ps2013-033-01-002-042.u1.p1.s1
42 . ps2013-033-01-002-042.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 234 / 2014 Sb . , o státní službě , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 613 / - prvé čtení podle § 90 odst . 2 ps2013-033-01-002-042.u1.p2.s1
Upozorňuji , že je navrženo , abychom se návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení . ps2013-033-01-002-042.u1.p2.s2
Pokud je zde zájem o uplatnění veta , samozřejmě bude k tomu prostor . ps2013-033-01-002-042.u1.p2.s3
Jakkoliv asi si troufnu již teď odhadnout , že veto bude . ps2013-033-01-002-042.u1.p2.s4
Ale abychom dostáli proceduře , tak nejprve vystoupí pan ministr zahraničních věcí . ps2013-033-01-002-042.u1.p2.s5
Prosím . ps2013-033-01-002-042.u2.p1.s1
Dobré odpoledne , dámy a pánové , vážení kolegové . ps2013-033-01-002-042.u2.p1.s2
Dovolte mi , abych vám předložil návrh zákona , kterým se mění zákon č . 234 / 2014 . , o státní službě . ps2013-033-01-002-042.u2.p1.s3
A dovolte mi , abych zdůvodnil , proč vám tady tento návrh na změnu předkládám . ps2013-033-01-002-042.u2.p2.s1
Není to tedy dávno , co jsme přijali tuto poměrně dost revoluční změnu v Poslanecké sněmovně . ps2013-033-01-002-042.u2.p2.s2
Ta změna skutečně , jak my sami pozorujeme , ti kteří ji aplikujeme , je opravdu změnou zcela principiální a zásadní a její aplikace se pravděpodobně ne vždy děje úplně snadno . ps2013-033-01-002-042.u2.p2.s3
Ale jestli někde je to zvlášť velký problém , tak je to na Ministerstvu zahraničí , protože Ministerstvo zahraničí je svou povahou v něčem na hony vzdáleno těm principům , na kterých je zákon o státní službě postaven . ps2013-033-01-002-042.u2.p2.s4
Nám se podařilo v zásadě do toho zákona o státní službě zapracovat velkou část věcí , které dokázaly zachytit specifikum zahraniční služby . ps2013-033-01-002-042.u2.p2.s5
Nicméně dnes si myslím , že bylo prakticky nemožné , možná i kdyby bylo více času na projednání toho zákona , bylo nemožné odhadnout všechny věci , na které při té realizaci narazíme . ps2013-033-01-002-042.u2.p2.s6
Ten důvod je v tom , co jsem řekl . ps2013-033-01-002-042.u2.p2.s7
Zákon o státní službě je založen na dvou principech , na předvídatelnosti a stabilizaci , zatímco práce na Ministerstvu zahraničí je založena na změně a na rotacích . ps2013-033-01-002-042.u2.p2.s8
Principem práce na Ministerstvu zahraničí je , že ti , kteří jsou zaměstnanci , jsou po určitou dobu v České republice a pak je velká část z nich vysílána do zahraničí . ps2013-033-01-002-042.u2.p2.s9
A právě tato změna je vlastně principem , kterým ministerstvo pracuje a který je dokonce ve sporu jakoby základním , s celým duchem a snahou zákona o státní službě stabilizovat . ps2013-033-01-002-042.u2.p3.s1
Takže to , co vám předkládám , je ryze technická novela , která řeší vlastně technický problém , jak zajistit při platnosti zákona o státní službě , aby tyto rotace vůbec byly možné . ps2013-033-01-002-042.u2.p3.s2
A nejedná se jenom o rotace jednotlivých jakoby přímo zaměstnanců , kteří jsou diplomaty . ps2013-033-01-002-042.u2.p3.s3
Jedná se třeba taky o jejich rodinné příslušníky . ps2013-033-01-002-042.u2.p3.s4
A vy si řeknete " tak dobře , to je slaďování rodinného života " , ale tam jde o víc . ps2013-033-01-002-042.u2.p3.s5
