|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-07-08 ps2013-029-06-010-013 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

13. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 407/ - druhé čtení

Date2015-07-08
Meetingps2013/029
Agenda Itemps2013/029/013
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/029schuz/s029231.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 747 • previousnext

ps2013-029-06-010-013.u1.p1.s1 13.
ps2013-029-06-010-013.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 407/ - druhé čtení
ps2013-029-06-010-013.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
ps2013-029-06-010-013.u1.p2.s2 Paní ministryně, prosím, ujměte se slova.
ps2013-029-06-010-013.u2.p1.s1 Vážená paní místopředsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci -
ps2013-029-06-010-013.u3.p1.s1 se, paní ministryně, moc omlouvám, ale poprosím kolegy zejména v levé části sálu, aby se ztišili, aby paní ministryně nemusela křičet, abychom ji dostatečně slyšeli.
ps2013-029-06-010-013.u3.p1.s2 Děkuji za pochopení.
ps2013-029-06-010-013.u3.p1.s3 Paní ministryně, pokračujte.
ps2013-029-06-010-013.u4.p1.s1 Děkuji vám, vážená paní místopředsedkyně.
ps2013-029-06-010-013.u4.p1.s2 Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi jenom krátce představit vládní návrh zákona o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
ps2013-029-06-010-013.u4.p1.s3 Jedná se o útlou novelu, nicméně velmi potřebnou a očekávanou pedagogickými pracovníky v praxi, která zajistit to, že skončí nešvar, kdy někteří zřizovatelé uzavírají smlouvy s pedagogy pouze na dobu určitou deseti měsíců a následně naši učitelé jsou nuceni během července a srpna setrvávat na úřadech práce.
ps2013-029-06-010-013.u4.p1.s4 Tuto nedůstojnou praxi právě tento vládní návrh zákona řeší.
ps2013-029-06-010-013.u4.p1.s5 Napříště by tedy doba určitá sjednaná s pedagogickými pracovníky činila nejméně dvanáct měsíců a mohla by být ode dne vzniku prvního pracovního poměru opakována nejvýše dvakrát.
ps2013-029-06-010-013.u4.p1.s6 To znamená, že dojde v podstatě ke sjednocení se zákoníkem práce s tou specialitou, že doba trvání poměru na dobu určitou bude určena oněmi dvanácti měsíci, aby byla takto závadná praxe do budoucna vyloučena.
ps2013-029-06-010-013.u4.p2.s1 Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, domnívám se, že s ohledem na to, že jsme ve druhém čtení, tato stručná informace a připomenutí z hlediska obsahu předkládaného vládního návrhu stačí, a budu se samozřejmě těšit na další projednávání v rámci garančního výboru, pokud tento vládní návrh zákona propustíte druhým čtením, o což bych si dovolila vás požádat.
ps2013-029-06-010-013.u4.p2.s2 Děkuji.
ps2013-029-06-010-013.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2013-029-06-010-013.u5.p1.s2 Teď poprosím kolegy zase v pravé části sálu, aby se trochu ztišili, anebo případně šli projednávat následující program ven ze sálu.
ps2013-029-06-010-013.u5.p1.s3 Děkuji.
ps2013-029-06-010-013.u5.p2.s1 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu jako výboru garančnímu.
ps2013-029-06-010-013.u5.p2.s2 Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 407/1.
ps2013-029-06-010-013.u5.p2.s3 Prosím, aby se slova ujala zpravodajka výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu paní poslankyně Nina Nováková, informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila.
ps2013-029-06-010-013.u5.p2.s4 Prosím, máte slovo.
ps2013-029-06-010-013.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, paní předsedající.
ps2013-029-06-010-013.u6.p1.s2 Mohu jenom konstatovat, že tak jak jsme o novele zákona o pedagogických pracovnících mluvili již v prvním čtení, tak výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu přijal usnesení, kterým doporučuje vyslovit souhlas s vládním návrhem zákona a mne pověřil, abych vás s tímto usnesením seznámila.
