|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-02 ps2013-031-07-010-038 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

38. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s prokazováním původu majetku /sněmovní tisk 504/ - prvé čtení

Date2015-10-02
Meetingps2013/031
Agenda Itemps2013/031/038
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/031schuz/s031306.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 385 • previousnext

ps2013-031-07-010-038.u1.p1.s1 38.
ps2013-031-07-010-038.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s prokazováním původu majetku /sněmovní tisk 504/ - prvé čtení
ps2013-031-07-010-038.u1.p2.s1 Tímto sněmovním tiskem jsme se zabývali dne 19. června tohoto roku na 29. schůzi Poslanecké sněmovny, kdy jsme jej přerušili v obecné rozpravě.
ps2013-031-07-010-038.u1.p2.s2 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujali místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš a zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Václav Votava.
ps2013-031-07-010-038.u1.p3.s1 Táži se pana ministra, zda zájem o vystoupení.
ps2013-031-07-010-038.u1.p3.s2 Není tomu tak.
ps2013-031-07-010-038.u1.p3.s3 Pan zpravodaj ano.
ps2013-031-07-010-038.u1.p3.s4 Prosím, máte slovo.
ps2013-031-07-010-038.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-031-07-010-038.u2.p1.s2 Vážená paní místopředsedkyně, nebudu vystupovat jako zpravodaj, ale jako poslanec.
ps2013-031-07-010-038.u2.p1.s3 Ne tedy přímo zpravodaj.
ps2013-031-07-010-038.u3.p1.s1 Ne, je otevřená rozprava a přednostní právo jako zpravodaj.
ps2013-031-07-010-038.u3.p1.s2 Ano, pravda, takže pane poslanče, tak potom se budete muset přihlásit do pořadí.
ps2013-031-07-010-038.u4.p1.s1 Děkuji kolegům za upozornění.
ps2013-031-07-010-038.u5.p1.s1 Nyní poprosím k mikrofonu pana poslance Seďu.
ps2013-031-07-010-038.u5.p1.s2 Máte slovo.
ps2013-031-07-010-038.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2013-031-07-010-038.u6.p1.s2 Paní místopředsedkyně, vážený pane ministře, vážené kolegyně, kolegové, důvodem navrhovaného zákona je umožnit správci daně mít účinné nástroje k prokázání existence příjmu a majetku, která neodpovídá příjmům uvedeným v daňovém přiznání.
ps2013-031-07-010-038.u6.p1.s3 Zákon zároveň upravuje nové instituty umožňující efektivní odhalení zatajených či nezdaňovaných příjmů.
ps2013-031-07-010-038.u6.p2.s1 Přestože na zákon čekáme mnoho let a sám tento zákon podporuji, mám několik výhrad, se kterými vás chci seznámit.
ps2013-031-07-010-038.u6.p2.s2 Zejména jsem přesvědčen, že je chybou, že návrh zákona pouze respektuje standardní lhůtu pro stanovení daně podle daňového řádu, která činí tři roky, maximálně deset let.
ps2013-031-07-010-038.u6.p2.s3 Tím je řečeno, že za zdaňovací období, za které lhůta pro stanovení daně již uplynula, nebude možné daň stanovit.
ps2013-031-07-010-038.u6.p2.s4 Tady se shoduji s názorem pana prezidenta Miloše Zemana, který upozornil na to, že by měl zákon směřovat i do minulosti, protože majetek je kumulativní veličina a je nutno přihlédnout k co největšímu časovému horizontu.
ps2013-031-07-010-038.u6.p3.s1 Druhou výhradou jsou penalizační sazby.
ps2013-031-07-010-038.u6.p3.s2 Bylo by vhodné tyto sazby zvýšit.
ps2013-031-07-010-038.u6.p3.s3 Připomínek mám více, ale tyto dvě jsou základní.
ps2013-031-07-010-038.u6.p3.s4 Děkuji za pozornost.
ps2013-031-07-010-038.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2013-031-07-010-038.u7.p1.s2 Prosím pana poslance Karamazova.
ps2013-031-07-010-038.u7.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-031-07-010-038.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, paní předsedající.
ps2013-031-07-010-038.u8.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, leží před námi další návrh zákona z dílny těch, které bychom mohli souhrnně označit jako šikanózní.
