ps2013-039-09-009-017.u2.p16.s4
Jaké společné vzdělávání , když jsou z něho vyloučeni ti , kteří absolvují vzdělávání individuální , když jsou z tohoto společného vzdělávání vyloučeni ti , kteří odcházejí na víceletá gymnázia , na školy soukromé , církevní a podobně ? ps2013-039-09-009-017.u2.p17.s1
Ale k samému pozměňovacímu návrhu . ps2013-039-09-009-017.u2.p17.s2
Jsem přesvědčena , že pokud vstoupí i inkluze letos v září v platnost , tak jak je už dříve schváleno , destabilizuje to školský systém , poškodí to žáky i pedagogy všech škol , pracovníky školských poradenských zařízení , posílí to soukromé školství , kam budou žáci z běžných škol odcházet . ps2013-039-09-009-017.u2.p17.s3
Dojde k výraznému oslabení speciálního školství a snížení kvality vzdělání vůbec . ps2013-039-09-009-017.u2.p17.s4
Podle mého názoru Ministerstvo školství zbytečně a příliš podléhá nátlaku různých neziskových organizací a Bruselu . ps2013-039-09-009-017.u2.p17.s5
Namísto toho , aby jednoznačně podpořilo fungující kvalitní systém speciálních škol , které poskytují vzdělání podle potřeb jednotlivých žáků , namísto toho , aby předložilo těmto kritikům jasné argumenty , které prokazují opodstatněnost existence těchto škol , hází jim klacky pod nohy . ps2013-039-09-009-017.u2.p17.s6
V běžné škole je až 30 žáků , v praktických je ve třídě maximálně 14 žáků . ps2013-039-09-009-017.u2.p17.s7
Děti s lehkým mentální postižením zde zažívají pocit úspěchu . ps2013-039-09-009-017.u2.p17.s8
Myslíte si , že ho budou zažívat v narvané třídě , kde budou spolu s dětmi s různými specifickými poruchami učení a chování , s dalšími , které budou mít různý stupeň a druh postižení , nějaké to mimořádně nadané a pak žáci běžní ? ps2013-039-09-009-017.u2.p17.s9
Díky speciálním školám není v České republice prakticky - na rozdíl od států , které nám tak nezištně radí - negramotnost . ps2013-039-09-009-017.u2.p17.s10
Žáci dokončují vzdělání a mohou se vyučit , což jim umožňuje najít uplatnění na pracovním trhu . ps2013-039-09-009-017.u2.p17.s11
Základní školy samostatně zřízené pro žáky s LMP , tedy lehkým mentálním postižením , bývají velmi dobře vybavené demonstračními učebními pomůckami a didaktickou technikou . ps2013-039-09-009-017.u2.p17.s12
Pro vzdělávací oblast člověk a svět práce mívají k dispozici odborné učebny , kovodílnu , dřevodílnu , pracovny pro šití a pletení , cvičné kuchyňky , univerzální dílny , pozemky , skleníky , kde probíhá praktická příprava žáků . ps2013-039-09-009-017.u2.p17.s13
To na základních školách chybí . ps2013-039-09-009-017.u2.p18.s1
Učitelé základních škol praktických a dalších speciálních absolvovali ne nějaký rychlokurs za pár hodin , ale pětileté studium speciální pedagogiky . ps2013-039-09-009-017.u2.p18.s2
Abych byla správně pochopena , v žádném případě nesnižuji kvalitu učitelů na školách hlavního proudu . ps2013-039-09-009-017.u2.p18.s3
Naopak . ps2013-039-09-009-017.u2.p18.s4
Jsou to vynikající profesionálové , ale mají jinou specializaci . ps2013-039-09-009-017.u2.p18.s5
Nejsou méně vzdělaní , ale jsou jinak kvalifikovaní , nemají vzdělání a praxi v oboru speciální pedagogika . ps2013-039-09-009-017.u2.p18.s6
A bohužel Ministerstvo školství ani vzdělávací instituce včas nezareagovaly na zvýšenou potřebu speciálních pedagogů a psychologů . ps2013-039-09-009-017.u2.p18.s7
Asistent pedagoga to nespasí . ps2013-039-09-009-017.u2.p18.s8
Za prvé jsou tak mizerně placeni , že se do této práce nehrnou , za druhé je jich naprostý nedostatek a za třetí požadavky na jejich vzdělání neodpovídají tomu , co by mělo být náplní její činnosti . ps2013-039-09-009-017.u2.p18.s9