ps2013-029-06-010-013.u6.p2.s1 V době, kdy o tom garanční výbor jednal, nebyly součástí usnesení žádné pozměňovací návrhy, protože nebyly známy.
ps2013-029-06-010-013.u6.p2.s2 si potom dovolím v obecné a v podrobné rozpravě se přece jen k jednomu pozměňovacímu návrhu vyjádřit.
ps2013-029-06-010-013.u6.p2.s3 Ale teď v první etapě, tedy na své 14. schůzi, garanční výbor přijal usnesení, kterým doporučil vyslovit souhlas s vládním návrhem zákona.
ps2013-029-06-010-013.u7.p1.s1 Děkuji, paní poslankyně.
ps2013-029-06-010-013.u7.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu a poprosím paní poslankyni, aby zůstala u mikrofonu a ujala se slova.
ps2013-029-06-010-013.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-029-06-010-013.u8.p1.s2 Dámy a pánové, několikrát v poslední době jsme zaregistrovali, že se otevřel nějaký zákon a že se ten zákon musel otevírat během roku i několikrát.
ps2013-029-06-010-013.u8.p1.s3 jsem si tedy dovolila, když jednáme o novele zákona o pedagogických pracovnících, navrhnout vám jeden pozměňovací návrh.
ps2013-029-06-010-013.u8.p1.s4 Objevili jsme totiž takové nedopatření - předpokládám, že z hlediska Ministerstva školství je to opravdu nedopatření, či spíše nedokončené jednání.
ps2013-029-06-010-013.u8.p1.s5 Protože existují vysoké školy, které připravují kvalifikované pedagogické pracovníky v magisterském studiu, a přesto je jejich zaměstnavatelé nemohou v zákoně o pedagogických pracovnících najít.
ps2013-029-06-010-013.u8.p1.s6 Jsou to obory umělecko-pedagogické.
ps2013-029-06-010-013.u8.p1.s7 jsem o tom hovořila s některými pracovníky na Ministerstvu školství a skutečně se zdá, že se jenom nepodařilo dokončit určitý proces.
ps2013-029-06-010-013.u8.p1.s8 Takže věřím, že pokud by to bylo třeba v garančním výboru, nebo pokud bychom před třetím čtením s tím ještě nějak pracovali, tak věřím, že by Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v zásadě proti mému pozměňovacímu návrhu nic nemělo.
ps2013-029-06-010-013.u8.p2.s1 jde?
ps2013-029-06-010-013.u8.p2.s2 My jsme zvyklí, když vnímáme na školách celého spektra od mateřských škol po vyšší odborné školy, přičemž ústředních škol a vyšších odborných škol se to týká jenom některých, tak jsme zvyklí slýchat, že tam existuje určitá estetická výchova nebo nějaká umělecká výchova, ale tak jak to známe my sami ze škol, pro nás estetická výchova je hudebka nebo výtvarka neboli hudební výchova nebo výtvarná výchova.
ps2013-029-06-010-013.u8.p2.s3 Přitom existuje na vysokých školách, na Akademii múzických umění a Janáčkově akademii múzických umění, od poloviny 90. let velice dobře se rozvíjející obor, a hlavně obor, který naše školy potřebují, a to je obor dramatická výchova, mnohdy spojený i s výchovou pohybovou.
ps2013-029-06-010-013.u8.p2.s4 V těch hodinách dramatické výchovy, tam, kde v celém spektru regionálního školství jsou, se nenacvičuje divadlo, jak bychom mohli očekávat, ale děti tam získávají velice důležité sociální dovednosti, učí se tam sdělovat své emoce a zároveň jaksi chápat druhé.
ps2013-029-06-010-013.u8.p2.s5 Můžeme říci, že tam, kde dramatická výchova ve třídách je, se skutečně vylepšuje atmosféra na škole, protože se takzvaně jakoby pustí ventil někdy třeba pokulhávajících vztahů právě v zážitkově vedené dramatické výchově a velice často se v zárodku utlumí třeba počátek šikany.
