|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-01-26 ps2013-039-04-006-016 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

16. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 614/ - druhé čtení

Date2016-01-26
Meetingps2013/039
Agenda Itemps2013/039/016
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/039schuz/s039165.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 230 • previousnext

ps2013-039-04-006-016.u8.p14.s3 Ústavní soud v něm shrnuje poznatky, které vycházejí jak z jeho vlastních vývodů, tak zejména z principů, podle kterých je zpracována směrnice Evropské unie, která je pro Českou republiku závazná a jejímž hlavním účelem je zabránit neoprávněnému propojování dat v datových systémech.
ps2013-039-04-006-016.u8.p14.s4 Ústavní soud konstatuje zejména, že každé jednotlivé omezení práva na informační sebeurčení, kterým se rozumí právo osoby, tedy subjektu údajů, disponovat sám svými osobními údaji, musí být výhradně za účelem ochrany jiného ústavního práva nebo dosažení ústavně aprobovaného veřejného statku, které musí být stanoveno zákonem, a to způsobem odpovídajícím nárokům plynoucím z principu právního státu.
ps2013-039-04-006-016.u8.p14.s5 Současně musí s ohledem na sledovaný účel obstát z hlediska proporcionality.
ps2013-039-04-006-016.u8.p15.s1 Dále v obiter dictum Ústavní soud vyslovuje nepokrytě skeptický přístup a pochybnosti ohledně NZIS samotného, jak byl upraven v předchozí verzi zákona, článek 321.
ps2013-039-04-006-016.u8.p15.s2 Závěrem této části Ústavní soud připomíná, že v tomto řízení nepřezkoumával ústavnost právní úpravy Národního zdravotnického informačního systému jako celku, nýbrž se zabýval toliko některými aspekty těch ustanovení, jež se vztahují k Národnímu registru zdravotnických pracovníků.
ps2013-039-04-006-016.u8.p15.s3 Tento nález proto nad rámec tohoto přezkumu nezakládá vůči § 70 78 zákona o zdravotních službách překážku věci rozhodnuté, a tedy nic nebrání, aby vedlejší účastníci nebo jakýkoliv jiný oprávněný navrhovatel proti těmto ustanovením podali nový návrh, v němž konkretizují důvody, pro které se jejich zrušení domáhají.
ps2013-039-04-006-016.u8.p15.s4 Ústavní soud si je vědom toho, že shromažďování a zpracování osobních údajů o zdravotním stavu pacientů bez jejich souhlasu představuje velmi intenzivní zásah do jejich základních práv a že v tomto směru je třeba na zákonnou úpravu klást zvlášť přísné požadavky, a to zejména pokud jde o stanovení účelů, pro které mají být tyto údaje shromažďovány a zpracovávány, rozsah těchto údajů, dále okruh osob, jež mají mít k těmto údajům přístup, a účel tohoto přístupu, období, po jaké mají být zpracovávány, a zabezpečení, že nedojde k neoprávněnému přístupu nebo jejich zneužití včetně opatření k následné kontrole nakládání s těmito údaji.
ps2013-039-04-006-016.u8.p16.s1 V tomto smyslu přitom musí takováto úprava obstát ve vztahu ke všem osobním údajům, jež jsou předmětem zpracování.
ps2013-039-04-006-016.u8.p16.s2 Je proto žádoucí, aby zákon při přijímání nové právní úpravy Národního registru zdravotnických pracovníků pečlivě zvážil, do jaké míry z těchto hledisek obstojí ostatní registry, tedy i ostatní registry tvořící Národní zdravotnický informační systém, a svým včasným zásahem odstranil jejich případné nedostatky, jež by mohly vést k porušování práva pacientů, zdravotnických pracovníků či jiných osob na informační sebeurčení.
ps2013-039-04-006-016.u8.p17.s1 S ohledem na tyto vývody je třeba v současnosti posuzovat novelu zákona.
