ps2013-031-06-001-158.u1.p1.s1
158 . ps2013-031-06-001-158.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 563 / 2004 Sb . , o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 407 / - třetí čtení ps2013-031-06-001-158.u1.p2.s1
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujala ministryně školství , mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová a zpravodajka garančního výboru , tím byl výbor pro vědu , vzdělávání , kulturu , mládež a tělovýchovu , paní poslankyně Nina Nováková . ps2013-031-06-001-158.u1.p2.s2
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 407 / 2 , byly doručeny dne 9 . července 2015 . ps2013-031-06-001-158.u1.p2.s3
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 407 / 3 . ps2013-031-06-001-158.u1.p3.s1
Nyní se táži paní navrhovatelky , zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy . ps2013-031-06-001-158.u1.p3.s2
Není tomu tak , tudíž otevírám rozpravu , do které eviduji dvě přihlášky , pana poslance Zahradníka a paní poslankyně Berdychové . ps2013-031-06-001-158.u1.p3.s3
Prosím k mikrofonu pana poslance Zahradníka . ps2013-031-06-001-158.u1.p3.s4
Prosím , máte slovo . ps2013-031-06-001-158.u2.p1.s1
Vážená paní místopředsedkyně , vážená paní ministryně , vážené kolegyně , vážení kolegové , já jsem se přihlásil k tomuto návrhu proto , abych podpořil a požádal vás o podporu mého pozměňovacího návrhu , který jsem předložil ve druhém čtení . ps2013-031-06-001-158.u2.p1.s2
Tento návrh se netýká podstaty , s kterou navrhovatel přichází do Sněmovny . ps2013-031-06-001-158.u2.p1.s3
S podstatou této novely . ps2013-031-06-001-158.u2.p1.s4
Týká se toho , co bylo vtěleno do zákona naší novelou , kterou jsme schválili , nebo kterou Sněmovna schválila , myslím , že to bylo na sklonku minulého roku , tedy to , co jsme znali pod normou povinnost pro učitele míti patřičné vzdělání . ps2013-031-06-001-158.u2.p1.s5
To se dotklo samozřejmě celé řady učitelů , možná lépe řečeno učitelek , které si začaly doplňovat své vzdělání , začaly studovat , směřujíce k získání magisterského titulu . ps2013-031-06-001-158.u2.p1.s6
Mnohé z nich k tomu využily nabídku jedné soukromé vysoké školy , zaplatily těžké peníze a nyní jsou uváděny do poměrně značných problémů tím , že ta škola ztrácí akreditaci . ps2013-031-06-001-158.u2.p2.s1
Můj návrh se ale netýká této věci . ps2013-031-06-001-158.u2.p2.s2
Tam už asi myslím , že váš názor změnit nelze . ps2013-031-06-001-158.u2.p2.s3
Chtěl bych se znovu přimluvit za to , aby vychovatelé , lépe řečeno vychovatelky v dětských domovech nemusely mít povinně vysokoškolské vzdělání . ps2013-031-06-001-158.u2.p2.s4
Jsou to takové dětské domovy , kde jsou děti , které nemají rodiče . ps2013-031-06-001-158.u2.p2.s5
Jsou to děti , které nemají výchovné a vzdělávací problémy . ps2013-031-06-001-158.u2.p2.s6
Chodí do normálních škol , navštěvují normální kroužky po vyučování , pouze tedy se nevracejí domů ke své mamince , k tatínkovi , ale vracejí se do dětského domova , který je pro ně jakýmsi druhým domovem . ps2013-031-06-001-158.u2.p2.s7
Zde tedy vychovatelky , u kterých bychom předpokládali , že jejich hlavní kvalifikací bude , aby své svěřence měly rády , tak od nich jsme vyžadovali , aby měly také vysokoškolské vzdělání . ps2013-031-06-001-158.u2.p2.s8
Můj pozměňovací návrh uvedený pod písmenem B je tedy této povinnosti zbavuje . ps2013-031-06-001-158.u2.p2.s9
Prosím vás tedy , abyste zvážili a tomuto návrhu poskytli při hlasování vaši podporu . ps2013-031-06-001-158.u2.p2.s10
Děkuji . ps2013-031-06-001-158.u3.p1.s1
Děkuji a prosím k mikrofonu paní poslankyni Semelovou s faktickou poznámkou . ps2013-031-06-001-158.u3.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-031-06-001-158.u4.p1.s1
Dobré dopoledne , vážené kolegyně , kolegové . ps2013-031-06-001-158.u4.p1.s2
My samozřejmě zákon o pedagogických pracovnících podporujeme , opakovaně jsme k tomu vystupovali . ps2013-031-06-001-158.u4.p1.s3
