|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-12-08 ps2013-036-05-001-062 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

62. Vládní návrh zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek /sněmovní tisk 508/ - prvé čtení

Date2015-12-08
Meetingps2013/036
Agenda Itemps2013/036/062
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/036schuz/s036171.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 178 • previous

ps2013-036-05-001-062.u6.p18.s2 Dalším znepokojujícím faktorem je dostupnost alkoholických nápojů.
ps2013-036-05-001-062.u6.p18.s3 V posledních 30 dnech si alespoň jednou zakoupilo alkohol v obchodě pro vlastní potřebu 61 % studentů nebo dětí do 18 let a téměř 14 % z tohoto počtu si zakoupilo alkohol v obchodě opakovaně, to je více než pětkrát.
ps2013-036-05-001-062.u6.p18.s4 77 % uvedlo konzumaci alkoholu v restauraci, baru nebo na diskotéce, z toho 18 % mladých konzumuje alkohol zase v těch barech, diskotékách a podobně opakovaně.
ps2013-036-05-001-062.u6.p19.s1 Předvčerejší informace, zpráva z televizních novin, byla, že kontrola České obchodní inspekce v restauracích prokázala, to je čerstvá informace, že bylo kontrolováno 1500 restaurací a téměř 300 dětí užívalo alkohol.
ps2013-036-05-001-062.u6.p19.s2 Ty děti byly do 16 let.
ps2013-036-05-001-062.u6.p19.s3 Takže si myslím, že to není žádná legrace, ale že to je závažný problém České republiky, a v těch žebříčcích doopravdy obsazujeme pravidelně nejvyšší místa v Evropě.
ps2013-036-05-001-062.u6.p20.s1 V mezinárodních studiích stylu školních dětí, takzvaná studie HBSC, bylo v roce 2010 zjištěno, že pití alkoholu alespoň jednou týdně uvedlo 5 % dívek a 10 % chlapců v kategorii jedenáctiletých, 17 % dívek a 21 % chlapců mezi třináctiletými a 33 % dívek a 44 % chlapců mezi patnáctiletými.
ps2013-036-05-001-062.u6.p20.s2 Zase ohromně narůstající trend.
ps2013-036-05-001-062.u6.p21.s1 Též zarážející je tradičně vysoká míra tolerance české společnosti ke konzumaci alkoholu mladými lidmi.
ps2013-036-05-001-062.u6.p21.s2 Je rovněž jedním z významných faktorů, což se projevuje mimo jiné ve statistických údajích, které poukazují na nebezpečné podávání alkoholu z rukou dospělých, a to nejčastěji na rodinných oslavách, svatbách, pivních slavnostech, vinobraní, kde alkohol nabízejí dětem samotní rodiče nebo příbuzní.
ps2013-036-05-001-062.u6.p22.s1 Dovolte, abych podotkl, je tady i souvislost mezi současným užíváním tabáku a konzumací alkoholu.
ps2013-036-05-001-062.u6.p22.s2 Takže nachází se asi podle výzkumu Státního zdravotního ústavu - rizikoví konzumenti kouření je asi 74 % a těmi, kdo pijí škodlivě, 86 %.
ps2013-036-05-001-062.u6.p22.s3 Zase je tam vzrůstající trend.
ps2013-036-05-001-062.u6.p23.s1 Třetí definice problémů jsou drogy, resp. nelegální drogy.
ps2013-036-05-001-062.u6.p23.s2 Tam budu trošku stručnější.
ps2013-036-05-001-062.u6.p23.s3 Podle výroční zprávy České republiky z roku 2013, kterou publikovalo Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti, je rozsah užívání drog obecné populace České republiky dlouhodobě stabilní.
ps2013-036-05-001-062.u6.p23.s4 I když v roce 2013 došlo k mírnému nárůstu.
ps2013-036-05-001-062.u6.p23.s5 Nejčastější užitou nelegální drogou jsou konopné látky, druhé místo extáze.
