ps2013-035-02-002-004.u10.p2.s3
Velmi se toho obávám . ps2013-035-02-002-004.u10.p2.s4
Takže já bych chtěl stručnou odpověď , proč jste vyndali jednu z těch tržních stran . ps2013-035-02-002-004.u10.p3.s1
Budete mít šanci toto napravit . ps2013-035-02-002-004.u10.p3.s2
Já se potom přihlásím k podanému pozměňovacímu návrhu , kdy tam nějakým způsobem vracím vyvážení té konkurence , protože je jedno prostě , zda tržní silou disponuje prodejce , to znamená to , co vy máte na mysli , velké obchodní řetězce , nebo jsou to dodavatelé , je tady řada firem , které mají podstatně větší tržní sílu než - já nevím , kolik těch řetězců tady přesně je , v každém případě v každém okrese jich působí minimálně pět a více , takže tam konkurence je . ps2013-035-02-002-004.u10.p3.s3
Vy jenom se tady snažíte jistému segmentu potravinářského trhu pomoci , aby měl výrazně lepší podmínky , a skutečně já to považuji za neférové zasahování do hospodářské soutěže . ps2013-035-02-002-004.u10.p4.s1
Takže bych prosil o stručnou odpověď . ps2013-035-02-002-004.u10.p4.s2
Já jsem se snažil , protože jsem si říkal , že nejlepší bude převzít a zpracovat ten návrh podle toho , jak byl původně , bohužel , zameteny byly zřejmě všechny stopy , mně se nepovedlo z oficiálních zdrojů dostat se k tomu , jak zněl původní návrh a u koho zmizel . ps2013-035-02-002-004.u10.p4.s3
Děkuji . ps2013-035-02-002-004.u11.p1.s1
Děkuji panu poslanci Františku Laudátovi . ps2013-035-02-002-004.u11.p1.s2
Byly vyčerpány písemné přihlášky . ps2013-035-02-002-004.u11.p1.s3
Nyní z místa se hlásí pan poslanec Herbert Pavera , stále v obecné rozpravě . ps2013-035-02-002-004.u11.p1.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-035-02-002-004.u12.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-035-02-002-004.u12.p1.s2
Vážení členové vlády , pane předsedo vlády , dámy a pánové , kolegyně a kolegové , já bych jenom navázal na pana kolegu Františka Laudáta , který tady říkal , že se ze zákona o významné tržní síle ztratil ten druhý , nebo ta druhá strana smluvních stran , to je významný dodavatel . ps2013-035-02-002-004.u12.p1.s3
Já mám tady z roku 2013 časopis Významná tržní síla , informační list Úřadu pro hospodářskou soutěž , kde pan první místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže dr . Hynek Brom uvádí , že by se ta novela měla věnovat oběma stranám . ps2013-035-02-002-004.u12.p1.s4
A já bych si dovolil část toho textu přečíst . ps2013-035-02-002-004.u12.p2.s1
Pan první místopředseda zde píše : " Jednou ze zásadních změn pojetí současné právní úpravy významné tržní síly je změna konceptu odpovědného subjektu . ps2013-035-02-002-004.u12.p2.s2
Návrh počítá s tím , že pokud bude navržená úprava přijata , nebude nést odpovědnost za zneužití významné tržní síly pouze odběratel , ale nově také dodavatel . ps2013-035-02-002-004.u12.p2.s3
Úřad má za to , že v některých konkrétních obchodních vztazích může být slabší smluvní stranou i odběratel , a to v případě velkých nadnárodních společností " - o kterých tady byla před chvilkou řeč . ps2013-035-02-002-004.u12.p3.s1
Dále tady pan první místopředseda ve svém článku píše : " Nově navržená změna počítá se zachováním tzv . absolutního konceptu významné tržní síly , který chrání výhradně slabší stranu a dává jí možnost rovnosti zbraní nejen v rámci vyjednávání smluvních podmínek , ale i v průběhu celého smluvního vztahu mezi dotčenými stranami . " ps2013-035-02-002-004.u12.p4.s1
