|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-09-30 ps2013-031-06-005-045 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

45. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákonao hazardních hrách a zákona o dani z hazardních her /sněmovní tisk 580/ - prvé čtení

Date2015-09-30
Meetingps2013/031
Agenda Itemps2013/031/045
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/031schuz/s031256.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1498 • previousnext

ps2013-031-06-005-045.u1.p1.s1 45.
ps2013-031-06-005-045.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákonao hazardních hrách a zákona o dani z hazardních her /sněmovní tisk 580/ - prvé čtení
ps2013-031-06-005-045.u1.p2.s1 Jsme v prvém čtení a i tady prosím z pověření vlády, aby předložený návrh uvedl místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš.
ps2013-031-06-005-045.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře.
ps2013-031-06-005-045.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2013-031-06-005-045.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl návrh tzv. změnového zákona k právě projednaným hazardním zákonům.
ps2013-031-06-005-045.u2.p1.s3 Předmětný návrh navazuje na návrh zákona o hazardních hrách a návrh zákona o dani z hazardních her a zajišťuje provázanost právních předpisů upravujících oblast hazardních her.
ps2013-031-06-005-045.u2.p1.s4 Účinnost zákona se navrhuje stejná jako u zákona o hazardních hrách, tedy k 1. lednu 2017.
ps2013-031-06-005-045.u2.p1.s5 Děkuji za pozornost.
ps2013-031-06-005-045.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi za jeho stručné představení a i tady prosím pana zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Jana Volného.
ps2013-031-06-005-045.u3.p1.s2 Prosím, pane předsedo.
ps2013-031-06-005-045.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-031-06-005-045.u4.p1.s2 budu ještě stručnější.
ps2013-031-06-005-045.u4.p1.s3 Jenom pro zajímavost součet - týká se to 19 zákonů, které budou muset být přijetím tohoto zákona upraveny nebo změněny.
ps2013-031-06-005-045.u4.p1.s4 Děkuji.
ps2013-031-06-005-045.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji a vzhledem k tomu, že Sněmovna hlasovala o sloučení rozpravy k bodu 43, 44 a 45, tak otevírám obecnou sloučenou rozpravu ke všem třem těmto bodům.
ps2013-031-06-005-045.u5.p2.s1 Sloučená rozprava k bodům 43, 44 a 45 /sněmovní tisky 578, 579 a 580/
ps2013-031-06-005-045.u5.p3.s1 Do rozpravy se jako první přihlásil pan poslanec Ladislav Šincl.
ps2013-031-06-005-045.u5.p3.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-031-06-005-045.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-031-06-005-045.u6.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane ministře, úvodem mi dovolte ocenit úsilí této vlády, která jako první vláda od roku 1990 připravila návrh komplexní regulace hazardních her na území České republiky, jež je reprezentován třemi návrhy zákonů, a to zákonem o hazardních hrách, zákonem o dani z hazardních her a zákonem, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím obou předchozích zákonů.
ps2013-031-06-005-045.u6.p2.s1 Jak pan ministr ve svém úvodním vystoupení zmínil, dosavadní právní úprava reprezentovaná zejména současným zákonem č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, nejenže nijak nereflektovala technologický vývoj dosažený v předchozích více než 25 letech v této oblasti, a to zejména pokud jde o internetové hazardní hry, ale zejména neodpovídala moderním regulačním rámcům, jimiž v současné době již mnoho let disponují prakticky všechny státy v Evropské unii.
ps2013-031-06-005-045.u6.p2.s2 Z tohoto důvodu vítám aktivitu vlády České republiky v této oblasti a její intenzivní, i když podle mého názoru zčásti opožděnou snahu o zjednání nápravy této neutěšené legislativní situace a předložení takovýchto návrhů zákonů, jež umožní řádné provozování hazardních her na našem území a zároveň zajistí efektivní postih nelegálně provozovaného hazardu, a to ve všech jeho podobách.
