|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-09-30 ps2013-031-06-001-158 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

158. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 407/ - třetí čtení

Date2015-09-30
Meetingps2013/031
Agenda Itemps2013/031/158
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/031schuz/s031248.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 423 • previousnext

ps2013-031-06-001-158.u1.p1.s1 158.
ps2013-031-06-001-158.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 407/ - třetí čtení
ps2013-031-06-001-158.u1.p2.s1 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujala ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová a zpravodajka garančního výboru, tím byl výbor pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu, paní poslankyně Nina Nováková.
ps2013-031-06-001-158.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 407/2, byly doručeny dne 9. července 2015.
ps2013-031-06-001-158.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 407/3.
ps2013-031-06-001-158.u1.p3.s1 Nyní se táži paní navrhovatelky, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy.
ps2013-031-06-001-158.u1.p3.s2 Není tomu tak, tudíž otevírám rozpravu, do které eviduji dvě přihlášky, pana poslance Zahradníka a paní poslankyně Berdychové.
ps2013-031-06-001-158.u1.p3.s3 Prosím k mikrofonu pana poslance Zahradníka.
ps2013-031-06-001-158.u1.p3.s4 Prosím, máte slovo.
ps2013-031-06-001-158.u2.p1.s1 Vážená paní místopředsedkyně, vážená paní ministryně, vážené kolegyně, vážení kolegové, jsem se přihlásil k tomuto návrhu proto, abych podpořil a požádal vás o podporu mého pozměňovacího návrhu, který jsem předložil ve druhém čtení.
ps2013-031-06-001-158.u2.p1.s2 Tento návrh se netýká podstaty, s kterou navrhovatel přichází do Sněmovny.
ps2013-031-06-001-158.u2.p1.s3 S podstatou této novely.
ps2013-031-06-001-158.u2.p1.s4 Týká se toho, co bylo vtěleno do zákona naší novelou, kterou jsme schválili, nebo kterou Sněmovna schválila, myslím, že to bylo na sklonku minulého roku, tedy to, co jsme znali pod normou povinnost pro učitele míti patřičné vzdělání.
ps2013-031-06-001-158.u2.p1.s5 To se dotklo samozřejmě celé řady učitelů, možná lépe řečeno učitelek, které si začaly doplňovat své vzdělání, začaly studovat, směřujíce k získání magisterského titulu.
ps2013-031-06-001-158.u2.p1.s6 Mnohé z nich k tomu využily nabídku jedné soukromé vysoké školy, zaplatily těžké peníze a nyní jsou uváděny do poměrně značných problémů tím, že ta škola ztrácí akreditaci.
ps2013-031-06-001-158.u2.p2.s1 Můj návrh se ale netýká této věci.
ps2013-031-06-001-158.u2.p2.s2 Tam asi myslím, že váš názor změnit nelze.
ps2013-031-06-001-158.u2.p2.s3 Chtěl bych se znovu přimluvit za to, aby vychovatelé, lépe řečeno vychovatelky v dětských domovech nemusely mít povinně vysokoškolské vzdělání.
ps2013-031-06-001-158.u2.p2.s4 Jsou to takové dětské domovy, kde jsou děti, které nemají rodiče.
ps2013-031-06-001-158.u2.p2.s5 Jsou to děti, které nemají výchovné a vzdělávací problémy.
ps2013-031-06-001-158.u2.p2.s6 Chodí do normálních škol, navštěvují normální kroužky po vyučování, pouze tedy se nevracejí domů ke své mamince, k tatínkovi, ale vracejí se do dětského domova, který je pro jakýmsi druhým domovem.
ps2013-031-06-001-158.u2.p2.s7 Zde tedy vychovatelky, u kterých bychom předpokládali, že jejich hlavní kvalifikací bude, aby své svěřence měly rády, tak od nich jsme vyžadovali, aby měly také vysokoškolské vzdělání.
ps2013-031-06-001-158.u2.p2.s8 Můj pozměňovací návrh uvedený pod písmenem B je tedy této povinnosti zbavuje.
ps2013-031-06-001-158.u2.p2.s9 Prosím vás tedy, abyste zvážili a tomuto návrhu poskytli při hlasování vaši podporu.
ps2013-031-06-001-158.u2.p2.s10 Děkuji.
ps2013-031-06-001-158.u3.p1.s1 Děkuji a prosím k mikrofonu paní poslankyni Semelovou s faktickou poznámkou.
ps2013-031-06-001-158.u3.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-031-06-001-158.u4.p1.s1 Dobré dopoledne, vážené kolegyně, kolegové.
ps2013-031-06-001-158.u4.p1.s2 My samozřejmě zákon o pedagogických pracovnících podporujeme, opakovaně jsme k tomu vystupovali.
