|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-20 ps2013-033-05-007-059 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

59. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 503/2012 Sb., o Státním pozemkovém úřadu a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 575/ - prvé čtení

Date2015-10-20
Meetingps2013/033
Agenda Itemps2013/033/059
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/s033211.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 164 • previousnext

ps2013-033-05-007-059.u1.p1.s1 59.
ps2013-033-05-007-059.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 503/2012 Sb., o Státním pozemkovém úřadu a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 575/ - prvé čtení
ps2013-033-05-007-059.u1.p2.s1 Z pověření vlády měl předložený návrh předložit Marian Jurečka, kterého dnes zastoupí pan ministr Daniel Herman.
ps2013-033-05-007-059.u1.p2.s2 Prosím, ujměte se slova.
ps2013-033-05-007-059.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych v zastoupení ministra zemědělství uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 503/2012 Sb., o Státním pozemkovém úřadu a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
ps2013-033-05-007-059.u2.p2.s1 Cílem předkládaného návrhu je zajistit řádné a hospodárné nakládání se zemědělskou půdou v majetku státu.
ps2013-033-05-007-059.u2.p2.s2 Za tímto účelem se v zákoně č. 503/2012 Sb., o Státním pozemkovém úřadu, ve znění pozdějších předpisů, navrhuje nový způsob vymezení a členění rezervy státní zemědělské půdy a úprava podmínek, za nichž Státní pozemkový úřad tuto rezervu spravuje.
ps2013-033-05-007-059.u2.p2.s3 Nově tvoří rezervu státní zemědělské půdy všechny pozemky, s nimiž je Státní pozemkový úřad příslušný hospodařit a jsou potřebné k výkonu jeho působnosti, přičemž celková minimální výměra těchto pozemků nesmí klesnout pod 50 tisíc hektarů.
ps2013-033-05-007-059.u2.p3.s1 V rámci výkonu své působnosti Státní pozemkový úřad provádí zejména pozemkové úpravy, které jsou nutné v návaznosti na uskutečněné změny v právních vztazích k pozemkům po restituci a privatizaci.
ps2013-033-05-007-059.u2.p3.s2 Za tímto účelem bude Státní pozemkový úřad rezervu státní zemědělské půdy doplňovat nákupem, směnou a využíváním předkupního práva státu.
ps2013-033-05-007-059.u2.p3.s3 Rezerva státní zemědělské půdy zahrnuje rovněž pozemky potřebné pro uskutečňování rozvojových programů státu, které jsou podle dosavadní úpravy vymezeny nařízením vlády č. 218/2014 Sb.
ps2013-033-05-007-059.u2.p3.s4 Tato část rezervy by nově měla být průběžně upravována podle budoucích potřeb státu, respektive ministerstev v rámci správního řízení, na jehož základě pak budou u dotčených pozemků prováděny zápisy v katastru nemovitostí.
ps2013-033-05-007-059.u2.p4.s1 V zákoně č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů, se s ohledem na aktuální výměru státní zemědělské půdy, se kterou je Státní pozemkový úřad příslušný hospodařit, a omezenou možnost nabízet do veřejných nabídek pozemky k uspokojení zbývajících restitučních nároků formou poskytnutí náhradních pozemků navrhuje omezit možné formy náhrad pouze na peněžitou náhradu.
ps2013-033-05-007-059.u2.p4.s2 Tato změna v příslušných ustanoveních zákona č. 229/1991 Sb. odloženou účinnost o dva roky.
ps2013-033-05-007-059.u2.p4.s3 Důvodem odložené účinnosti je potřeba vyčerpat veškeré možnosti, které stát k uspokojení nároků oprávněných osob, to je formou poskytnutí náhradních pozemků.
ps2013-033-05-007-059.u2.p4.s4 K uplatnění zbývajících nároků na peněžitou náhradu se současně navrhuje stanovit lhůtu deset let.
ps2013-033-05-007-059.u2.p5.s1 Děkuji za vaši pozornost.
ps2013-033-05-007-059.u3.p1.s1 vám děkuji, pane ministře.
ps2013-033-05-007-059.u3.p1.s2 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Petr Kudela.
ps2013-033-05-007-059.u3.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-033-05-007-059.u4.p1.s1 Dobré odpoledne.
ps2013-033-05-007-059.u4.p1.s2 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, moje zpravodajská zpráva k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 503/2012 Sb., o Státním pozemkovém úřadu a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, sněmovní tisk 575.
ps2013-033-05-007-059.u4.p2.s1 Vláda předložila Sněmovně návrh zákona dne 25. 8. letošního roku.
