|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-01-27 ps2013-039-05-001-143 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

143. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - třetí čtení

Date2016-01-27
Meetingps2013/039
Agenda Itemps2013/039/143
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/039schuz/s039172.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1202 • previousnext

ps2013-039-05-001-143.u1.p1.s1 143.
ps2013-039-05-001-143.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - třetí čtení
ps2013-039-05-001-143.u1.p2.s1 Prosím, aby místo u stoku zpravodajů zaujala ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová a zpravodaj garančního výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu pan poslanec Jiří Mihola.
ps2013-039-05-001-143.u1.p2.s2 Dne 25. listopadu ho zastoupila paní poslankyně Berdychová.
ps2013-039-05-001-143.u1.p2.s3 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 464/8, byly doručeny dne 27. listopadu 2015.
ps2013-039-05-001-143.u1.p2.s4 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 464/11.
ps2013-039-05-001-143.u1.p3.s1 Poprosím hloučky, které se tvoří u lavic vlády, aby byly rozpuštěny, abychom mohli pokračovat v jednání.
ps2013-039-05-001-143.u1.p3.s2 Pane poslanče Zavadile, je mi líto, musím vás jmenovat, překážíte panu zpravodaji.
ps2013-039-05-001-143.u1.p4.s1 Tak paní navrhovatelko, v tomto okamžiku máte zájem vystoupit?
ps2013-039-05-001-143.u1.p4.s2 Je tomu tak.
ps2013-039-05-001-143.u1.p4.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-039-05-001-143.u2.p1.s1 Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, zmíněný vládní návrh zákona vláda schválila 30. března.
ps2013-039-05-001-143.u2.p1.s2 Proběhlo první i druhé čtení.
ps2013-039-05-001-143.u2.p1.s3 Jednaly výbor pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu i výbor pro bezpečnost.
ps2013-039-05-001-143.u2.p1.s4 Byl přijat návrh usnesení s pozměňovacími návrhy.
ps2013-039-05-001-143.u2.p1.s5 Většinu těchto pozměňovacích návrhů Ministerstvo školství podporuje.
ps2013-039-05-001-143.u2.p2.s1 Nejvýraznějšími pozměňovacími návrhy je problematika jmenování profesorů.
ps2013-039-05-001-143.u2.p2.s2 Ministerstvo školství avizuje ve všech případech pozměňovacích návrhů nesouhlas.
ps2013-039-05-001-143.u2.p3.s1 Dalším důležitým tématem je změna práv fakult.
ps2013-039-05-001-143.u2.p3.s2 Tady upozorňuji, že souhrnný -
ps2013-039-05-001-143.u3.p1.s1 Paní ministryně, velice se omlouvám, prosím, abyste přestala se svou řečí v tomto okamžiku.
ps2013-039-05-001-143.u3.p1.s2 Počkáme, se sněmovna opravdu uklidní, abyste nemusela kolegyně a kolegy překřikovat.
ps2013-039-05-001-143.u4.p1.s1 - souhrnný pozměňovací návrh, který reprezentují body A8 a A9, dostatečně vyvažuje na nákladě debat ve výborech proti původnímu vládnímu návrhu jednotlivá práva fakult a univerzit.
ps2013-039-05-001-143.u4.p1.s2 Dále byly v této věci načteny další pozměňovací návrhy Svobody a Karamazova.
ps2013-039-05-001-143.u4.p2.s1 V souhrnném pozměňovacím návrhu se tedy navrhuje rozdělit kompetence fakult na ty, které vždy vykonávají orgány fakulty, a není tedy možné je omezit statutem či jiným vnitřním předpisem školy.
ps2013-039-05-001-143.u4.p2.s2 Tady se jedná zejména o ekonomické kompetence.
ps2013-039-05-001-143.u4.p2.s3 Druhou skupinu patří ty pravomoci, které budou fakulty vykonávat v rozsahu stanoveném statutem veřejné školy, to znamená každý statut veřejné školy bude mít možnost demokraticky a v rámci autonomie veřejné školy vyvážit kompetence rektorů a děkanů, nebo chcete-li fakult a univerzity.