ps2013-036-05-001-062.u6.p23.s6 Na dalších místech byly zkušenosti s užitím halucinogenních hub, pervitinu, amfetaminu, kokainu, LSD.
ps2013-036-05-001-062.u6.p24.s1 V roce 2013 mírně vzrostl počet problémových uživatelů drog.
ps2013-036-05-001-062.u6.p24.s2 Střední hodnota dosáhla asi 44,9 tis. osob.
ps2013-036-05-001-062.u6.p24.s3 Na nárůstu se podílejí především uživatelé opiátů, pervitinu, injekčních drog, těch je asi 42 tisíc.
ps2013-036-05-001-062.u6.p24.s4 V roce 2013 bylo v ambulantních psychiatrických zdravotnických zařízeních evidováno celkem 14 063 ambulantních pacientů s poruchami způsobenými užíváním nealkoholových drog bez tabáku, z toho bylo 8 970 mužů a 5 093 žen.
ps2013-036-05-001-062.u6.p24.s5 Více než dvě třetiny pacientů byly ve věkové kategorii 20 39 let, to znamená ta nejproduktivnější kategorie.
ps2013-036-05-001-062.u6.p24.s6 Počet osob ve věku 15 19 let dosáhl čísla 762 a dětí do 15 let 30.
ps2013-036-05-001-062.u6.p24.s7 V roce 2013 dochází k mírnému navýšení počtu hospitalizací pro poruchy způsobené užíváním návykových látek, a to na 15 604.
ps2013-036-05-001-062.u6.p25.s1 Nicméně z nelegálních drog jsou i nadále nejčastější zkušenosti s užíváním konopných látek, kterou uvedlo celkem 42 % studentů.
ps2013-036-05-001-062.u6.p25.s2 Česká republika se tím umístila v rámci evropského srovnání opět na prvním místě.
ps2013-036-05-001-062.u6.p25.s3 Takže vidíte, že situace je vážná.
ps2013-036-05-001-062.u6.p25.s4 Jak v alkoholu, v kouření mladistvých i v některých typech drog jsme na prvním místě, což je nelichotivé.
ps2013-036-05-001-062.u6.p26.s1 Chtěl bych říci, že Česká republika je jedinou zemí Evropské unie, kde je možno provozovat čistě kuřáckou restauraci.
ps2013-036-05-001-062.u6.p26.s2 Mám tady další údaj, že 78 % Čechů si přeje zákaz kouření v restauracích, což je poměrně dost.
ps2013-036-05-001-062.u6.p26.s3 A třetí bod, celkem 30 % z těch, kteří začali kouřit před 18. rokem věku, uvedlo, že kdyby platil zákaz kouření v těchto prostorách, v kouřením by vůbec nezačali.
ps2013-036-05-001-062.u6.p27.s1 Takže to je definice problémů.
ps2013-036-05-001-062.u6.p27.s2 Pak samozřejmě druhým obšírnějším bodem, se budu snažit být trošku stručnější, je, co je cílem toho návrhu zákona, jaké návrh zákona dopady.
ps2013-036-05-001-062.u6.p28.s1 Cílem zákona, jak říká návrh, je ochrana zdraví před škodlivými účinky.
ps2013-036-05-001-062.u6.p28.s2 Zkrátím to: hlavním obecným cílem navrhované právní úpravy je tedy ochrana veřejného zdraví, zejména pokud jde o děti a mladistvé.
ps2013-036-05-001-062.u6.p28.s3 Je tam snížení dopadu škod způsobených návykovými látkami v rovině sociální, bezpečnostní a hospodářské.
ps2013-036-05-001-062.u6.p28.s4 Jde o posílení ochrany před účinky nepřímého tabákového kouře a rozšiřování nekuřáckého prostředí, omezení dostupnosti tabákových a souvisejících výrobků, zavedení nových povinností pro provozovny stravovacích služeb vedoucích k omezení dostupnosti alkoholu a zajištění dodržování zákazu prodeje nebo podání alkoholu dětem a mládeži.
