|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-07-09 ps2013-029-07-002-033 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

33. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 585/2004 Sb., o branné povinnosti a jejím zajišťování (branný zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 455/ - prvé čtení

Date2015-07-09
Meetingps2013/029
Agenda Itemps2013/029/033
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/029schuz/s029255.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 513 • previousnext

ps2013-029-07-002-033.u1.p1.s1 33.
ps2013-029-07-002-033.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 585/2004 Sb., o branné povinnosti a jejím zajišťování (branný zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 455/ - prvé čtení
ps2013-029-07-002-033.u1.p2.s1 Požádám pana ministra obrany Martina Stropnického a pana zpravodaje pro prvé čtení Václava Klučku, aby zaujali svá místa u stolku zpravodajů, a zároveň požádám pana ministra, aby z pověření vlády předložený návrh uvedl.
ps2013-029-07-002-033.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-029-07-002-033.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-029-07-002-033.u2.p1.s2 Vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, dovolte mi, abych odůvodnil předložené vládní návrhy zákonů branné legislativy, kterými vláda naplňuje svoje programové prohlášení, v němž se zavázala, že dokončí potřebné změny v branné legislativě.
ps2013-029-07-002-033.u2.p2.s1 Stěžejním návrhem je vládní návrh novely branného zákona a s ním souvisejících zákonů.
ps2013-029-07-002-033.u2.p2.s2 Vláda tímto reaguje na neustálý a bohužel nikoli příznivý vývoj bezpečnostní situace v Evropě a rovněž na ne zcela uspokojivý stav zálohy ozbrojených sil České republiky, která v důsledku legislativní nečinnosti od roku 2004 zůstává nevycvičeným -
ps2013-029-07-002-033.u3.p1.s1 Pane ministře, vás na chvilku přeruším a požádám sněmovnu o klid.
ps2013-029-07-002-033.u3.p1.s2 Pokud hlouček vlevo diskutuje jiné téma, tak odejde diskutovat do předsálí a nechá pana ministra obrany přednášet ten návrh.
ps2013-029-07-002-033.u3.p1.s3 ještě počkám...
ps2013-029-07-002-033.u3.p1.s4 Děkuji, pokračujte, pane ministře.
ps2013-029-07-002-033.u4.p1.s1 Čili ne zcela uspokojivý stav zálohy ozbrojených sil České republiky, která v důsledku legislativní nečinnosti od roku 2004 zůstává nevycvičeným a stále se početně ztenčujícím sborem.
ps2013-029-07-002-033.u4.p1.s2 Připravenost Armády České republiky zejména v minulosti negativně ovlivnil také snížený rozpočtový rámec Ministerstva obrany.
ps2013-029-07-002-033.u4.p2.s1 Návrhy zákonů tvořících soubor branné legislativy jsou připravovány již několik let s vynaložením značného úsilí věcných i legislativních týmů.
ps2013-029-07-002-033.u4.p2.s2 Toto úsilí však dosud nevedlo k očekávanému normativnímu výsledku.
ps2013-029-07-002-033.u4.p2.s3 Branná legislativa silný společenský a politický kontext a význam.
ps2013-029-07-002-033.u4.p2.s4 Jako nově jmenovaný ministr obrany jsem byl samozřejmě povinen seznámit se detailně s jejím obsahem, tak jak byla připravena, a posoudit její správnost.
ps2013-029-07-002-033.u4.p2.s5 Také proto jsem i spolu s přihlédnutím k proměně mezinárodní bezpečnostní situace původní návrh vzal zpět.
ps2013-029-07-002-033.u4.p2.s6 Zodpovědně upravené návrhy pak prošly novým připomínkovým řízením a dvojím projednáváním v Legislativní radě vlády.
ps2013-029-07-002-033.u4.p2.s7 Ta označila jako hlavní okruhy úprav, jimž je potřeba věnovat pozornost z hlediska zajištění jejich ústavnosti: a) povinnost stanovit podmínky doplňování ozbrojených sil výlučně zákonem, dále pak zachovat genderovou rovnost a dále pak vyloučit výběrový princip pro odvodní řízení a povolávání vojáků v záloze k výcviku na vojenském cvičení.
