|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-09 ps2013-033-04-003-005 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

5. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 460/ - druhé čtení

Date2015-10-09
Meetingps2013/033
Agenda Itemps2013/033/005
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/s033158.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 240 • previousnext

ps2013-033-04-003-005.u1.p1.s1 5.
ps2013-033-04-003-005.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 460/ - druhé čtení
ps2013-033-04-003-005.u1.p2.s1 Z pověření vlády tento tisk uvede pan místopředseda vlády a ministr financí pan Andrej Babiš.
ps2013-033-04-003-005.u1.p2.s2 Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.
ps2013-033-04-003-005.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2013-033-04-003-005.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, projednávaný návrh zákona směřuje k dílčím úpravám dosavadního obecného režimu hospodaření s majetkem státu.
ps2013-033-04-003-005.u2.p1.s3 Soustřeďuje se na vytvoření podmínek pro efektivnější využívání zejména nemovitého státního majetku a pro urychlení postupu při nakládání s nepotřebným majetkem, reaguje na některé aktuální potřeby aplikační praxe a současně řeší základní přizpůsobení změnám, které přinesl nový občanský zákoník.
ps2013-033-04-003-005.u2.p1.s4 Novela by měla zahájit postupný proces soustřeďování vybraného majetku státu, v této fázi konkrétně nemovitých věcí, u specializované organizační složky státu, Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, a to s ohledem na jeho rozsáhlou praxi a odborné vybavení, kterými na úseku hospodaření s majetkem státu disponuje.
ps2013-033-04-003-005.u2.p1.s5 Přehled o stavu a využívání vybraných nemovitostí sloužících k výkonu státní správy by měl poskytovat Centrální registr administrativních budov, jehož uzákonění by tak završilo dosavadní exekutivní etapu jeho budování a provozu.
ps2013-033-04-003-005.u2.p2.s1 Návrh zákona prošel poměrně složitým a dlouhým procesem přípravy a jednotlivé změny v samotném zákoně o majetku státu i dalších vybraných zákonech představují propojený celek, jehož jednotu by bylo žádoucí zachovat.
ps2013-033-04-003-005.u2.p2.s2 Jde přitom o opakovaný pokus vlády o novelu zákona o majetku státu za situace, kdy projednávání původního vládního návrhu nebylo v předchozím volebním období dokončeno.
ps2013-033-04-003-005.u2.p2.s3 Proto velmi vítám, že gesční rozpočtový výbor projednal návrh bez věcných výhrad a doporučil Poslanecké sněmovně jeho schválení.
ps2013-033-04-003-005.u2.p2.s4 Dílčí navržené legislativně technické úpravy mohu jen plně podpořit, protože v principu sledují pouze dosažení vzájemného souladu s dalšími změnami, které buď byly nedávno Parlamentem schváleny, anebo jsou nyní souběžně projednávány.
ps2013-033-04-003-005.u2.p3.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-033-04-003-005.u3.p1.s1 Děkuji panu místopředsedovi vlády.
ps2013-033-04-003-005.u3.p1.s2 V prvém čtení jsme tento tisk přikázali rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu.
ps2013-033-04-003-005.u3.p1.s3 Jeho usnesení vám bylo doručeno jako tisk 460/1 a prosím pana zpravodaje, kterým je pan poslanec Zdeněk Syblík, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případně odůvodnil i pozměňovací návrhy.
ps2013-033-04-003-005.u3.p1.s4 Prosím.
ps2013-033-04-003-005.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-033-04-003-005.u4.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením rozpočtového výboru z 25. schůze ze dne 10. června 2015 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, sněmovní tisk 460.
ps2013-033-04-003-005.u4.p2.s1 Rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí úvodního slova náměstka ministra financí Ondřeje Závodského, zpravodajské zprávě poslance Zdeňka Syblíka a po rozpravě za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, sněmovní tisk 460, schválila ve znění legislativně technických připomínek.
ps2013-033-04-003-005.u4.p2.s2 Nyní následují čtyři legislativně technické připomínky, které bych si s vaším souhlasem dovolil nečíst a které jsou součástí tohoto usnesení, sněmovní tisk 460/1 a máte jej v systému.