ps2013-036-05-001-062.u6.p28.s5 Pak je tam též samozřejmě organizace, koordinace a provádění národní protidrogové politiky.
ps2013-036-05-001-062.u6.p28.s6 Zkvalitnění právní úpravy v případě problematiky záchytných stanic, ale tam se ten problém trošku přesouvá do zákona o specifických službách.
ps2013-036-05-001-062.u6.p28.s7 Zlepšení vymahatelnosti zákona, a zejména v souvislosti se zákazem prodeje alkoholu a tabákových výrobků osobám mladším 18 let.
ps2013-036-05-001-062.u6.p28.s8 Je tam návrh samozřejmě o rozšíření dalších kontrolních orgánů.
ps2013-036-05-001-062.u6.p29.s1 Často se mluví o dopadech, že to bude mít negativní vliv na státní rozpočet.
ps2013-036-05-001-062.u6.p29.s2 Není to pravda.
ps2013-036-05-001-062.u6.p29.s3 Jsou tady údaje z roku 2007.
ps2013-036-05-001-062.u6.p29.s4 Celospolečenské náklady užívání návykových látek, tzn. těch všech tří, alkoholu, tabáku a drog, činily 56,2 mld. korun.
ps2013-036-05-001-062.u6.p29.s5 Z toho náklady na užívání tabáku byly asi více než poloviční, 33,1 mld. korun.
ps2013-036-05-001-062.u6.p29.s6 U alkoholu 16,4 mld. korun a nelegálních návykových látek 6,7 mld. korun.
ps2013-036-05-001-062.u6.p30.s1 Cílem zákona je tedy snížení spotřeby těchto výrobků, jež může vést v dlouhodobém horizontu k potenciálnímu zlepšení zdravotního stavu obyvatel a zároveň ke snížení společenských nákladů.
ps2013-036-05-001-062.u6.p30.s2 Je odhadováno při dopadu na státní rozpočet, že pětiprocentní snížení spotřeby tabákových výrobků, to ten zákon také a Státní zdravotní ústav odhaduje, že dojde ke snížení počtu kuřáků, alkoholiků a narkomanů o 5, maximálně 10 %, by znamenal výpadek příjmu státního rozpočtu kolem 2,1 mld. korun.
ps2013-036-05-001-062.u6.p30.s3 To je kvalifikovaný odhad.
ps2013-036-05-001-062.u6.p30.s4 Ale snížení roční spotřeby tabákových výrobků o 5 % by znamenalo ekonomický přínos komplexu opatření v oblasti kontroly tabáku, jenž by představoval úsporu 5,5 mld. korun.
ps2013-036-05-001-062.u6.p30.s5 Takže vidíte, že se těžko říci, že by to mělo nějaký finanční přínos.
ps2013-036-05-001-062.u6.p30.s6 Může to mít negativní dopady na podnikatelské subjekty, samozřejmě, kde to může vést ke ztrátě zisků v průmyslové sféře, ale na druhou stranu lze předpokládat nárůst zisků v jiných průmyslových odvětvích.
ps2013-036-05-001-062.u6.p30.s7 Dopady na územní samosprávné celky samozřejmě mohou být, protože se tam mluví o legislativní úpravě záchytné služby a to může přinést vyšší zátěž rozpočtu územních správních celků.
ps2013-036-05-001-062.u6.p31.s1 Sociální dopady negativní to nemá a dopady na životní prostředí v podstatě jsou minimální.
ps2013-036-05-001-062.u6.p31.s2 Pouze v uzavřených prostorech můžou být daleko větší.
ps2013-036-05-001-062.u6.p32.s1 Takže jsem jinak si ten zákon prostudoval docela podrobně a líbí se mi stratifikace zákona.
ps2013-036-05-001-062.u6.p32.s2 Myslím si, že ministerstvo to zpracovalo velice pečlivě.
