ps2013-033-05-008-049.u12.p1.s4
Prosím , paní místopředsedkyně , máte slovo . ps2013-033-05-008-049.u13.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2013-033-05-008-049.u13.p1.s2
Moc se omlouvám váženým kolegům a kolegyním , ale hlasovala jsem ne , a na sjetině mám ano " , takže vznáším námitku a zpochybňuji hlasování . ps2013-033-05-008-049.u14.p1.s1
Je tady zpochybnění hlasování , které bylo hlasováno . ps2013-033-05-008-049.u14.p1.s2
Dám hlasovat o námitce paní poslankyně Černochové . ps2013-033-05-008-049.u14.p2.s1
Zahajuji hlasování o námitce paní poslankyně Černochové . ps2013-033-05-008-049.u14.p2.s2
Kdo je pro , ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko . ps2013-033-05-008-049.u14.p3.s1
Kdo je proti ? ps2013-033-05-008-049.u14.p4.s1
Je to hlasování číslo 109 . ps2013-033-05-008-049.u14.p4.s2
Přihlášeno je 146 poslankyň a poslanců , pro 116 , proti 4 . Návrh byl přijat . ps2013-033-05-008-049.u14.p5.s1
Vrátím se tedy . ps2013-033-05-008-049.u14.p5.s2
Zpět se vracíme do bodu číslo 49 a budeme - pardon , pan předseda Stanjura . ps2013-033-05-008-049.u14.p5.s3
Prosím , pane předsedo . ps2013-033-05-008-049.u15.p1.s1
Než budeme znovu hlasovat , tak podle mého názoru pan předsedající nechal hlasovat o jiném návrhu , než jej přednesl pan místopředseda Filip . ps2013-033-05-008-049.u15.p1.s2
Tak jenom ať si to ohlídáme . ps2013-033-05-008-049.u15.p1.s3
Já jsem přesvědčený , že jsme hlasovali o jednání předsedů poslaneckých klubů , ale návrh zazněl předsedů politických stran . ps2013-033-05-008-049.u16.p1.s1
Já se velmi omlouvám . ps2013-033-05-008-049.u16.p1.s2
Opravdu jsem špatně slyšel a zle jsem to řekl . ps2013-033-05-008-049.u16.p1.s3
Skutečně jsme hlasovali o návrhu na předsedy politických stran , nikoliv klubů . ps2013-033-05-008-049.u16.p1.s4
Omlouvám se , jestli jsem přeslechl pana kolegu Filipa . ps2013-033-05-008-049.u16.p2.s1
Pardon - pan předseda Kalousek . ps2013-033-05-008-049.u16.p2.s2
Prosím , pane předsedo . ps2013-033-05-008-049.u17.p1.s1
Aby to nevypadalo , že bychom chtěli ostrakizovat pana předsedu Babiše , tak si dovolím navrhnout " předsedů politických stran a hnutí " . ps2013-033-05-008-049.u18.p1.s1
Děkuji za tuto zcela jasnou formulaci . ps2013-033-05-008-049.u18.p2.s1
Budeme tedy hlasovat znovu po námitce paní poslankyně Černochové , která byla přijata , o přerušení tohoto bodu do schůzky předsedů politických a hnutí zastoupených v Poslanecké sněmovně . ps2013-033-05-008-049.u18.p3.s1
Zahajuji hlasování o tomto návrhu kolegy Filipa . ps2013-033-05-008-049.u18.p3.s2
Kdo je pro , ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko . ps2013-033-05-008-049.u18.p3.s3
Kdo je proti ? ps2013-033-05-008-049.u18.p4.s1
Je to hlasování číslo 110 . ps2013-033-05-008-049.u18.p4.s2
Přihlášeno je 149 poslankyň a poslanců , pro 58 , proti 54 . ps2013-033-05-008-049.u18.p4.s3
Tento návrh nebyl přijat . ps2013-033-05-008-049.u18.p5.s1
Budeme pokračovat dalším řádně přihlášeným s přednostním právem a to je pan ministr vnitra . ps2013-033-05-008-049.u18.p5.s2
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2013-033-05-008-049.u19.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , my jsme přesvědčeni o tom , že ten tisk je v pořádku , že formulář vyhlášky je pouze formulářem pro výroční zprávu . ps2013-033-05-008-049.u19.p1.s2
