ps2013-031-05-001-095.u10.p3.s1
Dámy a pánové , je běžnou zásadou v pojistných systémech , aby si drobné újmy nesl pojištěnec sám , a pojistný systém jej pojišťuje od škody určitého rozsahu . ps2013-031-05-001-095.u10.p3.s2
V oblasti nemocenského pojištění je pak menší újmou ztráta příjmů po určitou krátkou dobu . ps2013-031-05-001-095.u10.p3.s3
Když se na to dnes zpětně podíváme , na zavedení té karenční lhůty , tak jednak odborníci většinou se shodují v tom , že zavedení karenční doby s návaznou úpravou výše nemocenského pojištění přineslo pozitivní efekty . ps2013-031-05-001-095.u10.p3.s4
Dokonce to přiznávají i navrhovatelé zákona , protože v odůvodnění píší , že tento princip měl faktický dopad v přínosu pro zaměstnavatele a - cituji přesně - " sporný dopad ve snížení počtu čerpání volna při nemoci " . ps2013-031-05-001-095.u10.p3.s5
I na mnohých číslech - a některá zde uvedu - která byla publikována Českou správnou sociálního zabezpečení , se prokázalo , že došlo ke snížení pracovní neschopnosti o téměř polovinu na úroveň běžnou v Evropské unii . ps2013-031-05-001-095.u10.p3.s6
Ocituji přesně z vývoje základních ukazatelů , z analýzy nebo z informací České správy sociálního zabezpečení základních ukazatelů v případě nemocenského pojištění , že " počet ukončených případů dočasné pracovní neschopnosti vykazuje ze všech tří ukazatelů nejvyšší pokles . ps2013-031-05-001-095.u10.p3.s7
Zatímco v roce 2007 , tedy před zavedením té karenční lhůty , bylo vykázáno 2 800 tisíc ukončených případů , v roce 2012 to byla méně než polovina , zhruba 1 200 tisíc ukončených případů dočasné pracovní neschopnosti . ps2013-031-05-001-095.u10.p3.s8
Počet prostonaných kalendářních dnů klesl za sledované období o 45 % . ps2013-031-05-001-095.u10.p3.s9
V roce 2007 bylo 100 milionů prostonaných dnů , v roce 2012 , tedy o pět let později , to bylo zhruba 55 milionů prostonaných dnů , to znamená zhruba o 46 milionů prostonaných dnů méně . " ps2013-031-05-001-095.u10.p4.s1
Komunistická strana teď přichází se snahou zrušit karenční dobu . ps2013-031-05-001-095.u10.p4.s2
Je zajímavé , že nepřichází v této souvislosti s návrhem na obnovení placení nemocenského pojištění i u zaměstnanců , protože to bylo spojeno také se zrušením karenční lhůty , a dokonce nepřichází ani s tím , co platilo před zavedením karenční lhůty , že za první tři dny příslušelo nemocenské pouze ve výši 25 % vyměřovacího základu . ps2013-031-05-001-095.u10.p4.s3
Návrh zákona , tak jak byl předložen , předpokládá , že i v prvních třech dnech by příslušela náhrada mzdy ve výši 60 % z takzvaného redukovaného vyměřovacího základu . ps2013-031-05-001-095.u10.p4.s4
No nevím , jaké stanovisko zaujme k tomuto návrhu tripartita , ale koaliční , a já k tomu uvádím socialistická vláda zaujala takové zvláštní stanovisko . ps2013-031-05-001-095.u10.p4.s5
Ono je trochu jiné , než uvedla paní zpravodajka - paní předkladatelka , pardon . ps2013-031-05-001-095.u10.p4.s6
V tom vládním stanovisku se píše , že v obecné rovině sice vláda podporuje zrušení karenční doby , ale upozorňuje na nedostatky předloženého návrhu , nikoliv na to , že by to mělo být stanoveno vládním návrhem . ps2013-031-05-001-095.u10.p5.s1
Je to samozřejmě na zvážení - určitě je evidentní z těch čísel , že došlo za tu dobu , za tu zkušenost s karenční dobou , k omezení zneužívání krátkodobé pracovní neschopnosti a také ke snížení samozřejmě i nákladů zaměstnavatelů na nemocenské pojištění , protože s tím bylo spojeno i snížení toho nemocenského pojištění . ps2013-031-05-001-095.u10.p5.s2
Já se dívám na tuto záležitost tak , že poté , co skupina levicových poslanců neuspěla u Ústavního soudu v roce 2012 , tak to zkouší znovu legislativní iniciativou . ps2013-031-05-001-095.u10.p6.s1
