|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-20 ps2013-033-05-002-021 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

21. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 418/ - druhé čtení

Date2015-10-20
Meetingps2013/033
Agenda Itemps2013/033/021
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/s033201.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 379 • previousnext

ps2013-033-05-002-021.u1.p1.s1 21.
ps2013-033-05-002-021.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 418/ - druhé čtení
ps2013-033-05-002-021.u1.p2.s1 Prosím pana ministra zemědělství, aby se ujal slova.
ps2013-033-05-002-021.u2.p1.s1 Dobrý den, vážený pane předsedající, milé dámy, vážení pánové.
ps2013-033-05-002-021.u2.p1.s2 Dovolte, abych uvedl na dnešním jednání Poslanecké sněmovny ve druhém čtení tisk číslo 418.
ps2013-033-05-002-021.u2.p1.s3 Jak již jsem zmiňoval, tak tento tisk tady byl projednáván opakovaně, dovolím si přesto mít tu úvodní slovo, které shrne některé nové skutečnosti, které se v průběhu prázdnin odehrály.
ps2013-033-05-002-021.u2.p2.s1 Cílem tohoto materiálu je implementovat víceletý program podpory dalšího uplatnění udržitelných biopaliv v dopravě na období 2015 2020, který byl dne 12. 8. 2015 schválen Evropskou komisí.
ps2013-033-05-002-021.u2.p2.s2 Víceletý program podpory byl vypracován Ministerstvem zemědělství a schválen vládou České republiky dne 6. 8. 2014 usnesením číslo 655.
ps2013-033-05-002-021.u2.p2.s3 Podpora, která je poskytovaná v současné době podle stále ještě platné nenovelizované legislativy, je založena na předchozím víceletém programu podpory, jehož platnost skončila dne 30. 6. 2015.
ps2013-033-05-002-021.u2.p2.s4 Od doby do okamžiku, kdy nabude účinnosti předložená novela zákona o spotřebních daních, bude v České republice v důsledku významného prodloužení projednání návrhu v Poslanecké sněmovně poskytována překompenzovaná podpora.
ps2013-033-05-002-021.u2.p2.s5 Ta je nyní nejen nepřiměřeně vysoká, ale je čerpána také ve prospěch biopaliv, která jsou využívána k plnění povinnosti nízkoprocentního přimíchávání.
ps2013-033-05-002-021.u2.p3.s1 Evropská komise uložila České republice přijmout nápravná opatření nejpozději do 1. 1. 2016 a zároveň zajistit, aby Česká republika po přechodnou dobu stanovila navýšené sazby spotřební daně tak, aby došlo ke zpětné kompenzaci neoprávněně poskytnuté podpory.
ps2013-033-05-002-021.u2.p3.s2 V případě, že by nedošlo k zajištění příslušných nápravných opatření, tedy přijetí tisku 418 a souvisejících požadovaných úprav dle rozhodnutí Evropské komise do 1. 1. 2016, vystavuje se Česká republika riziku sankcí ze strany Evropské komise.
ps2013-033-05-002-021.u2.p3.s3 Od 1. 1. 2016 vstoupí v platnost nové znění evropských pokynů pro státní podpory, jejichž článek 114 jasně deklaruje, že nadále není přípustné započítávat do plnění povinností nízkoprocentního přimíchávání vysokoprocentní biopaliva s podporou.
ps2013-033-05-002-021.u2.p3.s4 Proto je nutné stoprocentní oddělení povinnosti přimíchávat od podporovaných biopaliv.
ps2013-033-05-002-021.u2.p3.s5 Tím dojde k značnému poklesu objemu dotovaných biopaliv a k předpokládané úspoře státního rozpočtu.
ps2013-033-05-002-021.u2.p4.s1 V souladu s rozhodnutím Evropské komise by dále v období od 1. 1. 2016 do 30. 6. 2017 měly být sazby spotřební daně následující: Pro FAME B100 4,59 /litr a pro směsnou motorovou naftu 9,263 /litr.
ps2013-033-05-002-021.u2.p4.s2 Výše vratky spotřební daně u lihu využitého pro výrobu etanolu E85 by měla činit 10,229 /litr.
ps2013-033-05-002-021.u2.p4.s3 Po skončení tohoto přechodného období by měly být sazby spotřební daně následující: U FAME B100 2,19 /litr, u směsné motorové nafty 8,515 /litr a vratka u lihu E85 by měla být 10,97 /litr.
ps2013-033-05-002-021.u2.p4.s4 Úroveň přiměřenosti podpory bude každoročně vyhodnocována a v případě zajištění další překompenzace dojde k příslušné úpravě sazeb spotřební daně.
ps2013-033-05-002-021.u2.p5.s1 Kromě daňového zvýhodnění biopaliv obsahuje předložený návrh zákona také zavedení průběžného sledování plnění povinnosti dodavatele pohonných hmot přimíchávat do pohonných hmot, které uvádí na český trh, biosložku.