ps2013-033-05-007-059.u4.p2.s2 Návrh zákona byl rozeslán poslancům jako tisk 575 dne 25. 8. letošního roku.
ps2013-033-05-007-059.u4.p2.s3 Organizační výbor projednání návrhu zákona doporučil dne 3. 9. 2015 pod číslem usnesení 188.
ps2013-033-05-007-059.u4.p2.s4 Určil zpravodaje Ing. Petra Kudelu a navrhl zemědělský výbor jako garanční.
ps2013-033-05-007-059.u4.p3.s1 Cílem návrhu zákona je zajistit řádné a hospodářské nakládání s pozemky ve vlastnictví státu a v příslušnosti hospodaření pro Státní pozemkový úřad.
ps2013-033-05-007-059.u4.p3.s2 Navrhuje se zavedení nové kompetence Státního pozemkového úřadu jako správce rezervy státních pozemků, který je oprávněn s těmito pozemky nakládat v rámci vytváření a udržitelnosti rezervy státních pozemků.
ps2013-033-05-007-059.u4.p3.s3 Přijetím navržených změn zákona č. 503/2012 Sb., zákona o půdě, zákona č. 139/2002 Sb. a zákona č. 92/1991 Sb. bude zachována výměra státních pozemků nezbytná pro uskutečňování rozvojových programů státu schválených vládou a pro pozemkové úpravy nutné v návaznosti na změny v právních vztazích k pozemkům po restituci a privatizaci.
ps2013-033-05-007-059.u4.p3.s4 Ze státních pozemků v příslušnosti hospodaření Státního pozemkového úřadu bude vytvořena rezerva určená pro uskutečňování rozvojových programů státu schválených vládou, kterou bude Státní pozemkový úřad spravovat, doplňovat a podle budoucí potřeby v rámci správního řízení měnit.
ps2013-033-05-007-059.u4.p4.s1 Státní pozemkový úřad bude mít možnost, respektive povinnost rezervu doplňovat k udržení potřebné výměry nákupem, směnou a využíváním předkupního práva, aby byly omezeny náklady na výkup pozemků pro potřebu státu.
ps2013-033-05-007-059.u4.p4.s2 Realizace speciálního předkupního práva vázaného výhradně k prodeji státních pozemků od roku 1999 bude zprůchodněna zpřísněním podmínek pro postup vlastníků směřující k urychlení převodu vydaných pozemků zpět do vlastnictví státu.
ps2013-033-05-007-059.u4.p4.s3 Z důvodu nemožnosti nabídnout oprávněným osobám, z nichž asi polovina dosud právo na převod náhradního pozemku v ceně do tisíce korun, náhradní pozemek odpovídající ceny a dále z důvodu stále se zmenšujícího rozsahu nabídek vhodných pozemků při stejné nákladovosti budou zbývající náhrady zásadně poskytnuty výhradně v penězích.
ps2013-033-05-007-059.u4.p5.s1 Dalším důvodem předložení tohoto návrhu je, že ve veřejné soutěži o nejvhodnější nabídku budou po složení kauce prodávány zbývající nepotřebné budovy, stavby nebo jejich soubory, které jsou nemovitou věcí, takže proces bude zkrácen a dojde k finančním a administrativním úsporám.
ps2013-033-05-007-059.u4.p5.s2 S výjimkou pozemků pro stavby pro bydlení budou obcím bezúplatně převáděny pozemky v zastavěné nebo zastavitelné části obce pro veřejně prospěšné stavby, pro veřejnou zeleň a podobně.
ps2013-033-05-007-059.u4.p5.s3 Podmínky převodu silničních pozemků na obce a kraje se měnit nebudou.
ps2013-033-05-007-059.u4.p5.s4 Pozemky určené pravomocným rozhodnutím o umístění stavby ve prospěch obce budou obcemi převáděny za úplatu.
ps2013-033-05-007-059.u4.p5.s5 Podmínky převodu pozemků na zemědělské podnikatele zůstanou zachovány.
ps2013-033-05-007-059.u4.p5.s6 Podmínky bezúplatných převodů silničních pozemků na obce i kraje zůstanou také nezměněny.
ps2013-033-05-007-059.u4.p6.s1 V zákoně č. 139/2002 Sb. dojde ke zpřesnění několika ustanovení s ohledem na zkušenosti z praxe.
ps2013-033-05-007-059.u4.p6.s2 Státní pozemkový úřad bude i nadále předkladatelem privatizačních projektů, ale realizace již bude probíhat v gesci Ministerstva financí.
