ps2013-039-05-001-143.u6.p11.s3
Všechno ostatní je buď nepodstatné , nebo by sneslo nějaký čas na doladění . ps2013-039-05-001-143.u6.p11.s4
Ztráta všech práv fakult , a tím i jejich postavení a funkce by byla vskutku zásadní změna , a přestože by se dotkla samotných základů vysokých škol fungujících dlouhá desetiletí , v důvodové zprávě předkládané novely o této změně nenajdete zhola nic . ps2013-039-05-001-143.u6.p11.s5
Ani slovo vysvětlení , žádné důvody , natož pádné , se nenašly a ani nemohly najít k likvidaci léty prověřeného systému . ps2013-039-05-001-143.u6.p11.s6
I tomu největšímu zabedněnci musí být jasné , že tam , kde má být zodpovědnost , musí být i pravomoci . ps2013-039-05-001-143.u6.p11.s7
To je zjednodušeně řečeno stávající obsah zmíněného § 24 s názvem Práva fakult . ps2013-039-05-001-143.u6.p11.s8
Toto jednoduché pravidlo platí na všech úrovních řízení a zcela jistě platí i pro řízení vysokých škol . ps2013-039-05-001-143.u6.p11.s9
Mají - li být fakulty zodpovědné za vzdělávání studentů , za vědeckovýzkumnou činnost svých akademických pracovníků , za výsledky řešených projektů , musí k tomu být vybaveny příslušnými pravomocemi . ps2013-039-05-001-143.u6.p11.s10
Fakultám by mělo zůstat právo uskutečňovat studijní programy , určovat si vnitřní strukturu i orientaci tvůrčí činnosti a samozřejmě nakládat se svěřenými prostředky a také řídit pracovněprávní vztahy . ps2013-039-05-001-143.u6.p11.s11
Pokud fakulta něco svou činností vydělá , měly by vlastní činností získané prostředky na fakultě také zůstat . ps2013-039-05-001-143.u6.p12.s1
Proti těmto principům se argumenty těžko hledají , to všichni chápeme . ps2013-039-05-001-143.u6.p12.s2
Tak se raději do důvodové zprávy o faktické likvidaci fakult nenapíše nic a lobbuje se a doufá se , že tento nehorázný nesmysl projde . ps2013-039-05-001-143.u6.p12.s3
To je záměr České konference rektorů , pěkně potichu realizovat mocenský puč na vysokých školách . ps2013-039-05-001-143.u6.p12.s4
Jde samozřejmě , konečně jako při každém puči , pouze o moc a o peníze . ps2013-039-05-001-143.u6.p12.s5
Běžná vysoká škola sídlící většinou v krajském městě totiž nakládá se zhruba stejnými financemi , jako je rozpočet tohoto krajského města , řekněme kolem 1 , 5 mld . korun , a to je pro rektory hodně lákavá výzva o takových prostředcích rozhodovat . ps2013-039-05-001-143.u6.p12.s6
A rozhodovat sám , protože rektor nad sebou žádný skutečně nezávislý demokratický orgán nemá , žádnou radu ani žádné zastupitelstvo . ps2013-039-05-001-143.u6.p12.s7
Nyní tvoří dostatečný regulační mechanismus právě existence fakult a jejich relativní nezávislost a je to tak správně , protože akademický život , výuka i věda probíhají na fakultách , nikoli na rektorátech . ps2013-039-05-001-143.u6.p13.s1
Vážené kolegyně a kolegové , paragrafu 24 se týká hned několik pozměňovacích návrhů , které se pokusím krátce okomentovat . ps2013-039-05-001-143.u6.p14.s1
Pokud jste souhlasili s tím , co jsem o právech fakult říkal , podpořte prosím můj pozměňovací návrh pod označením C 5 , který fakultám potřebná práva vrací . ps2013-039-05-001-143.u6.p14.s2
