|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-02-11 ps2013-039-09-009-017 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

17. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - druhé čtení

Date2016-02-11
Meetingps2013/039
Agenda Itemps2013/039/017
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/039schuz/s039364.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 626 • previousnext

ps2013-039-09-009-017.u2.p16.s4 Jaké společné vzdělávání, když jsou z něho vyloučeni ti, kteří absolvují vzdělávání individuální, když jsou z tohoto společného vzdělávání vyloučeni ti, kteří odcházejí na víceletá gymnázia, na školy soukromé, církevní a podobně?
ps2013-039-09-009-017.u2.p17.s1 Ale k samému pozměňovacímu návrhu.
ps2013-039-09-009-017.u2.p17.s2 Jsem přesvědčena, že pokud vstoupí i inkluze letos v září v platnost, tak jak je dříve schváleno, destabilizuje to školský systém, poškodí to žáky i pedagogy všech škol, pracovníky školských poradenských zařízení, posílí to soukromé školství, kam budou žáci z běžných škol odcházet.
ps2013-039-09-009-017.u2.p17.s3 Dojde k výraznému oslabení speciálního školství a snížení kvality vzdělání vůbec.
ps2013-039-09-009-017.u2.p17.s4 Podle mého názoru Ministerstvo školství zbytečně a příliš podléhá nátlaku různých neziskových organizací a Bruselu.
ps2013-039-09-009-017.u2.p17.s5 Namísto toho, aby jednoznačně podpořilo fungující kvalitní systém speciálních škol, které poskytují vzdělání podle potřeb jednotlivých žáků, namísto toho, aby předložilo těmto kritikům jasné argumenty, které prokazují opodstatněnost existence těchto škol, hází jim klacky pod nohy.
ps2013-039-09-009-017.u2.p17.s6 V běžné škole je 30 žáků, v praktických je ve třídě maximálně 14 žáků.
ps2013-039-09-009-017.u2.p17.s7 Děti s lehkým mentální postižením zde zažívají pocit úspěchu.
ps2013-039-09-009-017.u2.p17.s8 Myslíte si, že ho budou zažívat v narvané třídě, kde budou spolu s dětmi s různými specifickými poruchami učení a chování, s dalšími, které budou mít různý stupeň a druh postižení, nějaké to mimořádně nadané a pak žáci běžní?
ps2013-039-09-009-017.u2.p17.s9 Díky speciálním školám není v České republice prakticky - na rozdíl od států, které nám tak nezištně radí - negramotnost.
ps2013-039-09-009-017.u2.p17.s10 Žáci dokončují vzdělání a mohou se vyučit, což jim umožňuje najít uplatnění na pracovním trhu.
ps2013-039-09-009-017.u2.p17.s11 Základní školy samostatně zřízené pro žáky s LMP, tedy lehkým mentálním postižením, bývají velmi dobře vybavené demonstračními učebními pomůckami a didaktickou technikou.
ps2013-039-09-009-017.u2.p17.s12 Pro vzdělávací oblast člověk a svět práce mívají k dispozici odborné učebny, kovodílnu, dřevodílnu, pracovny pro šití a pletení, cvičné kuchyňky, univerzální dílny, pozemky, skleníky, kde probíhá praktická příprava žáků.
ps2013-039-09-009-017.u2.p17.s13 To na základních školách chybí.
ps2013-039-09-009-017.u2.p18.s1 Učitelé základních škol praktických a dalších speciálních absolvovali ne nějaký rychlokurs za pár hodin, ale pětileté studium speciální pedagogiky.
ps2013-039-09-009-017.u2.p18.s2 Abych byla správně pochopena, v žádném případě nesnižuji kvalitu učitelů na školách hlavního proudu.
ps2013-039-09-009-017.u2.p18.s3 Naopak.
ps2013-039-09-009-017.u2.p18.s4 Jsou to vynikající profesionálové, ale mají jinou specializaci.
ps2013-039-09-009-017.u2.p18.s5 Nejsou méně vzdělaní, ale jsou jinak kvalifikovaní, nemají vzdělání a praxi v oboru speciální pedagogika.
ps2013-039-09-009-017.u2.p18.s6 A bohužel Ministerstvo školství ani vzdělávací instituce včas nezareagovaly na zvýšenou potřebu speciálních pedagogů a psychologů.
ps2013-039-09-009-017.u2.p18.s7 Asistent pedagoga to nespasí.
