|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-12-22 ps2013-038-01-000-000 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Date2015-12-22
Meetingps2013/038
Agenda Itemps2013/038/000
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/038schuz/s038001.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 661 • previousnext

ps2013-038-01-000-000.u8.p3.s2 Když si porovnáme okolní země, velmi často se to porovnává, tak na Slovensku je to 188 hodin, v Polsku 278 hodin, v Německu 218 hodin, Rakušané 166 hodin, Maďaři 277 hodin, a my, připomínám, dneska 405, a to chystáte dva administrativně velmi náročné projekty, kontrolní hlášení a elektronickou evidenci tržeb.
ps2013-038-01-000-000.u8.p4.s1 Je třeba říct, že podle studie, která porovnává náklady na zisku, které tvoří všechny daně, tak v loňském roce, resp. v letošním roce proti loňskému roku se to zvýšilo o 2 procentní body, takže z podílu na zisku je to více než 50 %, které podnikatelé v ČR zaplatí.
ps2013-038-01-000-000.u8.p4.s2 A aby to bylo úplně jasné, porovnává se středně velká firma, její daňové povinnosti, a je tam zahrnuta daň ze zisku, korporátní daně, sociální příspěvky, daně, které platí zaměstnavatel za svého zaměstnance, majetkové daně, daň z převodu nemovitostí, daň z dividend, daň z kapitálového majetku, daň z finančních transakcí, daně, spojené se sběrem odpadů, silniční daně a další menší daně.
ps2013-038-01-000-000.u8.p4.s3 tento dlouhý výčet ukazuje, kolik daňových povinností máme.
ps2013-038-01-000-000.u8.p5.s1 Pokud budeme v tom trendu pokračovat, to znamená on-line hotovostní operace a kontrolní hlášení o bezhotovostních operacích, tak logickým krokem by bylo, aby ve všech firmách účetnictví vedl zaměstnanec Ministerstva financí.
ps2013-038-01-000-000.u8.p5.s2 Bylo by to asi nejlepší.
ps2013-038-01-000-000.u8.p5.s3 On by mohl posílat i to kontrolní hlášení každý den, nebyly by žádné starosti, bezesporu by to byli lidé, kteří jsou prověřeni Ministerstvem financí.
ps2013-038-01-000-000.u8.p5.s4 Ale nevím, jestli je to ta správná cesta, aby v každé firmě seděl státní zaměstnanec, který povede účetnictví a hlášení vůči státu.
ps2013-038-01-000-000.u8.p6.s1 Nevím, jestli všichni víte, dnes u DPH mnohé firmy podávají čtyři hlášení měsíčně, u měsíčních plátců.
ps2013-038-01-000-000.u8.p6.s2 To je samotné přiznání k dani z DPH, potom tzv. souhrnné hlášení, to se týká daňových plnění, která jsou přeshraniční, a potom revers charge na straně dodavatelů a revers charge na straně odběratelů.
ps2013-038-01-000-000.u8.p6.s3 Je zajímavé, že v boji s DPH v kontrolním hlášení mají být i faktury, daňové doklady v režimu revers charge, kde vlastně do DPH není.
ps2013-038-01-000-000.u8.p6.s4 Taková jistá nelogičnost.
ps2013-038-01-000-000.u8.p7.s1 Další výhradou jsou vysoké sankce.
ps2013-038-01-000-000.u8.p7.s2 Ty sankce jsou automatické, velmi to ovlivňuje i lidský faktor.
ps2013-038-01-000-000.u8.p7.s3 Stačí, když se účetní splete v jednom čísle faktury.
ps2013-038-01-000-000.u8.p7.s4 Je to chyba, i když na to přijde sama a bude to opraveno, tak ty sankce jsou poměrně vysoké.
ps2013-038-01-000-000.u8.p7.s5 To znamená, pořád budeme mít to riziko, že někdo opisuje deset znaků, číslo faktury, že to zadává i do účetního systému, a pokud se splete, na samotném přiznání k DPH se nic nestane, ta faktura bude v systému, daň bude odvedena, přesto hrozí vysoké sankce.
ps2013-038-01-000-000.u8.p8.s1 Chci mluvit o zneužití dat.
ps2013-038-01-000-000.u8.p8.s2 Stát tímto systémem dostane obrovské množství dat.
ps2013-038-01-000-000.u8.p8.s3 Slyšíme, že to bude pár desítek vybraných zaměstnanců, prověřených, s bezpečnostní prověrkou.
ps2013-038-01-000-000.u8.p8.s4 Ale snad nechce nikdo tvrdit, že pouze těchto pár desítek zaměstnanců bude provádět kontroly u všech daňových subjektů?