ps2013-039-05-001-143.u4.p2.s4 Z tohoto důvodu avizuji podporu souhrnnému pozměňovacímu návrhu ze strany Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a děkuji v tuto chvíli za pozornost.
ps2013-039-05-001-143.u5.p1.s1 děkuji.
ps2013-039-05-001-143.u5.p1.s2 Nyní otevírám rozpravu, do které eviduji zatím čtyři přihlášky.
ps2013-039-05-001-143.u5.p1.s3 S první prosím k mikrofonu pana poslance Karamazova.
ps2013-039-05-001-143.u5.p1.s4 Připraví se pan poslanec Zlatuška.
ps2013-039-05-001-143.u5.p1.s5 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-039-05-001-143.u6.p1.s1 Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, o novelu vysokoškolského zákona se pokoušelo několik vlád a několik ministrů školství.
ps2013-039-05-001-143.u6.p1.s2 Neúspěšně.
ps2013-039-05-001-143.u6.p1.s3 Naskýtá se otázka, proč všechny ty pokusy změnit fungování našich vysokých škol selhaly.
ps2013-039-05-001-143.u6.p1.s4 A byly vůbec nutné?
ps2013-039-05-001-143.u6.p1.s5 Potřebuje naše vysoké školství nějakou revoluci?
ps2013-039-05-001-143.u6.p1.s6 Odpověď, alespoň ta moje, zní nikoliv.
ps2013-039-05-001-143.u6.p1.s7 Vysoké školství potřebuje především stabilitu.
ps2013-039-05-001-143.u6.p1.s8 Ne že by vývoj nepřinášel nutnost změn, samozřejmě, ale i ty musí být uvážlivé, aby fungující systém nepoškodily.
ps2013-039-05-001-143.u6.p1.s9 A naše vysoké školství ještě funguje docela dobře.
ps2013-039-05-001-143.u6.p1.s10 Ještě je co pokazit.
ps2013-039-05-001-143.u6.p1.s11 A právě o to se v některých ustanoveních bohužel snaží předkládaná novela.
ps2013-039-05-001-143.u6.p2.s1 V předchozí větě jsem použil tvrzení, že vysoké školy fungují docela dobře.
ps2013-039-05-001-143.u6.p2.s2 Slovo docela znamená, že něco vylepšit přece jen lze.
ps2013-039-05-001-143.u6.p2.s3 Ano, v minulosti se uskutečnilo několik zásadních změn, které byly k horšímu a které bylo třeba napravit.
ps2013-039-05-001-143.u6.p2.s4 Většina z těchto změn by mohla být připsána přílišné snaze implementovat do našeho školství všechno, co pochází z Evropské unie.
ps2013-039-05-001-143.u6.p2.s5 Vžil se pro to termín eurohujerství a myslím, že přesně vystihuje podstatu a netýká se bohužel jenom školství.
ps2013-039-05-001-143.u6.p2.s6 Některé problémy jsme si ale vyrobili také sami.
ps2013-039-05-001-143.u6.p3.s1 Očekával bych, že předkládaná novela se zaměří na skutečné problémy našeho vysokého školství a pokusí se je odstranit.
ps2013-039-05-001-143.u6.p3.s2 Tak například velmi brzy po vstupu do EU jsme začali od bruselských soudruhů slýchat, že naše populace je málo vzdělaná, že poměr vysokoškolsky vzdělaných lidí je nízký a podobné nesmysly.
ps2013-039-05-001-143.u6.p3.s3 Srovnávali nesrovnatelné, nebo přímo lhali, ostatně jako to dělají v Bruselu dosud a jsou v tom stále dokonalejší.
