|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-01-20 ps2013-039-02-006-065 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

65. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 501/ - prvé čtení

Date2016-01-20
Meetingps2013/039
Agenda Itemps2013/039/065
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/039schuz/s039067.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1331 • previousnext

ps2013-039-02-006-065.u1.p1.s1 65.
ps2013-039-02-006-065.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 501/ - prvé čtení
ps2013-039-02-006-065.u1.p2.s1 Tímto sněmovním tiskem jsme se zabývali dne 7. října, kdy jsme přerušili jeho projednávání v obecné rozpravě.
ps2013-039-02-006-065.u1.p2.s2 Prosím, aby místa u stolku zpravodajů zaujali za navrhovatele ministr životního prostředí Richard Brabec a zpravodaj pro prvé čtení poslanec Robin Böhnisch.
ps2013-039-02-006-065.u1.p2.s3 Táži se pana navrhovatele, zda zájem v této fázi vystoupit.
ps2013-039-02-006-065.u1.p2.s4 Pan zpravodaj?
ps2013-039-02-006-065.u1.p2.s5 Také ne.
ps2013-039-02-006-065.u1.p3.s1 Budeme tedy nyní pokračovat v přerušené obecné rozpravě.
ps2013-039-02-006-065.u1.p3.s2 Slovo bylo přerušeno panu poslanci Zahradníkovi, kterého nyní prosím znovu k mikrofonu.
ps2013-039-02-006-065.u2.p1.s1 Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, ujímám se slova poté, kdy moje řeč zde ve Sněmovně k návrhu zákona o ochraně přírody a krajiny v prvním čtení byla přerušena tím, že byl na daný čas pevně zařazený jistý bod, takže jsem svoji promluvu ukončil.
ps2013-039-02-006-065.u2.p1.s2 Jenom velmi stručně připomenu, o čem jsem do doby, než jsem přestal, hovořil.
ps2013-039-02-006-065.u2.p2.s1 Mluvil jsem o genezi vzniku toho zákona.
ps2013-039-02-006-065.u2.p2.s2 Mluvil jsem o tom, že národní parky jsou zřizovány vládním nařízením.
ps2013-039-02-006-065.u2.p2.s3 Jeden je zřizovaný zákonem.
ps2013-039-02-006-065.u2.p2.s4 Zákon o ochraně přírody a krajiny je zákon, který platí dlouho.
ps2013-039-02-006-065.u2.p2.s5 Od roku 1992 slouží dobře a jeho změna vlastně byla vygenerována pouze tím, že Sněmovna na sklonku roku 2014 zamítla senátní návrh zákona o Národním parku Šumava.
ps2013-039-02-006-065.u2.p2.s6 Předkladatel tedy zaujal stanovisko, že je třeba připravit novelu zákona 114, která bude řešit problematiku národních parků obecně.
ps2013-039-02-006-065.u2.p2.s7 Bude tedy všechny ty parky zřizovat jedním zákonem.
ps2013-039-02-006-065.u2.p3.s1 Připomněl jsem časový postup projednávání toho zákona a skončil jsem v okamžiku, kdy jsem připomněl, že zákon prošel meziresortním připomínkovým řízením, ve kterém se mnohá ministerstva, ale také oba kraje, na jejichž území národní park leží, vyjádřily negativně.
ps2013-039-02-006-065.u2.p3.s2 Obce, které taky s návrhem vyjadřují nesouhlas, nebyly účastníky meziresortního připomínkového řízení.
ps2013-039-02-006-065.u2.p4.s1 Dalším krokem v legislativním procesu tvorby tohoto zákona bylo postoupení tohoto zákona do Legislativní rady vlády.
ps2013-039-02-006-065.u2.p4.s2 Ta učinila v tomto návrhu naprosto zásadní změny, natolik zásadní, že bych si dovolil stručně projít ten návrh a na jednotlivé ty změny, které do toho vnesla Legislativní rada vlády, upozornit.
ps2013-039-02-006-065.u2.p4.s3 Může se stát, že to může být i součást určité strategie předkladatele, ekologických aktivistů, kteří také stojí za tímto zákonem, jak tento zákon v nějaké podobě prosadit.