A poslední část z jeho textu , kterou přečtu : " Problémy s významnou tržní silou nemá pouze sektor prodeje potravin , ale i další sektory , které se vypořádávají s podobnými podmínkami jako odběratelé či dodavatelé potravin . ps2013-035-02-002-004.u12.p4.s2
Jde např . o oblasti dodávek spotřebního zboží do jakékoli sítě obchodního řetězce nebo např . o prodejní sítě léčiv a zdravotních pomůcek . ps2013-035-02-002-004.u12.p4.s3
S ohledem na výše uvedené úřad připravuje ve spolupráci s dalšími orgány veřejné správy rozbor celé situace a návrh komplexní právní úpravy nevztahující se pouze na oblast potravin , ale schopné zahrnout i další oblasti , kde dochází ke zneužití postavení jedné smluvní strany a de facto tak i naplnění konceptu zneužití významné tržní síly . " ps2013-035-02-002-004.u12.p4.s4
Já doufám , že takto to myslel upřímně pan první místopředseda , a bohužel to je z podzimu 29 . 11 . 2013 . ps2013-035-02-002-004.u12.p5.s1
K čemu bych se chtěl ještě vrátit a co bych chtěl ještě tady také v dnešním vystoupení říci , že samozřejmě vítám splatnost faktur do 30 dnů . ps2013-035-02-002-004.u12.p5.s2
Bohužel mě mrzí to , že to je pouze u potravin nebo zemědělských výrobků . ps2013-035-02-002-004.u12.p5.s3
Zdůvodňuje se to tím , že potravinářské výrobky mají nízkou trvanlivost , některé samozřejmě mají jenom několik dnů , některé mají několik týdnů , ale některé mají i několik let , když jsou třeba v konzervě . ps2013-035-02-002-004.u12.p5.s4
Splatnost faktur by nemusela být de facto ani 30 dnů . ps2013-035-02-002-004.u12.p6.s1
Co mě však zarazilo na zemědělském výboru , kterého se účastnil kromě pana premiéra i pan první místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže , bylo to , když jsem vznesl dotaz , proč splatnost faktur 30 dnů není i v jiných oblastech českého hospodářství a služeb , a zrovna jsem poukázal na to , že v oblasti stavebnictví , kde významnou tržní silou je český stát , je splatnost faktur 180 dnů , tak mi odpověděl k mému údivu , že firmy si to přejí . ps2013-035-02-002-004.u12.p6.s2
Zvláštní , že firmy si přejí splatnost faktur 180 dnů . ps2013-035-02-002-004.u12.p6.s3
Myslím si , že by všem prospělo , kdyby v našem státě byla jednotná splatnost faktur . ps2013-035-02-002-004.u12.p6.s4
Určitě by to pomohlo podnikání v České republice k narovnání vztahů a ke všemu tomu , aby tady nebyla umělá zadluženost a aby tady zbytečně nelétaly peníze někde ve vzduchu , protože jedna firma dluží druhé a samozřejmě ten problém se potom přenáší z jedné firmy na druhou , pak na třetí , a co se stává , to asi všichni víte - že některé firmy mění názvy , mění majitele , aby nemusely splácet , a nakonec na to doplatí jak stát , obce , města , tak samotní zaměstnanci . ps2013-035-02-002-004.u12.p7.s1
Věřím , že třeba v další fázi se k těmto problémům vrátíte , i když bych byl nejradši , tak jak to navrhuje pan Bendl , aby se ten zákon vůbec neschvaloval , nebo ta novela . ps2013-035-02-002-004.u12.p7.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-035-02-002-004.u13.p1.s1
Děkuji panu poslanci Herbertu Paverovi . ps2013-035-02-002-004.u13.p1.s2
