|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-07 ps2013-033-02-005-075 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

75. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 610/ - prvé čtení

Date2015-10-07
Meetingps2013/033
Agenda Itemps2013/033/075
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/s033069.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 969 • previousnext

ps2013-033-02-005-075.u1.p1.s1 75.
ps2013-033-02-005-075.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 610/ - prvé čtení
ps2013-033-02-005-075.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvést...
ps2013-033-02-005-075.u1.p2.s2 A je tady.
ps2013-033-02-005-075.u1.p2.s3 Ministr Jiří Dienstbier.
ps2013-033-02-005-075.u1.p2.s4 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-033-02-005-075.u2.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, návrh zákona je předkládán v souvislosti s poslaneckým návrhem na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky.
ps2013-033-02-005-075.u2.p1.s2 Pardon...
ps2013-033-02-005-075.u3.p1.s1 V pohodě, pane ministře, klidně vydechněte.
ps2013-033-02-005-075.u4.p1.s1 Doběhl jsem na poslední chvíli.
ps2013-033-02-005-075.u4.p1.s2 Omlouvám se.
ps2013-033-02-005-075.u4.p1.s3 Kterým být rozšířena kontrolní působnost Nejvyššího kontrolního úřadu.
ps2013-033-02-005-075.u4.p1.s4 Poslanecká sněmovna schválila tento návrh ve znění přijatých pozměňovacích návrhů dne 14. května 2014 a 26. května 2014 postoupila Senátu.
ps2013-033-02-005-075.u4.p1.s5 Podle tohoto Poslaneckou sněmovnou schváleného návrhu NKÚ nově kontrolovat hospodaření s veřejnými prostředky a s prostředky poskytnutými z veřejných rozpočtů a hospodaření právnických osob s majetkovou účastí státu nebo územního samosprávného celku.
ps2013-033-02-005-075.u4.p1.s6 Do kontrolní působnosti NKÚ by tak nově spadaly všechny subjekty hospodařící s veřejnými prostředky, to znamená včetně územních samosprávných celků a právnických osob s majetkovou účastí státu nebo územního samosprávného celku, nikoliv jen ty, které hospodaří s prostředky ze státního rozpočtu jako je tomu nyní.
ps2013-033-02-005-075.u4.p2.s1 V Senátu se uvedeným návrhem ústavního zákona zabývaly výbory.
ps2013-033-02-005-075.u4.p2.s2 Ústavněprávní výbor doporučil Senátu návrh ústavního zákona zamítnout.
ps2013-033-02-005-075.u4.p2.s3 Dále návrh projednal výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí, který projednávání návrhu ústavního zákona přerušil s tím, že se jím bude zabývat spolu s návrhem zákona, který promítne tuto ústavní změnu ze zákona upravujícího působnost NKÚ taky do zákona, jehož novela je právě předložena.
ps2013-033-02-005-075.u4.p3.s1 V návaznosti na to, zejména v zájmu zajistit pro nanejvýš potřebnou kontrolu ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu zaměřenou na hospodárné nakládání s veřejnými prostředky úplný právní rámec, předložila vláda Poslanecké sněmovně návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, jejichž existence je nezbytným předpokladem pro dokončení projednávání výše uvedené novely Ústavy jako zákona tuto ústavní změnu provádějícího.
ps2013-033-02-005-075.u4.p4.s1 K dosažení výše uvedeného účelu je zejména navrženo vymezit pojmy, které návrh novely Ústavy v souvislosti s rozšíření kontrolní působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu do Ústavy zavádí, a to konkrétně pojmy "veřejné prostředky", kde hospodaření s nimi podléhat kontrole Nejvyššího kontrolního úřadu, a to taxativním výčtem konkrétních subjektů, jejichž hospodaření bude pro účely kontrolní působnosti NKÚ považováno za takové hospodaření.
ps2013-033-02-005-075.u4.p4.s2 Dále pojem "prostředky poskytnuté z veřejných rozpočtů", které se pro účely kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu pokládají za veřejné.
