|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-12-09 ps2013-036-06-003-152 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

152. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 613/ - třetí čtení

Date2015-12-09
Meetingps2013/036
Agenda Itemps2013/036/152
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/036schuz/s036214.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 320 • previousnext

ps2013-036-06-003-152.u1.p1.s1 152.
ps2013-036-06-003-152.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 613/ - třetí čtení
ps2013-036-06-003-152.u1.p2.s1 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujala v zastoupení navrhovatele ministryně školství mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová a zpravodaj garančního výboru pan poslanec Jeroným Tejc.
ps2013-036-06-003-152.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 613/3, doručeny byly dne 27. listopadu 2015.
ps2013-036-06-003-152.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 613/4.
ps2013-036-06-003-152.u1.p3.s1 Táži se paní navrhovatelky, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy.
ps2013-036-06-003-152.u1.p3.s2 Není tomu tak.
ps2013-036-06-003-152.u1.p3.s3 Otevírám tedy rozpravu, do které eviduji dvě přihlášky.
ps2013-036-06-003-152.u1.p3.s4 První přihlášku pan poslanec Jan Klán a připraví se paní poslankyně Jana Hnyková.
ps2013-036-06-003-152.u1.p3.s5 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-036-06-003-152.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-036-06-003-152.u2.p1.s2 Dobrý den, vážený pane místopředsedo, vládo, dámy a pánové.
ps2013-036-06-003-152.u2.p1.s3 Opět se dostáváme k určitém evergreenu, kterým je zákon o státní službě.
ps2013-036-06-003-152.u2.p1.s4 Konkrétně v tomto případě o zahraniční službě.
ps2013-036-06-003-152.u2.p1.s5 Na úvod je potřeba zmínit, že každý zákon je obecnou regulující normou.
ps2013-036-06-003-152.u2.p1.s6 Ideální zákon je tedy takový, který nedefinuje výjimky.
ps2013-036-06-003-152.u2.p1.s7 Jsou-li výjimky nutné, pak by měly být definovány v předmětném určení zákona.
ps2013-036-06-003-152.u2.p1.s8 V tomto případě, o kterém se tady bavíme, je vlastně věk 70 let.
ps2013-036-06-003-152.u2.p1.s9 Ta hranice 70 let odchodu ze státní služby.
ps2013-036-06-003-152.u3.p1.s1 se omlouvám, pane poslanče, že vám vstupuji do vaší řeči.
ps2013-036-06-003-152.u3.p1.s2 Ale poprosím vás opět, kolegyně a kolegové, o klid a o ztišení!
ps2013-036-06-003-152.u3.p1.s3 Prosím, pokračujte.
ps2013-036-06-003-152.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2013-036-06-003-152.u4.p1.s2 Takže bych pokračoval.
ps2013-036-06-003-152.u4.p1.s3 Jedná se o věk 70 let, kdy se odchází podle zákona o státní službě pryč.
ps2013-036-06-003-152.u4.p1.s4 My tady musíme vyřešit osud dvou velvyslankyň, paní Klausové a paní Filipi, kterým buď je, nebo bude 70 let do konce roku, a musely by tedy k 1. 1. 2016 opustit velvyslanectví.
ps2013-036-06-003-152.u4.p1.s5 Jedná se tedy o tyto dvě velvyslankyně.
ps2013-036-06-003-152.u4.p1.s6 Když se na to podívám, tak my vlastně, když tu výjimku zase dáme do toho služebního zákona, žádá to Ministerstvo zahraničních věcí, tak by potom mohlo přijít jakékoliv další ministerstvo a říct dobře, tak tu výjimku zrušme úplně nebo nedávejme tam žádný věk 70 let a může tam být třeba do sta let.
ps2013-036-06-003-152.u4.p2.s1 My jsme nad tím přemýšleli s odborníky, co s tím tedy udělat.
ps2013-036-06-003-152.u4.p2.s2 A jasně jsem tady navrhoval, že zahraniční služba by měla být upravena určitým prováděcím předpisem, a nikoliv vyjmutím ze zákona o státní službě.
ps2013-036-06-003-152.u4.p2.s3 Věk 70 let je opravdu problematický.
