ps2013-039-08-013-017.u11.p2.s2
První paní poslankyně Putnová , po ní pan poslanec Pavera . ps2013-039-08-013-017.u11.p2.s3
Prosím , paní poslankyně . ps2013-039-08-013-017.u12.p1.s1
Dobrý večer . ps2013-039-08-013-017.u12.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážená paní ministryně , dámy a pánové , jakkoli podporu jednotlivým pozměňujícím návrhům budeme vyjadřovat až ve třetím čtení , myslím si , že si zaslouží pozornosti to , co paní poslankyně Nováková sdělila jako svůj třetí pozměňující návrh , a to ukotvení humanitních evropských hodnot v preambuli našeho vzdělávacího systému . ps2013-039-08-013-017.u12.p1.s3
Vzpomeňte si např . na šátkovou aféru . ps2013-039-08-013-017.u12.p1.s4
V době , kdy se řešilo ještě za předchůdce paní ministryně , zda smějí , nebo nesmějí chodit ženy nebo dívky zahalené v šátku , se z Ministerstva školství ozývala taková poněkud komická a nedůstojná odůvodnění např . toho , že v hodinách chemie mohou být šátky překážkou . ps2013-039-08-013-017.u12.p1.s5
Proč neříct , že česká škola není jenom barák , ve kterém děti dostávají neutrální objektivní informace , ale že je to místo , které je také formuje ? ps2013-039-08-013-017.u12.p1.s6
Říká se tomu výchova . ps2013-039-08-013-017.u12.p1.s7
Přináší duševní a morální rozvoj a ten je postavený na hodnotách . ps2013-039-08-013-017.u12.p1.s8
A v české škole není nic divného , když požadujeme , aby byly předávány evropské hodnoty postavené na humanismu . ps2013-039-08-013-017.u12.p1.s9
Děkuji . ps2013-039-08-013-017.u13.p1.s1
Já vám děkuji . ps2013-039-08-013-017.u13.p1.s2
Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Pavera . ps2013-039-08-013-017.u13.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-039-08-013-017.u14.p1.s1
Hezký a dobrý podvečer , milé kolegyně a kolegové . ps2013-039-08-013-017.u14.p1.s2
Vážená paní ministryně , vážený pane předsedající , já bych jenom krátce zareagoval na svou kolegyni paní Novákovou a na paní zpravodajku Bohdalovou . ps2013-039-08-013-017.u14.p2.s1
V každé obci samozřejmě jsou školky , jsou školy . ps2013-039-08-013-017.u14.p2.s2
A já jako rodič , protože mám dvě děti , mám zkušenost i s dětmi , které chodí do školky , i které nechodí do školky . ps2013-039-08-013-017.u14.p2.s3
Já osobně jsem proti tomu , aby děti od pěti let povinně chodily do školky , i z jednoho prostého důvodu - protože některé děti tam prostě nechtějí chodit nebo nemají potřebu tam chodit . ps2013-039-08-013-017.u14.p2.s4
A moje dcera zrovna do školky nechodila , vystudovala vysokou školu a úspěšně komunikuje s lidmi stejně jako ti , co chodili do školky . ps2013-039-08-013-017.u14.p2.s5
Je to individuální . ps2013-039-08-013-017.u14.p2.s6
Opravdu nařizovat něco , si myslím , že je naprosto nesmyslné . ps2013-039-08-013-017.u14.p3.s1
Rovněž to , co paní zpravodajka tady říkala - zavádět povinnou školní docházku od dvou let . ps2013-039-08-013-017.u14.p3.s2
Ano , ale pak musíte kromě toho A říct i B , že dáte peníze na jinou péči o děti , že tam bude více učitelů , protože dvouleté děti vyžadují daleko větší péči než děti tříleté , které si mnohdy neumějí ani samy zajít na záchod a musí se o ně starat paní učitelky . ps2013-039-08-013-017.u14.p3.s3