ps2013-033-04-003-005.u4.p2.s3 Za druhé zmocňuje zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky.
ps2013-033-04-003-005.u4.p3.s1 Děkuji.
ps2013-033-04-003-005.u5.p1.s1 Děkuji, pane zpravodaji.
ps2013-033-04-003-005.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, ve které mám zatím jednu přihlášku, a to je přihláška pana poslance Jana Farského.
ps2013-033-04-003-005.u6.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, bych zde chtěl nastínit jeden problém, který se pokusím vyřešit potom tím, že se přihlásím k jednomu z pozměňovacích návrhů.
ps2013-033-04-003-005.u6.p2.s1 Krátký exkurz do historie s možná pro vás neuvěřitelným závěrem, ale s výsledkem, který je ve vašich rukou.
ps2013-033-04-003-005.u6.p2.s2 Města a obce napříč republikou vzniklá ke dni 24 listopadu 1990 nabyly velkou část nemovitého majetku zákonem č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí.
ps2013-033-04-003-005.u6.p2.s3 V tu dobu stačilo, že splnily tři podmínky.
ps2013-033-04-003-005.u6.p2.s4 Dotčená věc musela být ve vlastnictví státu, druhou podmínkou bylo, že k dotčené věci muselo k 23. listopadu 1990, to jest ke dni zániku národních výborů, muselo příslušet právo hospodaření národním výborům, jejichž závazky a práva přešly na obce.
ps2013-033-04-003-005.u6.p2.s5 Třetím bodem bylo, že s dotčenou věcí musela obec hospodařit.
ps2013-033-04-003-005.u6.p3.s1 A tady se zvláště v poslední době dostáváme do zásadních potíží.
ps2013-033-04-003-005.u6.p3.s2 Soudy postupně upravují své rozhodování a dochází k postupně absurdnějším a absurdnějším výkladům.
ps2013-033-04-003-005.u6.p3.s3 A tak na konci 90. let dvacátého století rozhodovaly soudy o tom, že pokud je napadeno vlastnictví obcí, tak obce musí dokázat, že v rozhodnou dobu, v ten rok 1991, s majetkem skutečně hospodařily.
ps2013-033-04-003-005.u6.p3.s4 to vzhledem ke skartačním lhůtám a činnosti se samozřejmě dělá dost složitě.
ps2013-033-04-003-005.u6.p3.s5 Přesto obce v mnoha případech uspěly, někdy neuspěly a dokázaly státu, případně nedokázaly, že pozemky sekaly, staraly se o , zacházely s nimi jako s vlastními, v mnoha případech, že se stát choval k obcím jako k vlastníkům, i to pomohlo.
ps2013-033-04-003-005.u6.p4.s1 Bohužel v poslední době dochází k naprosto extenzivnímu výkladu tohoto pojmu hospodaření.
ps2013-033-04-003-005.u6.p4.s2 Soudy zašly dále a v pravomocných rozsudcích vynesly úsudek, že ta podmínka hospodaření je naplněna, pouze pokud dotčená věc sloužila k plnění úkolů národních výborů, které přešly na obce.
ps2013-033-04-003-005.u6.p4.s3 To znamená, že i v případě, že obce dokážou, že se o pozemky před 25 lety staraly, že 25 let se k pozemkům chovaly jak stát, tak vlastník, tak třetí subjekty jako k vlastnictví obcí, dokonce 25 let tyto pozemky, tyto nemovitosti byly zapsány na listech vlastnictví obcí, tak aktuálně dochází k výmazu vlastnictví obcí, místo obcí tam je zapsán stát s odůvodněním, že tyto pozemky nesloužily k výkonu státní správy.
ps2013-033-04-003-005.u6.p4.s4 A teď je mezi vámi mnoho aktivních, případně zasloužilých komunálních politiků, a představte si ty hektary pozemků pro bytovou výstavbu, pro průmyslové zóny, což v žádném případě není státní správa, u všech těch pozemků, pokud stát zažaluje obec, tak podle judikátů, které jsou k dispozici a které každému z vás rád poskytnu, je získá zpátky stát.
