ps2013-033-09-001-067.u6.p3.s1
Paní ministryně tady ve svém vystoupení mluvila o tom , že základním motivem , motivací , proč to všechno děláme , je zlepšení kvality vzdělávací soustavy našich škol . ps2013-033-09-001-067.u6.p3.s2
Neslyšel jsem ale jediný argument , jediný důvod , proč by právě tato opatření měla kvalitu našich škol zlepšit . ps2013-033-09-001-067.u6.p3.s3
Domnívám se , že žádný takový důvod nám ani paní ministryně říct nemohla , protože všechna ta opatření jsou ve své podstatě zbytečná , nesmyslná , byrokratická a kvalitu našeho školství nezlepší ani v tom nejmenším . ps2013-033-09-001-067.u6.p3.s4
Nechci mluvit dlouho a určitě v debatě bude dost příležitostí , aby moji kolegové vysvětlili podrobně , co nám na jednotlivých bodech vadí , ale aspoň ve stručnosti několik základních argumentů , proč děláme věc , která je zbytečná , školství nepomůže a spíše celý vzdělávací systém zase zkomplikuje . ps2013-033-09-001-067.u6.p4.s1
Co je asi na předložené novele nejhorší aspoň z mého hlediska , je nápad , že budeme mít povinné předškolní vzdělávání , tedy jednoduše všechny děti budou muset rok před zahájením základní školní docházky chodit do mateřské školy . ps2013-033-09-001-067.u6.p4.s2
Položme si otázku proč . ps2013-033-09-001-067.u6.p4.s3
Proč by měly všechny děti chodit do mateřské školy ? ps2013-033-09-001-067.u6.p4.s4
Proč to nařídíme ? ps2013-033-09-001-067.u6.p4.s5
Proč to bude v zákoně ? ps2013-033-09-001-067.u6.p4.s6
Proč budeme všechny nutit ? ps2013-033-09-001-067.u6.p5.s1
Když se podíváme na to , jaká je situace , podíváme se na výsledky šetření České školní inspekce , tak zjistíme , že už dnes mateřskou školu navštěvuje , ono se to meziročně liší , ale zhruba kolem 90 procent dětí . ps2013-033-09-001-067.u6.p5.s2
Nedokážeme úplně přesně říct , které z těch 10 procent , které tam nechodí , jsou děti z problematických rodin , z těch takzvaně sociálně vyloučených lokalit , z těch , které mají potom problémy s nástupem do základní školy . ps2013-033-09-001-067.u6.p5.s3
To procento se odhaduje někde mezi třemi až pěti . ps2013-033-09-001-067.u6.p5.s4
Všichni ostatní jsou z rodin , které dobře připravují děti na základní školu , které prostě z různých důvodů jenom neposílají dítě do mateřské školy , třeba protože maminka je s mladším sourozencem na mateřské dovolené nebo protože jsou v rodině dobře se starající prarodiče , kteří pomáhají s výchovou , a prostě rodina nepotřebuje posílat dítě do mateřské školy . ps2013-033-09-001-067.u6.p5.s5
Tyto děti jsou na základní školu dobře připraveny a není jediný důvod , není jediný důvod (opakuje s důrazem) , proč by jim stát měl říct : Tak a teď budete posílat dítě do školky , a když nebudete , tak budete platit pokutu , anebo můžete chodit na nějaké zkoušky , kde budeme zjišťovat , jestli to dítě připravené je , nebo není . ps2013-033-09-001-067.u6.p5.s6
Je to úplný nesmysl . ps2013-033-09-001-067.u6.p6.s1
A jestli chceme řešit ty tři , čtyři , pět procent dětí z těch problematických rodin , které nedokážou připravit dítě na základní školu , nemají třeba nějaké základní sociální , hygienické a jiné návyky , a to všechno , s čím se setkávají potom učitelé na základních školách , tak to určitě nevyřešíme tím , že jim stanovíme tuto povinnost , protože pokud nebudeme pracovat s těmi rodinami , neuděláme celou řadu jiných opatření , spíš motivačních než sankčních , tak stejně žádnou situaci nezměníme . ps2013-033-09-001-067.u6.p6.s2
