|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-01-19 ps2013-039-01-006-006 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

6. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 612/ - druhé čtení

Date2016-01-19
Meetingps2013/039
Agenda Itemps2013/039/006
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/039schuz/s039026.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 240 • previousnext

ps2013-039-01-006-006.u1.p1.s1 6.
ps2013-039-01-006-006.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 612/ - druhé čtení
ps2013-039-01-006-006.u1.p2.s1 I tento návrh z pověření vlády uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš.
ps2013-039-01-006-006.u1.p2.s2 Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.
ps2013-039-01-006-006.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-039-01-006-006.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.
ps2013-039-01-006-006.u2.p2.s1 Návrh zákona je reakcí zejména na požadavky vyplývající z nutnosti naplnění obsahu relevantních bodů programového prohlášení vlády a koaliční smlouvy a z povinné implementace novel směrnic Rady Evropské unie v oblasti dani z příjmů nejpozději do 31. prosince 2015.
ps2013-039-01-006-006.u2.p3.s1 V souladu s programovým prohlášením vlády se navrhuje pro rok 2016 další zvýšení daňového zvýhodnění na vyživované děti.
ps2013-039-01-006-006.u2.p3.s2 Na druhé dítě ze stávajících 15 804 korun ročně na 17 004 korun ročně a na třetí a každé další dítě ze stávajících 17 004 korun ročně na 20 604 korun ročně.
ps2013-039-01-006-006.u2.p3.s3 Jedná se již o druhé parametrické zvýšení daňového zvýhodnění na dítě.
ps2013-039-01-006-006.u2.p4.s1 V souvislosti s implementací novely směrnice Rady 2011/96/EU o společném systému zdanění mateřských a dceřiných společností z různých členských států se explicitně stanovuje, že mateřská společnost nemůže uplatnit osvobození přijatých podílů na zisku v případě, že u dceřiné společnosti mohou snížit tyto podíly její základ daně.
ps2013-039-01-006-006.u2.p4.s2 Důvodem této úpravy je situace, že některé členské státy umožňují v rámci svých vnitrostátních daňových předpisů uplatnit vyplácené podíly na zisku jako položku snižující základ daně, což by při aplikaci směrnice vedlo k tzv. dvojímu nezdanění.
ps2013-039-01-006-006.u2.p5.s1 Další dílčí navrhované změny cílí na odstranění nedostatku právní úpravy daní z příjmů, které se projevily aplikační praxí nebo v souvislosti s přijetím jiného právního předpisu.
ps2013-039-01-006-006.u2.p5.s2 Jedná se např. o změny v oblasti zdaňování příjmů z výroby elektřiny u malých zdrojů, které nejsou předmětem podnikatelské činnosti a jejichž výkon je z hlediska dopadu na distribuční soustavu omezený a slouží převážně pro vlastní spotřebu, a zdaňování podílů na zisku vyplácených osobám, které nejsou členy obchodní korporace.
ps2013-039-01-006-006.u2.p6.s1 Tento návrh zákona byl v prvním čtení projednán dne 5. listopadu 2015 a přikázán k projednání rozpočtovému výboru.
ps2013-039-01-006-006.u2.p6.s2 Rozpočtový výbor návrh novely zákona o daních z příjmů projednal dne 18. listopadu 2015 a ve svém usnesení doporučuje Poslanecké sněmovně, aby schválila tento návrh zákona ve znění pozměňovacích návrhů uvedených v tomto usnesení.
ps2013-039-01-006-006.u2.p6.s3 S těmito pozměňovacími návrhy vyjadřuji souhlas.
ps2013-039-01-006-006.u2.p6.s4 Děkuji za pozornost.
ps2013-039-01-006-006.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi.
ps2013-039-01-006-006.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu a usnesení tohoto výboru vám byla doručena jako sněmovní tisky 612/1 a 612/2.
ps2013-039-01-006-006.u3.p1.s3 Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Karel Rais, informoval nás o projednávání tohoto návrhu ve výboru.
ps2013-039-01-006-006.u3.p1.s4 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-039-01-006-006.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2013-039-01-006-006.u4.p1.s2 Dobrý večer.
ps2013-039-01-006-006.u4.p1.s3 Na schůzi 18. listopadu jsme schválili usnesení rozpočtového výboru z 32. schůze k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 612, druhé čtení.
ps2013-039-01-006-006.u4.p2.s1 Po úvodním slově náměstkyně ministra financí Hornochové a zpravodajské zprávě poslance Raise a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 612, schválila ve znění pozměňovacích návrhů - které jsou součástí písemného usnesení rozpočtového výboru a jsou v systému, takže je číst nebudu.
ps2013-039-01-006-006.u4.p2.s2 Za druhé zmocňuje zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky.