Ke střední škole mají jen doplňkové pedagogické minimum . ps2013-039-09-009-017.u2.p19.s1
Na školy také dolehne další administrativa . ps2013-039-09-009-017.u2.p19.s2
Vzroste počet individuálních vzdělávacích plánů . ps2013-039-09-009-017.u2.p19.s3
A poradenská pracoviště ? ps2013-039-09-009-017.u2.p19.s4
Pokud se nepodaří přijmout další poradenské odborníky , bude hrozit kolaps poradenství , nestíhání zákonných termínů , formalismus , který logicky zasáhne i školy . ps2013-039-09-009-017.u2.p19.s5
Už teď tím , jak jim narostl počet úkolů , objektivně nestíhají a pracují na hranici možností . ps2013-039-09-009-017.u2.p19.s6
Nedivím se , že se někteří chystají odejít . ps2013-039-09-009-017.u2.p19.s7
A to tu ještě není spuštění tohoto nepromyšleného kroku . ps2013-039-09-009-017.u2.p20.s1
Takže na závěr . ps2013-039-09-009-017.u2.p20.s2
S inkluzí od září 2016 nesouhlasí kraje , školy , speciální pedagogové , pracovníci poraden a speciálních center a ani velká část rodičovské veřejnosti . ps2013-039-09-009-017.u2.p20.s3
Rizik je příliš mnoho . ps2013-039-09-009-017.u2.p20.s4
Navíc nebyl dán žádný čas na pilotní ověření nového systému vzdělávání ani na zpracování nově upravených školních vzdělávacích plánů . ps2013-039-09-009-017.u2.p20.s5
Základní školy praktické stejně jako další speciální školy tady přitom mají své místo . ps2013-039-09-009-017.u2.p20.s6
Uvést celý fungující vzdělávací systém do právní , finanční a odborné nejistoty je hazardem se vzdělaností a povede to k devalvaci veřejného školství . ps2013-039-09-009-017.u2.p20.s7
Proto vás , vážení kolegové , vážené kolegyně , žádám o podporu mých pozměňovacích návrhů , zvláště pozměňovacího návrhu na odložení § 16 o dva roky , aby byl alespoň čas na pilotní ověřování a jeho zajištění personální , odborné i ekonomické . ps2013-039-09-009-017.u2.p20.s8
Děkuji . ps2013-039-09-009-017.u3.p1.s1
Já děkuji , paní poslankyně , a prosím k mikrofonu pana poslance Karamazova . ps2013-039-09-009-017.u3.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-039-09-009-017.u4.p1.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , předkládaná novela obsahuje tři podstatné změny - povinné předškolní vzdělávání , povinná část přijímacích zkoušek na střední školy a povinná maturita z matematiky , tedy samé povinnosti . ps2013-039-09-009-017.u4.p1.s2
Pokusím se vyjádřit názor na všechny tyto povinnosti a vysvětlit svoje dva pozměňovací návrhy týkající se povinného předškolního vzdělávání a povinné maturity z matematiky . ps2013-039-09-009-017.u4.p2.s1
Povinný rok předškolního vzdělávání má za cíl řešit problém , který neexistuje , aby zakryl neschopnost řešit problém , který existuje , ale je politicky velmi citlivý . ps2013-039-09-009-017.u4.p2.s2
Devadesát procent pětiletých dětí navštěvuje poslední rok mateřské školy . ps2013-039-09-009-017.u4.p2.s3
Vláda však chce , aby jich bylo sto procent , a také chce stoprocentní kontrolu nad nimi . ps2013-039-09-009-017.u4.p2.s4
Jistě , vládní návrh míří na děti ze sociálně znevýhodněného prostředí . ps2013-039-09-009-017.u4.p2.s5
Silně však pochybuji , že nových nástrojů bude využíváno účelněji a aktivněji , než tomu bylo doposud , i když bych se zde samozřejmě rád mýlil . ps2013-039-09-009-017.u4.p2.s6
Navrhovaná změna pouze vytváří tlak na rodiče preferující individuální vzdělávání svých dětí . ps2013-039-09-009-017.u4.p2.s7
Stát si tím uzurpuje další část výchovy , aniž by za to nabídl něco na oplátku . ps2013-039-09-009-017.u4.p2.s8
Děti se více nenaučí , nebudou lépe připravené , nic takového . ps2013-039-09-009-017.u4.p2.s9
Jen přibude nepotřebné státní regulace a samozřejmě také hromada papírování pro rodiče a mateřské školy , ze kterých vláda udělá hlídače rodičů . ps2013-039-09-009-017.u4.p2.s10