S touto iniciativou přišli poslanci Komunistické strany Čech a Moravy - nevím , jestli přijde s takovou iniciativou případně i vláda , to skutečně nevím - , ale přitom předkladatelé , skutečně se jednoznačně domnívám , nevidí pozitivní efekty , které zavedení karenční doby přineslo , tak jak jsem demonstroval na určitých číslech , ani nevidí skutečnost , že tento institut je běžný i v dalších zemích Evropské unie . ps2013-031-05-001-095.u10.p6.s2
Tady nejsme nějakou výjimkou . ps2013-031-05-001-095.u10.p6.s3
Karenční lhůtu má zavedeno mnoho zemí Evropské unie . ps2013-031-05-001-095.u10.p7.s1
Mně tedy nezbývá nic jiného než se připojit k návrhu pana kolegy Beznosky a navrhuji také zamítnutí návrhu již v prvním čtení . ps2013-031-05-001-095.u11.p1.s1
Nyní je tady jedna faktická poznámka , to je pan poslanec Grospič , a potom tři přednostní práva , a to v pořadí pan místopředseda Bartošek , pan předseda Stanjura a pan zpravodaj . ps2013-031-05-001-095.u11.p1.s2
Nyní faktická poznámka , dvě minuty . ps2013-031-05-001-095.u12.p1.s1
Děkuju , pane předsedo . ps2013-031-05-001-095.u12.p1.s2
Vážené kolegyně a kolegové , dovolil bych si fakticky reagovat za předkladatele předloženého návrhu na svého předřečníka prostřednictvím pana předsedajícího . ps2013-031-05-001-095.u12.p1.s3
Myslím si , že bychom neměli přijímat a Poslanecká sněmovna by neměla přijímat úzus , že vlastně krátkodobá nemocnost je potenciálně zaměstnanci zneužívána a že karenční doba toto eliminuje a ulevuje nejenom veřejným zdravotním pojistným systémům , ale samozřejmě chrání také zaměstnavatele před těmi , kteří chtějí získat krátkodobé volno na něco jiného . ps2013-031-05-001-095.u12.p1.s4
Myslím si , že bez ohledu na rozhodnutí Ústavního soudu , které neřeklo , že by měla být nebo neměla být karenční doba , že je potřeba zohlednit to , že Ústavní soud také primárně neřekl , že odstranění karenční doby by bylo v rozporu s právním řádem , a myslím si , že jde o oprávněný požadavek nejenom odborových svazů a odborových centrál , ale i v zájmu zaměstnanců , že pokud přispívají do pojistných systémů , tak by neměli být prvé tři dny ztráty pracovní neschopnosti z těchto pojistných systémů vyloučeni . ps2013-031-05-001-095.u12.p1.s5
To je podstata tohoto návrhu . ps2013-031-05-001-095.u12.p1.s6
A za jeho podporu se velice přimlouvám . ps2013-031-05-001-095.u13.p1.s1
Nyní pan místopředseda Bartošek s přednostním právem a po něm pan předseda Stanjura . ps2013-031-05-001-095.u14.p1.s1
Dámy a pánové , pěkné odpoledne . ps2013-031-05-001-095.u14.p1.s2
Osobně si myslím , že to , že první tři dny neschopenky jsou neplacené , patřilo k reformním krokům , protože v České republice skutečně docházelo ke zneužívání tohoto institutu a máme zde něco , co funguje . ps2013-031-05-001-095.u14.p1.s3
Obávám se , že propuštěním do dalšího čtení uděláme pouze to , že rozvrtáme něco , co je funkční a skutečně vedlo k tomu , že se institut prvních tří dnů neschopenky , které . . . ps2013-031-05-001-095.u14.p1.s4
Svým způsobem jsme byli unikátem v Evropě , kdy docházelo ke zneužívání a nadužívání těchto tří dnů . ps2013-031-05-001-095.u14.p1.s5
Ale je potřeba si říct , že to byli nejenom zaměstnanci , ale i někteří podnikatelé , kteří posílali lidi , aby šli krátkodobě marodit , protože pro ně neměli práci . ps2013-031-05-001-095.u14.p1.s6
To znamená , myslím si , že kdybychom se měli vrátit a přenastavit tento nástroj , tak to bude špatně a opět se budeme potýkat s něčím , co budeme muset v budoucnu napravovat . ps2013-031-05-001-095.u14.p2.s1
Já osobně podporuji zamítnutí tohoto tisku v prvním čtení . ps2013-031-05-001-095.u14.p2.s2
Děkuji . ps2013-031-05-001-095.u15.p1.s1