ps2013-036-06-003-152.u4.p2.s4 On to řeší pozměňovací návrh ústavněprávního výboru, kde v § 74 odst. 1 se na konci textu písmene h) doplňují slova: "To neplatí pro státního zaměstnance, který byl jmenován na služební místo vedoucího zastupitelského úřadu před dovršením věku 70 let.
ps2013-036-06-003-152.u4.p2.s5 V takovém případě skončí služební poměr státního zaměstnance dnem 31. prosince kalendářního roku, ve kterém byl odvolán ze služebního místa vedoucího zastupitelského úřadu."
ps2013-036-06-003-152.u4.p3.s1 Pokud bude přijat tento pozměňovací návrh, s tím tolik nemám problém, protože vyřešíme osud těch dvou velvyslankyní.
ps2013-036-06-003-152.u4.p3.s2 Ale mně nejde do hlavy, my to nestihneme do konce roku legislativním procesem prohnat, pravděpodobně, Senát a prezident - jak to tedy bude u těchto dvou velvyslankyní k 1. 1. 2016?
ps2013-036-06-003-152.u4.p3.s3 Jestli Ministerstvo zahraničních věcí připraven nějaký náhradní plán, jak je na těch zastupitelských úřadech jakoby udržet, protože budou muset vlastně odejít pryč?
ps2013-036-06-003-152.u4.p3.s4 Takže by zajímalo, jakým způsobem to Ministerstvo zahraničních věcí hodlá vyřešit, když to nestihneme přijmout, tuto novelu.
ps2013-036-06-003-152.u4.p4.s1 Ale se vrátím k tomu pozměňovacímu návrhu, který vlastně říká, že na zastupitelské úřady budou moci být jmenováni i lidé, kteří těsně před dovršením 70 let vlastně tam budou moci jít.
ps2013-036-06-003-152.u4.p4.s2 Mně to fakt přijde, že to bude určitá trafika pro ty lidi, protože ten požadavek je určitě trochu nesystémový a navíc zavání tím určitým trafikantským klientelismem a posiluje podle politizaci státní správy.
ps2013-036-06-003-152.u4.p4.s3 A služební zákon to přece nemá dělat, ten odpolitizovávat tu státní správu, to si tady musíme uvědomit.
ps2013-036-06-003-152.u4.p4.s4 jsem na to poukazoval mnohokrát při projednávání zákona o státní službě.
ps2013-036-06-003-152.u4.p4.s5 Takže když těch 70 let, ta výjimka, tam bude pro ty velvyslance, tak to bude podle problém a veřejnost to ponese nelibě, protože to bude opravdu vnímat tímto způsobem, že tam ty kamarády potom jaksi odsuneme těsně před věkem 70 let.
ps2013-036-06-003-152.u4.p4.s6 To je jedna věc.
ps2013-036-06-003-152.u4.p4.s7 Veřejnost to totiž vezme tak, že si předkladatelé připravují místa, jim voliči dají povel buď k odchodu, než nastane jejich fyzický odchod podle zákona o státní službě.
ps2013-036-06-003-152.u4.p4.s8 Takže ten věk 70 let, pokud by se neměl vztahovat na velvyslance, nechť to upravíme trochu jinak.
ps2013-036-06-003-152.u4.p4.s9 A minule tu bylo řečeno, že by zahraniční služba měla mít svůj vlastní zákon, ale říkám, spíš je upravena pouze tím prováděcím předpisem.
ps2013-036-06-003-152.u4.p5.s1 Nyní se ještě vrátím k jednotlivým načteným pozměňovacím návrhům, které zde byly načteny ve druhém čtení.
ps2013-036-06-003-152.u4.p5.s2 jsem říkal dobře, nemám problém s tím ústavněprávním pozměňovacím návrhem, který byl přijat na ÚPV, který řeší ten věk 70 let.
ps2013-036-06-003-152.u4.p5.s3 To je jedna věc, s tím nemám takový problém.
ps2013-036-06-003-152.u4.p5.s4 klidně pro něj ruku zvednu.
