|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-12-16 ps2013-036-10-001-214 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

214. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 416/5/ - vrácený Senátem

Date2015-12-16
Meetingps2013/036
Agenda Itemps2013/036/214
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/036schuz/s036324.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1188 • previousnext

ps2013-036-10-001-214.u1.p1.s1 214.
ps2013-036-10-001-214.u1.p1.s2 Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 416/5/ - vrácený Senátem
ps2013-036-10-001-214.u1.p2.s1 Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacím návrhem.
ps2013-036-10-001-214.u1.p2.s2 Jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 416/6.
ps2013-036-10-001-214.u1.p2.s3 Prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš.
ps2013-036-10-001-214.u1.p2.s4 A znovu prosím sněmovnu o klid...
ps2013-036-10-001-214.u1.p2.s5 Děkuji.
ps2013-036-10-001-214.u1.p3.s1 Pane ministře, máte slovo.
ps2013-036-10-001-214.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-036-10-001-214.u2.p1.s2 Vážená paní předsedající, vážené dámy, vážení pánové, předmětem dnešního projednávání je vládní návrh novely zákona o rozpočtovém určení daní, sněmovní tisk 416.
ps2013-036-10-001-214.u2.p2.s1 Jak jste již všichni obeznámeni, předmětem návrhu je zvýšení procentuálního podílu, kterým se kraje podílejí na výnosu daně z přidané hodnoty ze 7,86 % na 8,92 %, a to s účinností od 1. ledna 2016.
ps2013-036-10-001-214.u2.p2.s2 Změna zůstává v příloze číslo 1, podle níž se na vymezené části výnosu podílí jednotlivé kraje ČR.
ps2013-036-10-001-214.u2.p3.s1 Návrh novely projednal Senát na své schůzi dne 3. 12. 2015 a přijal k němu pozměňovací návrh, který se týká rozpočtového určení daní obcí.
ps2013-036-10-001-214.u2.p3.s2 Podstatou pozměňovacího návrhu je navýšení podílu obcí na DPH na 21,4 % a paralelní zrušení 30procentního podílu obcí na dani z příjmu fyzických osob z přiznání, který je obci alokován podle trvalého bydliště osoby podávající daňové přiznání.
ps2013-036-10-001-214.u2.p3.s3 Účinnost těchto opatření se navrhuje od 1. ledna 2017.
ps2013-036-10-001-214.u2.p3.s4 Jedná se kompromisní variantu, která nespočívá pouze v prostém navýšení podílu obcí na DPH, což bylo obsahem pozměňovacích návrhů předložených v průběhu projednávání tohoto tisku jak na půdě Poslanecké sněmovny, tak i v Senátu.
ps2013-036-10-001-214.u2.p3.s5 Pozměňovací návrh přijatý Senátem navíc ruší problematický parametr současného systému rozpočtového určení daní, a to 30procentní podíl obcí na daní z příjmu fyzických osob z přiznání.
ps2013-036-10-001-214.u2.p4.s1 Příjmem tohoto podílu měly být obce motivovány k tvorbě vhodných podmínek pro rozvoj podnikání.
ps2013-036-10-001-214.u2.p4.s2 V průběhu času z důvodu přijímání různých legislativních změn však tento parametr přestal plnit svou funkci, což mohu dokumentovat na následujících údajích.
ps2013-036-10-001-214.u2.p4.s3 Pouze 23 % obcí mělo v roce 2014 nárok na prostředky z 30procentní daně z příjmu fyzických osob v přiznání.
ps2013-036-10-001-214.u2.p4.s4 77 % obcí nemělo být na podílu DPPO z přiznání převedeno nic, respektive Finanční správa v počátku roku podíl obcím převedla, ale ke konci roku jej z důvodu přetrvávajícího negativního salda kompenzovala z jiných sdílených daní.
ps2013-036-10-001-214.u2.p5.s1 Došlo i k poklesu inkasa daně, na kterou je tento podíl navázán.
ps2013-036-10-001-214.u2.p5.s2 Provedená analýza navíc ukázala, že inkaso z této daně nejen že meziročně klesá, ale na úrovni jednotlivých obcí vykazuje jeho výnos značnou volatilitu, je již nepredikovatelný, a tudíž pro rozpočtové účely obcí naprosto nevhodný.