ps2013-039-01-006-006.u4.p3.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-039-01-006-006.u5.p1.s1 děkuji panu zpravodaji za jeho zprávu.
ps2013-039-01-006-006.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první s přednostním právem přihlásil pan předseda Občanské demokratické strany Petr Fiala.
ps2013-039-01-006-006.u5.p1.s3 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-039-01-006-006.u6.p1.s1 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, Občanská demokratická strana předložila dva pozměňovací návrhy k tomuto návrhu zákona.
ps2013-039-01-006-006.u6.p2.s1 v této chvíli odůvodním první z návrhů, který se týká zrušení takzvané solidární přirážky a znovuzavedení jednoduché rovné daně z příjmů fyzických osob.
ps2013-039-01-006-006.u6.p2.s2 Jenom připomenu to, co asi většina z vás .
ps2013-039-01-006-006.u6.p2.s3 Důvodem solidárního zvýšení daně z příjmů fyzických osob ve výši 7 % z nadlimitního příjmu bylo úsilí o snížení deficitu veřejných rozpočtů pod tříprocentní hranicí vůči HDP a byla to také snaha v době hospodářské krize rozložit dopady úsporných opatření na všechny skupiny obyvatel, aby i vyšší příjmové skupiny byly solidární v době, kdy se omezoval růst důchodů, kdy se snižovaly mzdy státních zaměstnanců.
ps2013-039-01-006-006.u6.p2.s4 Nicméně solidární příspěvek byl vládou Petra Nečase schválen jako dočasné tříleté opatření a naposledy se měl platit z příjmů v roce 2015.
ps2013-039-01-006-006.u6.p2.s5 Současná koaliční vláda ale tuto dočasnost zrušila, a přeměnila tak solidární přirážku fakticky ve druhou sazbu daně z příjmů.
ps2013-039-01-006-006.u6.p2.s6 K tomu je potřeba dodat, že tím oproti schválené legislativě fakticky zvýšila daně.
ps2013-039-01-006-006.u6.p2.s7 Lidem se snaží sice namluvit, že to dělaly vlády předcházející, ale tady se tím, že se prodloužila a změnila dočasnost v trvalost solidární přirážky, daně de facto zvýšily.
ps2013-039-01-006-006.u6.p2.s8 Kdyby do toho současná vláda nezasáhla, tak by byly daně nižší a hlavně jednodušší.
ps2013-039-01-006-006.u6.p3.s1 Vláda tím nejenom zvýšila daně a zkomplikovala daňový systém, ale ukazuje, že v zásadních věcech je nejednotná, protože tím fakticky porušuje svoji koaliční smlouvu z prosince 2013, kde se mimo jiné uvádí, že vláda zruší koncept superhrubé mzdy a solidární přirážku zavedením druhé sazby daně z příjmů fyzických osob, a tato sazba daně měla být stanovena tak, aby byl rozpočtový dopad zrušení superhrubé mzdy a solidární přirážky neutrální.
ps2013-039-01-006-006.u6.p3.s2 V tomto případě by tedy nedošlo ke zvýšení daňového zatížení lidí.
ps2013-039-01-006-006.u6.p3.s3 My ale čelíme jiné situaci, že ke zvýšení fakticky došlo.
ps2013-039-01-006-006.u6.p4.s1 Občanská demokratická strana tedy předkládá pozměňovací návrh, kterým se tato solidární přirážka ruší.
ps2013-039-01-006-006.u6.p4.s2 Kdyby náš návrh prošel, tak se fakticky vrátíme k rovné sazbě daně z příjmů, což bude znamenat samozřejmě zjednodušení daňového systému a mimo jiné i daňovou úsporu.
ps2013-039-01-006-006.u6.p4.s3 Jsou tady i vládní strany, které o sobě prohlašují, jak chtějí snižovat daně, hlásí se v některých věcech k ekonomickému liberalismu.
ps2013-039-01-006-006.u6.p4.s4 Nyní mají šanci to dokázat a podpořit náš návrh na zrušení solidárního příspěvku, protože je pro to řada dobrých důvodů.
ps2013-039-01-006-006.u6.p4.s5 Nejenom to, k čemu se vláda sama zavázala, ale hlavně máme úplně jinou situaci ekonomickou a neexistuje vlastně žádný důvod, proč by solidární přirážka měla trvat.
ps2013-039-01-006-006.u6.p5.s1 Když se podíváme na zisky, co z toho stát, tak díky tomuto solidárnímu příspěvku se vybere ročně zhruba 5 mld. korun.