Pokud dáte přednost mírnému kompromisu , který fakulty příliš nepoškodí , můžete hlasovat pro pozměňovací návrh kolegy Svobody s označením K 1 . ps2013-039-05-001-143.u6.p14.s3
Musím ale upozornit , že tento návrh již neobsahuje pravidlo " co fakulta vydělá , patří fakultě " , a naopak obsahuje mimořádnou absurditu v podobě určování směru tvůrčí činnosti fakulty nikoli samotnou fakultou , ale rektorem . ps2013-039-05-001-143.u6.p14.s4
Tedy bude - li rektor třeba teolog , může určovat směr vědecké činnosti např . přírodovědné fakulty . ps2013-039-05-001-143.u6.p14.s5
Tyto podivnosti zůstaly v pozměňovacím návrhu z původní novely snahou o přijatelný kompromis . ps2013-039-05-001-143.u6.p14.s6
Je to však stále ale velmi rozumný pozměňovací návrh . ps2013-039-05-001-143.u6.p15.s1
Další dvojice pozměňovacích návrhů A 8 a A 9 z dílny ministerstva je sice také kompromisní , neboť jsou pořád lepší než původní novela beroucí fakultám všechna práva , ale tento kompromis už je pro mě nepřijatelný . ps2013-039-05-001-143.u6.p15.s2
Sice správně fakultám vrací kontrolu nad rozpočtem , ale bez kontroly pracovněprávních vztahů by takový kompromis nefungoval . ps2013-039-05-001-143.u6.p15.s3
Jen připomínám , že osobní náklady vyplývající z pracovněprávních vztahů mohou dělat až 60 , 70 % rozpočtu . ps2013-039-05-001-143.u6.p15.s4
Bez jejich kontroly by takový pozměňovací návrh opravdu pozbýval smysl . ps2013-039-05-001-143.u6.p16.s1
Vážené kolegyně a kolegové , byl jsem na začátku svého vystoupení kritický k tomu , co předkládaná novela řeší , nebo spíš neřeší . ps2013-039-05-001-143.u6.p16.s2
Je však třeba připomenout , že novela současné ministryni zbyla po jejím předchůdci . ps2013-039-05-001-143.u6.p16.s3
Musím ocenit její přístup a snahu vylepšit nepříliš dobrý původní text novely . ps2013-039-05-001-143.u6.p16.s4
Svědčí o tom konstruktivní jednání , ministerský pozměňovací návrh i řada akceptovaných pozměňovacích návrhů ať už mých , nebo ostatních kolegů . ps2013-039-05-001-143.u6.p16.s5
Nicméně nejlepší varianta je zákon nepodpořit . ps2013-039-05-001-143.u6.p16.s6
A nic se nestane . ps2013-039-05-001-143.u6.p16.s7
Institucionální akreditace by byly dopracovány , nepodstatné změny by jistě počkaly a fakultám by zůstala všechna práva . ps2013-039-05-001-143.u6.p16.s8
Nepředpokládám ale , že by se tak stalo . ps2013-039-05-001-143.u6.p16.s9
Neboť být ministryní s podporou koaliční vlády , která nějakou novelu vysokoškolského zákona po řadě předchůdců , kteří si na ní vylámali zuby , prosadí , je jistě nadmíru lákavé . ps2013-039-05-001-143.u6.p17.s1
Dámy a pánové , ještě jednou vás žádám o zvážení všech mých argumentů a věřím , že se rozhodnete správně . ps2013-039-05-001-143.u6.p17.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-039-05-001-143.u7.p1.s1
Já děkuji , pane poslanče . ps2013-039-05-001-143.u7.p1.s2
A prosím k mikrofonu s faktickou poznámkou pana poslance Plzáka . ps2013-039-05-001-143.u7.p1.s3
Připraví se zatím řádně přihlášený pan prof . Zlatuška . ps2013-039-05-001-143.u7.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2013-039-05-001-143.u8.p1.s1
Děkuji , paní předsedající . ps2013-039-05-001-143.u8.p1.s2