ps2013-039-09-009-017.u2.p18.s8 Za prvé jsou tak mizerně placeni, že se do této práce nehrnou, za druhé je jich naprostý nedostatek a za třetí požadavky na jejich vzdělání neodpovídají tomu, co by mělo být náplní její činnosti.
ps2013-039-09-009-017.u2.p18.s9 Ke střední škole mají jen doplňkové pedagogické minimum.
ps2013-039-09-009-017.u2.p19.s1 Na školy také dolehne další administrativa.
ps2013-039-09-009-017.u2.p19.s2 Vzroste počet individuálních vzdělávacích plánů.
ps2013-039-09-009-017.u2.p19.s3 A poradenská pracoviště?
ps2013-039-09-009-017.u2.p19.s4 Pokud se nepodaří přijmout další poradenské odborníky, bude hrozit kolaps poradenství, nestíhání zákonných termínů, formalismus, který logicky zasáhne i školy.
ps2013-039-09-009-017.u2.p19.s5 teď tím, jak jim narostl počet úkolů, objektivně nestíhají a pracují na hranici možností.
ps2013-039-09-009-017.u2.p19.s6 Nedivím se, že se někteří chystají odejít.
ps2013-039-09-009-017.u2.p19.s7 A to tu ještě není spuštění tohoto nepromyšleného kroku.
ps2013-039-09-009-017.u2.p20.s1 Takže na závěr.
ps2013-039-09-009-017.u2.p20.s2 S inkluzí od září 2016 nesouhlasí kraje, školy, speciální pedagogové, pracovníci poraden a speciálních center a ani velká část rodičovské veřejnosti.
ps2013-039-09-009-017.u2.p20.s3 Rizik je příliš mnoho.
ps2013-039-09-009-017.u2.p20.s4 Navíc nebyl dán žádný čas na pilotní ověření nového systému vzdělávání ani na zpracování nově upravených školních vzdělávacích plánů.
ps2013-039-09-009-017.u2.p20.s5 Základní školy praktické stejně jako další speciální školy tady přitom mají své místo.
ps2013-039-09-009-017.u2.p20.s6 Uvést celý fungující vzdělávací systém do právní, finanční a odborné nejistoty je hazardem se vzdělaností a povede to k devalvaci veřejného školství.
ps2013-039-09-009-017.u2.p20.s7 Proto vás, vážení kolegové, vážené kolegyně, žádám o podporu mých pozměňovacích návrhů, zvláště pozměňovacího návrhu na odložení § 16 o dva roky, aby byl alespoň čas na pilotní ověřování a jeho zajištění personální, odborné i ekonomické.
ps2013-039-09-009-017.u2.p20.s8 Děkuji.
ps2013-039-09-009-017.u3.p1.s1 děkuji, paní poslankyně, a prosím k mikrofonu pana poslance Karamazova.
ps2013-039-09-009-017.u3.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-039-09-009-017.u4.p1.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, předkládaná novela obsahuje tři podstatné změny - povinné předškolní vzdělávání, povinná část přijímacích zkoušek na střední školy a povinná maturita z matematiky, tedy samé povinnosti.
ps2013-039-09-009-017.u4.p1.s2 Pokusím se vyjádřit názor na všechny tyto povinnosti a vysvětlit svoje dva pozměňovací návrhy týkající se povinného předškolního vzdělávání a povinné maturity z matematiky.
ps2013-039-09-009-017.u4.p2.s1 Povinný rok předškolního vzdělávání za cíl řešit problém, který neexistuje, aby zakryl neschopnost řešit problém, který existuje, ale je politicky velmi citlivý.
ps2013-039-09-009-017.u4.p2.s2 Devadesát procent pětiletých dětí navštěvuje poslední rok mateřské školy.
ps2013-039-09-009-017.u4.p2.s3 Vláda však chce, aby jich bylo sto procent, a také chce stoprocentní kontrolu nad nimi.
ps2013-039-09-009-017.u4.p2.s4 Jistě, vládní návrh míří na děti ze sociálně znevýhodněného prostředí.
ps2013-039-09-009-017.u4.p2.s5 Silně však pochybuji, že nových nástrojů bude využíváno účelněji a aktivněji, než tomu bylo doposud, i když bych se zde samozřejmě rád mýlil.
ps2013-039-09-009-017.u4.p2.s6 Navrhovaná změna pouze vytváří tlak na rodiče preferující individuální vzdělávání svých dětí.
ps2013-039-09-009-017.u4.p2.s7 Stát si tím uzurpuje další část výchovy, aniž by za to nabídl něco na oplátku.
ps2013-039-09-009-017.u4.p2.s8 Děti se více nenaučí, nebudou lépe připravené, nic takového.