ps2013-033-05-002-021.u2.p5.s2 Pokud dodavatel pohonných hmot stanovenou povinnost v průběhu kalendářního roku nesplní, bude povinen poskytnout jistotu z nedodaného objemu biopaliv.
ps2013-033-05-002-021.u2.p5.s3 Tato jistota se v případě nesplnění roční povinnosti tohoto dodavatele započte na pokutu z nedodaného objemu biopaliv.
ps2013-033-05-002-021.u2.p5.s4 Zkrácení stanoveného období významným způsobem přispěje k omezení nakládání s biopalivy v rozporu se zákonem o ochraně ovzduší.
ps2013-033-05-002-021.u2.p5.s5 Zároveň dojde ke snížení výše případného nedoplatku na pokutě z nedodaného objemu biopaliv v případech, kdy dodavatel pohonných hmot dlouhodobě uvádí na českých trh pohonné hmoty, aniž by zákonem stanovenou povinnost ve sledovaném období splnil.
ps2013-033-05-002-021.u2.p6.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-033-05-002-021.u3.p1.s1 Děkuji, pane ministře.
ps2013-033-05-002-021.u3.p1.s2 My jsme v prvém čtení tento tisk přikázali rozpočtovému výboru jako garančnímu a dále ještě zemědělskému a výboru pro životní prostředí.
ps2013-033-05-002-021.u3.p1.s3 Příslušná usnesení vám byla rozdána jako tisky 418/1 5.
ps2013-033-05-002-021.u3.p1.s4 Prosím tedy nejprve zpravodaje garančního výboru, tedy rozpočtového, pana poslance Kalouska, aby nás informoval o projednání tohoto tisku ve výboru.
ps2013-033-05-002-021.u3.p1.s5 Prosím, pane poslanče.
ps2013-033-05-002-021.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-033-05-002-021.u4.p1.s2 Dámy a pánové, jen připomenu, že tento tisk novelizuje dva zákony: zákon o spotřební dani a zákon na ochranu ovzduší.
ps2013-033-05-002-021.u4.p1.s3 Rozpočtový výbor tento tisk projednal a doporučuje ho Poslanecké sněmovně schválit ve znění přijatého pozměňovacího návrhu.
ps2013-033-05-002-021.u4.p1.s4 Podotýkám, že tento pozměňovací návrh, který rozpočtový výbor přijal, je v podstatě reflexí novelizačního schválení, tzn. dodatečně se vlastně dodává to, co bylo dojednáno a notifikováno s Evropskou komisí.
ps2013-033-05-002-021.u4.p2.s1 Nad rámec této zpravodajské zprávy si dovoluji podotknout, že jsem byl v menšině, s tímto usnesením osobně nesouhlasím, hlásím se proto do obecné i do podrobné rozpravy, abych vyjádřil svůj názor a předložil svůj avizovaný pozměňovací návrh.
ps2013-033-05-002-021.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2013-033-05-002-021.u5.p1.s2 Prosím zpravodaje zemědělského výboru pana poslance Turečka.
ps2013-033-05-002-021.u5.p1.s3 Připraví se pan poslanec Kučera, který je zpravodajem výboru pro životní prostředí.
ps2013-033-05-002-021.u6.p1.s1 Vážený pane předsedo, dámy a pánové, rád bych vás seznámil s usnesením zemědělského výboru z 23. schůze tohoto výboru.
ps2013-033-05-002-021.u6.p1.s2 Zemědělský výbor 14. října 2015 projednal návrh sněmovního tisku 418 a přijal následující usnesení.
ps2013-033-05-002-021.u6.p1.s3 Zemědělský výbor doporučuje Poslanecké sněmovně vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, schválit ve znění pozměňovacích návrhů.
ps2013-033-05-002-021.u6.p2.s1 Pozměňovací návrh je reakcí na notifikaci Evropskou komisí.
ps2013-033-05-002-021.u6.p2.s2 Tolik k usnesení zemědělského výboru.
ps2013-033-05-002-021.u6.p2.s3 Děkuji za pozornost.
ps2013-033-05-002-021.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2013-033-05-002-021.u7.p1.s2 tady pana poslance Kučeru nevidím.
ps2013-033-05-002-021.u7.p1.s3 Vidím.
ps2013-033-05-002-021.u7.p1.s4 Vybavím ho i příslušným dokumentem.
ps2013-033-05-002-021.u7.p1.s5 Prosím.
ps2013-033-05-002-021.u8.p1.s1 děkuji za slovo.
ps2013-033-05-002-021.u8.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych vám přednesl 75. usnesení výboru pro životní prostředí z 26. schůze ze dne 14. října 2015.