Vážené kolegyně , kolegové , já už jsem s tím možná otravný , ale myslím si , že převážná většina toho , co tady bylo předneseno , do třetího čtení nepatří , vyjma toho , co se týkalo těch pozměňovacích návrhů . ps2013-039-05-001-143.u8.p2.s1
Ale já mám opravdu faktickou poznámku , a to k původnímu projevu paní ministryně , konkrétně k té části , která se týkala pravomocí prezidenta jmenovat profesory . ps2013-039-05-001-143.u8.p2.s2
Já jsem v tom hluku trochu přeslechl . ps2013-039-05-001-143.u8.p2.s3
Paní ministryně řekla , že podporuje pozměňovací návrh , a já nevím který . ps2013-039-05-001-143.u8.p2.s4
Protože jsou tam dva . ps2013-039-05-001-143.u8.p2.s5
Jeden je od kolegy Sedi a druhý od mého kolegy Kasala . ps2013-039-05-001-143.u8.p3.s1
Jak víte , tak pan prezident o tuto pravomoc příliš nestojí . ps2013-039-05-001-143.u8.p3.s2
To je chronicky známá skutečnost . ps2013-039-05-001-143.u8.p3.s3
Je si vědom toho , že tato pravomoc se datuje do dob první republiky , kdy jsme měli pár vysokých škol , několik klinik zdravotnických a těch profesorů bylo jmenováno do roka možná do desíti . ps2013-039-05-001-143.u8.p3.s4
Nyní už se z toho stala taková trochu masovější záležitost , vysokých škol máme hodně . ps2013-039-05-001-143.u8.p3.s5
A tomuto přání prezidenta zbavit se této pravomoci vychází vstříc spíše pozměňovací návrh kolegy Sedi , který říká - já si to tady najdu konkrétně - že profesorem pro určitý obor jmenuje ministr toho , kdo byl na jmenování profesora navržen . ps2013-039-05-001-143.u8.p3.s6
To znamená , jmenuje ministr . ps2013-039-05-001-143.u8.p3.s7
Kolega Kasal říká ve svém pozměňovacím návrhu to , že pokud prezident nekoná do šedesáti dnů a nejmenuje , tak je ten člověk automaticky jmenován . ps2013-039-05-001-143.u8.p3.s8
Jak znám našeho pana prezidenta , může se stát jedna jednoduchá věc . ps2013-039-05-001-143.u8.p3.s9
Pan prezident prostě do šedesáti dnů nebude konat u nikoho a ti lidé budou automaticky jmenováni a on se velice elegantně této pravomoci zbaví . ps2013-039-05-001-143.u8.p3.s10
Takže jenom , kolegové , zauvažujte , až o tom budeme hlasovat , jestli i toto riziko tato skutečnost s sebou nenese . ps2013-039-05-001-143.u8.p3.s11
Děkuji . ps2013-039-05-001-143.u9.p1.s1
Děkuji za dodržení časového limitu a prosím k mikrofonu pana poslance Zlatušku , připraví se pan poslanec Rais . ps2013-039-05-001-143.u9.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-039-05-001-143.u10.p1.s1
Vážená paní předsedající , vážená paní ministryně , dámy a pánové , já jsem se , když bylo první čtení , obšírným způsobem zmiňoval o tom , co považuji za problematické v té novele , a rád bych navázal na to , co zde říkal pan poslanec Karamazov stran konkrétních pozměňujících návrhů , které se týkají postavení fakult . ps2013-039-05-001-143.u10.p2.s1
Je podstatné , že vysoké školy jsou uvnitř instituce , které mají přirozenou diverzitu , a ta činnost tradičně na fakultách stojí . ps2013-039-05-001-143.u10.p2.s2
Snaha o centralizaci může školy poškodit a vést k opačnému cíli , než jakým je cíl té novely jako celek z hlediska systému akreditací , z hlediska důrazu na kvalitu . ps2013-039-05-001-143.u10.p2.s3
