ps2013-031-01-003-004.u1.p1.s1
4 . ps2013-031-01-003-004.u1.p1.s2
Návrh zákona , kterým se mění zákon č . 13 / 1997 Sb . , o pozemních komunikacích , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 361 / 2000 Sb . , o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů ( zákon o silničním provozu ) , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 374 / 5 / - vrácený Senátem ps2013-031-01-003-004.u1.p2.s1
Senát nám tedy vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy . ps2013-031-01-003-004.u1.p2.s2
Jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 374 / 6 . ps2013-031-01-003-004.u1.p2.s3
Žádám , aby za navrhovatele se k usnesení Senátu a k příslušným pozměňovacím návrhům vyjádřil nejprve ministr dopravy Daniel Ťok , a požádám zpravodaje pana poslance Karla Šidla , aby zaujal místo u stolku zpravodajů . ps2013-031-01-003-004.u1.p3.s1
Slovo má pan ministr Dan Ťok , ministr dopravy vlády ČR . ps2013-031-01-003-004.u1.p3.s2
Pane ministře , prosím . ps2013-031-01-003-004.u2.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené paní poslankyně , vážení poslanci , předložený návrh zákona , který byl Senátem Parlamentu ČR vrácen Poslanecké sněmovně , se dotýká několika oblastí právní úpravy . ps2013-031-01-003-004.u2.p1.s2
Předně je to ochrana veřejně přístupných účelových komunikací před znečišťováním , ničením , poškozováním a úprava působnosti obecních úřadů v oblasti výkonu státní správy . ps2013-031-01-003-004.u2.p1.s3
Dále je zde přistupováno ke změnám v pojetí a vymezení kategorií a tříd dálnic a silnic , a to v navazující úpravě nejvyšších dovolených rychlostí v zákoně o silničním provozu . ps2013-031-01-003-004.u2.p1.s4
Návrh obsahuje rovněž podrobnější úpravu nakládání s odtaženými motorovými vozidly , popř . jejich vraky , zavádí možnost vyloučení tranzitní nákladní dopravy u silnic II . a III . třídy a v neposlední řadě jsou zde úpravy směřující k usnadnění právní a majetkové přípravy výstavby pozemních komunikací . ps2013-031-01-003-004.u2.p2.s1
Kromě těchto komplexnějších změn obsahuje návrh ještě dílčí úpravy například v oblasti křížení pozemních komunikací s dráhami , kontrolního vážení , správy pozemní komunikace , propadání předplaceného mýtného a další . ps2013-031-01-003-004.u2.p2.s2
Předložený návrh obsahuje také zrušení platné , ale dosud neúčinné novely zákona o pozemních komunikacích , kterou se měl změnit způsob prokazování úhrady časového poplatku za užití vybraných pozemních komunikací , a to z papírové dálniční známky na elektronické zařízení . ps2013-031-01-003-004.u2.p3.s1
Tento vládní návrh byl dne 29 . dubna 2015 schválen Poslaneckou sněmovnou a 17 . června 2015 byl projednán také Senátem , který jej vrátil Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy . ps2013-031-01-003-004.u2.p3.s2
Pozměňovací návrhy se týkají upuštění od závaznosti stanoviska policie při stanovování místní a přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích , výslovného stanovení možnosti svěřit dílčí činnosti správce pozemní komunikace dalším osobám , včetně dřívějšího nabytí účinnosti ustanovení týkajícího se správce pozemní komunikace , zrušení možnosti zvýšit nejvyšší dovolenou rychlost na dálnici na 150 kilometrů , problematiky silniční vegetace u průjezdního úseku silnice a dálnice , možnosti umísťovat vedení technické infrastruktury v místních komunikacích a drobných legislativně technických úprav . ps2013-031-01-003-004.u2.p4.s1
Ministerstvo dopravy s těmito pozměňovacími návrhy souhlasí , a proto mi dovolte , abych vás požádal o schválení vráceného návrhu zákona ve znění pozměňovacích návrhů Senátu . ps2013-031-01-003-004.u2.p4.s2
Děkuji . ps2013-031-01-003-004.u3.p1.s1
Děkuji panu ministru dopravy Danu Ťokovi a ptám se pana zpravodaje Karla Šidla , jestli se chce vyjádřit ke znění Senátu . ps2013-031-01-003-004.u3.p1.s2
Pokud ne , otevřu rozpravu . ps2013-031-01-003-004.u3.p1.s3
Chce se vyjádřit . ps2013-031-01-003-004.u3.p1.s4
