ps2013-033-02-005-075.u1.p1.s1
75 . ps2013-033-02-005-075.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 166 / 1993 Sb . , o Nejvyšším kontrolním úřadu , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 610 / - prvé čtení ps2013-033-02-005-075.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh má uvést . . . ps2013-033-02-005-075.u1.p2.s2
A už je tady . ps2013-033-02-005-075.u1.p2.s3
Ministr Jiří Dienstbier . ps2013-033-02-005-075.u1.p2.s4
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2013-033-02-005-075.u2.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené paní poslankyně , páni poslanci , návrh zákona je předkládán v souvislosti s poslaneckým návrhem na vydání ústavního zákona , kterým se mění ústavní zákon č . 1 / 1993 Sb . , Ústava České republiky . ps2013-033-02-005-075.u2.p1.s2
Pardon . . . ps2013-033-02-005-075.u3.p1.s1
V pohodě , pane ministře , klidně vydechněte . ps2013-033-02-005-075.u4.p1.s1
Doběhl jsem na poslední chvíli . ps2013-033-02-005-075.u4.p1.s2
Omlouvám se . ps2013-033-02-005-075.u4.p1.s3
Kterým má být rozšířena kontrolní působnost Nejvyššího kontrolního úřadu . ps2013-033-02-005-075.u4.p1.s4
Poslanecká sněmovna schválila tento návrh ve znění přijatých pozměňovacích návrhů dne 14 . května 2014 a 26 . května 2014 postoupila Senátu . ps2013-033-02-005-075.u4.p1.s5
Podle tohoto Poslaneckou sněmovnou schváleného návrhu má NKÚ nově kontrolovat hospodaření s veřejnými prostředky a s prostředky poskytnutými z veřejných rozpočtů a hospodaření právnických osob s majetkovou účastí státu nebo územního samosprávného celku . ps2013-033-02-005-075.u4.p1.s6
Do kontrolní působnosti NKÚ by tak nově spadaly všechny subjekty hospodařící s veřejnými prostředky , to znamená včetně územních samosprávných celků a právnických osob s majetkovou účastí státu nebo územního samosprávného celku , nikoliv jen ty , které hospodaří s prostředky ze státního rozpočtu jako je tomu nyní . ps2013-033-02-005-075.u4.p2.s1
V Senátu se uvedeným návrhem ústavního zákona zabývaly výbory . ps2013-033-02-005-075.u4.p2.s2
Ústavněprávní výbor doporučil Senátu návrh ústavního zákona zamítnout . ps2013-033-02-005-075.u4.p2.s3
Dále návrh projednal výbor pro územní rozvoj , veřejnou správu a životní prostředí , který projednávání návrhu ústavního zákona přerušil s tím , že se jím bude zabývat až spolu s návrhem zákona , který promítne tuto ústavní změnu ze zákona upravujícího působnost NKÚ taky do zákona , jehož novela je právě předložena . ps2013-033-02-005-075.u4.p3.s1
V návaznosti na to , zejména v zájmu zajistit pro nanejvýš potřebnou kontrolu ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu zaměřenou na hospodárné nakládání s veřejnými prostředky úplný právní rámec , předložila vláda Poslanecké sněmovně návrh zákona , kterým se mění zákon č . 166 / 1993 Sb . , o Nejvyšším kontrolním úřadu , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony , jejichž existence je nezbytným předpokladem pro dokončení projednávání výše uvedené novely Ústavy jako zákona tuto ústavní změnu provádějícího . ps2013-033-02-005-075.u4.p4.s1
K dosažení výše uvedeného účelu je zejména navrženo vymezit pojmy , které návrh novely Ústavy v souvislosti s rozšíření kontrolní působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu do Ústavy zavádí , a to konkrétně pojmy " veřejné prostředky " , kde hospodaření s nimi má podléhat kontrole Nejvyššího kontrolního úřadu , a to taxativním výčtem konkrétních subjektů , jejichž hospodaření bude pro účely kontrolní působnosti NKÚ považováno za takové hospodaření . ps2013-033-02-005-075.u4.p4.s2