ps2013-033-05-007-059.u4.p6.s3 V této souvislosti je vyřešen i přesun přijatých prostředků na účtu Státního pozemkového úřadu na zvláštní účet Ministerstva financí.
ps2013-033-05-007-059.u4.p7.s1 Závěrem.
ps2013-033-05-007-059.u4.p7.s2 Přijetím navrhované právní úpravy bude zajištěna potřebná rezerva státních pozemků pro splnění úkolu Státního pozemkového úřadu a pro rozvojové programy státu schválené vládou.
ps2013-033-05-007-059.u4.p8.s1 Návrh tohoto zákona již byl v otevřené debatě projednán na zemědělském výboru za účasti představitelů Státního pozemkového úřadu a náměstků Ministerstva zemědělství.
ps2013-033-05-007-059.u4.p8.s2 Tolik moje zpráva.
ps2013-033-05-007-059.u5.p1.s1 Děkuji vám.
ps2013-033-05-007-059.u5.p1.s2 Než otevřu rozpravu, přečtu omluvenky.
ps2013-033-05-007-059.u5.p1.s3 Dnes od hodin do konce jednacího dne se omlouvá pan poslanec Milan Urban.
ps2013-033-05-007-059.u5.p1.s4 Dnes od do konce jednacího dne se z pracovních důvodů omlouvá paní poslankyně Nytrová a pan poslanec Šincl.
ps2013-033-05-007-059.u5.p2.s1 Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji jednu přihlášku pana poslance Bendla.
ps2013-033-05-007-059.u5.p2.s2 Prosím, pane poslanče, abyste se ujal slova.
ps2013-033-05-007-059.u5.p2.s3 Připraví se pan poslanec Pavera.
ps2013-033-05-007-059.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-033-05-007-059.u6.p1.s2 Pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, dovolte i mně říct pár slov k tomuto návrhu zákona, který vlastně řeší dvě věci.
ps2013-033-05-007-059.u6.p1.s3 Řeší, co dál s restitucemi.
ps2013-033-05-007-059.u6.p1.s4 A řeší, v materiálu a v důvodové zprávě máte rozepsáno, kolik asi lidí, v jakém objemu finančních prostředků se jich restituce týká.
ps2013-033-05-007-059.u6.p1.s5 Je pravda, že to číslo se postupně zmenšuje, a v tomto ohledu máme spět k nějakému závěru.
ps2013-033-05-007-059.u6.p2.s1 Ale je spíš otázka pro právníky, kteří se pohybují v oblasti ústavního práva, zda je možné, ti, kteří mají své legitimní restituční nároky a stále nejsou z různých důvodů, často třeba nezaviněně z jejich strany, nejsou naplněny, zda obrátí-li se na Ústavní soud, zdali nedojde k nějaké redukci nebo napadení tohoto zákona z pohledu ústavního práva, protože říkáme, že ačkoliv stát náhradní pozemky a je tam stále několik desítek lidí, kteří mají restituční nároky v řádech milionů korun, zdali toto nemůže být využito ve prospěch zrušení některých pasáží tohoto návrhu zákona.
ps2013-033-05-007-059.u6.p2.s2 Tomu tolik nerozumím, ale myslím si, že by tady měla být jistota, že nedojde ke zpochybnění tohoto návrhu zákona.
ps2013-033-05-007-059.u6.p2.s3 Rozumím tomu, že pan ministr kultury a jako v tuto chvíli předkladatel, zástupce státu zastupující ministra zemědělství, kterého tu nemáme, na to nebude umět odpovědět, a naprosto to respektuji.
ps2013-033-05-007-059.u6.p2.s4 Přesto bych prosil aspoň ve třetím čtení ujištění ze strany předkladatele, že z tohoto nejsou obavy.
ps2013-033-05-007-059.u6.p3.s1 Druhá část je daleko složitější a z hlediska budoucnosti také důležitější.
ps2013-033-05-007-059.u6.p3.s2 Na zemědělské výboru jsme tomu věnovali poměrně hodně času, protože co vlastně stát chystá?
ps2013-033-05-007-059.u6.p3.s3 Státní pozemkový úřad se stát jakousi pozemkovou bankou, kde si ústřední státní orgány, případně ministerstva zablokují na území České republiky pozemky a řekou: My je v budoucnu budeme potřebovat na to či ono.
ps2013-033-05-007-059.u6.p3.s4 Otázka - kdo to bude kontrolovat?