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2013-031-01-003-004.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-031-01-003-004.u4.p1.s2
Vážené kolegyně , kolegové , mé vyjádření zpravodaje bude velice jednoduché , protože Senát nám předložil vrácený návrh zákona , který hospodářský výbor neprojednával . ps2013-031-01-003-004.u4.p1.s3
Já jsem samozřejmě zpravodajem garančního výboru hospodářského , takže tím , že jsme to neprojednávali , žádné usnesení k tomu přijato není , tím pádem bych mohl sdělit pouze v obecné rozpravě názory poslance Šidla , nikoliv zpravodaje . ps2013-031-01-003-004.u4.p1.s4
Děkuji za pozornost . ps2013-031-01-003-004.u5.p1.s1
Děkuji . ps2013-031-01-003-004.u5.p1.s2
Otevírám rozpravu . ps2013-031-01-003-004.u5.p1.s3
Do rozpravy se jako první přihlásil pan poslanec Ivan Adamec . ps2013-031-01-003-004.u5.p1.s4
Jakmile se dostaví , tak mu dám hned slovo . ps2013-031-01-003-004.u5.p1.s5
Prosím , pane poslanče . ps2013-031-01-003-004.u6.p1.s1
Děkuji , vážený pane místopředsedo . ps2013-031-01-003-004.u6.p1.s2
Páni ministři , pane ministře dopravy , dámy a pánové , budu velmi stručný . ps2013-031-01-003-004.u6.p1.s3
Já bych chtěl z tohoto místa poděkovat všem kolegům poslancům , kteří podpořili můj pozměňovací návrh na posledním jednání , které se týkalo tohoto návrhu zákona . ps2013-031-01-003-004.u6.p1.s4
Musím říct , že to byl zodpovědný návrh , tady silně polemizuji s kritikou pana prezidenta , který se to dozvěděl na výjezdním zasedání a měl potřebu to okomentovat těmito slovy , protože samozřejmě to , co se dělo poté , kdy se ozývali odborníci , a nechci hodnotit , na jaké úrovni , z oblasti dopravy ohledně tohoto možného navýšení ve stejném gardu tak , jak to bylo na silnicích první třídy , tak si myslím , že právě měli možnost si to otestovat , protože nebyla pravda , že ta rychlost by platila automaticky všude a vždy . ps2013-031-01-003-004.u6.p1.s5
Bylo to víceméně opatření , které se dalo velmi elegantně zavést do praxe pouze na některých úsecích a možná v některých dobách . ps2013-031-01-003-004.u6.p2.s1
Takže já vám děkuji za toto , nicméně chci říct , že trošku mě mrzí , protože o tom vetu té policie jsme se bavili tady na plénu a tehdy to nebylo , anebo na výboru , a nebylo to akceptováno předkladatelem . ps2013-031-01-003-004.u6.p2.s2
Až teď , když se to vrací ze Senátu , tak ta akceptace tady je . ps2013-031-01-003-004.u6.p2.s3
Takže já vás samozřejmě ze svého místa nebudu přesvědčovat , ať schválíme tu verzi poslaneckou , naopak si myslím , že ta senátní je výrazně lepší . ps2013-031-01-003-004.u6.p2.s4
Takže já doporučuji schválit senátní verzi , nicméně nesdílím tu představu , kdy si myslí odpůrci toho mého návrhu , že je rovnítko mezi rychlostí a bezpečností naprosto vždy a všude . ps2013-031-01-003-004.u6.p2.s5
Není to prostě tak , je spousta studií , které ukazují něco jiného , spousta zkušeností z jiných států , kdy také neprokázali tyto věci . ps2013-031-01-003-004.u6.p3.s1
Takže já abych to shrnul , nechci zdržovat - prosím , podpořme senátní verzi a já vám slibuji , že dostanete příležitost se k té stopadesátce vyjádřit ještě příště . ps2013-031-01-003-004.u6.p3.s2
Děkuji . ps2013-031-01-003-004.u7.p1.s1
Děkuji panu poslanci Ivanu Adamcovi a vidím faktickou poznámku pana poslance Leoše Hegera a potom s přednostním právem pana předsedy klubu ODS . ps2013-031-01-003-004.u7.p1.s2
Nyní tedy máme dvě faktické poznámky , ještě budou . ps2013-031-01-003-004.u7.p1.s3
Tak prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . ps2013-031-01-003-004.u8.p1.s1
Děkuji . ps2013-031-01-003-004.u8.p1.s2
Já jsem tady už minule vystupoval proti pozměňovacímu návrhu pana kolegy Adamce , který je shodou okolností ze stejného kraje jako já , a ví tedy dobře , že on tady říkal , že se bude velmi pečlivě vážit , kde ta povolení budou . ps2013-031-01-003-004.u8.p1.s3