Dále pojem " prostředky poskytnuté z veřejných rozpočtů " , které se pro účely kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu pokládají za veřejné . ps2013-033-02-005-075.u4.p4.s3
Dále pojem " právnická osoba s majetkovou účastí státu nebo územního samosprávného celku " stanovením hranice této majetkové účasti na více než 50 % . ps2013-033-02-005-075.u4.p4.s4
Současně se navrhuje stanovit obsahem kontroly prováděné u územních samosprávných celků a jimi založených nebo zřízených právnických osob , jakož i u dalších právnických osob , které kromě veřejných prostředků hospodaří rovněž se svými vlastními finančními zdroji , soulad tohoto hospodaření s právními prostředky . ps2013-033-02-005-075.u4.p5.s1
Jak vyplývá z uvedeného , je předložený návrh zákona prováděcím zákonem k již existujícímu návrhu novely Ústavy , pokud jde o rozsah kontrolní působnosti NKÚ . ps2013-033-02-005-075.u4.p5.s2
Vyplňuje tak mezeru , která vznikla při legislativní proceduře schvalování sněmovního tisku 43 tak , aby mohl být legislativní proces rozšíření působnosti dokončen . ps2013-033-02-005-075.u4.p5.s3
Schválením rozšíření kontrolní působnosti NKÚ bude dán prostor pro nanejvýš potřebné prověřování hospodaření s veřejnými prostředky na všech úrovních touto nezávislou nejvyšší kontrolní institucí v naší republice . ps2013-033-02-005-075.u4.p6.s1
Chtěl bych vás proto požádat o podporu tohoto návrhu zákona . ps2013-033-02-005-075.u4.p6.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-033-02-005-075.u5.p1.s1
Děkuji panu ministrovi za jeho úvodní slovo a nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Štěpán Stupčuk . ps2013-033-02-005-075.u5.p1.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-033-02-005-075.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-033-02-005-075.u6.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , kolegové , předmětem projednání je vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 166 / 1993 Sb . , o Nejvyšším kontrolním úřadu , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony . ps2013-033-02-005-075.u6.p1.s3
Návrh zákona vám byl doručen 23 . září 2015 . ps2013-033-02-005-075.u6.p1.s4
Jak již bylo uvedeno ve slově předkladatele , návrh zákona je předkládán v souvislosti s již schválenou novelou Ústavy , kterou jsme již před více než rokem a půl zde projednali a schválili a postoupili do Senátu , kde nyní další legislativní proces je právě odvislý od dalšího legislativního procesu , který se týká tohoto prováděcího zákona . ps2013-033-02-005-075.u6.p2.s1
Já bych se pouze omezil na to podstatné , co je obsahem vládního návrhu zákona , a to je skutečně ono rozšíření působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu , a to zejména ve vazbě na obchodní společnosti či podniky tam , kde stát drží více než 50 procentní podíl . ps2013-033-02-005-075.u6.p2.s2
Zde logicky tedy je veřejný zájem na tom , aby zde existovala nezávislá , nestranná veřejná kontrola , jakým způsobem se hospodaří s těmito veřejnými prostředky . ps2013-033-02-005-075.u6.p2.s3
To , že to kritérium je voleno na 50 a více procentech , v tom já spatřuji i určitý princip proporcionality zásahu i do vlastnických práv ostatních subjektů , které nepředstavují veřejného vlastníka , ale představují soukromou osobu . ps2013-033-02-005-075.u6.p3.s1