ps2013-038-01-000-000.u8.p9.s1 bych poprosil, koho to nezajímá, aby minimálně mlčel nebo hovořil někde jinde.
ps2013-038-01-000-000.u8.p9.s2 Děkuji, kolegové.
ps2013-038-01-000-000.u8.p9.s3 Ne prostřednictvím pana předsedajícího, pane ministře vnitra - a ministry můžeme oslovovat přímo.
ps2013-038-01-000-000.u8.p9.s4 Za prvé vyrušujete, za druhé pokud oslovuji konkrétního poslance.
ps2013-038-01-000-000.u8.p9.s5 Naučte se jednací řád, tu jste dva roky, mohl byste ho znát.
ps2013-038-01-000-000.u8.p9.s6 Teď pominu to, že mi někdo skáče do řeči a vyrušuje jak v základní škole.
ps2013-038-01-000-000.u8.p10.s1 Takže pokud ty finální kontroly budou provádět, a logicky, zaměstnanci jednotlivých poboček finančního úřadu, tak budou mít k dispozici ta data.
ps2013-038-01-000-000.u8.p10.s2 A jsou to mimořádně citlivá data.
ps2013-038-01-000-000.u8.p10.s3 Vzpomeňme si, minulý týden ministr financí říkal v debatě o EET: vždyť co, kdo nechce mít EET, tak nebere platby v hotovosti, může je dělat bezhotovostně a stát to nezajímá.
ps2013-038-01-000-000.u8.p10.s4 Zapomněl ale říct: ale jiným nástrojem, tímto, to stát zajímá.
ps2013-038-01-000-000.u8.p10.s5 Takže stát bude vědět úplně všechno.
ps2013-038-01-000-000.u8.p10.s6 Kdyby vláda navrhla kontrolní hlášení nebo vykazování pouze vybraných komodit, u kterých hrozí karuselové obchody, případně kdyby vláda stanovila nějaký limit obratu, tak z toho dostane statisíce malých plátců.
ps2013-038-01-000-000.u8.p10.s7 Nebo mi chcete tvrdit, že ti, kteří mají obrat jeden, dva, pět, deset nebo dvacet milionů ročně, jsou ti, kteří organizují karuselové podvody?
ps2013-038-01-000-000.u8.p10.s8 To přece není pravda.
ps2013-038-01-000-000.u8.p10.s9 A mluvím o obratu, nemluvím o platbě DPH, takže i kdyby to všechno bylo v 21 %, tak u toho desetimilionového obratu je to 2,1 mil., což je měsíčně méně než 200 tisíc.
ps2013-038-01-000-000.u8.p10.s10 Takže to opatření je bohužel plošné, zasáhne - a těch my se zastáváme - malé české plátce daně, kteří bezesporu plní své daňové povinnosti, kvůli těm, kteří podvádějí, a to nijak nezpochybňujeme, tak tu budou i oni mít zbytečnou administrativní náročnost.
ps2013-038-01-000-000.u8.p11.s1 Dalším argumentem je nepřipravenost podnikatelů.
ps2013-038-01-000-000.u8.p11.s2 Dneska jsem slyšel na různých tiskových konferencích, že to je největší informační kampaň Ministerstva financí v dějinách.
ps2013-038-01-000-000.u8.p11.s3 No teda!
ps2013-038-01-000-000.u8.p11.s4 Tak možná je největší, ale naprosto nedostatečná.
ps2013-038-01-000-000.u8.p11.s5 Všimněme si zajímavé časové shody.
ps2013-038-01-000-000.u8.p11.s6 Šestého listopadu jsme podali návrh zákona a za dva týdny, 20. listopadu, Ministerstvo financí odeslalo do datové schránky tzv. informační leták k zavedení kontrolního hlášení.
ps2013-038-01-000-000.u8.p11.s7 Doporučuji všem, kteří jste ho neviděli, abyste si ho přečetli.
ps2013-038-01-000-000.u8.p11.s8 Jedna A4, naprosto nesrozumitelná, bez jasného vysvětlení.
ps2013-038-01-000-000.u8.p11.s9 Že ta informovanost podnikatelů je velmi nízká, o tom svědčí i průzkumy, které udělala Hospodářská komora.
ps2013-038-01-000-000.u8.p11.s10 Je zajímavé, když Hospodářská komora relativně kladné stanovisko k EET, tak to slyším v každém druhém vystoupení vládních politiků.
ps2013-038-01-000-000.u8.p11.s11 V okamžiku, kdy Hospodářská komora říká: odložte kontrolní hlášení, tak najednou hlas Hospodářské komory není důležitý.
ps2013-038-01-000-000.u8.p12.s1 A poslední věc, to je to párování faktur.