Ano . ps2013-031-05-001-095.u15.p1.s2
Pan předseda Stanjura a po něm pan zpravodaj . ps2013-031-05-001-095.u15.p1.s3
Pardon . ps2013-031-05-001-095.u15.p1.s4
Omlouvám se , omlouvám se , pane předsedo , přehlédl jsem dvě faktické poznámky . ps2013-031-05-001-095.u15.p1.s5
První je poznámka pana poslance Grospiče , ale to byla ta původní , takže potom už jenom pan poslanec Plzák . ps2013-031-05-001-095.u16.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-031-05-001-095.u16.p1.s2
Vážené kolegyně , kolegové , chtěl jsem reagovat na kolegu Grospiče , takže je to ob vlastně . ps2013-031-05-001-095.u16.p1.s3
Nikdo nemůže říct , že krátkodobé nebo jaké procento krátkodobých pracovních neschopností je zneužíváno a jaké procento si je opravdu zaslouží . ps2013-031-05-001-095.u16.p1.s4
Faktem je , že krátkodobá neschopnost v sobě nese riziko zneužívání , jelikož ten člověk není do dvou tří dnů doma kontrolovatelný . ps2013-031-05-001-095.u16.p1.s5
Z vlastní zkušenosti to vím , protože jsem také zastupoval na obvodě jako praktický lékař . ps2013-031-05-001-095.u16.p1.s6
Vím , že chodili lidé a zkoušeli to i na mě , protože říkali , že potřebují někam nuceně odjet a zaměstnavatel jim nechce dát pracovní neschopnost , a zkoušeli se se mnou domluvit . ps2013-031-05-001-095.u16.p1.s7
Se mnou se nedomluvili . ps2013-031-05-001-095.u16.p1.s8
Možná že s někým se domluvili . ps2013-031-05-001-095.u16.p1.s9
Samozřejmě jako lékař vím , že říct , že mám gastrointestinální potíže , to znamená nějaký průjem , nebo že mi zrovna ruplo v zádech a nemůžu se hýbat , není žádný problém . ps2013-031-05-001-095.u16.p1.s10
A vím , že ti lidé chodili dokonce s tím , že říkali ve středu : pane doktore , napište mi to do pátku , v pátek už budu zdravý , můžete mi to rovnou ukončit . ps2013-031-05-001-095.u16.p1.s11
Takže vím , že k tomu zneužívání dochází . ps2013-031-05-001-095.u16.p2.s1
Samozřejmě záměr předkladatele , to riziko šíření infekčních nemocí na pracovišti , to znamená ohrožování vlastního zdraví tím , že přecházíme onemocnění , chápu taky , ale já pořád vidím větší riziko ve zneužívání . ps2013-031-05-001-095.u16.p2.s2
Možná by se o tom dalo uvažovat , pokud by tady byl nastaven nějaký mechanismus , aby kontrola nemocného mohla být třeba ten samý den nebo druhý den . ps2013-031-05-001-095.u16.p2.s3
Ale zatím ve stavu , jak to funguje , to asi možné není . ps2013-031-05-001-095.u16.p2.s4
Děkuji . ps2013-031-05-001-095.u17.p1.s1
Děkuji . ps2013-031-05-001-095.u17.p1.s2
Nyní má slovo pan předseda Stanjura . ps2013-031-05-001-095.u18.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-031-05-001-095.u18.p1.s2
Tak v návrhu jde podle slov pana zpravodaje , nemám důvod je zpochybňovat , o 9 miliard korun ročně . ps2013-031-05-001-095.u18.p1.s3
A já se chci zeptat pana ministra Dienstbiera , předpokládám , že stanovisko vlády předkládá Legislativní rada vlády , aspoň tak to vždycky bývalo k poslaneckým návrhům . . . ps2013-031-05-001-095.u18.p1.s4
Tak potom paní ministryně Marksové , to je jedno , někoho ze členů vlády . ps2013-031-05-001-095.u18.p1.s5
Jak to , že tak odflákli stanovisko vlády ? ps2013-031-05-001-095.u18.p1.s6
Vůbec nezmiňují nic o finančních dopadech . ps2013-031-05-001-095.u18.p1.s7
To je ideový či ideologický pohled , že když pravice předloží nebo my když předložíme , no tak jako i když nám tam chybí středník , tak je to na osmi stránkách pěkně popsáno , jak je to legislativně technické , a velmi často se říká , že finanční dopady nejsou dobře spočítány . ps2013-031-05-001-095.u18.p1.s8
Dostaneme se k tomu bodu 105 . ps2013-031-05-001-095.u18.p2.s1