ps2013-039-09-009-017.u4.p2.s9 Jen přibude nepotřebné státní regulace a samozřejmě také hromada papírování pro rodiče a mateřské školy, ze kterých vláda udělá hlídače rodičů.
ps2013-039-09-009-017.u4.p2.s10 Asi to vládu bude šokovat, ale pokud chce snížit počet odkladů nástupů do školy, tak zpřísní pravidla pro odklad, a pokud chce zatlačit na rodiče ze sociálně znevýhodněného prostředí, tak k tomu existují povolanější orgány veřejné moci než mateřské školy.
ps2013-039-09-009-017.u4.p2.s11 Ty mají sloužit k výchově dětí, ne rodičů.
ps2013-039-09-009-017.u4.p3.s1 Dámy a pánové, první povinnost tedy jednoznačně odmítám a můj první pozměňovací návrh tuto povinnost ruší.
ps2013-039-09-009-017.u4.p4.s1 Problematická je také druhá navrhovaná povinnost - jednotné přijímací zkoušky na střední školy.
ps2013-039-09-009-017.u4.p4.s2 Na jednu stranu bych opravdu uvítal skutečně reprezentativní testy, které řeknou, jak na tom žáci po základní škole jsou.
ps2013-039-09-009-017.u4.p4.s3 Asi by takový trest mohl mít i formu přijímacích zkoušek na střední školy, ale spolu s tím by také mělo být řečeno, že žáci s výsledky pod určitou hranicí nemají na maturitní obory.
ps2013-039-09-009-017.u4.p4.s4 Kraje jako hlavní zřizovatelé středních škol k takovému kroku nikde nepřistoupili a pravděpodobně ani nepřistoupí a samotné školy to také neudělají a ani se dobrovolně nesloučí, nebo dokonce nezruší.
ps2013-039-09-009-017.u4.p4.s5 Střední školy nakonec snižují laťku, aby si slabší žáky udržely, což se nakonec přelévá i k nám na vysoké školy.
ps2013-039-09-009-017.u4.p5.s1 Místo srovnávacího výstupu jsou v návrhu novely jednotné přijímací zkoušky, které mají tvořit minimálně padesát procent hodnocení.
ps2013-039-09-009-017.u4.p5.s2 Navzdory pěkným slovům z dílny autorů návrhu nevidím praktický přínos.
ps2013-039-09-009-017.u4.p5.s3 Kvalitní školy s převisem žáků mají roky zkušeností s výběrem a vlastními testy, a proto jim nový systém nic nepřinese.
ps2013-039-09-009-017.u4.p6.s1 Školy s menším zájmem žáků budou dále hledat cestu, jak zaplnit své třídy a přijmout co nejvíce žáků.
ps2013-039-09-009-017.u4.p6.s2 sníží laťku pro přijetí na nejnižší úroveň, nebo zapojí čistě formální vlastní část zkoušky, nic se oproti současnému stavu nezmění.
ps2013-039-09-009-017.u4.p6.s3 V takovém případě nenalézám přínos této části novely pro naše školství.
ps2013-039-09-009-017.u4.p7.s1 Vážené kolegyně a kolegové, jednu opravdu velkou pochvalu si Ministerstvo školství a paní ministryně za předloženou novelu přesto zaslouží.
ps2013-039-09-009-017.u4.p7.s2 Konečně se napravuje zcela zásadní nedostatek stávající podoby státních maturit, kdy současní maturanti musí vedle povinné češtiny volit mezi cizím jazykem a matematikou, jako kdyby obojí nebylo důležité.
ps2013-039-09-009-017.u4.p7.s3 Zavedením povinné maturity z matematiky se konečně naplňuje základní smysl státních maturit, stanovení minimálního rozsahu znalostí, kterými každý maturant musí disponovat a které školy musí vyučovat.
ps2013-039-09-009-017.u4.p7.s4 Nedívejme se proto na tuto část novely školského zákona jako na nějakou převratnou novinku, ale naopak jako na odstranění chyby pramenící snad z nedostatku odvahy přijmout nepopulární, ale nutnou změnu minulosti.
ps2013-039-09-009-017.u4.p7.s5 Protože přesně takovou nutnou a potřebnou změnou maturita z matematiky je.
ps2013-039-09-009-017.u4.p7.s6 Samozřejmě že zavedení třípředmětové státní maturity není samospásné řešení, ale vytváří důležitý stabilizační prvek pro náš vzdělávací systém.