Možná že to ani nevíte , takže běžte se podívat do těch školek a podívejte se , jak se tam o ty děti pečuje a co všechno musí paní učitelky udělat , aby vůbec ty děti naučily za první rok školní docházky všemu , co děti mají umět ! ps2013-039-08-013-017.u14.p3.s4
Děkuji . ps2013-039-08-013-017.u15.p1.s1
Já vám děkuji . ps2013-039-08-013-017.u15.p1.s2
Další faktickou poznámku má pan poslanec Vácha . ps2013-039-08-013-017.u15.p1.s3
Máte slovo . ps2013-039-08-013-017.u16.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-039-08-013-017.u16.p1.s2
Já bych chtěl reagovat na paní zpravodajku . ps2013-039-08-013-017.u16.p1.s3
Já bych chtěl jenom připomenout , že ona byla za sociální demokracii náměstkyně pro školství . ps2013-039-08-013-017.u16.p1.s4
A během jejího vládnutí se v Českých Budějovicích prosadila optimalizace počtu školek ve městě a za jejího působení se v Českých Budějovicích rušily mateřské školky . ps2013-039-08-013-017.u16.p1.s5
Děkuji . ps2013-039-08-013-017.u17.p1.s1
Já vám děkuji . ps2013-039-08-013-017.u17.p1.s2
Nyní paní zpravodajka se hlásí do rozpravy . ps2013-039-08-013-017.u17.p1.s3
Prosím . ps2013-039-08-013-017.u18.p1.s1
Provází mě to celým mým politickým životem . ps2013-039-08-013-017.u18.p1.s2
Píše se rok 1998 . ps2013-039-08-013-017.u18.p1.s3
V Českých Budějovicích je 668 volných míst v mateřských školách . ps2013-039-08-013-017.u18.p1.s4
Zároveň se schvaluje zákon , který nařizuje nové hygienické předpisy . ps2013-039-08-013-017.u18.p1.s5
Rada města České Budějovice a zastupitelstvo města rozhodly , že se omezí provoz v mateřských školkách . ps2013-039-08-013-017.u18.p1.s6
Budovy se neprodaly . ps2013-039-08-013-017.u18.p1.s7
A teď , když byla potřeba míst , se znovu vracejí k původnímu účelu , tedy k mateřským školkám . ps2013-039-08-013-017.u18.p2.s1
Všichni říkáme , že máme jednat ve svých politických funkcích s péčí řádného hospodáře . ps2013-039-08-013-017.u18.p2.s2
Peníze v té době jsme potřebovali na zlepšení kvality toho , jak děti v těch školkách žijí , to , co si na nás hygiena vymyslela - bezdotykové baterie apod . ps2013-039-08-013-017.u18.p2.s3
Čili my jsme museli omezit těch 668 volných míst . ps2013-039-08-013-017.u18.p2.s4
Za to jsme opravili mateřské školky . ps2013-039-08-013-017.u18.p2.s5
Ale musím říct - a to už nikdo neřekne . ps2013-039-08-013-017.u18.p2.s6
Mluvila jsem tady o dvouletých dětech . ps2013-039-08-013-017.u18.p2.s7
Za mého působení nedošlo v Budějovicích ke zrušení jeslí . ps2013-039-08-013-017.u18.p2.s8
Zůstalo tam 110 míst v jeslích a ty jesle se dnes dále rozšiřují . ps2013-039-08-013-017.u18.p2.s9
Takže holt mě to asi bude provázet celým životem . ps2013-039-08-013-017.u18.p2.s10
Ano , vím to , že za mě se optimalizovala síť mateřských školek . ps2013-039-08-013-017.u18.p2.s11
Ale optimalizovala se , protože 668 míst bylo prázdných ! ps2013-039-08-013-017.u19.p1.s1
Já vám děkuji . ps2013-039-08-013-017.u19.p1.s2
