ps2013-039-05-001-143.u1.p1.s1
143 . ps2013-039-05-001-143.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 111 / 1998 Sb . , o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů ( zákon o vysokých školách ) , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony / sněmovní tisk 464 / - třetí čtení ps2013-039-05-001-143.u1.p2.s1
Prosím , aby místo u stoku zpravodajů zaujala ministryně školství , mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová a zpravodaj garančního výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu pan poslanec Jiří Mihola . ps2013-039-05-001-143.u1.p2.s2
Dne 25 . listopadu ho zastoupila paní poslankyně Berdychová . ps2013-039-05-001-143.u1.p2.s3
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 464 / 8 , byly doručeny dne 27 . listopadu 2015 . ps2013-039-05-001-143.u1.p2.s4
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 464 / 11 . ps2013-039-05-001-143.u1.p3.s1
Poprosím hloučky , které se tvoří u lavic vlády , aby byly rozpuštěny , abychom mohli pokračovat v jednání . ps2013-039-05-001-143.u1.p3.s2
Pane poslanče Zavadile , je mi líto , musím vás jmenovat , překážíte panu zpravodaji . ps2013-039-05-001-143.u1.p4.s1
Tak paní navrhovatelko , v tomto okamžiku máte zájem vystoupit ? ps2013-039-05-001-143.u1.p4.s2
Je tomu tak . ps2013-039-05-001-143.u1.p4.s3
Prosím , máte slovo . ps2013-039-05-001-143.u2.p1.s1
Vážená paní předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , zmíněný vládní návrh zákona vláda schválila 30 . března . ps2013-039-05-001-143.u2.p1.s2
Proběhlo první i druhé čtení . ps2013-039-05-001-143.u2.p1.s3
Jednaly výbor pro vědu , vzdělávání , kulturu , mládež a tělovýchovu i výbor pro bezpečnost . ps2013-039-05-001-143.u2.p1.s4
Byl přijat návrh usnesení s pozměňovacími návrhy . ps2013-039-05-001-143.u2.p1.s5
Většinu těchto pozměňovacích návrhů Ministerstvo školství podporuje . ps2013-039-05-001-143.u2.p2.s1
Nejvýraznějšími pozměňovacími návrhy je problematika jmenování profesorů . ps2013-039-05-001-143.u2.p2.s2
Ministerstvo školství avizuje ve všech případech pozměňovacích návrhů nesouhlas . ps2013-039-05-001-143.u2.p3.s1
Dalším důležitým tématem je změna práv fakult . ps2013-039-05-001-143.u2.p3.s2
Tady upozorňuji , že už souhrnný - ps2013-039-05-001-143.u3.p1.s1
Paní ministryně , velice se omlouvám , prosím , abyste přestala se svou řečí v tomto okamžiku . ps2013-039-05-001-143.u3.p1.s2
Počkáme , až se sněmovna opravdu uklidní , abyste nemusela mé kolegyně a kolegy překřikovat . ps2013-039-05-001-143.u4.p1.s1
- souhrnný pozměňovací návrh , který reprezentují body A 8 a A 9 , dostatečně vyvažuje na nákladě debat ve výborech proti původnímu vládnímu návrhu jednotlivá práva fakult a univerzit . ps2013-039-05-001-143.u4.p1.s2
Dále byly v této věci načteny další pozměňovací návrhy Svobody a Karamazova . ps2013-039-05-001-143.u4.p2.s1
V souhrnném pozměňovacím návrhu se tedy navrhuje rozdělit kompetence fakult na ty , které vždy vykonávají orgány fakulty , a není tedy možné je omezit statutem či jiným vnitřním předpisem školy . ps2013-039-05-001-143.u4.p2.s2
Tady se jedná zejména o ekonomické kompetence . ps2013-039-05-001-143.u4.p2.s3