ps2013-039-02-006-065.u2.p4.s4 Připomínám jenom ještě to, že návrh, který vzešel z meziresortního připomínkového řízení, nebyl přijatelný pro samosprávu na území národního parku pro obce ani pro kraje.
ps2013-039-02-006-065.u2.p5.s1 Nyní tedy co učinila Legislativní rada vlády.
ps2013-039-02-006-065.u2.p5.s2 Změnila paragrafy na úvod v hlavě druhé, díl 1
ps2013-039-02-006-065.u2.p5.s3 Vymezení národních parků.
ps2013-039-02-006-065.u2.p5.s4 Z § 15, který popisuje a definuje, co to je národní park, vyškrtla z odstavce 2 "veškeré využití národních parků musí být podřízeno trvale udržitelnému zachování jejich ekologicky stabilních přirozených ekosystémů" slova "trvale udržitelnému".
ps2013-039-02-006-065.u2.p6.s1 Dále upozorním na nově očíslovaný paragraf (odstavec)3: Dlouhodobým cílem ochrany národních parků je zachování nebo postupná obnova přirozených ekosystémů včetně zajištění nerušeného průběhu přírodních dějů v jejich přirozené dynamice na převažující ploše území národních parků a zachování nebo postupné zlepšování stavu ekosystémů, jejichž existence je podmíněna činností člověka.
ps2013-039-02-006-065.u2.p6.s2 - Tohleto vlastně je zajištění stavu, kterému ochránci životního prostředí, ekologové, říkají bezzásahovost.
ps2013-039-02-006-065.u2.p7.s1 Je zde také stanoveno v § 15 odst. 5, že národní parky a jejich ochranná pásma se vyhlašují tímto zákonem - což je důležité.
ps2013-039-02-006-065.u2.p7.s2 K tomu si ještě během svého vystoupení dovolím vrátit.
ps2013-039-02-006-065.u2.p8.s1 Pak se zde mluví o národních parcích.
ps2013-039-02-006-065.u2.p8.s2 Původní text návrhu obsahoval ty klauzule, názvy těch paragrafů 15a 15d v podobě vyhlášení národního parku třeba Podyjí, vyhlášení národního parku Šumava.
ps2013-039-02-006-065.u2.p8.s3 V Legislativní radě vlády došlo ke škrtnutí slova "vyhlášení", neboli to vyhlášení v tomto zákoně jaksi nenastává.
ps2013-039-02-006-065.u2.p9.s1 Dalším významným paragrafem je § 16, který definuje základní ochranné podmínky národních parků výčtem činností, které jsou zakázány na celém území národních parků, mimo jiné třeba povolovat nebo uskutečňovat záměrné rozšiřování geograficky nepůvodních druhů rostlin.
ps2013-039-02-006-065.u2.p9.s2 Tady nás napadne: co třeba brambory nebo rajčata?
ps2013-039-02-006-065.u2.p10.s1 Další výčet zákazů následuje v odstavci 2 téhož paragrafu, který v písm.
ps2013-039-02-006-065.u2.p10.s2 k) ustanovení, které si také dovolím připomenout: je zakázáno upravovat přirozená koryta vodních toků nebo odstraňovat z přirozených koryt vodních toků splaveniny nebo jiné přirozeně vzniklé překážky s výjimkou případů bezprostředního ohrožení života nebo zdraví osob nebo hrozby vzniku značných škod na majetku.
ps2013-039-02-006-065.u2.p10.s3 - To když čteme v kontextu s tím, že jsme se všichni rozhodli a jsme připraveni na to čelit katastrofálnímu suchu, které nás postihlo v loňském roce a které bohužel podle předpovědí meteorologů nás čeká i v dalších letech, je přinejmenším podivné.
ps2013-039-02-006-065.u2.p11.s1 Dále potom jsou zde definovány instituce, které mají volný vjezd do nejvíce chráněných území národního parku, včetně třeba celní správy, vězeňské služby.