ps2013-036-10-001-214.u2.p5.s3 Ministerstvo financí proto s pozměňovacím návrhem souhlasí a dovoluje si vás rovněž požádat o jeho podporu.
ps2013-036-10-001-214.u2.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-036-10-001-214.u3.p1.s1 Děkuji, pane ministře.
ps2013-036-10-001-214.u3.p1.s2 Táži se zpravodajů, především garančního výboru pana poslance Volného, zda se chce vyjádřit.
ps2013-036-10-001-214.u3.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-036-10-001-214.u4.p1.s1 Paní předsedající, kolegové, kolegyně.
ps2013-036-10-001-214.u4.p1.s2 Tento bod uvedl pan ministr financí.
ps2013-036-10-001-214.u5.p1.s1 Pane poslanče, se omlouvám, ale opravdu ten hluk je velký.
ps2013-036-10-001-214.u6.p1.s1 se připojuji k podpoře senátního návrhu.
ps2013-036-10-001-214.u6.p1.s2 Děkuji.
ps2013-036-10-001-214.u7.p1.s1 Ano, děkuji.
ps2013-036-10-001-214.u7.p1.s2 Táži se zpravodajky dalšího výboru, výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, paní poslankyně Věry Kovářové, zda se chce vyjádřit.
ps2013-036-10-001-214.u7.p1.s3 Nechce.
ps2013-036-10-001-214.u7.p1.s4 Dobrá.
ps2013-036-10-001-214.u7.p1.s5 Otevírám tedy rozpravu a v rozpravě jako první vystoupí pan senátor Martínek.
ps2013-036-10-001-214.u7.p1.s6 Prosím, aby se připravili další poslanci.
ps2013-036-10-001-214.u7.p1.s7 Prosím, máte slovo.
ps2013-036-10-001-214.u8.p1.s1 Děkuji, paní místopředsedkyně.
ps2013-036-10-001-214.u8.p1.s2 Vážené kolegyně poslankyně, kolegové poslanci, je mi ctí, že mohu před vás předstoupit s návrhem zákona, kterým se zabýval Senát ČR a který vám vrátil k novému projednání.
ps2013-036-10-001-214.u8.p1.s3 Senát k tomu přistoupil z následujících důvodů.
ps2013-036-10-001-214.u8.p1.s4 Za prvé Senát přivítal zvýšení daňových příjmů pro kraje z DPH a přijal je bez námitek.
ps2013-036-10-001-214.u8.p1.s5 Za druhé po rozsáhlé debatě navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR zvýšit taktéž daňové příjmy pro města a obce, a proto byl nucen vrátit zákon zpět k novému projednání.
ps2013-036-10-001-214.u8.p1.s6 Pozměňovací návrh, který byl nakonec přijat Senátem, zvyšuje podíl daní obcí na DPH z 21,4 (?) na 21,4 % v kombinaci se zrušením podílu obcí na 30 % daně z příjmu fyzických osob z přiznání, které je alokován dle trvalého bydliště osoby podávající daňové přiznání.
ps2013-036-10-001-214.u8.p1.s7 Tato změna je odložena s účinností od 1. 1. 2017.
ps2013-036-10-001-214.u8.p1.s8 Celkový přínos pro obce z tohoto opatření by se měl v nejbližších letech pohybovat mezi jednou jednou a půl miliardou korun.
ps2013-036-10-001-214.u8.p2.s1 Opatření, které ruší příjem 30 % podílu na dani fyzických osob z podnikání, reaguje na skutečnost, že přijímání různých daňových úlev, odpočtů prakticky výrazným způsobem snížilo výběr této daně, takže máme-li porovnávat v minulých letech, tak z původního výběru zhruba asi osmi miliard je dnes výběr zhruba na jedné miliardě korun.
ps2013-036-10-001-214.u8.p2.s2 Navíc tato daň dlouhodobě, a kdo se tím dlouhodobě zajímá, tak , že je velmi nepravidelná, velmi špatně prognózovaná, prognózovatelná.