Nyní s přednostním právem paní poslankyně Černochová . ps2013-039-08-013-017.u19.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2013-039-08-013-017.u20.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2013-039-08-013-017.u20.p1.s2
Vážená paní ministryně , vážené dámy , vážení pánové , dovolte mi , abych zároveň odůvodnila jeden z pozměňovacích návrhů kolegy Marka Bendy , který se omluvil , a ke kterému se samozřejmě přihlásím v podrobné rozpravě . ps2013-039-08-013-017.u20.p1.s3
Ale abych i já tady vystoupila s těmi zkušenostmi , které jako dlouholetá komunální politička mám . ps2013-039-08-013-017.u20.p2.s1
Podotýkám na úvod , že Městská část Praha 2 , jejíž jsem starostkou , je zřizovatelem i jeslí . ps2013-039-08-013-017.u20.p2.s2
Praha 2 dopřává rodičům prcků ten luxus , že zřídila jesle , a máme tedy zajištěnou péči o tyto děti . ps2013-039-08-013-017.u20.p2.s3
Máme osm , resp . devět mateřských školek , máme deset základních škol . ps2013-039-08-013-017.u20.p2.s4
Myslím si , že mohu promluvit k tomuto tématu se svou zkušeností - a má tu zkušenost i paní ministryně , která nás zkraje měsíce ledna navštívila na Praze 2 , prošla se mnou dvě základní školy , mateřskou školku a ví , jak to na Praze 2 funguje . ps2013-039-08-013-017.u20.p2.s5
A já proto tedy důrazně varuji před tím - a připojuji se k návrhům , které tady říkaly a odůvodňovaly kolegyně z TOP 09 , abychom skutečně zaváděli povinný rok vzdělávání v té formě , tak jak byl předložen . ps2013-039-08-013-017.u20.p2.s6
Nekraďme děti rodičům . ps2013-039-08-013-017.u20.p2.s7
Každý rodič má přece právo , každá maminka - ps2013-039-08-013-017.u21.p1.s1
Já se omlouvám , paní poslankyně , že vám vstupuji do vašeho projevu , ale požádám vás , kolegové a kolegyně , o ztišení . ps2013-039-08-013-017.u21.p1.s2
A jestliže máte něco důležitého , jděte to řešit do předsálí . ps2013-039-08-013-017.u21.p1.s3
Děkuji vám . ps2013-039-08-013-017.u21.p1.s4
Prosím , pokračujte . ps2013-039-08-013-017.u22.p1.s1
Děkuji . ps2013-039-08-013-017.u22.p1.s2
Každá máma , každý táta má přeci možnost a právo , své rodičovské právo , využít těch dnů před nástupem do povinné školní docházky , tedy do první třídy základní školy , a může být a má právo být se svým dítětem a to dítě vychovávat . ps2013-039-08-013-017.u22.p1.s3
Tímto návrhem zákona se toto rodičovské právo rodičům odebírá a toto právo si na sebe bere stát . ps2013-039-08-013-017.u22.p1.s4
Nevidím jediný důvod a nezazněl tady jediný pádný argument , proč bychom to měli podporovat jako Občanská demokratická strana . ps2013-039-08-013-017.u22.p2.s1
Řeknu vám další příklad , který tady zazníval a který je naprosto irelevantní . ps2013-039-08-013-017.u22.p2.s2
Údajně tato záležitost , tak jak je navržena , vyřeší problém v tzv . sociálně vyloučených lokalitách . ps2013-039-08-013-017.u22.p2.s3
To není žádná pravda . ps2013-039-08-013-017.u22.p2.s4
Jak chcete donutit ty rodiče , aby ty děti do školky přivedli ? ps2013-039-08-013-017.u22.p2.s5
Co se stane v praxi ? ps2013-039-08-013-017.u22.p2.s6
V praxi se stane to , že papírově - papírově - ty děti budete mít v mateřinkách zapsané , ale fyzicky vám je tam nikdo nedovede . ps2013-039-08-013-017.u22.p2.s7
