|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-11-05 ps2013-035-02-004-006 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

6. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 546/ - prvé čtení

Date2015-11-05
Meetingps2013/035
Agenda Itemps2013/035/006
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/035schuz/s035034.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 235 • previousnext

ps2013-035-02-004-006.u1.p1.s1 6.
ps2013-035-02-004-006.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 546/ - prvé čtení
ps2013-035-02-004-006.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš.
ps2013-035-02-004-006.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
ps2013-035-02-004-006.u2.p1.s1 Vážená paní předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl návrh novely rozpočtových pravidel.
ps2013-035-02-004-006.u2.p2.s1 Předložený návrh zákona obsahuje zejména ustanovení, která rozšiřují výčet subjektů státní pokladny, a ustanovení, která s tímto rozšířením souvisejí.
ps2013-035-02-004-006.u2.p2.s2 Rovněž je navržena úprava přijímání úvěrů od mezinárodních finančních institucí, zejména od Evropské investiční banky a Rozvojové banky Rady Evropy.
ps2013-035-02-004-006.u2.p2.s3 Ministerstvem financí za Českou republiku je také navrženo zkrácení přechodného období pro převod prostředků státních příspěvkových organizací na účty podřízené státní pokladně o patnáct měsíců.
ps2013-035-02-004-006.u2.p3.s1 Navrhovaná novela rozpočtových pravidel obsahuje také některé další změny, například zrušení povinnosti finančně vypořádávat dotaci poskytnutou v plné výši na úhradu výdajů, případně nákladů, které příjemce dotace uhradil z vlastních zdrojů před jejím poskytnutím.
ps2013-035-02-004-006.u2.p4.s1 Všechny účty podřízené státní pokladně mají podle návrhu mít státní organizace Správa železniční dopravní cesty, zdravotní pojišťovny a svazy zdravotních pojišťoven, přičemž podřídit tyto účty státní pokladně budou povinny v zásadě do devíti měsíců od nabytí účinnosti zákona.
ps2013-035-02-004-006.u2.p4.s2 V souvislosti s podřízením účtu zdravotních pojišťoven státní pokladně je navrhovaná také změna zákona o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky a změna zákona rezortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách.
ps2013-035-02-004-006.u2.p5.s1 Návrh obsahuje rovněž změnu zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu.
ps2013-035-02-004-006.u2.p5.s2 Její podstatou je zakotvení povinnosti vypořádávat některé dotace poskytnuté tomuto fondu ze státního rozpočtu.
ps2013-035-02-004-006.u2.p5.s3 Od navrženého podřízení výše uvedených účtů státní pokladně Ministerstvo financí očekává možnost centralizace dodatečných minimálně 28 miliard korun volné likvidity plynoucí z veřejných prostředků, což by představovalo roční úsporu na úrokových nákladech státního dluhu v řádech stovek milionů miliard korun v závislosti na vývoji výnosu státních dluhopisů ČR a situaci na globálních finančních trzích.
ps2013-035-02-004-006.u2.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-035-02-004-006.u3.p1.s1 děkuji a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Roman Kubíček.
ps2013-035-02-004-006.u3.p1.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-035-02-004-006.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, paní předsedající.
ps2013-035-02-004-006.u4.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, cílem návrhu zákona je zejména zapojení dalších disponibilních peněžních prostředků v rámci souhrnných účtů státní pokladny vedených Českou národní bankou, což by mělo vést k racionalizaci nakládání s peněžními prostředky státu a k výrazné úspoře úrokových nákladů v dlouhodobém horizontu.
ps2013-035-02-004-006.u4.p1.s3 Zajištění tohoto cíle se nově navrhuje zakotvit v zákoně o rozpočtových pravidlech, aby Všeobecná zdravotní pojišťovna, další zdravotní pojišťovny a svazy zdravotních pojišťoven, dále veřejné výzkumné instituce, Správa železniční dopravy cesty podřídily své účty státní pokladně, a vedly je proto pouze u ČNB.