Pro nás je nesmírně výhodné , když můžeme zaměstnávat rodinné příslušníky diplomatů , kteří vyjíždějí . ps2013-033-01-002-042.u2.p3.s6
Já vám to řeknu velmi jednoduše . ps2013-033-01-002-042.u2.p3.s7
Pokud nedokážeme prosadit tuto úpravu , tak to pro nás znamená ztrátu minus 80 mil . korun . ps2013-033-01-002-042.u2.p3.s8
My prostě na zaměstnávání rodinných příslušníků ušetříme 80 mil . korun z rozpočtu Ministerstva zahraničí . ps2013-033-01-002-042.u2.p3.s9
Pro nás to má konkrétní dopady , které bych mohl vyčíslit , ta možnost zaměstnávat rodinné příslušníky . ps2013-033-01-002-042.u2.p4.s1
Nebo další věc . ps2013-033-01-002-042.u2.p4.s2
Když jsme třeba někde v Peru , tak máme zájem zaměstnávat české občany , kteří žiji v Peru . ps2013-033-01-002-042.u2.p4.s3
To má celou řadu výhod , protože český občan jednak má vztah k té zemi , je tam sníženo bezpečnostní riziko , prostě je tam celá řada faktorů . ps2013-033-01-002-042.u2.p4.s4
A my bychom měli na všechno dělat výběrová řízení ! ps2013-033-01-002-042.u2.p4.s5
Přátelé , když budeme dělat výběrové řízení , ve kterém bude předem známo , že vítězem bude manželka diplomata , nebo ve kterém bude předem známo , že to bude český občan , tak to bude protizákonné . ps2013-033-01-002-042.u2.p4.s6
Chápete ? ps2013-033-01-002-042.u2.p4.s7
Tady se prostě dostáváme do sporu s platným zákoníkem práce , tady se dostáváme do sporu se zákonem o státní službě . ps2013-033-01-002-042.u2.p5.s1
Takže já vám říkám , že skutečně na Ministerstvu zahraniční řešíme věci , které nikdo jiný v této podobě neřeší , a přitom máme obrovský zájem umožnit to zaměstnání . ps2013-033-01-002-042.u2.p5.s2
Například teď v Kyjevě , vám mohu říci , máme zrovna dva případy rodinných příslušníků , kde bychom potřebovali , aby pomohli při vydávání víz , ale my je nemůžeme zaměstnat právě proto , že nám současný systém nedovoluje rodinné příslušníky zaměstnat , a přitom je obrovský tlak na to , abychom vízovou problematiku zvládali . ps2013-033-01-002-042.u2.p5.s3
A to je Kyjev jenom jedno z míst , které tady jmenuji . ps2013-033-01-002-042.u2.p5.s4
Prostě v řadu případů nám dokonce nemožnost lidi zaměstnat podle zákona řádně opravdu komplikuje jednak činnost a jednak nám to komplikuje šetření prostředky , které naléhavě potřebujeme . ps2013-033-01-002-042.u2.p6.s1
Proto tedy vlastně potřebujeme určité omezení v konání například výběrových řízení . ps2013-033-01-002-042.u2.p6.s2
Mohu vám říci , že kdybychom měli výběrová řízení dělat v plném rozsahu , tak to de facto paralyzuje činnost Ministerstva zahraničí . ps2013-033-01-002-042.u2.p6.s3
My tady potřebujeme výjimku , ale výjimku samozřejmě jenom ve specifickém případě . ps2013-033-01-002-042.u2.p6.s4
To neznamená , že se nebudou dělat výběrová řízení . ps2013-033-01-002-042.u2.p6.s5
Ta se budou zásadně dělat v naprosté většině případů , ale tam , kde dochází ke změně , nebo tam , kde je situace , že na místo pracovníka v cizině přichází někdo , kdy dochází k té rotaci , k tomu pohybu , tam jsou okamžiky , kdy máme - li reagovat rychle , tak výběrové řízení je v podstatě úplně paralyzující . ps2013-033-01-002-042.u2.p6.s6
Je třeba si uvědomit , že činnost Ministerstva zahraničí má takový charakter , že vlastně reagujeme na krize . ps2013-033-01-002-042.u2.p6.s7
Rozumíte , máme krize všude kolem . ps2013-033-01-002-042.u2.p6.s8