Asi to vládu bude šokovat , ale pokud chce snížit počet odkladů nástupů do školy , tak ať zpřísní pravidla pro odklad , a pokud chce zatlačit na rodiče ze sociálně znevýhodněného prostředí , tak k tomu existují povolanější orgány veřejné moci než mateřské školy . ps2013-039-09-009-017.u4.p2.s11
Ty mají sloužit k výchově dětí , ne rodičů . ps2013-039-09-009-017.u4.p3.s1
Dámy a pánové , první povinnost tedy jednoznačně odmítám a můj první pozměňovací návrh tuto povinnost ruší . ps2013-039-09-009-017.u4.p4.s1
Problematická je také druhá navrhovaná povinnost - jednotné přijímací zkoušky na střední školy . ps2013-039-09-009-017.u4.p4.s2
Na jednu stranu bych opravdu uvítal skutečně reprezentativní testy , které řeknou , jak na tom žáci po základní škole jsou . ps2013-039-09-009-017.u4.p4.s3
Asi by takový trest mohl mít i formu přijímacích zkoušek na střední školy , ale spolu s tím by také mělo být řečeno , že žáci s výsledky pod určitou hranicí nemají na maturitní obory . ps2013-039-09-009-017.u4.p4.s4
Kraje jako hlavní zřizovatelé středních škol k takovému kroku nikde nepřistoupili a pravděpodobně ani nepřistoupí a samotné školy to také neudělají a ani se dobrovolně nesloučí , nebo dokonce nezruší . ps2013-039-09-009-017.u4.p4.s5
Střední školy nakonec snižují laťku , aby si slabší žáky udržely , což se nakonec přelévá i k nám na vysoké školy . ps2013-039-09-009-017.u4.p5.s1
Místo srovnávacího výstupu jsou v návrhu novely jednotné přijímací zkoušky , které mají tvořit minimálně padesát procent hodnocení . ps2013-039-09-009-017.u4.p5.s2
Navzdory pěkným slovům z dílny autorů návrhu nevidím praktický přínos . ps2013-039-09-009-017.u4.p5.s3
Kvalitní školy s převisem žáků mají roky zkušeností s výběrem a vlastními testy , a proto jim nový systém nic nepřinese . ps2013-039-09-009-017.u4.p6.s1
Školy s menším zájmem žáků budou dále hledat cestu , jak zaplnit své třídy a přijmout co nejvíce žáků . ps2013-039-09-009-017.u4.p6.s2
Ať už sníží laťku pro přijetí na nejnižší úroveň , nebo zapojí čistě formální vlastní část zkoušky , nic se oproti současnému stavu nezmění . ps2013-039-09-009-017.u4.p6.s3
V takovém případě nenalézám přínos této části novely pro naše školství . ps2013-039-09-009-017.u4.p7.s1
Vážené kolegyně a kolegové , jednu opravdu velkou pochvalu si Ministerstvo školství a paní ministryně za předloženou novelu přesto zaslouží . ps2013-039-09-009-017.u4.p7.s2
Konečně se napravuje zcela zásadní nedostatek stávající podoby státních maturit , kdy současní maturanti musí vedle povinné češtiny volit mezi cizím jazykem a matematikou , jako kdyby obojí nebylo důležité . ps2013-039-09-009-017.u4.p7.s3
Zavedením povinné maturity z matematiky se konečně naplňuje základní smysl státních maturit , stanovení minimálního rozsahu znalostí , kterými každý maturant musí disponovat a které školy musí vyučovat . ps2013-039-09-009-017.u4.p7.s4
Nedívejme se proto na tuto část novely školského zákona jako na nějakou převratnou novinku , ale naopak jako na odstranění chyby pramenící snad z nedostatku odvahy přijmout nepopulární , ale nutnou změnu minulosti . ps2013-039-09-009-017.u4.p7.s5
Protože přesně takovou nutnou a potřebnou změnou maturita z matematiky je . ps2013-039-09-009-017.u4.p7.s6
Samozřejmě že zavedení třípředmětové státní maturity není samospásné řešení , ale vytváří důležitý stabilizační prvek pro náš vzdělávací systém . ps2013-039-09-009-017.u4.p7.s7
Výsledkem má být student , který bude ovládat češtinu a cizí jazyk a který bude připraven samostatně analyzovat a řešit nejen teoretické úlohy , ale především reálné problémy . ps2013-039-09-009-017.u4.p8.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , vládní návrh novely je prezentován tak , že zavádí povinnou maturitu z matematiky . ps2013-039-09-009-017.u4.p8.s2