ps2013-039-04-006-016.u8.p17.s2 Pokud novela otevřeně nedostojí výše uvedenému, bude to Ústavní soud považovat za porušení svých vývodů, které sice nejsou pozitivně platným právem, ale mají svůj neopominutelný precedenční vliv.
ps2013-039-04-006-016.u8.p17.s3 Je velmi obtížné posuzovat NZIS jako celek.
ps2013-039-04-006-016.u8.p17.s4 Z tohoto důvodu je třeba vycházet z metodiky stanovené Ústavním soudem skryté pod konstatováním, že každé jednotlivé omezení osoby musí být proporcionální účelu, který je v zákoně stanoven.
ps2013-039-04-006-016.u8.p17.s5 K posouzení ústavnosti byla v tomto posudku vybrána některá osobní data, která budou prostřednictvím NZIS zpřístupněna určitým osobám, a byla posouzena jejich ochrana, případně účelnost jejich zpřístupnění.
ps2013-039-04-006-016.u8.p18.s1 Účely NZIS jsou stanoveny v § 70 odst. 1 písm. a), odkaz na poznámku pod čarou 1.
ps2013-039-04-006-016.u8.p18.s2 Účelem NZIS je zjišťování zdravotního stavu obyvatel, zjišťování ekonomicky (?) zdravotnických zařízení, ovlivňování úhrad za zdravotní služby, transparentnost a efektivita poskytování zdravotních služeb, hodnocení kvality služeb.
ps2013-039-04-006-016.u8.p18.s3 Tyto účely musí nutně vyžadovat každý údaj, který bude v NZIS obsažen a který nebude poskytnut se souhlasem subjektu, a to včetně údajů, které jsou do NZIS poskytnuty jinými subjekty, zejména z informačních systémů státní správy, § 71. Kromě toho může NZIS údaje z informačních systémů státní správy poskytnout dalším subjektům, např. pojišťovnám atd, § 71 odst. 12, což musí být v posouzení nezbytnosti jednotlivých údajů obsažených v NZIS rovněž zohledněno.
ps2013-039-04-006-016.u8.p19.s1 Příklady posouzení vybraných jednotlivých údajů.
ps2013-039-04-006-016.u8.p19.s2 První příklad pitva osoby.
ps2013-039-04-006-016.u8.p19.s3 Příloha zákona.
ps2013-039-04-006-016.u8.p19.s4 Je obsažena v Národním registru pitev a toxikologických vyšetření prováděných na oddělení soudního lékařství.
ps2013-039-04-006-016.u8.p19.s5 Obsahuje osobní údaje potřebné pro identifikaci zemřelého, úmrtí atd.
ps2013-039-04-006-016.u8.p19.s6 Příloha 10 zákona.
ps2013-039-04-006-016.u8.p19.s7 Tento registr bude součástí NZIS.
ps2013-039-04-006-016.u8.p19.s8 Zákonem a vyhláškou 116/2012 Sb. je stanoveno, která data tento registr uchovává a kdy je nutno je předat.
ps2013-039-04-006-016.u8.p19.s9 Zákonem ani vyhláškou není stanoveno, pro které účely a kdo přístup k osobním, většinou citlivým údajům z tohoto registru, ani bude tento registr propojen s NZIS.
ps2013-039-04-006-016.u8.p19.s10 Přitom podle zásad ochrany osobních dat je třeba u každého údaje zajistit, aby byla předána příslušné osobě jen tehdy, když účel předání z hlediska proporcionality odpovídá vlastnostem poskytnutého údaje.
ps2013-039-04-006-016.u8.p19.s11 Ochrana údaje z tohoto registru bude podle zákona učiněna rozhodnutím statistického ústavu, tedy tím, že statistický ústav osobě, u níž neuzná úměrnost účelu poskytnutí údaje, data neposkytne, a to podle § 73 odst. 3.
