|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-23 ps2013-033-08-002-062 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

62. Vládní návrh zákona o biocidních přípravcích a účinných látkách a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o biocidech) /sněmovní tisk 589/ - prvé čtení

Date2015-10-23
Meetingps2013/033
Agenda Itemps2013/033/062
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/s033324.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 146 • previousnext

ps2013-033-08-002-062.u1.p1.s1 62.
ps2013-033-08-002-062.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o biocidních přípravcích a účinných látkách a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o biocidech) /sněmovní tisk 589/ - prvé čtení
ps2013-033-08-002-062.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený i tento návrh uvede pan ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček.
ps2013-033-08-002-062.u1.p2.s2 Prosím, ujměte se slova.
ps2013-033-08-002-062.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych v krátkosti uvedl předkládaný vládní návrh zákona o biocidních přípravcích a účinných látkách a o změně některých souvisejících zákonů.
ps2013-033-08-002-062.u2.p2.s1 Pro představu mi nejdříve dovolte uvést, co jsou to biocidní přípravky.
ps2013-033-08-002-062.u2.p2.s2 Biocidní přípravky jsou obvykle chemické směsi určené k hubení, omezení růstu nebo odpuzování škodlivých organismů za účelem ochrany zdraví člověka.
ps2013-033-08-002-062.u2.p2.s3 Jedná se o dezinfekční přípravky, konzervační prostředky, rodenticidní přípravky na hubení hlodavců a podobně.
ps2013-033-08-002-062.u2.p3.s1 Hlavním cílem předloženého návrhu zákona je provedení implementace nařízení Evropského parlamentu a Rady číslo 528/2012 o dodávání biocidních přípravků na trh a jejich používání, které upravuje značnou část povinností v oblasti dodávání biocidních přípravků na trh.
ps2013-033-08-002-062.u2.p3.s2 V důsledku přijetí přímo použitelného unijního předpisu je nutné odstranit duplicity a odchylky v českém právním řádu a založit pouze takovou právní úpravu, která umožní jeho bezproblémovou aplikaci a provázání s národní legislativou.
ps2013-033-08-002-062.u2.p3.s3 Je tak třeba zrušit stávající zákon o biocidech a v novém zákoně stanovit především postavení orgánů státní správy, působnost správních orgánů při výkonu státní správy a sankce za porušení povinností stanovených nařízením o biocidech.
ps2013-033-08-002-062.u2.p4.s1 Materiál prošel řádným připomínkovým řízením, následně jej 31. srpna 2015 schválila vláda.
ps2013-033-08-002-062.u2.p5.s1 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, věřím, že tento návrh zákona při dnešním projednávání podpoříte, neboť se jedná v zásadě o technický předpis, který přispěje k souladu českého právního řádu s aktuální právní úpravou Evropské unie v této oblasti.
ps2013-033-08-002-062.u2.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-033-08-002-062.u3.p1.s1 vám děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Soňa Marková.
ps2013-033-08-002-062.u3.p1.s2 Prosím, paní poslankyně.
ps2013-033-08-002-062.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-033-08-002-062.u4.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych se také jako zpravodajka tohoto tisku vyjádřila několika poznámkami.
ps2013-033-08-002-062.u4.p2.s1 Účelem vládního zákona je zajištění implementace přímo použitelného nařízení Evropské unie o dodávání biocidních přípravků na trh a jejich používání.
ps2013-033-08-002-062.u4.p2.s2 Nařízení o biocidech ustanovuje napříč celou Evropskou unií stejné podmínky pro dodávání biocidních přípravků na trh, ukotvuje principy schvalování účinných látek a povolování biocidních přípravků, v obecné rovině pak i podmínky jejich používání.
ps2013-033-08-002-062.u4.p2.s3 Zároveň nahrazuje původní směrnici z roku 1998, která byla různými způsoby implementována do právních řádů jednotlivých členských států.
ps2013-033-08-002-062.u4.p2.s4 To mělo za následek odlišný přístup k aplikaci práva Evropské unie a komplikace v podávání žádostí o povolení biocidních přípravků napříč Evropskou unií.