ps2013-036-10-001-214.u8.p2.s3 Tímto opatřením se také řeší jedna věc, která, musím říct, senátory velmi trápila, to je skutečnost, že v okamžiku, kdy, a týká se to, vážené kolegyně a kolegové, také vás, když podáváte daňové přiznání, kterým si dáváte například různé odpočty, které v průběhu roku dáváte, jako například různé dary, které dáváte různým sociálním a dalším institucím, a pak si požádáte o odpočet, tak paradoxní je, že to, co se vám vrací do vašich peněženek, tak jde pouze, nebo do této chvíle šlo pouze z kapes vlastní obce, ve které bydlíte.
ps2013-036-10-001-214.u8.p2.s4 Takže ten stav je natolik neutěšený, že se to týká prakticky 70 % obcí, a dokonce zhruba jedna třetina obcí je na tom tak, že nejenom že nevybírá žádné daně z této, nebo nedostává žádné příjmy z této daně, ale naopak díky těmto vratkám se ještě odebírají daně i z ostatních sdílených daní.
ps2013-036-10-001-214.u8.p2.s5 Takže je evidentní, že tahle situace se musí řešit.
ps2013-036-10-001-214.u8.p3.s1 Senát zároveň v doprovodném usnesení žádal vládu, aby v případě přijetí dalších úlev se touto situací zabývala a zabránila tomu, aby tyto úlevy snižovaly dále rozpočty obcím.
ps2013-036-10-001-214.u8.p3.s2 Z těchto důvodů doporučuji jménem Senátu Parlamentu ČR vrácený tisk ve znění pozměňovacího návrhu schválit.
ps2013-036-10-001-214.u8.p3.s3 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-036-10-001-214.u9.p1.s1 Děkuji, pane senátore, a prosím k mikrofonu paní poslankyni Kovářovou, která je řádně přihlášena do rozpravy, a po se připraví s přednostním právem místopředseda Sněmovny Gazdík.
ps2013-036-10-001-214.u9.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, ve výboru pro veřejnou správu se v průběhu projednávání tohoto tisku podařilo schválit pozměňovací návrh, který obcím a městům s účinností od 1. ledna 2016 navyšuje podíl na výnosu daně z přidané hodnoty na 21,4 %.
ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s3 Jejich rozpočty by si tak přilepšily o nějaké dvě miliardy korun, což sice není částka omračující, ale rozhodně ani částka zanedbatelná.
ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s4 Pan ministr financí Babiš s tímto návrhem po celou dobu projednávání nesouhlasil.
ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s5 Mrzelo to, protože jsem argumenty, se kterými tak činil, považovala za velmi slabé.
ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s6 Například že obce hospodaří dobře, že mají příliš peněz na účtech.
ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s7 Říkala jsem si, že pramení z toho, že pan ministr nemá vůbec žádnou komunální zkušenost, a proto odůvodněnost požadavku samospráv svým způsobem pochopitelně podceňuje.
ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s8 Přitom hlas bývalých nebo současných komunálních politiků hnutí ANO je natolik slabý, že nedokáže korigovat rozhodnutí nezkušeného pana ministra.
ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s9 Nebyl prostě nikdo, kdo by vykřikl: "Král, respektive ministr je nahý!"
ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s10 Nepřekvapilo to.
ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s11 Překvapilo by , kdyby tomu bylo naopak.
ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s12 Nicméně pak přišla opravdu neuvěřitelná zpráva.
ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s13 Ministr Babiš v Senátu podpořil pozměňovací návrh, který podíl obcí a měst navýší na 21,4 %.
ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s14 Zpětně si říkám, že ta zpráva byla příliš dobrá na to, aby byla pravdivá.
ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s15 A taky že pravdivá nebyla.
ps2013-036-10-001-214.u10.p1.s16 Nebo vlastně jen zčásti.
ps2013-036-10-001-214.u10.p2.s1 Po seznámení se s pozměňovacím návrhem, který vznikl horkou jehlou na Ministerstvu financí a který horní komora přijala, jsem pochopila, že pan ministr je v zásadě konzistentní.
ps2013-036-10-001-214.u10.p2.s2 Alespoň se svými dřívějšími postoji, které k otázce novely zákona o rozpočtovém určení daní v posledním roce uplatňuje.
ps2013-036-10-001-214.u10.p2.s3 Tyto postoje jsou směrem k požadavkům obcí odmítavé nevstřícné.
ps2013-036-10-001-214.u10.p2.s4 Pan ministr tak sice není konzistentní s tím, co svému hnutí vepsal do programu, ale vem to čert, to si stejně pamatuje jen málokdo.
