ps2013-031-06-005-045.u1.p1.s1
45 . ps2013-031-06-005-045.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákonao hazardních hrách a zákona o dani z hazardních her / sněmovní tisk 580 / - prvé čtení ps2013-031-06-005-045.u1.p2.s1
Jsme v prvém čtení a i tady prosím z pověření vlády , aby předložený návrh uvedl místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš . ps2013-031-06-005-045.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře . ps2013-031-06-005-045.u2.p1.s1
Děkuji . ps2013-031-06-005-045.u2.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené dámy , vážení pánové , dovolte mi , abych stručně uvedl návrh tzv . změnového zákona k právě projednaným hazardním zákonům . ps2013-031-06-005-045.u2.p1.s3
Předmětný návrh navazuje na návrh zákona o hazardních hrách a návrh zákona o dani z hazardních her a zajišťuje provázanost právních předpisů upravujících oblast hazardních her . ps2013-031-06-005-045.u2.p1.s4
Účinnost zákona se navrhuje stejná jako u zákona o hazardních hrách , tedy k 1 . lednu 2017 . ps2013-031-06-005-045.u2.p1.s5
Děkuji za pozornost . ps2013-031-06-005-045.u3.p1.s1
Děkuji panu ministrovi za jeho stručné představení a i tady prosím pana zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Jana Volného . ps2013-031-06-005-045.u3.p1.s2
Prosím , pane předsedo . ps2013-031-06-005-045.u4.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-031-06-005-045.u4.p1.s2
Já budu ještě stručnější . ps2013-031-06-005-045.u4.p1.s3
Jenom pro zajímavost součet - týká se to 19 zákonů , které budou muset být přijetím tohoto zákona upraveny nebo změněny . ps2013-031-06-005-045.u4.p1.s4
Děkuji . ps2013-031-06-005-045.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji a vzhledem k tomu , že Sněmovna hlasovala o sloučení rozpravy k bodu 43 , 44 a 45 , tak otevírám obecnou sloučenou rozpravu ke všem třem těmto bodům . ps2013-031-06-005-045.u5.p2.s1
Sloučená rozprava k bodům 43 , 44 a 45 / sněmovní tisky 578 , 579 a 580 / ps2013-031-06-005-045.u5.p3.s1
Do rozpravy se jako první přihlásil pan poslanec Ladislav Šincl . ps2013-031-06-005-045.u5.p3.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-031-06-005-045.u6.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-031-06-005-045.u6.p1.s2
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , vážený pane ministře , úvodem mi dovolte ocenit úsilí této vlády , která jako první vláda od roku 1990 připravila návrh komplexní regulace hazardních her na území České republiky , jež je reprezentován třemi návrhy zákonů , a to zákonem o hazardních hrách , zákonem o dani z hazardních her a zákonem , kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím obou předchozích zákonů . ps2013-031-06-005-045.u6.p2.s1
Jak pan ministr ve svém úvodním vystoupení zmínil , dosavadní právní úprava reprezentovaná zejména současným zákonem č . 202 / 1990 Sb . , o loteriích a jiných podobných hrách , nejenže nijak nereflektovala technologický vývoj dosažený v předchozích více než 25 letech v této oblasti , a to zejména pokud jde o internetové hazardní hry , ale zejména neodpovídala moderním regulačním rámcům , jimiž v současné době již mnoho let disponují prakticky všechny státy v Evropské unii . ps2013-031-06-005-045.u6.p2.s2