ps2013-033-08-002-062.u4.p3.s1 Nařízení o biocidech kromě harmonizace přináší i nové instrumenty, nové nástroje povolování přípravků.
ps2013-033-08-002-062.u4.p3.s2 Nad rámec původního konceptu vnitrostátního povolení, popřípadě vzájemného uznání vnitrostátního povolení v jiném členském státě nově zavádí jednotné povolení Unie, které umožní žadateli dodávat takto povolený přípravek do všech členských států Evropské unie.
ps2013-033-08-002-062.u4.p3.s3 Dále je významně zjednodušena procedura získání povolení již povoleného přípravku, popřípadě zavedení takzvané kategorie biocidních přípravků, které mohou zahrnovat mnoho variant s odlišným složením, které spadá do povoleného koncentračního limitu.
ps2013-033-08-002-062.u4.p4.s1 Nařízení o biocidech svěřuje stanovení některých práv a povinností na úrovni členských států.
ps2013-033-08-002-062.u4.p4.s2 Jedná se zejména o ustanovení příslušných orgánů zodpovědných za implementaci tohoto nařízení, tj. orgány státní správy zajišťující hodnocení rizik povolovaných přípravků, výkon dozoru nad trhem s biocidními přípravky a ustanovení režimu přechodného období, kdy jsou dodávány na trh takové biocidní přípravy, jež obsahují neschválené účinné látky.
ps2013-033-08-002-062.u4.p4.s3 Jejich schvalovací proces probíhá v režimu takzvaného pracovního programu přezkoumání.
ps2013-033-08-002-062.u4.p5.s1 Vláda zvolila cestu předložení nového zákona namísto novelizace původního zákona, který implementoval původní směrnici.
ps2013-033-08-002-062.u4.p5.s2 Novelizace by byla z technického hlediska jednodušší, určitě, nicméně by došlo ke vzniku značně nepřehledné právní úpravy, protože by většina hmotněprávní úpravy musela být vypuštěna.
ps2013-033-08-002-062.u4.p5.s3 Při rozložení kompetencí mezi orgány státní správy byl respektován kompetenční zákon a zároveň bylo přistoupeno k rozdělení kompetencí obdobně, jako tomu bylo v předcházející právní úpravě.
ps2013-033-08-002-062.u4.p5.s4 Příslušným orgánem zodpovědným vůči Evropské unii je Ministerstvo zdravotnictví, které spolupracuje v rámci procesu povolení biocidních přípravků nebo při přípravě hodnoticí zprávy pro schválení účinné látky s resorty životního prostředí a zemědělství, přičemž Ministerstvo zdravotnictví plně respektuje odborná posouzení předložených žádostí.
ps2013-033-08-002-062.u4.p5.s5 Jejich stanoviska Ministerstvo zdravotnictví přijímá formou závazných stanovisek.
ps2013-033-08-002-062.u4.p5.s6 Vládní návrh zároveň precizněji definuje jednotlivé povinnosti participujících resortů a odstraňuje z dosavadní úpravy v praxi zjištěné nedostatky.
ps2013-033-08-002-062.u4.p6.s1 Důležitá je kapitola nastavení poplatků za úřední a odborné úkony.
ps2013-033-08-002-062.u4.p6.s2 Současná právní úprava byla nastavena pouze na výběr správních poplatků, které byly příjmem státního rozpočtu.
ps2013-033-08-002-062.u4.p6.s3 Vrácení zaplaceného správního poplatku bylo možné pouze a výhradně v případech definovaných zákonem o správních poplatcích.
ps2013-033-08-002-062.u4.p6.s4 Nařízení o biocidech ukládá podle čl. 80 odst. 3 nařízení o biocidech povinnost členským státům, aby nevyužitou část zaplaceného poplatku vrátily žadateli.
ps2013-033-08-002-062.u4.p6.s5 S ohledem na systém výběru správních poplatků, tak jak je nastaven zákonem o správních poplatcích, není možné vrátit poměrnou část zaplaceného správního poplatku.
ps2013-033-08-002-062.u4.p6.s6 Systém výběru poplatků byl tedy rozdělen na výběr správních poplatků za podání samotné žádosti a výběr poplatků za provedení odborných úkonů.
