|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-01-27 ps2013-039-05-005-032 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

32. Vládní návrh zákona o zadávání veřejných zakázek /sněmovní tisk 637/ - druhé čtení

Date2016-01-27
Meetingps2013/039
Agenda Itemps2013/039/032
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/039schuz/s039193.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 186 • previousnext

ps2013-039-05-005-032.u1.p1.s1 32.
ps2013-039-05-005-032.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o zadávání veřejných zakázek /sněmovní tisk 637/ - druhé čtení
ps2013-039-05-005-032.u1.p2.s1 Prosím paní ministryni pro místní rozvoj Karlu Šlechtovou, aby tento tisk uvedla.
ps2013-039-05-005-032.u2.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené dámy poslankyně, vážení pánové poslanci, vládní návrh zákona o zadávání veřejných zakázek jsem vám představila při prvním čtení zákona, které se konalo v listopadu loňského roku.
ps2013-039-05-005-032.u2.p1.s2 Chtěla bych jenom připomenout vůbec smysl toho zákona a proč jsme ho zpracovali.
ps2013-039-05-005-032.u2.p2.s1 Nový zákon je výraznou změnou oproti dosavadní úpravě a posunuje zadávání veřejných zakázek v celoevropském modernizačním trendu.
ps2013-039-05-005-032.u2.p2.s2 Je důležité, že nová pravidla jsou jasná, a chceme tak mimo jiné zabránit soustavnému novelizování jako u stávajícího zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, což je opravdu jeho největší problém.
ps2013-039-05-005-032.u2.p2.s3 Náš nový zákon - není to novela, je to opravdu nový zákon - je stručnější a dochází ke změně systematiky tak, aby zákon byl přehlednější, a směřuje od obecného ke konkrétnímu.
ps2013-039-05-005-032.u2.p2.s4 Jedná se opravdu o velkou změnu zákona, který představuje, jak se mají zadávat v České republice veřejné zakázky.
ps2013-039-05-005-032.u2.p3.s1 Ráda bych připomněla také, že se jedná o důležitou normu a cílem tohoto zákona je zajistit férová pravidla pro výběr dodavatele.
ps2013-039-05-005-032.u2.p3.s2 Právě spravedlivou a rovnou soutěží lze dosáhnout hospodárnosti a efektivity ve veřejných investicích.
ps2013-039-05-005-032.u2.p3.s3 Návrh zákona velmi výrazně snižuje byrokracii, a to jak pro zadavatele, tak i pro uchazeče a dodavatele.
ps2013-039-05-005-032.u2.p3.s4 Zároveň budou zadávací řízení výrazně flexibilnější.
ps2013-039-05-005-032.u2.p3.s5 Posílení pružnosti ovšem také samozřejmě přináší posílení odpovědnosti zadavatele a na druhou stranu zákon je určen hlavně těm, kteří chtějí zadávat hospodárně a efektivně.
ps2013-039-05-005-032.u2.p4.s1 Předložený návrh byl podroben při přípravě a při projednávání ve výborech velmi silné diskusi a velmi dlouhé diskusi.
ps2013-039-05-005-032.u2.p4.s2 Přestože u veřejných zakázek existuje mnoho protichůdných zájmů, naše snaha směřuje k tomu, aby pravidla byla vyvážená, tedy na jednu stranu silně naplňuje zásadu transparentnosti a zároveň však umožňuje již zmíněný pružný přístup.
ps2013-039-05-005-032.u2.p5.s1 Jsme si velmi dobře vědomi rizika, že se jedná o normu novou, a lze očekávat přirozenou nedůvěru všech, kterým je zákon určen.
ps2013-039-05-005-032.u2.p5.s2 Tomu samozřejmě absolutně nezabráníme, nicméně u menších zakázek pravidla zůstávají v podstatě stejná, tedy neměníme limity pro nejmenší zakázky a zároveň zadavatel - například v takzvaném zjednodušeném podlimitním řízení jsou pravidla také v zásadě shodná - na druhou stranu bude mít mnoho nových možností pro své rozhodnutí, jak bude postupovat.