ps2013-033-02-005-075.u4.p4.s3 Dále pojem "právnická osoba s majetkovou účastí státu nebo územního samosprávného celku" stanovením hranice této majetkové účasti na více než 50 %.
ps2013-033-02-005-075.u4.p4.s4 Současně se navrhuje stanovit obsahem kontroly prováděné u územních samosprávných celků a jimi založených nebo zřízených právnických osob, jakož i u dalších právnických osob, které kromě veřejných prostředků hospodaří rovněž se svými vlastními finančními zdroji, soulad tohoto hospodaření s právními prostředky.
ps2013-033-02-005-075.u4.p5.s1 Jak vyplývá z uvedeného, je předložený návrh zákona prováděcím zákonem k již existujícímu návrhu novely Ústavy, pokud jde o rozsah kontrolní působnosti NKÚ.
ps2013-033-02-005-075.u4.p5.s2 Vyplňuje tak mezeru, která vznikla při legislativní proceduře schvalování sněmovního tisku 43 tak, aby mohl být legislativní proces rozšíření působnosti dokončen.
ps2013-033-02-005-075.u4.p5.s3 Schválením rozšíření kontrolní působnosti NKÚ bude dán prostor pro nanejvýš potřebné prověřování hospodaření s veřejnými prostředky na všech úrovních touto nezávislou nejvyšší kontrolní institucí v naší republice.
ps2013-033-02-005-075.u4.p6.s1 Chtěl bych vás proto požádat o podporu tohoto návrhu zákona.
ps2013-033-02-005-075.u4.p6.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-033-02-005-075.u5.p1.s1 Děkuji panu ministrovi za jeho úvodní slovo a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Štěpán Stupčuk.
ps2013-033-02-005-075.u5.p1.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-033-02-005-075.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-033-02-005-075.u6.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, předmětem projednání je vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
ps2013-033-02-005-075.u6.p1.s3 Návrh zákona vám byl doručen 23. září 2015.
ps2013-033-02-005-075.u6.p1.s4 Jak již bylo uvedeno ve slově předkladatele, návrh zákona je předkládán v souvislosti s již schválenou novelou Ústavy, kterou jsme již před více než rokem a půl zde projednali a schválili a postoupili do Senátu, kde nyní další legislativní proces je právě odvislý od dalšího legislativního procesu, který se týká tohoto prováděcího zákona.
ps2013-033-02-005-075.u6.p2.s1 bych se pouze omezil na to podstatné, co je obsahem vládního návrhu zákona, a to je skutečně ono rozšíření působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu, a to zejména ve vazbě na obchodní společnosti či podniky tam, kde stát drží více než 50procentní podíl.
ps2013-033-02-005-075.u6.p2.s2 Zde logicky tedy je veřejný zájem na tom, aby zde existovala nezávislá, nestranná veřejná kontrola, jakým způsobem se hospodaří s těmito veřejnými prostředky.
ps2013-033-02-005-075.u6.p2.s3 To, že to kritérium je voleno na 50 a více procentech, v tom spatřuji i určitý princip proporcionality zásahu i do vlastnických práv ostatních subjektů, které nepředstavují veřejného vlastníka, ale představují soukromou osobu.
ps2013-033-02-005-075.u6.p3.s1 Další podstatné rozšíření působnosti se potom dotýká právě územních samospráv.
ps2013-033-02-005-075.u6.p3.s2 Tady je potřeba upozornit i na to, že zákon obsahuje současně i další tři části, které se týkají změny zákona o obcích, změny zákona o krajích a změny zákona o hlavním městě Praze.
ps2013-033-02-005-075.u6.p3.s3 Nově by tedy tak tyto územní samosprávy měly podléhat kontrolní působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu.
ps2013-033-02-005-075.u6.p3.s4 S tím, že současně ale předkladatel návrhu zákona deklaruje, že bude odstraněna ona duplicita kontroly v oblasti veřejnofinanční kontroly.