ps2013-035-02-004-006.u4.p1.s4 Územní samosprávné celky, dobrovolné svazky obcí a regionální rady regionů soudržnosti musí mít v současné době zřízené účty podřízené státní správě pro příjem dotací a návratných finančních výpomocí ze státního rozpočtu, případně státních fondů a národního fondu.
ps2013-035-02-004-006.u4.p1.s5 Navrhuje se, aby na tyto účty byly přijímány veškeré prostředky poskytované ze státního rozpočtu, případně státních fondů a národního fondu.
ps2013-035-02-004-006.u4.p1.s6 Rovněž by podřízenými státní pokladně byly i peníze, které na tyto účty vloží nebo přijmou uvedené subjekty dobrovolně samy.
ps2013-035-02-004-006.u4.p2.s1 Obdobná změna se týká veřejných vysokých škol.
ps2013-035-02-004-006.u4.p2.s2 U příspěvkových organizací zřízených organizačními složkami státu, které mají v souladu se zákonem č. 501/2012 Sb., článek 1 bod 3, povinnost převést veškeré své prostředky na účty podřízené státní pokladně do České národní banky do 31. prosince 2017, se navrhuje toto období zkrátit tak, aby tuto povinnost musely výše uvedené subjekty splnit již do 30. září roku 2016.
ps2013-035-02-004-006.u4.p3.s1 Dále novela zákona upravuje i další opatření, která by měla vést k efektivnějšímu plánování peněžních toků státní pokladny a možnosti flexibilnějšího využití úvěrů od mezinárodních finančních institucí.
ps2013-035-02-004-006.u5.p1.s1 Děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášeného pana poslance Vilímce.
ps2013-035-02-004-006.u5.p1.s2 Pan poslanec Kalousek sice přednostní právo, nevyužije.
ps2013-035-02-004-006.u5.p1.s3 Poprosím tedy pana poslance Vilímce.
ps2013-035-02-004-006.u5.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2013-035-02-004-006.u6.p1.s1 Děkuji, paní místopředsedkyně.
ps2013-035-02-004-006.u6.p1.s2 Vážené kolegyně a kolegové, novela rozpočtových pravidel, tzv. velkých rozpočtových pravidel, na první pohled vypadá jako technická norma, ale ono to tak není.
ps2013-035-02-004-006.u6.p1.s3 Koneckonců i z úst pana předkladatele i pana zpravodaje jsme slyšeli, jak výraznou změnou by tato norma byla, protože ona především kromě nějakých techničtějších částí především rozšiřuje rozsah subjektů a jejich peněžních prostředků, které by byla podřízeny státní pokladně.
ps2013-035-02-004-006.u6.p1.s4 To znamená, povinně by musely převést své účty pod Českou národní banku.
ps2013-035-02-004-006.u6.p2.s1 si pamatuju, když se debatovalo o prvním rozšíření státní pokladny v roce 2012, a debatovalo se velmi důkladně, a tehdy se velmi dbalo, aby úspory, které tím potenciálně vzniknou na straně státního rozpočtu, spojené s využíváním prostředků těch cizích subjektů, aby na druhé straně nevedly k nějakým negativním efektům.
ps2013-035-02-004-006.u6.p2.s2 Svého času, a vím, že to bylo i v rámci této novely, kdy se projednávala na úrovni Ministerstva financí, se navrhovalo, aby i obce a kraje musely převést všechny prostředky v rámci rozpočtového určení daní.
ps2013-035-02-004-006.u6.p2.s3 Navrhovalo se, aby všechny prostředky musely převést i vědecko-výzkumné instituce i veřejné vysoké školy.
ps2013-035-02-004-006.u6.p2.s4 Teď je to omezeno.
ps2013-035-02-004-006.u6.p2.s5 Samozřejmě je potřeba velmi vážit, aby to nevedlo k nějakým negativním efektům na straně těchto subjektů, jejichž prostředky by byly částečně nebo v úplnosti podřazeny pod státní pokladnu.
ps2013-035-02-004-006.u6.p3.s1 Je přirozenou snahou Ministerstva financí, byl ministr ten, nebo onen, využívat těchto prostředků a v zásadě tím snižovat potřebný objem státních dluhopisů, který se vydává nebo musel vydávat ke krytí státního dluhu.