ps2013-039-05-005-032.u2.p6.s1 Návrh zákona byl probírán ve třech výborech Poslanecké sněmovny.
ps2013-039-05-005-032.u2.p6.s2 Paralelně s ním byl projednáván i změnový zákon, kterým se budou měnit v souvislosti s přijetím nového zákona o zadávání veřejných zakázek jiné zákony.
ps2013-039-05-005-032.u2.p6.s3 Návrh zákona o zadávání veřejných zakázek byl ve výborech podroben diskusi, za kterou bych chtěla všem poslancům přítomným na všech výborech velmi poděkovat.
ps2013-039-05-005-032.u2.p6.s4 Některé pozměňovací návrhy, které jsme přijali, zákon opravdu vylepšují.
ps2013-039-05-005-032.u2.p7.s1 Zároveň bych si vám dovolila poděkovat za vaši aktivní účast ve skupině poslanců a senátorů, kterou jsem zřídila prostřednictvím a skrz veškeré politické spektrum Poslanecké sněmovny a Senátu České republiky.
ps2013-039-05-005-032.u2.p7.s2 Vaše návrhy i zkušenosti byly pro nás podnětné a sami víte, že mnoho z nich jsme akceptovali.
ps2013-039-05-005-032.u2.p8.s1 Projednávání ve výborech vyústilo v doporučení výborů zákon schválit, avšak ve znění doporučovaných pozměňovacích návrhů.
ps2013-039-05-005-032.u2.p8.s2 Pro představu, o jakém počtu pozměňovacích návrhů hovořím, jedná se o 13 za hospodářský výbor, 5 za ústavněprávní výbor a 152 za výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, který byl a je garančním výborem tohoto zákona.
ps2013-039-05-005-032.u2.p9.s1 Chtěla bych zde zmínit některá témata, která byla nejvíce podrobena diskusi.
ps2013-039-05-005-032.u2.p9.s2 Změna smlouvy, dodatečné práce, velmi diskutovaný § 222, zjednodušeně 30 % nebo 50 %.
ps2013-039-05-005-032.u2.p9.s3 Velká debata se vede a vedla ke změnám smlouvy.
ps2013-039-05-005-032.u2.p9.s4 Předmětem diskuse je otázka, zda pravidla stanovená směrnicemi na národní úrovni nezpřísníme.
ps2013-039-05-005-032.u2.p9.s5 Ministerstvo pro místní rozvoj vyjadřovalo k těmto změnám neutrální stanovisko, neboť důvody jsou legitimní a nejsou proti směrnicím.
ps2013-039-05-005-032.u2.p9.s6 Ministerstvo pro místní rozvoj je připraveno podpořit takové řešení, na kterém bude dosažen širší konsenzus.
ps2013-039-05-005-032.u2.p9.s7 Za rozumný kompromis považujeme řešení, kdy bude přípustná jednotlivá změna ve výši 50 %, ale zároveň součet všech změn nepřesáhne 30 % z celé hodnoty zakázky.
ps2013-039-05-005-032.u2.p10.s1 Dalším diskutovaným tématem bylo zvýšení limitu pro koncese malého rozsahu z 20 milionů na 100 milionů.
ps2013-039-05-005-032.u2.p10.s2 S návrhem na zvýšení limitu pro hranici, kdy není třeba zadávat koncese podle zákona, zásadně Ministerstvo pro místní rozvoj nemůže a nebude souhlasit.
ps2013-039-05-005-032.u2.p10.s3 Jedná se o změnu jednoho z podstatných parametrů zákona.
ps2013-039-05-005-032.u2.p10.s4 Ministerstvo financí také v této oblasti nesouhlasí se zvýšením.
ps2013-039-05-005-032.u2.p10.s5 Hrozí v tomto případě riziko, že zadavatelé budou zakázky nastavovat tak, aby se staly koncesemi, a mohli tak do 100 milionů zadávat bez soutěže.