Z tohoto důvodu vítám aktivitu vlády České republiky v této oblasti a její intenzivní , i když podle mého názoru zčásti opožděnou snahu o zjednání nápravy této neutěšené legislativní situace a předložení takovýchto návrhů zákonů , jež umožní řádné provozování hazardních her na našem území a zároveň zajistí efektivní postih nelegálně provozovaného hazardu , a to ve všech jeho podobách . ps2013-031-06-005-045.u6.p3.s1
Tato nová úprava je o to významnější , vezmeme - li v potaz , že jejím prostřednictvím dochází k odstranění mnohaletého rozporu stávající právní úpravy s evropským právem , jelikož umožňuje legální provozování hazardních her na našem území také provozovatelům usazeným v jiných členských státech Evropské unie . ps2013-031-06-005-045.u6.p4.s1
Vzhledem ke zcela zásadnímu celospolečenskému významu regulace této oblasti je dle mého názoru povinností Poslanecké sněmovny podrobit všechny tři předmětné návrhy zákona o hazardu důkladné analýze a v jejím rámci posoudit její dopady nejen na podnikatelské prostředí v této oblasti , ale také na společnost jako celek . ps2013-031-06-005-045.u6.p4.s2
Zájem na rychlosti přijetí navržené právní úpravy by zde neměl podle mého názoru převážit nad odbornou diskusí v rámci sněmovních výborů . ps2013-031-06-005-045.u6.p4.s3
Hlavním garančním výborem by měl být podle mého názoru výbor rozpočtový a také doporučuji , aby tyto návrhy projednaly vzhledem k jejich širokému významu týkajícímu se i patologických jevů také výbory zdravotní a sociální . ps2013-031-06-005-045.u6.p5.s1
K předložené novele mám i určité výhrady , a proto mi dovolte přistoupit ke konkrétním otázkám spojeným s těmito návrhy , jimž by měla Poslanecká sněmovna věnovat pozornost v dalších čteních . ps2013-031-06-005-045.u6.p6.s1
Primárně bych se rád věnoval otázce efektivního postihu nelegálního hazardu , který v současné době zažívá nebývalý rozmach a který zásadním způsobem narušuje řádnou hospodářskou soutěž v tomto odvětví a který zejména významně ohrožuje samotné spotřebitele . ps2013-031-06-005-045.u6.p6.s2
V současné době nabývá nelegální hazard na našem území několika podob , a to jak v oblasti internetových hazardních her provozovaných ze zahraničí , tak v oblasti technických herních zařízení , kde dochází k masovému nasazování legálních herních zařízení nejrůznějšími přístroji typu kvízomatů , zjevně obcházejících loterijní zákon . ps2013-031-06-005-045.u6.p6.s3
Dosavadní postup proti těmto a jiným formám nelegálního hazardu se jeví jako značně neefektivní , a to pochopitelně i kvůli zastaralému legislativnímu rámci , jenž neumožňoval příslušným orgánům účinný postih . ps2013-031-06-005-045.u6.p7.s1
Z tohoto důvodu je nutné pozitivně hodnotit nejen zpřísnění sankcí , které budou moci příslušné orgány za provozování nepovolených hazardních her uložit , nyní až 50 mil . Kč oproti 10 mil . Kč , ale také zavedení nových opatření , jejichž cílem je znemožnit nelegálním provozovatelům rozvíjení svých aktivit na tuzemském trhu . ps2013-031-06-005-045.u6.p7.s2
Mezi tato opatření patří především blokace internetových stránek , na nichž jsou provozovány nelegální hazardní hry , respektive blokace veškerých plateb uskutečněných v souvislosti s takto provozovaný hazardními hrami . ps2013-031-06-005-045.u6.p7.s3
Zachování těchto mechanismů v návrhu zákona lze považovat za nutnou podmínku moderní regulace online hazardních her . ps2013-031-06-005-045.u6.p8.s1