ps2013-033-04-003-005.u6.p4.s5 A s rozsudkem, že obec nabyla tyto pozemky neprávem, bez právního důvodu, a to znamená, že se nikdy jejich vlastníkem nestala.
ps2013-033-04-003-005.u6.p5.s1 Přesně s tímhle případem jsme se setkali v Semilech a o prázdninách v odvolacím řízení, byť okresní soud rozhodl, jak by asi rozum žádal, že to skutečně je nesmyslný výklad, tak Krajský soud v Hradci Králové rozhodl způsobem, který jsem tady právě popsal.
ps2013-033-04-003-005.u6.p5.s2 Je to pravomocné rozhodnutí, sice se město dovolalo, určitě půjdeme k Ústavnímu soudu, ale aktuálně to znamená, že po 25 letech starání se o pozemky, vlastnictví těchto pozemků, tyto pozemky jsou připsány státu.
ps2013-033-04-003-005.u6.p6.s1 Proto jsem se rozhodl navrhnout pozměňovací návrh, který je v systému pod číslem 2951, v podrobné rozpravě se k němu ještě přihlásím, který za snahu zabránit druhému znárodnění.
ps2013-033-04-003-005.u6.p6.s2 Protože pokud by Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových z moci úřední jednal takovým způsobem, jakým jednat , a zažaloval všech těch 6 250 obcí České republiky o majetek, který v roce 1990 nesloužil výkonu státní správy, tak podle dneska pravomocných rozhodnutí všechen tento majetek dostane zpátky.
ps2013-033-04-003-005.u6.p6.s3 A proto, aby tento obrovský průšvih nenastal, tak jsem připravil tento pozměňovací návrh, ke kterému se ještě v podrobné rozpravě přihlásím.
ps2013-033-04-003-005.u6.p7.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-033-04-003-005.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2013-033-04-003-005.u7.p1.s2 Je tady jedna faktická poznámka pana poslance Tejce.
ps2013-033-04-003-005.u8.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené kolegyně a kolegové, bych ve stručnosti chtěl podpořit myšlenku, s kterou přišel pan poslanec Farský.
ps2013-033-04-003-005.u8.p1.s2 Setkal jsem se s již před několika lety v minulém funkčním období.
ps2013-033-04-003-005.u8.p1.s3 Vznikla tady pracovní skupina poslankyň a poslanců, která se s tehdejším ministrem financí snažila řešit tuto situaci.
ps2013-033-04-003-005.u8.p1.s4 Bohužel se to nepovedlo a myslím, že teď je unikátní příležitost se nad tím návrhem zamyslet.
ps2013-033-04-003-005.u8.p1.s5 Je to věc, která skutečně může mít nedozírné následky, a to v tom smyslu, že skutečně obce počítají s nějakým majetkem a ten výklad, který teď je většinový na ÚZSVM, a nejpodstatnější je, jak je u soudů, může vést k tomu, že bude zpochybněno vlastnictví obcí.
ps2013-033-04-003-005.u8.p1.s6 V tomto smyslu nejsem přesvědčen o tom, že v těch jednotlivých případech by stát byl lepším vlastníkem než obce.
ps2013-033-04-003-005.u8.p1.s7 Mnohdy stát bude logicky uvažovat o tom, že ten majetek prodá.
ps2013-033-04-003-005.u8.p1.s8 Nezíská jej obec, získá jej nějaký soukromý vlastník a to samozřejmě může bránit rozvoji obce.
ps2013-033-04-003-005.u8.p2.s1 Takže nechci teď debatovat nad tím konkrétním legislativním řešením, ale myslím si, že ta myšlenka je velmi důležitá, a byl bych rád, aby se tím velmi vážně zabýval gesční rozpočtový výbor, případně i pan ministr financí, protože to je věc, která by mohla teď vyřešit řadu problémů a předešla by desítkám a stovkám soudních sporů, které samozřejmě obce v těch konkrétních případech povedou.
ps2013-033-04-003-005.u8.p2.s2 Děkuji.