Já jsem argumentoval tím , že tam , kde je dvoupruh pouze a jede řada automobilů nákladních rychlostí 80 km / h a ve vedlejším pruhu pojedou auta rychlostí téměř dvojnásobnou , to že je ten klíčový prvek , který zvyšuje riziko na silnicích . ps2013-031-01-003-004.u8.p1.s4
Okamžitě po tom návrhu , kdy byl zaznamenán částí veřejnosti pozitivní ohlas , se objevily odhady novinářů , kde by tak bylo asi nejlépe to zavést , a bylo to přesně na úseku hradecké D 11 , který je moderní , poměrně přehledný , ale jenom dvoupruhový . ps2013-031-01-003-004.u8.p1.s5
Takže riziko toho zvýšení rychlosti poneseme , pokud ten zákon schválíme v této podobě . ps2013-031-01-003-004.u8.p1.s6
Děkuji . ps2013-031-01-003-004.u9.p1.s1
Děkuji panu poslanci Leošovi Hegerovi . ps2013-031-01-003-004.u9.p1.s2
Nyní ještě faktická poznámka pana poslance Petra Kudely a poté pan předseda Stajnura . ps2013-031-01-003-004.u9.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . ps2013-031-01-003-004.u10.p1.s1
Dobrý den , dámy a pánové , ještě jednou . ps2013-031-01-003-004.u10.p1.s2
Já osobně jsem pro možnost zvýšení nejvyšší povolené rychlosti Ministerstvem dopravy původně nebyl , nicméně teď jsem v takovém skutečně velmi rozporuplném stavu , protože hlasování pro i proti není ideální . ps2013-031-01-003-004.u10.p1.s3
Já osobně bych doporučoval nechat Ministerstvu dopravy možnost využít svého práva zvýšit nebo nezvýšit nejvyšší povolenou rychlost i na dálnicích , ale zachoval bych možnost a podpořil bych úsilí Policie České republiky při jejím zájmu o bezpečnost na místních komunikacích , aby nedocházelo k neuváženým úpravám ze strany obcí . ps2013-031-01-003-004.u10.p1.s4
Takže já jsem osobně pro ten původní návrh ze Sněmovny . ps2013-031-01-003-004.u10.p1.s5
Děkuji . ps2013-031-01-003-004.u11.p1.s1
Děkuji panu poslanci Kudelovi . ps2013-031-01-003-004.u11.p1.s2
Nyní pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura , poslední přihlášený do rozpravy . ps2013-031-01-003-004.u11.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-031-01-003-004.u12.p1.s1
Tak já pevně doufám , že nebudu poslední do rozpravy . ps2013-031-01-003-004.u12.p1.s2
Mám dotaz na pana ministra . ps2013-031-01-003-004.u12.p1.s3
Já nebudu mluvit o 130 , 150 , já jsem už tehdy říkal , že to není ten hlavní problém . ps2013-031-01-003-004.u12.p2.s1
Jenom k té mapce - pro pana kolegu Leoše Hegera . ps2013-031-01-003-004.u12.p2.s2
Tu mapku nenapsali novináři , ale tu jsme udělali my , oni to pak ale otiskli , takže já jim děkuji , že ji otiskli , kde byly ty čtyři možné úseky . ps2013-031-01-003-004.u12.p2.s3
Ale my podpoříme senátní verzi možná překvapivě právě proto , že bere policii právo veta . ps2013-031-01-003-004.u12.p2.s4
A já myslím , že panu ministrovi nemůžeme jen tak odpustit , aniž by nám vysvětlil , proč změnil názor . ps2013-031-01-003-004.u12.p2.s5
On velmi razantně tento návrh odmítal jak na hospodářském výboru , tak na plénu Poslanecké sněmovny , a teď říká , že je pro . ps2013-031-01-003-004.u12.p2.s6
A já ho v tom podporuji , že je pro , ale protože byl proti a tvářil se velmi neúprosně , to nemůže projít , nesmí to tak být , musí mít policie právo veta , tak bych chtěl vědět , co ho přesvědčilo . ps2013-031-01-003-004.u12.p2.s7
A říkám , já to podporuji . ps2013-031-01-003-004.u12.p2.s8
To za prvé . ps2013-031-01-003-004.u12.p3.s1
Za druhé , Ivan Adamec ten slib tady veřejně dal , takže my to připravíme . ps2013-031-01-003-004.u12.p3.s2
A mám pocit , že Ministerstvo dopravy pořád novelizuje ty zákony o pozemních komunikacích nebo provozu , takže ten problém dneškem nevyřešíme . ps2013-031-01-003-004.u12.p3.s3
Ta debata byla užitečná . ps2013-031-01-003-004.u12.p3.s4
Já si myslím , že byla , já jsem to nepovažoval jako něco , za co máme vést velký politický souboj . ps2013-031-01-003-004.u12.p3.s5
Argumenty obou stran podle mě byly pádné , tehdy vyhrála většina s námi , která říkala , že to je možné v České republice , ale my to nepovažujeme za tak důležité jako to veto , respektive neveto Policie České republiky . ps2013-031-01-003-004.u12.p4.s1