ps2013-039-05-001-143.u6.p3.s4 Výsledkem bylo, že jako houby po dešti začaly vznikat nové a nové vysoké školy a univerzity, takže dnes na naši malou zemi máme těch veřejných 26 a soukromých přes 80.
ps2013-039-05-001-143.u6.p3.s5 O tom, jaký je to tlak na udržení kvality, se nemusíme přesvědčovat.
ps2013-039-05-001-143.u6.p3.s6 To, že u nás může studovat každý, kdo se umí podepsat, a tedy maturitu, je smutná pravda, kterou známe všichni.
ps2013-039-05-001-143.u6.p3.s7 Snadná dostupnost maturity je mimochodem první díl neveselého příběhu.
ps2013-039-05-001-143.u6.p3.s8 - Zabývá se snad předkládaná novela problémem nadměrného počtu škol v České republice?
ps2013-039-05-001-143.u6.p3.s9 Nikoli.
ps2013-039-05-001-143.u6.p4.s1 S předchozím problémem souvisí způsob financování veřejných vysokých škol, tedy na počet studentů.
ps2013-039-05-001-143.u6.p4.s2 Takový systém samozřejmě nepodporuje výběr jen těch uchazečů, kteří mají předpoklady ke studiu, ale přispívá k tendenci maximalizovat počet studentů, a tak maximalizovat prostředky od státu bez ohledu na kvalitu.
ps2013-039-05-001-143.u6.p4.s3 - Zabývá se snad předkládaná novela financováním vysokých škol?
ps2013-039-05-001-143.u6.p4.s4 Nikoli.
ps2013-039-05-001-143.u6.p5.s1 Často slýcháme o nutnosti podpory technického vzdělání a je to pravda, technické obory bychom podporovat měli, neboť není pochyb o potřebě a zároveň nedostatku technicky vzdělaných absolventů a o enormním zájmu zaměstnavatelů o .
ps2013-039-05-001-143.u6.p5.s2 - Řeší snad předkládaná novela podporu technického vzdělávání?
ps2013-039-05-001-143.u6.p5.s3 Nikoli.
ps2013-039-05-001-143.u6.p5.s4 Řeší snad novela, jak více zainteresovat firmy na spolupráci s univerzitami?
ps2013-039-05-001-143.u6.p5.s5 Nikoli.
ps2013-039-05-001-143.u6.p6.s1 Na tomto místě je ale třeba poctivě ocenit snahu a také odvahu paní ministryně o zavedení povinné maturity z matematiky.
ps2013-039-05-001-143.u6.p6.s2 Jedná se samozřejmě o jiný zákon, ale je to jistě správný krok k podpoře technického vzdělání na vysokých školách.
ps2013-039-05-001-143.u6.p7.s1 Vysokoškolské prostředí je charakteristické tím, že studentům předávají své vědomosti učitelé, kteří jsou často zároveň i vědci.
ps2013-039-05-001-143.u6.p7.s2 Podpora vědy včetně financování a hodnocení vědy musí tedy být důležitou součástí pravidel, jimiž se vysoké školy řídí.
ps2013-039-05-001-143.u6.p7.s3 Věda se dnes u nás hodnotí poněkud scestným systémem bodů přidělovaných za různé typy publikací, kterému se přezdívá kafemlejnek.
ps2013-039-05-001-143.u6.p7.s4 Vyniká zejména tím, že pravidla platná v jednom roce se v následujících letech radikálně změní a navíc výsledky z minulých let se podle nových pravidel přepočítají.
ps2013-039-05-001-143.u6.p7.s5 Tedy změna pravidel během hry umocněná nejméně na čtvrtou.
ps2013-039-05-001-143.u6.p7.s6 Vědecká práce se pak často místo posouvání hranic poznání mění v honbu za body, které znamenají peníze.
ps2013-039-05-001-143.u6.p7.s7 Píší se tak často publikace jen pro publikace a tedy pro body a pro peníze.
ps2013-039-05-001-143.u6.p7.s8 Takové rádoby vědecké publikace mají ale skutečnou cenu jen popsaného papíru.