ps2013-031-06-001-158.u4.p1.s3 Myslím si, že podmínky pedagogickým pracovníkům je třeba zkvalitnit tak, aby měli jistotu zaměstnání ne na pouhých deset měsíců.
ps2013-031-06-001-158.u4.p2.s1 Pokud jde o pozměňovací návrh pana kolegy Zahradníka, tady musím říct, že ho nepodpoříme.
ps2013-031-06-001-158.u4.p2.s2 Podle mého názoru, a navštívila jsem řadu dětských domovů, problémy, s nimiž se tam vychovatelé setkávají u těchto dětí, které prošly nejrůznějšími problémy, nejrůznějšími vážnými situacemi a zanechalo to na nich mnohdy značné následky a potýkají se s mnoha, mnoha potížemi, poruchami a psychickým strádáním, tak tady považujeme za nutné, aby vychovatelé byli připraveni na to zvládat tyto záležitosti.
ps2013-031-06-001-158.u4.p2.s3 Proto není možné, abychom jim snižovali vzdělávání, aby vychovatelé neměli např. speciální vzdělávání právě na tuto oblast.
ps2013-031-06-001-158.u4.p2.s4 Tady trváme na tom, aby speciální vzdělávání pro vychovatele v dětských domovech bylo zachováno.
ps2013-031-06-001-158.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2013-031-06-001-158.u5.p1.s2 A nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Berdychovou.
ps2013-031-06-001-158.u6.p1.s1 Vážená paní předsedající, paní ministryně, členové vlády, kolegyně a kolegové, ráda bych podpořila pozměňovací návrh paní poslankyně Niny Novákové, a to zejména v bodě 8, ke kterému při projednávání ve školském výboru nemělo úplně kladné stanovisko Ministerstvo školství.
ps2013-031-06-001-158.u6.p1.s2 Tento bod se týká uměleckého dramatického oboru pro neslyšící a umožní absolventům oboru výchovné dramatiky pro neslyšící na JAMU být plně kvalifikovaným pedagogem pro umělecký obor při výuce na speciální škole pro neslyšící, tedy speciálním pedagogem v oblasti umění.
ps2013-031-06-001-158.u6.p1.s3 Náplň studia tohoto oboru a především uplatnění absolventů jsem si ověřila na divadelní fakultě JAMU v ateliéru výchovné dramatiky pro neslyšící a také v praxi na mateřské, základní, střední speciální škole pro neslyšící v Hradci Králové, kde absolventi tohoto oboru působí.
ps2013-031-06-001-158.u6.p2.s1 Výchovná dramatika pro neslyšící je obor v Evropě unikátní a ojedinělý.
ps2013-031-06-001-158.u6.p2.s2 Byl primárně určen neslyšícím studentům a byl založen v roce 1992.
ps2013-031-06-001-158.u6.p2.s3 Studenti oboru jsou připravováni v oborech pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, a to zejména surdopedie, didaktiky, a mají širokou pedagogickou praxi.
ps2013-031-06-001-158.u6.p2.s4 Studenti absolvují speciálně pedagogické předměty vedené výhradně pedagogiky speciální pedagogiky a surdopedie z pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně a mají pedagogickou praxi ve školách pro sluchově postižené děti v celé České republice i v zahraničí.
ps2013-031-06-001-158.u6.p2.s5 Činnost Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity a JAMU je úzce provázána.
ps2013-031-06-001-158.u6.p2.s6 Absolventi jsou ve školách nezastupitelní, protože jsou to rodilí mluvčí a jsou vzorem pro neslyšící děti a v umělecko-pedagogických předmětech mají jednoznačně významné postavení v tandemu se slyšícím učitelem.
ps2013-031-06-001-158.u6.p3.s1 Bohužel však v současné situace ředitelé dané vzdělání nemohou uznat vzhledem k tomu, že absolventi nemají absolvovaný obor speciálně pedagogických věd výhradně na pedagogické fakultě.
ps2013-031-06-001-158.u6.p3.s2 Přitom dramatická výchova je součástí rámcových vzdělávacích programů v mateřských, základních a středních školách pro sluchově postižené děti a mládež.
ps2013-031-06-001-158.u6.p3.s3 Absolventi oboru výchovná dramatika pro neslyšící skládají státní zkoušku i ze speciální pedagogiky, ale tuto formu zakončení studia absolvují na umělecké škole, ne na pedagogické fakultě.
ps2013-031-06-001-158.u6.p3.s4 Dle současné znění zákona o pedagogických pracovnících nejsou uznávání jako kvalifikovaní učitelé dramatické výchovy na speciálních školách pro neslyšící, přestože je ve speciální pedagogice a surdopedii vzdělávají pedagogové z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity.