Dá se říci , že tahle zaváděná změna v organizačních mechanismech fakticky nemá opodstatnění z hlediska základního směrování té novely jako takové , zaměřené na kvalitu , zaměřené na akreditace . ps2013-039-05-001-143.u10.p3.s1
Pan poslanec Karamazov zde říkal důležitou věc , kterou bych rád podtrhl . ps2013-039-05-001-143.u10.p3.s2
Změna pravomocí fakult není nijak ve vládní novele zdůvodněna . ps2013-039-05-001-143.u10.p3.s3
Důvodová zpráva neobsahuje nic , co by říkalo , v čem současný stav potřebuje změnit uspořádání pravomocí fakult versus vysokých škol , tedy personifikovaně děkanů versus rektorů , přestože je známo , že tato záležitost byla předmětem velice dlouhých a rozsáhlých debat při přípravě textu . ps2013-039-05-001-143.u10.p3.s4
Skutečnost , že tam toto zdůvodnění není , dává dobrý důvod říci , že se tam nepromítají věci ať již odborné , nebo věci principu toho , jak mají fungovat vysoké školy , ale že to byl střet zájmových skupin v pozadí . ps2013-039-05-001-143.u10.p3.s5
A v tomto bych také souhlasil s tím , jak situaci charakterizoval přede mnou pan poslanec Karamazov . ps2013-039-05-001-143.u10.p4.s1
Dovolím si poznámku o jisté absurdnosti vývoje pohledu na to , jak se má moc na vysokých školách centralizovat . ps2013-039-05-001-143.u10.p4.s2
Když Topolánkova vláda nastoupila s programem tzv . reformy terciárního vzdělávání a přišla s tím , že změní vysoké školy , tak centralizace rozhodování do rukou jednoho člověka na školách byla jedním z ústředních bodů , které ten návrh obsahoval . ps2013-039-05-001-143.u10.p4.s3
Přijde mi nyní do jisté míry paradoxní , že stojíme před problémem , že zde vláda se sociálně demokratickou ministryní předkládá návrh , vůči kterému rozumnější alternativy jdou z těch bývalých vládních stran , které stály za původní reformou , tedy z TOP 09 , resp . z ODS . ps2013-039-05-001-143.u10.p4.s4
Toto mi přijde smutné z hlediska politického pohledu . ps2013-039-05-001-143.u10.p4.s5
Nezměnilo se nicméně oproti původnímu stavu nic na tom , že ta změna není nijak odůvodňovaná . ps2013-039-05-001-143.u10.p4.s6
Topolánkova reforma přišla s bílou knihou a aspoň formálně obsahovala fahrplan toho , jak budou vysoké školy válcovány . ps2013-039-05-001-143.u10.p4.s7
V tomto návrhu ten v uvozovkách kompromis vychází prostě zvenku jako nějaký náhodný výsledek , který není charakterizovaný ničím jiným než silovými poměry vlivových skupin za tím . ps2013-039-05-001-143.u10.p5.s1
Rád bych z tohoto hlediska poděkoval , tak jak jsem měl možnost vidět jednání na našem výboru , i opozici za konstruktivní přístup . ps2013-039-05-001-143.u10.p5.s2
A jako rozumný kompromis mi připadá návrh pana poslance Svobody T 1 , který ustupuje v otázce ekonomické a nechává tam tu důležitou část personálních pravomocí . ps2013-039-05-001-143.u10.p5.s3
Vysoké školy jsou koneckonců instituce , které jsou tvořeny akademickou obcí , jsou tvořeny především sborem učitelů , resp . kombinací učitelů a studentů na nich . ps2013-039-05-001-143.u10.p5.s4
To je to , co je dělá vysokými školami . ps2013-039-05-001-143.u10.p5.s5