Já vám přečtu , co je v tom tisku , kdybyste náhodou zapomněli , napsáno k finančním dopadům , k 9 miliardám podle slov pana zpravodaje . ps2013-031-05-001-095.u18.p2.s2
Píšou předkladatelé : Návrh má vliv na státní a jiné veřejné rozpočty , jelikož ale dojde ke stejnému efektu jako v případě dopadů na podnikatelské prostředí , nelze je považovat za zásadní . ps2013-031-05-001-095.u18.p2.s3
Výši těchto dopadů však ani zde nelze přesně vyčíslit , neboť dojde zřejmě ke změnám vzorce chování dotčených pracovníků , které nelze plně kvantifikovat . ps2013-031-05-001-095.u18.p2.s4
Jinými slovy , jedná se o 9 miliard , dopad na veřejné rozpočty bude stejný jako na podnikatelskou sféru , ale my nevíme , kolik bude dopad na podnikatelskou sféru . ps2013-031-05-001-095.u18.p2.s5
A co k tomu je ve stanovisku vlády ? ps2013-031-05-001-095.u18.p2.s6
Ani jedno písmenko ! ps2013-031-05-001-095.u18.p3.s1
Takže buď paní ministryně Marksová , nebo pan ministr Dienstbier - já bych rád věděl , jak vláda posoudila dopady , že to je nedílnou součástí návrhu zákona a povinnou součástí . ps2013-031-05-001-095.u18.p3.s2
Vůbec se o tom nemluví . ps2013-031-05-001-095.u18.p3.s3
Chci se zeptat předkladatelů a ohnivého zastánce pana zpravodaje , kdo těch 9 miliard zaplatí . ps2013-031-05-001-095.u18.p3.s4
Veřejné rozpočty ? ps2013-031-05-001-095.u18.p3.s5
Ze sociálního pojištění ? ps2013-031-05-001-095.u18.p3.s6
Někteří se mylně domnívají , že nemocenská se platí ze zdravotního pojištění . ps2013-031-05-001-095.u18.p3.s7
Bohužel . ps2013-031-05-001-095.u18.p3.s8
Anebo zaměstnavatelé ? ps2013-031-05-001-095.u18.p3.s9
A pokud zaměstnavatelé , no tak jim zvyšujete daně o 9 miliard . ps2013-031-05-001-095.u18.p3.s10
Nic jiného to není . ps2013-031-05-001-095.u18.p3.s11
To je třeba si říct a podle toho se rozhodovat . ps2013-031-05-001-095.u18.p4.s1
Ale než budeme hlasovat , tak bych byl rád , aby předkladatelé , zpravodaj či členka vlády nám zdůvodnili , jak to že není ani slovo ve stanovisku vlády o 9 miliardách . ps2013-031-05-001-095.u18.p4.s2
Možná zapomněli . ps2013-031-05-001-095.u18.p4.s3
Tak já to řeknu na mikrofon : Kdo těch 9 miliard zaplatí ? ps2013-031-05-001-095.u18.p4.s4
Děkuji . ps2013-031-05-001-095.u19.p1.s1
Pan zpravodaj se dožaduje slova , ale musím dát přednost faktické poznámce . ps2013-031-05-001-095.u19.p1.s2
Když pustím přednostní , tak potom všechny tři . ps2013-031-05-001-095.u19.p1.s3
Tak to by pak už asi nemělo úplně smysl . ps2013-031-05-001-095.u19.p1.s4
Dám dvě minuty pro pana předsedu Kováčika s faktickou a potom budou pokračovat přednostní práva . ps2013-031-05-001-095.u19.p1.s5
Prosím . ps2013-031-05-001-095.u20.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2013-031-05-001-095.u20.p1.s2
Vážená vládo , paní a pánové , přeji hezký dobrý den . ps2013-031-05-001-095.u20.p2.s1
Rád bych k diskusi poznamenal , jestli jsme schopni se jaksi soustředit na to hlavní . ps2013-031-05-001-095.u20.p2.s2
My spatřujeme to hlavní v tom , že sociální dopad neproplácení nemocenské prvních tří dnů je dramatický především na skupiny obyvatelstva , o kterých hovořila paní předkladatelka , to znamená na sociálně slabší , na matky samoživitelky a taky na třeba i chronicky nemocné , na zaměstnance s nižšími příjmy . ps2013-031-05-001-095.u20.p2.s3
My tady hovoříme o tom , že tady hrozí jakési zneužívání . ps2013-031-05-001-095.u20.p2.s4
Ne úplně přesně lze vyčíslit jakékoli dopady ať už na podnikatelskou sféru , nebo na státní rozpočet , mimo jiné také proto , že nejsme schopni , ani lékaři nejsou schopni vyčíslit , kolik procent zneuživatelů je , doopravdy s rukou na srdci říct to tak , že ano , ten to zneužil , zatímco u toho je pochybnost a tenhle ten pacient je doopravdy tak vážně nemocný , že to prostě nemohl zneužít .