ps2013-035-02-004-006.u6.p3.s2 Před rokem k tomu přibyl ještě takový ten politický aspekt ukazovat, že i přes schodkové hospodaření státní dluh neroste, protože se využívaly v okamžiku, kdy došly rezervy peněžních prostředků vytvářené podle rozpočtových pravidel, tak v tom okamžiku se začaly využívat krátkodobě v zásadě peněžní prostředky cizí těchto subjektů.
ps2013-035-02-004-006.u6.p4.s1 Rizikem tohoto počínání a tohoto návrhu jsou významné skutečně dopady do komerční bankovní sféry, která jinak spravuje samozřejmě účty i jiných klientů než těch, které mají vazbu na státní rozpočet.
ps2013-035-02-004-006.u6.p4.s2 Ono to finanční i politické pokušení státu je v tomto ohledu velké a mám obavu, aby v zásadě z České národní banky postupně nevznikala bývalá Státní banka československá, která byla také nejen emisní bankou, ale byla regulátorem trhu před listopadem 1989, ale v zásadě všechny tehdy státní podniky a všechny instituce povinně měly účty u České národní banky.
ps2013-035-02-004-006.u6.p4.s3 Co tedy tato...
ps2013-035-02-004-006.u6.p4.s4 Účty u Státní banky československé.
ps2013-035-02-004-006.u6.p5.s1 Co tedy tato novela kromě nějakých legislativních upřesnění především rozšiřuje, tak to je okruh peněžních prostředků napojených na státní pokladnu, a to nejen v případě řekněme těch fondů, jako je SŽDC a podobně, ale v případě zdravotních pojišťoven, což myslím bylo předmětem velké debaty a je předmětem poměrně velké kritiky ze strany zdravotních pojišťoven.
ps2013-035-02-004-006.u6.p5.s2 Také je otázkou, jestli ten odklad, který se před těmi třemi nebo čtyřmi lety těžce rodil, napojení příspěvkových organizací na účty státní pokladny odklad pěti let, jestli se snižovat na tři roky.
ps2013-035-02-004-006.u6.p5.s3 Myslím si, že vysíláme dost negativní signál o nepředvídatelnosti konání státu, protože si pamatuju, že tehdy ze Senátu přišel ten odklad pěti let a Sněmovna to akceptovala.
ps2013-035-02-004-006.u6.p6.s1 Přiznám se, nechci o tom - protože je to taková expertní debata, ale ona musí proběhnout, protože důsledky toho zákona mohou být velmi nebezpečné.
ps2013-035-02-004-006.u6.p6.s2 Přiznám se, že zvláště u těch zdravotních pojišťoven oborových, podnikových rozšíření podřízenosti peněžních prostředků pod státní pokladnu považuji za velmi diskutabilní.
ps2013-035-02-004-006.u6.p6.s3 Mohou to skutečně negativně pocítit tyto subjekty.
ps2013-035-02-004-006.u6.p6.s4 Je třeba si uvědomit, že v okamžiku podřízenosti pod státní pokladnu tyto subjekty ztrácejí vlastně nárok na úrok, což v případě zdravotních pojišťoven dělá asi 100 milionů korun.
ps2013-035-02-004-006.u6.p6.s5 Stát sice bude něco dotovat nebo kompenzovat, jak je psáno v důvodové zprávě, tím ovšem vznikají zase náklady na úrovni státu.
ps2013-035-02-004-006.u6.p7.s1 Když jsem si přečetl, protože i ke mně doputovalo stanovisko Unie zaměstnavatelských svazů, tak samozřejmě Unie zaměstnavatelských svazů také odmítá velmi striktně, aby se změny rozpočtových pravidel vztahovaly i na zdravotní pojišťovny.
ps2013-035-02-004-006.u6.p7.s2 To myslím, že je největší diskuse.
ps2013-035-02-004-006.u6.p7.s3 Odůvodňuje to logicky tím, že v případě zdravotního pojištění sice jde o veřejné finance, nikoliv o finance státu spojené se státním rozpočtem.