ps2013-029-07-002-033.u4.p2.s8 Na základě těchto podnětů Ministerstvo obrany návrhy zákonů upravilo a v tomto upraveném znění byly také schváleny vládou a předloženy k dalšímu legislativnímu projednávání v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky.
ps2013-029-07-002-033.u4.p2.s9 S hlavními zásadami obsaženými v souboru návrhů zákonů bych vás teď rád stručně seznámil.
ps2013-029-07-002-033.u4.p3.s1 Dominantním prvkem navrhovaných úprav je řešení postavení vojáka v aktivní záloze, které se přibližuje postavení vojáka z povolání s maximálním využitím jeho předcházejícího výcviku a nabytých zkušeností a vědomostí.
ps2013-029-07-002-033.u4.p3.s2 Mnohá ustanovení v zákoně jsou inspirována zkušenostmi s vytvářením zálohy v zahraničí.
ps2013-029-07-002-033.u4.p3.s3 Týká se to například vytvoření zvláštní kategorie povinné zálohy, pro niž bylo využito systému takzvané operativní zálohy podle francouzského modelu.
ps2013-029-07-002-033.u4.p3.s4 Ve Francii se tato záloha skládá jednak z dobrovolníků, kteří podepíší kontrakt na jeden pět let služby, jednak z bývalých vojáků z povolání, kteří musí být po skončení služebního poměru dalších pět let k dispozici.
ps2013-029-07-002-033.u4.p3.s5 Zvláštní kategorie povinné zálohy bude významným prvkem doplňování ozbrojených sil vzhledem k připravenosti bývalých vojáků z povolání, kteří jsou v zařazeni.
ps2013-029-07-002-033.u4.p4.s1 Za účelem posílení úlohy aktivní zálohy se nově navrhuje možnost vojáků v aktivní záloze účastnit se také zahraničních misí.
ps2013-029-07-002-033.u4.p4.s2 Dále se stanoví systém motivace vojáků v aktivní záloze a finanční kompenzace pro jejich zaměstnavatele.
ps2013-029-07-002-033.u4.p4.s3 Návrh rovněž zohledňuje požadavky stávajících vojáků zařazených do aktivní zálohy a zintenzivňuje jejich výcvik.
ps2013-029-07-002-033.u4.p4.s4 Navrhovaná úprava zahrnuje také institut dobrovolného vojenského cvičení.
ps2013-029-07-002-033.u4.p4.s5 Dobrovolné vojenské cvičení je koncipováno pro všechny občany schopné vojenské služby, kteří se chtějí podílet na obraně státu, avšak nemají zájem vstoupit do aktivní zálohy ozbrojených sil.
ps2013-029-07-002-033.u4.p4.s6 Významnou úpravou je stanovení možnosti doplnění ozbrojených sil vojáky v záloze a jejich přípravy před vyhlášením stavu ohrožení státu, nebo dokonce válečného stavu.
ps2013-029-07-002-033.u4.p4.s7 Tímto opatřením se částečně odstraňuje nedostatek, který vznikl v roce 2002 při zahájení profesionalizace ozbrojených sil a byl umocněn v roce 2004 přijetím branného zákona.
ps2013-029-07-002-033.u4.p4.s8 V důsledku toho došlo ke snižování absolutního počtu vojáků v záloze, zvyšování jejich průměrného věku a zásadnímu snížení připravenosti vojáků v záloze.
ps2013-029-07-002-033.u4.p4.s9 V současné době proto chybí přípravné období, které by umožnilo zvýšit obranyschopnost České republiky ještě před vypuknutím konfliktu, a to včetně doplnění a přípravy ozbrojených sil osobami a vojenským materiálem.
ps2013-029-07-002-033.u4.p5.s1 Vláda se při schvalování návrhu musela vypořádat také s tím, zda využije principu dobrovolného, nebo povinného přejímání branné povinnosti občany.
ps2013-029-07-002-033.u4.p5.s2 Historické tradice spíše potvrzují využití principu doplňování ozbrojených sil na základě branné povinnosti.