ps2013-029-06-010-013.u8.p3.s1 Další velice dobře uplatnitelné pole působnosti pro dramatickou výchovu je u žáků, kteří mají specifické vzdělávací potřeby, a zejména třeba u žáků sluchově postižených.
ps2013-029-06-010-013.u8.p3.s2 Absolventi těchto oborů umělecko-pedagogických, konkrétně na pražské DAMU, velice dobře právě s touto skupinou žáků umějí pracovat.
ps2013-029-06-010-013.u8.p4.s1 Další taková poptávka, která je na školách, a to zejména na školách středních, je poptávka po zkvalitnění mediální výchovy, která je také velmi důležitá.
ps2013-029-06-010-013.u8.p4.s2 A právě odborné vedení dětí a mládeže jim umožňuje otevřeně a kriticky posuzovat třeba svá setkání s divadelním a filmovým uměním.
ps2013-029-06-010-013.u8.p5.s1 V čem vlastně je problém?
ps2013-029-06-010-013.u8.p5.s2 Kvalifikovaní absolventi magisterského studia, které akreditovaný obor umělecko-pedagogický, nejsou s to za aktuální situace bezpochyby prokázat řediteli nějaké školy svoji kvalifikaci, a to kvalifikaci pedagogickou, ačkoliv od začátku vědí, že na vysokých školách studují zaměření umělecko-pedagogické.
ps2013-029-06-010-013.u8.p5.s3 Musíme si tedy uvědomit, že třeba na DAMU jsou obory, které připravují výkonné umělce, a jsou obory, které jsou akreditované právě na dramatickou výchovu.
ps2013-029-06-010-013.u8.p6.s1 Byla by tedy velká škoda, aby takto dobře připravení absolventi, kteří mají v rámci svého studia nejen didaktiku, ale mají i pedagogickou psychologii, psychologii, a jak říkám, i některé obory, které je sbližují třeba se speciální pedagogikou, nenašli své uplatnění jenom proto, že ředitel školského zařízení je nějak nemůže najít v zákoně.
ps2013-029-06-010-013.u8.p7.s1 Dovolila jsem si tedy úplně jednoduše v čl. 1 do § 7, 8, 9, 10, 11 a 18 doplnit větu, že pedagog je kvalifikován.
ps2013-029-06-010-013.u8.p7.s2 Teď jak jsem vyjmenovala ty paragrafy, tak se to týká prvního stupně základních škol, druhého stupně základních škol, středních škol, základních uměleckých škol, ale tito absolventi najdou uplatnění i ve volnočasových aktivitách, tzn. třeba v domech dětí a mládeže atd., tak všude jsem si vlastně dovolila vložit v podstatě větu, která říká, že kvalifikovaný je také učitel předmětu uměleckého zaměření, který získá odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti umění a studijního oboru umělecko-pedagogického zaměření.
ps2013-029-06-010-013.u8.p7.s3 A potom v podrobné rozpravě si dovolím přihlásit se k tomuto pozměňovacímu návrhu.
ps2013-029-06-010-013.u8.p8.s1 Snad úplně na závěr bych si ještě dovolila krátce ocitovat jednu či dvě věty z druhé světové konference UNESCO o uměleckém vzdělávání v Soulu z roku 2010, kde se hovoří, kde je jako strategie uvedeno potvrdit uměleckou výchovu jako základ pro vyvážený kreativní, kognitivní, emocionální, estetický a sociální rozvoj dětí, mládeže a celoživotních studentů.
ps2013-029-06-010-013.u8.p8.s2 A jako první opatření je právě vypracování koncepce a využití všech zdrojů k uplatnění a zkvalitňování uměleckého, resp. umělecko-pedagogických oborů.