Vlastní vyhlášku bude stanovovat a zpracovávat až úřad , který vznikne de facto za rok . ps2013-033-05-008-049.u19.p1.s3
To znamená , z našeho pohledu je ten proces tak , jak byl připraven , v pořádku , ale veďme o tom debatu . ps2013-033-05-008-049.u19.p1.s4
Jsme připraveni ještě případně ty formuláře dodat do příslušných výborů , až dojde k projednávání této normy . ps2013-033-05-008-049.u19.p1.s5
Děkuji . ps2013-033-05-008-049.u20.p1.s1
Děkuji panu ministrovi . ps2013-033-05-008-049.u20.p1.s2
Faktická poznámka pana poslance Jandáka . ps2013-033-05-008-049.u20.p1.s3
Pane poslanče , máte zájem o faktickou poznámku ? ps2013-033-05-008-049.u20.p1.s4
Ne . ps2013-033-05-008-049.u20.p1.s5
Budeme tedy pokračovat v rozpravě . ps2013-033-05-008-049.u20.p1.s6
Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Jeroným Tejc . ps2013-033-05-008-049.u20.p1.s7
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-033-05-008-049.u21.p1.s1
Vážený pane předsedající , kolegyně a kolegové , děkuji za slovo . ps2013-033-05-008-049.u21.p2.s1
Myslím , že ten návrh zákona je velmi potřebný . ps2013-033-05-008-049.u21.p2.s2
Potřebujeme ho skutečně už dlouho a jsem rád , že se podařilo najít shodu , doufám , že nejen v koalici , ale že budeme schopni shodu najít i s opozicí . ps2013-033-05-008-049.u21.p2.s3
Ten zákon má samozřejmě řadu přínosů . ps2013-033-05-008-049.u21.p2.s4
Myslím si , že je důležité omezit skutečně hotovostní platby . ps2013-033-05-008-049.u21.p2.s5
Návrh je na 5 tisíc korun . ps2013-033-05-008-049.u21.p2.s6
Myslím si , že to je částka rozumná , která nebrání tomu , aby politické strany fungovaly v běžném životě . ps2013-033-05-008-049.u21.p3.s1
Stejně tak si myslím , že je potřeba zřídit transparentní účty a zvláštní účty . ps2013-033-05-008-049.u21.p3.s2
Chtěl bych poděkovat kolegům z Ministerstva vnitra , že jsme byli schopni v té debatě skutečně rozlišit dva typy účtů , protože původní návrhy směřovaly k tomu , že by byl přístup veřejnosti ke všem , což by například způsobilo ne úplně zřejmě záměrně očekávaný důsledek , a to že by byly přístupny všechny informace o příjmech včetně členských příspěvků , a tedy na webu by si každý mohl vyhledat každého člena politické strany a hnutí , což si myslím , že by neměl být důsledek , který byl zamýšlen , to znamená , abychom v zásadě zveřejnili na internetu členy všech stran a hnutí , které jsou v České republice . ps2013-033-05-008-049.u21.p3.s3
Já se za to určitě nestydím , že jsem členem sociální demokracie , nicméně si myslím , že tohle je věc , která by byla bohužel i zneužitelná a mohla by v určitých případech vést i k diskriminaci v zaměstnání . ps2013-033-05-008-049.u21.p3.s4
Takže tohle je podle mého názoru věc , která byla dobře vyřešená . ps2013-033-05-008-049.u21.p4.s1
Občané samozřejmě uvidí účty , které budou na internetu , a na těch budou vedeny jak veškeré prostředky na volební kampaně , ať už její příjmy , nebo výdaje , tak samozřejmě veškeré příjmy politických stran a podstatné výdaje . ps2013-033-05-008-049.u21.p4.s2
Nicméně nebudou zde například informace o pracovních smlouvách nebo právě o placení příspěvků členů stran a hnutí , myslím tím těch řádných . ps2013-033-05-008-049.u21.p4.s3
Samozřejmě pokud by byly příspěvky mimořádné nad rámec minimální částky , tak by tam byly zaznamenány a byly by samozřejmě zveřejněny . ps2013-033-05-008-049.u21.p5.s1