Druhou skupinu patří ty pravomoci , které budou fakulty vykonávat v rozsahu stanoveném statutem veřejné školy , to znamená každý statut veřejné školy bude mít možnost demokraticky a v rámci autonomie veřejné školy vyvážit kompetence rektorů a děkanů , nebo chcete - li fakult a univerzity . ps2013-039-05-001-143.u4.p2.s4
Z tohoto důvodu avizuji podporu souhrnnému pozměňovacímu návrhu ze strany Ministerstva školství , mládeže a tělovýchovy a děkuji v tuto chvíli za pozornost . ps2013-039-05-001-143.u5.p1.s1
Já děkuji . ps2013-039-05-001-143.u5.p1.s2
Nyní otevírám rozpravu , do které eviduji zatím čtyři přihlášky . ps2013-039-05-001-143.u5.p1.s3
S první prosím k mikrofonu pana poslance Karamazova . ps2013-039-05-001-143.u5.p1.s4
Připraví se pan poslanec Zlatuška . ps2013-039-05-001-143.u5.p1.s5
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-039-05-001-143.u6.p1.s1
Vážená paní předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , o novelu vysokoškolského zákona se pokoušelo už několik vlád a několik ministrů školství . ps2013-039-05-001-143.u6.p1.s2
Neúspěšně . ps2013-039-05-001-143.u6.p1.s3
Naskýtá se otázka , proč všechny ty pokusy změnit fungování našich vysokých škol selhaly . ps2013-039-05-001-143.u6.p1.s4
A byly vůbec nutné ? ps2013-039-05-001-143.u6.p1.s5
Potřebuje naše vysoké školství nějakou revoluci ? ps2013-039-05-001-143.u6.p1.s6
Odpověď , alespoň ta moje , zní nikoliv . ps2013-039-05-001-143.u6.p1.s7
Vysoké školství potřebuje především stabilitu . ps2013-039-05-001-143.u6.p1.s8
Ne že by vývoj nepřinášel nutnost změn , samozřejmě , ale i ty musí být uvážlivé , aby fungující systém nepoškodily . ps2013-039-05-001-143.u6.p1.s9
A naše vysoké školství ještě funguje docela dobře . ps2013-039-05-001-143.u6.p1.s10
Ještě je co pokazit . ps2013-039-05-001-143.u6.p1.s11
A právě o to se v některých ustanoveních bohužel snaží předkládaná novela . ps2013-039-05-001-143.u6.p2.s1
V předchozí větě jsem použil tvrzení , že vysoké školy fungují docela dobře . ps2013-039-05-001-143.u6.p2.s2
Slovo docela znamená , že něco vylepšit přece jen lze . ps2013-039-05-001-143.u6.p2.s3
Ano , v minulosti se uskutečnilo několik zásadních změn , které byly k horšímu a které bylo třeba napravit . ps2013-039-05-001-143.u6.p2.s4
Většina z těchto změn by mohla být připsána přílišné snaze implementovat do našeho školství všechno , co pochází z Evropské unie . ps2013-039-05-001-143.u6.p2.s5
Vžil se pro to termín eurohujerství a myslím , že přesně vystihuje podstatu a netýká se bohužel jenom školství . ps2013-039-05-001-143.u6.p2.s6
Některé problémy jsme si ale vyrobili také sami . ps2013-039-05-001-143.u6.p3.s1
Očekával bych , že předkládaná novela se zaměří na skutečné problémy našeho vysokého školství a pokusí se je odstranit . ps2013-039-05-001-143.u6.p3.s2
Tak například velmi brzy po vstupu do EU jsme začali od bruselských soudruhů slýchat , že naše populace je málo vzdělaná , že poměr vysokoškolsky vzdělaných lidí je nízký a podobné nesmysly . ps2013-039-05-001-143.u6.p3.s3
Srovnávali nesrovnatelné , nebo přímo lhali , ostatně jako to dělají v Bruselu dosud a jsou v tom stále dokonalejší . ps2013-039-05-001-143.u6.p3.s4