ps2013-029-07-002-033.u4.p5.s3 Vláda se nakonec přiklonila k využití provádění odvodního řízení pro 18leté občany a částečně tímto opatřením nahradila absenci přípravného období.
ps2013-029-07-002-033.u4.p6.s1 Předkládané návrhy zákonů jsou specifické nejenom v předmětu úpravy, ale také v zohlednění historických zkušeností této země, které nás vedou více než kohokoliv jiného k vlastnímu úsilí zajistit mír a bezpečnost.
ps2013-029-07-002-033.u4.p6.s2 Bez důsledné přípravy na obranu státu v době míru přitom mohou být ohroženy demokratické principy tohoto státu.
ps2013-029-07-002-033.u4.p6.s3 Současná bezpečnostní situace nám dnes a denně dokazuje, že zachování stability ve světě můžeme dosáhnout pouze tehdy, budeme-li schopni a ochotni také mír bránit a budeme-li to také připraveni dát jednoznačně a jasně najevo.
ps2013-029-07-002-033.u4.p7.s1 Jak jsem již zmínil, předkládaný soubor návrhů zákonů byl zpracován v kontextu změn ve vývoji mezinárodní situace a s přihlédnutím ke skutečným schopnostem Armády České republiky včetně jejích povinností vyplývajících z mezinárodních závazků.
ps2013-029-07-002-033.u4.p7.s2 Cílem navrhované úpravy je za současného rozvíjení profesionální armády především doplnění zálohy a zvyšování účasti občanů na obraně státu, zvyšování počtů nasaditelných osob pro plnění úkolů různého stupně náročnosti, a to od bojových po asistenční činnosti, snižování osobních nákladů, a to s využitím zálohy, což je z hlediska její přípravy mnohem úspornější než udržování stejné schopnosti silami průběžně sloužícího a placeného profesionálního personálu.
ps2013-029-07-002-033.u4.p7.s3 Výsledkem by měla být silnější vazba mezi občanskou společností a ozbrojenými silami, zapojení dobrovolníků s civilní kariérou do činnosti armády, čímž se zvýší identifikace obyvatel s vojenským prostředím.
ps2013-029-07-002-033.u4.p8.s1 Při hledání nejvhodnějšího řešení se Ministerstvo obrany inspirovalo právní úpravou v zajišťování bezpečnosti a obrany státu ve státech Evropské unie a NATO.
ps2013-029-07-002-033.u4.p8.s2 Vzhledem k rozdílnosti těchto úprav jsme se soustředili na povinnou nebo dobrovolnou účast občanů při přípravě k obraně státu a institutů vytváření zálohy ozbrojených sil.
ps2013-029-07-002-033.u4.p8.s3 Z námi provedené analýzy vyplynulo, že plně profesionální armáda je využívána ve většině evropských států.
ps2013-029-07-002-033.u4.p8.s4 Ta je ale vždy doplňována jistým objemem zálohy, nejčastěji do jedné třetiny jejího počtu.
ps2013-029-07-002-033.u4.p8.s5 Plně profesionální model je v některých zemích doplněn možností dobrovolné základní aktivní služby, jako například v Německu nebo také na Slovensku.
ps2013-029-07-002-033.u4.p8.s6 Jenom například v Dánsku, Švédsku a Rakousku existují dobrovolnické sbory miličního typu.
ps2013-029-07-002-033.u4.p8.s7 V několika zemích je realizována povinná základní vojenská služba, která však s výjimkou miliční služby ve Švýcarsku je ve skutečnosti prakticky stoprocentně dobrovolná, neboť k výkonu služby je povolána vždy jen malá část odvedených branců, a to s jejich výslovným souhlasem.
ps2013-029-07-002-033.u4.p8.s8 Výjimkou z dobrovolného zapojení je například Finsko, jehož model se nejvíce blíží Izraeli.
ps2013-029-07-002-033.u4.p8.s9 V Norsku je branná povinnost platná i pro ženy.
ps2013-029-07-002-033.u4.p8.s10 Zálohám je obecně přikládán vysoký význam také v takzvaně velkých armádách, tedy v americké, britské nebo francouzské.
ps2013-029-07-002-033.u4.p9.s1 Zásadním aspektem navrhované úpravy je posílení schopnosti armády bránit území České republiky i její rozvinutí na válečné počty.
