|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-07-08 ps2013-029-06-008-018 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

18. Návrh poslanců Jana Farského, Andreje Babiše, Pavla Bělobrádka a dalších na vydání zákona o Registru smluv a o změně zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 42/ - druhé čtení

Date2015-07-08
Meetingps2013/029
Agenda Itemps2013/029/018
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/029schuz/s029216.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 749 • previousnext

ps2013-029-06-008-018.u1.p1.s1 18.
ps2013-029-06-008-018.u1.p1.s2 Návrh poslanců Jana Farského, Andreje Babiše, Pavla Bělobrádka a dalších na vydání zákona o Registru smluv a o změně zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 42/ - druhé čtení
ps2013-029-06-008-018.u1.p2.s1 Tímto sněmovním tiskem jsme se zabývali dne 18. června, kdy jsme také přerušili obecnou rozpravu.
ps2013-029-06-008-018.u1.p2.s2 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele poslanec Jan Farský a zpravodaj garančního ústavněprávního výboru pan poslanec Jan Chvojka.
ps2013-029-06-008-018.u1.p3.s1 Ptám se na případná vystoupení pana navrhovatele, případně pana zpravodaje.
ps2013-029-06-008-018.u1.p3.s2 Není zájem.
ps2013-029-06-008-018.u1.p4.s1 V prvém čtení byl tento návrh přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru, hospodářskému výboru, kontrolnímu výboru, páni zpravodajové jsou postupně pan zpravodaj Chvojka, pan zpravodaj Birke a pan zpravodaj Novotný, a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, pan zpravodaj Jiří Petrů.
ps2013-029-06-008-018.u1.p4.s2 Usnesení vám byla doručena jako sněmovní tisky 42/2 8.
ps2013-029-06-008-018.u1.p5.s1 Nyní budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě, do které se jako první přihlásil předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové Miroslav Kalousek.
ps2013-029-06-008-018.u1.p5.s2 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-029-06-008-018.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2013-029-06-008-018.u2.p1.s2 Dámy a pánové, návrh zákona o Registru smluv je zákon, který poslanecký klub TOP 09 a Starostové dlouhodobě prosazuje, pochopitelně i s některými úpravami, neboť mně osobně není jasné, proč by se tato povinnost měla vztahovat na příspěvkovou organizaci, která hospodaří s dvěma nebo třemi miliony státních prostředků ročně, a neměla by se vztahovat na soukromníka, který inkasuje miliardy ročně.
ps2013-029-06-008-018.u2.p1.s3 To jsou pořád ty samé veřejné prostředky a veřejnost právo vědět, jak se s těmi prostředky nakládá.
ps2013-029-06-008-018.u2.p1.s4 Z tohoto hlediska také -
ps2013-029-06-008-018.u3.p1.s1 se velmi omlouvám, pane předsedo.
ps2013-029-06-008-018.u3.p1.s2 Dovoluji si poprosit kolegy o klid v jednacím sále.
ps2013-029-06-008-018.u4.p1.s1 Ale protože vím, že tento pozměňující návrh byl předložen v druhém čtení na výboru, jenom avizuji, že si zaslouží svoji podporu, neboť podnikatelské subjekty inkasují ročně více než 50 mld. prostředků z veřejných rozpočtů, z národních, nebo z Evropské unie, tak je absurdní, abychom v případě, že se jedná o státní instituci nebo instituci krajskou či obecní, trvali na tom, že ty smlouvy musí být zveřejněny, tak abychom tolerovali, že nebudou zveřejněny, když jde o miliardové dotace pro jednotlivé soukromníky.
ps2013-029-06-008-018.u4.p2.s1 To není ani žádná šikana, a koneckonců každý soukromník právo tu dotaci odmítnout a nevzít si ji, když nechce ty smlouvy zveřejňovat.
ps2013-029-06-008-018.u4.p2.s2 Ale pokud si ty veřejné prostředky vezme, tak by se na něj měly vztahovat stejné povinnosti jako na instituce, které hospodaří s veřejnými prostředky, protože jejich zakladatelem je stát, kraj či obec.
ps2013-029-06-008-018.u4.p2.s3 To je první připomínka, kterou chci zdůraznit a kterou pokládám za důležitou, protože jinak bychom se chovali velmi pokrytecky.