ps2013-036-10-001-214.u10.p2.s5 Pro zájemce připomínám, že v programu hnutí ANO se hovoří o posilování rozpočtového určení daní pro obce a města a rušení národních dotačních titulů.
ps2013-036-10-001-214.u10.p2.s6 Nemohu si pomoci, ale mám za to, že v politické praxi je tento program poněkud přehlížen.
ps2013-036-10-001-214.u10.p3.s1 To jsem ale lehce odbočila.
ps2013-036-10-001-214.u10.p3.s2 Zkrátka pan ministr, který obcím přidat nechtěl, je konzistentní, protože navýšení na 21,4 %, a to ještě od 1. 1. 2017, jednak není žádná sláva a jednak není jasné, jestli vůbec o navýšení v jednotlivých případech půjde.
ps2013-036-10-001-214.u10.p3.s3 Proč?
ps2013-036-10-001-214.u10.p3.s4 Toto navýšení je kombinované se zrušením motivační složky 30 % výnosu daně z příjmu fyzických osob z podnikání, které obcím značnou část toho, o co se jejich příjmy navýší, zase odebere.
ps2013-036-10-001-214.u10.p3.s5 Můžeme se bavit o tom, o kolik přesně obce přijdou.
ps2013-036-10-001-214.u10.p3.s6 Jestli to bude 80 milionů, jedna miliarda, jedna miliarda 200 milionů nebo třeba mnohem víc.
ps2013-036-10-001-214.u10.p3.s7 To když se panu ministrovi podaří prosazovat některá navrhovaná opatření, ne že bych po tom zvlášť toužila, to musím přiznat.
ps2013-036-10-001-214.u10.p3.s8 Paradoxně čím úspěšnější v této oblasti pan ministr bude, tím méně si polepší obce.
ps2013-036-10-001-214.u10.p3.s9 Zlepšený výběr se projeví výhradně jen ve státním rozpočtu, což by z pohledu obcí samozřejmě bylo mrzuté.
ps2013-036-10-001-214.u10.p4.s1 Celá věc ještě jeden významný rozměr, na který jsem upozornila již výše.
ps2013-036-10-001-214.u10.p4.s2 I když v souhrnu budou v případě schválení senátního znění obce v plusu, některé z nich mohou zaznamenat propad, v jejich daňových příjmech se promítnou negativně.
ps2013-036-10-001-214.u10.p4.s3 se ptám, které obce to jsou, pane ministře.
ps2013-036-10-001-214.u10.p5.s1 Vyměnila jsem si několik e-mailů s panem ředitelem odboru financování územních rozpočtů Matejem.
ps2013-036-10-001-214.u10.p5.s2 Ve své poslední odpovědi uvedl následující: "Dobrý den.
ps2013-036-10-001-214.u10.p5.s3 Třicetiprocentní podíl obcí na výnosu daně z příjmu fyzických osob z přiznání představuje velmi nestabilní prvek v systému RUD.
ps2013-036-10-001-214.u10.p5.s4 V čase vykazuje značnou volatilitu, a to jak na celostátní úrovni, tak zejména na úrovni jednotlivých obcí.
ps2013-036-10-001-214.u10.p5.s5 Jeho finanční efekt je na úrovni jednotlivých obcí nepredikovatelný, protože meziroční změny v objemech, které předvedly konkrétním obcím finanční úřady, se pohybují v desítkách, ale i stovkách procent, a to směrem nahoru, tak i dolů.
ps2013-036-10-001-214.u10.p5.s6 Jinými slovy, jednotlivé obce mají na této složce RUD jeden rok relativně vyšší inkaso, zatímco následující rok podstatně nižší, nebo dokonce i záporné.
ps2013-036-10-001-214.u10.p5.s7 Záleží, kolik zaměstnanců si podá daňové přiznání, zda nezkrachuje nějaký živnostník nebo zda se naopak do obce nepřistěhuje například ředitel velké mezinárodní firmy a neodvede tam například daň z dividend.
ps2013-036-10-001-214.u10.p5.s8 Exaktní číslo dopadu proto nelze spočítat, což je vlastně jeden z důvodů, proč je vhodné tento nestabilní prvek ze systému odstranit."

Text viewDownload CoNNL-U