ps2013-036-06-003-152.u4.p5.s5 Ale pro celkový zákon hlasovat nebudu, protože buď budu osobně držet konzistenci se služebním zákonem, kdy jsem ukazoval, a tady jsem o tom mnohokrát diskutoval, že ten zákon je nedokonalý a že se brzy dočkáme jeho novelizace, a tohle je jen první novelizace, protože těch problémů se vyskytuje daleko víc.
ps2013-036-06-003-152.u4.p5.s6 Například v oblasti lékařství se vyskytuje problém u lékařské posudkové služby.
ps2013-036-06-003-152.u4.p5.s7 To je další věc.
ps2013-036-06-003-152.u4.p5.s8 A prý nás čeká příští rok obsáhlá novela služebního zákona, se na ni hrozně teď těším, protože opět vám ukážu, jak je to nesystémově nastaveno, a spíš se budeme vracet někam k politizaci státní správy než odpolitizování a dávání odborníků do státní služby.
ps2013-036-06-003-152.u4.p6.s1 Ale nyní ještě k těm pozměňovacím návrhům.
ps2013-036-06-003-152.u4.p6.s2 mám problém s pozměňovacími návrhy pana poslance Stanjury.
ps2013-036-06-003-152.u4.p6.s3 jsem to tady říkal minule.
ps2013-036-06-003-152.u4.p6.s4 Oni pořád, že chtějí nějakou prostupnost ze soukromé sféry do státní správy.
ps2013-036-06-003-152.u4.p6.s5 jsem proti tomu, aby ze soukromé sféry tam prostě někdo vstupoval, a jsem tady mnohokrát říkal, si stát vychovává své vlastní úředníky.
ps2013-036-06-003-152.u4.p6.s6 Mají to ve Francii, tak nevidím prostě problém, abychom to neměli my.
ps2013-036-06-003-152.u4.p6.s7 Takže prostupnost - jsem proti tomu.
ps2013-036-06-003-152.u4.p7.s1 Pokud jde o ty náměstky.
ps2013-036-06-003-152.u4.p7.s2 Náměstek politický, odborný náměstek.
ps2013-036-06-003-152.u4.p7.s3 Pokud bude mít politický náměstek jasně stanovenou agendu, tak existuje, ale samozřejmě musí ji mít stanovenou.
ps2013-036-06-003-152.u4.p7.s4 Jinak je to zase podle určitá jakoby trafika pro ty kamarády.
ps2013-036-06-003-152.u4.p8.s1 Pokud jde o problém tzv. regulátorů, což je tady v tomto případě Státní úřad pro jadernou bezpečnost, tak nejdřív že se vyjme ze služebního zákona, pak že tam zase zůstane a zase...
ps2013-036-06-003-152.u4.p8.s2 Dokonce i samotní představitelé Státního úřadu pro jadernou bezpečnost nevědí, jestli tam mají spadat, nebo nemají spadat.
ps2013-036-06-003-152.u4.p8.s3 Tak se někdo rozhodne, jestli ano, nebo ne.
ps2013-036-06-003-152.u4.p8.s4 Myslím, že ten případ regulátorů bude asi řešit poměrně novela služebního zákona, která přijít příští rok, protože pokud tam nemáme dnes hlavu šéfky Českého statistického úřadu, tak se to musí ještě upravovat i u těch ostatních regulátorů.
ps2013-036-06-003-152.u4.p9.s1 Ale pokud se vrátím k tomu předmětnému problému, který se týká opravdu velvyslankyň v současné době, tak se zamysleme opravdu nad tím, jestli potřebujeme mít stále více výjimek ve služebním zákoně, protože čím víc výjimek bude, tím to bude horší.
ps2013-036-06-003-152.u4.p9.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-036-06-003-152.u5.p1.s1 A vám děkuji za váš příspěvek.
ps2013-036-06-003-152.u5.p1.s2 Nyní poprosím další přihlášenou do rozpravy, je to paní poslankyně Jana Hnyková.
ps2013-036-06-003-152.u5.p1.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-036-06-003-152.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-036-06-003-152.u6.p1.s2 Vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi pár vět na závěr ve třetím čtení k mému pozměňovacímu návrhu k novele zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 613.