ps2013-029-06-008-018.u4.p3.s1 Pozměňující návrh, který teď chci odůvodnit v obecné rozpravě, se týká tzv. prioritních kapitol.
ps2013-029-06-008-018.u4.p3.s2 Rozpočtová pravidla pro několik málo kapitol...
ps2013-029-06-008-018.u4.p4.s1 Paní ministryně...
ps2013-029-06-008-018.u4.p4.s2 Paní ministryně, na to nemám, abych vás překřičel.
ps2013-029-06-008-018.u5.p1.s1 Velmi se omlouvám, pane poslanče.
ps2013-029-06-008-018.u5.p1.s2 Poprosím všechny, aby skutečně své hovory přenesli mimo tento jednací sál.
ps2013-029-06-008-018.u6.p1.s1 Děkuji pěkně.
ps2013-029-06-008-018.u6.p1.s2 Rozpočtová pravidla vyjímají z exekutivní pravomoci vlády při stanovování rozpočtu některé kapitoly, kde výjimečným způsobem záleží na nezávislosti.
ps2013-029-06-008-018.u6.p1.s3 Je to Ústavní soud, je to NKÚ, je to kapitola Poslanecké sněmovny, je to kapitola Senátu, jsou to tzv. prioritní kapitoly.
ps2013-029-06-008-018.u6.p1.s4 Když to dohromady sečteme, jedná se o poměrně malé částky, ale klíčová je tam ta míra nezávislosti.
ps2013-029-06-008-018.u6.p2.s1 Vzpomínám si na rok 2004, když jsem byl předsedou rozpočtového výboru, vláda Vladimíra Špidly snížila rozpočtovou kapitolu NKÚ a Ústavního soudu, předložila ten návrh rozpočtu do vlády a jsem přinutil premiéra, a on argumenty uznal, že něco takového vláda udělat nesmí, že to může udělat pouze rozpočtový výbor Sněmovny.
ps2013-029-06-008-018.u6.p2.s2 To usnesení vlády revokoval a vláda se usnesla jinak.
ps2013-029-06-008-018.u6.p3.s1 Není to hnidopišství, je to velmi důležité z hlediska ústavní nezávislosti některých institucí.
ps2013-029-06-008-018.u6.p3.s2 V rámci rozpočtových pravidel jim říkáme prioritní kapitoly.
ps2013-029-06-008-018.u6.p3.s3 Tam vláda nesmí stanovovat mantinely rozpočtu, tam je to výlučně pravomoc Poslanecké sněmovny, kterou při projednávání rozpočtu Sněmovna deleguje na rozpočtový výbor a v rámci schvalování rozpočtu potom samozřejmě schvaluje Sněmovna.
ps2013-029-06-008-018.u6.p4.s1 jsem přesvědčen, že tento princip by se měl vztahovat i na Registr smluv.
ps2013-029-06-008-018.u6.p4.s2 Že by mohla za určitých okolností být ohrožena, nebo některé informace zneužity pro to, aby mohla být ohrožena nezávislost např. NKÚ nebo např. Ústavního soudu právě pro jejich povinnosti Registru smluv.
ps2013-029-06-008-018.u6.p4.s3 Nejedná se o nijak dramatické finanční objemy a myslím si, že nezávislost těchto institucí v demokratickém systému za to stojí.
ps2013-029-06-008-018.u6.p4.s4 Proto se v podrobné rozpravě přihlásím k pozměňovacímu návrhu, který pro tyto prioritní kapitoly státního rozpočtu, tedy pro tyto instituce, z Registru smluv navrhuje výjimku.
ps2013-029-06-008-018.u6.p4.s5 Děkuji za vyslechnutí a za pochopení.
ps2013-029-06-008-018.u7.p1.s1 Děkuji panu předsedovi Kalouskovi.
ps2013-029-06-008-018.u7.p1.s2 Nyní s přednostním právem pan místopředseda poslaneckého klubu (místopředseda signalizuje ze sálu)- dobře.
ps2013-029-06-008-018.u7.p1.s3 Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Vít Kaňkovský.
ps2013-029-06-008-018.u7.p1.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-029-06-008-018.u8.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, milé dámy, vážení pánové, komplexní pozměňovací návrh ke sněmovnímu tisku 42 podaný prostřednictvím kolegů Vondráčka, Chvojky a Bartoška se mj. týká i zveřejňování smluv mezi zdravotními pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními, které jsme zde nedávno řešili v souvislosti s projednáváním tzv. transparenční novely zákona č. 48/1997 Sb.