ps2013-033-08-002-062.u4.p6.s7 Výše poplatků za odborné úkony bude přímo úměrná množství času odborných pracovníků strávených posuzováním předložené žádosti.
ps2013-033-08-002-062.u4.p6.s8 Výše sazby za odborné úkony včetně výběru záloh na tyto úkony stanoví Ministerstvo zdravotnictví prováděcím právním předpisem.
ps2013-033-08-002-062.u4.p6.s9 Pracovní návrh prováděcího předpisu je přiložen k tomuto vládnímu návrhu zákona.
ps2013-033-08-002-062.u4.p7.s1 Hodně se hovoří o finanční zátěži pro podnikatele.
ps2013-033-08-002-062.u4.p7.s2 Finanční zátěž pro podnikatele v případě povolování biocidních přípravků a schvalování účinných látek se rozdělit na tři úrovně.
ps2013-033-08-002-062.u4.p7.s3 První úroveň jsou samotné náklady spojené s předkládanou dokumentací, to znamená samotnými studiemi a dále zprávou o hodnocení rizik.
ps2013-033-08-002-062.u4.p7.s4 Náklad spojený s pořízením dokumentace bude ve většině případů tvořit největší podíl z celkových nákladů spojených s výše uvedenými úkony.
ps2013-033-08-002-062.u4.p7.s5 Druhou úrovní jsou poplatky hrazené Ministerstvu zdravotnictví za správní a odborné úkony.
ps2013-033-08-002-062.u4.p7.s6 Třetí úrovní jsou poplatky hrazené Evropské agentuře pro chemické látky, které v některých případech mohou přesáhnout náklady spojené s pořízením dokumentace a výrazně převýšit i náklady na odborné úkony poskytované Ministerstvem zdravotnictví.
ps2013-033-08-002-062.u4.p8.s1 Značný zájem ze strany zájmových sdružení a resortů průmyslu a obchodu vzbudil návrh nastavení systému národních poplatků.
ps2013-033-08-002-062.u4.p8.s2 Většina argumentace směřovala k nezbytnosti zavedení podpory malých a středních podniků, též vlastně formou snížených poplatků na národní úrovni.
ps2013-033-08-002-062.u4.p8.s3 Ministerstvo zdravotnictví tento postup odmítá i přes skutečnost, že zde existuje právní opora v samotném nařízení o biocidech.
ps2013-033-08-002-062.u4.p8.s4 Důvodů k tomuto postoji je hned několik.
ps2013-033-08-002-062.u4.p8.s5 Systém povolování biocidních přípravků předpokládá, že pro legální dodávání přípravku na trh musí žadatel získat první povolení ve kterémkoli členském státě, jehož součástí je provedení hodnocení nebezpečnosti a rizik používání takového přípravku.
ps2013-033-08-002-062.u4.p8.s6 Získání prvního povolení v souladu s termíny daných nařízení může trvat 15 měsíců od podání žádosti.
ps2013-033-08-002-062.u4.p8.s7 Dodání na trh v dalších členských státech Evropské unie je pak již možné pouze na základě tzv. vzájemného uznání, tj. zrychlené a zjednodušené procedury povolení.
ps2013-033-08-002-062.u4.p8.s8 Ta zahrnuje zběžnou kontrolu původně provedeného hodnocení a adaptace vůči národním specifickým podmínkám.
ps2013-033-08-002-062.u4.p8.s9 Negativním příkladem může být systém poplatků ve Velké Británii platný přibližně do roku 2013, kdy první povolení bylo zpoplatněno částkou 2 tis. liber.
ps2013-033-08-002-062.u4.p8.s10 Situace ukázala, že ve Velké Británii žádalo o povolení mnoho společností, které na trh Velké Británie přípravky fakticky nedodávají a jejichž zájmem jsou trhy jiných členských států.
ps2013-033-08-002-062.u4.p8.s11 Důvodem podání žádosti byla pouze snaha získat první povolení.
ps2013-033-08-002-062.u4.p9.s1 Pro srovnání, v České republice byl poplatek 200 tis. korun.