ps2013-038-01-000-000.u8.p12.s2 Teď pominu to, že v tom systému budou i neplátci DPH, kteří logicky - logicky tím, že neplatí DPH, tak nemohou švindlovat s DPH.
ps2013-038-01-000-000.u8.p12.s3 Přesto jejich data, jejich (nesrozumitelné)faktury se v tom systému budou pravidelně objevovat.
ps2013-038-01-000-000.u8.p12.s4 Teď pominu to, že taková ta jednoduchá představa, že 25. všichni odevzdají kontrolní hlášení, nějaký centrální mozek lidstva to zpracuje a 28. listopadu nám vypadnou faktury, které nejsou spárované, naráží na realitu.
ps2013-038-01-000-000.u8.p12.s5 Za prvé máme měsíční plátce a kvartální plátce.
ps2013-038-01-000-000.u8.p12.s6 tady může být rozdíl čtyři měsíce v tom párování.
ps2013-038-01-000-000.u8.p12.s7 Pak samozřejmě máme případ, kdy faktura přijde třetího v měsíci, subjekt, který ji vystavil, ji - protože ji poslal 31. - např. v daňovém zúčtování za leden, ale ten, který to přijal, to samozřejmě logicky podle zákona za únor.
ps2013-038-01-000-000.u8.p12.s8 Je to prostě pravda.
ps2013-038-01-000-000.u8.p13.s1 Poprosím paní poslankyni, pokud chce vystoupit, se přihlásí do rozpravy.
ps2013-038-01-000-000.u8.p13.s2 To bohužel její kolegové neumožní, protože vím, že nechcete schválit program, takže vy z řad vládních poslanců, kteří chcete něco říct, nebudete mít šanci.
ps2013-038-01-000-000.u8.p13.s3 Pokud chcete něco říct, přesvědčete své předsedy klubů, aby se normálně schválil program a mohli jsme o tom debatovat.
ps2013-038-01-000-000.u8.p14.s1 Takže tohle jsou čtyři základní připomínky - administrativní náročnost, nepřipravenost, vysoké sankce a možnost zneužití dat.
ps2013-038-01-000-000.u8.p14.s2 A teď k účinnosti.
ps2013-038-01-000-000.u8.p14.s3 Zase jsem slyšel, jak se to nedá stihnout k 1. lednu.
ps2013-038-01-000-000.u8.p14.s4 No ale první daňové přiznání, první kontrolní hlášení se bude odevzdávat kdy?
ps2013-038-01-000-000.u8.p14.s5 Vítězný únor 2016 - 25. února 2016.
ps2013-038-01-000-000.u8.p14.s6 Když vláda nestihla včas projednat daň z příjmů, tak říkala: není problém, že to nebude schváleno do konce roku, ale účinnost bude od 1. ledna.
ps2013-038-01-000-000.u8.p14.s7 Takže nemůžete argumentovat tím, že se to nestihne.
ps2013-038-01-000-000.u8.p14.s8 Kdyby byla vůle, tak se to stihne.
ps2013-038-01-000-000.u8.p15.s1 My v této chvíli navrhujeme odklad o rok.
ps2013-038-01-000-000.u8.p15.s2 Pokud byste to schválili, tak ten rok můžeme debatovat o tom, jak bychom ten nástroj lépe zacílili, aby nebyl plošný, aby byl jenom na vybrané segmenty trhu a s nějakou předem určenou vydiskutovanou výší obratu.
ps2013-038-01-000-000.u8.p15.s3 Jinak skutečně přidáváte další a další hodiny administrativní náročnosti všem, kteří to budou muset dělat.
ps2013-038-01-000-000.u8.p15.s4 A zkuste si představit ty malé firmy, se pořád nedíváte pohledem velké firmy, která tým právníků, tým ekonomů, které mají jednu účetní, jak krátké tam jsou lhůty a jak drakonické sankce tam jsou, pokud náhodou dojde k nedodržení lhůty.
ps2013-038-01-000-000.u8.p15.s5 A i to, že člověk sám něco opraví, sám, bez toho, že by stát musel cokoli dělat, a ještě za to bude státu platit - nevím, jestli ten princip...
ps2013-038-01-000-000.u8.p15.s6 Ale i ten návrh zákona spadá do základní filozofie, se kterou tato vláda přistupuje zejména k drobným podnikatelům, živnostníkům.
ps2013-038-01-000-000.u8.p15.s7 Všichni jsou sprostí podezřelí a budou se pravidelně vyviňovat a dokazovat, že jsou nevinní.
ps2013-038-01-000-000.u8.p16.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-038-01-000-000.u9.p1.s1 Děkuji panu předsedovi.