ps2013-029-06-010-013.u8.p9.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-029-06-010-013.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2013-029-06-010-013.u9.p1.s2 A nyní prosím k mikrofonu pana poslance Luzara s faktickou poznámkou, připraví se paní poslankyně Semelová, taktéž s faktickou poznámkou.
ps2013-029-06-010-013.u9.p1.s3 Prosím, vaše dvě minuty.
ps2013-029-06-010-013.u10.p1.s1 Vážená paní předsedající, paní ministryně, si dovolím položit otázku spíše statistickou a týkající se možná v druhém čtení pro garanční výbor zajímavou, každopádně pro určitě.
ps2013-029-06-010-013.u10.p1.s2 Jedná se o to, že toto řetězení pracovních smluv bylo silně medializováno jako negativní jev, a neznám zřizovatele, který by to bral jako standardní postup svého vztahu jako zřizovatel vůči řediteli školy.
ps2013-029-06-010-013.u10.p1.s3 Ptám se proto, jak statisticky významná skupina takovéhoto řetězení je.
ps2013-029-06-010-013.u10.p1.s4 Týká se to soukromých zřizovatelů, nebo obecních zřizovatelů, krajských zřizovatelů těchto vzdělávacích institucí?
ps2013-029-06-010-013.u10.p1.s5 Pokud by se to mělo týkat, řekněme, zřizovatelů obecních nebo krajských, asi existují seznamy, která města, které obce takhle postupují.
ps2013-029-06-010-013.u10.p1.s6 Protože z jedné strany tady slýcháme o obrovské zodpovědnosti starostů a mnohokrát jsme tady přesvědčováni, že ti starostové přece vědí nejlépe a nejlépe se chovají ke svému spravování obce, a z druhé strany proti jasnému amorálnímu jednání nevystupují, popř. ho tolerují ve svých obcích.
ps2013-029-06-010-013.u10.p1.s7 by tyto statistické údaje velice zajímaly.
ps2013-029-06-010-013.u10.p1.s8 Děkuji.
ps2013-029-06-010-013.u11.p1.s1 Děkuji a poprosím k mikrofonu paní poslankyni Semelovou, připraví se pan poslanec Zlatuška (šum vlevo).
ps2013-029-06-010-013.u11.p1.s2 Prosím, vaše dvě minuty.
ps2013-029-06-010-013.u12.p1.s1 Děkuji.
ps2013-029-06-010-013.u12.p1.s2 Navážu na kolegu a pokusím se mu, aniž bych chtěla brát slovo paní ministryni, na některé záležitosti odpovědět.
ps2013-029-06-010-013.u12.p1.s3 My jsme o tom jednali na výboru.
ps2013-029-06-010-013.u12.p1.s4 jenom připomínám, že týden by měli mít všichni učitelé prázdniny, aby načerpali sil do dalšího školního roku, a bohužel tomu tak není vždycky, protože skutečně jsou mnozí učitelé, kteří mají smlouvu pouze na dobu určitou na těch deset měsíců a jsou odkázáni potom buď jít na úřad práce, brát si různé brigády, anebo se nepřihlásit a prostě nějak to přežít, právě z toho důvodu třeba, že se bojí, aby smlouva s nimi byla v září také obnovena.
ps2013-029-06-010-013.u12.p2.s1 Pokud bych mohla uvést některé statistiky, a netýká se to pouze škol soukromých, týká se to všech škol, všech zřizovatelů, tak loni v červnu v evidenci úřadu práce bylo 411 uchazečů o práci učitelských oborů.
ps2013-029-06-010-013.u12.p2.s2 411.
ps2013-029-06-010-013.u12.p2.s3 V červenci jich bylo 3060.
ps2013-029-06-010-013.u12.p2.s4 V září pak klesl tento počet na 314.
ps2013-029-06-010-013.u12.p2.s5 si myslím, že tyto počty hovoří samy o sobě, že to jsou počty, které jsou varující, a měli bychom se touto otázkou o pravdu vážně zaobírat.
