|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-11-25 ps2013-036-02-007-066 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

66. Vládní návrh zákona o zadávání veřejných zakázek /sněmovní tisk 637/ - prvé čtení

Date2015-11-25
Meetingps2013/036
Agenda Itemps2013/036/066
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/036schuz/s036071.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 149 • previousnext

ps2013-036-02-007-066.u1.p1.s1 66.
ps2013-036-02-007-066.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o zadávání veřejných zakázek /sněmovní tisk 637/ - prvé čtení
ps2013-036-02-007-066.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.
ps2013-036-02-007-066.u1.p2.s2 Prosím, paní ministryně, ujměte se slova.
ps2013-036-02-007-066.u2.p1.s1 Vážená paní předsedající, vážené dámy poslankyně, vážení páni poslanci, nejprve mi dovolte poděkovat všem vám, kteří jste mi pomohli, aby tento zákon byl dnes projednáván.
ps2013-036-02-007-066.u2.p1.s2 řeknu proč.
ps2013-036-02-007-066.u2.p1.s3 Protože Ministerstvo pro místní rozvoj včetně některých členů z vás si spočítalo termíny, které nám zbývají tak, aby tento zákon byl v účinnosti.
ps2013-036-02-007-066.u2.p1.s4 Nový zákon o zadávání veřejných zakázek musí být v účinnosti do 18. dubna, kdy musíme transponovat tři evropské směrnice do českého práva.
ps2013-036-02-007-066.u2.p1.s5 18. dubna od dnešního dne jsou v podstatě čtyři měsíce na celý legislativní proces.
ps2013-036-02-007-066.u2.p1.s6 Čili dneska je poslední možný termín, aby tento zákon byl projednán v prvním čtení.
ps2013-036-02-007-066.u2.p1.s7 v závěru své řeči řeknu termíny i na další čtení a samozřejmě budu žádat Sněmovnu o zkrácení, ne moc, ale alespoň trochu, o pár dní, na projednávání mezi prvním a druhým čtením.
ps2013-036-02-007-066.u2.p2.s1 V úvodu rovnou začnu tím, co nám hrozí, pokud ten zákon nebude implementován.
ps2013-036-02-007-066.u2.p2.s2 Protože to si myslím, že asi zarazí každého z vás.
ps2013-036-02-007-066.u2.p2.s3 Proto bych ráda, abychom si všichni v tomto sále uvědomili, že tento zákon je prioritou České republiky, nejenom koalice, nejenom , ale nás všech, kteří zde sedí.
ps2013-036-02-007-066.u2.p2.s4 Pokud ten zákon nebude v účinnosti...
ps2013-036-02-007-066.u2.p2.s5 Pokud tento zákon nebude v účinnosti včas podle implementace evropských směrnic, tak nám hrozí pozastavení všech evropských dotací, které jsme získali na programové období 2014 2020.
ps2013-036-02-007-066.u2.p2.s6 bych ráda, aby tato informace zde nezapadla.
ps2013-036-02-007-066.u2.p3.s1 Ráda bych informovala v úvodu celý kontext vzniku tohoto nového zákona.
ps2013-036-02-007-066.u2.p3.s2 V únoru 2014 schválila Rada Evropské unie tři nové směrnice.
ps2013-036-02-007-066.u2.p3.s3 Ráda bych zmínila, že dvě z nich se týkají přezkumu a dohledu nad veřejnými zakázkami.
ps2013-036-02-007-066.u2.p3.s4 Spolupředkladatelem tohoto zákona je Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v České republice.
ps2013-036-02-007-066.u2.p3.s5 Tyto tři směrnice regulují oblast veřejného zadávání a investování na úrovni Evropské unie.
ps2013-036-02-007-066.u2.p3.s6 České republice, jakož i ostatním členským státům vyplynula z této skutečnosti povinnost do dvou let transponovat nová pravidla do vnitrostátního právního řádu.