ps2013-029-07-002-033.u4.p9.s2 Reagujeme tak na skutečnost, že se válečné konflikty přiblížily k samotné hranici členských států NATO.
ps2013-029-07-002-033.u4.p10.s1 Jsem si vědom toho, že branná legislativa v každé době vyvolává neobyčejný zájem veřejnosti i médií stejně jako pozornost zákonodárců a vyvolává celospolečenskou, často polemickou bouřlivou diskusi.
ps2013-029-07-002-033.u4.p10.s2 Nejinak tomu bylo a patrně bude i v tomto případě.
ps2013-029-07-002-033.u4.p10.s3 V této souvislosti vnímám jako nesmírně pozitivní aktivní spolupráci výboru pro obranu s Ministerstvem obrany při posuzování navrhovaných změn, a to již při formálních, nebo méně formálních setkáváních, například na výjezdním jednání výboru pro obranu.
ps2013-029-07-002-033.u4.p10.s4 Zájem výboru o danou problematiku i přes uplatněné výhrady naplňuje přesvědčením, že návrh je vnímám jako významný, důležitý a že jako takový dobrou šanci být postoupen do druhého čtení.
ps2013-029-07-002-033.u4.p10.s5 Věřím, že v druhém čtení pak nalezneme odpovídající prostor pro projednávání a pečlivé posuzování případných jednotlivých návrhů a jejich případné doplnění na základě vzájemné diskuse.
ps2013-029-07-002-033.u4.p11.s1 Na základě návrhu výboru pro obranu a ve spolupráci s ním byl proveden také průzkum názorů veřejnosti.
ps2013-029-07-002-033.u4.p11.s2 To uvádím v samotném závěru svého vystoupení jen pro doplnění informace.
ps2013-029-07-002-033.u4.p11.s3 Průzkum názorů veřejnosti potvrdil většinový zájem občanů této země na jejich účasti při obraně vlasti.
ps2013-029-07-002-033.u4.p11.s4 Je totiž třeba, aby si občané uvědomili, a jak se ukázalo, oni si to již uvědomují, že nestačí mít pouze profesionální armádu, ale je třeba jejich osobní aktivní účast při obraně státu.
ps2013-029-07-002-033.u4.p12.s1 V souvislosti s tím je Ministerstvo obrany samozřejmě připraveno dále spolupracovat na úpravách předložených návrhů zákona tak, aby byla vytvořena účelná a pro tento stát potřebná právní úprava.
ps2013-029-07-002-033.u4.p12.s2 Při projednávání souborů branné legislativy prosím přihlédněte k tomu, že zejména návrh novely branného zákona je v současné době zcela stěžejní normou, která je klíčem k užití všech dalších zákonů branné legislativy a současně zdrojem institutů používaných v těchto zákonech.
ps2013-029-07-002-033.u4.p12.s3 Proto považuji za mimořádně důležité, aby tento návrh byl po vašem projednání postoupen do dalšího čtení a po svém přijetí především umožnil implementaci nových podmínek doplňování ozbrojených sil.
ps2013-029-07-002-033.u4.p13.s1 Děkuji za vaši pozornost.
ps2013-029-07-002-033.u5.p1.s1 Děkuji panu ministru obrany Martinu Stropnickému.
ps2013-029-07-002-033.u5.p1.s2 Žádám, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Václav Klučka a přednesl nám svou zpravodajskou zprávu.
ps2013-029-07-002-033.u5.p1.s3 Pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-029-07-002-033.u6.p1.s1 Dobrý den, vážení kolegové, vážené kolegyně, vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády.
ps2013-029-07-002-033.u6.p1.s2 Úvod jsem si dnes trochu rozšířil, protože věc, kterou tady budu jako zpravodaj prezentovat, je věcí nesmírně důležitou a nesmírně vážnou.
ps2013-029-07-002-033.u6.p1.s3 Je to věc obrany tohoto státu, je to věc obrany této vlasti, ve které žijeme.
ps2013-029-07-002-033.u6.p1.s4 Základní norma, která se nazývá branným zákonem.