ps2013-039-01-006-006.u6.p5.s2 Když si třeba vzpomenete na úspory, které jsme v rozpočtu navrhli my, tedy Občanská demokratická strana, tak jsme vám tam našli možné úspory ve výši 30 mld. korun, takže nalézt 5 mld. korun by samozřejmě v rozpočtu nemohl být žádný problém.
ps2013-039-01-006-006.u6.p5.s3 Pozitivní dopad by to mělo na 50 tisíc lidí, ale hlavně by to mělo pozitivní dopad na náš daňový systém, který by se zpřehlednil a zjednodušil.
ps2013-039-01-006-006.u6.p5.s4 myslím, že každou cestu k tomu, jak zjednodušit a zpřehlednit náš daňový systém, musíme využít.
ps2013-039-01-006-006.u6.p5.s5 Navíc nás ekonomická teorie, ale především ekonomická praxe učí, že pokud jsou daně jednoduché, tak je lidé platí a nevyplatí se jim je obcházet.
ps2013-039-01-006-006.u6.p6.s1 Ještě bych připomenul jeden argument.
ps2013-039-01-006-006.u6.p6.s2 Podle zprávy Světové banky v České republice stráví středně velká firma nad daněmi asi 413 hodin, je to lepší než 430, ale bohužel jde o druhou nejvyšší hodnotu, myslím, po Bulharsku.
ps2013-039-01-006-006.u6.p6.s3 Když se podíváte třeba do sousedního Slovenska, tak tam tím tráví o polovinu méně, tedy asi 207 hodin.
ps2013-039-01-006-006.u6.p6.s4 I to je důvod, abychom hledali všechna řešení, která zjednodušují daňový systém.
ps2013-039-01-006-006.u6.p7.s1 Koaliční vláda, konkrétně Ministerstvo financí pana ministra Babiše se tváří, že daně jsou v centru jeho agendy, ale když se podíváte na to, co ministerstvo dělá, tak je zjevné, že se z daní věnuje pouze jakési represi, což je elektronická evidence tržeb, kontrolní hlášení, ale na nějakou pozitivní pobídku tady pro samé regulace a preventivní špehování lidí nezbývá prostor ani čas.
ps2013-039-01-006-006.u6.p7.s2 Přestože se vláda zavázala, že solidární přirážku bude řešit v nějaké komplexní změně, tak žádnou komplexní změnu nepřipravila.
ps2013-039-01-006-006.u6.p7.s3 Proto jsme se rozhodli v rámci projednávání tohoto bodu přijít s tímto návrhem.
ps2013-039-01-006-006.u6.p8.s1 Myslím, že návrh na zrušení solidární přirážky k dani z příjmů je jednoduchý a konkrétní krok ke zjednodušení daňového systému, a tím pádem i k lepšímu výběru daní, a to cestou úplně jinou, než kterou dosud jde vláda, bez omezování osobní svobody, svobody podnikání, zatěžování státního rozpočtu.
ps2013-039-01-006-006.u6.p8.s2 Je to prostě opatření, ze kterého budou mít všichni jenom výhodu.
ps2013-039-01-006-006.u6.p8.s3 V této Sněmovně je řada poslanců a poslankyň, kteří se veřejně, soukromě i jinak deklarují jako pravicově smýšlející, a to i v řadách vládních poslanců.
ps2013-039-01-006-006.u6.p8.s4 Myslím, že tady mají příležitost, aby to potvrdili v konkrétním kroku a podpořili návrh Občanské demokratické strany na zrušení solidární přirážky, pro kterou, jak jsem tady odůvodnil, neexistují žádné ekonomické ani jiné důvody.
ps2013-039-01-006-006.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Petru Fialovi.
ps2013-039-01-006-006.u7.p1.s2 Nyní pan poslanec Zbyněk Stanjura.
ps2013-039-01-006-006.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-039-01-006-006.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-039-01-006-006.u8.p1.s2 Chtěl bych vám představit druhý pozměňovací návrh, který naše politická strana předkládá u tohoto tisku, a to je vrácení slevy na manželku a děti pro živnostníky, kteří využívají paušály.
ps2013-039-01-006-006.u8.p2.s1 My jsme v poslední době mnozí zaznamenali nápady paní ministryně práce a sociálních věcí, která chce penalizovat bezdětné páry tím, že jim zvýší platbu do sociálního pojištění.
ps2013-039-01-006-006.u8.p2.s2 My si myslíme, že pokud stát chce ocenit tradiční rodiny, je to dobře, ale na to jsou lepší formy, a to je forma daňových slev.
ps2013-039-01-006-006.u8.p2.s3 Proto jsme připraveni podpořit tento návrh zákona, který zvyšuje slevy na druhé, třetí a další děti, a to jsme deklarovali v prvním čtení, že v tom budeme hlasovat s vládou.