ps2013-036-02-007-066.u2.p4.s1 Ráda bych také zmínila, že mezitím se vláda rozhodla pro novelu zákona o veřejných zakázkách, která zde byla diskutována nedávno, v podstatě je platná od 1. dubna.
ps2013-036-02-007-066.u2.p4.s2 A mezitím samozřejmě měl dávno být napsán nový zákon.
ps2013-036-02-007-066.u2.p4.s3 Ráda bych zmínila, že nový zákon vznikl v průběhu osmi měsíců, devátý měsíc se nám podařilo jej prodiskutovat na jednání vlády se všemi možnými rozpory.
ps2013-036-02-007-066.u2.p4.s4 K tomuto zákonu, a bych jenom ráda, abychom tento zákon nenazývali, protože i někteří z nás mu stále říkají, je to velká novela zákona o veřejných zakázkách.
ps2013-036-02-007-066.u2.p4.s5 Není.
ps2013-036-02-007-066.u2.p4.s6 Je to zcela nový zákon o zadávání veřejných zakázek.
ps2013-036-02-007-066.u2.p4.s7 Tento zákon vypadá úplně jinak než stávající zákon.
ps2013-036-02-007-066.u2.p4.s8 Zakládá se na jiných principech, respektuje evropské směrnice a je nutné, abychom respektovali, že je to zákon.
ps2013-036-02-007-066.u2.p4.s9 Není to verze po 21 novelách zákona o veřejných zakázkách č. 137, který je nyní v účinnosti.
ps2013-036-02-007-066.u2.p4.s10 Ráda bych jenom připomněla znovu: Stávající zákon o veřejných zakázkách 21 novel.
ps2013-036-02-007-066.u2.p4.s11 Takto si asi nikdo nepředstavuje, že vlastně podle tohoto zákona máme zadávat a využívat veřejné zdroje v rámci celé zadavatelské komunity nebo prostředí.
ps2013-036-02-007-066.u2.p5.s1 Oblast veřejných investic představuje pro místní rozvoj jednu ze stěžejních oblastí, proto okamžitě po uveřejnění finálního znění nových evropských směrnic zahájilo MMR přípravné legislativní práce a řešení daného úkolu stanovilo jako prioritu své činnosti, celého Ministerstva pro místní rozvoj.
ps2013-036-02-007-066.u2.p5.s2 Prioritní snahou ministerstva bylo a stále je vytvořit právní úpravu, která bude pochopitelná pro všechny účastníky zadávacích řízení, která sníží administrativní zátěž, učiní celý zadávací proces maximálně efektivním a zároveň zachová transparentnost a rovný přístup v jeho průběhu.
ps2013-036-02-007-066.u2.p5.s3 V souvislosti s přípravou nové legislativy bylo na půdě ministerstva ustanoveno několik skupin.
ps2013-036-02-007-066.u2.p6.s1 bych ráda, aby zde z mých úst také padlo to, že sem nepředkládám zákon, který nikdo neviděl.
ps2013-036-02-007-066.u2.p6.s2 Je to zákon, který možná vidělo dohromady, nevím, pět tisíc lidí, deset tisíc očí.
ps2013-036-02-007-066.u2.p6.s3 Je to zákon, který byl projednáván na půdě expertních skupin, kde jsou členy profesní komory, akademická sféra, podnikatelé, samosprávy, všichni zadavatelé, sektoroví, či veřejní.
ps2013-036-02-007-066.u2.p6.s4 Čili tento zákon byl opravdu projednáván o A do Z úplně se všemi.
ps2013-036-02-007-066.u2.p6.s5 Na úrovni ministryně pro místní rozvoj vzniklo kolegium, kde byli nejvyšší představitelé právě těchto institucí.
ps2013-036-02-007-066.u2.p6.s6 A zároveň jsem v předstihu hned po svém nástupu, a to v lednu 2015, vytvořila skupinu poslanců a senátorů a ráda bych zmínila skrz politické spektrum, to znamená skrz všechny vaše politické kluby, a to jak na úrovni poslanců, tak senátorů.