Mám přihlášené dva poslance , s faktickou poznámkou pan poslanec Petr Bendl , po něm pan poslanec Martin Novotný s řádnou přihláškou . ps2013-035-02-002-004.u13.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . ps2013-035-02-002-004.u14.p1.s1
Děkuji . ps2013-035-02-002-004.u14.p1.s2
Já také položím dotaz , protože předpokládám , že pan premiér promluví dřív než v závěrečném slově , aby byla možnost aspoň trochu diskutovat o tomto návrhu zákona , který není nedůležitý . ps2013-035-02-002-004.u14.p1.s3
Já bych položil otázku panu premiérovi . ps2013-035-02-002-004.u14.p1.s4
Když chcete , aby byla splatnost faktur v oblasti potravinářství nebo zemědělské produkce 30 dnů , co uděláte pro to , aby také stát měl splatnost faktur do 30 dnů , když máte pocit , že to musíte říkat těm subjektům v potravinářském sektoru ? ps2013-035-02-002-004.u14.p1.s5
Děkuji . ps2013-035-02-002-004.u15.p1.s1
Děkuji panu poslanci Bendlovi za dodržení času k faktické poznámce a nyní pan poslanec Martin Novotný , poté pan poslanec Zbyněk Stanjura . ps2013-035-02-002-004.u15.p1.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-035-02-002-004.u16.p1.s1
Pěkné odpoledne . ps2013-035-02-002-004.u16.p1.s2
Kolegyně a kolegové , v souvislosti se zákonem o významné tržní síle jedním z takových hlavních zaklínadel , které je zmiňováno společně s tímto zákonem , je ochrana malých výrobců potravin , kteří jsou diskriminováni velkými řetězci . ps2013-035-02-002-004.u16.p1.s3
Já sám osobně bych chtěl k tomu přičinit poznámku , že se domnívám , že tím pravým momentem , kdy v této Sněmovně projevíme vůli udělat něco pro malé výrobce potravin , pro jejich menší prodejce , není tento zákon o významné tržní síle , ale je to diskuse o tom , za jakých podmínek lidé , kteří vstupují anebo malovýrobou se podílejí na tomto segmentu byznysu , jaké jsou jejich vstupní podmínky do podnikání , jakou administrativní zátěží je zatěžuje tento stát na začátku jejich podnikání , jaká je jejich daňová zátěž a zejména jaké velmi často ve srovnání se zahraničím bezprecedentní nároky na ně klademe v oblasti nejrůznějších kontrol , hygienických předpisů apod . ps2013-035-02-002-004.u16.p1.s4
To , co odlišuje Českou republiku od spousty západních zemí plných nejrůznějších malých obchůdků , kde různí výrobci nabíjejí svoje speciality často regionálního původu , není to , jaký je stav v našich hypermarketech , ale to , za jak mnohem obtížnějších podmínek jakýkoli nový podnikatel na tomto trhu může na tento trh vůbec vstoupit . ps2013-035-02-002-004.u16.p1.s5
Zažil jsem třeba v řadě anglosaských zemí , kde ta podmínka vstupu na trh je mnohem liberálnější , vstupní náklady na technologii , na naplňování různých hygienických norem a všeho možného jsou mnohem nižší , a pak trh v těch zemích je plný sice hypermarketů , které jsou velmi podobné jako u nás , ale spousty malých obchůdků , malých zařízení - známe to z celé západní Evropy . ps2013-035-02-002-004.u16.p1.s6
Je to taky otázka , proč u nás není tolik malých pekařství jako jinde , proč je ta nabídka o tolik chudší a zaměřená jenom na ty velké . ps2013-035-02-002-004.u16.p1.s7
Je to o tom , jaké jsou vstupní podmínky vstupu na trh , jaké podmínky má u nás malý podnikatel , malý živnostník . ps2013-035-02-002-004.u16.p1.s8
Až se o tomto začneme v této Sněmovně bavit , budu věřit , že je skutečně vážně míněna snaha pomoci malým výrobcům a malým podnikatelům . ps2013-035-02-002-004.u16.p1.s9