ps2013-031-06-005-045.u6.p3.s1 Tato nová úprava je o to významnější, vezmeme-li v potaz, že jejím prostřednictvím dochází k odstranění mnohaletého rozporu stávající právní úpravy s evropským právem, jelikož umožňuje legální provozování hazardních her na našem území také provozovatelům usazeným v jiných členských státech Evropské unie.
ps2013-031-06-005-045.u6.p4.s1 Vzhledem ke zcela zásadnímu celospolečenskému významu regulace této oblasti je dle mého názoru povinností Poslanecké sněmovny podrobit všechny tři předmětné návrhy zákona o hazardu důkladné analýze a v jejím rámci posoudit její dopady nejen na podnikatelské prostředí v této oblasti, ale také na společnost jako celek.
ps2013-031-06-005-045.u6.p4.s2 Zájem na rychlosti přijetí navržené právní úpravy by zde neměl podle mého názoru převážit nad odbornou diskusí v rámci sněmovních výborů.
ps2013-031-06-005-045.u6.p4.s3 Hlavním garančním výborem by měl být podle mého názoru výbor rozpočtový a také doporučuji, aby tyto návrhy projednaly vzhledem k jejich širokému významu týkajícímu se i patologických jevů také výbory zdravotní a sociální.
ps2013-031-06-005-045.u6.p5.s1 K předložené novele mám i určité výhrady, a proto mi dovolte přistoupit ke konkrétním otázkám spojeným s těmito návrhy, jimž by měla Poslanecká sněmovna věnovat pozornost v dalších čteních.
ps2013-031-06-005-045.u6.p6.s1 Primárně bych se rád věnoval otázce efektivního postihu nelegálního hazardu, který v současné době zažívá nebývalý rozmach a který zásadním způsobem narušuje řádnou hospodářskou soutěž v tomto odvětví a který zejména významně ohrožuje samotné spotřebitele.
ps2013-031-06-005-045.u6.p6.s2 V současné době nabývá nelegální hazard na našem území několika podob, a to jak v oblasti internetových hazardních her provozovaných ze zahraničí, tak v oblasti technických herních zařízení, kde dochází k masovému nasazování legálních herních zařízení nejrůznějšími přístroji typu kvízomatů, zjevně obcházejících loterijní zákon.
ps2013-031-06-005-045.u6.p6.s3 Dosavadní postup proti těmto a jiným formám nelegálního hazardu se jeví jako značně neefektivní, a to pochopitelně i kvůli zastaralému legislativnímu rámci, jenž neumožňoval příslušným orgánům účinný postih.
ps2013-031-06-005-045.u6.p7.s1 Z tohoto důvodu je nutné pozitivně hodnotit nejen zpřísnění sankcí, které budou moci příslušné orgány za provozování nepovolených hazardních her uložit, nyní 50 mil. oproti 10 mil. , ale také zavedení nových opatření, jejichž cílem je znemožnit nelegálním provozovatelům rozvíjení svých aktivit na tuzemském trhu.
ps2013-031-06-005-045.u6.p7.s2 Mezi tato opatření patří především blokace internetových stránek, na nichž jsou provozovány nelegální hazardní hry, respektive blokace veškerých plateb uskutečněných v souvislosti s takto provozovaný hazardními hrami.
ps2013-031-06-005-045.u6.p7.s3 Zachování těchto mechanismů v návrhu zákona lze považovat za nutnou podmínku moderní regulace online hazardních her.
ps2013-031-06-005-045.u6.p8.s1 Stejně tak by tomu mělo být rovněž v případě omezení provozování nelegálních technických herních zařízení využívajících tzv. dovednostní prvek k obcházení veřejnoprávní regulace, jakými jsou například již zmiňované kvízomaty, pane ministře.