Ve skutečnosti pouze zakotví , že nařízení vlády stanoví obory , pro které bude matematika povinná od školního roku 2020 / 2021 . ps2013-039-09-009-017.u4.p8.s3
Vláda přitom může stanovit všechny obory tak , jak byly navržené , ale třeba také jen jediný , nebo v absurdním případě dokonce žádný . ps2013-039-09-009-017.u4.p8.s4
Další obory mají být do aktualizací vládního nařízení - snad - ve školním roce 2023 / 2024 . ps2013-039-09-009-017.u4.p8.s5
Schválně říkám slovo snad , protože to není nikde zakotveno a pouze to vágně slibuje důvodová zpráva . ps2013-039-09-009-017.u4.p8.s6
K tomu mají být ještě výjimky , například u oborů vzdělání skupiny umění a užité umění . ps2013-039-09-009-017.u4.p8.s7
A jaké další obory budou mít trvalou výjimku , to nikdo neví . ps2013-039-09-009-017.u4.p9.s1
Vážené kolegyně a kolegové , ve svém pozměňovacím návrhu proto chci zavést matematiku jako skutečně povinný předmět . ps2013-039-09-009-017.u4.p9.s2
Namísto výjimky z výjimek a s další výjimkou navrch chci stanovit jasné a určité pravidlo : maturita z matematiky bude skutečně povinná . ps2013-039-09-009-017.u4.p9.s3
Pro obory , kde je třeba upravit rámcové vzdělávací programy a školní osnovy , by nařízení vlády stanovilo konkrétní termín od jarního zkouškového období 2021 . ps2013-039-09-009-017.u4.p9.s4
Pro obory , jejichž studenti jsou již dnes řádně připravováni a teoreticky by mohli maturovat z matematiky hned , by byla matematika povinná od jarního zkouškového období 2018 . ps2013-039-09-009-017.u4.p9.s5
Neexistuje totiž jediný důvod , proč by třeba gymnazisté neměli maturovat ze tří předmětů od roku 2018 . ps2013-039-09-009-017.u4.p9.s6
Měli by tedy plné dva roky na jakousi adaptaci . ps2013-039-09-009-017.u4.p10.s1
Ještě ke zmíněné výjimce pro umělce . ps2013-039-09-009-017.u4.p10.s2
Důvodová zpráva předkládané novely hovoří o oborech umění a užité umění a jejich specifičnosti . ps2013-039-09-009-017.u4.p10.s3
Otevírá tím ale Pandořinu skříňku pro erozi celého konceptu povinné maturity z matematiky . ps2013-039-09-009-017.u4.p10.s4
Pokud nejde jen o úlitbu kultuře , tak v čem je jejich obor natolik specifický , že mají mít výjimku , kterou nebudou mít například budoucí zdravotní sestřičky nebo pracovníci v sociálních službách ? ps2013-039-09-009-017.u4.p10.s5
Další a další obory by přece také mohly chtít výjimku , jistě by si ji " přesvědčivě " odůvodnily . ps2013-039-09-009-017.u4.p10.s6
Nikde není sebemenší garance , že tomu vláda nepodlehne . ps2013-039-09-009-017.u4.p11.s1
Dámy a pánové , maturita za tří předmětů je minimálním základem , které české školství potřebuje . ps2013-039-09-009-017.u4.p11.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-039-09-009-017.u5.p1.s1
Já děkuji , pane poslanče . ps2013-039-09-009-017.u5.p1.s2
Další v pořadí je paní poslankyně Putnová , která zde není přítomna , tudíž její přihláška propadá , to samé paní poslankyně Černochová , paní poslankyně Maxová . ps2013-039-09-009-017.u5.p1.s3
A nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Nohavovou . ps2013-039-09-009-017.u5.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2013-039-09-009-017.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-039-09-009-017.u6.p1.s2
Vážená paní předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , ve svém příspěvku se zaměřím na tu část novely , která pojednává o předškolním vzdělávání . ps2013-039-09-009-017.u6.p2.s1
Novela zákona nově zavádí povinné předškolní vzdělávání v posledním ročníku mateřské školy .