ps2013-029-06-008-018.u8.p1.s2 Tuto novelu jsme zde již schválili ve třetím čtení včetně pozměňovacího návrhu, který jsem podal s kolegou Krákorou při projednávání ve výboru pro zdravotnictví, a tento řeší zveřejňování smluv mezi zdravotnickými zařízeními a zdravotními pojišťovnami i s ohledem na jejich účinnost, což je u tohoto druhu smluv, zejména u tzv. úhradových dodatků, věc naprosto zásadní.
ps2013-029-06-008-018.u8.p2.s1 V této souvislosti chci jasně deklarovat, aby nedošlo k žádné pochybnosti, že i klub KDU-ČSL zveřejňování smluv mezi zdravotními pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními podporujeme.
ps2013-029-06-008-018.u8.p2.s2 Toto chci, aby zde jednoznačně zaznělo.
ps2013-029-06-008-018.u8.p2.s3 Co ale vidím jako naprosto zásadní, je způsob, který pro naplnění cíle transparentnosti právě u smluv mezi zdravotnickými zařízeními a zdravotními pojišťovnami zvolíme.
ps2013-029-06-008-018.u8.p3.s1 Je třeba si uvědomit, že smlouvy mezi těmito dvěma subjekty jsou značně specifické, protože přímo navazují na výši úhrad stanovených každoročně úhradovou vyhláškou.
ps2013-029-06-008-018.u8.p3.s2 V této souvislosti si je třeba uvědomit, že úhradová vyhláška vychází pravidelně v posledních dnech kalendářního roku.
ps2013-029-06-008-018.u8.p3.s3 Snad se v tomto ohledu blýská na lepší časy, protože kolega Hovorka podal k novele zákona č. 48/1997 Sb. pozměňovací návrh, který navrhuje nově povinnost vydání úhradové vyhlášky nejpozději do konce října příslušného kalendářního roku.
ps2013-029-06-008-018.u8.p3.s4 Bohužel ale ani tak není zaručeno, a praxe to jednoznačně ukazuje, že by všechny smlouvy, hlavně pak každoročně uzavírané dodatky ke smlouvám, byly projednány a uzavřeny do konce kalendářního roku.
ps2013-029-06-008-018.u8.p3.s5 To je v dnešní době spíše zbožné přání, protože vyjednávání kolem úhradových dodatků se často vleče řadu měsíců.
ps2013-029-06-008-018.u8.p4.s1 Z tohoto pohledu jsem přesvědčen, že problematiku zveřejňování smluv mezi zdravotními pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními je vhodnější ponechat v dikci zákona č. 48/1997 Sb., včetně navázání na účinnost, tak jak to tzv. transparenční novela komplexně řeší.
ps2013-029-06-008-018.u8.p4.s2 Oproti tomu zařazení smluv do zákona o Registru smluv by zejména v oblasti účinnosti smluv, pokud by byly uzavřeny v průběhu prvních kalendářních měsíců nebo v průběhu prvních měsíců kalendářního roku, což je dneska v praxi běžné, byly zatíženy významnou právní nejistotou.
ps2013-029-06-008-018.u8.p4.s3 Toto považuji za vysoce nebezpečný fenomén.
ps2013-029-06-008-018.u8.p5.s1 Proto si v podrobné rozpravě dovolím načíst pozměňovací návrh, kterým navrhnu zveřejňování smluv o úhradách zdravotní péče mezi zdravotními pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními vyjmout z dikce zákona o Registru smluv a řešit jej v dikci zákona o veřejném zdravotním pojištění.
ps2013-029-06-008-018.u8.p6.s1 V opačném případě bychom dospěli k právnímu střetu mezi oběma právními normami, tedy návrhem zákona o Registru smluv a novelizovaným zákonem č. 48/1997 Sb.
ps2013-029-06-008-018.u8.p6.s2 Komplexní pozměňovací návrh k Registru smluv totiž řeší zmíněný konflikt pouze v jednom směru, když stanoví, co se stane, bude-li smlouva, a v tomto případě také informace o odchylkách od úhradové vyhlášky pro daný kalendářní rok, zveřejněna nejdříve v registru, viz ustanovení § 8 odst. 6 - je-li v souladu s tímto zákonem uveřejněna smlouva, která být uveřejněna podle jiného zákona, nebo informace z mají být uveřejněny podle jiného zákona, je tím splněna povinnost uveřejnit ji nebo informace z podle takového jiného zákona.