ps2013-036-02-007-066.u2.p6.s7 Chtěla bych z tohoto místa poděkovat vám všem, kteří jste se každý měsíc účastnili našich jednání, protože jste projevili zájem o to, jak vypadá stav vzniku tohoto zákona a samozřejmě proces jeho projednávání.
ps2013-036-02-007-066.u2.p7.s1 Podoba návrhu zákona, která vzešla z náročného meziresortního připomínkového řízení, kde bych jenom doplnila, že my jsme celkově k tomuto zákonu obdrželi zhruba 3 500 připomínek, a pokud si vezmete čas, který mně byl dán po nástupu do funkce, to znamená od ledna v podstatě tohoto roku, tak jsme ty připomínky zvládli vypořádat.
ps2013-036-02-007-066.u2.p7.s2 Celkově bylo 1 500 rozporů, opravdu zásadních rozporů, a následně na vládu šel tento materiál se 60 rozpory.
ps2013-036-02-007-066.u2.p7.s3 Vláda v prvním jednání tento zákon odložila, protože jsme řešili komoditní burzy a rozkrývání vlastníků, což je klíčová věc, se kterou vás ještě zde seznámím.
ps2013-036-02-007-066.u2.p7.s4 A následně zákon je do Poslanecké sněmovny předkládán bez rozporu.
ps2013-036-02-007-066.u2.p7.s5 Podle nastaveného harmonogramu byla finální podoba nového návrhu zákona o zadávání veřejných zakázek doručena Legislativní radě vlády, která ho projednala.
ps2013-036-02-007-066.u2.p7.s6 Musím říci, že Legislativní rada vlády tento zákon projednávala zhruba 12 hodin, protože samozřejmě tento zákon je velmi náročný, je zcela nový a členové Legislativní rady vlády opravdu projevili enormní zájem o to, aby tento zákon byl předložen jak vládě, tak Poslanecké sněmovně formálně, ale i věcně v pořádku.
ps2013-036-02-007-066.u2.p8.s1 Na základě vládní debaty byly do návrhu včleněny tyto nové skutečnosti: U významných veřejných zakázek byla zachována povinnost ustanovovat hodnoticí komisi.
ps2013-036-02-007-066.u2.p8.s2 Byl snížen možný rozsah tzv. víceprací z 50 % na 30 % původní předpokládané hodnoty, to znamená zachování stávajícího limitu.
ps2013-036-02-007-066.u2.p8.s3 Jenom připomenu, že evropské směrnice navrhují a umožňují 50 % na vícepráce.
ps2013-036-02-007-066.u2.p8.s4 Nicméně ráda bych zde také uvedla, že to, co dovoluje evropská směrnice, těch 50 %, což pro nás se jeví velice zvláštně, je, že ta vícepráce je na jednu změnu 50 %.
ps2013-036-02-007-066.u2.p8.s5 Když máte 20 dílčích změn, tak tam se počítá těch 50 % na každou změnu.
ps2013-036-02-007-066.u2.p8.s6 Takže celkem se převýší i ten limit.
ps2013-036-02-007-066.u2.p8.s7 Náš zákon je přísnější.
ps2013-036-02-007-066.u2.p8.s8 My jsme řekli 30 % a kumulativně.
ps2013-036-02-007-066.u2.p8.s9 To znamená dohromady, celkem na všechny změny, dohromady 30 % a ne více.
ps2013-036-02-007-066.u2.p8.s10 Tak jak je to nyní.
ps2013-036-02-007-066.u2.p9.s1 Návrh zákona byl oproštěn od výjimky pro správní delikty u spolufinancovaných veřejných zakázek.
ps2013-036-02-007-066.u2.p9.s2 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže tak bude přezkoumávat i spolufinancované zakázky, kde již byla uzavřena smlouva.
ps2013-036-02-007-066.u2.p9.s3 Návrh zákona byl obohacen o řešení majetkové struktury dodavatelů.
ps2013-036-02-007-066.u2.p9.s4 U vybraného dodavatele - akciové společnosti bude povinností zadavatele zkoumat, zda jiné než zaknihované akcie.
