ps2013-031-06-001-158.u13.p1.s1
Já děkuji paní zpravodajce a prosím k mikrofonu pana poslance Hegera , který je dalším řádně přihlášeným . ps2013-031-06-001-158.u13.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-031-06-001-158.u14.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-031-06-001-158.u14.p1.s2
Paní předsedající , vážení členové vlády , vážené paní poslankyně , vážení poslanci , já bych se rád vyjádřil také k tomu pozměňovacímu návrhu , který je zde prezentován pod Ninou Milerovou (Novákovou) , a vyjadřovala se k němu paní poslankyně Berdychová . ps2013-031-06-001-158.u14.p1.s3
Ten zákon má dopad do škol pro děti neslyšící a já jsem chtěl říct jednu věc okolo těch neslyšících . ps2013-031-06-001-158.u14.p1.s4
Je to porucha , která je velmi těžká a sociálně s mimořádně těžkým dopadem . ps2013-031-06-001-158.u14.p1.s5
Já si vzpomínám na doby svého studentského mládí , kdy jsme byli vystaveni lidem nevidomým a lidem neslyšícím a ujišťováni našimi učiteli , že ta porucha neslyšících je sociálně daleko , daleko obtížnější než porucha nevidomých , kteří navíc mají ve společnosti jakousi přirozenou ochranu a velmi ohleduplné zacházení ze strany společnosti , což u těch neslyšících není často tak zvýrazňováno . ps2013-031-06-001-158.u14.p2.s1
U těch neslyšících je jedna fascinující věc , kterou jsem se dozvěděl později , a byl jsem z ní velmi překvapený . ps2013-031-06-001-158.u14.p2.s2
Já jsem se vždycky na základě čtení o neslyšících , náhodného čtení v mládí , domníval , že neslyšící jsou schopni komunikovat přirozeně písemně , čímž ten hendikep trošku kompenzují . ps2013-031-06-001-158.u14.p2.s3
Ale ona to není pravda , a neví se to tak moc , přestože to jejich život velmi výrazně komplikuje . ps2013-031-06-001-158.u14.p2.s4
Souvisí to s plasticitou mozku a ranou výchovou , kdy je ten stav trošku podobný jako u postižení , které je známo jako tupozrakost , kdy když dítě šilhá a každým okem kouká jinak , tak se naučí dívat jedním okem a to druhé oko zůstane bez možnosti ostrého vidění prostě proto , že ve věku , kdy se vidění stává v mozkové kůře analyzovatelné a to dítě se na to přizpůsobuje , tak ta mozková kůra se pro oko ty velmi složité procesy nenaučí . ps2013-031-06-001-158.u14.p3.s1
Podobné je to s vnímáním obrazců v mozkové kůře , které vytvářejí zvukové vjemy . ps2013-031-06-001-158.u14.p3.s2
Jestliže zvukové vjemy nejsou přítomné , tak celá řada obrazů , které naskakují v mozku při vnímání jednotlivých slov , a to jak vnímání sluchovém , tak vnímání vizuálním , se prostě nevytváří . ps2013-031-06-001-158.u14.p3.s3
Ti mladí lidé se naučí písmo tedy po jednotlivých písmenkách , a protože nejsou schopni ve své mozkové kůře ta písmena při vyslovení analyzovat díky své zvukové podpoře , tak nejsou schopni se jednoduše ani naučit písmo a spojovat jednotlivá písmena do symbolů , které jsou pro ně snadno vnímatelné , a oni se potom učí číst , jako bychom se my učili ne číst z jednotlivých písmen a slabik , ale jako kdybychom se to učili z čínských znakových symbolů , čili mnohem , mnohem obtížněji . ps2013-031-06-001-158.u14.p4.s1
Já tohle to říkám trošku bokem od celé té problematiky , která je tady řešena kvůli pedagogickému vzdělání uznatelnému jiným pracovníkům , ale říkám to jako zajímavost , která by snad mohla podpořit vaše vnímání problému neslyšících , a soustředit se na ně v celé řadě jiných oblastí , nejenom v této oblasti jakési speciální pedagogiky , kterou v tomto momentě projednáváme . ps2013-031-06-001-158.u14.p4.s2
Prosím vás tedy o příznivé posouzení toho jmenovaného pozměňovacího návrhu . ps2013-031-06-001-158.u14.p4.s3
Děkuji . ps2013-031-06-001-158.u15.p1.s1
I já děkuji . ps2013-031-06-001-158.u15.p1.s2