ps2013-036-06-003-152.u6.p2.s1 Snažila jsem se sjednotit v něm pracovní podmínky pro úředníky řídící se zákoníkem práce na jedné straně a na druhé pro ty, kteří spadají pod zákon o státní službě.
ps2013-036-06-003-152.u6.p2.s2 Jak jsem uvedla při předkládání tohoto návrhu, zatímco v zákoníku práce, kterým se řídí všichni zaměstnanci a všechny organizace firmy zaměstnavatele, je stanovena výše odměny za pracovní pohotovost minimálně 10 % průměrného výdělku, státním zaměstnancům podléhajícím zákonu o státní službě přísluší dle daného zákona odměna ve výši 10 % přesně.
ps2013-036-06-003-152.u6.p2.s3 Navrhuji proto doplnit do zákona slůvko "minimálně", tak jak je tomu i v zákoníku práce.
ps2013-036-06-003-152.u6.p3.s1 Odmítám tvrzení předkladatele, že k novele zákona se vrátíme v budoucnu.
ps2013-036-06-003-152.u6.p3.s2 Proč?
ps2013-036-06-003-152.u6.p3.s3 Nyní je zákon otevřen a tímto slovem dosáhneme narovnání pro pracovníky ve státní službě při pracovní pohotovosti jako u pracovníků řídících se, jak jsem řekla, zákoníkem práce.
ps2013-036-06-003-152.u6.p3.s4 Přece nechceme, aby v naší zemi docházelo k diskriminaci zaměstnanců.
ps2013-036-06-003-152.u6.p3.s5 Víme všichni, že každé povolání, každá práce svá specifika.
ps2013-036-06-003-152.u6.p3.s6 Stejně tak svá specifika i pracovní pohotovost.
ps2013-036-06-003-152.u6.p3.s7 Proto musíme všechny, kteří drží pohotovost, odměňovat stejně.
ps2013-036-06-003-152.u6.p3.s8 A proto znovu opakuji, nediskriminujme jednu skupinu zaměstnanců oproti jiné a nastavme prosím stejné podmínky.
ps2013-036-06-003-152.u6.p4.s1 Požádala bych vás, vážené kolegyně a kolegové, o podporu mého pozměňovacího návrhu, který budeme hlasovat pod písmenem C. Děkuji vám za podporu a schválení tohoto návrhu.
ps2013-036-06-003-152.u6.p4.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-036-06-003-152.u7.p1.s1 vám děkuji, paní poslankyně.
ps2013-036-06-003-152.u7.p1.s2 Táži se, zda někdo další se hlásí do rozpravy, Je tomu tak, pan předseda Stanjura.
ps2013-036-06-003-152.u7.p1.s3 Prosím.
ps2013-036-06-003-152.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-036-06-003-152.u8.p1.s2 Paní ministryně o tom bezesporu nejvíc z členů vlády, protože se podílela ještě v bývalé funkci na tvorbě tohoto zákona, takže bych ocenil její přítomnost.
ps2013-036-06-003-152.u8.p1.s3 Naopak bych chtěl vyzdvihnout nepřítomnost ministra vnitra, tomu to patří.
ps2013-036-06-003-152.u8.p1.s4 Tento zákon patří Ministerstvu vnitra a pan ministr vnitra tady dneska byl, ráno jsem ho tady viděl, navíc na tržní sílu si čas našel, ale na zákon, který se týká jeho resortu, si čas nenašel.
ps2013-036-06-003-152.u8.p2.s1 bych chtěl ještě jednou mluvit o těch náměstcích.
ps2013-036-06-003-152.u8.p2.s2 Myslím, že to nálepkování odborný a politický není to pravé, o tom hlasovat nebudeme.
ps2013-036-06-003-152.u8.p2.s3 Náš návrh je jednoduchý: aby nemohli existovat náměstci, jejichž jedinou prací je sledovat ministra, kteří nic na tom ministerstvu neřídí, nezodpovídají za žádný úsek ministerstva.
ps2013-036-06-003-152.u8.p2.s4 To si myslíme, že je špatně.

Text viewDownload CoNNL-U