Potřebujeme přelévat pracovníky z vízové oblasti z jedné země do druhé podle toho , jak se situace vyvíjí . ps2013-033-01-002-042.u2.p6.s9
To je prostě v rozporu s principem stabilizace , který je duchem zákona o státní službě . ps2013-033-01-002-042.u2.p6.s10
My naopak potřebujeme reagovat co nejrychleji . ps2013-033-01-002-042.u2.p6.s11
A je to prostě v zájmu služby , kterou děláme . ps2013-033-01-002-042.u2.p6.s12
Proto ta specifika jsou podle mě naprosto výjimečná a současná podoba zákona se ukazuje , že nám někde brání činit věci , které byly až do této chvíle samozřejmé . ps2013-033-01-002-042.u2.p7.s1
Jedním z opatření - nechci rozebírat úplně každé detailně - je třeba možnost , kterou tady navrhujeme , vyslat státního zaměstnance z ministerstva do zahraničí i bez jeho souhlasu , ovšem na dobu nejdéle jednoho roku . ps2013-033-01-002-042.u2.p7.s2
Důvod , proč to tady požadujeme nebo žádáme , je opět - já vás ujišťuji , že v tom není žádné politikum , tohle je opravdu technická novela , a tady jde o to , že máme celou řadu míst , které se nám nedaří obsazovat . ps2013-033-01-002-042.u2.p7.s3
A dokonce to nejsou nebezpečná místa , to byste se divili ! ps2013-033-01-002-042.u2.p7.s4
Do Kábulu nebo do některých míst , jako je Bagdád nám se daří najít diplomatické . . . ps2013-033-01-002-042.u2.p7.s5
protože řekněme jsou lidé , kteří se nebojí jít do těch destinací . ps2013-033-01-002-042.u2.p7.s6
V tom ten problém úplně není . ps2013-033-01-002-042.u2.p7.s7
Ona to jsou často místa , přátelé , docela fádní jako Brusel . ps2013-033-01-002-042.u2.p7.s8
Ale důvod je spíš to , že je tam hodně práce , že si někdo hledá destinaci , ve které není takový nápor na práci . ps2013-033-01-002-042.u2.p7.s9
A my nemáme žádnou možnost tady říci : ne , my tady potřebujeme někoho , protože mu to nemůžeme přikázat . ps2013-033-01-002-042.u2.p7.s10
A já vás ujišťuji , že to , co my tady chceme , jak jsem si ověřoval , je to princip , který funguje v Německu , který funguje ve Spojených státech amerických , prostě po omezenou dobu mít možnost poslat zaměstnance na třeba takové místo , kde nám chybí lidé . ps2013-033-01-002-042.u2.p7.s11
To je něco , co nám nesmírně chybí . ps2013-033-01-002-042.u2.p7.s12
Léta je to věc , která se zásadně neřešila , ale já skutečně z hlediska pokrytí i těch míst , která máme neobsazena , bych velice uvítal , kdybych takovou možnost měl po omezenou dobu tam někoho dostat , protože je to v současné době podle zákona o státní službě něco , co je pro mě prakticky neproveditelné . ps2013-033-01-002-042.u2.p8.s1
Takže opakuji , je to snaha ušetřit peníze a vyhovět principům rotace a neustálé změny , na kterou musí zahraniční služba reagovat a kde skutečně zaměstnanci se dostávají do režimu , který nikde jinde - možná Ministerstvo obrany by mohlo mít nějaký ještě podobný typ , ale jinak je to něco , co je na ostatních ministerstvech velmi neobvyklé . ps2013-033-01-002-042.u2.p8.s2
Tady je to normální . ps2013-033-01-002-042.u2.p8.s3
To je důvod , proč vás žádám o tuto technickou novelu , a věřím , že ve Sněmovně na ní najdeme dostatečnou shodu . ps2013-033-01-002-042.u2.p9.s1
Mohu jenom říci , že je to věc , kterou nesmírně potřebujeme , a hlavně se obávám , že pokud se nám to nepodaří prosadit , tak to bude znamenat nasazení výrazně vyšších finančních prostředků , což je něco , čemu bych se velice rád vyhnul . ps2013-033-01-002-042.u3.p1.s1