S přednostním právem paní ministryně Valachová . ps2013-031-06-001-158.u15.p1.s3
Zeptám se : Chcete to jako závěrečné slovo ? ps2013-031-06-001-158.u15.p1.s4
Takže výborně , tak ještě chviličku vydržte , ještě se hlásí s přednostním právem pan poslanec Stanjura . ps2013-031-06-001-158.u15.p1.s5
Prosím , máte slovo . ps2013-031-06-001-158.u16.p1.s1
Je škoda , že i služebně nejmladší ministryně chce použít takovou starou politickou fintu , že využije závěrečného slova k svému vystoupení , a poslanci bez přednostního práva tím pádem nemají šanci . ps2013-031-06-001-158.u16.p1.s2
Tak teď už to víte , doufám , že se přihlásíte do řádné rozpravy . ps2013-031-06-001-158.u16.p2.s1
Já jsem chtěl paní ministryni připomenout její slib , který zazněl na konci druhého čtení k tomuto návrhu zákona . . . ps2013-031-06-001-158.u16.p2.s2
Já se omlouvám , mluvím k vám , tak jsem chvilku počkal , nevadí . ps2013-031-06-001-158.u16.p2.s3
Já jsem vám chtěl připomenout váš slib , který jste učinila na konci druhého čtení , že v třetím čtení nás seznámíte s daty , odhady a podobně . ps2013-031-06-001-158.u16.p2.s4
Očekávám , že to uděláte v obecné rozpravě , abychom případně mohli položit nějakou doplňující otázku , případně reagovat na ta data . ps2013-031-06-001-158.u16.p2.s5
Já vás sice vyvolat nemohu , ale bylo by mnohem lepší , kdybyste vystoupila v obecné rozpravě , abychom na to případně mohli reagovat . ps2013-031-06-001-158.u16.p2.s6
Možná nebude potřeba , že ta informace bude vyčerpávající . ps2013-031-06-001-158.u16.p2.s7
Možná ano . ps2013-031-06-001-158.u16.p2.s8
Děkuji . ps2013-031-06-001-158.u17.p1.s1
Já děkuji . ps2013-031-06-001-158.u17.p1.s2
Tudíž paní ministryně se hlásí do obecné rozpravy s přednostním právem . ps2013-031-06-001-158.u17.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2013-031-06-001-158.u18.p1.s1
Děkuji vám . ps2013-031-06-001-158.u18.p1.s2
Vážené poslankyně , vážení poslanci , děkuji za možnost vystoupit v rámci obecné rozpravy . ps2013-031-06-001-158.u18.p1.s3
Předem se tedy jako služebně nejmladší ministryně musím ohradit , že skutečně jsem neměla v úmyslu žádný procedurální trik , a jenom procedurální zkušenosti pana předsedy Stanjury samozřejmě mohou ospravedlnit to jeho podezření , že jsem se s těmito triky už stihla za tu dobu , co jsem ve funkci , seznámit . ps2013-031-06-001-158.u18.p1.s4
Takže se omlouvám za případný zmatek v proceduře . ps2013-031-06-001-158.u18.p2.s1
Co se týká mého slibu , já jsem ho samozřejmě splnila . ps2013-031-06-001-158.u18.p2.s2
Na Ministerstvu školství jsme provedli porovnání dat , která máme k dispozici . ps2013-031-06-001-158.u18.p2.s3
Jednak jsme vycházeli ze školské matriky a z dat a statistik Ministerstva školství , dále jsme využili aktualizované údaje , které byly znovu zveřejněny o prázdninách ze strany úřadů práce . ps2013-031-06-001-158.u18.p2.s4
A také jsme , abychom co nejvíce očistili tyto výsledky o možné zkreslení ze strany učitelů a učitelek , kteří jsou evidováni na úřadech práce nikoliv z důvodu propuštění , ale z jiných důvodů , provedli porovnání se statistikou Ministerstva financí z hlediska platů , protože Ministerstvo financí eviduje platy všech zaměstnanců placených prostřednictvím státního rozpočtu , a prostřednictvím těchto dat jsme vlastně pozorovali výkyv platové výše v daném odvětví . ps2013-031-06-001-158.u18.p2.s5
Nebyl to úplně jednoduchý proces , nicméně , jak jsem slíbila , jsme se o to co nejvíce poctivě pokusili . ps2013-031-06-001-158.u18.p2.s6
A výsledek je ten , že náš kvalifikovaný odhad je , že z hlediska školního roku se to týká 3 , 7 % učitelů , to znamená každého 27 . učitele . ps2013-031-06-001-158.u18.p2.s7
Skutečně se může jednat až o číslo čtyři tisíce učitelů . ps2013-031-06-001-158.u18.p2.s8