Přiznám se , že se velmi těžko smiřuji s tím , že bude zřízen úřad pro kontrolu . ps2013-033-05-008-049.u21.p5.s2
Nikoli proto , že by nebylo potřeba kontroly , ale proto , že zase zřídíme jeden nový úřad . ps2013-033-05-008-049.u21.p5.s3
Já bych raději uvítal , kdybychom pověřili touto kontrolou Nejvyšší kontrolní úřad , který už funguje , a myslím si , že důvěru má nejen Poslanecké sněmovny , Senátu , politických stran , ale především veřejnosti . ps2013-033-05-008-049.u21.p5.s4
Nicméně debaty , které se o tom vedly , nakonec vyústily v to , že zřídíme úřad samostatný , a já argumenty včetně skupiny GREKO vnímám jako určitě důležité a jde jen o to , abychom ten úřad udělali velmi úsporný . ps2013-033-05-008-049.u21.p5.s5
Jsem rád , že původní návrhy na odměňování členů tohoto úřadu se radikálně po připomínkách snížily a nebudou na té původně navrhované , podle mého názoru velmi vysoké úrovni . ps2013-033-05-008-049.u21.p6.s1
Pokud se týká limitů na dary , myslím , že jsou nejvíce důležité . ps2013-033-05-008-049.u21.p6.s2
Osobně bych chtěl otevřít debatu o tom , abychom limit 3 miliony korun ročně snížili . ps2013-033-05-008-049.u21.p6.s3
Myslím , že limit by mohl být klidně 150 tisíc korun ročně na fyzickou osobu , která by se rozhodla podpořit stranu , protože si myslím , že strany by neměly být závislé na firmách , na podnikatelích , ale na voličích . ps2013-033-05-008-049.u21.p6.s4
A je otázkou , zda bychom neměli stanovit úplný zákaz darů od firem , to znamená , zda by například neměli lidé , tedy vlastníci firem , tyto své prostředky darovat přímo , nikoliv jako firmy , protože bohužel u některých firem se velmi těžko dohledává vlastnictví a to je samozřejmě způsob , jak mohou na účet strany plynout peníze , které mají podivného vlastníka nebo které mohou být přes vlastníka , který se snaží pouze zakrýt jejich původ . ps2013-033-05-008-049.u21.p7.s1
To jsou drobné výhrady , které bych k návrhu měl . ps2013-033-05-008-049.u21.p7.s2
Jinak jako celek návrh podporuji a myslím si , že jsme schopni debatu vést na půdě výboru , a proto doporučuji , aby návrh postoupil do druhého čtení . ps2013-033-05-008-049.u21.p7.s3
Děkuji . ps2013-033-05-008-049.u22.p1.s1
Děkuji panu poslanci Jeronýmu Tejcovi . ps2013-033-05-008-049.u22.p1.s2
S faktickou poznámkou pan poslanec Jaroslav Borka ? ps2013-033-05-008-049.u22.p1.s3
To je omyl , v pořádku . ps2013-033-05-008-049.u22.p1.s4
Přikročíme k dalšímu řádně přihlášenému a tím je pan poslanec Martin Plíšek . ps2013-033-05-008-049.u22.p1.s5
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-033-05-008-049.u23.p1.s1
Přeji pěkný podvečer , milé kolegyně , vážení kolegové . ps2013-033-05-008-049.u23.p1.s2
Dovolte , abych se také vyjádřil . ps2013-033-05-008-049.u23.p2.s1
Na úvod dovolte určitou poznámku k předchozímu hlasování . ps2013-033-05-008-049.u23.p2.s2
Právě proto , že vládní koalice o tak důležitém zákoně , který se týká fungování politických stran , dosud oficiálně nejednala s politickými stranami , je velmi škoda , že k tomuto jednání ještě před prvním čtením nedošlo , protože samozřejmě tento způsob projednávání potom je určitě problém v tom , že jsme mohli nebo měli sdělit některé výhrady ještě předtím , než jsme vůbec projednávali tento návrh v Poslanecké sněmovně . ps2013-033-05-008-049.u23.p2.s3