ps2013-033-08-002-062.u4.p9.s2 Příslušné úřady Spojeného království během dvou let obdržely zdaleka největší množství žádostí, zhruba 600, přičemž mnohé z nich nebyly uzavřeny ani po čtyřech letech od přijetí žádosti.
ps2013-033-08-002-062.u4.p9.s3 Evropská komise provedla šetření ohledně výše nastavených poplatků v jednotlivých členských státech.
ps2013-033-08-002-062.u4.p9.s4 Ukázalo se, že institut snížení poplatku pro malé a střední podnikatele nevyužil ani jeden z členských států.
ps2013-033-08-002-062.u4.p9.s5 Pokud by se to tak stalo právě České republice, je velmi pravděpodobné, že obdobný příval žádostí od podnikatelských subjektů z celé Evropské unie obdrží i Ministerstvo zdravotnictví.
ps2013-033-08-002-062.u4.p9.s6 Jeho organizační struktura a dostupné lidské zdroje nemohou ale takový příval žádostí zvládnout.
ps2013-033-08-002-062.u4.p9.s7 Zdánlivě úspěšný pokus o zajištění podpory pro české, v uvozovkách, malé a střední podnikatele a snížení poplatku na minimum, což v celkových nákladech může činit čtvrtinu třetinu, může vyústit v beznadějnou situaci pro Ministerstvo zdravotnictví.
ps2013-033-08-002-062.u4.p9.s8 Státní rozpočet pak ponese náklady spojené s podporou nejen českých malých a středních podnikatelů, ale i malých a středních podnikatelů ostatních členských států.
ps2013-033-08-002-062.u4.p9.s9 Tím spíše, že definovat českou obchodní společnost je prakticky neproveditelné.
ps2013-033-08-002-062.u4.p9.s10 Není totiž zřejmé, jestli by to měla být společnost usídlená v České republice nebo vlastněná výhradně českým kapitálem a podobně.
ps2013-033-08-002-062.u4.p10.s1 V důvodové zprávě se Ministerstvo zdravotnictví snažilo nastínit skutečné náklady spojené s povolením čtyř forem biocidních přípravků, kdy byla nastavena složitost podle počtu obsažených účinných látek a dále podle kvality předložené dokumentace.
ps2013-033-08-002-062.u4.p10.s2 Jako odhad pracnosti se vychází ze zkušenosti Státního zdravotního ústavu.
ps2013-033-08-002-062.u4.p10.s3 Ten provádí pro Ministerstvo zdravotnictví hodnocení rizik nejen pro žádosti a povolení biocidních přípravků, ale taktéž pro přípravky na ochranu rostlin.
ps2013-033-08-002-062.u4.p10.s4 Náklady na hodnocení rizik se pak pohybují od 70 do 350 tis. korun.
ps2013-033-08-002-062.u4.p10.s5 Současný poplatek je bez rozdílu 200 tis. korun.
ps2013-033-08-002-062.u4.p11.s1 Pro srovnání lze uvést systém poplatků v České republice pro povolení přípravku na ochranu rostlin, což jsou mnohdy obdobné přípravky.
ps2013-033-08-002-062.u4.p11.s2 Správní poplatek podle vyhlášky je stanoven poplatek za povolení přípravku na ochranu rostlin ve výši 278 tis. a dále jsou účtovány úhrady za odborné úkony přímo Státním zdravotním ústavem podle provedených úkonů, obvykle od 80 do 250 tis. korun.
ps2013-033-08-002-062.u4.p11.s3 Náklady na povolení přípravku na ochranu rostlin se pohybují v rozmezí od 350 do 530 tis. korun.
ps2013-033-08-002-062.u4.p11.s4 Další srovnání lze udělat se zdravotnickými prostředky.
ps2013-033-08-002-062.u4.p11.s5 Zdravotnické prostředky nově spadají do působnosti Státního ústavu pro kontrolu léčiv, jenž je oprávněn účtovat v souladu s vyhláškou 1 800 korun za hodinu za vypracování odborných stanovisek a posudků.
ps2013-033-08-002-062.u4.p12.s1 Přes tyto nastíněné problémy doporučuji Poslanecké sněmovně propustit zákon do druhého čtení a prodiskutovat některé nastíněné problémy a nejasnosti při projednávání ve zdravotním výboru.