ps2013-039-05-005-032.u2.p10.s6 To je pro nás nemožné a nepřípustné.
ps2013-039-05-005-032.u2.p11.s1 Dalším debatovaným tématem byla majetková struktura, resp. skuteční vlastníci.
ps2013-039-05-005-032.u2.p11.s2 Vládní návrh zavádí povinnost zadavatele zjišťovat u vítěze majetkovou strukturu ke skutečným majitelům.
ps2013-039-05-005-032.u2.p11.s3 Nebudeme souhlasit s návrhy na vypuštění této povinnosti, které se také objevily v pozměňovacích návrzích, a jsme připraveni podpořit návrh na upřesnění způsobu prokazování majetkové struktury.
ps2013-039-05-005-032.u2.p12.s1 Dalším tématem, které se hodně debatovalo, jsou takzvané zaknihované akcie.
ps2013-039-05-005-032.u2.p12.s2 Vládní návrh našeho nového zákona předpokládá, že o veřejné zakázky se v případě akciových společností budou moci ucházet pouze ty společnosti, které mají zaknihované akcie.
ps2013-039-05-005-032.u2.p12.s3 Zde je však nutno aplikovat odlišný přístup k zahraničním dodavatelům, u nichž byl požadavek na povinné zaknihování považován za diskriminační, neboť jejich právní řád s ním nemusí počítat.
ps2013-039-05-005-032.u2.p12.s4 Stejný přístup je obsažen v zákoně o podporovaných zdrojích energie, jehož úprava byla inspirací pro vládní návrh na doporučení vlády České republiky.
ps2013-039-05-005-032.u2.p13.s1 Dalším tématem, které se objevilo na ústavněprávním výboru, je zákaz účasti členů vlády ve veřejných zakázkách.
ps2013-039-05-005-032.u2.p13.s2 Jedná se o návrh, který je v rozporu s evropským právem, jedná se o rozhodnutí soudního dvora Řecka a jedná se již o uzavřený judikovaný případ.
ps2013-039-05-005-032.u2.p13.s3 Tento rozsudek říká, že výčet důvodů pro vyloučení z veřejné zakázky je omezený na ty důvody, které jsou vyjmenovány ve směrnici, a členský stát nemůže stanovovat další důvody pro vyloučení.
ps2013-039-05-005-032.u2.p13.s4 V řeckém případě přímo ústava zakazovala účastnit se ve veřejných zakázkách těm společnostem, které vlastní osoba, která je zároveň vlastníkem sdělovacích prostředků.
ps2013-039-05-005-032.u2.p13.s5 Soud rozhodl, že takové opatření je nepřiměřené, protože tyto společnosti nemají ani možnost prokázat, že neexistuje střet zájmů.
ps2013-039-05-005-032.u2.p13.s6 Platí tedy, že nelze automaticky zakazovat účast ve veřejných zakázkách těm dodavatelům, které vlastní například člen vlády.
ps2013-039-05-005-032.u2.p13.s7 Pokud by se ukázalo, že takový dodavatel je ve střetu zájmu, pak návrh zákona umožňuje takového dodavatele vyloučit, pokud by neexistovala mírnější opatření.
ps2013-039-05-005-032.u2.p13.s8 Vládní návrh zákona tuto problematiku řeší, a široce, v ustanoveních o střetu zájmů, a podrobněji a přísněji než stávající současná úprava zákona o veřejných zakázkách.
ps2013-039-05-005-032.u2.p13.s9 Zadavatel je vždy povinen vyloučit z rozhodovacího procesu nebo vlivu na veřejnou zakázku takové osoby, které jsou ve střetu zájmů.
ps2013-039-05-005-032.u2.p13.s10 Pokud na základě informací o skutečných majitelích vybraného dodavatele střet zájmu zjistí, vybraného dodavatele musí - musí vyloučit.
ps2013-039-05-005-032.u2.p14.s1 Další debatované téma byl dotovaný zadavatel.