Ale i kdyby , tak kvůli tomu , že někdo nedělá , co má , nařizovat všem ostatním , jak se mají chovat , co mají dělat s dětmi , že musejí dávat děti do školy , že se stát bude o ně starat , aby byly dobře připraveny na základní školu , je absurdní a nemá to žádný smysl . ps2013-033-09-001-067.u6.p7.s1
Argumentovat tady zahraničím také není příliš užitečné . ps2013-033-09-001-067.u6.p7.s2
Je to právě oblast školství a vzdělávacích soustav , která není v rámci Evropské unie z dobrých důvodů integrována právě proto , že se zde setkávají různé tradice , zvyklosti a že vzdělávací systémy , které mají velmi rozdílné formální vymezení , institucionální strukturu , mohou dosahovat stejně dobrých výsledků . ps2013-033-09-001-067.u6.p7.s3
Proto říkat tady , jak je to v Rakousku nebo v Německu nebo v Polsku , je samozřejmě možné , ale moc nám to v debatě nepomůže . ps2013-033-09-001-067.u6.p7.s4
Mohli bychom třeba uvádět příklad Francie , která je známá z hlediska dětí poměrně striktním vzdělávacím systémem včetně sobotního vyučování atd . ps2013-033-09-001-067.u6.p7.s5
To jsou prostě jiné tradice , které s tou naší nemají nic společné . ps2013-033-09-001-067.u6.p8.s1
Jestli chceme zlepšit kvalitu naší vzdělávací soustavy , a to bychom měli , to by měl být náš cíl , tak to pravděpodobně neuděláme tím , že budeme prodlužovat dobu , kterou děti tráví ve školách . ps2013-033-09-001-067.u6.p8.s2
Možná si mnozí z vás vzpomenou , že to zase není tak dlouho v historické perspektivě , kdy jsme prodloužili základní školu z osmi na devět let . ps2013-033-09-001-067.u6.p8.s3
A položili jste si někdy otázku , jaký to mělo výsledek ? ps2013-033-09-001-067.u6.p8.s4
Vědí ty děti , které končí základní školu místo po osmi po devíti letech , něco lépe , více , mají hlubší znalosti ? ps2013-033-09-001-067.u6.p8.s5
Má to nějaký význam z hlediska kvality vzdělávání ? ps2013-033-09-001-067.u6.p8.s6
Já vám na to odpovím . ps2013-033-09-001-067.u6.p8.s7
Velmi malý , pokud vůbec nějaký . ps2013-033-09-001-067.u6.p8.s8
Prodloužili jsme dobu , kterou děti tráví v základní škole , ale z hlediska kvality vzdělávání to žádný velký efekt nepřineslo . ps2013-033-09-001-067.u6.p9.s1
Ale co se teď děje ? ps2013-033-09-001-067.u6.p9.s2
Možná to dobře znáte ze svých rodin od svých dětí , nebo když se díváte kolem sebe . ps2013-033-09-001-067.u6.p9.s3
Dnes maturují lidé , a zase si přiznejme , že 70 procent populačního ročníku skončí u maturity , dnes maturují lidé v devatenácti a čtvrtina z nich nebo mnozí , nevím , jestli je to přesně čtvrtina , třeba je to pětina , maturuje ve dvaceti letech . ps2013-033-09-001-067.u6.p9.s4
Je tohle žádoucí stav ? ps2013-033-09-001-067.u6.p9.s5
Odpovídá tomu kvalita vzdělávání ? ps2013-033-09-001-067.u6.p9.s6
Odpovídají tomu jejich znalosti ? ps2013-033-09-001-067.u6.p9.s7
Je to potřeba , aby v devatenácti , ve dvaceti maturovali ? ps2013-033-09-001-067.u6.p10.s1
Za první republiky to bylo tak , že řada lidí , která končila univerzitu s doktorátem , měla dvacet dva let . ps2013-033-09-001-067.u6.p10.s2
Donedávna to bylo taky tak . ps2013-033-09-001-067.u6.p10.s3
V mé generaci bylo možné ve dvaceti dvou letech s malým doktorátem skončit univerzitní studia . ps2013-033-09-001-067.u6.p10.s4