Myslím si , že podmínky pedagogickým pracovníkům je třeba zkvalitnit tak , aby měli jistotu zaměstnání ne na pouhých deset měsíců . ps2013-031-06-001-158.u4.p2.s1
Pokud jde o pozměňovací návrh pana kolegy Zahradníka , tady musím říct , že ho nepodpoříme . ps2013-031-06-001-158.u4.p2.s2
Podle mého názoru , a navštívila jsem řadu dětských domovů , problémy , s nimiž se tam vychovatelé setkávají u těchto dětí , které prošly nejrůznějšími problémy , nejrůznějšími vážnými situacemi a zanechalo to na nich mnohdy značné následky a potýkají se s mnoha , mnoha potížemi , poruchami a psychickým strádáním , tak tady považujeme za nutné , aby vychovatelé byli připraveni na to zvládat tyto záležitosti . ps2013-031-06-001-158.u4.p2.s3
Proto není možné , abychom jim snižovali vzdělávání , aby vychovatelé neměli např . speciální vzdělávání právě na tuto oblast . ps2013-031-06-001-158.u4.p2.s4
Tady trváme na tom , aby speciální vzdělávání pro vychovatele v dětských domovech bylo zachováno . ps2013-031-06-001-158.u5.p1.s1
Děkuji . ps2013-031-06-001-158.u5.p1.s2
A nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Berdychovou . ps2013-031-06-001-158.u6.p1.s1
Vážená paní předsedající , paní ministryně , členové vlády , kolegyně a kolegové , ráda bych podpořila pozměňovací návrh paní poslankyně Niny Novákové , a to zejména v bodě 8 , ke kterému při projednávání ve školském výboru nemělo úplně kladné stanovisko Ministerstvo školství . ps2013-031-06-001-158.u6.p1.s2
Tento bod se týká uměleckého dramatického oboru pro neslyšící a umožní absolventům oboru výchovné dramatiky pro neslyšící na JAMU být plně kvalifikovaným pedagogem pro umělecký obor při výuce na speciální škole pro neslyšící , tedy speciálním pedagogem v oblasti umění . ps2013-031-06-001-158.u6.p1.s3
Náplň studia tohoto oboru a především uplatnění absolventů jsem si ověřila na divadelní fakultě JAMU v ateliéru výchovné dramatiky pro neslyšící a také v praxi na mateřské , základní , střední speciální škole pro neslyšící v Hradci Králové , kde absolventi tohoto oboru působí . ps2013-031-06-001-158.u6.p2.s1
Výchovná dramatika pro neslyšící je obor v Evropě unikátní a ojedinělý . ps2013-031-06-001-158.u6.p2.s2
Byl primárně určen neslyšícím studentům a byl založen už v roce 1992 . ps2013-031-06-001-158.u6.p2.s3
Studenti oboru jsou připravováni v oborech pedagogiky , psychologie a speciální pedagogiky , a to zejména surdopedie , didaktiky , a mají širokou pedagogickou praxi . ps2013-031-06-001-158.u6.p2.s4
Studenti absolvují speciálně pedagogické předměty vedené výhradně pedagogiky speciální pedagogiky a surdopedie z pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně a mají pedagogickou praxi ve školách pro sluchově postižené děti v celé České republice i v zahraničí . ps2013-031-06-001-158.u6.p2.s5
Činnost Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity a JAMU je úzce provázána . ps2013-031-06-001-158.u6.p2.s6
Absolventi jsou ve školách nezastupitelní , protože jsou to rodilí mluvčí a jsou vzorem pro neslyšící děti a v umělecko - pedagogických předmětech mají jednoznačně významné postavení v tandemu se slyšícím učitelem . ps2013-031-06-001-158.u6.p3.s1
Bohužel však v současné situace ředitelé dané vzdělání nemohou uznat vzhledem k tomu , že absolventi nemají absolvovaný obor speciálně pedagogických věd výhradně na pedagogické fakultě . ps2013-031-06-001-158.u6.p3.s2
Přitom dramatická výchova je součástí rámcových vzdělávacích programů v mateřských , základních a středních školách pro sluchově postižené děti a mládež . ps2013-031-06-001-158.u6.p3.s3
Absolventi oboru výchovná dramatika pro neslyšící skládají státní zkoušku i ze speciální pedagogiky , ale tuto formu zakončení studia absolvují na umělecké škole , ne na pedagogické fakultě . ps2013-031-06-001-158.u6.p3.s4