Stejně tak by tomu mělo být rovněž v případě omezení provozování nelegálních technických herních zařízení využívajících tzv . dovednostní prvek k obcházení veřejnoprávní regulace , jakými jsou například již zmiňované kvízomaty , pane ministře . ps2013-031-06-005-045.u6.p8.s2
Nová právní úprava patrně právě kvůli tomuto druhu nelegálních přístrojů rozšiřuje samotnou definici hazardních her v tomto směru , že nově budou za hazardní hry považovány i takové hry , u nichž rozhoduje náhoda či neznámá okolnost o výhře nebo prohře pouze zčásti . ps2013-031-06-005-045.u6.p8.s3
I v tomto případě je v rámci projednávání návrhu zákona o hazardních hrách nutné posoudit ve spolupráci s předkladateli tohoto návrhu , do jaké míry je tato úprava legální definice hazardních her dostačující z pohledu jednoznačného podřazení kvízomatu a podobných zařízení pod ustanovení návrhu zákona o hazardních hrách , nebo zda nebude nutné v rámci připravované legislativy přijmout další opatření zajišťující účinný postih těchto vysoce rizikových herních zařízení , která ohrožují stále větší počet sázejících . ps2013-031-06-005-045.u6.p8.s4
Stejně tak zbývá dořešit otázku spotřebitelských soutěží , které byly v textu zákona explicitně vyloučeny , avšak jejich komplexní regulace nebyla Ministerstvem financí dosud předložena . ps2013-031-06-005-045.u6.p9.s1
Důležitá oblast , která by dle mého názoru neměla zůstat nepovšimnuta při projednávání ve výborech , je oblast tzv . sebeomezujících opatření . ps2013-031-06-005-045.u6.p9.s2
Zde bude jistě dobré v dalším projednávání v Poslanecké sněmovně a ve výborech si nechat vysvětlit od předkladatele , proč proti původní přísné verzi návrhu zákona - myslím verzi k dvanáctému měsíci minulého roku - předkladatel , Ministerstvo financí , upravil veškeré paragrafy týkající se hráčských sebeomezujících opatření . ps2013-031-06-005-045.u6.p9.s3
Změny se konkrétně týkají dvou podstatných ochranných prvků : zaprvé registrace a nastavení seberegulačního opatření - týká se konkrétně paragrafu číslo 14 , paragrafu 30 a paragrafu 45 . ps2013-031-06-005-045.u6.p9.s4
V předloženém návrhu zákona hráči nyní totiž už nemají povinnost si při regulaci nastavit limity apod . , ale jejich nastavení mohou odmítnout , což udělá pro zrychlení procesu registrace v podstatě každý . ps2013-031-06-005-045.u6.p9.s5
Zadruhé , změna již nastavených sebeomezujících parametrů byla původně zvažovaná nejdříve za 30 dnů , v předposlední verzi za 15 dnů a potom pan ministr přinesl na vládu verzi , kde se objevilo pouze 7 dní . ps2013-031-06-005-045.u6.p10.s1
V souvislosti s ochranou hráčů před vznikem závislosti a společenskými škodami , které hazard prokazatelně způsobuje , by neměla také zapadnout otázka limitů výše sázek , která je v současném návrhu stále nastavena na dvacetinásobek původního návrhu . ps2013-031-06-005-045.u6.p10.s2
Zdůrazňuji , na dvacetinásobek původního návrhu , pane ministře . ps2013-031-06-005-045.u6.p10.s3
Považuji za žádoucí , aby se i toto téma pečlivě projednalo v příslušných výborech . ps2013-031-06-005-045.u6.p11.s1
Závěrem mi dovolte zmínku týkající se technologicky velmi náročného centrální informačního systému provozování hazardních her , s jehož vytvořením návrh zákona o hazardních hrách počítá . ps2013-031-06-005-045.u6.p11.s2