ps2013-031-07-010-038.u8.p1.s3 K velkému množství již dosud existujících nástrojů, jak zajistit a stanovit daň, se nově navrhuje zavést tzv. výzvu k prokázání příjmů.
ps2013-031-07-010-038.u8.p1.s4 Pokud správce daně bude mít pochybnosti, že příjmy poplatníka neodpovídají nárůstu jeho jmění nebo spotřeby, a dojde k závěru, že tento rozdíl činí více jak sedm milionů, vyzve poplatníka, aby vznik a původ svých příjmů prokázal.
ps2013-031-07-010-038.u8.p1.s5 V opačném případě mu hrozí stanovení daně podle pomůcek a následné penále.
ps2013-031-07-010-038.u8.p1.s6 Již z těchto jen základních informací je zřejmé, že výzva k prokázání příjmů může pro daňové poplatníky znamenat závažný zásah do jejich činnosti.
ps2013-031-07-010-038.u8.p1.s7 Na straně druhé ovšem žádná odpovědnost správce daně za využívání tohoto nástroje neexistuje.
ps2013-031-07-010-038.u8.p1.s8 S trochou nadsázky kdykoliv se správce daně rozhodne, že si podnikatel XY postavil nový dům, by si podle správce daně měl koupit spíše menší byt, vyzve jej, aby prokázal, za co si tento dům pořídil.
ps2013-031-07-010-038.u8.p1.s9 Pokud přitom správce daně žádný nesoulad nezjistí, nestane se vůbec nic.
ps2013-031-07-010-038.u8.p1.s10 Své výzvy bude podávat vesele dál, ale podnikateli XY ovšem strávený čas nikdo nenahradí.
ps2013-031-07-010-038.u8.p1.s11 Strávený čas, který místo otravných žádostí mohl trávit rozvojem svého podnikání.
ps2013-031-07-010-038.u8.p2.s1 K povinnosti podat výzvu k prokázání svých příjmů nemusí přitom správce daně vést jen více či méně důvodné pochybnosti, nýbrž i důvody zcela jiné.
ps2013-031-07-010-038.u8.p2.s2 Stačí si vzpomenout na případ živnostnice, která přednedávnem ve večerním pořadu České televize nesouhlasila se zavedením elektronické evidence tržeb.
ps2013-031-07-010-038.u8.p2.s3 Ráno se nestačila ani probudit, a měla v obchodě kontrolu.
ps2013-031-07-010-038.u8.p2.s4 Je poněkud smutné vidět, jak rychle dokáže státní aparát působit represivně a jak pomalu při všem, kdy výjimečně občan stát o něco žádá.
ps2013-031-07-010-038.u8.p3.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, předkládaný návrh zákona představuje jeden z dalších mnoha bičů, které dnes stát na daňové poplatníky .
ps2013-031-07-010-038.u8.p3.s2 Netvařme se přitom, že stát prostředky, jak zajistit férové odvádění danění, nemá.
ps2013-031-07-010-038.u8.p3.s3 Pouze příkladem stačí zmínit právní úpravu daňových trestných činů a na navazující oprávnění vyplývající z trestního řádu, stanovení lhůty pro stanovení daně či mnohé další formy různých oznámení a prohlášení obsažené v daňových předpisech.
ps2013-031-07-010-038.u8.p3.s4 Z tohoto důvodu je pro nepřijatelné, abychom jakkoliv dále rozšiřovali ingerence státu do této oblasti.
ps2013-031-07-010-038.u8.p3.s5 Spíše bychom se měli zaměřit na to, aby náš daňový systém motivoval občany k řádnému plnění povinností.
ps2013-031-07-010-038.u8.p3.s6 A to nikoliv formou zbytečných represí.
ps2013-031-07-010-038.u8.p4.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-031-07-010-038.u9.p1.s1 Děkuji a prosím dalšího v pořadí.
ps2013-031-07-010-038.u9.p1.s2 Tím je pan poslanec Votava, poté se připraví pan poslanec Plíšek.
ps2013-031-07-010-038.u9.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-031-07-010-038.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-031-07-010-038.u10.p1.s2 Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, nebudu hovořit o tom, co jsem uváděl ve své zpravodajské zprávě.