ps2013-029-06-008-018.u8.p7.s1 Tímto paragrafem ale vůbec není řešeno, co se stane, pokud zdravotní pojišťovna smlouvu zveřejní podle zákona o veřejném zdravotním pojištění v dikci již zmíněné transparenční novely.
ps2013-029-06-008-018.u8.p7.s2 Z hlediska zákona o veřejném zdravotním pojištění by tato smlouva nabyla účinnosti dnem zveřejnění v souladu s tímto zákonem, tj. na webových stránkách zdravotní pojišťovny.
ps2013-029-06-008-018.u8.p7.s3 Z hlediska zákona o Registru smluv by však smlouva nabyla účinnosti dnem uveřejnění v dotčeném registru, viz navrhované ustanovení § 6 odst. 1.
ps2013-029-06-008-018.u8.p7.s4 Je tedy třeba říci, že z této situace není vůbec zřejmé, kdy by skutečně tato smlouva nabyla účinnosti.
ps2013-029-06-008-018.u8.p7.s5 To lze považovat za nepřípustný zásah do právní jistoty.
ps2013-029-06-008-018.u8.p7.s6 Přijetím zákona o Registru smluv v kontextu podaného komplexního pozměňovacího návrhu a paralelně přijetím takzvané transparenční novely zákona o veřejném zdravotním pojištění by tak nastala situace, kdy by dva zákony ukládaly stejným subjektům, tedy zdravotním pojišťovnám, obdobnou povinnost zveřejňovat smlouvy, ovšem každá právní úprava by tuto povinnost požadovala splnit jinak, přičemž by nebyl dořešen vzájemný vztah těchto dvou úprav.
ps2013-029-06-008-018.u8.p8.s1 Aby se tato nejasnost odstranila, je nezbytné uvést oba návrhy zabývající se zveřejňováním smluv do souladu.
ps2013-029-06-008-018.u8.p8.s2 S ohledem na problematiku zdravotnického prostředí považuji za komplexnější a na druhou stranu i jednodušší, a tím i levnější řešení zveřejňování smluv mezi zdravotními pojišťovnami a zdravotními zařízeními v dikci již Sněmovnou schválené transparenční novely zákona o veřejném zdravotním pojištění, než je řešit prostřednictvím zákona o Registru smluv.
ps2013-029-06-008-018.u8.p8.s3 Novelizovaný zákon o veřejném zdravotním pojištění totiž výrazně lépe reflektuje specifika úhradových mechanismů ve zdravotnictví, zejména v oblasti účinnosti úhradových dodatků.
ps2013-029-06-008-018.u8.p9.s1 Proto se v podrobné rozpravě přihlásím ke svému pozměňovacímu návrhu, ve kterém navrhnu vyjmout smlouvy o úhradě a poskytování zdravotních služeb z aplikace zákona o Registru smluv a ponechat povinnost zveřejňovat tyto údaje v dikci novelizovaného zákona o veřejném zdravotním pojištění.
ps2013-029-06-008-018.u8.p9.s2 Jsem hluboce přesvědčen, že to nijak nenaruší naši společnou snahu maximálně ztransparentnit toky veřejných financí ve všech oblastech, zdravotnictví nevyjímaje, což je jistě náš společný cíl.
ps2013-029-06-008-018.u8.p10.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-029-06-008-018.u9.p1.s1 děkuji panu poslanci Kaňkovskému.
ps2013-029-06-008-018.u9.p1.s2 Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Štěpán Stupčuk.
ps2013-029-06-008-018.u9.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-029-06-008-018.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-029-06-008-018.u10.p1.s2 Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, kolegové, jak již jsem předeslal v úvodu, jsem nikdy nezpochybňoval oprávněnost či legitimitu této myšlenky.
ps2013-029-06-008-018.u10.p1.s3 Nicméně u této právní normy považuji za zásadní tedy to, že tato právní norma ve své komplexnosti, složitosti a rozsahu dopadu dle mého soudu měla být předložena jako vládní návrh.
ps2013-029-06-008-018.u10.p1.s4 Návrh zákona, tak jak byl předložen formou poslanecké iniciativy, u něj se naprosto zřetelně - tedy postrádám výstupy z meziresortního připomínkového řízení.
