|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-06 ps2013-033-01-003-056 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

56. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 104/2000 Sb., o Státním fondu dopravní infrastruktury, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 583/ - prvé čtení

Date2015-10-06
Meetingps2013/033
Agenda Itemps2013/033/056
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/s033018.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 330 • previousnext

ps2013-033-01-003-056.u1.p1.s1 56.
ps2013-033-01-003-056.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 104/2000 Sb., o Státním fondu dopravní infrastruktury, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 583/ - prvé čtení
ps2013-033-01-003-056.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr dopravy Dan Ťok.
ps2013-033-01-003-056.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
ps2013-033-01-003-056.u2.p1.s1 Vážená paní místopředsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, hlavním cílem novely je rozšíření okruhu činností, který může ze svého rozpočtu Státní fond dopravní infrastruktury financovat, a to zejména za účelem zefektivnění procesu vícezdrojového financování dopravní infrastruktury, čímž dojde k rozšíření okruhu kvalitních projektů, na něž bude možné čerpat prostředky z fondu Evropské unie, například možnost financování správy silnic a dálnic, možnost financování oprav, údržby a správy u významných vnitrozemních vodních cest, včetně možnosti financovat výstavbu, opravy či správu u přístavní infrastruktury v Hamburku, nebo změna u financování cyklostezek z údržby na opravu.
ps2013-033-01-003-056.u2.p1.s2 Navrženou změnou právní úpravy nebude dotčen celkový objem prostředků, s nimiž fond hospodaří.
ps2013-033-01-003-056.u2.p1.s3 Dále návrh obsahuje i řadu dílčích procedurálních a organizačních problémů spojených s vnitřní činností Státního fondu dopravní infrastruktury, například úprava terminologie nebo zveřejňování rozhodnutí výboru na webových stránkách fondu namísto ve Věstníku dopravy.
ps2013-033-01-003-056.u2.p1.s4 Obsahuje i dílčí implementaci směrnice Evropské unie o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru.
ps2013-033-01-003-056.u2.p2.s1 Dovoluji si vás požádat o podporu předloženého návrhu zákona, neboť obsahuje úpravy pro činnost fondu velmi potřebné.
ps2013-033-01-003-056.u2.p2.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-033-01-003-056.u3.p1.s1 Děkuji a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Martin Kolovratník.
ps2013-033-01-003-056.u4.p1.s1 Kolegyně, kolegové, dobré odpoledne.
ps2013-033-01-003-056.u4.p1.s2 Navážu na pana ministra.
ps2013-033-01-003-056.u4.p1.s3 Jsme v prvním čtení, takže i moje vyjádření bude zatím stručné a skutečně jenom úvod do problematiky.
ps2013-033-01-003-056.u4.p1.s4 Jedná se o relativně nevelkou, ale o to důležitější úpravu zákona.
ps2013-033-01-003-056.u4.p1.s5 Jak řekl pan ministr Dan Ťok, především rozšiřuje účel financování Státního fondu dopravní infrastruktury, jinými slovy zvyšuje množství investic, které stát na základě fondu a tohoto zákona bude moci financovat.
ps2013-033-01-003-056.u4.p2.s1 V návrhu je dále snaha o odstranění dílčích organizačních a procedurálních komplikací, které jsou spojené s chodem SFDI.
ps2013-033-01-003-056.u4.p2.s2 Vyplývá to z nějaké praxe, která se tam za poslední roky nasbírala, například je to řešení rozpočtového provizoria a podobně, protože vy, kteří se o dopravu zajímáte, víte, že rozpočet SFDI je navázán na státní rozpočet.
ps2013-033-01-003-056.u4.p2.s3 Co je důležité říci: celkové objemy prostředků, se kterými SFDI hospodaří, nebudou touto novelou ovlivněny, protože ty stále spadají pod politické rozhodnutí vlády, resp. Sněmovny a hospodářského výboru.
ps2013-033-01-003-056.u4.p2.s4 Díky rozšíření činností ale budeme mít větší šanci na čerpání prostředků Evropské unie.
ps2013-033-01-003-056.u4.p3.s1 Vybral jsem si několik nejdůležitějších bodů, které tam jsou nově navrženy.
ps2013-033-01-003-056.u4.p3.s2 Je to za prvé možnost financování místních komunikací, ovšem ne všech, aby teď nezajásali starostové a primátoři obcí.
ps2013-033-01-003-056.u4.p3.s3 Nebude to možno na všechny místní komunikace, ale bude to přesně specifikováno na místa, kde kříží dálnice, silnice, celostátní nebo regionální dráhy.