Ale zákon o významné tržní síle osobně považuji spíš za skrytou pomoc těm velkým hráčům . ps2013-035-02-002-004.u17.p1.s1
Děkuji panu poslanci Martinu Novotnému . ps2013-035-02-002-004.u17.p1.s2
Nyní s řádnou přihláškou pan poslanec Zbyněk Stanjura . ps2013-035-02-002-004.u17.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-035-02-002-004.u18.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-035-02-002-004.u18.p1.s2
Pokud sleduji tu rozpravu , tak zatím nikdo z těch , kteří zákon podporují , nevystoupil , aby buď zodpověděl dotazy , nebo vyvrátil obavy , a doufám , že se to ještě stane před závěrečným slovem pana premiéra . ps2013-035-02-002-004.u18.p2.s1
Vracím se k naší debatě v prvém čtení , kdy jsem vyjádřil dvě obavy , které sdílíme , a to že efekt zákona bude opačný , než předpokládá vláda . ps2013-035-02-002-004.u18.p2.s2
Vláda říká a asi tomu i upřímně věří , že návrh zákona pomůže zejména malým českým dodavatelům . ps2013-035-02-002-004.u18.p2.s3
Ale my se obáváme , že tomu tak nebude . ps2013-035-02-002-004.u18.p2.s4
Současně vláda říká , alespoň někteří vládní poslanci zde v prvém čtení říkali , že díky tomu , že se zpřísní podmínky pro obchodní řetězce , tak se sníží cena . ps2013-035-02-002-004.u18.p2.s5
Už jsem tady říkal , že ta ekonomická úvaha je poměrně překvapivá . ps2013-035-02-002-004.u18.p2.s6
Zvýším někomu náklady a předpokládám , že on sníží cenu . ps2013-035-02-002-004.u18.p3.s1
Takže ten efekt může být dvojí . ps2013-035-02-002-004.u18.p3.s2
Za prvé že dojde ke zdražení potravin , protože ty náklady se promítnou , na někoho se promítnou . ps2013-035-02-002-004.u18.p3.s3
A nejčastěji to bývá tak , že se promítnou na klienta , na toho zákazníka . ps2013-035-02-002-004.u18.p3.s4
Podobná debata nás čeká v bodě číslo 5 , kde také se říká , že banky budou mít zvýšené náklady - a kdo je asi zaplatí ? ps2013-035-02-002-004.u18.p4.s1
Druhá obava , která existuje a kterou zatím nikdo nevyvrátil , a platí to zejména v oblastech příhraničních , tam , kde jsou velké dopravní náklady , kde se může stát , že řetězce nebudou nakupovat od českých dodavatelů , ale od zahraničních , kde třeba takový zákon neplatí , nebo platí v mírnější podobě . ps2013-035-02-002-004.u18.p4.s2
To jsou podle mě vážné obavy . ps2013-035-02-002-004.u18.p4.s3
My se domníváme , že mohou být oprávněné , a neslyšeli jsme žádný relevantní důvod a relevantní zdůvodnění , proč tomu tak nebude . ps2013-035-02-002-004.u18.p5.s1
V zásadě předkladatelé říkají celou dobu , co projednávají tento návrh zákona , že stávající zákon nefunguje . ps2013-035-02-002-004.u18.p5.s2
Slyšeli jsme tady , že byly uděleny dvě pokuty na základě tohoto platného zákona a že si slibují od nového návrhu zákona , že to začne fungovat lépe . ps2013-035-02-002-004.u18.p5.s3
Zejména si to slibuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže . ps2013-035-02-002-004.u18.p5.s4
Ale pokud on to doposud neuměl aplikovat , tak představa , že pouhou změnou paragrafů to najednou úřad bude umět aplikovat a něco zásadního na trhu změní , je podle mě představa mylná . ps2013-035-02-002-004.u18.p6.s1
Věc , kterou jsme debatovali v prvém čtení , jsou navržené sankce , které nám připadají neúměrné , někdy až likvidační . ps2013-035-02-002-004.u18.p6.s2