Dneska nám spousta dětí maturuje ve dvaceti letech , protože zbytečně dlouho chodí do základní školy . ps2013-033-09-001-067.u6.p10.s5
A teď ještě přijde Ministerstvo školství s tím , že řekne : Ale to nestačí , to nestačí , těch devět a čtyři roky , ještě budou muset děti chodit jeden rok předtím do školy , takže nám to základní vzdělání bude tvořit ten časový úsek života od pěti do patnácti let . ps2013-033-09-001-067.u6.p11.s1
Dámy a pánové , neexistuje pro to žádný relevantní důvod . ps2013-033-09-001-067.u6.p11.s2
Jenom nějaká ideologická posedlost , která vede k tomu , že prostě co nejdříve je potřeba mít děti v nějakém zařízení , které spravuje stát nebo jemuž dává licenci stát , abychom je měli pod kontrolou a ty rodiče a všechny nějak vychovávali . ps2013-033-09-001-067.u6.p11.s3
Žádný jiný důvod to prostě mít nemůže a taky to žádný jiný důvod nemá . ps2013-033-09-001-067.u6.p11.s4
Takže zavádět povinnou předškolní výchovu nebo povinné předškolní vzdělávání , je to součást vzdělávací soustavy , je zbytečné , neobhajitelné a v důsledku škodlivé . ps2013-033-09-001-067.u6.p12.s1
Schválně tady nemluvím o ekonomických nákladech , které jsou s tím spojeny , ale chci vám poukázat na zbytečnost toho prodlužovat nadále dobu , kdy děti sedí ve škole . ps2013-033-09-001-067.u6.p13.s1
Tolik k té první a nejvážnější věci , kterou obsahuje tato zbytečná novela školského zákona . ps2013-033-09-001-067.u6.p13.s2
Ta druhá se týká jednotných přijímacích zkoušek na střední školy . ps2013-033-09-001-067.u6.p14.s1
A zase první otázka , kterou si musíme položit , je proč , co tím dosáhneme , co budeme testovat , co chceme vědět . ps2013-033-09-001-067.u6.p14.s2
Opravdu si myslíme , že ředitelé škol nedokážou dobře sestavit svoje přijímací testy , že nedokážou vybrat děti , které chtějí přijmout na svou školu ? ps2013-033-09-001-067.u6.p14.s3
Opravdu si myslíme , že bude tak hrozně dobré , když třeba mladí chlapci a dívky , které se chtějí stát zdravotníky a hlásí se na zdravotní školu , že budou dokazovat , že v celostátním srovnání dobře uspěli v češtině a matematice , že se jako zlepší výběr ? ps2013-033-09-001-067.u6.p14.s4
Nebo prostě je lepší to , co je teď , že ředitel té zdravotnické školy nebo ředitelka je schopna sama si podle motivace , podle dalších kritérií prostě vybrat ty , kteří se na to povolání lépe hodí ? ps2013-033-09-001-067.u6.p14.s5
K čemu budeme zavádět další státem řízený centralizovaný systém , když víme , že ty předcházející , které jsme zaváděli , ne vždycky dobře fungovaly , byly drahé a žádnou zlepšenou kvalitu ničeho nepřinesl ? ps2013-033-09-001-067.u6.p15.s1
A jestli chceme zlepšovat kvalitu vzdělávání , tak ne společnými přijímacími testy . ps2013-033-09-001-067.u6.p15.s2
K čemu to je ? ps2013-033-09-001-067.u6.p15.s3
Máme testování v uzlových bodech vzdělávání , tedy v páté a deváté třídě . ps2013-033-09-001-067.u6.p15.s4
To je nástroj , který můžeme vidět , a dostávat zpětnou vazbu o tom , jak školy učí , kde je potřeba provádět zlepšení , kde má třeba ministerstvo zasahovat . ps2013-033-09-001-067.u6.p15.s5
Ale jednotné přijímací zkoušky jsou zbytečné . ps2013-033-09-001-067.u6.p15.s6
Je to byrokratizace školské soustavy , bude to drahé a nepřinese to lepší výsledky . ps2013-033-09-001-067.u6.p15.s7