Děkuji a nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jeroným Tejc . ps2013-033-01-002-042.u3.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-033-01-002-042.u4.p1.s1
Vážená paní místopředsedkyně , kolegyně a kolegové , dovolte mi , abych navázal na pana ministra Zaorálka . ps2013-033-01-002-042.u4.p1.s2
Ten návrh zákona je relativně úsporný , což nebývá vždy obvyklé . ps2013-033-01-002-042.u4.p1.s3
Změna se týká v uvozovkách pouze šesti paragrafů služebního zákona . ps2013-033-01-002-042.u4.p1.s4
Souhlasil bych naprosto s tím , že výkon zahraniční služby je velmi specifická oblast . ps2013-033-01-002-042.u4.p1.s5
Debaty , které probíhaly při jednání o služebním zákonu , v některých věcech samozřejmě zohlednily a snažily se zohlednit tato specifika , nicméně praxe ukazuje , že je třeba do zákona znovu sáhnout nikoliv z důvodů nějakých technokratických , ale z ryze praktických a z důvodů , které jsou odůvodnitelné a jsou v souladu se zdravým rozumem , a myslím si , že pan ministr je tady velmi přesně popsal . ps2013-033-01-002-042.u4.p2.s1
Cílem je několik změn , které by podle mého názoru neměly budit velké emoce , a navíc , což také nebývá u všech zákonů obvyklé , zákon by měl přinést úspory , nikoliv další výdaje , které by následně putovaly na Ministerstvo zahraničí , takže i v tom si myslím , že si zaslouží podporu Sněmovny . ps2013-033-01-002-042.u4.p3.s1
To , co je avizováno , je to , že zákon s velkou pravděpodobností nebude možné schválit v jednom čtení , tedy podle § 90 odst . 2 jednacího řádu , což ale podle mého názoru není úplně na škodu , protože určitě můžeme využít čas , který by nám byl dán , k přípravě pozměňovacích návrhů . ps2013-033-01-002-042.u4.p3.s2
A já bych jen poprosil , pokud bude tento institut využit , aby se pokud možno zkrátila lhůta na maximum , to znamená , aby buď byla 30 denní nebo kratší podle toho , jak by se tato věc podařila dohodnout v rámci ostatních klubů . ps2013-033-01-002-042.u4.p4.s1
Zmíním pouze jednu věc , která byla diskutována v médiích , o které hovořil pan ministr , to znamená možnost vyslat k výkonu zahraniční služby danou osobu bez jejího souhlasu , a to až na dobu jednoho roku . ps2013-033-01-002-042.u4.p4.s2
Já jsem zaznamenal výtky , které se samozřejmě objevily . ps2013-033-01-002-042.u4.p4.s3
Je to logické , protože pokud je něco bez souhlasu , tak to může budit emoce těch , kteří by dnes mohli se této věci bránit . ps2013-033-01-002-042.u4.p4.s4
Já myslím , že je potřeba si uvědomit , že se jedná o službu státu a že není možné , pokud je člověk ve službě státu , má za to slušný příjem , má to jako své povolání , si úplně vybírat , kam půjde a kam nepůjde , a nechávat to tak trošku na tom , kde se mu bude líbit a kde ne . ps2013-033-01-002-042.u4.p5.s1
Na straně druhé je třeba omezení vnímat tak , jak jsou nastavena , a je potřeba se určitě zamyslet nad tím , zda jeden rok je doba dlouhá , nebo krátká , protože například z hlediska rodinného života to může být značně zatěžující , a zda zde budou , nebo nebudou nějaké kontrolní mechanismy , které by bránily zneužití tohoto institutu . ps2013-033-01-002-042.u4.p5.s2