Tento informační systém by nejen monitoroval veškeré sázky u vybraných druhů hazardních her , ale zároveň by například koncentroval údaje o hráčích , jimž bude účast na hazardních hrách dle tohoto zákona zakázána . ps2013-031-06-005-045.u6.p11.s3
Náklady na vytvoření uvedeného systému budou bezesporu dosahovat až několik set milionů korun , ale s ohledem na neukončený legislativní proces není v současné chvíli možné definovat jeho konkrétní parametry . ps2013-031-06-005-045.u6.p11.s4
V tomto směru by autoři návrhu měli zohlednit zejména kritérium hospodárnosti a dále aktuální postoj vlády k efektivnímu nakládání s veřejnými prostředky . ps2013-031-06-005-045.u6.p12.s1
Je velice pravděpodobné , že všechny tři návrhy zákona o hazardních hrách budou v rámci projednávání Poslaneckou sněmovnou předmětem podrobných a rozsáhlých jednání , jejichž průběh a zejména pak výsledek by měl sledovat pouze jediný cíl a tím je nastavení skutečně moderní a funkční regulace , která zajistí řádné provozování hazardních her na území České republiky a která poskytne dostatečnou ochranu sázejícím , a to nejen před nelegální nabídkou hazardních her , ale také před neblahými důsledky spojenými s jejich nepřiměřenou účastí na hazardních hrách . ps2013-031-06-005-045.u6.p13.s1
Děkuji všem za pozornost . ps2013-031-06-005-045.u7.p1.s1
Děkuji panu poslanci Šinclovi za jeho příspěvek . ps2013-031-06-005-045.u7.p1.s2
Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Karel Fiedler . ps2013-031-06-005-045.u7.p1.s3
Pardon , s přednostním právem se hlásí pan zpravodaj . ps2013-031-06-005-045.u7.p1.s4
Prosím , pane zpravodaji . ps2013-031-06-005-045.u8.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-031-06-005-045.u8.p1.s2
Chtěl bych reagovat na pana kolegu Šincla . ps2013-031-06-005-045.u8.p1.s3
Samozřejmě mu vůbec neberu právo říct tady u pultíku cokoli , ale trochu nerozumím jeho otázkách , proč se tento zákon během vývoje měnil , a chce vysvětlení , proč se nějaké parametry upravovaly . ps2013-031-06-005-045.u8.p2.s1
Ano , každý zákon , když se tvoří na ministerstvech , v legislativní radě , se nějak upravuje , pak přijde do vlády , vláda ho v této podobě schválila a vy máte jako každý jiný , prostřednictvím pana předsedajícího , možnost podat pozměňovací návrh a upravit ho podle svých představ . ps2013-031-06-005-045.u8.p2.s2
Proto mi nedává logiku otázka , co bylo před vládou . ps2013-031-06-005-045.u8.p2.s3
Vláda toto schválila , poslala Sněmovně , pojďme o tom jednat . ps2013-031-06-005-045.u8.p2.s4
Připadá mi to takové naprosto zbytečné popichování . ps2013-031-06-005-045.u8.p2.s5
Děkuji . ps2013-031-06-005-045.u9.p1.s1
Děkuji panu poslanci Volnému . ps2013-031-06-005-045.u9.p1.s2
Nyní již dříve avizovaný , řádně přihlášený poslanec Karel Fiedler . ps2013-031-06-005-045.u9.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-031-06-005-045.u10.p1.s1
Děkuji za slovo pane předsedající , dobré poledne , dámy a pánové . ps2013-031-06-005-045.u10.p2.s1
Spojili jsme tady projednávání tří bodů do jednoho projednávání . ps2013-031-06-005-045.u10.p2.s2
Nejsem si jist , že to více nesouvisí i s tiskem 437 , který se týká v podstatě stejné problematiky , a to , co tady zaznělo i včera - dostáváme se do naprosto zvláštního stavu projednávání novely tohoto zákona . ps2013-031-06-005-045.u10.p2.s3
Ministerstvo financí připravilo tyto tři spolu související zákony , které by měly dle koaliční smlouvy vyřešit problém patologického hráčství a zvýšit daňový výběr . ps2013-031-06-005-045.u10.p2.s4