ps2013-033-02-005-075.u6.p4.s1 Chtěl bych také podotknout, že návrh zákona je plně v souladu s Limskou deklarací, která stanovuje jasně určité standardy činnosti a působnosti jednotlivých nejvyšších kontrolních úřadů v rámci Evropy a v rámci vůbec světa.
ps2013-033-02-005-075.u6.p4.s2 Návrh zákona je rovněž v souladu s Chartou místních samospráv.
ps2013-033-02-005-075.u6.p4.s3 Z tohoto důvodu se domnívám, že návrh zákona je nejen způsobilý pro to, abychom ho pustili do druhého čtení, ale i osobně jako zpravodaj vyjadřuji svůj subjektivní názor, že bychom tak i učinit měli.
ps2013-033-02-005-075.u6.p4.s4 Děkuji v tuto chvíli za úvodní slovo.
ps2013-033-02-005-075.u7.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji a otvírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Vilímec.
ps2013-033-02-005-075.u7.p1.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-033-02-005-075.u8.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, my jsme již v minulém volebním období tady měli návrhy rozšiřující kontrolní působnost Nejvyššího kontrolního úřadu, a to i na kraje a obce.
ps2013-033-02-005-075.u8.p1.s2 Víme, že takovou změnu nelze provést bez příslušné novely Ústavy.
ps2013-033-02-005-075.u8.p1.s3 Ta sice prošla v Poslanecké sněmovně, ale Senát ji dosud neschválil a pravděpodobně se k tomu v nejbližší době ani nechystá.
ps2013-033-02-005-075.u8.p2.s1 Co nám zde vláda, v tomto případě za vládu pan předkladatel, pan ministr Jiří Dienstbier, přináší?
ps2013-033-02-005-075.u8.p2.s2 Rozšíření kontrol na obce, kraje, příspěvkové organizace obcí a krajů, na některé další subjekty, které jmenoval pan zpravodaj, jako jsou třeba zdravotní pojišťovny, veřejné výzkumné instituce, ale také Česká televize, Český rozhlas atd.
ps2013-033-02-005-075.u8.p2.s3 Chci říci, že zatímco u tzv. veřejnoprávních institucí, jako je Česká televize nebo Český rozhlas, ale vlastně také jak vyplývá z dikce zákona i u příspěvkových organizací obcí a krajů může NKÚ kontrolovat pouze soulad jejich hospodaření s právními předpisy tak, jak je přesně uvedeno v návrhu zákona, u samotných obcí a krajů je to jinak.
ps2013-033-02-005-075.u8.p2.s4 A na to bych chtěl především upozornit.
ps2013-033-02-005-075.u8.p2.s5 Důvodová zpráva se sice zaklíná tím, že nejde v daném případě o zásah do samostatné působnosti obcí a krajů, protože NKÚ nemá nástroj, jak zasahovat do samostatné působnosti územních samosprávných celků.
ps2013-033-02-005-075.u8.p2.s6 A dokonce i to, že je návrh v souladu se zásadami Charty místních samospráv, protože správní dozor v tomto případě usiluje pouze o zajištění souladu se zákonem a ústavními zásadami, a nikoliv o vhodnost zvolených prostředků.
ps2013-033-02-005-075.u8.p3.s1 Situace po podrobném přečtení a prostudování je však zcela jiná a předkladatel by to měl, a dokonce si myslím, že to musí vědět.
ps2013-033-02-005-075.u8.p3.s2 Tím, že by úřad prověřoval bez omezení rozsah plnění povinností uložených územnímu samosprávnému celku zákony o obcích, o krajích i o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, tak by zároveň s největší pravděpodobností rovnající se jistotě kontroloval například s odkazem na § 38 odst. 1 zákona o obcích i tzv. účelné a hospodárné využívání majetku obce, analogicky i kraje, v souladu s jeho zájmy a úkoly, jak je tam popsáno.
ps2013-033-02-005-075.u8.p3.s3 Je to taková, odpusťte mi, klasická legislativní levárna.
