|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-09-30 ps2013-031-06-001-158 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

158. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 407/ - třetí čtení

Date2015-09-30
Meetingps2013/031
Agenda Itemps2013/031/158
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/031schuz/s031248.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 423 • previousnext

ps2013-031-06-001-158.u13.p1.s1 děkuji paní zpravodajce a prosím k mikrofonu pana poslance Hegera, který je dalším řádně přihlášeným.
ps2013-031-06-001-158.u13.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-031-06-001-158.u14.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-031-06-001-158.u14.p1.s2 Paní předsedající, vážení členové vlády, vážené paní poslankyně, vážení poslanci, bych se rád vyjádřil také k tomu pozměňovacímu návrhu, který je zde prezentován pod Ninou Milerovou (Novákovou), a vyjadřovala se k němu paní poslankyně Berdychová.
ps2013-031-06-001-158.u14.p1.s3 Ten zákon dopad do škol pro děti neslyšící a jsem chtěl říct jednu věc okolo těch neslyšících.
ps2013-031-06-001-158.u14.p1.s4 Je to porucha, která je velmi těžká a sociálně s mimořádně těžkým dopadem.
ps2013-031-06-001-158.u14.p1.s5 si vzpomínám na doby svého studentského mládí, kdy jsme byli vystaveni lidem nevidomým a lidem neslyšícím a ujišťováni našimi učiteli, že ta porucha neslyšících je sociálně daleko, daleko obtížnější než porucha nevidomých, kteří navíc mají ve společnosti jakousi přirozenou ochranu a velmi ohleduplné zacházení ze strany společnosti, což u těch neslyšících není často tak zvýrazňováno.
ps2013-031-06-001-158.u14.p2.s1 U těch neslyšících je jedna fascinující věc, kterou jsem se dozvěděl později, a byl jsem z velmi překvapený.
ps2013-031-06-001-158.u14.p2.s2 jsem se vždycky na základě čtení o neslyšících, náhodného čtení v mládí, domníval, že neslyšící jsou schopni komunikovat přirozeně písemně, čímž ten hendikep trošku kompenzují.
ps2013-031-06-001-158.u14.p2.s3 Ale ona to není pravda, a neví se to tak moc, přestože to jejich život velmi výrazně komplikuje.
ps2013-031-06-001-158.u14.p2.s4 Souvisí to s plasticitou mozku a ranou výchovou, kdy je ten stav trošku podobný jako u postižení, které je známo jako tupozrakost, kdy když dítě šilhá a každým okem kouká jinak, tak se naučí dívat jedním okem a to druhé oko zůstane bez možnosti ostrého vidění prostě proto, že ve věku, kdy se vidění stává v mozkové kůře analyzovatelné a to dítě se na to přizpůsobuje, tak ta mozková kůra se pro oko ty velmi složité procesy nenaučí.
ps2013-031-06-001-158.u14.p3.s1 Podobné je to s vnímáním obrazců v mozkové kůře, které vytvářejí zvukové vjemy.
ps2013-031-06-001-158.u14.p3.s2 Jestliže zvukové vjemy nejsou přítomné, tak celá řada obrazů, které naskakují v mozku při vnímání jednotlivých slov, a to jak vnímání sluchovém, tak vnímání vizuálním, se prostě nevytváří.
ps2013-031-06-001-158.u14.p3.s3 Ti mladí lidé se naučí písmo tedy po jednotlivých písmenkách, a protože nejsou schopni ve své mozkové kůře ta písmena při vyslovení analyzovat díky své zvukové podpoře, tak nejsou schopni se jednoduše ani naučit písmo a spojovat jednotlivá písmena do symbolů, které jsou pro snadno vnímatelné, a oni se potom učí číst, jako bychom se my učili ne číst z jednotlivých písmen a slabik, ale jako kdybychom se to učili z čínských znakových symbolů, čili mnohem, mnohem obtížněji.
ps2013-031-06-001-158.u14.p4.s1 tohle to říkám trošku bokem od celé problematiky, která je tady řešena kvůli pedagogickému vzdělání uznatelnému jiným pracovníkům, ale říkám to jako zajímavost, která by snad mohla podpořit vaše vnímání problému neslyšících, a soustředit se na v celé řadě jiných oblastí, nejenom v této oblasti jakési speciální pedagogiky, kterou v tomto momentě projednáváme.
ps2013-031-06-001-158.u14.p4.s2 Prosím vás tedy o příznivé posouzení toho jmenovaného pozměňovacího návrhu.