ps2013-033-05-002-021.u8.p1.s3 Výbor pro životní prostředí doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby ho schválila ve znění přijatých pozměňovacích návrhů, jejichž obsah máte ve sněmovním dokumentu.
ps2013-033-05-002-021.u8.p1.s4 Současně pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny, zmocňuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona, a zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s Legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.
ps2013-033-05-002-021.u8.p2.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-033-05-002-021.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2013-033-05-002-021.u9.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášku nejprve pana poslance Kalouska a potom dalších.
ps2013-033-05-002-021.u9.p1.s3 Děkuji.
ps2013-033-05-002-021.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-033-05-002-021.u10.p1.s2 Dámy a pánové, se pokusím být velice stručný, protože diskuse proběhla dlouze a vášnivě, nicméně je přece jenom některé věci po čase třeba zopakovat.
ps2013-033-05-002-021.u10.p2.s1 Jako zákon zvaný šrotovné, který přijala celá řada evropských států, vstoupil do historie jejich právních řádů jako zákon na podporu automobilového průmyslu, tak nepochybně tento zákon, bude schválen, vstoupí do historie našeho právního řádu jako zákon na podporu skupiny Agrofert.
ps2013-033-05-002-021.u10.p2.s2 Ten jediný rozdíl v tom je ten, že nikde v zemích, kde bylo přijato šrotovné, vlastník automobilového koncernu nebyl současně ministrem financí a prvním místopředsedou vlády.
ps2013-033-05-002-021.u10.p2.s3 Jinak se jedná o to samé.
ps2013-033-05-002-021.u10.p3.s1 si dovolím jenom připomenout, jak mechanismus využívání biopaliv funguje teď a jak bude fungovat, bude tato norma přijata.
ps2013-033-05-002-021.u10.p3.s2 Nyní je to tak, že máme povinné přimíchávání, které je dáno evropskou směrnicí, která nám nařizuje přimíchávat zhruba 6 % bionafty do nafty a 4,2 % biolihu do lihu, a tyto přimíchávané složky nejsou nijak daňové zvýhodněné.
ps2013-033-05-002-021.u10.p3.s3 Vedle toho probíhá prodej vysokoobjemových biopaliv, které jsou zcela oproštěny od daně, to znamená, že je tam významná veřejná podpora, protože jsou daňově zvýhodněné.
ps2013-033-05-002-021.u10.p3.s4 Distributor povinnost prodat během kalendářního roku na objem fosilních paliv určitý objem biopaliv, který odpovídá povinnému přimíchávání, a podle současného práva právo to, co prodá jako čistou, daňově zvýhodněnou složku, odečíst si od toho povinného přimíchávání.
ps2013-033-05-002-021.u10.p3.s5 Velcí distributoři něco odečtou, něco přimíchají, něco prodají volného.
ps2013-033-05-002-021.u10.p3.s6 V extrémním případě si lze představit, a skutečně k tomu dochází u celé řady distributorů, že prodají tolik čistých biopaliv, že vůbec nemusí přimíchávat, protože povinnost splnili prodejem daňově zvýhodněného čistého biopaliva.
ps2013-033-05-002-021.u10.p3.s7 Prostě se to může stoprocentně od sebe odečíst.
ps2013-033-05-002-021.u10.p4.s1 Teď dochází k novele, která mírně snižuje veřejnou podporu a ta dosud nezdaněná vysokoobjemová čistá biopaliva zdaněná budou, ale budou zdaněná natolik vlídně, že na trhu budou stále cenově velmi konkurenceschopná a budou stále levnější než fosilní biopaliva, ale o 70 % se snižuje ono dobrodiní možnosti si odečíst.
ps2013-033-05-002-021.u10.p4.s2 To znamená bez ohledu na to, kolik jsem jako distributor prodal čistých biopaliv, tak jsem povinen míchat v minimálním objemu těch 70 %, to znamená ne 6 % bionafty, ale 4 % bionafty, ne 4,2 % biolihu, ale 2,8 % biolihu, ale míchat musím, kdybych čistých biopaliv prodal desetkrát víc, než je moje povinnost.
ps2013-033-05-002-021.u10.p4.s3 Jinými slovy o 70 % tahle novela snižuje možnost stoprocentního odečtu, z čehož logicky vyplývá, že v extrémním případě o 70 % vzroste poptávka biopaliv na trhu, neboť ta čistá biopaliva vzhledem k tomu, že budou cenově konkurenceschopná díky veřejné podpoře, budou levnější než fosilní, se budou se prodávat dál.
ps2013-033-05-002-021.u10.p4.s4 Zeptejte se třeba předsedy Svazu podnikatelů v dopravě a průmyslu pana Hanáka, který provozuje velkou logistickou firmu.
ps2013-033-05-002-021.u10.p4.s5 On říká: "Ano, na to jezdím, protože to je šest korun na litr.