ps2013-033-02-005-075.u8.p3.s4 Na jedné straně důvodová zpráva tvrdí, že se bude kontrolovat pouze soulad jejich hospodaření s právními předpisy, ba dokonce se tvrdí, že se tím vyhovuje mnohým připomínkám ze strany územních samospráv, ve skutečnosti však návrh umožňuje posuzovat tzv. účelnost nakládání s majetkem územních samospráv.
ps2013-033-02-005-075.u8.p3.s5 To považuji za zcela falešnou hru a nejsem si jist, zda tato falešná hra byla odhalena vládními kolegy pana Dienstbiera.
ps2013-033-02-005-075.u8.p3.s6 To opravdu nedokážu posoudit a nechci toto hodnotit.
ps2013-033-02-005-075.u8.p4.s1 Pokud se obecně podíváme na kontrolu obcí, ale i krajů, a především se věnuji tomuto tématu jako letitý komunální politik, pokud se podíváme na kontrolu jejich hospodaření, nakládání s peněžními prostředky, ale i majetkem jako takovým, je kontrolováno ze všech stran.
ps2013-033-02-005-075.u8.p4.s2 Pane ministře, zkuste se podívat, kolikrát je kontrolováno například nakládání s dotacemi z veřejných rozpočtů.
ps2013-033-02-005-075.u8.p4.s3 O těch evropských ani nemluvě.
ps2013-033-02-005-075.u8.p4.s4 To je vždy několik kontrol ex ante, interim, ex post, pak ještě přijde audit Ministerstva financí, jehož závěry jsou mnohdy naprosto rozdílné.
ps2013-033-02-005-075.u8.p4.s5 V tomto musí žít obce a vysvětlovat každý den zastupitelům a občanům, proč ty kontroly došly k jinému závěru než ty předchozí, proč musí obec vracet celou dotaci a k tomu ještě uhradit stoprocentní sankci.
ps2013-033-02-005-075.u8.p5.s1 Podělím se s vámi o velmi čerstvou zkušenost z mého města.
ps2013-033-02-005-075.u8.p5.s2 Dva roky jsme žili v přesně takové situaci a čelili v souvislosti se stavbou Centra vodní zábavy sankci vracení poměrně vysoké dotace.
ps2013-033-02-005-075.u8.p5.s3 Údajné pochybení našla v pořadí osmá kontrola, tzv. audit Ministerstva financí, zatímco sedm předchozích konstatovalo, že město postupuje správně.
ps2013-033-02-005-075.u8.p5.s4 Město se bránilo soudní cestou a v minulém týdnu jsme dosáhli po dvou letech u správního soudu zrušení rozhodnutí Ministerstva financí pro nezákonnost a nepřezkoumatelnost.
ps2013-033-02-005-075.u8.p5.s5 Tak konstatoval soud.
ps2013-033-02-005-075.u8.p5.s6 Nicméně naše město čelilo minimálně rok hrozbě úhrady, která by ho finančně položila.
ps2013-033-02-005-075.u8.p6.s1 to říkám proto, aby bylo patrné, že kontroly mohou docházet i k nefér výsledkům, a přestože se nakonec ukáže, že obec byla v právu, mezičas poskytne dostatek prostoru pro případné ataky na vedení města.
ps2013-033-02-005-075.u8.p6.s2 Samozřejmě mnohem důležitější než pověst starostů je ale fakt, že taková rozhodnutí skutečně mohou zablokovat rozvoj města a přivodit mu problémy, které dopadají na jeho obyvatele.
ps2013-033-02-005-075.u8.p7.s1 Ale zpět k návrhu zákona.
ps2013-033-02-005-075.u8.p7.s2 Vláda se nyní snaží budit dojem, že v samosprávě je kontroly málo a je třeba kontroly přidat, jenže problém je přesně opačný - kontrol je hodně a mnohdy pokulhává i jejich kvalita.
ps2013-033-02-005-075.u8.p7.s3 Hned z několika stran je kontrolováno i hospodaření s finančními prostředky, které patří dle rozpočtové skladby do kategorie vlastních příjmů, již z daňových výnosů, nebo z výnosů majetku.