Další podstatné rozšíření působnosti se potom dotýká právě územních samospráv . ps2013-033-02-005-075.u6.p3.s2
Tady je potřeba upozornit i na to , že zákon obsahuje současně i další tři části , které se týkají změny zákona o obcích , změny zákona o krajích a změny zákona o hlavním městě Praze . ps2013-033-02-005-075.u6.p3.s3
Nově by tedy tak tyto územní samosprávy měly podléhat kontrolní působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu . ps2013-033-02-005-075.u6.p3.s4
S tím , že současně ale předkladatel návrhu zákona deklaruje , že bude odstraněna ona duplicita kontroly v oblasti veřejnofinanční kontroly . ps2013-033-02-005-075.u6.p4.s1
Chtěl bych také podotknout , že návrh zákona je plně v souladu s Limskou deklarací , která stanovuje jasně určité standardy činnosti a působnosti jednotlivých nejvyšších kontrolních úřadů v rámci Evropy a v rámci vůbec světa . ps2013-033-02-005-075.u6.p4.s2
Návrh zákona je rovněž v souladu s Chartou místních samospráv . ps2013-033-02-005-075.u6.p4.s3
Z tohoto důvodu se domnívám , že návrh zákona je nejen způsobilý pro to , abychom ho pustili do druhého čtení , ale i osobně jako zpravodaj vyjadřuji svůj subjektivní názor , že bychom tak i učinit měli . ps2013-033-02-005-075.u6.p4.s4
Děkuji v tuto chvíli za úvodní slovo . ps2013-033-02-005-075.u7.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji a otvírám obecnou rozpravu , do které se jako první přihlásil pan poslanec Vilímec . ps2013-033-02-005-075.u7.p1.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-033-02-005-075.u8.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně a kolegové , my jsme již v minulém volebním období tady měli návrhy rozšiřující kontrolní působnost Nejvyššího kontrolního úřadu , a to i na kraje a obce . ps2013-033-02-005-075.u8.p1.s2
Víme , že takovou změnu nelze provést bez příslušné novely Ústavy . ps2013-033-02-005-075.u8.p1.s3
Ta sice prošla v Poslanecké sněmovně , ale Senát ji dosud neschválil a pravděpodobně se k tomu v nejbližší době ani nechystá . ps2013-033-02-005-075.u8.p2.s1
Co nám zde vláda , v tomto případě za vládu pan předkladatel , pan ministr Jiří Dienstbier , přináší ? ps2013-033-02-005-075.u8.p2.s2
Rozšíření kontrol na obce , kraje , příspěvkové organizace obcí a krajů , na některé další subjekty , které jmenoval pan zpravodaj , jako jsou třeba zdravotní pojišťovny , veřejné výzkumné instituce , ale také Česká televize , Český rozhlas atd . ps2013-033-02-005-075.u8.p2.s3
Chci říci , že zatímco u tzv . veřejnoprávních institucí , jako je Česká televize nebo Český rozhlas , ale vlastně také jak vyplývá z dikce zákona i u příspěvkových organizací obcí a krajů může NKÚ kontrolovat pouze soulad jejich hospodaření s právními předpisy tak , jak je přesně uvedeno v návrhu zákona , u samotných obcí a krajů je to jinak . ps2013-033-02-005-075.u8.p2.s4
A na to bych chtěl především upozornit . ps2013-033-02-005-075.u8.p2.s5
Důvodová zpráva se sice zaklíná tím , že nejde v daném případě o zásah do samostatné působnosti obcí a krajů , protože NKÚ nemá nástroj , jak zasahovat do samostatné působnosti územních samosprávných celků . ps2013-033-02-005-075.u8.p2.s6
A dokonce i to , že je návrh v souladu se zásadami Charty místních samospráv , protože správní dozor v tomto případě usiluje pouze o zajištění souladu se zákonem a ústavními zásadami , a nikoliv o vhodnost zvolených prostředků . ps2013-033-02-005-075.u8.p3.s1