Takže naopak to odnesou rodiče , kteří budou chtít své dítě do mateřské školy přihlásit , tak pro ty tam nebude místo , protože naše mateřské školky budou plné dětí , papírových dětí , které bohužel díky nezodpovědnosti se rodiče rozhodnou do školek nevodit . ps2013-039-08-013-017.u22.p3.s1
Probíhala tady diskuse o tom , zdali by bylo možné toto téma , téma předškolní výchovy , povinné předškolní výchovy provázat nějakým způsobem se sociálními dávkami , aby tedy ti rodiče , kteří nechtějí , nebo nemohou , nebo si hledají důvody , proč to své dítě do školky neodvedou , tak aby stát měl nějakou exekutivní moc vymáhat tuto povinnost . ps2013-039-08-013-017.u22.p3.s2
Tím , že je to ustanovení , které zasahuje do osobnostních práv , je to ustanovení , které se dotýká Ústavy České republiky , tak není možné sociální dávky provázat s touto povinností . ps2013-039-08-013-017.u22.p3.s3
A vy to moc dobře víte . ps2013-039-08-013-017.u22.p3.s4
Takže v praxi to skutečně nic nepřinese . ps2013-039-08-013-017.u22.p3.s5
Nepomůže to vůbec nikomu . ps2013-039-08-013-017.u22.p3.s6
Naopak tím zkomplikujete život rodičům , kteří své dítě do školky dávat chtějí , protože tam pro ně nebude místo . ps2013-039-08-013-017.u22.p4.s1
Od čeho máme samosprávy ? ps2013-039-08-013-017.u22.p4.s2
Myslím si , že každý starosta a místostarosta , který se věnuje oblasti školství tak jako já na Praze 2 , má přehled o potřebách svých obyvatel a je schopen , pokud je schopen , nebo schopna , je schopna saturovat potřeby těchto občanů . ps2013-039-08-013-017.u22.p4.s3
Taky jsem si já pravicová politička nikdy nemyslela , že na Praze 2 budeme držet takhle dlouho jesle . ps2013-039-08-013-017.u22.p4.s4
Teď nenarážím na slova našeho bývalého předsedy Václava Klause , že to je levicový výdobytek . ps2013-039-08-013-017.u22.p4.s5
Já si prostě myslím , že žijeme ve 21 . století a že je tady spousta žen , které do pracovního procesu , ale i mužů , nejenom žen , abych nediskriminovala , je tady spousta rodičů , kteří do toho procesu chtějí jít dřív , nutí je k tomu samozřejmě ekonomické důvody , ale i jiné důvody . ps2013-039-08-013-017.u22.p4.s6
Žena má zaběhnutý podnik , rozhodne se vrátit , nebo nemůže si dovolit , aby v tom podniku byl po delší dobu někdo jiný . ps2013-039-08-013-017.u22.p4.s7
Takže my jsme ta servisní organizace jako samospráva pro ty rodiče . ps2013-039-08-013-017.u22.p4.s8
Ale nenuťte nás k tomu zákonem . ps2013-039-08-013-017.u22.p5.s1
Každý z nás , kdo na té radnici sedí nějakou dobu , tak přeci chodí mezi lidi , žije ve své obci , žije ve své městské části a ví , že pokud by nekonal v těchto věcech to , jaké jsou potřeby lidí , tak v příštích volbách nebude zvolený . ps2013-039-08-013-017.u22.p5.s2
Ano , i na Praze 2 jsme optimalizovali v minulosti , když byl skutečně ten demografický vývoj nízko . ps2013-039-08-013-017.u22.p5.s3
Odpovídá to , a můžu potvrdit slova paní zpravodajky Bohdalové , že skutečně demografický vývoj v těch letech byl hodně nízko , nešli jsme cestou rušení , my jsme šli cestou slučování základních škol s tím , že budovy zůstaly zachovány .