ps2013-033-02-005-075.u8.p7.s4 Toto hospodaření je pravidelně kontrolováno formou přezkumu hospodaření ze strany krajských úřadů nebo ze strany auditních orgánů.
ps2013-033-02-005-075.u8.p7.s5 Nadto obce samotné mají povinnost vytvářet vnitřní kontrolní mechanismy.
ps2013-033-02-005-075.u8.p7.s6 Pan zpravodaj mluvil o tom, že bude zrušena duplicita veřejnosprávních kontrol.
ps2013-033-02-005-075.u8.p7.s7 Nevím.
ps2013-033-02-005-075.u8.p7.s8 Když jsem si přečetl nový návrh zákona z dílny Ministerstva financí, tak opak je pravdou a Svaz měst a obcí k tomuto návrhu uplatnil asi sto zásadních připomínek.
ps2013-033-02-005-075.u8.p7.s9 Je zde důvodná obava, že to v praxi zvláště u určitých typů obcí nemůže vůbec fungovat.
ps2013-033-02-005-075.u8.p7.s10 Mimoto každý územní samosprávný celek, a myslím si, že to všichni víme, povinně vytváří kontrolní a finanční výbory, které mají také kontrolní oprávnění a toto oprávnění velmi aktivně využívají.
ps2013-033-02-005-075.u8.p8.s1 Víte, mně se zdá, že v naší republice by chtěli mnozí jen kontrolovat, ale málokdo nést zodpovědnost.
ps2013-033-02-005-075.u8.p9.s1 Předložený zákon o NKÚ je problematický i z dalšího důvodu.
ps2013-033-02-005-075.u8.p9.s2 Důvodová zpráva k návrhu zákona tvrdí, že tento návrh povede k navýšení počtu kontrolorů NKÚ maximálně o deset.
ps2013-033-02-005-075.u8.p9.s3 Počítejme - jen obcí je k tomuto datu přesně 6 248 včetně Prahy, krajů bez Prahy je 13, příspěvkových organizací obcí a krajů, to jsou tisíce, možná desetitisíce, ne-li ještě vyšší částka.
ps2013-033-02-005-075.u8.p9.s4 To je zcela absurdní a úsměvné, aby deset kontrolorů stihlo kontrolovat takový počet samospráv.
ps2013-033-02-005-075.u8.p9.s5 A nemůže takovýto argument v žádném případě obstát.
ps2013-033-02-005-075.u8.p9.s6 Nezavádí se tady vlastně nová kontrola, ale jen nová možnost, jak počet kontrol u vybrané obce zvýšit.
ps2013-033-02-005-075.u8.p9.s7 Záleží na tom, na koho se NKÚ rozhodne ukázat.
ps2013-033-02-005-075.u8.p9.s8 Bude docházet k účelovému výběru, koho a v jakém rozsahu kontrolovat, a tím se v zásadě přímo či nepřímo dosáhne do fungování samospráv.
ps2013-033-02-005-075.u8.p10.s1 A vadí mi ještě jedna věc a to zásadní.
ps2013-033-02-005-075.u8.p10.s2 Ten návrh si v některých ustanoveních docela odporuje.
ps2013-033-02-005-075.u8.p10.s3 Důvodová zpráva tvrdí úplně něco jiného, než je skutečným záměrem a obsahem paragrafovaného znění.
ps2013-033-02-005-075.u8.p10.s4 Pokud to kolegové na vládě neprohlédli, tak bych pana ministra rád upozornil, že poslanci a senátoři se zkušeností z komunální politiky a z reálného života to snad prohlédli dostatečně.
ps2013-033-02-005-075.u8.p11.s1 tedy navrhuji na rozdíl od pana zpravodaje, aby tento zákon byl vrácen předkladateli k dopracování a byla k němu vyhotovena i tzv. RIA - hodnocení dopadů regulace.
ps2013-033-02-005-075.u8.p11.s2 Je neuvěřitelné, že tento vládní návrh takové hodnocení vůbec neobsahuje!

Text viewDownload CoNNL-U