Z pohledu Evropské unie by měly zejména vyřešit uvolnění sídla pro získání legálních licencí zahraničním subjektům , dále vyřešit otázku nepředvídatelnosti přijímání obecně závazných vyhlášek a následného okamžitého rušení již vydaných povolení . ps2013-031-06-005-045.u10.p2.s5
Je důležité považovat soubor těchto zákonů za kompaktní celek , který je třeba projednat , analyzovat a vyhodnotit jeho dopady v souvislostech . ps2013-031-06-005-045.u10.p2.s6
Proto je novela poslance Volného , kterou jsem již zmiňoval , která je projednávána paralelně a řeší jen výši daňových sazeb , zcela nesystémovým zásahem do regulace loterií , protože neřeší rozmach nelegálního provozování , neřeší patologické hráčství a neřeší výtky Evropské komise . ps2013-031-06-005-045.u10.p2.s7
Je jen jednoduchým , možná primitivním legislativním nástrojem , který má zachránit koalici v rámci slíbeného nadstandardního výběru daní z loterijního sektoru . ps2013-031-06-005-045.u10.p3.s1
Zákony jako takové měly velmi dramatický vývoj . ps2013-031-06-005-045.u10.p3.s2
Náměstek ministra financí Závodský byl jmenován do své funkce v polovině února 2014 a na jedné z prvních svých tiskových konferencí deklaroval předložení zcela nové loterijní legislativy do konce června 2014 , tak aby se stihl termín notifikace , a tím zavedení komplexní nové legislativy k 1 . 1 . 2016 . ps2013-031-06-005-045.u10.p3.s3
Nestalo se . ps2013-031-06-005-045.u10.p3.s4
V polovině října 2014 pouze svolal den před senátními a komunálními volbami tiskovou konferenci , kde avizoval předložení již zcela dokonalého loterijního zákona . ps2013-031-06-005-045.u10.p3.s5
Připomínám , že jsme na konci září 2015 . ps2013-031-06-005-045.u10.p3.s6
Tento zákon ovšem pro své zcela zásadní nedostatky byl několikrát přepracován a vládě ho s dalším zpožděním předložil formou další , poněkud velkolepé tiskové konference koncem prosince 2014 , aby se dodržel termín v rámci koaličního ujednání , a teoreticky to byl i konečný termín za strany Ministerstva financí . ps2013-031-06-005-045.u10.p3.s7
Pro další zásadní nedostatky zákona byl ale znovu za účasti Ministerstva financí přepracován a jeho konečná podoba se datuje tedy až k termínu 28 . srpna roku 2015 , jak putuje nyní do Poslanecké sněmovny . ps2013-031-06-005-045.u10.p4.s1
Pokud by tedy náměstek financí Závodský dodržel své slovo při nástupu do funkce , tak by již dnes mohl být zákon po notifikaci a nová kvalitní komplexní loterijní legislativa by bez problémů mohla platit od 1 . ledna 2016 . ps2013-031-06-005-045.u10.p4.s2
Jak už jsem jednou řekl , jsme v září 2015 a v prvním čtení a lze se jen oprávněně strachovat a obávat , co přinesou výtky v rámci notifikačního procesu , a tedy zda nyní plánovaný termín účinnosti bude dodržen , resp . nebude ohrožen . ps2013-031-06-005-045.u10.p5.s1
Zpoždění legislativní činnosti Ministerstva financí tedy způsobilo , že nyní má Ministerstvo financí možnost v roce 2016 pouze zcela nesystematicky ovlivnit daně legálních provozovatelů prostřednictvím již zmíněné poslanecké iniciativy pana poslance Volného . ps2013-031-06-005-045.u10.p5.s2
Tzv . novela Volný řeší jen další zdanění legálních provozovatelů a zhola a vůbec neřeší nelegální hráče na trhu , kterým tímto krokem i pro celý rok 2016 uděluje další daňové prázdniny . ps2013-031-06-005-045.u10.p5.s3