ps2013-033-05-007-059.u6.p3.s5 A v případě, že se bude chtít tento pozemek, který jakýkoliv státní úřad zablokoval, použít na cokoli, bude v režimu správního rozhodování a správního řízení rozhodnuto, zda ano, či ne.
ps2013-033-05-007-059.u6.p4.s1 To znamená, že když zjednoduším, bude chtít Česká republika pokračovat na rozšíření nebo výstavbě rychlostní komunikace R35 nebo na rozšíření dálnice D1, bude jednat se zemědělci, případně s vlastníky půdy, kteří jsou podél těchto silnic, nebo by měli pozemky v území, kde tyto silnice povedou, stát jim prostřednictvím pravděpodobně Ředitelství silnic a dálnic nebo Ministerstva dopravy nebo některého jiného ústředního státního orgánu nabídne pozemky, a protože je nemusí mít v takovém objemu na tom místě, kde bude probíhat stavba, budou například tomu vlastníkovi půdy území řekněme Královéhradeckého kraje nabízeny pozemky například na Karlovarsku nebo Plzeňsku a to všechno v režimu správního řízení, to znamená v režimu, kdy se do toho správního řízení může dotčená osoba vždycky přihlásit.
ps2013-033-05-007-059.u6.p5.s1 Podotýkám, že jít o prioritní projekty vlády, to znamená projekty, které by neměly trvat příliš dlouho.
ps2013-033-05-007-059.u6.p5.s2 V okamžiku, kdy se vrhneme do systému, že budou pozemky odblokovávány v režimu správního řízení, vystavujeme se tím velké naději, že tyto vládní priority, bude do budoucna vládnout kdokoliv, jejich realizace potrvá opravdu velmi dlouho.
ps2013-033-05-007-059.u6.p5.s3 A to vůbec nemluvím o tom, že se bude spekulovat, jestli jako náhradní pozemek nepoužít atraktivní pozemek na Karlovarsku, Brněnsku, to je úplně jedno kde, protože tam některý konkrétní úředník bude chodit a nabízet konkrétnímu vlastníkovi, skrzevá kterého by měla vést třeba komunikace nebo by měly být dělány pozemkové úpravy, že s ním začne vyjednávat a bude říkat: Hele, ještě máme pěkné pozemky tamhle či onde, nechceš je radši tady nebo tamhle?
ps2013-033-05-007-059.u6.p6.s1 Jsem hluboce přesvědčený o tom, že jakkoliv byl v minulosti Státní pozemkový úřad vláčen některými kauzami, že tady si nabíháme na situace, kdy to bude mnohem horší, ještě to bude zaštítěno režimem takzvaného správního řízení a budou se všichni tvářit, že to je spravedlivé, přičemž to, co půjde tímto způsobem jakoby odblokovat státní pozemek, nebude zcela evidentně jasné a nebude to mít pevná pravidla hry.
ps2013-033-05-007-059.u6.p7.s1 Jsem hluboce přesvědčený o tom, že jde o systém, který bude velmi nepružný.
ps2013-033-05-007-059.u6.p7.s2 Jde spíš o to, jak ještě zajistit nějakou personální budoucnost Státního pozemkového úřadu, protože podotýkám, že stát na správu svých nemovitostí ještě další organizaci, a to je Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových.
ps2013-033-05-007-059.u6.p7.s3 Spíše bych podporoval to, aby -li stát ještě nějakou půdu k zemědělskému podnikání, ji zemědělcům nabídne, nedává zemědělskou půdu k podnikání tomu, kdo podniká v jižních Čechách, jako náhradu v Karlovarském kraji nebo ostravském a podobně, ji nabídne tam, kde podniká, a v případě, že stát nějakou prioritu v rámci svého vládního programu a podobně, ji řeší v souladu s legislativou, kterou Česká republika , to znamená, dohodne se s konkrétním vlastníkem a jedná s ním podle legislativy tak, jak ji máme v souladu s územními plány atd., atd.
ps2013-033-05-007-059.u6.p8.s1 Myslím si, že tímhle návrhem zákona si Česká republika z hlediska projektů, které chystá, nepomůže, spíše vládní priority dostanou velkou ránu tím, že bude jejich realizace neustále oddalována.
ps2013-033-05-007-059.u6.p8.s2 Vytváříme tím poměrně zajímavé prostředí pro spekulanty, protože si budou vybírat pozemky, které se hodí v rámci celé České republiky.
ps2013-033-05-007-059.u6.p8.s3 S tím není dobrá zkušenost z minulosti a tady se tomu dává ještě pouvoir, že takhle je to správně.