ps2013-031-06-005-045.u6.p8.s2 Nová právní úprava patrně právě kvůli tomuto druhu nelegálních přístrojů rozšiřuje samotnou definici hazardních her v tomto směru, že nově budou za hazardní hry považovány i takové hry, u nichž rozhoduje náhoda či neznámá okolnost o výhře nebo prohře pouze zčásti.
ps2013-031-06-005-045.u6.p8.s3 I v tomto případě je v rámci projednávání návrhu zákona o hazardních hrách nutné posoudit ve spolupráci s předkladateli tohoto návrhu, do jaké míry je tato úprava legální definice hazardních her dostačující z pohledu jednoznačného podřazení kvízomatu a podobných zařízení pod ustanovení návrhu zákona o hazardních hrách, nebo zda nebude nutné v rámci připravované legislativy přijmout další opatření zajišťující účinný postih těchto vysoce rizikových herních zařízení, která ohrožují stále větší počet sázejících.
ps2013-031-06-005-045.u6.p8.s4 Stejně tak zbývá dořešit otázku spotřebitelských soutěží, které byly v textu zákona explicitně vyloučeny, avšak jejich komplexní regulace nebyla Ministerstvem financí dosud předložena.
ps2013-031-06-005-045.u6.p9.s1 Důležitá oblast, která by dle mého názoru neměla zůstat nepovšimnuta při projednávání ve výborech, je oblast tzv. sebeomezujících opatření.
ps2013-031-06-005-045.u6.p9.s2 Zde bude jistě dobré v dalším projednávání v Poslanecké sněmovně a ve výborech si nechat vysvětlit od předkladatele, proč proti původní přísné verzi návrhu zákona - myslím verzi k dvanáctému měsíci minulého roku - předkladatel, Ministerstvo financí, upravil veškeré paragrafy týkající se hráčských sebeomezujících opatření.
ps2013-031-06-005-045.u6.p9.s3 Změny se konkrétně týkají dvou podstatných ochranných prvků: zaprvé registrace a nastavení seberegulačního opatření - týká se konkrétně paragrafu číslo 14, paragrafu 30 a paragrafu 45.
ps2013-031-06-005-045.u6.p9.s4 V předloženém návrhu zákona hráči nyní totiž nemají povinnost si při regulaci nastavit limity apod., ale jejich nastavení mohou odmítnout, což udělá pro zrychlení procesu registrace v podstatě každý.
ps2013-031-06-005-045.u6.p9.s5 Zadruhé, změna již nastavených sebeomezujících parametrů byla původně zvažovaná nejdříve za 30 dnů, v předposlední verzi za 15 dnů a potom pan ministr přinesl na vládu verzi, kde se objevilo pouze 7 dní.
ps2013-031-06-005-045.u6.p10.s1 V souvislosti s ochranou hráčů před vznikem závislosti a společenskými škodami, které hazard prokazatelně způsobuje, by neměla také zapadnout otázka limitů výše sázek, která je v současném návrhu stále nastavena na dvacetinásobek původního návrhu.
ps2013-031-06-005-045.u6.p10.s2 Zdůrazňuji, na dvacetinásobek původního návrhu, pane ministře.
ps2013-031-06-005-045.u6.p10.s3 Považuji za žádoucí, aby se i toto téma pečlivě projednalo v příslušných výborech.
ps2013-031-06-005-045.u6.p11.s1 Závěrem mi dovolte zmínku týkající se technologicky velmi náročného centrální informačního systému provozování hazardních her, s jehož vytvořením návrh zákona o hazardních hrách počítá.
ps2013-031-06-005-045.u6.p11.s2 Tento informační systém by nejen monitoroval veškeré sázky u vybraných druhů hazardních her, ale zároveň by například koncentroval údaje o hráčích, jimž bude účast na hazardních hrách dle tohoto zákona zakázána.
ps2013-031-06-005-045.u6.p11.s3 Náklady na vytvoření uvedeného systému budou bezesporu dosahovat několik set milionů korun, ale s ohledem na neukončený legislativní proces není v současné chvíli možné definovat jeho konkrétní parametry.