ps2013-029-06-008-018.u10.p1.s5 Řada kolegů tady o tom hovořila, o těch různých dopadech.
ps2013-029-06-008-018.u10.p2.s1 Chtěl bych také upozornit na situaci, která může nastat, a to je: Zákon neobsahuje ani v tom komplexním pozměňovacím návrhu opatření proti nečinnosti.
ps2013-029-06-008-018.u10.p2.s2 Jinými slovy, pokud vážu účinky smlouvy na zveřejnění v registru, tak co se stane potom, když v stanovené lhůtě nebude ta smlouva uveřejněna?
ps2013-029-06-008-018.u10.p2.s3 Samozřejmě že ten účastník řízení, tedy účastník smlouvy, legitimně očekává vůči tedy správci registru, že nastane účinnost nejpozději ten třicátý den.
ps2013-029-06-008-018.u10.p2.s4 A když nenastane, tak tedy stát, správce registru, se dostává do prodlení, nenastanou účinky spojené tedy s účinností smlouvy, to znamená tedy, že nedojde ke konzumaci smlouvy, nedojde k plnění.
ps2013-029-06-008-018.u10.p2.s5 V takovém případě může docházet i ke vzniku škody v důsledku zpoždění, opožděné účinnosti.
ps2013-029-06-008-018.u10.p2.s6 Jinými slovy zde bude vznikat do budoucna legitimní nárok na náhradu škody za nesprávný úřední postup.
ps2013-029-06-008-018.u10.p2.s7 To je situace, které my bychom se měli vyvarovat, a situace, kde bychom měli šetřit prostředky veřejné, prostředky státu tak, abychom nezavdávali a nevytvářeli takové právní normy, které by potenciálně mohly býti zdrojem právě těch žalob, které budou směřovat vůči státu.
ps2013-029-06-008-018.u10.p2.s8 to považuji za snad jeden z největších nedostatků tohoto zákona.
ps2013-029-06-008-018.u10.p3.s1 Současně bych chtěl poukázat na rozličnost a velké množství pozměňovacích návrhů.
ps2013-029-06-008-018.u10.p3.s2 Znovu říkám, ani komplexní pozměňovací návrh neřeší veškeré dílčí náležitosti, které mohou nastat, viz ona stanovená účinnost.
ps2013-029-06-008-018.u10.p3.s3 Je potřeba také říci k jednotlivým pozměňovacím návrhům, že ony buď rozšiřují, nebo naopak zužují dopady tohoto zákona, to znamená, nám zde chybí řekněme nějaký systémový přístup, který je založen na nějaké racionální prostě analýze toho ratia, kam ten zákon jít, tak aby jeho úprava v aplikační praxi byla přiměřená.
ps2013-029-06-008-018.u10.p4.s1 osobně zastávám názor, a jsem tady o tom hovořil ve faktické poznámce, že vůbec nevidím důvod pro to, abychom zakládali centrální registr.
ps2013-029-06-008-018.u10.p4.s2 Například obce, samosprávy mohou tyto věci dělat na svých úředních deskách a nesou za to přímo ony odpovědnost.
ps2013-029-06-008-018.u10.p4.s3 To znamená, i ony jako účastníci toho právního vztahu budou moci přímo ovlivnit to, zda uveřejní ve lhůtě 30 dnů, či nikoliv, a nebudeme zde zase vytvářet nějaké byrokratické mezičlánky.
ps2013-029-06-008-018.u10.p4.s4 Někdo tady již říkal o tom, že dochází a může docházet - a nikdo z nás to asi zcela nemůže vyloučit - k situacím, kdy ten registr může být zablokován, může spadnout server apod.
ps2013-029-06-008-018.u10.p4.s5 zase se vracím tedy k oné problematice, tedy účinnosti.
ps2013-029-06-008-018.u10.p4.s6 To jsou všechno situace, které samozřejmě v aplikační praxi mohou nastat.
ps2013-029-06-008-018.u10.p5.s1 osobně mám ještě problém vůbec s výčtem těch jednotlivých subjektů.
ps2013-029-06-008-018.u10.p5.s2 Zaznamenal jsem i pozměňovací návrh, který z toho vyjímat individuální příjemce dotací, fyzické osoby.
ps2013-029-06-008-018.u10.p5.s3 Moc tomu také nerozumím.

Text viewDownload CoNNL-U