Ale to je věc , o které jsme určitě schopni se ve výboru bavit , a příslib pana ministra je , že určitě tu debatu s námi ministerstvo povede , takže já myslím , že pokud tyto výhrady budou zaznívat , tak je možné je odstranit . ps2013-033-01-002-042.u4.p6.s1
Takže ještě jednou bych chtěl požádat o podporu tohoto návrhu zákona , a pokud by byl využit institut veta , tak požádal o to , aby se lhůta zkrátila na 30 dnů . ps2013-033-01-002-042.u5.p1.s1
Ano , já eviduji váš návrh . ps2013-033-01-002-042.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které se s přednostním právem hlásí pan poslanec Laudát . ps2013-033-01-002-042.u6.p1.s1
Děkuji . ps2013-033-01-002-042.u6.p1.s2
Jelikož někteří poslanci z ÚPV mně avizují , že tam může být problém v tom , jak je tento zákon navrhován , tak jménem tří klubů - TOP 09 , ODS a Úsvitu - dávám veto na projednávání v režimu § 90 odst . 2 . ps2013-033-01-002-042.u7.p1.s1
Děkuji a nyní prosím řádně přihlášené do rozpravy pana poslance Plíška . ps2013-033-01-002-042.u7.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-033-01-002-042.u8.p1.s1
Vážená paní místopředsedkyně , milé kolegyně , vážení kolegové , dovolte , abych se vyjádřil k předkládané novele zákona o státní službě . ps2013-033-01-002-042.u8.p1.s2
Na začátku si dovolím konstatovat , že příliš nerozumím tomu , proč několik měsíců po účinnosti , protože služební zákon nabyl účinnosti k 1 . lednu tohoto roku , a po samotné systemizaci pracovních míst , kde které došlo k 1 . 7 . tohoto roku , po tak krátké době musíme mít zde novelu služebního zákona , když si všichni ještě vzpomínáme , jak v loňském roce probíhala složitá jednání . ps2013-033-01-002-042.u8.p1.s3
Nakonec se vládní koalice s částí opozice dohodla na znění tohoto služebního zákona . ps2013-033-01-002-042.u8.p1.s4
U těch jednání byl také přítomen mj . pan ministr zahraniční a já si vzpomínám , že i tehdy se vedla debata , jestli zahraniční státní služba má mít určité výjimky z tohoto zákona , anebo zda tyto výjimky mají být spíše ojedinělé a výjimečné . ps2013-033-01-002-042.u8.p2.s1
Tehdy poslanci vládní koalice , a ten vládní návrh , který se vlastně začlenil do toho poslaneckého návrhu - nám říkali , že těch výjimek má být co nejméně i z hlediska notifikace této normy , tohoto služebního zákona , Evropskou komisí , ke které podle mých informací již došlo . ps2013-033-01-002-042.u8.p2.s2
Dnes je navrhována stručná , ale myslím si velmi zásadní novela , která stojí za to , aby byla řádně probrána v ústavněprávním výboru , a je proto v pořádku , že tři poslanecké kluby uplatnily veto na zrychlené projednání . ps2013-033-01-002-042.u8.p3.s1
Nyní se tedy budu věnovat již konkrétním připomínkám . ps2013-033-01-002-042.u8.p3.s2
Už o tom hovořili předřečníci , ale skutečně doplnění § 67 o ustanovení , věty , že státní zaměstnanec vykonávající službu v Ministerstvu zahraničních věcí nebo Ministerstvu obrany může být vyslán k výkonu zahraniční služby i bez svého souhlasu , nepřevyšuje - li doba jeho vyslání jeden rok . ps2013-033-01-002-042.u8.p3.s3
Toto je velmi sporné ustanovení . ps2013-033-01-002-042.u8.p3.s4
Já chápu vysílání bez souhlasu v ozbrojených složkách , u příslušníků ozbrojených sborů , kde panují určité jiné předpisy , jiné principy , ale u zaměstnanců ve státní službě toto pokládám za velmi sporné ustanovení .