Situace po podrobném přečtení a prostudování je však zcela jiná a předkladatel by to měl , a já dokonce si myslím , že to musí vědět . ps2013-033-02-005-075.u8.p3.s2
Tím , že by úřad prověřoval bez omezení rozsah plnění povinností uložených územnímu samosprávnému celku zákony o obcích , o krajích i o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů , tak by zároveň s největší pravděpodobností rovnající se jistotě kontroloval například s odkazem na § 38 odst . 1 zákona o obcích i tzv . účelné a hospodárné využívání majetku obce , analogicky i kraje , v souladu s jeho zájmy a úkoly , jak je tam popsáno . ps2013-033-02-005-075.u8.p3.s3
Je to taková , odpusťte mi , klasická legislativní levárna . ps2013-033-02-005-075.u8.p3.s4
Na jedné straně důvodová zpráva tvrdí , že se bude kontrolovat pouze soulad jejich hospodaření s právními předpisy , ba dokonce se tvrdí , že se tím vyhovuje mnohým připomínkám ze strany územních samospráv , ve skutečnosti však návrh umožňuje posuzovat tzv . účelnost nakládání s majetkem územních samospráv . ps2013-033-02-005-075.u8.p3.s5
To považuji za zcela falešnou hru a nejsem si jist , zda tato falešná hra byla odhalena vládními kolegy pana Dienstbiera . ps2013-033-02-005-075.u8.p3.s6
To opravdu nedokážu posoudit a nechci toto hodnotit . ps2013-033-02-005-075.u8.p4.s1
Pokud se obecně podíváme na kontrolu obcí , ale i krajů , a především se věnuji tomuto tématu jako letitý komunální politik , pokud se podíváme na kontrolu jejich hospodaření , nakládání s peněžními prostředky , ale i majetkem jako takovým , je kontrolováno ze všech stran . ps2013-033-02-005-075.u8.p4.s2
Pane ministře , zkuste se podívat , kolikrát je kontrolováno například nakládání s dotacemi z veřejných rozpočtů . ps2013-033-02-005-075.u8.p4.s3
O těch evropských ani nemluvě . ps2013-033-02-005-075.u8.p4.s4
To je vždy několik kontrol ex ante , interim , ex post , pak ještě přijde audit Ministerstva financí , jehož závěry jsou mnohdy naprosto rozdílné . ps2013-033-02-005-075.u8.p4.s5
V tomto musí žít obce a vysvětlovat každý den zastupitelům a občanům , proč ty kontroly došly k jinému závěru než ty předchozí , proč musí obec vracet celou dotaci a k tomu ještě uhradit stoprocentní sankci . ps2013-033-02-005-075.u8.p5.s1
Podělím se s vámi o velmi čerstvou zkušenost z mého města . ps2013-033-02-005-075.u8.p5.s2
Dva roky jsme žili v přesně takové situaci a čelili v souvislosti se stavbou Centra vodní zábavy sankci vracení poměrně vysoké dotace . ps2013-033-02-005-075.u8.p5.s3
Údajné pochybení našla až v pořadí osmá kontrola , tzv . audit Ministerstva financí , zatímco sedm předchozích konstatovalo , že město postupuje správně . ps2013-033-02-005-075.u8.p5.s4
Město se bránilo soudní cestou a v minulém týdnu jsme dosáhli po dvou letech u správního soudu zrušení rozhodnutí Ministerstva financí pro nezákonnost a nepřezkoumatelnost . ps2013-033-02-005-075.u8.p5.s5
Tak konstatoval soud . ps2013-033-02-005-075.u8.p5.s6
Nicméně naše město čelilo minimálně rok hrozbě úhrady , která by ho finančně položila . ps2013-033-02-005-075.u8.p6.s1
Já to říkám proto , aby bylo patrné , že kontroly mohou docházet i k nefér výsledkům , a přestože se nakonec ukáže , že obec byla v právu , mezičas poskytne dostatek prostoru pro případné ataky na vedení města . ps2013-033-02-005-075.u8.p6.s2
Samozřejmě mnohem důležitější než pověst starostů je ale fakt , že taková rozhodnutí skutečně mohou zablokovat rozvoj města a přivodit mu problémy , které dopadají na jeho obyvatele . ps2013-033-02-005-075.u8.p7.s1