ps2013-031-06-001-158.u6.p3.s5 Pedagogické univerzity neumějí připravit učitele dramatické výchovy v takovém rozsahu, jako to dělá DAMU a JAMU.
ps2013-031-06-001-158.u6.p3.s6 Absolventi těchto uměleckých škol s obory umělecko-pedagogickými nemají v našem vzdělávacím systému náhradu.
ps2013-031-06-001-158.u6.p3.s7 Jsou pro školy velkým přínosem, přesto je ředitelé zatím nemohou uznat jako plně kvalifikované.
ps2013-031-06-001-158.u6.p4.s1 Pozměňovací návrh poslankyně Niny Novákové v bodu 8 doplňuje § 18, který se týká právě speciálních pedagogů, o bod 2, který zní: "Speciální pedagog pro oblast surdopedie s uměleckým zaměřením (pro oblast uměleckého vzdělávání sluchově postižených dětí a mládeže)získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláváním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti umění studijního oboru umělecko-pedagogického zaměření."
ps2013-031-06-001-158.u6.p4.s2 V případě přijetí pozměňovacího návrhu paní poslankyně Novákové tak bude zákon o pedagogických pracovnících konečně respektovat pedagogické vzdělávání pro obory akreditované v oblasti umění.
ps2013-031-06-001-158.u6.p4.s3 A vám předem děkuji za podporu tohoto pozměňovacího návrhu.
ps2013-031-06-001-158.u7.p1.s1 Děkuji paní poslankyni a nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Novákovou.
ps2013-031-06-001-158.u7.p1.s2 Pardon, paní poslankyně moc se omlouvám, ještě je tady faktická poznámka vaší kolegyně paní poslankyně Putnové.
ps2013-031-06-001-158.u7.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-031-06-001-158.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2013-031-06-001-158.u8.p1.s2 Dobré dopoledne.
ps2013-031-06-001-158.u8.p1.s3 Vážená paní předsedající, dámy a pánové.
ps2013-031-06-001-158.u8.p1.s4 Během 14 dnů jsem zaznamenala v médiích komentář k této novele, který zněl: opozice kritizuje tuto novelu na jedné straně, na druhé straně opozice považuje tuto novelu za zbytečnou.
ps2013-031-06-001-158.u8.p1.s5 Chtěla bych k této mediální zkratce dodat krátký komentář, protože si myslím, že si to zaslouží.
ps2013-031-06-001-158.u8.p2.s1 TOP 09 od začátku kritizovala nemravnou a nestydatou praxi propouštět učitele na dva měsíce během prázdnin.
ps2013-031-06-001-158.u8.p2.s2 Současně se nám nelíbilo, že Ministerstvo školství nenalezlo jiný způsob než novelu zákona, protože to považujeme za ten nejsilnější nástroj.
ps2013-031-06-001-158.u8.p2.s3 Čili domníváme se, že tato kritika je oprávněná.
ps2013-031-06-001-158.u8.p2.s4 Nechtěli jsme, aby náklady za neschopnost vést ředitele k jakési konsenzuální praxi nesli učitelé, a proto jsme od začátku dávali jasně najevo, že v tomto sporu budeme na straně učitelů.
ps2013-031-06-001-158.u8.p2.s5 Čili stanovisko TOP 09 k této problematice je od začátku jednoznačné a neměnné.
ps2013-031-06-001-158.u8.p2.s6 Děkuji.
ps2013-031-06-001-158.u9.p1.s1 I děkuji.
ps2013-031-06-001-158.u9.p1.s2 A nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Novákovou.
ps2013-031-06-001-158.u9.p1.s3 Dříve než dojde k mikrofonu, tak sděluji, že s náhradní kartou č. 6 dnes hlasuje paní poslankyně Kailová.
ps2013-031-06-001-158.u9.p1.s4 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-031-06-001-158.u10.p1.s1 Děkuji, paní předsedající.
ps2013-031-06-001-158.u10.p1.s2 Vážená paní ministryně, vážená vládo, dámy a pánové, moje vystoupení teď považujete zároveň za vystoupení zpravodaje, dál se k tomu nebudu v rozpravě vyjadřovat.
ps2013-031-06-001-158.u10.p2.s1 Jenom bych chtěla pro úplnost říci, protože paní ministryně se rozhodla to dále neshrnovat, že tato novela byla skutečně iniciována Ministerstvem školství kvůli praxi, o níž hovořila paní poslankyně, a to kvůli praxi vlastně nedůstojného krátkodobého zaměstnávání pedagogů.
ps2013-031-06-001-158.u10.p3.s1 Když je ovšem nějaký zákon otevřen, je správné, povšimneme-li se tam dalších nedostatků, a snažit se je řešit.