ps2013-033-08-002-062.u4.p12.s2 Zároveň bych ráda tady avizovala své vystoupení ještě v diskusi, kde bych ráda položila některé otázky.
ps2013-033-08-002-062.u4.p12.s3 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-033-08-002-062.u5.p1.s1 Děkuji vám, paní poslankyně.
ps2013-033-08-002-062.u5.p1.s2 Prosím, zaujměte místo u stolku zpravodajů.
ps2013-033-08-002-062.u5.p1.s3 Otevírám obecnou rozpravu, do které mám zatím jednu přihlášku - pana poslance Jiřího Skalického.
ps2013-033-08-002-062.u5.p1.s4 Prosím, pane poslanče.
ps2013-033-08-002-062.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající, pane ministře, kolegyně a kolegové, pár krátkých poznámek k novele zákona o biocidech.
ps2013-033-08-002-062.u6.p1.s2 Krátce by se dalo říci, že tato novela zákona ve zvýšené míře chrání spotřebitele proti stávajícímu stavu, čili řekněme ochrana spotřebitele na prvním místě.
ps2013-033-08-002-062.u6.p1.s3 Stávající zákon číslo 120/2002 Sb., který do současné doby je platný, není v souladu s aktuální úpravou Evropské unie, čili ta reakce touto novelou je logická.
ps2013-033-08-002-062.u6.p2.s1 Nová úprava, jak zde bylo řečeno v různých variantách, jednak lépe definuje postavení orgánů státní správy, jejich působnost a zejména zpřesňuje sankce za porušení povinností v souvislosti s biocidními přípravky.
ps2013-033-08-002-062.u6.p2.s2 To, co považuji za důležité, je, že zavádí nové povinnosti podnikajících a právnických osob při vstupu přípravku na trh, tzv. autorizace při vstupu na trh, poté pak v rámci celé Evropské unie, a definuje lépe a zvyšuje výši správních poplatků s tímto vstupem na trh spojenou.
ps2013-033-08-002-062.u6.p2.s3 Na druhé straně je nutné říct, že je zde zaváděna možnost povolení tzv. zjednodušeným postupem v rámci obchodu mezi zeměmi Evropské unie, což v okamžiku, kdy přípravek přijde na trh v jedné zemi, se pak podstatně lépe může dostat do dalších zemí Evropské unie a s nižšími finančními náklady.
ps2013-033-08-002-062.u6.p3.s1 To, co považuji za důležité a co zde zatím nepadlo, je uvědomit si, jak se tato novela projeví na české firmy a na trhu s biocidními přípravky v naší republice.
ps2013-033-08-002-062.u6.p3.s2 Je dobré vědět, že v současné době je zde registrováno zhruba 8 tisíc přípravků, z toho reálně se na trhu prodává, vyrábí a jsou k dispozici zhruba asi 4 tisíce přípravků.
ps2013-033-08-002-062.u6.p3.s3 Nicméně toto číslo je pořád velmi vysoké a lze očekávat, že po zavedení této novely klesne zhruba o 40 50 %.
ps2013-033-08-002-062.u6.p3.s4 V České republice je současně asi 35 50 firem bez podnikajících fyzických osob, kterých je podstatně větší množství, které budou novelou tohoto zákona dotčeny a které se budou muset vypořádat právě s tím novým procesem registrace a s novými pravidly.
ps2013-033-08-002-062.u6.p4.s1 Kolegyně Marková zde zmínila i problematiku výše správních poplatků.
ps2013-033-08-002-062.u6.p4.s2 Správní poplatky se zvyšují ze stávajících sazeb na 430 tisíc korun, ale je to dle hodinové sazby a je to maximální částka, kterou lze při vstupu přípravku na český trh samozřejmě požadovat.
ps2013-033-08-002-062.u6.p4.s3 Čili je to oproti stávajícímu stavu částka podstatně vyšší, takže některé firmy s tím mohou mít, řekněme, problém nebo budou diskutovat, zda by ta částka nemohla být nižší, a lze proto očekávat diskusi třeba na půdě zdravotního výboru.

Text viewDownload CoNNL-U