Dle současné znění zákona o pedagogických pracovnících nejsou uznávání jako kvalifikovaní učitelé dramatické výchovy na speciálních školách pro neslyšící , přestože je ve speciální pedagogice a surdopedii vzdělávají pedagogové z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity . ps2013-031-06-001-158.u6.p3.s5
Pedagogické univerzity neumějí připravit učitele dramatické výchovy v takovém rozsahu , jako to dělá DAMU a JAMU . ps2013-031-06-001-158.u6.p3.s6
Absolventi těchto uměleckých škol s obory umělecko - pedagogickými nemají v našem vzdělávacím systému náhradu . ps2013-031-06-001-158.u6.p3.s7
Jsou pro školy velkým přínosem , přesto je ředitelé zatím nemohou uznat jako plně kvalifikované . ps2013-031-06-001-158.u6.p4.s1
Pozměňovací návrh poslankyně Niny Novákové v bodu 8 doplňuje § 18 , který se týká právě speciálních pedagogů , o bod 2 , který zní : " Speciální pedagog pro oblast surdopedie s uměleckým zaměřením (pro oblast uměleckého vzdělávání sluchově postižených dětí a mládeže) získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláváním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti umění studijního oboru umělecko - pedagogického zaměření . " ps2013-031-06-001-158.u6.p4.s2
V případě přijetí pozměňovacího návrhu paní poslankyně Novákové tak bude zákon o pedagogických pracovnících konečně respektovat pedagogické vzdělávání pro obory akreditované v oblasti umění . ps2013-031-06-001-158.u6.p4.s3
A já vám předem děkuji za podporu tohoto pozměňovacího návrhu . ps2013-031-06-001-158.u7.p1.s1
Děkuji paní poslankyni a nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Novákovou . ps2013-031-06-001-158.u7.p1.s2
Pardon , paní poslankyně moc se omlouvám , ještě je tady faktická poznámka vaší kolegyně paní poslankyně Putnové . ps2013-031-06-001-158.u7.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2013-031-06-001-158.u8.p1.s1
Děkuji . ps2013-031-06-001-158.u8.p1.s2
Dobré dopoledne . ps2013-031-06-001-158.u8.p1.s3
Vážená paní předsedající , dámy a pánové . ps2013-031-06-001-158.u8.p1.s4
Během 14 dnů jsem zaznamenala v médiích komentář k této novele , který zněl : opozice kritizuje tuto novelu na jedné straně , na druhé straně opozice považuje tuto novelu za zbytečnou . ps2013-031-06-001-158.u8.p1.s5
Chtěla bych k této mediální zkratce dodat krátký komentář , protože si myslím , že si to zaslouží . ps2013-031-06-001-158.u8.p2.s1
TOP 09 od začátku kritizovala nemravnou a nestydatou praxi propouštět učitele na dva měsíce během prázdnin . ps2013-031-06-001-158.u8.p2.s2
Současně se nám nelíbilo , že Ministerstvo školství nenalezlo jiný způsob než novelu zákona , protože to považujeme až za ten nejsilnější nástroj . ps2013-031-06-001-158.u8.p2.s3
Čili domníváme se , že tato kritika je oprávněná . ps2013-031-06-001-158.u8.p2.s4
Nechtěli jsme , aby náklady za neschopnost vést ředitele k jakési konsenzuální praxi nesli učitelé , a proto jsme od začátku dávali jasně najevo , že v tomto sporu budeme na straně učitelů . ps2013-031-06-001-158.u8.p2.s5
Čili stanovisko TOP 09 k této problematice je od začátku jednoznačné a neměnné . ps2013-031-06-001-158.u8.p2.s6
Děkuji . ps2013-031-06-001-158.u9.p1.s1
I já děkuji . ps2013-031-06-001-158.u9.p1.s2
A nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Novákovou . ps2013-031-06-001-158.u9.p1.s3
Dříve než dojde k mikrofonu , tak sděluji , že s náhradní kartou č . 6 dnes hlasuje paní poslankyně Kailová . ps2013-031-06-001-158.u9.p1.s4
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2013-031-06-001-158.u10.p1.s1
Děkuji , paní předsedající . ps2013-031-06-001-158.u10.p1.s2
Vážená paní ministryně , vážená vládo , dámy a pánové , moje vystoupení teď považujete zároveň za vystoupení zpravodaje , dál už se k tomu nebudu v rozpravě vyjadřovat . ps2013-031-06-001-158.u10.p2.s1
Jenom bych chtěla pro úplnost říci , protože paní ministryně se rozhodla už to dále neshrnovat , že tato novela byla skutečně iniciována Ministerstvem školství kvůli praxi , o níž hovořila paní poslankyně , a to kvůli praxi vlastně nedůstojného krátkodobého zaměstnávání pedagogů . ps2013-031-06-001-158.u10.p3.s1