ps2013-033-05-002-021.u10.p4.s6 Kdo mi to ?"
ps2013-033-05-002-021.u10.p4.s7 se mu nedivím.
ps2013-033-05-002-021.u10.p4.s8 Kdyby to nebylo šest korun na litr, tak na to samozřejmě nejezdí.
ps2013-033-05-002-021.u10.p5.s1 Jinými slovy tenhle kšeft pojede dál, protože to bude výhodné a cenově konkurenceschopné ne proto, že výrobce něco dodává konkurenceschopné, ale že to je podpořeno veřejnou podporou.
ps2013-033-05-002-021.u10.p5.s2 A vedle toho bude stejně, se toho čistého prodá jakékoliv množství, existovat nově povinnost přimíchat aspoň 70 %, to znamená objektivně odbyt vzroste ve prospěch výrobce.
ps2013-033-05-002-021.u10.p5.s3 Na tom samozřejmě nevydělá nikdo jiný než výrobce.
ps2013-033-05-002-021.u10.p5.s4 Zrovna tak jako na veřejné podpoře nevydělá nikdo jiný než výrobce.
ps2013-033-05-002-021.u10.p5.s5 jsem slyšel řadu vládních činitelů, kteří se dívali do kamery, skoro to vypadalo, jako že to myslí vážně: Výrobce z toho nic nemá, protože daňová úleva jde k distributorovi.
ps2013-033-05-002-021.u10.p5.s6 To účtuje distributor.
ps2013-033-05-002-021.u10.p5.s7 To je samozřejmě pravda.
ps2013-033-05-002-021.u10.p5.s8 A distributorovi je úplně jedno, jestli prodává daňově zvýhodněné biopalivo, nebo drahé fosilní palivo, ale není jedno výrobci, jestli jeho biopalivo bude díky veřejné podpoře konkurenceschopné, nebo nebude.
ps2013-033-05-002-021.u10.p6.s1 To je úplně stejné jako se šrotovným, které občas uvádím jako příklad.
ps2013-033-05-002-021.u10.p6.s2 Příspěvek na nákup nového auta nikdy nebyl formulován jako příspěvek chudým automobilistům, aby si mohli koupit auto, protože oni čerpali tu výhodu, ale vždy to bylo zcela správně prezentováno jako podpora automobilovému průmyslu.
ps2013-033-05-002-021.u10.p6.s3 Protože díky příspěvku šla auta na odbyt.
ps2013-033-05-002-021.u10.p6.s4 Kdyby tady nebyla veřejná podpora, kdyby tady nebyla daňová úleva pro čisté biopalivo, tak to prostě výrobce neprodá, protože nebude konkurenceschopný.
ps2013-033-05-002-021.u10.p6.s5 Protože mu na to všichni přidáme ze svých kapes miliardy, tak to výrobce prodá, protože díky naší veřejné podpoře výrobce bude dodávat cenově konkurenceschopný výrobek.
ps2013-033-05-002-021.u10.p6.s6 Je to jednoduché, čisté jako facka, myslím, že tomu všichni rozumějí, jenom prostě někdo nechce pravdu slyšet.
ps2013-033-05-002-021.u10.p7.s1 Úplně stejné je to s tím objemem.
ps2013-033-05-002-021.u10.p7.s2 Komu a v jakém objemu alokujeme veřejnou podporu?
ps2013-033-05-002-021.u10.p7.s3 Jestliže tu veřejnou podporu odhaduje tisk, který máme v ruce, 418, na celkem 9 miliard korun a jestliže RIA tohoto tisku tam přesně uvádí jednotlivé výrobce bionafty, biolihu a říká, že skupina Agrofert na tomto trhu více než 50 %, no tak více než 50 % z 9 miliard je 5 miliard.
ps2013-033-05-002-021.u10.p7.s4 5 miliard směřujících z kapes daňových poplatníků skupině Agrofert.
ps2013-033-05-002-021.u10.p7.s5 To je trojčlenka a myslím, že srozumitelná a že tomu všichni rozumíte.
ps2013-033-05-002-021.u10.p8.s1 Je to shodou okolností zajímavé - nesedí tady paní ministryně Marksová, ale půvabné na tom je, že ta částka, kterou z veřejných prostředků každý rok budeme směřovat skupině Agrofert na její zisky, přesně odpovídá částce, kterou žádala pro nevidomé, zdravotně postižené na zvýšení jejich sociální dávky.
ps2013-033-05-002-021.u10.p8.s2 On vám to, paní ministryně, dát nemůže, protože sám málo a ty peníze by mu chyběly pro ty jeho Preoly a pro ty jeho fabriky.
ps2013-033-05-002-021.u10.p8.s3 Buď jedno, nebo druhé.

Text viewDownload CoNNL-U