ps2013-039-04-006-016.u8.p19.s12 Ochrana je upravena slovy: Statistický ústav sdělí oprávněnému subjektu rozsah přístupových práv k osobním a dalším údajům vedeným v příslušném zdravotním registru.
ps2013-039-04-006-016.u8.p19.s13 Jestliže statistický ústav přístup k osobním údajům nezjistí, sdělí subjektu, který žádost podal, důvody, které k tomu vedly.
ps2013-039-04-006-016.u8.p19.s14 Z uvedeného vyplývá, že ze zákona není možné vyčíst, za jakých podmínek a ke kterému účelu je údaj o určité osobě zákonem chráněn a za jakých podmínek a komu je možno jej předat.
ps2013-039-04-006-016.u8.p19.s15 Kromě toho se propojením systému podstatně rozšíří počet osob, které budou mít přímý přístup bez žádosti k těmto citlivým osobním údajům, aniž by to účel databáze NZIS vyžadoval.
ps2013-039-04-006-016.u8.p19.s16 Není důvod znát osobní data zemřelých, pokud se sleduje zdravotní politika a efektivnost zdravotnictví.
ps2013-039-04-006-016.u8.p19.s17 Pro tento účel postačí informace bez osobního údaje.
ps2013-039-04-006-016.u8.p20.s1 Druhý příklad.
ps2013-039-04-006-016.u8.p20.s2 Adresa místa trvalého nebo hlášeného pobytu a data narození fyzické osoby.
ps2013-039-04-006-016.u8.p20.s3 Data o poskytovateli, o jehož oprávnění rozhodlo ministerstvo, ustanovení § 74 odst. 3 návrhu zákona.
ps2013-039-04-006-016.u8.p20.s4 O těchto údajích rozhodl Ústavní soud, že nesmějí být přímo zveřejňována na internetové stránce Ministerstva zdravotnictví.
ps2013-039-04-006-016.u8.p20.s5 Ochrana posuzovanou novelou zákona je stanovena jednak v § 74 odst. 3, jednak v § 73 odst. 3.
ps2013-039-04-006-016.u8.p20.s6 Z obojího vyplývá, že osobám podle § 73 odst. 3 se poskytují tyto údaje vždy, aniž by o tom rozhodoval statistický ústav.
ps2013-039-04-006-016.u8.p20.s7 To vyplývá ze slova "přístupný".
ps2013-039-04-006-016.u8.p20.s8 Ostatním osobám se tyto údaje poskytují na žádost podle § 73 odst. 3.
ps2013-039-04-006-016.u8.p20.s9 Vzniká otázka, zda potenciální přístupnost těchto údajů v zákoně v podstatě neomezenému okruhu osob není totéž jako zveřejnění na internetových stránkách ministerstva, což však bylo označeno Ústavním soudem jako neslučitelné.
ps2013-039-04-006-016.u8.p20.s10 Pokud se týká osob, kterým se poskytují data podle § 74 odst. 3, není nikde v zákoně stanoveno, že údaje musí být poskytovány s ohledem na proporcionalitu zájmu žadatele, ani to není nijak garantováno, podobně jako v předchozím příkladu.
ps2013-039-04-006-016.u8.p21.s1 Dílčí závěr k příkladům.
ps2013-039-04-006-016.u8.p21.s2 Z prozkoumání dvou náhodně vybraných jednotlivých osobních údajů - jen dvou - vyplývá, že zákon dostatečně nechrání informační sebeurčení osob, a to dokonce ani v případě citlivých údajů.
ps2013-039-04-006-016.u8.p21.s3 Je to způsobeno tím, že ochrana jednotlivých údajů není zpracována do zákona specificky, ale že údaje jsou zcela nevhodně legislativně sdruženy tak, že nemohou být jako jednotlivé zvlášť legislativně ochráněny, a to ani údaje citlivé.