ps2013-039-02-006-065.u2.p12.s1 Dále upozorňuji na významný paragraf, který číslo 17 a který vymezuje a definuje klidová území národního parku, což je nový pojem v terminologii stupňů ochrany národního parku.
ps2013-039-02-006-065.u2.p12.s2 Doposud bylo území národního parku členěno na tři zóny.
ps2013-039-02-006-065.u2.p12.s3 Nový návrh zákona kromě toho, že již ne tři, ale čtyři zóny zavádí, tak nadto ještě uvádí možnost vyhlašovat klidová území národního parku: Klidová území jsou území s omezeným pohybem osob z důvodu umožnění nerušeného vývoje ekosystémů nebo jejich složek, které jsou citlivé na nadměrný pohyb osob a zranitelné vlivem rušivých vlivů s ním spojených.
ps2013-039-02-006-065.u2.p12.s4 - Všimněme si, že se zde hovoří velmi obecně, tedy klidové území je možné vyhlásit na kterékoliv zóně, první, tak zóně čtvrté.
ps2013-039-02-006-065.u2.p13.s1 Jak je národní park členěn, jaké tedy jsou tyto zóny?
ps2013-039-02-006-065.u2.p13.s2 Paragraf 18 Členění území národních parků rozděluje území na čtyři zóny: zóna přírodní, zóna přírodě blízká - ta zóna přírodní je ta nejvzácnější, to, co se dříve nazývalo první zóna, kam byl vstup umožněn jenom na základě povolení orgánů ochrany přírody.
ps2013-039-02-006-065.u2.p13.s3 Tedy znovu: zóna přírodní, zóna přírodě blízká, zóna soustředěné péče o přírodu a konečně ta čtvrtá, zóna kulturní krajiny, tam, kde tedy mají dovoleno žít lidé, území, kde obvykle jsou zastavěná území obcí, území určená k trvale udržitelnému rozvoji, jak tady říká v písm. d) § 18 odstavec 1 náš zákon.
ps2013-039-02-006-065.u2.p14.s1 Paragraf (odstavec)2 říká velmi významné tvrzení, a to že do jednotlivých zón lze zařadit i území, která nesplňují charakteristiku zón podle odstavce 1, ale jejich zařazení je nezbytné z důvodu udržení jednotného způsobu péče o zónu a dosažení cíle ochrany zóny národního parku, tedy i území, které ty atributy kvality, definované v předchozích písmenech, nesplňují.
ps2013-039-02-006-065.u2.p15.s1 Do jednotlivých zón, pokračuje pak dále odstavec 3, lze zařadit i jednotlivá území do maximální souvislé plochy 5 ha, která nesplňují charakteristiku zón podle odstavce 1 a neslouží k dosažení cíle zóny národního parku, ale jejich zařazení je nezbytné z důvodu udržení celistvosti plochy.
ps2013-039-02-006-065.u2.p15.s2 - Ano, tomu rozumím, předkladatel se snaží předejít tomu, aby přísně chráněná území byla nějak rozdrobena do jednotlivých atomárních částí.
ps2013-039-02-006-065.u2.p15.s3 Ale přesto si uvědomme, že i zde je možno dělat územní zásahy na území, které nemusí být tím nejvzácnějším, které by mělo být chráněno.
ps2013-039-02-006-065.u2.p16.s1 Tady je § 18 odst. 6, kterým pan ministr, předkladatel zákona, často argumentuje a který říká, že projednávání změn zón ochrany přírody národního parku lze podle odst. 5 zahájit nejdříve 15 let po nabytí účinnosti opatření obecné povahy, kterým byly zóny ochrany přírody vyhlášeny, čili jakoby moratorium na 15 let.
ps2013-039-02-006-065.u2.p16.s2 K tomu se dostanu, není to žádné moratorium, právě opatření obecné povahy, které je zde v tomto odstavci poprvé zmíněno jako nástroj, kterým budou jednotlivá opatření realizována, tak ten je nadřazený nad zonací.
ps2013-039-02-006-065.u2.p17.s1 Režim zón národního parku.