Já bych to trošku odlehčil . ps2013-031-01-003-004.u12.p4.s2
Kdybych se podíval do počítače , tak kromě těch známek elektronických na osobní vozidla , tak si myslím , že to je ta samá zpráva , s kterou přišel pan ministr , kterou jsem tady četl někdy v lednu 2013 . ps2013-031-01-003-004.u12.p4.s3
Já myslím , že to chystají furt ti samí úředníci , o tom , jak se bude zlepšovat situace v odtahu , apod . , takže je dobře , že to bude schváleno . ps2013-031-01-003-004.u12.p4.s4
Ale ono to tak nevypadá , ale je to na poslední chvíli . ps2013-031-01-003-004.u12.p4.s5
My jsme tady už před rokem chtěli zrušit tu povinnost od 1 . ledna zavádět jiný systém zpoplatnění osobních vozidel . ps2013-031-01-003-004.u12.p4.s6
Tehdy předchůdce pana ministra to odmítl . ps2013-031-01-003-004.u12.p4.s7
Pan ministr , který tu není , nechci říkat , že bez práce , ale bez portfeje , i když je to někdy stejné , napsal takové úžasné stanovisko Legislativní rady vlády , že nejpozději do loňského prosince předloží vlastní , lepší , atd . , ale to se jako obvykle nestalo , ta LRV byla proti , ale už to nevyřešili , takže na poslední chvíli to rušíme , protože kdybychom to nezrušili , tak chtě nechtě ten zákon platí , nikdo ho sice nechce , ale od 1 . 1 . 2016 bychom neměli dálniční známky . ps2013-031-01-003-004.u12.p4.s8
Nevím , jak bychom při tom , jak u nás běhají veřejné zakázky , jak bychom to vyřešili , bylo by to nějaké JŘBU , někomu by hrozilo trestní oznámení , atd . ps2013-031-01-003-004.u12.p4.s9
Takže i to je důvod , proč podporujeme senátní verzi . ps2013-031-01-003-004.u12.p5.s1
Ale já vím , že nemůžu vyvolat pana ministra , ale byl bych rád , kdyby nám vysvětlil , proč byl tehdy tak zásadně proti , já doufám , že řekne , že se mýlil , a to my budeme spokojeni , a proč je dneska pro . ps2013-031-01-003-004.u12.p5.s2
Protože si myslím , že je to dobře . ps2013-031-01-003-004.u12.p5.s3
Pan poslanec Volný říká , že mám mlčet a klid na práci , no dobře , tak vás nezajímá , když váš ministr změní názor o 180 stupňů , mě to tedy zajímá . ps2013-031-01-003-004.u12.p5.s4
Zase jsme měli pravdu , že jo ? ps2013-031-01-003-004.u12.p5.s5
Zase jsme měli pravdu , ale díky vám a vaší neústupnosti to museli senátoři za nás opravovat . ps2013-031-01-003-004.u12.p5.s6
Děkuji . ps2013-031-01-003-004.u12.p5.s7
. ps2013-031-01-003-004.u13.p1.s1
Děkuji panu poslanci Stanjurovi , měl pravdu , žel , že není poslední v diskuzi , protože do diskuze se s faktickou poznámkou přihlásil pan poslanec Petr Bendl , ale pravděpodobně zná dobře svůj vlastní poslanecký klub , a potom jsem evidoval přihlášku pana zpravodaje . ps2013-031-01-003-004.u13.p1.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . ps2013-031-01-003-004.u14.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající , ani já nebudu konfliktní v tomto ohledu . ps2013-031-01-003-004.u14.p1.s2
Já si myslím , že Česká republika by se obecně měla připravit i na plynulé řízení dopravy , to znamená , ne standardní 24 hodinové konstatování , jakou rychlostí se na té či oné komunikaci má jezdit , ale máme k tomu začít přistupovat moderně , jako to vidíme v uvozovkách na západ od nás , že v okamžiku , kdy ten tranzit dopravy není příliš vysoký , je možné rychlost zvýšit a obráceně v okamžiku , kdy je vysoký , je možné rychlost snížit . ps2013-031-01-003-004.u14.p1.s3
K tomu potřebujeme dopravní značení , které je elektronicky ovládané , kde ty systémy nejsou nic nového v Evropě , a myslím si , že něco takového mít by znamenalo i daleko snadnější uvažování o tom , jestli ze 130 na 150 , ale taky kolikrát jestli z 30 na 50 , protože jsme - nebo vidíme , že ve tři hodiny ráno je třeba jet prázdnou tříproudovou silnicí třicítkou , kde v době - zpravidla to bývá ve městech apod . ps2013-031-01-003-004.u14.p1.s4
- kde v době od sedmi do devíti je pohyb školáků a větší množství aut , ale ve tři hodiny ráno tam není ani noha a je zbytečné tam jet třicet .