Ano , můžete mně někdo namítnout : No ale podívejte se , kdo dneska studuje na střední škole . ps2013-033-09-001-067.u6.p15.s8
Co se tam dostává za děti . ps2013-033-09-001-067.u6.p15.s9
Vždyť jsou tam ti , kteří tam nepatří , kteří by měli jít do učení ! ps2013-033-09-001-067.u6.p15.s10
Nejspíš máte pravdu , ale problém je jiný . ps2013-033-09-001-067.u6.p15.s11
To neodstraníte jednotnými přijímacími zkouškami . ps2013-033-09-001-067.u6.p15.s12
V žádném případě . ps2013-033-09-001-067.u6.p15.s13
To bychom odstranili tím , k čemu jsme v této společnosti neměli odvahu , a to je redukcí počtu středních škol . ps2013-033-09-001-067.u6.p15.s14
Tím , co se nazývá optimalizace , prostě zrušením těch , které jsou špatné a které jsou tady navíc . ps2013-033-09-001-067.u6.p15.s15
Ale to se nestalo , takže nabídek na středních školách je obrovské množství a regulovat to teď ze strany státu tím , že zavedeme jednotné přijímačky , není žádné řešení toho problému , protože k žádnému dobrému výsledku to nepovede . ps2013-033-09-001-067.u6.p16.s1
Pokud jde o společnou nebo povinnou zkoušku z matematiky jako součást té státní části maturitní zkoušky , tak to je jediný bod z těch všech , o kterém si myslím , že je potřeba diskutovat a který má dobré důvody a který má i oporu v názorech odborné veřejnosti . ps2013-033-09-001-067.u6.p16.s2
Ale než něco takového uděláme v zákoně , tak bychom měli pokračovat v debatě , která teď ustala , o tom , jakou chceme mít maturitní zkoušku do budoucna . ps2013-033-09-001-067.u6.p16.s3
Co bude ta státní část a co bude ponecháno na školách ? ps2013-033-09-001-067.u6.p16.s4
K čemu ta maturita bude sloužit ? ps2013-033-09-001-067.u6.p16.s5
Bude skutečně nadále v České republice zachována praxe , že máme maturitu , pak máme přijímací zkoušky dokonce se státní účastí , státní část maturity , a pak máme přijímací zkoušky na vysoké školy . ps2013-033-09-001-067.u6.p16.s6
Nebo to dokážeme , jak je to v jiných zemích , spojit třeba do jednoho testování ? ps2013-033-09-001-067.u6.p16.s7
Musí mít opravdu maturitu - a podotýkám tady pro ty , kteří třeba neznají jiné školské soustavy , že maturita je hodně specifický prvek jenom některých vzdělávacích systémů . ps2013-033-09-001-067.u6.p16.s8
Musíme mít opravdu maturitu u všech typů škol , u kterých ji máme teď ? ps2013-033-09-001-067.u6.p16.s9
Nebo ji můžeme něčím nahradit ? ps2013-033-09-001-067.u6.p16.s10
Ale dokud takovou debatu za sebou nemáme , tak znovu zasahovat do současné podoby státní maturity , zavádět tam povinnou matematiku , pro kterou já jsem , ale až na základě toho , že nám bude jasné , k čemu je maturitní zkouška , jakou má koncepci , jakou má vazbu z hlediska přijímání na vysoké školy a co od ní jako společnost očekáváme . ps2013-033-09-001-067.u6.p16.s11
Ale zavádět to teď mně připadá neodpovědné . ps2013-033-09-001-067.u6.p17.s1
A to datum , které tady paní ministryně zmínila , a já jí aspoň děkuji za to , že nepokračuje v nesmyslných návrzích svého předchůdce , že to uděláme od roku 2019 atd . , tak to datum školní rok 2020 / 2021 , to je vůbec první možné , kdyby všechno šlo optimálně , kdyby všechno šlo optimálně , jako že nepůjde , kdy se povinná zkouška z matematiky dá zavést . ps2013-033-09-001-067.u6.p17.s2
Já si myslím , že to datum je nerealistické , ale aspoň je teoreticky stihnutelné na rozdíl od těch dat , se kterými tady operoval předchůdce paní ministryně Valachové . ps2013-033-09-001-067.u6.p17.s3