ps2013-039-01-006-006.u8.p3.s1 My se chceme společně s vámi zamyslet nad tím, jestli když dáváme daňovou slevu na manželku a děti, je správné rozlišovat, jestli je člověk zaměstnanec nebo živnostník s paušály, nebo živnostník bez paušálů.
ps2013-039-01-006-006.u8.p3.s2 My si myslíme, že ne, že je dobré to nabídnout všem.
ps2013-039-01-006-006.u8.p4.s1 bych chtěl vyvrátit takový všeobecný omyl, nebo ne vyvrátit, myslím, že nesouhlasím s interpretací, že paušály jsou pro to, aby někdo ušetřil daně.
ps2013-039-01-006-006.u8.p4.s2 Paušály jsou pro to, aby ušetřil papírování a byrokracii.
ps2013-039-01-006-006.u8.p4.s3 Zeptejte se majitelů všech právnických osob, všech firem, kdyby dostali nabídku, aby měli paušály, například ve 30 % a nebo i v 80 %, jestli by ho využili, a vždycky by byli rádi s tím, že daňový základ je 80 % jejich příjmu.
ps2013-039-01-006-006.u8.p4.s4 To bychom vybrali na dani z příjmů právnických osob!
ps2013-039-01-006-006.u8.p4.s5 To by byly částky!
ps2013-039-01-006-006.u8.p4.s6 Podívejte se na to u obrovských firem - a teď skutečně nemířím jednoduše na některé firmy.
ps2013-039-01-006-006.u8.p4.s7 Vezmeme si to od nejúspěšnějších firem, jako je ČEZ, Škoda Auto a podobné, jak by vypadaly daně, kdyby využívaly paušály a daňový základ by byl 20 % jejich tržeb.
ps2013-039-01-006-006.u8.p4.s8 myslím, že by na tom rozpočet byl dobře.
ps2013-039-01-006-006.u8.p4.s9 Není pravda takový ten rozšířený názor, že paušály jsou k tomu, aby měl někdo nízké daně.
ps2013-039-01-006-006.u8.p5.s1 Navíc tato vláda omezila využití paušálů.
ps2013-039-01-006-006.u8.p5.s2 Dneska platí, že kdo chce využít paušál, bez ohledu na to, který, do které skupiny živností patří, tak je omezen příjmem dva miliony korun ročně.
ps2013-039-01-006-006.u8.p5.s3 A počítejme: dva miliony korun ročně, když si řekneme ten nejvyšší, 80procentní paušál, tak kolik vám zbude ke zdanění?
ps2013-039-01-006-006.u8.p5.s4 Jestli počítám dobře, tak je to 400 tis. ke zdanění.
ps2013-039-01-006-006.u8.p5.s5 Myslíte, že takový člověk si nezaslouží slevu na manželku a děti?
ps2013-039-01-006-006.u8.p5.s6 Kolik je zaměstnanců, kteří mají 400 tis. hrubého?
ps2013-039-01-006-006.u8.p5.s7 Není to zas tak hodně, když si spočtete, kolik je měsíční plat.
ps2013-039-01-006-006.u8.p5.s8 Bezesporu ve státní správě je mnoho takových lidí.
ps2013-039-01-006-006.u8.p5.s9 A jim ty peníze nezávidím.
ps2013-039-01-006-006.u8.p5.s10 Jenom říkám, že by bylo dobře, aby možnost uplatnit slevu na manželku, děti měli všichni.
ps2013-039-01-006-006.u8.p5.s11 Protože někdo může chvilku podnikat, pak může být zase zaměstnaný, nebo naopak.
ps2013-039-01-006-006.u8.p5.s12 Víte, že v tom zákoně, abychom byli přesní, je tam 50 % z daňového základu uplatněných paušálem, protože někdo ze zaměstnanců k tomu živnostenský list, dva různé příjmy, které daní různě, takže pokud to přesáhne těch 50 %, tak nemůže využívat slevu na manželku, děti.
ps2013-039-01-006-006.u8.p5.s13 Ten návrh je poměrně jednoduchý, ruší ten paragraf, který to znemožňuje, a věřím, že na to získáme podporu.
ps2013-039-01-006-006.u8.p6.s1 A abych trochu pomohl i jedné z vládních stran, tak jsem si všiml, že někdy hluboko loni KDU, usnesení jejich stranického sjezdu, že mají prosazovat tuto změnu.
ps2013-039-01-006-006.u8.p6.s2 Nějak se k tomu kolegové nemají.
ps2013-039-01-006-006.u8.p6.s3 Dneska se novináři ptali, co říkám na to, že KDU to chce přinést na koaliční radu.
ps2013-039-01-006-006.u8.p6.s4 říkám: Tak my jsme rychlejší.

Text viewDownload CoNNL-U