mohly být velmi zajímavé.
ps2013-039-06-008-202.u4.p6.s1 Stejně tak Írán nepochybně může mít zájem investovat do rozvoje dopravní infrastruktury, včetně železniční infrastruktury.
ps2013-039-06-008-202.u4.p6.s2 A i tady se skýtá prostor pro aktivity českých firem.
ps2013-039-06-008-202.u4.p6.s3 Chtěl bych vás ujistit o tom, že česká vláda přirozeně tyto nové možnosti z hlediska posílení českého expertu velmi pozorně sleduje.
ps2013-039-06-008-202.u5.p1.s1 Pane premiére, prosím když tak doplňující odpovědi.
ps2013-039-06-008-202.u5.p1.s2 Děkuji.
ps2013-039-06-008-202.u5.p1.s3 Paní kolegyně Strnadlová, jestli zájem o doplňující otázku.
ps2013-039-06-008-202.u5.p1.s4 Nemá zájem.
ps2013-039-06-008-202.u5.p1.s5 Děkuji.
ps2013-039-06-008-202.u5.p1.s6 Tím je interpelace vyřešena.
ps2013-039-06-008-202.u5.p2.s1 Druhým interpelujícím je pan poslanec Robin Böhnisch ve věci EIA.
ps2013-039-06-008-202.u5.p2.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-039-06-008-202.u6.p1.s1 Děkuji za slovo pane místopředsedo.
ps2013-039-06-008-202.u6.p1.s2 Vážený pane ministerský předsedo, v loňském roce a pod znatelným tlakem Evropské komise přijal český parlament novelu zákona o posuzování vlivu na životní prostředí.
ps2013-039-06-008-202.u6.p1.s3 Ta novela je v každém případě krok dopředu, určitě potvrzuje kultivující roli členství naší země v Evropské unii i v případě naší legislativy.
ps2013-039-06-008-202.u6.p1.s4 Nicméně na co ta novela EIA dost dobře neodpověděla, je, zda v platnosti zůstanou i stanoviska EIA vydaná před nabytím účinnosti této novely, tedy před 1. dubnem 2015.
ps2013-039-06-008-202.u6.p1.s5 Jak se zdá, výklad české strany a výklad Evropské komise je v této oblasti rozdílný.
ps2013-039-06-008-202.u6.p1.s6 Pro nás je to aktuálně potenciální riziko dalšího zdržení některých důležitých infrastrukturních staveb, především dopravních.
ps2013-039-06-008-202.u6.p2.s1 Chtěl bych se vás, pane premiére, zeptat, zda vláda vnímá tento problém, jak se k němu staví, popřípadě jakým způsobem ho hodlá řešit.
ps2013-039-06-008-202.u6.p2.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-039-06-008-202.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Robinu Böhnischovi a pan premiér Bohuslav Sobotka odpoví na tuto složitou otázku.
ps2013-039-06-008-202.u7.p1.s2 Prosím, pane premiére.
ps2013-039-06-008-202.u8.p1.s1 Děkuji, vážený pane místopředsedo.
ps2013-039-06-008-202.u8.p1.s2 Vážené poslankyně, vážení poslanci, tohle je skutečně komplikovaný problém.
ps2013-039-06-008-202.u8.p1.s3 Především vnímám téma EIA jako asi nejdůležitější téma pro naši debatu s Evropskou komisí v roce 2016.
ps2013-039-06-008-202.u8.p1.s4 Myslím, že kromě migrační krize, což určitě nebude téma jen letošního roku, je to nejvážnější záležitost, kolem které budeme muset v Evropě opakovaně jednat.
ps2013-039-06-008-202.u8.p1.s5 Dovolte mi, abych vás velmi stručně seznámil se stávající situací.
ps2013-039-06-008-202.u8.p2.s1 Za prvé bych chtěl říci, že Česká republika je taky v unikátním postavení, protože žádná jiná Evropská země nemá tak staré EIA, jako Česká republika, čili nám bylo opakovaně ze strany Evropské komise sděleno, že tohle je úplně unikátní případ.
ps2013-039-06-008-202.u8.p2.s2 Pravděpodobně v žádné jiné zemi nenastalo to, co nastalo u nás, že se před cirka patnácti lety, deseti patnácti lety, vydala na posouzení vlivu na životní prostředí a pak se nic nepostavilo.
ps2013-039-06-008-202.u8.p3.s1 Musím říci, že tohleto můžeme na Evropskou komisi svádět řadu věcí a v řadě věcí Evropská komise nemá pravdu, ale máme jeden problém na české straně a to je ta neschopnost stavět, která se tady ukázala jako naprosto flagrantní, protože jsme se tedy ocitli v absurdní situaci, kdy máme starou EIA, ještě podle starého zákona, vydanou předtím, než jsme vstoupili do Evropské unie.
ps2013-039-06-008-202.u8.p3.s2 Máme ji na 64 klíčových dopravních projektů v České republice a těch 64 projektů se chystá déle než 15 let a nebyli jsme schopni je dotáhnou do fáze, kdy by ty stavby byly postaveny.
ps2013-039-06-008-202.u8.p3.s3 To je jeden velký problém, který máme, který v tuhle chvíli nelze namítat Evropské komisi, protože to je náš interní problém.