Když už je ovšem nějaký zákon otevřen , je správné , povšimneme - li se tam dalších nedostatků , a snažit se je řešit . ps2013-031-06-001-158.u10.p3.s2
Proto nyní k této novele jsou celkem dva pozměňovací návrhy . ps2013-031-06-001-158.u10.p3.s3
Jeden pozměňovací návrh pod písm . ps2013-031-06-001-158.u10.p3.s4
B 1 je pozměňovací návrh , který zdůvodňoval pan poslanec Zahradník . ps2013-031-06-001-158.u10.p3.s5
Druhý pozměňovací návrh je rozdělen do osmi bodů , je pod písm . ps2013-031-06-001-158.u10.p3.s6
A 1 a je to pozměňovací návrh paní poslankyně Niny Novákové , který usiluje jenom o to , aby plně kvalifikovaní lidé s magisterským akreditovaným vzděláním mohli působit v oblasti uměleckých předmětů v regionálním školství všech stupňů . ps2013-031-06-001-158.u10.p3.s7
To znamená , že pod písm . ps2013-031-06-001-158.u10.p3.s8
A 1 v bodě 2 hovoříme o tom , že na prvním stupni základní školy mohou dnes působit absolventi DAMU a JAMU akreditovaného umělecko - pedagogického oboru v daném předmětu , to znamená vždy v uměleckém předmětu . ps2013-031-06-001-158.u10.p3.s9
Stejně tak v dalších bodech je to pro druhý stupeň základních škol , pro střední školy , střední odborné školy , základní umělecké školy a školská pracoviště , kde se vyplňuje volný čas dětí . ps2013-031-06-001-158.u10.p3.s10
Všechny tyto body obsahují vlastně stejný návrh . ps2013-031-06-001-158.u11.p1.s1
Paní poslankyně , moc se omlouvám , ale počkáme , než se sněmovna ztiší . ps2013-031-06-001-158.u11.p1.s2
Děkuji . ps2013-031-06-001-158.u12.p1.s1
Vzhledem tomu , že na výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu , který ve svém druhém usnesení týkajícím se této novely podpořil tento pozměňovací návrh , který je pod písm . ps2013-031-06-001-158.u12.p1.s2
A 1 , to znamená , ve všech bodech byl podpořen , ale rozhodli jsme se rozdělit to na bod 2 až 7 a potom bod 8 . ps2013-031-06-001-158.u12.p1.s3
Ten bod 8 se týká toho , o čem mluvila paní poslankyně Berdychová . ps2013-031-06-001-158.u12.p2.s1
A já se teď vrátím - pod číslem A 1 bodu 2 se zaměříme znovu na první stupeň základních škol . ps2013-031-06-001-158.u12.p2.s2
Tam je v pozměňovacím návrhu , a my jsme byli přesvědčeni jako předkladatelé toho pozměňovacího návrhu , respektive já , že je to tam implicitně jasně obsaženo . ps2013-031-06-001-158.u12.p2.s3
Mluví se tam o tom , že za kvalifikovaného je považován absolvent akreditovaného magisterského studijního programu v oblasti umění studijního oboru umělecko - pedagogického zaměření a že bude na tom prvním stupni působit pouze v předmětech , kde jeho kvalifikace odpovídá charakteru vyučovaného předmětu . ps2013-031-06-001-158.u12.p2.s4
Tím jsem byla přesvědčena , že implicitně je tam obsaženo , že to bude umělecká výchova . ps2013-031-06-001-158.u12.p2.s5
Protože ale vznikly diskuse při jednání výboru , rozhodli jsme se vám navrhnout , a budu to potom také navrhovat při hlasování , v programu hlasování . ps2013-031-06-001-158.u12.p2.s6
Výbor schválil tuto hlasovací proceduru , že bychom před hlasováním o pozměňovacích návrzích a potom o novele zákona jako celku ještě hlasovali o legislativně technické úpravě , která explicitně znovu do toho bodu A 1 bod 2 dává adjektivum , přídavné jméno , " umělecký " , čili že ti absolventi mohou působit tam , kde to odpovídá charakteru vyučovaného uměleckého předmětu . ps2013-031-06-001-158.u12.p2.s7
Je to legislativně technická úprava a já budu prosit , abychom při hlasovací proceduře o tomto hlasovali jako prvním . ps2013-031-06-001-158.u12.p3.s1
Dále už jenom bych velmi přála pedagogickým pracovníkům , aby jejich stabilita se zase posunula o kousíček dál a aby v rámci společného vzdělávání , takzvané inkluze , ale myslím , že je vhodnější mluvit o společném vzdělávání , abychom začali tímto realizovat novelu školského zákona , kterou jsme před časem schválili . ps2013-031-06-001-158.u12.p3.s2
Děkuji .