ps2013-039-04-006-016.u8.p21.s4 Rovněž osoby, které budou povolovat přístup do registru, nemají nijak stanovenu povinnost posuzovat proporcionalitu posuzování osobních údajů jiným osobám vzhledem k informačnímu sebeurčení osob, což vyžaduje Ústavní soud.
ps2013-039-04-006-016.u8.p22.s1 C. Posouzení koncepce správce a provozovatele NZIS z hlediska výkonu veřejné moci.
ps2013-039-04-006-016.u8.p22.s2 Ze zákona nově vyplývá, že správcem databáze NZIS bude organizační složka státu, tedy ÚZIS, Ústav pro zdravotnické informace a statistiku.
ps2013-039-04-006-016.u8.p22.s3 Ta bude vykonávat státní správu v oblasti Národního zdravotního informačního systému.
ps2013-039-04-006-016.u8.p22.s4 Z tohoto hlediska je zákon novelou změněn a poněkud zpřesněn, čímž se zpřesňuje okruh osob s přímým přístupem k datům.
ps2013-039-04-006-016.u8.p22.s5 Nejasné však je, a to zdůrazňuji, jaké bude postavení technického provozovatele.
ps2013-039-04-006-016.u8.p22.s6 Vzhledem k tomu, že toto není v zákoně vůbec zmíněno, nemůže být ochrana ohledně provozovatele a ohledně zaměstnanců provozovatele v tomto posudku nijak posouzena, proto je považována za chybějící.
ps2013-039-04-006-016.u8.p22.s7 Ochrana osobních údajů je základním právem stanoveným Listinou.
ps2013-039-04-006-016.u8.p22.s8 Omezení i jiná manipulace se základními právy jsou možné pouze zákonem a na základě zákona, jak to stanoví článek 4 odst. 2 Listiny.
ps2013-039-04-006-016.u8.p22.s9 Z tohoto hlediska je třeba konstatovat, že by bylo vhodné, aby bylo v zákoně právní postavení provozovatele a jeho zaměstnanců specifikováno tak, jak to výslovně vyžaduje zákon o ochraně osobních údajů.
ps2013-039-04-006-016.u8.p23.s1 D. Přístup subjektu k údajům o vlastní osobě, tzn. o pacientovi.
ps2013-039-04-006-016.u8.p23.s2 Zákon o ochraně osobních údajů č. 101/2000 Sb. stanoví o zpracování citlivých údajů následující: Je přípustné zpracovávat citlivé údaje bez souhlasu subjektu údajů, pokud se jedná o zpracování při zajišťování zdravotní péče, ochrany veřejného zdraví, zdravotního pojištění a výkon státní správy v oblasti zdravotnictví podle zvláštního zákona nebo se jedná o posuzování zdravotního stavu v jiných případech stanovených zvláštním zákonem.
ps2013-039-04-006-016.u8.p23.s3 Tato výjimka tedy zdravotní databázi pokrývá v rozsahu zvláštního zákona.
ps2013-039-04-006-016.u8.p23.s4 Zároveň není nutné subjekt údajů informovat o tom, že jsou jeho údaje zpracovávány, protože o zpracování údajů, které správci ukládá zvláštní zákon, nebo je takových osobních údajů třeba k uplatnění práv a povinností vyplývajících ze zvláštního zákona, není nutno subjekt údajů informovat.
ps2013-039-04-006-016.u8.p23.s5 Subjekt údajů ale právo na přístup k informacím o zpracování jeho osobních údajů.
ps2013-039-04-006-016.u8.p23.s6 To je uvedeno v § 12 zákona 101/2000 Sb.
ps2013-039-04-006-016.u8.p24.s1 Z posuzovaného zákona nevyplývá, že by měl subjekt údajů, tedy pacient, přístup ke všem svým datům, osobním údajům, které jsou podle zákona zpracovávány.