Ale zpět k návrhu zákona . ps2013-033-02-005-075.u8.p7.s2
Vláda se nyní snaží budit dojem , že v samosprávě je kontroly málo a je třeba kontroly přidat , jenže problém je přesně opačný - kontrol je hodně a mnohdy pokulhává i jejich kvalita . ps2013-033-02-005-075.u8.p7.s3
Hned z několika stran je kontrolováno i hospodaření s finančními prostředky , které patří dle rozpočtové skladby do kategorie vlastních příjmů , ať již z daňových výnosů , nebo z výnosů majetku . ps2013-033-02-005-075.u8.p7.s4
Toto hospodaření je pravidelně kontrolováno formou přezkumu hospodaření ze strany krajských úřadů nebo ze strany auditních orgánů . ps2013-033-02-005-075.u8.p7.s5
Nadto obce samotné mají povinnost vytvářet vnitřní kontrolní mechanismy . ps2013-033-02-005-075.u8.p7.s6
Pan zpravodaj mluvil o tom , že bude zrušena duplicita veřejnosprávních kontrol . ps2013-033-02-005-075.u8.p7.s7
Nevím . ps2013-033-02-005-075.u8.p7.s8
Když jsem si přečetl nový návrh zákona z dílny Ministerstva financí , tak opak je pravdou a Svaz měst a obcí k tomuto návrhu uplatnil asi sto zásadních připomínek . ps2013-033-02-005-075.u8.p7.s9
Je zde důvodná obava , že to v praxi zvláště u určitých typů obcí nemůže vůbec fungovat . ps2013-033-02-005-075.u8.p7.s10
Mimoto každý územní samosprávný celek , a myslím si , že to všichni víme , povinně vytváří kontrolní a finanční výbory , které mají také kontrolní oprávnění a toto oprávnění velmi aktivně využívají . ps2013-033-02-005-075.u8.p8.s1
Víte , mně se zdá , že v naší republice by chtěli mnozí jen kontrolovat , ale málokdo nést zodpovědnost . ps2013-033-02-005-075.u8.p9.s1
Předložený zákon o NKÚ je problematický i z dalšího důvodu . ps2013-033-02-005-075.u8.p9.s2
Důvodová zpráva k návrhu zákona tvrdí , že tento návrh povede k navýšení počtu kontrolorů NKÚ maximálně o deset . ps2013-033-02-005-075.u8.p9.s3
Počítejme - jen obcí je k tomuto datu přesně 6 248 včetně Prahy , krajů bez Prahy je 13 , příspěvkových organizací obcí a krajů , to jsou tisíce , možná desetitisíce , ne - li ještě vyšší částka . ps2013-033-02-005-075.u8.p9.s4
To je zcela absurdní a úsměvné , aby deset kontrolorů stihlo kontrolovat takový počet samospráv . ps2013-033-02-005-075.u8.p9.s5
A nemůže takovýto argument v žádném případě obstát . ps2013-033-02-005-075.u8.p9.s6
Nezavádí se tady vlastně nová kontrola , ale jen nová možnost , jak počet kontrol u vybrané obce zvýšit . ps2013-033-02-005-075.u8.p9.s7
Záleží na tom , na koho se NKÚ rozhodne ukázat . ps2013-033-02-005-075.u8.p9.s8
Bude docházet k účelovému výběru , koho a v jakém rozsahu kontrolovat , a tím se v zásadě přímo či nepřímo dosáhne do fungování samospráv . ps2013-033-02-005-075.u8.p10.s1
A vadí mi ještě jedna věc a to zásadní . ps2013-033-02-005-075.u8.p10.s2
Ten návrh si v některých ustanoveních docela odporuje . ps2013-033-02-005-075.u8.p10.s3
Důvodová zpráva tvrdí úplně něco jiného , než je skutečným záměrem a obsahem paragrafovaného znění . ps2013-033-02-005-075.u8.p10.s4
Pokud to kolegové na vládě neprohlédli , tak bych pana ministra rád upozornil , že poslanci a senátoři se zkušeností z komunální politiky a z reálného života to snad prohlédli dostatečně . ps2013-033-02-005-075.u8.p11.s1
Já tedy navrhuji na rozdíl od pana zpravodaje , aby tento zákon byl vrácen předkladateli k dopracování a byla k němu vyhotovena i tzv . RIA - hodnocení dopadů regulace . ps2013-033-02-005-075.u8.p11.s2
Je neuvěřitelné , že tento vládní návrh takové hodnocení vůbec neobsahuje !