ps2013-039-05-005-032.u2.p14.s2 V otázce okruhu osob, které se se zadavateli výběrového řízení, a to z důvodu, že jejich zakázka je dotována z veřejných rozpočtů, bude Ministerstvo pro místní rozvoj nadále podporovat vládní návrh, to znamená širší okruh povinných osob, než vyžadují směrnice.
ps2013-039-05-005-032.u2.p14.s3 Tento postoj opakovaně podpořilo i Ministerstvo financí.
ps2013-039-05-005-032.u2.p14.s4 Naše ministerstvo tedy nepodpoří návrhy, které tento okruh osob zužují.
ps2013-039-05-005-032.u2.p14.s5 Jedinou výjimkou je osoba, která obdrží dotace z rozpočtu cizího státu, a zakázka je plněna mimo území Evropské unie, což řeší otázku činnosti neziskových organizací v krizových oblastech.
ps2013-039-05-005-032.u2.p15.s1 Dále jsme řešili výši poplatku za podnět k antimonopolnímu úřadu, k ÚOHS, k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který je také spolupředkladatelem tohoto zákona.
ps2013-039-05-005-032.u2.p15.s2 Objevil se pozměňovací návrh, který navrhuje zavést poplatek za podnět k ÚOHS.
ps2013-039-05-005-032.u2.p15.s3 Za přiměřenou Ministerstvo pro místní rozvoj považuje částku tisíc korun, nicméně pozměňovací návrh počítá s deseti tisíci korun.
ps2013-039-05-005-032.u2.p15.s4 Zde se domníváme, že ta částka je opravdu velmi vysoká, a jde o částku za každý podnět.
ps2013-039-05-005-032.u2.p15.s5 Domníváme se, že tato částka by mohla být také označena za neústavní, neboť by zcela bránila možnost ten podnět podat.
ps2013-039-05-005-032.u2.p15.s6 Poplatek je navíc nevratný.
ps2013-039-05-005-032.u2.p16.s1 Dále jsme řešili, a bylo to také hodně medializováno, otázku zapojení společností, které zaměstnávají postižené, respektive hendikepované osoby.
ps2013-039-05-005-032.u2.p16.s2 V otázce zvýhodnění zaměstnavatelů zdravotně postižených osob bude Ministerstvo pro místní rozvoj vycházet z vládního návrhu, kdy se odstraňuje automatické zvýhodnění chráněných dílen či obdobných zaměstnavatelů snížením cen o 15 % při hodnocení nabídek.
ps2013-039-05-005-032.u2.p16.s3 Tento institut byl velmi zneužíván.
ps2013-039-05-005-032.u2.p16.s4 Nicméně v našem zákoně to vyvažujeme širší možností zohlednit takzvané sociální dopady na plnění veřejné zakázky při stanovení podmínek pro zadávací řízení, například počet hendikepovaných zaměstnanců při výkonu určitého typu zakázky a tak dále.
ps2013-039-05-005-032.u2.p17.s1 Dále jsme řešili komoditní burzy.
ps2013-039-05-005-032.u2.p17.s2 V garančním výboru byl projednáván pozměňovací návrh, který řešil možnost postupovat v jednacím řízení bez uveřejnění na komoditních burzách.
ps2013-039-05-005-032.u2.p17.s3 Tato otázka byla řešena i při projednávání vládou.
ps2013-039-05-005-032.u2.p17.s4 V této otázce bude Ministerstvo pro místní rozvoj respektovat stanovisko Ministerstva průmyslu a obchodu, které je gestorem zákona o komoditních burzách.
ps2013-039-05-005-032.u2.p17.s5 Objevily se nám dva protichůdné pozměňovací návrhy.
ps2013-039-05-005-032.u2.p17.s6 Jeden z nich umožňuje nákupy na komoditních burze v řízení takzvaném JŘBU, jednací řízení bez uveřejnění, pouze bez zprostředkovatelů, a ten druhý návrh zprostředkovatele připouští, ale pouze za předpokladu, že se jejich odměňování řídí předem uveřejněným ceníkem.