ps2013-033-04-003-005.u9.p1.s1 S přednostním právem pan místopředseda Sněmovny pan Petr Gazdík.
ps2013-033-04-003-005.u9.p1.s2 Prosím.
ps2013-033-04-003-005.u10.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, bych také chtěl navázat na kolegy Tejce a Farského.
ps2013-033-04-003-005.u10.p1.s2 Ten problém je skutečně závažnější, než si v této chvíli dokážeme představit ve všech jeho důsledcích, a prosím, aby tato Sněmovna i Ministerstvo financí na tento problém upnuly svoji pozornost.
ps2013-033-04-003-005.u10.p1.s3 jsem původně chtěl předložit pozměňovací návrh, který by zrušil Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, protože jako dlouhodobý starosta vím, že tento úřad je, když to řeknu slušně, na houby.
ps2013-033-04-003-005.u10.p1.s4 Jsou s ním jenom problémy a se státním majetkem tento úřad rozhodně nenakládá dobře a s péčí řádného hospodáře z mého pohledu.
ps2013-033-04-003-005.u10.p1.s5 Nicméně se domnívám, že je to velmi závažný skutek, který není na pozměňovací návrh, ale na samostatný zákon.
ps2013-033-04-003-005.u10.p1.s6 A na něm začnu pracovat.
ps2013-033-04-003-005.u10.p1.s7 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-033-04-003-005.u11.p1.s1 Ano, dále do rozpravy pan poslanec Hovorka.
ps2013-033-04-003-005.u12.p1.s1 Dobrý den.
ps2013-033-04-003-005.u12.p1.s2 Vážený pane předsedo, děkuji za slovo.
ps2013-033-04-003-005.u12.p1.s3 Vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, si nemyslím, že ten zákon by byl úplně špatný, ale domnívám se, že tam je řada věcí, které by se daly napravit i ve smyslu toho, co tady říkal pan kolega Farský.
ps2013-033-04-003-005.u12.p1.s4 jsem obdržel jeden podnět od právníků, kteří na úřadu pracovali dlouhou dobu, který se týká odměňování zástupců státu nebo právních zástupců tohoto úřadu.
ps2013-033-04-003-005.u12.p1.s5 si dovolím ocitovat z tohoto podnětu, který se týká návrhu na doplnění vládního návrhu zákona, sněmovní tisk 460, kterým se mění zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupováním v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony.
ps2013-033-04-003-005.u12.p2.s1 Jedním ze zákonů, který se shora uvedeným návrhem mění, je i zákon č. 201/2002 Sb., o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, ve znění pozdějších předpisů.
ps2013-033-04-003-005.u12.p2.s2 Novelizován je v zákoně č. 201/2002 Sb. mimo jiné jeho § 16, avšak nedůsledně.
ps2013-033-04-003-005.u12.p2.s3 Vládním návrhem se zde vypouští odstavec 6 a upravuje text odstavce 1.
ps2013-033-04-003-005.u12.p2.s4 Pomíjí se zde neaktuálnost odstavce 5, který nyní nerespektuje nový právní stav, který nastal přijetím a účinností služebního zákona a novelami zákoníku práce.
ps2013-033-04-003-005.u12.p2.s5 Z tohoto důvodu je odkaz pod bodem 14 na již zrušený zákon č. 143/1992, o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech, nicneříkající a chybný.
ps2013-033-04-003-005.u12.p2.s6 Vládní návrh zákona přitom v § 16 odst. 4 zákona č. 201/2002 Sb., o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, ponechává naprosto nesystémové a zásadám odměňování zaměstnanců státu odporující ustanovení, které stanoví, že zaměstnancům ÚZSVM uvedeným v předchozím odstavci 2 náleží plat jako státnímu zástupci krajského státního zastupitelství do ukončení pátého roku praxe a generálnímu řediteli ÚZSVM náleží plat jako náměstkovi nejvyššího státního zástupce podle zvláštního zákona.
ps2013-033-04-003-005.u12.p2.s7 Z odkazu 13 k tomuto ustanovení odst. 4 vyplývá, že zvláštním zákonem je zde zákon číslo 201/1997 Sb., který upravuje plat a další náležitosti státních zástupců, ve znění pozdějších předpisů.