ps2013-039-04-006-016.u8.p24.s2 Tento aspekt by měl být do částí zákona, které jej nereflektují, doplněn, jinak není možno dostát základům informačního sebeurčení osob podle principů zmíněných v nálezu uvedenému výše.
ps2013-039-04-006-016.u8.p25.s1 E. Ochrana vzhledem k technické specifikaci.
ps2013-039-04-006-016.u8.p25.s2 Zákon chránící osobní údaje, § 13 a následující zákona č. 101/2000 Sb., stanoví, že správce a zpracovatel jsou povinni přijmout taková opatření, aby nemohlo dojít k neoprávněnému nebo nahodilému přístupu k osobním údajům, k jejich změně, zničení nebo ztrátě, neoprávněným přenosům, k jejich jinému neoprávněnému zpracování, jakož i k jinému zneužití osobních údajů.
ps2013-039-04-006-016.u8.p25.s3 Tato povinnost platí i po ukončení zpracování osobních údajů.
ps2013-039-04-006-016.u8.p25.s4 Aby mohla být databáze NZIS vytvořena, je třeba zákonem přijmout parametry technické konkretizace ochrany dat, jinak nemůže zákonodárce nijak posoudit, zda je zabezpečení dostatečné.
ps2013-039-04-006-016.u8.p25.s5 V okamžiku, kdy není způsob zabezpečení zřejmý, je možno místo toho aspoň v zákoně uvést základní dosažitelné parametry, které by dovolily technickou ochranu zákonodárcem posoudit.
ps2013-039-04-006-016.u8.p26.s1 F. Celkový závěr.
ps2013-039-04-006-016.u8.p26.s2 Novelizovaný zákon upravuje lépe než dosavadní znění celkový účel NZIS.
ps2013-039-04-006-016.u8.p26.s3 Ani po novele však nejsou některé parametry ochrany základních práv informačního sebeurčení osoby v zákoně dostatečně specifikovány, jak to vyžaduje ve výše uvedeném nálezu Ústavní soud.
ps2013-039-04-006-016.u8.p26.s4 Zákon zůstává do značné míry málo precizním rámcem, který umožňuje vytvoření jakéhokoliv národního zdravotnického informačního systému.
ps2013-039-04-006-016.u8.p26.s5 Z tohoto důvodu je jeho znění určitým obcházením pravomocí zákonodárce, který je povinen ochranu osobních údajů, která je základním lidským právem, sám vzhledem k Listině garantovat a zákonem pozitivně upravit.
ps2013-039-04-006-016.u8.p26.s6 Kromě toho novela a zákon jako celek dílčí s ústavním pořádkem neslučitelné nedostatky, na které je poukazováno výše.
ps2013-039-04-006-016.u8.p26.s7 Vzhledem k citovanému nálezu Ústavního soudu, který je k NZIS implicitně velmi kritický, doporučujeme buď výše vyjmenované aspekty přepracovat, nebo připravit zvláštní zákon o přípravě NZIS, který by umožnil práce na vytvoření systému a na specifikaci jeho ochranných prvků a který by přitom neohrozil osobní údaje dotčených osob.
ps2013-039-04-006-016.u8.p26.s8 Po vytvoření kostry databáze by mohl být přijat definitivní zákon, který by ochranu v zákoně podrobně upravil a umožnil systém naplnit bez ohrožení základního lidského práva.
ps2013-039-04-006-016.u8.p26.s9 Tento legislativní postup by byl bezpečnější i pro zpracovatele NZIS, který je vzhledem k nedostatkům zákona v současnosti vystaven nebezpečí, že NZIS nebo některá jeho část bude Ústavním soudem zrušena.
ps2013-039-04-006-016.u8.p26.s10 Naproti tomu je zřejmé, že vzhledem ke stanovenému účelu je celkový záměr NZIS z hlediska doporučení Ústavního soudu o veřejných statcích potřebný a že celkový záměr zavedení systému parametry ústavní slučitelnosti nevykazuje.