ps2013-031-06-001-158.u10.p3.s2 Proto nyní k této novele jsou celkem dva pozměňovací návrhy.
ps2013-031-06-001-158.u10.p3.s3 Jeden pozměňovací návrh pod písm.
ps2013-031-06-001-158.u10.p3.s4 B1 je pozměňovací návrh, který zdůvodňoval pan poslanec Zahradník.
ps2013-031-06-001-158.u10.p3.s5 Druhý pozměňovací návrh je rozdělen do osmi bodů, je pod písm.
ps2013-031-06-001-158.u10.p3.s6 A1 a je to pozměňovací návrh paní poslankyně Niny Novákové, který usiluje jenom o to, aby plně kvalifikovaní lidé s magisterským akreditovaným vzděláním mohli působit v oblasti uměleckých předmětů v regionálním školství všech stupňů.
ps2013-031-06-001-158.u10.p3.s7 To znamená, že pod písm.
ps2013-031-06-001-158.u10.p3.s8 A1 v bodě 2 hovoříme o tom, že na prvním stupni základní školy mohou dnes působit absolventi DAMU a JAMU akreditovaného umělecko-pedagogického oboru v daném předmětu, to znamená vždy v uměleckém předmětu.
ps2013-031-06-001-158.u10.p3.s9 Stejně tak v dalších bodech je to pro druhý stupeň základních škol, pro střední školy, střední odborné školy, základní umělecké školy a školská pracoviště, kde se vyplňuje volný čas dětí.
ps2013-031-06-001-158.u10.p3.s10 Všechny tyto body obsahují vlastně stejný návrh.
ps2013-031-06-001-158.u11.p1.s1 Paní poslankyně, moc se omlouvám, ale počkáme, než se sněmovna ztiší.
ps2013-031-06-001-158.u11.p1.s2 Děkuji.
ps2013-031-06-001-158.u12.p1.s1 Vzhledem tomu, že na výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, který ve svém druhém usnesení týkajícím se této novely podpořil tento pozměňovací návrh, který je pod písm.
ps2013-031-06-001-158.u12.p1.s2 A1, to znamená, ve všech bodech byl podpořen, ale rozhodli jsme se rozdělit to na bod 2 7 a potom bod 8.
ps2013-031-06-001-158.u12.p1.s3 Ten bod 8 se týká toho, o čem mluvila paní poslankyně Berdychová.
ps2013-031-06-001-158.u12.p2.s1 A se teď vrátím - pod číslem A1 bodu 2 se zaměříme znovu na první stupeň základních škol.
ps2013-031-06-001-158.u12.p2.s2 Tam je v pozměňovacím návrhu, a my jsme byli přesvědčeni jako předkladatelé toho pozměňovacího návrhu, respektive , že je to tam implicitně jasně obsaženo.
ps2013-031-06-001-158.u12.p2.s3 Mluví se tam o tom, že za kvalifikovaného je považován absolvent akreditovaného magisterského studijního programu v oblasti umění studijního oboru umělecko-pedagogického zaměření a že bude na tom prvním stupni působit pouze v předmětech, kde jeho kvalifikace odpovídá charakteru vyučovaného předmětu.
ps2013-031-06-001-158.u12.p2.s4 Tím jsem byla přesvědčena, že implicitně je tam obsaženo, že to bude umělecká výchova.
ps2013-031-06-001-158.u12.p2.s5 Protože ale vznikly diskuse při jednání výboru, rozhodli jsme se vám navrhnout, a budu to potom také navrhovat při hlasování, v programu hlasování.
ps2013-031-06-001-158.u12.p2.s6 Výbor schválil tuto hlasovací proceduru, že bychom před hlasováním o pozměňovacích návrzích a potom o novele zákona jako celku ještě hlasovali o legislativně technické úpravě, která explicitně znovu do toho bodu A1 bod 2 dává adjektivum, přídavné jméno, "umělecký", čili že ti absolventi mohou působit tam, kde to odpovídá charakteru vyučovaného uměleckého předmětu.
ps2013-031-06-001-158.u12.p2.s7 Je to legislativně technická úprava a budu prosit, abychom při hlasovací proceduře o tomto hlasovali jako prvním.
ps2013-031-06-001-158.u12.p3.s1 Dále jenom bych velmi přála pedagogickým pracovníkům, aby jejich stabilita se zase posunula o kousíček dál a aby v rámci společného vzdělávání, takzvané inkluze, ale myslím, že je vhodnější mluvit o společném vzdělávání, abychom začali tímto realizovat novelu školského zákona, kterou jsme před časem schválili.
ps2013-031-06-001-158.u12.p3.s2 Děkuji.

Text viewDownload CoNNL-U