Z tohoto hlediska mi ten kompromis přijde sice jako horší než současný stav , ale pokud je obecná nálada , že je potřeba ty věci měnit , tak je to návrh , který si zaslouží podporu , a rád bych vám ho doporučil . ps2013-039-05-001-143.u10.p5.s6
Doporučil bych vám ji navzdory tomu , že jste dostali od Rady vysokých škol nebo od České konference rektorů opačná stanoviska . ps2013-039-05-001-143.u10.p6.s1
U stanoviska Rady vysokých škol - které vám všem došlo , nebo předpokládám , že to bylo adresováno všem , od pana předsedy Rady vysokých škol Fischera , dokonce dvakrát , jednou ráno , jednou po poledni - u toho bych se zastavil z hlediska druhého bodu , který vidím jako velice důležitý , a to je pozměňovací návrh , který jsem předkládal na omezení tzv . létajících profesorů . ps2013-039-05-001-143.u10.p6.s2
Jinými slovy úprava toho , jak se regulují pracovní poměry vzhledem k obecnému ustanovení § 304 zákoníku práce , který obsahuje obecnou zásadu , že v okamžiku , kdy pracovník má mít výdělečnou činnost , která je shodná s předmětem činnosti jeho zaměstnavatele , musí žádat o předchozí písemné povolení od tohoto zaměstnavatele . ps2013-039-05-001-143.u10.p6.s3
Zákoník práce v obecných ustanoveních obsahuje z tohoto výjimku , kde říká , že omezení výdělečné činnosti se na obecné úrovni nevztahuje na výkon vědecké , pedagogické , publicistické , literární a umělecké činnosti . ps2013-039-05-001-143.u10.p6.s4
Důvod toho je jednoduchý . ps2013-039-05-001-143.u10.p6.s5
Je veřejným zájmem šířit dál poznatky , šířit vědění , šířit kulturní statky . ps2013-039-05-001-143.u10.p6.s6
Odtud tady toto obecné oprávnění . ps2013-039-05-001-143.u10.p6.s7
Ale je zjevné , že obecné oprávnění není v pořádku , kdy hovoříme o institucích , které se konkrétně těmi činnostmi zabývají jako svými základními činnostmi a vstupují do konkurenčních vztahů s jinými . ps2013-039-05-001-143.u10.p7.s1
Nevztahuje se na výkon vědecké a pedagogické . ps2013-039-05-001-143.u10.p7.s2
Takto ta výjimka začínala . ps2013-039-05-001-143.u10.p7.s3
Zastavil bych se u toho vědecké . ps2013-039-05-001-143.u10.p7.s4
Vezměme si , že bychom si vzali nějakou velkou zahraniční firmu , která přichází do České republiky a má nejen své oddělení výrobní a produkční , ale má také oddělení výzkumu a vývoje , kde pracují vědci , nebo aplikovaní vědci . ps2013-039-05-001-143.u10.p7.s5
Řekněme jako příklad by mohl sloužit třeba Siemens nebo něco podobného . ps2013-039-05-001-143.u10.p7.s6
A teď si představme , že by tam zaměstnaný vědec nebo aplikovaný vědec přišel s tím , že vzhledem k tomu , že zákoník práce obsahuje obecnou výjimku , že nemusí žádat o povolení práce u konkurence , protože vykonává vědeckou činnost , tak by si sjednal vedlejší úvazek u přímé konkurence Siemens . ps2013-039-05-001-143.u10.p7.s7
Všichni byste tady toto považovali zcela jistě za něco , co nepřipadá v úvahu a co je absurdní . ps2013-039-05-001-143.u10.p7.s8
Jistě byste neargumentovali Listinou práv a svobod , že takovéto omezení pracovníků není možné . ps2013-039-05-001-143.u10.p7.s9
Koneckonců nepůsobit u konkurence má jako podmínku zaměstnání běžně spousta společností .