ps2013-033-04-003-005.u12.p3.s1 Stávající úprava odměňování dotyčných zaměstnanců Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, v terminologii ÚZSVM se používá jejich označení "právní zástupci", zakotvená v ustanovení § 16 odst. 4 vůbec nepřihlíží k délce odborné praxe těchto "právních zástupců" a neumožňuje přihlédnout při jejich odměňování k jejich pracovní výkonnosti.
ps2013-033-04-003-005.u12.p3.s2 Plat je zde stanoven paušálně jako pevný bez ohledu na délku odborné praxe a pracovní výsledky.
ps2013-033-04-003-005.u12.p3.s3 Nelze stanovovat osobní ohodnocení a přiznávat odměny.
ps2013-033-04-003-005.u12.p3.s4 Taková právní úprava je doslova neřízeným výstřelem v odměňování zaměstnanců státu.
ps2013-033-04-003-005.u12.p3.s5 Právní zástupce s 30letou odbornou praxí a s vysokou výkonností v důsledku tohoto ustanovení stejnou výši platu jako právní zástupce s praxí tříletou a podstatně nižší pracovní výkonností.
ps2013-033-04-003-005.u12.p4.s1 Na rozdíl od platu státních zástupců, z jejichž platové úpravy dané zákonem č. 201/1997 Sb., o odměňování právních zástupců a generálního ředitele ÚZSVM, vychází se zde pro úřad vůbec nevyžaduje specializační zkouška, to je zkouška státního zástupce, zkouška justiční, notářská, zkouška exekutorská a vzhledem k pracovní náplni státních zástupců zejména zkouška advokátní.
ps2013-033-04-003-005.u12.p4.s2 V ustanovení §16 odst. 4 bylo při přijetí zákona č. 201/2002 Sb., o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, do tohoto zákona zakotveno účelově, a to proto, že v době na pracovním trhu existoval nejen nedostatek kvalitních úředníků, kvalitních právníků, ale právníků z majetkoprávní oblasti vůbec.
ps2013-033-04-003-005.u12.p4.s3 Jednalo se tehdy o snahu motivovat z platového hlediska právníky k nástupu do úřadu.
ps2013-033-04-003-005.u12.p4.s4 Kritéria odměňování ostatních zaměstnanců státu však byla opomenuta.
ps2013-033-04-003-005.u12.p5.s1 S tímto konstatováním se ztotožňují i příslušní odborníci Ministerstva práce a sociálních věcí.
ps2013-033-04-003-005.u12.p5.s2 Situace na pracovním trhu právníků je však nyní diametrálně zcela odlišná.
ps2013-033-04-003-005.u12.p5.s3 V současné době dochází k podstatnému paradoxu, když v zásadě na naprosto stejnou činnost jsou právní zástupci na ÚZSVM oproti právníkům v ostatních organizačních složkách státu, přičemž i tito právníci zastupují stát v majetkoprávních sporech, o 30 o 50 % ve výši platu zvýhodněni.
ps2013-033-04-003-005.u12.p5.s4 Tento nevyhovující stav nebyl dosud po celou dobu účinnosti zákona č. 201/2002 Sb., o úřadu, řešen.
ps2013-033-04-003-005.u12.p5.s5 Jedním z důvodů neřešení je mj. i to, že stávající právní úprava § 16 odst. 4 zvýhodňuje rovněž generálního ředitele Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových.
ps2013-033-04-003-005.u12.p5.s6 V případě jeho další praxe výše jeho platu převyšuje např. výši platu náměstků jednotlivých ministrů.
ps2013-033-04-003-005.u12.p5.s7 Všichni dosavadní generální ředitelé zůstali v tomto směru naprosto nečinní.
ps2013-033-04-003-005.u12.p6.s1 Tady se nabízejí dvě řešení.
ps2013-033-04-003-005.u12.p6.s2 Ze zákona č. 201/2002 Sb., o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, ve znění pozdějších předpisů, vypustit jeho ustanovení § 16 odst. 4.

Text viewDownload CoNNL-U