Deset procent z obratu , což mohou být opravdu velmi vysoké částky v řádu jednotek miliard . ps2013-035-02-002-004.u18.p6.s3
Když si vzpomeneme na poměrně podrobnou rozpravu v prvém čtení , tak je pravda , že skoro každý paragraf má oporu v zahraničním vzoru . ps2013-035-02-002-004.u18.p6.s4
Ale já jsem říkal , že si jako předkladatel vzal ty nejpřísnější podmínky z každého návrhu zákona a smíchal to dohromady . ps2013-035-02-002-004.u18.p6.s5
Obdobný návrh zákona prostě nenajdete . ps2013-035-02-002-004.u18.p6.s6
Je pravda , že tahle část je odsud , tahle část je odsud , něco z Itálie , něco ze Slovenska , ale výsledný tvar je podle mě špatný . ps2013-035-02-002-004.u18.p6.s7
Nepovede to k očekávaným cílům a efekt může být přesně opačný . ps2013-035-02-002-004.u18.p6.s8
Už o tom mluvili dneska některé kolegyně a kolegové . ps2013-035-02-002-004.u18.p6.s9
A já se nemohu zbavit dojmu , že vláda v přirozeném střetu mezi dodavateli a odběrateli - a je to logické , každý z nich má zájem na co nejlepších podmínkách , dodavatel chce co nejvyšší cenu , odběratel co nejnižší - straní jenom jedné straně . ps2013-035-02-002-004.u18.p6.s10
Bezesporu existují dodavatelé , kteří mají velmi vysoký podíl na trhu . ps2013-035-02-002-004.u18.p6.s11
Na ty se nic takového nechystá . ps2013-035-02-002-004.u18.p6.s12
Vím , že tady padaly pozměňující návrhy , a jsou podle mne správné , které chtějí pozici vyvážit . ps2013-035-02-002-004.u18.p6.s13
Také vím , v původním návrhu zákona , když vstupoval do legislativního procesu , tak tam byly obě dvě strany přirozeného konfliktu . ps2013-035-02-002-004.u18.p6.s14
A já to nijak nekritizuji , to je naprosto přirozené , že každý hájí své zájmy . ps2013-035-02-002-004.u18.p7.s1
Chtěl bych se zeptat pana premiéra , jaké byly pohnutky toho , že z původního návrhu zákona , který se měl vztahovat jak na odběratele , tak na dodavatele , ti dodavatelé vypadli . ps2013-035-02-002-004.u18.p7.s2
Tomu já nerozumím a tomu říkám , že vláda , případně parlamentní většina , ať už se bavíme v Senátu , místo aby vytvářela rovné podmínky pro všechny a aby , když už chce , kolíkovala to hřiště , ale ke všem aby se chovala spravedlivě . ps2013-035-02-002-004.u18.p7.s3
Tak tady si najednou vybrala jednu stranu , které fandí , které dává legislativní nástroje , a tu druhou stranu , kterou vlastně označila tím , že to je strana špatná . ps2013-035-02-002-004.u18.p7.s4
Takže vláda si vybrala , nevím , na základě čeho , a moc by mě zajímalo , proč z původního návrhu zákona povinnosti pro dodavatele vypadly . ps2013-035-02-002-004.u18.p7.s5
Opravdu mě nenapadá žádný logický důvod , ale možná se ho v rozpravě ještě dozvím . ps2013-035-02-002-004.u18.p8.s1
A v tomto bych shrnul základní výhrady k tomuto návrhu zákona . ps2013-035-02-002-004.u18.p9.s1
Vláda se tváří , že to něčemu pomůže . ps2013-035-02-002-004.u18.p9.s2
Chtěl bych vědět a chtěl bych se zeptat pana premiéra , pokud mě bude poslouchat . . . ps2013-035-02-002-004.u19.p1.s1
Požádám sněmovnu o klid . ps2013-035-02-002-004.u20.p1.s1
Jakým způsobem si vláda představuje , že bude hodnotit efekt tohoto zákona . ps2013-035-02-002-004.u20.p1.s2
Respektuji , že tady není vládní většina , takže dříve nebo později návrh zákona pravděpodobně bude schválen , bude uveden v život .