ps2013-033-05-007-059.u6.p9.s1 Jsem hluboce přesvědčený, že máme jít spíše cestou do vyčištění pozemků, protože nejde jenom o zemědělské pozemky ve vztahu ke Státnímu pozemkovému úřadu.
ps2013-033-05-007-059.u6.p9.s2 Jde o pozemky pod komunikacemi, pozemky pod chodníky a podobně, které budou najednou takto zablokovány.
ps2013-033-05-007-059.u6.p9.s3 A v případě, že tam bude chtít proběhnout jakákoliv, řeknu, rekonstrukce, bude potřeba ve správním řízení toto celé odblokovávat.
ps2013-033-05-007-059.u6.p9.s4 Zkrátka zkomplikujeme tím stavby projektů v jednotlivých městech a obcích.
ps2013-033-05-007-059.u6.p10.s1 Poslední poznámka.
ps2013-033-05-007-059.u6.p10.s2 I sám předkladatel přiznává v důvodové zprávě, že vzhledem k samosprávě a obecní správě - nebo obcím, městům a krajům ubude bezúplatných převodů na jejich projekty, že naopak přibude požadavků státu, aby města a obce na cokoli veřejně prospěšného budou chtít nějaké pozemky či objekty, tak za to budou muset zaplatit.
ps2013-033-05-007-059.u6.p11.s1 Zase budeme tady podporovat systém, kdy na jedné straně dáváme obcím dotace, aby mohly například postavit školy či mateřské školky apod., a všichni říkáme, jaký máme silný program, ale znám třeba konkrétní obec, kde se takto Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových zachoval, kdy řekl obci: pokud chcete tento prázdný a zdevastovaný objekt, který nikomu nepatří, my vám ho převedeme zadarmo, ale na to nikdy nedostanete a nesmíte použít žádnou dotaci.
ps2013-033-05-007-059.u6.p11.s2 Což mi přijde hloupé, ale jsem připraven případně doložit čeho a které obce se to týká.
ps2013-033-05-007-059.u6.p12.s1 Moc prosím, abyste přemýšleli o tom, že takto vytvářet systém nakládání s pozemky v majetku státu není dobré, protože není pružný.
ps2013-033-05-007-059.u7.p1.s1 vám děkuji, pane poslanče.
ps2013-033-05-007-059.u7.p1.s2 Dalším přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Pavera.
ps2013-033-05-007-059.u7.p1.s3 Prosím.
ps2013-033-05-007-059.u8.p1.s1 Hezký večer, vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové.
ps2013-033-05-007-059.u8.p1.s2 Dovolte mi, abych také řekl několik postřehů k navržené novele zákona o Státním pozemkovém úřadu.
ps2013-033-05-007-059.u8.p1.s3 jenom bych navázal na kolegu Petra Bendla, který tady říkal o tom, že existuje ještě jeden úřad, který zastupuje stát ve věcech majetkových, a je to Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, to znamená, také spravuje pozemky a spravuje i nemovitosti.
ps2013-033-05-007-059.u8.p1.s4 To znamená, tady směrem k vládě možná by stálo za to přemýšlet, jestli nesloučit oba dva tyto úřady, zvláště když se u Státního pozemkového úřadu sníží množství spravovaných pozemků na zhruba 50 tisíc hektarů.
ps2013-033-05-007-059.u8.p2.s1 bych třeba s panem kolegou moc nesouhlasil s tím, že všechny pozemky bychom měli prodat, a jako starosta obce také se snažím, abychom všechny pozemky obce neprodávali, protože nikdy nevíme, kdy je budeme ještě v budoucnu potřebovat.
ps2013-033-05-007-059.u8.p2.s2 Jsou to třeba zaorané cesty v současné době, může tam v budoucnu vzniknout také cesta apod.
ps2013-033-05-007-059.u8.p2.s3 A novela stanoví minimální rezervu státních pozemků ve výši zhruba 50 tisíc hektarů.
ps2013-033-05-007-059.u8.p2.s4 Když jsem si to spočítal, kolik vychází v průměru na jednu obec nebo město v ČR, je to asi 8 hektarů, což není žádná velká plocha, pokud se tam realizovat nějaká veřejně prospěšná státní stavba nebo i jiná.
ps2013-033-05-007-059.u8.p2.s5 Nově umožňuje také převod pozemků na obce i kraje, pokud jsou určeny k realizaci veřejné zeleně, a také nově umožňuje převod pozemků s trvalým porostem na zřizovatele trvalého porostu.
ps2013-033-05-007-059.u8.p2.s6 To vidím celkem jako takové klady.

Text viewDownload CoNNL-U