Takže je škoda , že jsme nedali prostor k jednání předsedů politických stran . ps2013-033-05-008-049.u23.p3.s1
A teď dovolte konkrétní připomínky , které tedy můžeme sdělit na plénu , či případně ve výborech k zákonu , který se týká sdružování v politických stranách . ps2013-033-05-008-049.u23.p3.s2
Máme samozřejmě tu základní připomínku , a to je vytvoření úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran . ps2013-033-05-008-049.u23.p3.s3
Já jsem obecně odpůrcem vzniku zbytečně nových úřadů , protože teď už máme určité nástroje , jak kontrolovat činnost politických stran . ps2013-033-05-008-049.u23.p3.s4
Je zde kontrolní výbor Poslanecké sněmovny , kde jsou zastoupeny všechny poslanecké kluby , a nedá se hovořit o tom , že by kontrola z jeho strany probíhala nějakým způsobem špatně , netransparentně a podobně . ps2013-033-05-008-049.u23.p3.s5
Právě naopak . ps2013-033-05-008-049.u23.p3.s6
Nebyly na to žádné stížnosti , a proto vytváření úřadu coby nového , řekněme , byrokratického orgánu , který bude kopírovat činnost některých již existujících orgánů , a to také územních finančních úřadů a vnitrostranické audity a auditorské kontroly . ps2013-033-05-008-049.u23.p3.s7
Provoz této instituce by měl podle návrhu každý rok stát 15 , 5 mil . Kč , v prvním roce to má být 20 , 5 mil . Kč . ps2013-033-05-008-049.u23.p3.s8
Tato částka však může být podhodnocena , jelikož pouze na platech má úřad vydat okolo 8 , 5 mil . Kč ročně . ps2013-033-05-008-049.u23.p3.s9
Důvodová zpráva odhaduje počet nově vzniklých pracovních míst na 15 , prý 10 zaměstnanců a 5 volených členů , avšak upozorňuje , že nelze vyloučit nutnost nárůstu jejich počtu . ps2013-033-05-008-049.u23.p3.s10
Když si vezmete situaci , která je teď , kdy kontrola dejme tomu výročních zpráv politických stran ze strany kontrolního výboru probíhá docela bez problémů , tak je otázka , zda skutečně takový nový úřad potřebujeme . ps2013-033-05-008-049.u23.p3.s11
Je iluze si myslet , že bude zachován počet zaměstnanců v tom rozsahu , jak je uvedeno . ps2013-033-05-008-049.u23.p4.s1
Také navíc ten zákon příliš nevyjasňuje , jak to bude s postavením tohoto úřadu ve vztahu ke služebnímu zákonu , takže tam vidím také docela velký problém . ps2013-033-05-008-049.u23.p5.s1
Stejně tak nastavení procedury výběru předsedy toho úřadu posiluje postavení prezidenta z hlediska i návrhu jednotlivých komor . ps2013-033-05-008-049.u23.p5.s2
Může samozřejmě docházet k různým licitacím a politickým handlům a diskusím o tom , kdo tam bude navržen . ps2013-033-05-008-049.u23.p5.s3
Bude to předmětem politického jednání , takže proto je iluze si myslet , že to bude skutečně nezávislý úřad , nezávislejší , než je dejme tomu kontrolní výbor Poslanecké sněmovny . ps2013-033-05-008-049.u23.p5.s4
Nemusí tomu tak být . ps2013-033-05-008-049.u23.p5.s5
Nespokojenost s vybranou osobou může vést také předsedu vlády k tomu , že nebude prezidentovo jmenování kontrasignovat . ps2013-033-05-008-049.u23.p6.s1
Zdlouhavý proces nominace dalších volených členů úřadu třemi institucemi , a to NKÚ , Poslaneckou sněmovnou a Senátem a schvalování v Senátě může vést k tomu , že tento úřad bude často nekompletní . ps2013-033-05-008-049.u23.p6.s2
Tato možnost není v zákoně nijak ošetřena , to znamená , nebudou - li obsazena všechna místa v úřadě , jak se bude postupovat ?