ps2013-039-02-006-065.u2.p17.s2 V zóně přírodní, to je § 18a - upozorňuji na něj, ještě se k němu za chvilku dostanu - Režim zón národního parku, tedy co je v těchto zónách dovoleno, resp. co je v nich zakázáno.
ps2013-039-02-006-065.u2.p17.s3 Zakázáno je skoro všechno.
ps2013-039-02-006-065.u2.p17.s4 Je zakázáno v zóně přírodní provádět zásahy, které jsou v rozporu s cílem ochrany této zóny s výjimkou následujících opatření.
ps2013-039-02-006-065.u2.p17.s5 Tady jsou uvedeny v písm. a) i) jednotlivé činnosti, které jsou dovoleny - zásahy proti šíření nepůvodních druhů, hašení požárů, odstraňování nepotřebných staveb, regulace početních stavů spárkaté zvěře - to je prosím dobře, protože ty jsou rozmnoženy velmi značně a škodí nám na území parků -, zajištění bezpečnosti návštěvníků, údržba základní cestní sítě, zásahy za účelem ochrany populací zvláště chráněných druhů, monitoring nebo výzkum, který nemění přírodní prostředí, nebo údržba vyznačených turistických nebo cyklistických tras.
ps2013-039-02-006-065.u2.p17.s6 Chybí tady opatření na ochranu lesa.
ps2013-039-02-006-065.u2.p17.s7 To tam uvedeno není.
ps2013-039-02-006-065.u2.p17.s8 A vzhledem k tomu, že § 18a patří mezi ty paragrafy, ze kterých není možno učinit výjimku, není na seznamu paragrafů, kde orgán ochrany přírody možnost udělat výjimku, tak tady v první zóně chránit les, se děje cokoli, kromě tedy požáru, prostě nelze.
ps2013-039-02-006-065.u2.p18.s1 V zóně přírodě blízké je zakázáno provádět zásahy - opět...
ps2013-039-02-006-065.u2.p18.s2 V zóně přírodě blízké... to jsem řekl.
ps2013-039-02-006-065.u2.p18.s3 V zóně soustředěné péče...
ps2013-039-02-006-065.u2.p18.s4 Pardon, tady - v zóně přírodě blízké...
ps2013-039-02-006-065.u2.p19.s1 tady musím upozornit na to, že původní text, který byl předán do Legislativní rady vlády - je to slovíčkaření, ale prosím pěkně, dovolte mi na to upozornit.
ps2013-039-02-006-065.u2.p19.s2 V zóně přírodě blízké původní text byl "se neprovádějí zásahy".
ps2013-039-02-006-065.u2.p19.s3 Legislativní rada vlády tam dala "je zakázáno provádět zásahy".
ps2013-039-02-006-065.u2.p19.s4 Přitvrdila na samu hranici tvrdosti.
ps2013-039-02-006-065.u2.p19.s5 Dobře, pořád bych to chápal, jsou to ty chráněné zóny, kde lidé nebydlí, nehospodaří, tam mohou chodit jako turisté, tak dobře, tak je tedy trošku přiškrťme.
ps2013-039-02-006-065.u2.p19.s6 Ale v zóně kulturní krajiny původně bylo napsáno před zásahem Legislativní rady: "V zóně kulturní krajiny lze realizovat opatření nebo zásahy, které neohrožují předmět ochrany přírody."
ps2013-039-02-006-065.u2.p19.s7 Legislativní rada vlády to postavila na hlavu, v úplnou negaci toho.
ps2013-039-02-006-065.u2.p19.s8 Je tam napsáno, že i v zóně kulturní krajiny, tedy v zastavěných územích obcí, kde žijí lidé, kde se musí uživit, kde musí vychovávat svoje děti, kde musí normálně kulturně lidsky žít, je zakázáno provádět opatření nebo zásahy, které ohrožují předmět ochrany národního parku a naplňování cílů ochrany přírody.
ps2013-039-02-006-065.u2.p19.s9 No kdo rozhodne, že to ohrožuje?
ps2013-039-02-006-065.u2.p19.s10 Orgán ochrany přírody.
ps2013-039-02-006-065.u2.p19.s11 Musím říct, že třeba na Šumavě, za kterou tady mluvím, a po pravdě řečeno, kvůli které tento zákon tady máme, není velká důvěra v orgány ochrany přírody.
ps2013-039-02-006-065.u2.p19.s12 A znova opakuji: § 18a není paragrafem, který by umožňoval udělení výjimky.
ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s1 Dámy a pánové, dalším takovým významným paragrafem, který chci zmínit a který doznal významné změny v Legislativní radě vlády, je § 20 Rada národního parku.
ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s2 To je iniciativní a konzultační orgán, který tradičně ministerstvo zřizuje, kam ministr jmenuje představitele obcí, všech těch 22 obcí z národního parku, na jejichž katastrech se park nachází a rozkládá, představitele krajů, ale i podnikatelské a vědecké veřejnosti.
ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s3 Ta rada se schází, svůj výbor a vždycky, byť tomu bylo i za poměrně tvrdých střetů, se dařilo dosahovat nějakých rozumných výstupů.
ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s4 Nyní návrh, který vzešel z nějakého předchozího projednávání, tak jak přišel do Legislativní rady, obsahoval v § 20 odst. 3 slova, že orgán ochrany přírody národního parku je povinen dohodnout s radou všechna důležitá rozhodnutí, návrh klidových území, zásad péče a další.
ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s5 Dohodnout.
ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s6 Všichni tušíme, myslíme si, co znamená slovo dohodnout.
ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s7 Všichni nějak tak víme, že chce-li se dosáhnout dohody, musí oba ustoupit, musí se snažit přijít k nějakému konsenzu.
ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s8 V Legislativní radě vlády škrtli slovo dohodnout a nahradili je slovem projednat.
ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s9 Nyní orgán ochrany přírody nemá povinnost dohodnout, ale projednat.
ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s10 Co to znamená projednat?
ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s11 Kdo jste se kdy zúčastnil nějakých procesů při povolování čehokoli s orgány ochrany přírody, s ministerstvem, víte, že se projedná, pozvou se příslušné zúčastněné strany k projednání, tam se to probere a orgán ochrany přírody rozhodne, jak chce.
ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s12 Čili dramatický zásah do, řekněme, práva obcí na samosprávné spravování svého území.
ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s13 Právo myslivosti, lesy - nebudu teď dál tohle rozebírat.
ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s14 To jsou ty hlavní, základní momenty, které tady v tom návrhu Legislativní rada vlády dramaticky změnila.
ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s15 Tady mám § 43, který právě uvádí ty různé výjimky, a tam ten § 18a chybí, není tam.
ps2013-039-02-006-065.u2.p21.s1 A pak je tady poslední věc, kterou bych chtěl v téhle části svého vystoupení zmínit, a to jsou ta zrušovací ustanovení.
ps2013-039-02-006-065.u2.p21.s2 Tady zákonodárce navrhuje zrušit všechny zákonné normy i podzákonné normy, kterými dosud byly parky vyhlašovány, čili jak vládní nařízení, kterým byl zřízen Národní park Šumava, Krkonoše, Podyjí, tak i ten zákon, kterým byl zřízen Národní park České Švýcarsko, a nechává to pouze na tomto zákonu.
ps2013-039-02-006-065.u2.p21.s3 A přitom, když se vracím, jak jsem slíbil, na začátek, tak tento zákon nevyhlašuje žádné stávající parky, pouze ty nové.
ps2013-039-02-006-065.u2.p21.s4 Pokud někdo bude takový blázen a národní park ještě u nás bude chtít vyhlásit - Křivoklátsko k tomu bohužel nakročeno - tak to bude muset učinit změnou tohoto zákona.
ps2013-039-02-006-065.u2.p21.s5 Ale ty parky, které tady dneska existují, nebudou mít žádný titul, kterým by byly vyhlášeny.
ps2013-039-02-006-065.u2.p21.s6 Žádný aktuálně existující právní titul.
ps2013-039-02-006-065.u2.p21.s7 Řeknete dobře, vždyť tady existují, mají své správy, mají své území, mapy.

Text viewDownload CoNNL-U