Ale to nic nemění na mé základní výhradě , že maturitní zkouška z matematiky může být jako povinná zavedena až poté , co nám bude jasné , co chceme s maturitou dělat , jakou má podobu a jaké bude mít místo v naší vzdělávací soustavě . ps2013-033-09-001-067.u6.p17.s4
Do té doby je to neodpovědný zásah do maturitních zkoušek , do té státní části , která po obrovských problémech v těchto letech konečně jakž takž funguje , jak ji neohrožujeme tím , že do toho vneseme další prvek . ps2013-033-09-001-067.u6.p18.s1
Z tohoto důvodu pokládám za naprosto neodpovědné , a já se vůbec divím , že s tím ministerstvo přichází , znovu zasahovat do způsobu opravování písemných prací třeba z českého jazyka a dalších věcí . ps2013-033-09-001-067.u6.p18.s2
Proč ? ps2013-033-09-001-067.u6.p18.s3
My jsme horko těžko napravili to , co se nenastavilo dobře , a cokoliv jsme svěřili školám , tak funguje lépe , než když to opravujeme nějakým celostátním způsobem . ps2013-033-09-001-067.u6.p18.s4
Tady do toho zasahovat je podle mě absolutně zbytečné , neodůvodněné , odporuje to dokonce naší zkušenosti a nevím , proč bychom měli jakoukoliv změnu dělat . ps2013-033-09-001-067.u6.p19.s1
Pokud jde o takové nápady , že do zákona dáme nějakou národní radu a nějaké komise další a další - no prosím vás , k čemu je to dobré ? ps2013-033-09-001-067.u6.p19.s2
Máme desítky různých komisí , máme spousty v oblasti školství a v oblasti výzkumu taky , desítky strategií , politik , koncepcí a do toho dáme ještě jeden zastřešující orgán , protože ministři jsou slabí , bývají tam jenom krátce , a tak tady budeme mít nějakou radu moudrých , která cosi bude dělat s naším vzděláváním . ps2013-033-09-001-067.u6.p19.s3
Nebude ! ps2013-033-09-001-067.u6.p19.s4
Nedávejme to do zákona ! ps2013-033-09-001-067.u6.p19.s5
Je to jenom zaplevelování legislativy . ps2013-033-09-001-067.u6.p19.s6
Nedělejme takové věci , které jsou byrokratické , od začátku odsouzeny k neúspěchu a kvalitě školství nepřinesou vůbec nic . ps2013-033-09-001-067.u6.p20.s1
Místo abychom řešili opravdu věci , které stát má řešit , kde je to povinnost státu to řešit , jako je třeba vzrůstající nerovnost v kvalitě vzdělávání mezi jednotlivými kraji , která je způsobena špatným financováním , na to by se mělo ministerstvo soustředit , tak tady dostáváme jakýsi návrh ideologicky podbarvený , opatření ve školství , která nemohou , nemohou vést k žádnému dobrému výsledku a kvalitu nezlepší ani o kousek . ps2013-033-09-001-067.u6.p21.s1
Takže dámy a pánové , pokud jste mě dobře nebo aspoň trochu poslouchali , tak chápete , že mám teď jedinou možnost a to je navrhnout Poslanecké sněmovně , abychom tento návrh novely školského zákona zamítli už v prvním čtení . ps2013-033-09-001-067.u6.p21.s2
Věřte mně , že pokud tak uděláme , tak pomůžeme našim školám , našim žákům a studentům mnohem více , než když tady tuto novelu přijmeme . ps2013-033-09-001-067.u6.p21.s3
A pokud vám jde opravdu o kvalitu školství , o které tady mluvila paní ministryně Valachová , tak podpořte můj návrh a hlasujte se mnou pro zamítnutí už v prvním čtení . ps2013-033-09-001-067.u7.p1.s1
Dalším s přednostním právem je pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura a po něm pan předseda klubu KDU - ČSL .