ps2013-031-06-001-158.u14.p4.s3 Děkuji.
ps2013-031-06-001-158.u15.p1.s1 I děkuji.
ps2013-031-06-001-158.u15.p1.s2 S přednostním právem paní ministryně Valachová.
ps2013-031-06-001-158.u15.p1.s3 Zeptám se: Chcete to jako závěrečné slovo?
ps2013-031-06-001-158.u15.p1.s4 Takže výborně, tak ještě chviličku vydržte, ještě se hlásí s přednostním právem pan poslanec Stanjura.
ps2013-031-06-001-158.u15.p1.s5 Prosím, máte slovo.
ps2013-031-06-001-158.u16.p1.s1 Je škoda, že i služebně nejmladší ministryně chce použít takovou starou politickou fintu, že využije závěrečného slova k svému vystoupení, a poslanci bez přednostního práva tím pádem nemají šanci.
ps2013-031-06-001-158.u16.p1.s2 Tak teď to víte, doufám, že se přihlásíte do řádné rozpravy.
ps2013-031-06-001-158.u16.p2.s1 jsem chtěl paní ministryni připomenout její slib, který zazněl na konci druhého čtení k tomuto návrhu zákona...
ps2013-031-06-001-158.u16.p2.s2 se omlouvám, mluvím k vám, tak jsem chvilku počkal, nevadí.
ps2013-031-06-001-158.u16.p2.s3 jsem vám chtěl připomenout váš slib, který jste učinila na konci druhého čtení, že v třetím čtení nás seznámíte s daty, odhady a podobně.
ps2013-031-06-001-158.u16.p2.s4 Očekávám, že to uděláte v obecné rozpravě, abychom případně mohli položit nějakou doplňující otázku, případně reagovat na ta data.
ps2013-031-06-001-158.u16.p2.s5 vás sice vyvolat nemohu, ale bylo by mnohem lepší, kdybyste vystoupila v obecné rozpravě, abychom na to případně mohli reagovat.
ps2013-031-06-001-158.u16.p2.s6 Možná nebude potřeba, že ta informace bude vyčerpávající.
ps2013-031-06-001-158.u16.p2.s7 Možná ano.
ps2013-031-06-001-158.u16.p2.s8 Děkuji.
ps2013-031-06-001-158.u17.p1.s1 děkuji.
ps2013-031-06-001-158.u17.p1.s2 Tudíž paní ministryně se hlásí do obecné rozpravy s přednostním právem.
ps2013-031-06-001-158.u17.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-031-06-001-158.u18.p1.s1 Děkuji vám.
ps2013-031-06-001-158.u18.p1.s2 Vážené poslankyně, vážení poslanci, děkuji za možnost vystoupit v rámci obecné rozpravy.
ps2013-031-06-001-158.u18.p1.s3 Předem se tedy jako služebně nejmladší ministryně musím ohradit, že skutečně jsem neměla v úmyslu žádný procedurální trik, a jenom procedurální zkušenosti pana předsedy Stanjury samozřejmě mohou ospravedlnit to jeho podezření, že jsem se s těmito triky stihla za tu dobu, co jsem ve funkci, seznámit.
ps2013-031-06-001-158.u18.p1.s4 Takže se omlouvám za případný zmatek v proceduře.
ps2013-031-06-001-158.u18.p2.s1 Co se týká mého slibu, jsem ho samozřejmě splnila.
ps2013-031-06-001-158.u18.p2.s2 Na Ministerstvu školství jsme provedli porovnání dat, která máme k dispozici.
ps2013-031-06-001-158.u18.p2.s3 Jednak jsme vycházeli ze školské matriky a z dat a statistik Ministerstva školství, dále jsme využili aktualizované údaje, které byly znovu zveřejněny o prázdninách ze strany úřadů práce.
ps2013-031-06-001-158.u18.p2.s4 A také jsme, abychom co nejvíce očistili tyto výsledky o možné zkreslení ze strany učitelů a učitelek, kteří jsou evidováni na úřadech práce nikoliv z důvodu propuštění, ale z jiných důvodů, provedli porovnání se statistikou Ministerstva financí z hlediska platů, protože Ministerstvo financí eviduje platy všech zaměstnanců placených prostřednictvím státního rozpočtu, a prostřednictvím těchto dat jsme vlastně pozorovali výkyv platové výše v daném odvětví.