ps2013-033-01-003-056.u4.p3.s4 Budeme mít možnost také otevřít financování multimodálních překladišť a jejich napojení na dopravní infrastrukturu.
ps2013-033-01-003-056.u4.p3.s5 A dále v rychlosti - stroje a zařízení nezbytná pro výstavbu, modernizaci, opravy a údržbu, to znamená nejenom tvrdé investice do povrchů nebo do silnic a železnic, ale i na stroje, které se k tomu používají.
ps2013-033-01-003-056.u4.p3.s6 Bude to využito také hodně na železnici.
ps2013-033-01-003-056.u4.p3.s7 A konečně i takový drobný dodatek, movité a nemovité věci spojené s provozováním přístavu ve Spolkové republice Německo ve městě Hamburk.
ps2013-033-01-003-056.u4.p4.s1 Jak jsem zmiňoval drobná organizační a procedurální vylepšení, tak tam se to týká například posunutí termínu návrhu rozpočtu vládě o měsíc.
ps2013-033-01-003-056.u4.p4.s2 Možnost mít prostředky i na jiných účtech než v České národní bance.
ps2013-033-01-003-056.u4.p4.s3 Zpřesnění a taky zmocnění hospodářského výboru rozpočtovat o změnách nad 15 %.
ps2013-033-01-003-056.u4.p4.s4 A konečně posunutí předložení účetní závěrky o tři měsíce a zmíněné rozpočtové provizorium, kdy pokud by stát hospodařil s rozpočtovým provizoriem, tak ten SFDI bude moci být trochu operativnější.
ps2013-033-01-003-056.u4.p5.s1 Závěrem teď v prvním čtení uvedu, že autorem návrhu je Ministerstvo dopravy a SFDI.
ps2013-033-01-003-056.u4.p5.s2 Návrh je připraven od nich, a tedy v souladu s jejich záměry.
ps2013-033-01-003-056.u4.p5.s3 Nepředpokládám tam nějaký závažný politický střet, ale spíš věcnou debatu v hospodářském výboru, který by měl být garančním výborem k tomuto zákonu, a tam se těším na další pozměňovací návrhy a vylepšení k tomuto zákonu.
ps2013-033-01-003-056.u4.p5.s4 Děkuji za pozornost.
ps2013-033-01-003-056.u5.p1.s1 Taktéž děkuji.
ps2013-033-01-003-056.u5.p1.s2 Dámy a pánové, pěkné odpoledne.
ps2013-033-01-003-056.u5.p1.s3 Budeme pokračovat v rozpravě.
ps2013-033-01-003-056.u5.p1.s4 Takže v tom případě musím nejdřív otevřít obecnou rozpravu, abychom mohli zahájit.
ps2013-033-01-003-056.u5.p1.s5 Děkuji za upozornění.
ps2013-033-01-003-056.u5.p1.s6 Mám zde faktickou poznámku, kterou pan poslanec Petr Bendl k tomuto bodu.
ps2013-033-01-003-056.u5.p1.s7 Ne, bude-li to řádná, přednost pan poslanec Laudát.
ps2013-033-01-003-056.u5.p1.s8 Takže v tom případě pane poslanče Laudáte máte slovo.
ps2013-033-01-003-056.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2013-033-01-003-056.u6.p1.s2 nemám nějaké věcné připomínky k záležitosti, jenom chci upozornit, a s panem ministrem jsme na to téma hovořili, že dneska fond po novele bude moci financovat věci kolem silničních staveb v širším slova smyslu.
ps2013-033-01-003-056.u6.p1.s3 Věci kolem železničních staveb totéž.
ps2013-033-01-003-056.u6.p1.s4 Historicky je to i voda.
ps2013-033-01-003-056.u6.p1.s5 A to, co mně tam chybí, a myslím si, že do toho systému - ono to nemá finanční dopady a dává to potom možnost a myslím si, že z hlediska i toho, co se dneska děje, aby tam přibyla infrastruktura pro leteckou dopravu.
ps2013-033-01-003-056.u6.p1.s6 Aby tam ten jeden řádek se ocitnul.
ps2013-033-01-003-056.u6.p1.s7 Z prostého důvodu.
ps2013-033-01-003-056.u6.p1.s8 nepředpokládám, že by výkonný výbor a následně hospodářský výbor a v nejvyšší instanci Sněmovna dávala peníze na nějaké megaprojekty typu výstavby paralelní dráhy...
ps2013-033-01-003-056.u6.p1.s9 Pane předsedající, mohl byste...
ps2013-033-01-003-056.u7.p1.s1 Ano, zjednávám pořádek.