ps2013-029-07-002-033.u6.p1.s5 Nikdy v minulosti, když jsem vystupoval v této Sněmovně, jsem nemluvil s větší vážností.
ps2013-029-07-002-033.u6.p1.s6 Vždycky jsem byl připraven na věci, které souvisí s tematikou, kterou jsem reprezentoval, ale tak vážné téma jsem nikdy před sebou neměl.
ps2013-029-07-002-033.u6.p2.s1 Dámy a pánové, chci předně zdůraznit, že branná povinnost státních občanů České republiky po vytvoření profesionální armády z našeho právního řádu nikdy nevymizela, nadále trvá.
ps2013-029-07-002-033.u6.p2.s2 Branný zákon z roku 2004 s nadále počítá a vztahuje se na všechny - na všechny občany ve věku 18 60 let, i na ženy, a to zejména z genderových důvodů.
ps2013-029-07-002-033.u6.p2.s3 Zákon totiž aplikuje princip rovných příležitostí mužů a žen.
ps2013-029-07-002-033.u6.p3.s1 Velmi se omlouvám, ale jde o vážné téma.
ps2013-029-07-002-033.u6.p3.s2 Prosím kolegy, aby tomu opravdu věnovali pozornost.
ps2013-029-07-002-033.u6.p4.s1 Podle dosavadní právní úpravy je doplňování armády možné ve chvíli, kdy vláda vyhlásí tzv. stav ohrožení státu.
ps2013-029-07-002-033.u6.p4.s2 První odvedení občané by byli ale k dispozici zhruba po 72 dnech a následně by musel ještě proběhnout jejich výcvik, což je v případě reálné hrozby příliš dlouhá doba.
ps2013-029-07-002-033.u6.p4.s3 Proto novela branného zákona, kterou předložila tato vláda do parlamentu, obsahuje možnost zahájit na základě nařízení vlády odvodní řízení ještě před vyhlášením stavu ohrožení státu.
ps2013-029-07-002-033.u6.p5.s1 Dámy a pánové, zkusme se na to podívat z jiného úhlu pohledu: Co je to branná povinnost?
ps2013-029-07-002-033.u6.p5.s2 Je to povinnost občana plnit úkoly ozbrojených sil České republiky.
ps2013-029-07-002-033.u6.p5.s3 Zahrnuje povinnost občana podrobit se odvodnímu řízení a plnit další povinnosti stanové branným zákonem.
ps2013-029-07-002-033.u6.p5.s4 Branná povinnost vzniká občanovi dnem následujícím pod dni, v němž dosáhne věku 18 let, a zaniká dnem dosažení věku 60 let, nebo i dříve z důvodů uvedených v branném zákoně.
ps2013-029-07-002-033.u6.p5.s5 prosím cituji a definuji brannou povinnost ze stávajícího zákona z roku 2004.
ps2013-029-07-002-033.u6.p5.s6 V této Sněmovně pro tento zákon v roce 2004 hlasovalo 140 poslanců - 140 poslanců, kteří dali důvěru verzi, že odvody budou v době, kdy dojde k válečnému napadení státu.
ps2013-029-07-002-033.u6.p5.s7 Promiňte mi výraz nesmysl.
ps2013-029-07-002-033.u6.p5.s8 To nezvládneme.
ps2013-029-07-002-033.u6.p6.s1 Tato vláda po chvílích dlouhé trpělivosti, po jedenácti letech, přišla s návrhem, že je třeba z odpovědnosti branné povinnosti k státu něco udělat.
ps2013-029-07-002-033.u6.p6.s2 Neříkám, že ten návrh není ještě dále diskutovatelný, vrátím se k tomu v závěru, kdy vám doporučím, abychom to do druhého čtení pustili a diskusi ještě provedli.
ps2013-029-07-002-033.u6.p6.s3 Neříkám, že můžeme najít varianty řešení, které nebudou tak přísně regiózní, nebudou říkat, že v 18 letech půjdeš k odvodu.
ps2013-029-07-002-033.u6.p6.s4 Možná dospějeme ke kompromisu, že půjde o dobrovolnou brannou povinnost, a to nejen z úrovně mužů, ale i žen.

Text viewDownload CoNNL-U