ps2013-039-06-008-202.u8.p4.s1 Druhý interní problém, který máme a který tu situaci ještě komplikuje, je fakt, že Česká republika v posledních cirka deseti letech neměla náš zákon o posuzování vlivu na životní prostředí harmonizovaný s evropskými pravidly a k harmonizaci došlo v loňském roce.
ps2013-039-06-008-202.u8.p4.s2 To znamená, teprve od roku 2015 máme zákon o EIA v souladu s evropskými pravidly a je možné podle něj postupovat a pak máme jistotu, že to zpátky ze strany Bruselu nebude zpochybňováno.
ps2013-039-06-008-202.u8.p4.s3 To je další velký problém a obávám se, že taktika, kterou zaujaly předcházející vlády, že se snažily ten problém ignorovat, že měly pocit, že ho vysedí, se neukázala jako správná, protože nás to dohnalo, a dohnalo nás to v nejméně vhodnou chvíli, kdy potřebujeme rozjet čerpání dalších evropských fondů, a na to, abychom je vyčerpali, potřebujeme postavit ty stavby, které potřebujeme, a to je z velké části právě těch 64 staveb, které jsou dneska předmětem jednání s Evropskou komisí.
ps2013-039-06-008-202.u8.p4.s4 25. ledna se speciálně na tohle téma sešla porada ekonomických ministrů, měli jsme tam i zástupce sociálních partnerů, dohodli jsme si koordinaci postupů jednotlivých státních institucí.
ps2013-039-06-008-202.u8.p4.s5 Další technická jednání s Evropskou komisí proběhnou 3. února letošního roku.
ps2013-039-06-008-202.u8.p4.s6 Předpokládám, že budu to téma diskutovat i na okraji Evropské rady, které se zúčastním v polovině února letošního roku v Bruselu.
ps2013-039-06-008-202.u8.p5.s1 V tuto chvíli musíme najít kompromisní dohodu.
ps2013-039-06-008-202.u8.p5.s2 Bez uzavření kompromisní dohody nebo bez nového posouzení EIA bude velmi rizikové realizovat tyto dopravní projekty a bude velmi rizikové je realizovat i z národních zdrojů.
ps2013-039-06-008-202.u8.p5.s3 Může totiž hrozit paralýza stavební sezony 2016 2017.
ps2013-039-06-008-202.u8.p5.s4 Pro přípravu dalšího postupu je tedy klíčové, abychom přesně věděli, v jakém časovém horizontu jsme schopni těch 64 staveb rozestavět a postavit, to znamená, kde skutečně potřebujeme s Evropskou komisí kompromis, tak aby nebylo nutné otevírat ta dosavadní rozhodnutí, která byla přijata podle stavebního zákona a kde bude možné vydat tedy ověřující stanovisko ze strany českého Ministerstva životního prostředí.
ps2013-039-06-008-202.u8.p6.s1 Cílem vlády je najít s Evropskou komisí takovou dohodu, která by nám umožnila u těch staveb ze seznamu 64 projektů, které jsou připraveny, využít letošní stavební sezonu, využít stavební sezonu příštího roku a při realizaci těchto projektu pokročit.
ps2013-039-06-008-202.u8.p6.s2 To je základní cíl našeho jednání, které v Evropě vedeme.
ps2013-039-06-008-202.u8.p6.s3 V tuto chvíli se vedlo na technické úřední úrovni.
ps2013-039-06-008-202.u8.p6.s4 Předpokládám, že se nyní do jednání intenzivněji vloží ministr dopravy a ministr životního prostředí, a následně jsem samozřejmě připraven jako předseda vlády jednat na vrcholné úrovni v rámci Evropské komise, abychom přijatelné řešení pro Českou republiku našli a abychom co nejvíce z těch 64 staveb mohli v příštích letech konečně realizovat.
ps2013-039-06-008-202.u9.p1.s1 Děkuji, pane premiére.
ps2013-039-06-008-202.u9.p1.s2 Pan kolega Böhnish doplňující otázku.
ps2013-039-06-008-202.u9.p1.s3 Prosím pane poslanče, máte slovo.
ps2013-039-06-008-202.u10.p1.s1 Pane premiére, velmi děkuji za odpověď.
ps2013-039-06-008-202.u10.p1.s2 Než otázku, spíše poznámku, že se této věci věnujeme i v Poslanecké sněmovně.
ps2013-039-06-008-202.u10.p1.s3 vnímám tuto věc natolik závažně, že tento týden jsem jménem výboru pro životní prostředí obeslal dopisem eurokomisaře pro životní prostředí, námořní záležitosti a rybářství pana Karmena Vellu, aby zvážil další postup Evropské komise i s ohledem na to, že zdržení infrastrukturních staveb v České republice bude mít negativní dopad na kvalitu ovzduší, například.
ps2013-039-06-008-202.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2013-039-06-008-202.u11.p1.s2 Pan premiér se chystá na doplnění odpovědi.
ps2013-039-06-008-202.u11.p1.s3 Prosím, pane premiére.
ps2013-039-06-008-202.u12.p1.s1 Děkuji.
ps2013-039-06-008-202.u12.p1.s2 Jestli mohu ještě reagovat.

Text viewDownload CoNNL-U