ps2013-036-02-007-066.u2.p9.s5 V případě anonymních vlastníků u českého dodavatele bude povinností zadavatele takového vítěze ze zadávacího řízení vyloučit.
ps2013-036-02-007-066.u2.p9.s6 U zahraničních dodavatelů musí zadavatel vznést dotaz na vlastníky akcií nad 10 %.
ps2013-036-02-007-066.u2.p9.s7 Dále bude vítězný dodavatel povinen učinit prohlášení o skutečných majitelích.
ps2013-036-02-007-066.u2.p10.s1 Po schválení zákona musí proběhnout notifikace u Evropské komise, kde se bude zkoumat soulad zákona se směrnicemi.
ps2013-036-02-007-066.u2.p10.s2 Účinnost nové legislativy, jak jsem již zmiňovala, je 18. dubna 2016.
ps2013-036-02-007-066.u2.p11.s1 Pokud bych měla vybrat pouze některé klíčové změny návrhu tohoto zákona, tak jsem si vybrala zhruba šest, se kterými bych vás chtěla seznámit.
ps2013-036-02-007-066.u2.p11.s2 A to: Návrh nového zákona přináší několik možností pro identifikaci mimořádně nízké nabídkové ceny.
ps2013-036-02-007-066.u2.p11.s3 V současné době zákon pouze stanovuje povinnost porovnat nabídkovou cenu a plnění, nedává však další možnosti či návody, jak danou povinnost splnit.
ps2013-036-02-007-066.u2.p11.s4 Náš návrh nového zákona umožňuje zadavatelům, aby předem v zadávací dokumentaci si stanovili vzorec pro výpočet neboli stanovili přímo samotnou cenu, pod kterou budou nabídkové ceny považovat za mimořádně nízké.
ps2013-036-02-007-066.u2.p12.s1 MMR počítá s tímto, že my navrhneme i způsob, jakým způsobem se tento vzorec sestavit, v naší metodice k identifikaci mimořádně nízké nabídkové ceny.
ps2013-036-02-007-066.u2.p12.s2 Zároveň pracujeme na prováděcím předpisu na přiměřenost nejnižší nabídkové ceny.
ps2013-036-02-007-066.u2.p13.s1 Zadavatelům je nově umožněno vyloučit dodavatele, který se u zadavatele neosvědčil.
ps2013-036-02-007-066.u2.p13.s2 Tady musím říci, že to je novinka, která v naší legislativě se bude objevovat v zákoně o veřejných zakázkách poprvé.
ps2013-036-02-007-066.u2.p13.s3 Je to umožněno evropskými směrnicemi.
ps2013-036-02-007-066.u2.p13.s4 Znamená to, že u plnění veřejné zakázky v minulosti došlo k uplatnění sankcí nebo náhrady škody.
ps2013-036-02-007-066.u2.p13.s5 Dále zákon umožní vyloučit dodavatele, který za sebou závažné profesní pochybení.
ps2013-036-02-007-066.u2.p13.s6 Jde v kontextu celé Evropy o zcela nový přístup, který byl doposud nepřípustný.
ps2013-036-02-007-066.u2.p13.s7 Nové evropské právo formuluje toto oprávnění obecně, jako předkladatelé ovšem v obecné formulaci spatřujeme rizika různých sporů o oprávněnost takového vyloučení.
ps2013-036-02-007-066.u2.p13.s8 Proto se tím velice intenzivně zabýváme v naší metodice, která doprovází tento zákon, a samozřejmě ve spolupráci všech zmíněných expertů či mých kolegů, které jsem zmínila, včetně zástupců ÚOHS.
ps2013-036-02-007-066.u2.p14.s1 Zadavatel bude mít dále možnost požadovat prokázání splnění kvalifikačních předpokladů i po poddodavateli, tzn. subdodavateli.