Ministerstvo financí tvrdí , že k zavedení elektronické evidence tržeb jej vede záměr zdanění těch podnikatelů , kteří daně neplatí . ps2013-031-06-005-045.u10.p5.s4
Ovšem tady v loterijní regulaci postupuje zcela naopak a zaměřuje se pouze na ty legální provozovatele , co daně platí , a nelegálním firmám zcela oficiálně uděluje pro rok 2016 , jak už jsem jednou řekl , další daňové prázdniny . ps2013-031-06-005-045.u10.p5.s5
Tady si povšimněme , že je poměrně dost zásadní rozdíl v přístupu Ministerstva financí k těmto dvěma zákonům . ps2013-031-06-005-045.u10.p5.s6
Tak jak já jsem několikrát řekl , já se naprosto ztotožňuji s tím , že vybírat daně , vykazovat tržby je správné a má se , k elektronické evidenci tržeb mám jiné výhrady , ale tady se jde naprosto jinou cestou , kdy šedá neboli spíše černá sféra se nechává bez povšimnutí a zvyšují se daně těm , co je již platí . ps2013-031-06-005-045.u10.p5.s7
Loterijní trh je velmi komplikovaný , ale tady toto , co je předmětem této novely , je poněkud v rozporu s duchem novely zákona o elektronické evidenci tržeb . ps2013-031-06-005-045.u10.p6.s1
V rámci standardního vnějšího připomínkového řízení bylo vzneseno množství zásadních připomínek , a to zejména ze strany Hospodářské komory , která se regulovaným prostředím zabývá z titulu své funkce . ps2013-031-06-005-045.u10.p6.s2
Jelikož zákon doznal tolika úprav , které již žádným připomínkovým řízením neprošly , lze hovořit o zákoně , který má nebo nemá podporu , který má přitom dopad do rozpočtu měst , obcí , do sportu , do podnikatelského prostředí legálních provozovatelů , do zaměstnanosti . ps2013-031-06-005-045.u10.p7.s1
Dneska jsem se díval , protože jsem se ve svém projevu zmínil , že tady bychom v podstatě měli projednávat i tisk 437 , který je zařazen na pořad této schůze později , jak probíhalo jednání podvýboru pro daně , cla a loterie , kterého jsem rovněž členem , jehož předseda je současně předkladatelem této novely . ps2013-031-06-005-045.u10.p7.s2
V zápisech jsem nic moc nenašel , že by se tento podvýbor , který by se tímto měl logicky velmi intenzivně zabývat , že by to bylo předmětem nějakých zásadních jednání tohoto podvýboru . ps2013-031-06-005-045.u10.p7.s3
Podvýbor pro daně , cla a loterie dle zápisu v poslaneckém systému na webu PSP se sešel třikrát , první byla ustavující schůze , a za rok 2015 jedenkrát , tuším , to byl duben 2015 . ps2013-031-06-005-045.u10.p7.s4
Já se domnívám , že pokud tady řešíme takto zásadní a velmi diskutovanou novelu loterijního zákona , kladu si otázku , proč se tím více nezabývá patřičný výbor , resp . podvýbor , což ostatně ten řekl bych skoro nezájem bylo vidět na konferenci , kterou pořádal v Poslanecké sněmovně pod mou záštitou Svaz průmyslu , kde opět tyto výbory a podvýbory , které mají přímo v gesci tuto problematiku , od toho daly dost výrazně ruce pryč . ps2013-031-06-005-045.u10.p7.s5
To bylo pro mě velkým překvapením . ps2013-031-06-005-045.u10.p7.s6
Doufám , že u této vládní novely tomu tak nebude a výbory a podvýbory , tak jak již tady avizoval kolega Šincl a vyzýval k tomu , aby se opravdu výbory tímto zabývaly , tak se k jeho apelu přidávám . ps2013-031-06-005-045.u10.p8.s1
Nová legislativa v oblasti loterií a sázkových her přenáší tyto zásadní novinky spolu s těmito nedostatky .