ps2013-029-06-010-013.u12.p3.s1 mrzí, že se zasekl tento zákon v legislativním procesu, z toho důvodu, že neplatí od 1. července 2015, jak měl platit, a bohužel se to bude opakovat i v příštím roce, protože i kdyby platil od příštího roku, tak v září se dělají smlouvy a znamená to, že v příštím roce se to bude opakovat.
ps2013-029-06-010-013.u12.p3.s2 Proto bych byla velice ráda, kdybychom o tom jednali věcně, aby co nejrychleji tento zákon vešel v účinnost.
ps2013-029-06-010-013.u12.p3.s3 Děkuji.
ps2013-029-06-010-013.u13.p1.s1 Děkuji a poprosím k mikrofonu pana poslance Zlatušku s faktickou poznámkou.
ps2013-029-06-010-013.u13.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-029-06-010-013.u14.p1.s1 Vážená paní předsedající, paní ministryně, k tomu problému, kolika učitelů se to týká.
ps2013-029-06-010-013.u14.p1.s2 Chtěl bych opakovat to, co jsem říkal jak na výboru, tak při prvním čtení.
ps2013-029-06-010-013.u14.p1.s3 Když oslovily odbory s tím, abych tento zákon podpořil, tak jsem se zeptal, kolik mají povědomí o tom, že se to týká učitelů.
ps2013-029-06-010-013.u14.p1.s4 Nemají žádné povědomí o tom a nemají žádné údaje, kolika učitelů se to týká.
ps2013-029-06-010-013.u14.p1.s5 Co se týká těch dat, která zde říkala paní poslankyně Semelová, pokud si náhodou dávají absolventi škol na úřad práce své žádosti o místo, tak to také vysvětluje ten nárůst před prázdninami.
ps2013-029-06-010-013.u14.p1.s6 To neznamená, že by tam byl tento výpadek.
ps2013-029-06-010-013.u14.p2.s1 Jenom bych doporučoval věnovat se bilanci financí mezi Ministerstvem práce a sociálních věcí a Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, protože pokud počty učitelů berou během prázdnin podporu v nezaměstnanosti a budou v budoucnu zaměstnáváni, tak by bylo vhodné ty finance přesunout do resortu školství.
ps2013-029-06-010-013.u15.p1.s1 Děkuji, a nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Putnovou s řádnou přihláškou.
ps2013-029-06-010-013.u15.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-029-06-010-013.u16.p1.s1 Děkuji.
ps2013-029-06-010-013.u16.p1.s2 Vážená paní předsedající, vážená paní ministryně, vážené kolegyně, dámy a pánové, když minulé vedení Ministerstva školství avizovalo, že připravuje tuto novelu, dali jsme jasně najevo, že ji podpoříme.
ps2013-029-06-010-013.u16.p1.s3 Chtěli jsme ji podpořit, aby bylo jasné, na straně koho stojíme v tomto sporu učitelé versus ředitelé.
ps2013-029-06-010-013.u16.p1.s4 Chtěli jsme, aby bylo jasné, že tato nemravná praxe, která se řadu let v českém školství praktikuje, je nepřijatelná a že vítáme způsob, jak toto ukončit.
ps2013-029-06-010-013.u16.p1.s5 V tomto věcném sporu ředitelé versus učitelé stojíme jednoznačně na straně učitelů.
ps2013-029-06-010-013.u16.p2.s1 Je mně líto, paní ministryně, že svoji premiéru v Poslanecké sněmovně musíte mít u novely zákona, který je ovšem podle mého soudu zbytný.
ps2013-029-06-010-013.u16.p2.s2 Z rozsáhlé diskuse, kterou jsme vedli na školském výboru, jednoznačně vyplývalo, že řada zkušených ředitelů škol považuje propouštění učitelů na prázdniny za manažerské selhání.

Text viewDownload CoNNL-U