ps2013-035-02-004-006.u6.p7.s4 Jde o prostředky, které, a to cituji z toho stanoviska Unie zaměstnavatelských svazů, které zdravotním pojišťovnám svěřují pojištěnci.
ps2013-035-02-004-006.u6.p7.s5 Navíc, a to si také uvědomme, ne všechny účty zdravotních pojišťoven souvisí s provádění zdravotních pojištění.
ps2013-035-02-004-006.u6.p7.s6 To je také třeba uvést.
ps2013-035-02-004-006.u6.p8.s1 Snížení těch úrokových příjmů by mohlo mít negativní dopad zhruba ve výši oněch 100 milionů korun každoročně na tvorbu třeba preventivních programů pro pojištěnce.
ps2013-035-02-004-006.u6.p8.s2 Určitě by se dostavily překážky ve využívání některých bankovních instrumentů klienty pojišťoven.
ps2013-035-02-004-006.u6.p8.s3 Protože je známo, že Česká národní banka vlastně nevydává platební karty a podobně.
ps2013-035-02-004-006.u6.p8.s4 Prostě snaha začlenit pod státní pokladnu všechny účty zdravotních pojišťoven, obávám se, by mohla mít nejen neblahý dopad na samotné pojišťovny, ale potažmo i na klienty.
ps2013-035-02-004-006.u6.p8.s5 A to je třeba si uvědomit.
ps2013-035-02-004-006.u6.p9.s1 Podobně i zkrácení původně stanoveného období povinného začlenění účtu státních příspěvkových organizací pod státní pokladnu taktéž svá rizika.
ps2013-035-02-004-006.u6.p9.s2 Stát mimo jiné vysílá špatný signál, to jsem uváděl, do bankovní sféry s tím, že se chová absolutně nepředvídatelně.
ps2013-035-02-004-006.u6.p9.s3 Banky počítaly s tím, že budou spravovat, pokud vedou účty příspěvkových organizací státu, do 31. prosince 2017.
ps2013-035-02-004-006.u6.p9.s4 Najednou přijde stát a tuto věc posune o rok nebo rok a půl blíže.
ps2013-035-02-004-006.u6.p10.s1 Nechci samozřejmě, myslím, že ta debata musí proběhnout, zevrubná debata na rozpočtovém výboru především.
ps2013-035-02-004-006.u6.p10.s2 Dokonce vzhledem k tomu, že se to týká i zdravotních pojišťoven, by ta debata měla, nejsem ani člen rozpočtového výboru ani člen výboru pro zdravotnictví, by měla také být vedena i ve výboru pro zdravotnictví.
ps2013-035-02-004-006.u6.p10.s3 Protože je to prostě obrovský zásah do fungování zdravotních pojišťoven.
ps2013-035-02-004-006.u6.p11.s1 Takže teď nebudu navrhovat zamítnutí v prvním čtení, nicméně určitě předpokládám, že debata bude vedena, a to důkladně, nejen tak jakoby v obecných náhledech, protože fakt zasahujeme do fungování a do činnosti těchto subjektů.
ps2013-035-02-004-006.u6.p11.s2 Věřím, že především členové rozpočtového výboru jsou si toho vědomi, předpokládám, že ve druhém čtení budou podány i pozměňovací návrhy.
ps2013-035-02-004-006.u6.p11.s3 Děkuji za pozornost.
ps2013-035-02-004-006.u7.p1.s1 Děkuji a dalším přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Kalousek.
ps2013-035-02-004-006.u7.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-035-02-004-006.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2013-035-02-004-006.u8.p1.s2 to mimořádně zkrátím, protože pan poslanec Vilímec řekl asi 80 procent toho, co jsem chtěl říct .
ps2013-035-02-004-006.u8.p1.s3 to jenom obohatím o osobní vzpomínku a zejména se obrátím na kolegy ze sociální demokracie, se kterými jsme o tom před třemi lety vášnivě diskutovali.
ps2013-035-02-004-006.u8.p2.s1 Byl rok 2012 a jsem dokončoval technickou přípravu projektu státní pokladna.