ps2013-031-06-005-045.u6.p11.s4 V tomto směru by autoři návrhu měli zohlednit zejména kritérium hospodárnosti a dále aktuální postoj vlády k efektivnímu nakládání s veřejnými prostředky.
ps2013-031-06-005-045.u6.p12.s1 Je velice pravděpodobné, že všechny tři návrhy zákona o hazardních hrách budou v rámci projednávání Poslaneckou sněmovnou předmětem podrobných a rozsáhlých jednání, jejichž průběh a zejména pak výsledek by měl sledovat pouze jediný cíl a tím je nastavení skutečně moderní a funkční regulace, která zajistí řádné provozování hazardních her na území České republiky a která poskytne dostatečnou ochranu sázejícím, a to nejen před nelegální nabídkou hazardních her, ale také před neblahými důsledky spojenými s jejich nepřiměřenou účastí na hazardních hrách.
ps2013-031-06-005-045.u6.p13.s1 Děkuji všem za pozornost.
ps2013-031-06-005-045.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Šinclovi za jeho příspěvek.
ps2013-031-06-005-045.u7.p1.s2 Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Karel Fiedler.
ps2013-031-06-005-045.u7.p1.s3 Pardon, s přednostním právem se hlásí pan zpravodaj.
ps2013-031-06-005-045.u7.p1.s4 Prosím, pane zpravodaji.
ps2013-031-06-005-045.u8.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-031-06-005-045.u8.p1.s2 Chtěl bych reagovat na pana kolegu Šincla.
ps2013-031-06-005-045.u8.p1.s3 Samozřejmě mu vůbec neberu právo říct tady u pultíku cokoli, ale trochu nerozumím jeho otázkách, proč se tento zákon během vývoje měnil, a chce vysvětlení, proč se nějaké parametry upravovaly.
ps2013-031-06-005-045.u8.p2.s1 Ano, každý zákon, když se tvoří na ministerstvech, v legislativní radě, se nějak upravuje, pak přijde do vlády, vláda ho v této podobě schválila a vy máte jako každý jiný, prostřednictvím pana předsedajícího, možnost podat pozměňovací návrh a upravit ho podle svých představ.
ps2013-031-06-005-045.u8.p2.s2 Proto mi nedává logiku otázka, co bylo před vládou.
ps2013-031-06-005-045.u8.p2.s3 Vláda toto schválila, poslala Sněmovně, pojďme o tom jednat.
ps2013-031-06-005-045.u8.p2.s4 Připadá mi to takové naprosto zbytečné popichování.
ps2013-031-06-005-045.u8.p2.s5 Děkuji.
ps2013-031-06-005-045.u9.p1.s1 Děkuji panu poslanci Volnému.
ps2013-031-06-005-045.u9.p1.s2 Nyní již dříve avizovaný, řádně přihlášený poslanec Karel Fiedler.
ps2013-031-06-005-045.u9.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-031-06-005-045.u10.p1.s1 Děkuji za slovo pane předsedající, dobré poledne, dámy a pánové.
ps2013-031-06-005-045.u10.p2.s1 Spojili jsme tady projednávání tří bodů do jednoho projednávání.
ps2013-031-06-005-045.u10.p2.s2 Nejsem si jist, že to více nesouvisí i s tiskem 437, který se týká v podstatě stejné problematiky, a to, co tady zaznělo i včera - dostáváme se do naprosto zvláštního stavu projednávání novely tohoto zákona.
ps2013-031-06-005-045.u10.p2.s3 Ministerstvo financí připravilo tyto tři spolu související zákony, které by měly dle koaliční smlouvy vyřešit problém patologického hráčství a zvýšit daňový výběr.
ps2013-031-06-005-045.u10.p2.s4 Z pohledu Evropské unie by měly zejména vyřešit uvolnění sídla pro získání legálních licencí zahraničním subjektům, dále vyřešit otázku nepředvídatelnosti přijímání obecně závazných vyhlášek a následného okamžitého rušení již vydaných povolení.