ps2013-033-01-003-056.u7.p1.s2 Požádám vás, kolegové a kolegyně, o ztišení a prosím i hlouček napravo, pánové, jestli chcete něco řešit, jděte do předsálí.
ps2013-033-01-003-056.u7.p1.s3 Děkuji vám za to, že to budete respektovat.
ps2013-033-01-003-056.u7.p1.s4 Prosím, pane poslanče.
ps2013-033-01-003-056.u8.p1.s1 Děkuji taktéž.
ps2013-033-01-003-056.u8.p1.s2 Jde o to, že fond navíc ještě poměrně dynamickou možnost měnit některé položky do 15 % svého rozpočtu.
ps2013-033-01-003-056.u8.p1.s3 Pak nějaké změny ještě šanci dělat hospodářský výbor, takže to dává jedinečnou šanci například u bezpečnostní infrastruktury regionálních letišť, mimo jiné tedy, vlastně rychle zareagovat na nějaké potřeby z hlediska bezpečnosti státu.
ps2013-033-01-003-056.u8.p1.s4 To znamená, nevím, poprosím, aby to udělali právníci Ministerstva dopravy, ale skutečně chci vás přesvědčit zejména potom v hospodářském výboru.
ps2013-033-01-003-056.u8.p1.s5 A předpokládám, že by to nemělo mít, nebude to mít žádné finanční dopady...
ps2013-033-01-003-056.u8.p2.s1 Pane předsedající, rozežeňte ty socany tam v tom rohu, to ruší.
ps2013-033-01-003-056.u8.p2.s2 Děkuji.
ps2013-033-01-003-056.u9.p1.s1 Kolegy za sociální demokracie požádám, aby se také ztišili.
ps2013-033-01-003-056.u9.p1.s2 Děkuji.
ps2013-033-01-003-056.u9.p1.s3 Prosím.
ps2013-033-01-003-056.u10.p1.s1 Děkuji.
ps2013-033-01-003-056.u10.p1.s2 Takže skutečně doufám, že tohle nebude žádné politikum.
ps2013-033-01-003-056.u10.p1.s3 A to, co jenom chci poděkovat za tuto novelu, protože jsem se snažil pokud možno, aby profesionálně někdo předložil rozšíření statutu Státního fondu dopravní infrastruktury tak, aby bezpečně mohl dávat peníze na cyklostezky, nové technologie, to byl takový fond ve fondu, který jsme zaváděli v minulém období.
ps2013-033-01-003-056.u10.p1.s4 A to, co bylo dlouze diskutováno a z mně nepochopitelných důvodů se stále vleklo, tak to jsou slavná, nebo neslavná překladiště, která mají často větší význam ekonomický, logistický, ekologický než leckteré silnice, dálnice nebo části železnice.
ps2013-033-01-003-056.u10.p1.s5 Takže to se tam také ocitlo, ale nepředpokládám na tu jednu připomínku.
ps2013-033-01-003-056.u10.p1.s6 A tady bych poprosil, abyste skutečně to moje přání vzali v potaz.
ps2013-033-01-003-056.u10.p1.s7 Děkuji.
ps2013-033-01-003-056.u11.p1.s1 Děkuji vám, pane poslanče.
ps2013-033-01-003-056.u11.p1.s2 Než budeme pokračovat, přečtu omluvenky, které jsem obdržel.
ps2013-033-01-003-056.u11.p1.s3 Dnes od do hodin se z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec David Kasal a dále dnes mezi a . hodinou se z osobních důvodů omlouvá pan poslanec Jiří Koubek.
ps2013-033-01-003-056.u11.p2.s1 Nyní je řádně přihlášen do rozpravy pan poslanec Petr Bendl.
ps2013-033-01-003-056.u11.p2.s2 Máte slovo.
ps2013-033-01-003-056.u12.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-033-01-003-056.u12.p1.s2 Kolegyně, kolegové, vážený pane ministře, myslím, že tahle novela zákona je taková poměrně nenápadná, ale tak jak zde bylo řečeno ve zpravodajské zprávě, a říkal to i ministr, že vlastně to neznamená zvýšení počtu nebo množství finančních prostředků, které jsou pro Státní fond dopravní infrastruktury vyčleněny, ale znamená to rozšíření možností, jak stejný počet peněz využít.
ps2013-033-01-003-056.u12.p1.s3 To znamená, že se mezi velké priority dostanou další velké priority a ve finále na mnoho věcí bude méně peněz.