ps2013-035-02-004-006.u8.p2.s2 Tady jenom zdůrazňuji, nebo chci reagovat na pana kolegu Vilímce, že ty účty jsou v České národní bance ne proto, že se centralizují bankovní služby, ale proto, že Česká národní banka vede platební styk státní pokladny.
ps2013-035-02-004-006.u8.p3.s1 Měl jsem tenkrát dvě možnosti, buď vytvořit ten platební styk na Ministerstvu financí, anebo použít již existující infrastrukturu v České národní bance.
ps2013-035-02-004-006.u8.p3.s2 Použil jsem infrastrukturu v České národní bance.
ps2013-035-02-004-006.u8.p3.s3 Vyšlo to tak levněji, ale taky by to klidně mohlo být na Ministerstvu financí.
ps2013-035-02-004-006.u8.p3.s4 Řada států to tak , např. hned sousední Slovensko.
ps2013-035-02-004-006.u8.p4.s1 Podařilo se legislativně schválit ten zákon nebo tu novelu zákona o rozpočtových pravidlech tak, že platila k 1. 1. 2013, a k 1. 1. 2013 nastartovat pokladnu, což také umožňuje lepší správu dluhové služby.
ps2013-035-02-004-006.u8.p4.s2 Teď se nebudu dál rozvíjet tím, jak rád a často mluví pan ministr Babiš o snižování státního dluhu.
ps2013-035-02-004-006.u8.p4.s3 Ono se nemůže jednat o snižování čistého dluhu, protože dokud jsou rozpočty deficitní, tak čistý dluh roste, ale samozřejmě je možné rozpustit část rezerv a používat lépe cash flow díky státní pokladně, což je ovšem projekt, kde zatím neudělal žádný pozitivní krok.
ps2013-035-02-004-006.u8.p4.s4 Používá jenom kroky svých předchůdců.
ps2013-035-02-004-006.u8.p4.s5 jsem tomu rád, ale zatím neudělal nic, co by to mohlo zlepšit.
ps2013-035-02-004-006.u8.p4.s6 Tohle je celkem logický krok, kde chce v cestě pokračovat dál, a jsou tam ty zdravotní pojišťovny.
ps2013-035-02-004-006.u8.p4.s7 jsem, přiznávám bez mučení, to chce každý ministr financí, jsem tam toho chtěl mít taky co nejvíc.
ps2013-035-02-004-006.u8.p4.s8 Chtěl jsem tam mít obce a kraje a zdravotní pojišťovny a teď jsem se na odborných seminářích a na jednotlivých výborech s vámi hádal a pral a vztekal a přesvědčoval a někde jsem vás nepřesvědčil, někde jste přetlačili, takže u obcí a krajů, tam jsem dokonce byl konfrontován s tím, že to není ústavně konformní, přetlačili jste u vysokých škol, přetlačili jste u nemocnic, které by se dostaly do nevýhodné konkurenční situace vůči soukromým nemocnicím, přetlačili jste v celé řadě věcí.
ps2013-035-02-004-006.u8.p4.s9 Ale asi jste dobře udělali.
ps2013-035-02-004-006.u8.p4.s10 Nakonec se podařilo tu novelu schválit napříč Poslaneckou sněmovnou.
ps2013-035-02-004-006.u8.p4.s11 Vzpomínám si, že nakonec mi to podpořila i tehdejší opozice, sociální demokracie, ještě dnes za to děkuji.
ps2013-035-02-004-006.u8.p5.s1 Jedna z nejkomplikovanějších diskusí byla právě u zdravotních pojišťoven.
ps2013-035-02-004-006.u8.p5.s2 Jistě vás nepřekvapí, že se ten můj návrh velmi nelíbil mému stranickému kolegovi, ministru zdravotnictví doc.
ps2013-035-02-004-006.u8.p5.s3 Hegerovi, tak se teď zcela jistě nemůže líbit ministru zdravotnictví, z jakékoli politické strany.
ps2013-035-02-004-006.u8.p5.s4 Byl uzavřen velmi klopotný kompromis s tím pětiletým odkladem.

Text viewDownload CoNNL-U