ps2013-031-06-005-045.u10.p2.s5 Je důležité považovat soubor těchto zákonů za kompaktní celek, který je třeba projednat, analyzovat a vyhodnotit jeho dopady v souvislostech.
ps2013-031-06-005-045.u10.p2.s6 Proto je novela poslance Volného, kterou jsem již zmiňoval, která je projednávána paralelně a řeší jen výši daňových sazeb, zcela nesystémovým zásahem do regulace loterií, protože neřeší rozmach nelegálního provozování, neřeší patologické hráčství a neřeší výtky Evropské komise.
ps2013-031-06-005-045.u10.p2.s7 Je jen jednoduchým, možná primitivním legislativním nástrojem, který zachránit koalici v rámci slíbeného nadstandardního výběru daní z loterijního sektoru.
ps2013-031-06-005-045.u10.p3.s1 Zákony jako takové měly velmi dramatický vývoj.
ps2013-031-06-005-045.u10.p3.s2 Náměstek ministra financí Závodský byl jmenován do své funkce v polovině února 2014 a na jedné z prvních svých tiskových konferencí deklaroval předložení zcela nové loterijní legislativy do konce června 2014, tak aby se stihl termín notifikace, a tím zavedení komplexní nové legislativy k 1. 1. 2016.
ps2013-031-06-005-045.u10.p3.s3 Nestalo se.
ps2013-031-06-005-045.u10.p3.s4 V polovině října 2014 pouze svolal den před senátními a komunálními volbami tiskovou konferenci, kde avizoval předložení již zcela dokonalého loterijního zákona.
ps2013-031-06-005-045.u10.p3.s5 Připomínám, že jsme na konci září 2015.
ps2013-031-06-005-045.u10.p3.s6 Tento zákon ovšem pro své zcela zásadní nedostatky byl několikrát přepracován a vládě ho s dalším zpožděním předložil formou další, poněkud velkolepé tiskové konference koncem prosince 2014, aby se dodržel termín v rámci koaličního ujednání, a teoreticky to byl i konečný termín za strany Ministerstva financí.
ps2013-031-06-005-045.u10.p3.s7 Pro další zásadní nedostatky zákona byl ale znovu za účasti Ministerstva financí přepracován a jeho konečná podoba se datuje tedy k termínu 28. srpna roku 2015, jak putuje nyní do Poslanecké sněmovny.
ps2013-031-06-005-045.u10.p4.s1 Pokud by tedy náměstek financí Závodský dodržel své slovo při nástupu do funkce, tak by již dnes mohl být zákon po notifikaci a nová kvalitní komplexní loterijní legislativa by bez problémů mohla platit od 1. ledna 2016.
ps2013-031-06-005-045.u10.p4.s2 Jak jsem jednou řekl, jsme v září 2015 a v prvním čtení a lze se jen oprávněně strachovat a obávat, co přinesou výtky v rámci notifikačního procesu, a tedy zda nyní plánovaný termín účinnosti bude dodržen, resp. nebude ohrožen.
ps2013-031-06-005-045.u10.p5.s1 Zpoždění legislativní činnosti Ministerstva financí tedy způsobilo, že nyní Ministerstvo financí možnost v roce 2016 pouze zcela nesystematicky ovlivnit daně legálních provozovatelů prostřednictvím již zmíněné poslanecké iniciativy pana poslance Volného.
ps2013-031-06-005-045.u10.p5.s2 Tzv. novela Volný řeší jen další zdanění legálních provozovatelů a zhola a vůbec neřeší nelegální hráče na trhu, kterým tímto krokem i pro celý rok 2016 uděluje další daňové prázdniny.
ps2013-031-06-005-045.u10.p5.s3 Ministerstvo financí tvrdí, že k zavedení elektronické evidence tržeb jej vede záměr zdanění těch podnikatelů, kteří daně neplatí.