ps2013-039-04-006-016.u8.p26.s11 Ale to je záměr, nikoliv provedení zákona.
ps2013-039-04-006-016.u8.p27.s1 jsem dostal i stanovisko zdravotních pojišťoven sdružených ve Svazu zdravotních pojišťoven, které je k tomuto návrhu negativní.
ps2013-039-04-006-016.u8.p27.s2 V zásadě jsem byl ujištěn, že zdravotní pojišťovny byly účastny připomínkového řízení, přesto se však zdravotní pojišťovny vyjádřily, že není třeba vytvářet novou databázi a že je možné využít údaje, které jsou ve zdravotních pojišťovnách, a že ministerstvo, případně ÚZIS, si tyto informace může z těchto pojišťoven vzít.
ps2013-039-04-006-016.u8.p27.s3 Není důvod vytvářet novou databázi a navíc ji spojovat s rodnými čísly.
ps2013-039-04-006-016.u8.p27.s4 Pro nový systém DRG není potřebné spojovat konkrétní zdravotnické údaje s rodnými čísly.
ps2013-039-04-006-016.u8.p27.s5 Klinické informace pro klasifikaci případu, pro zařazení do DRG skupiny, zde jsou s datovým zdrojem data předávána do zdravotních pojišťoven, takzvané k-dávky.
ps2013-039-04-006-016.u8.p27.s6 Dále ekonomické parametry vybraných referenčních nemocnic pro nastavení relativních vah.
ps2013-039-04-006-016.u8.p27.s7 To je, co je nutné pro nový systém DRG restart.
ps2013-039-04-006-016.u8.p28.s1 se pokusím shrnout, co jsem se vám zde snažil říct z citace.
ps2013-039-04-006-016.u8.p28.s2 U Ústavního soudu musí případný stěžovatel vyhrát s jasným argumentem, že zákon musí ochranu skutečně upravovat, nemůže to být popsáno například ve vyhláškách nebo v jiných podzákonných předpisech.
ps2013-039-04-006-016.u8.p28.s3 Je to ochrana parlamentu a jeho pravomocí, to si prosím, vážené kolegyně a vážení kolegové, uvědomte.
ps2013-039-04-006-016.u8.p28.s4 Pokud zákon schválíte, umožníte vznik jakékoliv databáze, jakékoliv podoby národního zdravotnického systému.
ps2013-039-04-006-016.u8.p28.s5 Pokud zákon nabude účinnosti, dojde k propojení databází s rodnými čísly, aniž by bylo zřejmé, jak je zajištěna ochrana dat se všemi riziky pro 10 milionů občanů.
ps2013-039-04-006-016.u8.p28.s6 Zákon, ve kterém je Národní zdravotnický informační systém v současné době zakotven, sice platí od 1. dubna 2011, ale v praxi tento systém nefunguje, takže ochrana dat nemůže být posouzena, když není.
ps2013-039-04-006-016.u8.p28.s7 Když není propojený systém, není ani jeho ochrana.
ps2013-039-04-006-016.u8.p29.s1 Moje doporučení Sněmovně, v podrobné rozpravě navrhuji sněmovní tisk 614 zamítnout.
ps2013-039-04-006-016.u8.p29.s2 Nemohu již vrátit předkladateli k dopracování, to bylo možné pouze v prvním čtení.
ps2013-039-04-006-016.u8.p30.s1 Co dál se záměrem?
ps2013-039-04-006-016.u8.p30.s2 Přepracovat stávající část zákona č. 372/2012 Sb., o NZIS a zdravotnických registrech, s ohledem na důslednou ochranu lékařského tajemství a soukromí pacientů informačních společností, a to ve spolupráci s Českou lékařskou komorou jako profesní organizací dbající na etiku výkonu lékařské profese.
ps2013-039-04-006-016.u8.p31.s1 Za třetí.

Text viewDownload CoNNL-U