ps2013-033-01-003-056.u12.p2.s1 Když jsem se tady ptal poněkolikáté na finanční prostředky na místní komunikace u různých jiných návrhů zákona nebo problematik a zpráv, které jsme projednávali, bylo mi odpovězeno i oficiálně například ze strany paní ministryně pro místní rozvoj, že se počítá s finančními prostředky na místní komunikace v řádu tak 200 mil. korun na celou Českou republiku, což s dovolením, to prostě je - kolegové se smějí, to není ani na úsměv.
ps2013-033-01-003-056.u12.p2.s2 To je tak strašně málo, a ještě podotýkám, že z evropských peněz Česká republika v těch dohodovacích finálních řízeních si nevymínila, že toto je obrovský problém České republiky, místní komunikace.
ps2013-033-01-003-056.u12.p2.s3 A tak jak komunikujeme všichni se starosty a starostkami v jednotlivých obcích, je to balvan, který bez státní podpory anebo podpory regionů nebudou schopni starostové odvalit.
ps2013-033-01-003-056.u12.p3.s1 Český stát předepsal starostům obcí různé výdaje, zejména v oblasti investic do čistíren odpadních vod a kanalizací a vodovodů a podobně a obce se vydaly z významného množství peněz.
ps2013-033-01-003-056.u12.p3.s2 Na investici tohoto typu nezbývá v podstatě nic.
ps2013-033-01-003-056.u12.p3.s3 A my jsme teď v situaci, kdy chceme změnit zákon o Státním fondu dopravní infrastruktury na to, aby stát mohl přispívat například na stroje, jak jsem tady poslouchal zpravodajskou zprávu.
ps2013-033-01-003-056.u12.p3.s4 jsem tedy hluboce přesvědčený, a pan ministr dopravy na to říká, když se zmiňoval o místních komunikacích, že by tam mohlo být na Státním fondu dopravní infrastruktury i nějaké malé množství peněz na místní komunikace, tak v okamžiku, kdy všichni zvedli obočí a řekli si No konečně!, tak hnedka všem vysvětlil, že to není na místní komunikace tak, jak v tom obecním nebo městském smyslu slova, ale je to jenom na to setkávání se místních komunikací a komunikací státních, jestli jsem to dobře pochopil.
ps2013-033-01-003-056.u12.p3.s5 Což asi nebude moc takových situací, protože spíše jsou to situace, kdy se místní komunikace potkává s krajskou komunikací, jestli jsem tomu správně rozuměl.
ps2013-033-01-003-056.u12.p3.s6 A poprosil bych pana ministra, zdali by to upřesnil, zdali finanční prostředky na místní komunikace umožní tato novela zákona, aby šly na setkávání se místní komunikace a krajské, pokud pan ministr dopravy poslouchá a rozumím tomu.
ps2013-033-01-003-056.u12.p3.s7 Nebo jestli je to na společně se dotýkající stavby, místní komunikace a státní.
ps2013-033-01-003-056.u12.p4.s1 Protože v tom případě je to téměř nula nebo limitně se blížíme k nule, kde místní komunikace ústí přímo na rychlostní komunikaci či dálnici.
ps2013-033-01-003-056.u12.p4.s2 Spíš je to tak.
ps2013-033-01-003-056.u12.p4.s3 Ano, silnice I. třídy ještě.
ps2013-033-01-003-056.u12.p4.s4 Takže tam jestli místní komunikace ústí přímo do komunikace I. třídy, myslím si, že to nebude mnoho případů, spíš to budou desítky možná, ale určitě ne nějaké významné množství.
ps2013-033-01-003-056.u12.p4.s5 V tomhle ohledu tomu rozumím.
ps2013-033-01-003-056.u12.p5.s1 Spíš než abychom vymýšleli, jak stát někomu přispět na to, aby si koupil nový stroj za podpory Státního fondu dopravní infrastruktury, bychom spíš měli vymýšlet, jak přispět městům a obcím na rekonstrukci a investice do místních komunikací.
ps2013-033-01-003-056.u12.p5.s2 Proto se mi tohle rozšíření tímhle směrem příliš nelíbí, protože je mi jasné, že zkrátka někdo dosáhne na novou válcovačku a na její podporu, nebo na co všechno to bude - neumím si to představit, možná by to pan ministr mohl víc konkretizovat, na jaké stroje chce stát soukromým firmám přispívat.
ps2013-033-01-003-056.u12.p5.s3 si nejsem jistý, že to je správný krok, si spíš myslím, že bychom opravdu měli hledat finanční prostředky na kofinancování a podporu obecních rozpočtů v případě, že budou potřebovat kofinancovat investice do své vlastní infrastruktury.
ps2013-033-01-003-056.u12.p6.s1 A o tom, co tady bylo ještě zmíněno.

Text viewDownload CoNNL-U