ps2013-036-05-001-062.u6.p32.s3 A vždycky řeší třeba omezení kouření v provozovnách stravovacích služeb, omezení kouření na veřejných místech, prodej tabákových výrobků a vždy těchto oblastí je řešeno v tom zákoně 12 a každá oblast vždycky, nebudu to tady vyjmenovávat, protože to bychom tady byli zase ještě o půl hodiny déle, ale vždycky variantu nulovou, pak druhou a třetí variantu a variantu čtvrtou, to je vždycky úplný zákaz něčeho, úplný zákaz prodeje, úplný zákaz kouření.
ps2013-036-05-001-062.u6.p32.s4 A varianta nulová je stávající stav.
ps2013-036-05-001-062.u6.p32.s5 Čtvrtá varianta je vždycky úplný zákaz a ta druhá, třetí varianta vždycky u problematiky jsou, je to takové kompromisní řešení s mírnými ústupky.
ps2013-036-05-001-062.u6.p33.s1 bych si dovolil ještě na závěr říci, že samozřejmě novelizace zákona č. 379/2000 Sb. není jenom nějaký výmysl vlády nebo sociální demokracie, je to též součást plnění koaliční smlouvy v oblasti prevence vládního programu.
ps2013-036-05-001-062.u6.p33.s2 Návrh zohledňuje i některé úpravy z května 2014 na jednání Rady vlády pro koordinaci protidrogové politiky.
ps2013-036-05-001-062.u6.p34.s1 Za třetí.
ps2013-036-05-001-062.u6.p34.s2 V oblasti mezinárodní zákon spěje k plnění závazků Rámcové úmluvy Světové zdravotnické organizace o kontrole tabáku z 30. 8. 2012 a v neposlední řadě návrh nového zákona transponuje směrnici Evropského parlamentu a Rady Evropy z roku 2014/40/EU o sbližování právních a správních předpisů členských států Evropské unie týkajících se výroby, obchodu, prodeje tabákových a souvisejících výrobků, např. přeshraničního prodeje tabáku, tabákových výrobků, elektronických cigaret na dálku apod.
ps2013-036-05-001-062.u6.p35.s1 Takže si myslím, že pro ten úvod by to stačilo.
ps2013-036-05-001-062.u6.p35.s2 Chtěl jsem říci, že samozřejmě normální je nekouřit.
ps2013-036-05-001-062.u6.p35.s3 Alkohol podle pana profesora Šamánka ve zvýšeném množství vytváří závislost.
ps2013-036-05-001-062.u6.p35.s4 Víte, že se říká, že ženy, když vypijí dvě deci vína denně, že to je dávka u zdravého organismu, která může být, muži tři čtyři deci, také může být, ale za předpokladu, že je ten organismus zdravý.
ps2013-036-05-001-062.u6.p35.s5 No a drogy, samozřejmě, vytvářejí závislost, halucinace, různé negativní příznaky, nemoci atd.
ps2013-036-05-001-062.u6.p35.s6 V nadměrném množství všechny tři tyto elementy jsou, samozřejmě, škodlivé, nebo jen v množství, které se alespoň trochu doporučuje.
ps2013-036-05-001-062.u6.p35.s7 Takže říkám, normální je nekouřit, nepít a neužívat drogy, to bychom si také měli uvědomit, a viděl jsem to v těch nápisech, že normální třeba je nekouřit, to je nejrozšířenější droga.
ps2013-036-05-001-062.u6.p36.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-036-05-001-062.u7.p1.s1 Dámy a pánové, pěkné odpoledne.
ps2013-036-05-001-062.u7.p1.s2 vám děkuji, pane poslanče, za přednesenou zprávu a otevírám obecnou rozpravu a přerušuji tento bod, protože otevírám další bod, abychom mohli sloučit rozpravu, tak jak jsme si odhlasovali.
ps2013-036-05-001-062.u7.p1.s3 tedy otevírám bod

Text viewDownload CoNNL-U