ps2013-039-09-009-017.u4.p7.s7 Výsledkem být student, který bude ovládat češtinu a cizí jazyk a který bude připraven samostatně analyzovat a řešit nejen teoretické úlohy, ale především reálné problémy.
ps2013-039-09-009-017.u4.p8.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vládní návrh novely je prezentován tak, že zavádí povinnou maturitu z matematiky.
ps2013-039-09-009-017.u4.p8.s2 Ve skutečnosti pouze zakotví, že nařízení vlády stanoví obory, pro které bude matematika povinná od školního roku 2020/2021.
ps2013-039-09-009-017.u4.p8.s3 Vláda přitom může stanovit všechny obory tak, jak byly navržené, ale třeba také jen jediný, nebo v absurdním případě dokonce žádný.
ps2013-039-09-009-017.u4.p8.s4 Další obory mají být do aktualizací vládního nařízení - snad - ve školním roce 2023/2024.
ps2013-039-09-009-017.u4.p8.s5 Schválně říkám slovo snad, protože to není nikde zakotveno a pouze to vágně slibuje důvodová zpráva.
ps2013-039-09-009-017.u4.p8.s6 K tomu mají být ještě výjimky, například u oborů vzdělání skupiny umění a užité umění.
ps2013-039-09-009-017.u4.p8.s7 A jaké další obory budou mít trvalou výjimku, to nikdo neví.
ps2013-039-09-009-017.u4.p9.s1 Vážené kolegyně a kolegové, ve svém pozměňovacím návrhu proto chci zavést matematiku jako skutečně povinný předmět.
ps2013-039-09-009-017.u4.p9.s2 Namísto výjimky z výjimek a s další výjimkou navrch chci stanovit jasné a určité pravidlo: maturita z matematiky bude skutečně povinná.
ps2013-039-09-009-017.u4.p9.s3 Pro obory, kde je třeba upravit rámcové vzdělávací programy a školní osnovy, by nařízení vlády stanovilo konkrétní termín od jarního zkouškového období 2021.
ps2013-039-09-009-017.u4.p9.s4 Pro obory, jejichž studenti jsou již dnes řádně připravováni a teoreticky by mohli maturovat z matematiky hned, by byla matematika povinná od jarního zkouškového období 2018.
ps2013-039-09-009-017.u4.p9.s5 Neexistuje totiž jediný důvod, proč by třeba gymnazisté neměli maturovat ze tří předmětů od roku 2018.
ps2013-039-09-009-017.u4.p9.s6 Měli by tedy plné dva roky na jakousi adaptaci.
ps2013-039-09-009-017.u4.p10.s1 Ještě ke zmíněné výjimce pro umělce.
ps2013-039-09-009-017.u4.p10.s2 Důvodová zpráva předkládané novely hovoří o oborech umění a užité umění a jejich specifičnosti.
ps2013-039-09-009-017.u4.p10.s3 Otevírá tím ale Pandořinu skříňku pro erozi celého konceptu povinné maturity z matematiky.
ps2013-039-09-009-017.u4.p10.s4 Pokud nejde jen o úlitbu kultuře, tak v čem je jejich obor natolik specifický, že mají mít výjimku, kterou nebudou mít například budoucí zdravotní sestřičky nebo pracovníci v sociálních službách?
ps2013-039-09-009-017.u4.p10.s5 Další a další obory by přece také mohly chtít výjimku, jistě by si ji "přesvědčivě" odůvodnily.
ps2013-039-09-009-017.u4.p10.s6 Nikde není sebemenší garance, že tomu vláda nepodlehne.
ps2013-039-09-009-017.u4.p11.s1 Dámy a pánové, maturita za tří předmětů je minimálním základem, které české školství potřebuje.
ps2013-039-09-009-017.u4.p11.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-039-09-009-017.u5.p1.s1 děkuji, pane poslanče.
ps2013-039-09-009-017.u5.p1.s2 Další v pořadí je paní poslankyně Putnová, která zde není přítomna, tudíž její přihláška propadá, to samé paní poslankyně Černochová, paní poslankyně Maxová.
ps2013-039-09-009-017.u5.p1.s3 A nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Nohavovou.
ps2013-039-09-009-017.u5.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2013-039-09-009-017.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-039-09-009-017.u6.p1.s2 Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, ve svém příspěvku se zaměřím na tu část novely, která pojednává o předškolním vzdělávání.
ps2013-039-09-009-017.u6.p2.s1 Novela zákona nově zavádí povinné předškolní vzdělávání v posledním ročníku mateřské školy.

Text viewDownload CoNNL-U