ps2013-039-05-005-032.u2.p17.s7 Ministerstvo pro místní rozvoj si v tomto případě vyžádá stanovisko Ministerstva průmyslu a obchodu a bude podporovat jeho stanovisko.
ps2013-039-05-005-032.u2.p18.s1 Dále jsme tam měli téma, které se objevilo i na poslední chvíli, uveřejňování nad 0,5 milionu korun.
ps2013-039-05-005-032.u2.p18.s2 Pozměňovací návrh, který byl podán, zavádí povinnost uveřejňovat na profilu zadavatele dopředu informace o veřejných zakázkách malého rozsahu nad 500 tisíc korun.
ps2013-039-05-005-032.u2.p18.s3 Návrh posiluje transparentnost, negativním dopadem je zvýšení administrativy dodavatelů.
ps2013-039-05-005-032.u2.p18.s4 Dále by mohlo dojít k dalšímu zahlcení Úřadu po ochranu hospodářské soutěže.
ps2013-039-05-005-032.u2.p18.s5 Ten s pozměňovacím návrhem nesouhlasí.
ps2013-039-05-005-032.u2.p18.s6 Je nutné zmínit, že většina zadavatelů již tyto zakázky uveřejňuje dobrovolně, i když to zákon neukládá, a to dokonce i zakázky s nižší předpokládanou hodnotou.
ps2013-039-05-005-032.u2.p18.s7 S tímto návrhem nesouhlasí ani zástupce veřejných zadavatelů, kterých se to nejvíce týká, to znamená starostové, a to prostřednictvím Svazu měst a obcí.
ps2013-039-05-005-032.u2.p19.s1 Diskutovali jsme také oblast předběžného opatření.
ps2013-039-05-005-032.u2.p19.s2 V oblasti přezkumu vycházíme z vládního návrhu, který připravil antimonopolní úřad jako spolupředkladatel zákona.
ps2013-039-05-005-032.u2.p19.s3 Zásadně nesouhlasíme a nebudeme souhlasit s návrhem na úplné zrušení možnosti vydávat předběžné opatření ze strany antimonopolního úřadu.
ps2013-039-05-005-032.u2.p19.s4 Možnost vydávání předběžných opatření výslovně vyžadují zadávací směrnice.
ps2013-039-05-005-032.u2.p20.s1 Dále jsme řešili zavedení výjimky na pacht závodu.
ps2013-039-05-005-032.u2.p20.s2 Jedná se o požadavek na rozšíření nadlimitních výjimek, které jsou stanoveny směrnicemi, a nelze jejich výčet rozšiřovat.
ps2013-039-05-005-032.u2.p20.s3 Návrh je tedy v přímém rozporu s evropskými směrnicemi a tento návrh Ministerstvo pro místní rozvoj nepodpoří.
ps2013-039-05-005-032.u2.p20.s4 Výjimka by také mohla navíc sloužit k obcházení zákona.
ps2013-039-05-005-032.u2.p21.s1 Ministerstvo pro místní rozvoj poskytlo ke všem pozměňovacím návrhům své stanovisko a i nadále jsme připraveni k jakékoliv diskusi a samozřejmě debatám.
ps2013-039-05-005-032.u2.p21.s2 bych vám chtěla poděkovat za pozornost a děkuji i za vaši aktivní účast na přípravě celého nového zákona.
ps2013-039-05-005-032.u2.p21.s3 Děkuji.
ps2013-039-05-005-032.u3.p1.s1 Děkuji, paní ministryně.
ps2013-039-05-005-032.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru, dále byl tisk přikázán ústavněprávnímu výboru a výboru hospodářskému.
ps2013-039-05-005-032.u3.p1.s3 Usnesení těchto výborů vám byla doručena jako tisky 637/1 5.
ps2013-039-05-005-032.u3.p1.s4 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj garančního výboru a současně ale i ústavněprávního výboru, kterým je pan poslanec Lukáš Pleticha.

Text viewDownload CoNNL-U