ps2013-031-07-010-038.u10.p1.s3 Chtěl bych pouze zdůraznit, že ano, toto je jeden z nejdůležitějších zákonů vládní koalice a společně s připravovaným zákonem o elektronické evidenci tržeb také tvoří jeden z významných pilířů programového prohlášení vlády.
ps2013-031-07-010-038.u10.p1.s4 Je samozřejmě i prioritou sociální demokracie.
ps2013-031-07-010-038.u10.p1.s5 A vůbec si nemyslím, že by to měl být nějaký zákon šikanózní, jak někteří kolegové - zrovna můj předřečník - tady neustále zdůrazňují.
ps2013-031-07-010-038.u10.p2.s1 Možná je dobré se podívat trochu do historie legislativních pokusů zavést majetková přiznání v České republice.
ps2013-031-07-010-038.u10.p2.s2 Je to určitě cesta dlouhá a jistě i velmi poučná.
ps2013-031-07-010-038.u10.p2.s3 Málokdo si například dnes vzpomene, že systém přiznávání byl v minulosti v našem právním řádu kodifikován, to byla novela zákona o správě daní a poplatků z roku 1992, s povinností podat přiznání k majetku nad 1 mil. korun, nejdříve s účinností od 1. 1. 1993, pak se to postupně odsouvalo do roku 1995, aby nakonec tato povinnost byla v roce 1994 Klausovou vládou zcela zrušena.
ps2013-031-07-010-038.u10.p3.s1 Byly to i návrhy menšinové vlády sociální demokracie z roku 1999 a 2001.
ps2013-031-07-010-038.u10.p3.s2 Oba tyto návrhy byly ovšem Poslaneckou sněmovnou zamítnuty.
ps2013-031-07-010-038.u10.p3.s3 V praktické rovině byly postaveny tak, že první majetkové přiznání vytvoří bázi, vůči které se budou poměřovat přírůstky majetku poplatníků v dalších letech.
ps2013-031-07-010-038.u10.p4.s1 Byl to také návrh sociální demokracie z roku 2003, předložený Ministerstvem financí do připomínkového řízení.
ps2013-031-07-010-038.u10.p4.s2 Podle něj se na základě majetkových přiznání měla prokazovat legálnost nabytí celého majetku, a to dokonce s přesahem do doby deseti let před nabytím účinnosti tohoto zákona.
ps2013-031-07-010-038.u10.p4.s3 Ten však nenašel pochopení ani u koaličních partnerů KDU-ČSL a tehdejší Unie svobody - DEU a byl nakonec také opuštěn.
ps2013-031-07-010-038.u10.p5.s1 Mohl bych tak pokračovat dále, dalšími poslaneckými návrhy.
ps2013-031-07-010-038.u10.p5.s2 Vím, že i Komunistická strana Čech a Moravy v tomto určité pokusy také dělala.
ps2013-031-07-010-038.u10.p6.s1 Návrh konceptu zákona, který je předkládán současnou vládou, se výrazným způsobem odlišuje od těch předchozích návrhů.
ps2013-031-07-010-038.u10.p6.s2 Není to plošné řešení, ale bylo vybráno ze dvou cest přístupu.
ps2013-031-07-010-038.u10.p6.s3 Jednak se uvažovalo o soudní cestě a poté o daňové cestě.
ps2013-031-07-010-038.u10.p6.s4 Nakonec se Ministerstvo financí rozhodlo pro cestu druhou, to znamená takzvanou cestu daňovou.
ps2013-031-07-010-038.u10.p6.s5 Znamená to, že místo konfiskace majetku, který by pocházel buď přímo, či nepřímo z nelegálních, a tedy i nezdaněných příjmů, zákon počítá se zdaněním těchto neprokázaných příjmů včetně určité sankce.
ps2013-031-07-010-038.u10.p6.s6 Neznamená to tedy, že povinnost prokazovat své příjmy budou mít všichni poplatníci, to jsem vzpomenul, že to není plošné majetkové přiznání, ale pouze ti, u kterých správce daně zjistí významný rozdíl mezi jejich jměním a tím, co vykazovali ve svých daňových přiznáních, a pokud je tento rozdíl větší než 7 mil. .
ps2013-031-07-010-038.u10.p6.s7 Tady došlo k určitému kompromisu.