Výsledkem bylo , že jako houby po dešti začaly vznikat nové a nové vysoké školy a univerzity , takže dnes na naši malou zemi máme těch veřejných 26 a soukromých přes 80 . ps2013-039-05-001-143.u6.p3.s5
O tom , jaký je to tlak na udržení kvality , se nemusíme přesvědčovat . ps2013-039-05-001-143.u6.p3.s6
To , že u nás může studovat každý , kdo se umí podepsat , a má tedy maturitu , je smutná pravda , kterou známe všichni . ps2013-039-05-001-143.u6.p3.s7
Snadná dostupnost maturity je mimochodem první díl neveselého příběhu . ps2013-039-05-001-143.u6.p3.s8
- Zabývá se snad předkládaná novela problémem nadměrného počtu škol v České republice ? ps2013-039-05-001-143.u6.p3.s9
Nikoli . ps2013-039-05-001-143.u6.p4.s1
S předchozím problémem souvisí způsob financování veřejných vysokých škol , tedy na počet studentů . ps2013-039-05-001-143.u6.p4.s2
Takový systém samozřejmě nepodporuje výběr jen těch uchazečů , kteří mají předpoklady ke studiu , ale přispívá k tendenci maximalizovat počet studentů , a tak maximalizovat prostředky od státu bez ohledu na kvalitu . ps2013-039-05-001-143.u6.p4.s3
- Zabývá se snad předkládaná novela financováním vysokých škol ? ps2013-039-05-001-143.u6.p4.s4
Nikoli . ps2013-039-05-001-143.u6.p5.s1
Často slýcháme o nutnosti podpory technického vzdělání a je to pravda , technické obory bychom podporovat měli , neboť není pochyb o potřebě a zároveň nedostatku technicky vzdělaných absolventů a o enormním zájmu zaměstnavatelů o ně . ps2013-039-05-001-143.u6.p5.s2
- Řeší snad předkládaná novela podporu technického vzdělávání ? ps2013-039-05-001-143.u6.p5.s3
Nikoli . ps2013-039-05-001-143.u6.p5.s4
Řeší snad novela , jak více zainteresovat firmy na spolupráci s univerzitami ? ps2013-039-05-001-143.u6.p5.s5
Nikoli . ps2013-039-05-001-143.u6.p6.s1
Na tomto místě je ale třeba poctivě ocenit snahu a také odvahu paní ministryně o zavedení povinné maturity z matematiky . ps2013-039-05-001-143.u6.p6.s2
Jedná se samozřejmě o jiný zákon , ale je to jistě správný krok k podpoře technického vzdělání na vysokých školách . ps2013-039-05-001-143.u6.p7.s1
Vysokoškolské prostředí je charakteristické tím , že studentům předávají své vědomosti učitelé , kteří jsou často zároveň i vědci . ps2013-039-05-001-143.u6.p7.s2
Podpora vědy včetně financování a hodnocení vědy musí tedy být důležitou součástí pravidel , jimiž se vysoké školy řídí . ps2013-039-05-001-143.u6.p7.s3
Věda se dnes u nás hodnotí poněkud scestným systémem bodů přidělovaných za různé typy publikací , kterému se přezdívá kafemlejnek . ps2013-039-05-001-143.u6.p7.s4
Vyniká zejména tím , že pravidla platná v jednom roce se v následujících letech radikálně změní a navíc výsledky z minulých let se podle nových pravidel přepočítají . ps2013-039-05-001-143.u6.p7.s5
Tedy změna pravidel během hry umocněná nejméně na čtvrtou . ps2013-039-05-001-143.u6.p7.s6
Vědecká práce se pak často místo posouvání hranic poznání mění v honbu za body , které znamenají peníze . ps2013-039-05-001-143.u6.p7.s7
Píší se tak často publikace jen pro publikace a tedy pro body a pro peníze . ps2013-039-05-001-143.u6.p7.s8