Z hlediska možné korekce , že do toho vstupují i učitelé a učitelky , kteří jsou evidováni na úřadu práce pouze tyto dva měsíce z jiných důvodů , se nemůže podle našeho kvalifikovaného odhadu jednat o větší rozdíl než tisíc . ps2013-031-06-001-158.u18.p2.s9
To znamená , že nejméně tři tisíce učitelů jsou zasaženy touto praxí . ps2013-031-06-001-158.u18.p3.s1
Závěrem bych vás , vážení poslanci a poslankyně , chtěla informovat o tom , že jsem skutečně věnovala pozornost výhradám opozice , nebo chcete - li , abych se nedotkla úplně všech , to bych nechtěla , takže výhradám , které formulovali poslanci ODS v předchozí rozpravě . ps2013-031-06-001-158.u18.p3.s2
Věnovala jsem tomuto tématu poměrně dost času i v rámci návštěv krajů , které pojímám velmi pracovně . ps2013-031-06-001-158.u18.p3.s3
Navštívila jsem čtyři kraje v České republice , kdy jsem se setkala cca s 300 řediteli škol , kde jsem s nimi tuto praxi diskutovala . ps2013-031-06-001-158.u18.p3.s4
Oni připouštěli , že k ní skutečně dochází , a to i přesto , že Ministerstvo školství postupuje z hlediska platového zarámování a prostředků , které posílá dolů z hlediska výpočtu nákladů . ps2013-031-06-001-158.u18.p3.s5
Samozřejmě počítá s dvanácti měsíci , nikoliv s deseti . ps2013-031-06-001-158.u18.p3.s6
Tady jenom k námitkám , které zaznívaly ze stran kolegů z ODS , že je tam finanční nedostatečnost . ps2013-031-06-001-158.u18.p4.s1
Závěrem bych také chtěla říct , že stejně jsem debatovala o této praxi na čtyřech univerzitách , které jsem navštívila , i s budoucími učiteli i s děkany pedagogických fakult našich univerzit a i oni existenci této praxe potvrdili s tím , že má skutečně velmi demotivující vliv na budoucí učitele z hlediska startu jejich povolání . ps2013-031-06-001-158.u18.p4.s2
Takže připočítám - li k tomu i dlouhodobou podporu ze strany školských odborů , které toto potvrzují , tak si dovolím zdvořile požádat kolegy napříč politickým spektrem , abychom se netrápili tím , jak moc dobře dokážeme takto postižené učitele spočítat , ale abychom přijali fakt , že skutečně tato praxe existuje a je velmi nežádoucí i z hlediska respektu k učitelství . ps2013-031-06-001-158.u18.p5.s1
Závěrem bych chtěla přislíbit , že samozřejmě budu pokračovat v pracích na změnách financování regionálního školství , které jsem se zavázala předložit vládě na přelomu roku . ps2013-031-06-001-158.u18.p5.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2013-031-06-001-158.u18.p5.s3
Doufám , že jste s těmito informacemi spokojeni , nebo alespoň částečně že je spokojen i pan předseda Stanjura a už mě nebude podezírat z žádných procedurálních kejklí v rámci obecné rozpravy . ps2013-031-06-001-158.u18.p5.s4
Děkuji vám . ps2013-031-06-001-158.u19.p1.s1
Děkuji . ps2013-031-06-001-158.u19.p1.s2
Eviduji tři faktické poznámky . ps2013-031-06-001-158.u19.p1.s3
S první prosím k mikrofonu pana poslance Fialu . ps2013-031-06-001-158.u19.p1.s4
Připraví se pan poslanec Zlatuška a poté pan poslanec Stanjura . ps2013-031-06-001-158.u19.p1.s5
Prosím , máte slovo . ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s1
Děkuji . ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s2
Vážená paní ministryně , patřil jsem k těm , kteří vás ve druhém čtení vyzvali k tomu , abyste tady předložila čísla , která dokládají to , že ten problém skutečně existuje . ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s3
Vy jste ta čísla předložila . ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s4
Za to vám děkuji . ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s5
Nicméně musím říct , že metoda , kterou jste tady popsala , mě úplně nepřesvědčuje o tom , že čísla jsou reálná . ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s6