ps2013-031-07-010-038.u10.p6.s8 My jsme navrhovali, teď mluvím za sociální demokracii, aby ta hranice byla 5 mil. , Ministerstvo financí navrhovalo 10 mil. .
ps2013-031-07-010-038.u10.p6.s9 Shodli jsme se tedy nakonec koaličně na tom, že to bude 7 mil. .
ps2013-031-07-010-038.u10.p6.s10 Je to samozřejmě otázka k diskusi.
ps2013-031-07-010-038.u10.p7.s1 Pokud poplatník nebude schopen prokázat své příjmy, ze kterých nabyl svůj majetek, pak tedy penále bude vyměřeno ve výši 50 % vyměřené daně, ale může dosáhnout 70 % vyměřené daně, a to v případě, že poplatník nebude s finanční správou spolupracovat.
ps2013-031-07-010-038.u10.p7.s2 Případný trestněprávní postih tím samozřejmě dotčen není.
ps2013-031-07-010-038.u10.p7.s3 Navrhuje se také zvýšení horní hranice trestní sazby odnětí svobody za trestný čin porušení povinnosti učinit pravdivé prohlášení o majetku, a to z jednoho roku na léta tři.
ps2013-031-07-010-038.u10.p8.s1 bych chtěl připomenout a upozornit ještě na některé věci právě v souvislosti s touto zákonnou úpravou.
ps2013-031-07-010-038.u10.p8.s2 Určitě bude třeba o nich diskutovat a možná si některé vyjasnit a třeba i upravit.
ps2013-031-07-010-038.u10.p8.s3 To je samozřejmě úkolem nejen výboru, kterému bude přikázán, ale i ve Sněmovně bude možné o tom ještě dále diskutovat.
ps2013-031-07-010-038.u10.p9.s1 Podle mého názoru musí být výrazně posílena stránka postavení a chci zdůraznit i odměňování.
ps2013-031-07-010-038.u10.p9.s2 Musí být posílena stránka odbornosti a morální kvality správce daně.
ps2013-031-07-010-038.u10.p9.s3 Tím neříkám, že jsou tam nemorální lidé, ale přece jenom to bude vyžadovat, aby i v tomto byly kvality správce daně zvýrazněny.
ps2013-031-07-010-038.u10.p9.s4 Nedají se totiž vyloučit nejrůznější ataky a svody dotčených daňových poplatníků.
ps2013-031-07-010-038.u10.p9.s5 Jde o poměrně náročný mechanismus prokazování původu majetku jak na poplatníka, který nese důkazní břemeno, tak na správce daně, a proto určitě bude nezbytné, aby tento proces byl v maximální možné míře detailně definován, popsán a legislativně upraven.
ps2013-031-07-010-038.u10.p9.s6 Určitě se ještě shodneme možná na některých dalších úpravách, které by tento zákon nebo tato právní úprava vyžadovala.
ps2013-031-07-010-038.u10.p9.s7 Jde o to, aby v procesu byl v co největší míře odstraněn subjektivní vliv v posuzování a rozhodování správce daně.
ps2013-031-07-010-038.u10.p10.s1 Tento přístup určitě bude klást nároky na finanční správu, a to především v oblasti vyhledávací činnosti zaměřené na subjekty, které jsou vlastníky majetku, a přitom nejsou v řadě případů a nikdy ani nebyly poplatníky daně z příjmu.
ps2013-031-07-010-038.u10.p10.s2 Na to bych chtěl také upozornit.
ps2013-031-07-010-038.u10.p11.s1 Prezentovaným účelem návrhu zákona je posouzení správnosti daňového přiznání k dani z příjmů, nicméně považuji za nezbytné vyjasnit, zdokumentovat a upřesnit přesahy tohoto zákona i do jiných daňových okruhů, například do daně z přidané hodnoty, do sociálního a zdravotního pojištění, kterých se to určitě také bude týkat.
ps2013-031-07-010-038.u10.p12.s1 Je vidět, že otázek je ještě řada.
ps2013-031-07-010-038.u10.p12.s2 jsem samozřejmě pro to podpořit tento návrh.
ps2013-031-07-010-038.u10.p12.s3 To jistě.

Text viewDownload CoNNL-U