Takové rádoby vědecké publikace mají ale skutečnou cenu jen popsaného papíru . ps2013-039-05-001-143.u6.p7.s9
- Zabývá se snad předkládaná novela podporou vědy na vysokých školách ? ps2013-039-05-001-143.u6.p7.s10
Nikoli . ps2013-039-05-001-143.u6.p8.s1
Není to tak dávno , kdy na všech vysokých školách převládaly tzv . dlouhé studijní programy . ps2013-039-05-001-143.u6.p8.s2
Všichni si pamatujeme , že vysoká škola byla zpravidla na pět let , medicína na šest , několik škol také na čtyři roky . ps2013-039-05-001-143.u6.p8.s3
Pak přišla Evropská unie s boloňským procesem a všichni jsme dlouhými desetiletími prověřený a fungující systém násilně přeměnili na většinou tři roky bakalářského studia a dva roky navazujícího magisterského studia . ps2013-039-05-001-143.u6.p8.s4
V humanitních oborech by to snad šlo , ale pro technické obory je tento systém problematický , spíš nesmyslný . ps2013-039-05-001-143.u6.p8.s5
A je to zkušenost nejen od nás , ale i z rozvinutého světa , kde je systém bakalářů a magistrů zavedený . ps2013-039-05-001-143.u6.p8.s6
Není bez zajímavosti , že jedna z mála výjimek zůstala i u nás - je to medicína . ps2013-039-05-001-143.u6.p8.s7
Ani ti nejšílenější zastánci bakalářského studia a boloňského procesu by se zřejmě nenechali operovat pouhým bakalářem . ps2013-039-05-001-143.u6.p8.s8
O tom , že v technice je to podobné , často náročnější a zodpovědnější , i když každé srovnání trochu pokulhává , se samozřejmě mlčí . ps2013-039-05-001-143.u6.p8.s9
- Zabývá se snad předkládaná novela optimalizací studijních programů ? ps2013-039-05-001-143.u6.p8.s10
Nikoli . ps2013-039-05-001-143.u6.p9.s1
To jsou jen některé otázky , které by alespoň podle mého názoru měla novela řešit , ale neřeší je . ps2013-039-05-001-143.u6.p9.s2
Místo toho se zabývá většinou technickými drobnostmi nebo třeba tak marginálním tématem , jako je odnímání titulů , nebo tím , kdo titulem profesor bude navržené akademiky dekorovat . ps2013-039-05-001-143.u6.p9.s3
Je to jistě mediálně velmi vděčné téma , ale skutečnost je taková , že na fungování vysokých škol má zcela nulový vliv to , jestli profesory bude jmenovat prezident , nebo diplom navrženému kandidátovi přinese poštovní holub . ps2013-039-05-001-143.u6.p10.s1
Přesto jsou v novele dvě změny , které na vysoké školy mít vliv budou . ps2013-039-05-001-143.u6.p10.s2
Jsou to institucionální akreditace a destrukce práv fakult . ps2013-039-05-001-143.u6.p10.s3
V případě institucionálních akreditací by vliv měl být pozitivní , i když implementace je v novele poněkud těžkopádná . ps2013-039-05-001-143.u6.p10.s4
Některá vylepšení jsou již obsažena v poměrně velkém počtu pozměňovacích návrhů , které se institucionálně akreditace týkají , a některá nejspíš teprve přijdou v budoucích novelách . ps2013-039-05-001-143.u6.p10.s5
V případě destrukce práv fakult by však vliv na vysoké školy mohl být katastrofální . ps2013-039-05-001-143.u6.p11.s1
Dámy a pánové , dovolte mi chvíli se tomuto problému věnovat , neboť v tomto bodě by předkládaná novela mohla napáchat opravdu mnoho škod . ps2013-039-05-001-143.u6.p11.s2
Jsem přesvědčen , že právě § 24 s názvem Práva fakult je klíčovým bodem celé novely .