ps2013-031-06-005-045.u10.p5.s4 Ovšem tady v loterijní regulaci postupuje zcela naopak a zaměřuje se pouze na ty legální provozovatele, co daně platí, a nelegálním firmám zcela oficiálně uděluje pro rok 2016, jak jsem jednou řekl, další daňové prázdniny.
ps2013-031-06-005-045.u10.p5.s5 Tady si povšimněme, že je poměrně dost zásadní rozdíl v přístupu Ministerstva financí k těmto dvěma zákonům.
ps2013-031-06-005-045.u10.p5.s6 Tak jak jsem několikrát řekl, se naprosto ztotožňuji s tím, že vybírat daně, vykazovat tržby je správné a se, k elektronické evidenci tržeb mám jiné výhrady, ale tady se jde naprosto jinou cestou, kdy šedá neboli spíše černá sféra se nechává bez povšimnutí a zvyšují se daně těm, co je již platí.
ps2013-031-06-005-045.u10.p5.s7 Loterijní trh je velmi komplikovaný, ale tady toto, co je předmětem této novely, je poněkud v rozporu s duchem novely zákona o elektronické evidenci tržeb.
ps2013-031-06-005-045.u10.p6.s1 V rámci standardního vnějšího připomínkového řízení bylo vzneseno množství zásadních připomínek, a to zejména ze strany Hospodářské komory, která se regulovaným prostředím zabývá z titulu své funkce.
ps2013-031-06-005-045.u10.p6.s2 Jelikož zákon doznal tolika úprav, které již žádným připomínkovým řízením neprošly, lze hovořit o zákoně, který nebo nemá podporu, který přitom dopad do rozpočtu měst, obcí, do sportu, do podnikatelského prostředí legálních provozovatelů, do zaměstnanosti.
ps2013-031-06-005-045.u10.p7.s1 Dneska jsem se díval, protože jsem se ve svém projevu zmínil, že tady bychom v podstatě měli projednávat i tisk 437, který je zařazen na pořad této schůze později, jak probíhalo jednání podvýboru pro daně, cla a loterie, kterého jsem rovněž členem, jehož předseda je současně předkladatelem této novely.
ps2013-031-06-005-045.u10.p7.s2 V zápisech jsem nic moc nenašel, že by se tento podvýbor, který by se tímto měl logicky velmi intenzivně zabývat, že by to bylo předmětem nějakých zásadních jednání tohoto podvýboru.
ps2013-031-06-005-045.u10.p7.s3 Podvýbor pro daně, cla a loterie dle zápisu v poslaneckém systému na webu PSP se sešel třikrát, první byla ustavující schůze, a za rok 2015 jedenkrát, tuším, to byl duben 2015.
ps2013-031-06-005-045.u10.p7.s4 se domnívám, že pokud tady řešíme takto zásadní a velmi diskutovanou novelu loterijního zákona, kladu si otázku, proč se tím více nezabývá patřičný výbor, resp. podvýbor, což ostatně ten řekl bych skoro nezájem bylo vidět na konferenci, kterou pořádal v Poslanecké sněmovně pod mou záštitou Svaz průmyslu, kde opět tyto výbory a podvýbory, které mají přímo v gesci tuto problematiku, od toho daly dost výrazně ruce pryč.
ps2013-031-06-005-045.u10.p7.s5 To bylo pro velkým překvapením.
ps2013-031-06-005-045.u10.p7.s6 Doufám, že u této vládní novely tomu tak nebude a výbory a podvýbory, tak jak již tady avizoval kolega Šincl a vyzýval k tomu, aby se opravdu výbory tímto zabývaly, tak se k jeho apelu přidávám.
ps2013-031-06-005-045.u10.p8.s1 Nová legislativa v oblasti loterií a sázkových her přenáší tyto zásadní novinky spolu s těmito nedostatky.

Text viewDownload CoNNL-U