Myslím si stále to , co jsem si myslel už minule , že totiž praxe není příliš rozšířená a bude těžko dohledatelné , kolika lidí se to vlastně týká , což mně potvrzujete . ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s7
Myslím si , že ten odhad je významně nadsazený . ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s8
Já jsem si naproti tomu dělal jinou metodou zjištění skutečného stavu , a to metodou , že jsem se setkal , nebo aspoň telefonicky spojil s řadou ředitelů napříč Českou republikou a ptal jsem se jich , zda se s takovou praxí setkali , zda o takovém jednání svých kolegů vědí nebo zda to sami používají . ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s9
Ani jeden mi neřekl , že by něco takového ve svém okolí viděl . ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s10
Naopak řekli , že toto jednání by oni sami považovali za nemorální a že v žádném případě nepředpokládají , že by jakýkoliv rozumný ředitel takto jednal se svými pedagogy . ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s11
To je výsledek mého zjištění . ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s12
Jediné , co připustili , byla situace , kdy poprvé přijímají absolventa vysoké školy . ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s13
Tam mi někteří řekli " ano , dáme mu pracovní poměr do prázdnin a pak mu ho prodloužíme " . ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s14
Toto jednání mi připadá logické a určitě to není ten problém , kvůli kterému se tady máme zabývat tímto zákonem . ps2013-031-06-001-158.u20.p2.s1
Takže respektuji názor ministerstva , že to je problém . ps2013-031-06-001-158.u20.p2.s2
Nemám možnost čísla zpochybnit , i když jim příliš nevěřím . ps2013-031-06-001-158.u20.p2.s3
Nadále si zachovávám svoje přesvědčení , že jdeme , jak se to říká , s velbloudem na komára , nebo s něčím na komára , že tady prostě přijímáme zbytečný zákon , který nijak nezmění praxi , která vlastně už teď špatná není . ps2013-031-06-001-158.u21.p1.s1
Děkuji . ps2013-031-06-001-158.u21.p1.s2
Nyní prosím s faktickou pana poslance Zlatušku . ps2013-031-06-001-158.u21.p1.s3
Připraví se pan poslanec Stanjura a po něm pan poslanec Laudát . ps2013-031-06-001-158.u21.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2013-031-06-001-158.u22.p1.s1
Vážená paní předsedající , k tomu , co zde říkala paní ministryně , o faktických údajích . ps2013-031-06-001-158.u22.p1.s2
Jen bych si dovolil říct , že pokud odbory sdělily tuto informaci , tak se domnívám , že není pravdivá . ps2013-031-06-001-158.u22.p1.s3
Já jsem se odborů dotázal písemně , když mě žádaly o podporu tohoto zákona , na to , jaký je stav . ps2013-031-06-001-158.u22.p1.s4
Bylo mi sděleno , že žádná čísla neznají . ps2013-031-06-001-158.u22.p1.s5
Také mi bylo odpovězeno písemně . ps2013-031-06-001-158.u22.p1.s6
Jestli se dneska změnila vůči Ministerstvu školství jejich argumentace , že říkají , že takové údaje mají , tak nevypovídají pravdu . ps2013-031-06-001-158.u22.p1.s7
To nic neříká o tom , že ten zákon považuji v tomhle bodu za neškodný . ps2013-031-06-001-158.u22.p1.s8
Samozřejmě budu hlasovat pro něj a zejména považuji za přínosné pozměňovací návrhy , které schválil výbor , včetně argumentace , kterou zde měla kolegyně Berdychová . ps2013-031-06-001-158.u23.p1.s1
Děkuji . ps2013-031-06-001-158.u23.p1.s2
Prosím k mikrofonu pana poslance Stanjuru . ps2013-031-06-001-158.u23.p1.s3
Připraví se pan poslanec Laudát . ps2013-031-06-001-158.u23.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2013-031-06-001-158.u24.p1.s1
Nejprve chci říct , aby bylo jasno , že tuto praxi , o které se bavíme , nepodporujeme . ps2013-031-06-001-158.u24.p1.s2
Ani já osobně .