ps2013-031-06-001-158.u18.p2.s5 Nebyl to úplně jednoduchý proces, nicméně, jak jsem slíbila, jsme se o to co nejvíce poctivě pokusili.
ps2013-031-06-001-158.u18.p2.s6 A výsledek je ten, že náš kvalifikovaný odhad je, že z hlediska školního roku se to týká 3,7 % učitelů, to znamená každého 27. učitele.
ps2013-031-06-001-158.u18.p2.s7 Skutečně se může jednat o číslo čtyři tisíce učitelů.
ps2013-031-06-001-158.u18.p2.s8 Z hlediska možné korekce, že do toho vstupují i učitelé a učitelky, kteří jsou evidováni na úřadu práce pouze tyto dva měsíce z jiných důvodů, se nemůže podle našeho kvalifikovaného odhadu jednat o větší rozdíl než tisíc.
ps2013-031-06-001-158.u18.p2.s9 To znamená, že nejméně tři tisíce učitelů jsou zasaženy touto praxí.
ps2013-031-06-001-158.u18.p3.s1 Závěrem bych vás, vážení poslanci a poslankyně, chtěla informovat o tom, že jsem skutečně věnovala pozornost výhradám opozice, nebo chcete-li, abych se nedotkla úplně všech, to bych nechtěla, takže výhradám, které formulovali poslanci ODS v předchozí rozpravě.
ps2013-031-06-001-158.u18.p3.s2 Věnovala jsem tomuto tématu poměrně dost času i v rámci návštěv krajů, které pojímám velmi pracovně.
ps2013-031-06-001-158.u18.p3.s3 Navštívila jsem čtyři kraje v České republice, kdy jsem se setkala cca s 300 řediteli škol, kde jsem s nimi tuto praxi diskutovala.
ps2013-031-06-001-158.u18.p3.s4 Oni připouštěli, že k skutečně dochází, a to i přesto, že Ministerstvo školství postupuje z hlediska platového zarámování a prostředků, které posílá dolů z hlediska výpočtu nákladů.
ps2013-031-06-001-158.u18.p3.s5 Samozřejmě počítá s dvanácti měsíci, nikoliv s deseti.
ps2013-031-06-001-158.u18.p3.s6 Tady jenom k námitkám, které zaznívaly ze stran kolegů z ODS, že je tam finanční nedostatečnost.
ps2013-031-06-001-158.u18.p4.s1 Závěrem bych také chtěla říct, že stejně jsem debatovala o této praxi na čtyřech univerzitách, které jsem navštívila, i s budoucími učiteli i s děkany pedagogických fakult našich univerzit a i oni existenci této praxe potvrdili s tím, že skutečně velmi demotivující vliv na budoucí učitele z hlediska startu jejich povolání.
ps2013-031-06-001-158.u18.p4.s2 Takže připočítám-li k tomu i dlouhodobou podporu ze strany školských odborů, které toto potvrzují, tak si dovolím zdvořile požádat kolegy napříč politickým spektrem, abychom se netrápili tím, jak moc dobře dokážeme takto postižené učitele spočítat, ale abychom přijali fakt, že skutečně tato praxe existuje a je velmi nežádoucí i z hlediska respektu k učitelství.
ps2013-031-06-001-158.u18.p5.s1 Závěrem bych chtěla přislíbit, že samozřejmě budu pokračovat v pracích na změnách financování regionálního školství, které jsem se zavázala předložit vládě na přelomu roku.
ps2013-031-06-001-158.u18.p5.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-031-06-001-158.u18.p5.s3 Doufám, že jste s těmito informacemi spokojeni, nebo alespoň částečně že je spokojen i pan předseda Stanjura a nebude podezírat z žádných procedurálních kejklí v rámci obecné rozpravy.
ps2013-031-06-001-158.u18.p5.s4 Děkuji vám.
ps2013-031-06-001-158.u19.p1.s1 Děkuji.
ps2013-031-06-001-158.u19.p1.s2 Eviduji tři faktické poznámky.
ps2013-031-06-001-158.u19.p1.s3 S první prosím k mikrofonu pana poslance Fialu.
ps2013-031-06-001-158.u19.p1.s4 Připraví se pan poslanec Zlatuška a poté pan poslanec Stanjura.
ps2013-031-06-001-158.u19.p1.s5 Prosím, máte slovo.
ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s1 Děkuji.
ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s2 Vážená paní ministryně, patřil jsem k těm, kteří vás ve druhém čtení vyzvali k tomu, abyste tady předložila čísla, která dokládají to, že ten problém skutečně existuje.
ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s3 Vy jste ta čísla předložila.
ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s4 Za to vám děkuji.
ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s5 Nicméně musím říct, že metoda, kterou jste tady popsala, úplně nepřesvědčuje o tom, že čísla jsou reálná.
ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s6 Myslím si stále to, co jsem si myslel minule, že totiž praxe není příliš rozšířená a bude těžko dohledatelné, kolika lidí se to vlastně týká, což mně potvrzujete.
ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s7 Myslím si, že ten odhad je významně nadsazený.
ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s8 jsem si naproti tomu dělal jinou metodou zjištění skutečného stavu, a to metodou, že jsem se setkal, nebo aspoň telefonicky spojil s řadou ředitelů napříč Českou republikou a ptal jsem se jich, zda se s takovou praxí setkali, zda o takovém jednání svých kolegů vědí nebo zda to sami používají.
ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s9 Ani jeden mi neřekl, že by něco takového ve svém okolí viděl.
ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s10 Naopak řekli, že toto jednání by oni sami považovali za nemorální a že v žádném případě nepředpokládají, že by jakýkoliv rozumný ředitel takto jednal se svými pedagogy.
ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s11 To je výsledek mého zjištění.
ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s12 Jediné, co připustili, byla situace, kdy poprvé přijímají absolventa vysoké školy.
ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s13 Tam mi někteří řekli "ano, dáme mu pracovní poměr do prázdnin a pak mu ho prodloužíme".
ps2013-031-06-001-158.u20.p1.s14 Toto jednání mi připadá logické a určitě to není ten problém, kvůli kterému se tady máme zabývat tímto zákonem.
ps2013-031-06-001-158.u20.p2.s1 Takže respektuji názor ministerstva, že to je problém.
ps2013-031-06-001-158.u20.p2.s2 Nemám možnost čísla zpochybnit, i když jim příliš nevěřím.
ps2013-031-06-001-158.u20.p2.s3 Nadále si zachovávám svoje přesvědčení, že jdeme, jak se to říká, s velbloudem na komára, nebo s něčím na komára, že tady prostě přijímáme zbytečný zákon, který nijak nezmění praxi, která vlastně teď špatná není.
ps2013-031-06-001-158.u21.p1.s1 Děkuji.
ps2013-031-06-001-158.u21.p1.s2 Nyní prosím s faktickou pana poslance Zlatušku.
ps2013-031-06-001-158.u21.p1.s3 Připraví se pan poslanec Stanjura a po něm pan poslanec Laudát.
ps2013-031-06-001-158.u21.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2013-031-06-001-158.u22.p1.s1 Vážená paní předsedající, k tomu, co zde říkala paní ministryně, o faktických údajích.
ps2013-031-06-001-158.u22.p1.s2 Jen bych si dovolil říct, že pokud odbory sdělily tuto informaci, tak se domnívám, že není pravdivá.
ps2013-031-06-001-158.u22.p1.s3 jsem se odborů dotázal písemně, když žádaly o podporu tohoto zákona, na to, jaký je stav.
ps2013-031-06-001-158.u22.p1.s4 Bylo mi sděleno, že žádná čísla neznají.
ps2013-031-06-001-158.u22.p1.s5 Také mi bylo odpovězeno písemně.
ps2013-031-06-001-158.u22.p1.s6 Jestli se dneska změnila vůči Ministerstvu školství jejich argumentace, že říkají, že takové údaje mají, tak nevypovídají pravdu.
ps2013-031-06-001-158.u22.p1.s7 To nic neříká o tom, že ten zákon považuji v tomhle bodu za neškodný.
ps2013-031-06-001-158.u22.p1.s8 Samozřejmě budu hlasovat pro něj a zejména považuji za přínosné pozměňovací návrhy, které schválil výbor, včetně argumentace, kterou zde měla kolegyně Berdychová.
ps2013-031-06-001-158.u23.p1.s1 Děkuji.
ps2013-031-06-001-158.u23.p1.s2 Prosím k mikrofonu pana poslance Stanjuru.
ps2013-031-06-001-158.u23.p1.s3 Připraví se pan poslanec Laudát.
ps2013-031-06-001-158.u23.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2013-031-06-001-158.u24.p1.s1 Nejprve chci říct, aby bylo jasno, že tuto praxi, o které se bavíme, nepodporujeme.
ps2013-031-06-001-158.u24.p1.s2 Ani osobně.

Text viewDownload CoNNL-U