ps2013-039-05-001-143.u6.p7.s9 - Zabývá se snad předkládaná novela podporou vědy na vysokých školách?
ps2013-039-05-001-143.u6.p7.s10 Nikoli.
ps2013-039-05-001-143.u6.p8.s1 Není to tak dávno, kdy na všech vysokých školách převládaly tzv. dlouhé studijní programy.
ps2013-039-05-001-143.u6.p8.s2 Všichni si pamatujeme, že vysoká škola byla zpravidla na pět let, medicína na šest, několik škol také na čtyři roky.
ps2013-039-05-001-143.u6.p8.s3 Pak přišla Evropská unie s boloňským procesem a všichni jsme dlouhými desetiletími prověřený a fungující systém násilně přeměnili na většinou tři roky bakalářského studia a dva roky navazujícího magisterského studia.
ps2013-039-05-001-143.u6.p8.s4 V humanitních oborech by to snad šlo, ale pro technické obory je tento systém problematický, spíš nesmyslný.
ps2013-039-05-001-143.u6.p8.s5 A je to zkušenost nejen od nás, ale i z rozvinutého světa, kde je systém bakalářů a magistrů zavedený.
ps2013-039-05-001-143.u6.p8.s6 Není bez zajímavosti, že jedna z mála výjimek zůstala i u nás - je to medicína.
ps2013-039-05-001-143.u6.p8.s7 Ani ti nejšílenější zastánci bakalářského studia a boloňského procesu by se zřejmě nenechali operovat pouhým bakalářem.
ps2013-039-05-001-143.u6.p8.s8 O tom, že v technice je to podobné, často náročnější a zodpovědnější, i když každé srovnání trochu pokulhává, se samozřejmě mlčí.
ps2013-039-05-001-143.u6.p8.s9 - Zabývá se snad předkládaná novela optimalizací studijních programů?
ps2013-039-05-001-143.u6.p8.s10 Nikoli.
ps2013-039-05-001-143.u6.p9.s1 To jsou jen některé otázky, které by alespoň podle mého názoru měla novela řešit, ale neřeší je.
ps2013-039-05-001-143.u6.p9.s2 Místo toho se zabývá většinou technickými drobnostmi nebo třeba tak marginálním tématem, jako je odnímání titulů, nebo tím, kdo titulem profesor bude navržené akademiky dekorovat.
ps2013-039-05-001-143.u6.p9.s3 Je to jistě mediálně velmi vděčné téma, ale skutečnost je taková, že na fungování vysokých škol zcela nulový vliv to, jestli profesory bude jmenovat prezident, nebo diplom navrženému kandidátovi přinese poštovní holub.
ps2013-039-05-001-143.u6.p10.s1 Přesto jsou v novele dvě změny, které na vysoké školy mít vliv budou.
ps2013-039-05-001-143.u6.p10.s2 Jsou to institucionální akreditace a destrukce práv fakult.
ps2013-039-05-001-143.u6.p10.s3 V případě institucionálních akreditací by vliv měl být pozitivní, i když implementace je v novele poněkud těžkopádná.
ps2013-039-05-001-143.u6.p10.s4 Některá vylepšení jsou již obsažena v poměrně velkém počtu pozměňovacích návrhů, které se institucionálně akreditace týkají, a některá nejspíš teprve přijdou v budoucích novelách.
ps2013-039-05-001-143.u6.p10.s5 V případě destrukce práv fakult by však vliv na vysoké školy mohl být katastrofální.
ps2013-039-05-001-143.u6.p11.s1 Dámy a pánové, dovolte mi chvíli se tomuto problému věnovat, neboť v tomto bodě by předkládaná novela mohla napáchat opravdu mnoho škod.
ps2013-039-05-001-143.u6.p11.s2 Jsem přesvědčen, že právě § 24 s názvem Práva fakult je klíčovým bodem celé novely.

Text viewDownload CoNNL-U