ps2013-036-02-007-066.u2.p14.s2 Často se nám nyní stává u veřejných zakázek, že subdodavatelé jsou prodáváni a následně samozřejmě zakázky řeší někdo jiný, což eliminuje i možnost v podstatě dohlédnout i do kvality subdodavatele, pokud nebyl součástí nabídky.
ps2013-036-02-007-066.u2.p14.s3 To znamená, že směrnice zavádí tuto možnost zejména z důvodu ověření subdodavatele, respektive toho, zda se subdodavatel nenachází v některé ze situací, která vyžaduje jeho vyloučení.
ps2013-036-02-007-066.u2.p14.s4 Novinkou také bude povinnost dodavatele předložit identifikační údaje subdodavatelů, čímž bude zadavatel informován o osobách přítomných na staveništích či o tom, které společnosti poskytují jaké služby.
ps2013-036-02-007-066.u2.p14.s5 Tady musím říci, že toto je velmi kvitováno za všech veřejných zadavatelů, se kterými jsme to projednávali, i ze strany samospráv, protože samozřejmě my se snažíme eliminovat jakékoliv prodeje v rámci subdodavatelských služeb.
ps2013-036-02-007-066.u2.p15.s1 S tím souvisí také zavedení přímých plateb subdodavatelům, pokud ale o to požádají.
ps2013-036-02-007-066.u2.p15.s2 Subdodavatel tak bude více chráněn proti negativním důsledkům ekonomické situace dodavatele.
ps2013-036-02-007-066.u2.p15.s3 To znamená, že pokud samozřejmě dodavatel například krachuje, tak následně nezaplatí subdodavateli.
ps2013-036-02-007-066.u2.p15.s4 My to v zákoně jaksi rozepisujeme, jakým způsobem se k tomu subdodavatel postavit.
ps2013-036-02-007-066.u2.p15.s5 Podstatné také je, aby byla informace o způsobu fakturace předána všem dotčeným osobám s dotyčným předstihem a bylo možné na ni reagovat.
ps2013-036-02-007-066.u2.p15.s6 V současné chvíli je zadavatel povinen kontrolovat všechny nabídky, a to bez ohledu na splnění podmínek zadání, což klade velice vysoké nároky na čas a přináší vysokou administrativní zátěž zejména u velkých veřejných zakázek, kam se přihlásilo hodně zájemců.
ps2013-036-02-007-066.u2.p15.s7 Nově podle tohoto zákona, který vám zde předkládám za vládu, si zadavatel bude moci vybrat, jestli je pro něj jednodušší kontrolovat jen nejvýhodnější nabídku, nebo v případě, že je hodnocení složitější, zda nejprve posoudí všechny nabídky a hodnotit bude jen ty, které jsou v pořádku.
ps2013-036-02-007-066.u2.p15.s8 To je také velká novinka, která je velmi kvitována, protože dáváme možnost buď hodnotit tu nejlepší, anebo jenom ty, co, co jsou v pořádku, a ne například i ty, které nesplňují určitá kritéria i u formálního hodnocení.
ps2013-036-02-007-066.u2.p16.s1 Návrh zákona neukládá - tady prosím pozor, s výjimkou významných veřejných zakázek - povinnost svolávat hodnoticí komise.
ps2013-036-02-007-066.u2.p16.s2 Evropské právo takovou povinnost nestanovuje, proto není důvod tuto oblast nadměrně regulovat a dát ji jako povinnost do našeho zákona.
ps2013-036-02-007-066.u2.p16.s3 Jako problematická se jeví zejména skutečnost, že za současného stavu fakticky rozhoduje hodnoticí komise za zadavatele, ale rozhodnutí podepisuje zadavatel, přestože s názorem hodnoticí komise nemusí souhlasit.
ps2013-036-02-007-066.u2.p16.s4 Tady musím říct, že toto například jsou takové věci, kde zadavatel se dokonce i soudí s některými členy hodnoticí komise, a pokud je projekt nebo zakázka financována z Evropské unie, tak samozřejmě to se nepostaví, nedočerpá a hned jsou tady chyby.

Text viewDownload CoNNL-U