ps2013-038-01-000-000.u9.p1.s2 Další s přednostním právem je předseda TOP 09 Miroslav Kalousek.
ps2013-038-01-000-000.u9.p1.s3 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-038-01-000-000.u10.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-038-01-000-000.u10.p1.s2 Vážená vládo, dámy a pánové, předřečníci mi do značné míry usnadnili situaci, protože tady poměrně přehledně uvedli důvody, pro které se domníváme, že tento zákon by neměl platit od vítězného února 2016.
ps2013-038-01-000-000.u10.p1.s3 My jsme se domnívali, že by neměl platit vůbec, ale rozhodně to není připraveno tak, aby to mohlo úspěšně od 25. února fungovat.
ps2013-038-01-000-000.u10.p1.s4 vás nechci v adventním čase zdržovat tím, že tady budu opakovat vše, co jsem říkal k tomuto návrhu zákona, když jsme ho projednávali.
ps2013-038-01-000-000.u10.p1.s5 Vysoké sankce, naprosto nevyvážená mocenská pozice ze strany státu vůči podnikatelům a naprosto kratší konec provazu ze strany podnikatelů vůči státu, se jedná o sankce, se jedná o lhůty, se jedná o práva či povinnosti či se jedná o uvalení odpovědnosti za nějaký proces, který nemohou ovlivnit.
ps2013-038-01-000-000.u10.p2.s1 Například jste schválili, že podnikatel odpovídá za doručení kontrolního hlášení, nikoli za odeslání.
ps2013-038-01-000-000.u10.p2.s2 Jak to může ovlivnit ten proces?
ps2013-038-01-000-000.u10.p2.s3 Zatímco stát samozřejmě plní svoji povinnost v okamžiku odeslání, nikoliv v okamžiku doručení.
ps2013-038-01-000-000.u10.p2.s4 To je jenom takový malý příklad naprosto nesmyslně nevyvážené pozice.
ps2013-038-01-000-000.u10.p3.s1 To všechno jsem tu říkal, moji kolegové také, a přes všechny tyhle argumenty, které obsahují argumenty Hospodářské komory, Asociace malých a středních podnikatelů, Komory daňových poradců, troufnu si říci, že jste byli hluší a slepí a nebo jste měli nějaké jiné priority než tyto argumenty a tento zákon se stal platnou součástí právního řádu.
ps2013-038-01-000-000.u10.p4.s1 Nicméně během toho roku, kdy jsme takhle argumentovali marně, se přece jenom stalo několik věcí, které stojí za úvahu a za varování, zda by měl skutečně ten zákon vstoupit v účinnost ve stanoveném datu.
ps2013-038-01-000-000.u10.p4.s2 Jedná se především o diskusi o možném zneužití dat.
ps2013-038-01-000-000.u10.p4.s3 si troufnu tvrdit, že data, která dnes Finanční správa k dispozici kolem DPH, jsou dostatečná po legislativních změnách, kterých se dosáhlo v letech 2010 2012 a které také trošku zvýšily administrativní náročnost, ale naprosto nepatrně.
ps2013-038-01-000-000.u10.p4.s4 Těch dat je tolik, že je pro Finanční správu složité zpracovat je plošně.
ps2013-038-01-000-000.u10.p4.s5 Může se v nich orientovat pouze selektivně.
ps2013-038-01-000-000.u10.p4.s6 Bude-li jich mít stokrát více, což v případě kontrolního hlášení nastane, pak je naprosto vyloučené, aby je zpracovávala plošně.
ps2013-038-01-000-000.u10.p4.s7 Opravdu dojde jenom k selektivnímu výběru a na konci je realizace hrozby, na kterou jsme upozorňovali, a to je zneužití dat.
ps2013-038-01-000-000.u10.p5.s1 A během toho roku pan ministr financí sám několikrát osobně veřejně prokázal, že zneužívá již ta data, která jsou teď k dispozici.
ps2013-038-01-000-000.u10.p5.s2 Uvedu malý příklad.
ps2013-038-01-000-000.u10.p5.s3 Pan ministr, a je to dohledatelné, zde na mikrofon několikrát prohlásil při diskusi o elektronické evidenci tržeb, že Vietnamci neplatí daně.
ps2013-038-01-000-000.u10.p5.s4 Jako bývalý ministr financí dobře vím, že je možné, aby ministr financí konstatoval, že k velkým daňovým únikům dochází v těch či oněch sektorech, že k velkým daňovým únikům dochází v oblasti stavebnictví nebo pohostinství.
ps2013-038-01-000-000.u10.p5.s5 Ale neexistuje mechanismus, jak legálně se dostat k placení či neplacení daní z hlediska národnosti.

Text viewDownload CoNNL-U