ps2013-029-04-012-032.u1.p1.s1
32 . ps2013-029-04-012-032.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o evidenci tržeb / sněmovní tisk 514 / - prvé čtení ps2013-029-04-012-032.u1.p2.s1
Nyní prosím zpravodaje pro prvé čtení (Poslanec Votava u mikrofonu: Děkuji.) , kterým je Jaroslav Klaška . ps2013-029-04-012-032.u1.p2.s2
A i tady patrně budeme muset změnit zpravodaje . ps2013-029-04-012-032.u2.p1.s1
Tak asi ano , pane místopředsedo . ps2013-029-04-012-032.u2.p1.s2
Ale jsem připraven se toho ujmout samozřejmě . ps2013-029-04-012-032.u2.p1.s3
V zájmu věci . ps2013-029-04-012-032.u3.p1.s1
Máte k tomu nějaký užší návrh ? ps2013-029-04-012-032.u3.p1.s2
Máte k tomu nějaký konkrétní návrh , pane poslanče ? ps2013-029-04-012-032.u4.p1.s1
Konkrétní návrh ? ps2013-029-04-012-032.u4.p1.s2
Pan kolega Klaška tady není jako řádný zpravodaj . ps2013-029-04-012-032.u4.p1.s3
Jsem ochoten převzít funkci náhradního zpravodaje pro dnešní páteční den . ps2013-029-04-012-032.u5.p1.s1
Děkuji za tento návrh . ps2013-029-04-012-032.u5.p1.s2
Přivolám naše kolegy z předsálí a budeme hlasovat o změně zpravodaje ke sněmovnímu tisku 514 z pana poslance Jaroslava Klašky na pana poslance Václava Votavu . ps2013-029-04-012-032.u5.p2.s1
O tomto usnesení zahajuji hlasování . ps2013-029-04-012-032.u5.p2.s2
Kdo je pro , ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko . ps2013-029-04-012-032.u5.p2.s3
Kdo je proti ? ps2013-029-04-012-032.u5.p3.s1
Je to hlasování číslo 149 , přihlášeno 137 poslankyň a poslanců , pro 114 , proti 1 . Návrh byl přijat . ps2013-029-04-012-032.u5.p4.s1
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2013-029-04-012-032.u6.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , pan ministr Babiš tady myslím velice důkladně odůvodnil tento tisk 514 a nosil bych dříví do lesa , kdybych dále hovořil . ps2013-029-04-012-032.u6.p1.s2
Takže odkazuji samozřejmě na vystoupení pana ministra . ps2013-029-04-012-032.u7.p1.s1
Děkuji za vaši zpravodajskou zprávu . ps2013-029-04-012-032.u7.p1.s2
Otevírám sloučenou obecnou rozpravu pro tisky 513 a 514 . ps2013-029-04-012-032.u7.p2.s1
Sloučená rozprava k bodu 31 / sněmovní tisk 513 / a k bodu 32 / sněmovní tisk 514 / ps2013-029-04-012-032.u7.p3.s1
Do té se jako první hlásí předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové Miroslav Kalousek . ps2013-029-04-012-032.u7.p3.s2
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-029-04-012-032.u8.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-029-04-012-032.u8.p1.s2
Především dovolte , abych vás požádal , kolegyně a kolegové z vládní koalice , abyste si z nás nedělali legraci . ps2013-029-04-012-032.u8.p1.s3
Já naprosto chápu pana předsedu Votavu , že nemůže zpravodajovat všechno jako předseda rozpočtového výboru . ps2013-029-04-012-032.u8.p1.s4
Ale my zase odmítáme u zákona , který vy sami pokládáte za zásadní , a my z té druhé strany taky , ano , to by byl opravdu zásadní průlom do lidských svobod , tak odmítáme měnit zpravodaje jako ponožky . ps2013-029-04-012-032.u8.p1.s5
Prosím , zvažte to . ps2013-029-04-012-032.u8.p1.s6
To se prostě nedělá . ps2013-029-04-012-032.u8.p2.s1
Ono se stane , že prostě někdo , kdo byl určen organizačním výborem jako zpravodaj , to prostě dělat nemůže , tak to za něj vezme někdo jiný , ale pak to dotáhne až do konce . ps2013-029-04-012-032.u8.p2.s2
Nepamatuji si instituci náhradního zpravodaje na jeden den . ps2013-029-04-012-032.u8.p2.s3
Jako v pondělí to bude zpravodajovat Lojza a v úterý Franta , pak se to zase . . . ps2013-029-04-012-032.u8.p2.s4
Franta pak dostane vynadáno v hospodě , že to zpravodajuje , tak se to dá zase někomu jinému . ps2013-029-04-012-032.u8.p3.s1
Opravdu , pane předsedo , moc vás prosím , abyste zvážil tenhle svůj postoj . ps2013-029-04-012-032.u8.p3.s2
A vás , kolegové , také prosím , abychom z institutu zpravodaje nedělali komedii . ps2013-029-04-012-032.u8.p4.s1
Současně bych se rád ohradil a popřel v kuloáru putující zprávy , že snad máme na pana poslance Klašku nějakou složku . ps2013-029-04-012-032.u8.p4.s2
Nemáme . ps2013-029-04-012-032.u8.p5.s1
Myslím , že nás čeká poměrně důsledná diskuse o rovnosti před zákonem , o tom , co to přinese nebo nepřinese státnímu rozpočtu , o tom , co to přinese nebo nepřinese podnikatelům , o tom , proč maloobchod je tou nejvíce podezíranou skupinou podnikatelů , kdy vláda přichází s návrhem a říká : Všichni jste nepoctiví , ale nejvíc nepoctiví jsou hospodští a maloobchod . ps2013-029-04-012-032.u8.p5.s2
Uvidíme , na koho to budeme aplikovat v následujících krocích . ps2013-029-04-012-032.u8.p6.s1
To všechno jsou z našeho pohledu nepřijatelné věci a jistě krok po kroku je budeme velmi rozebírat a budeme si ukazovat , co to může znamenat v praxi . ps2013-029-04-012-032.u8.p6.s2
Proto mi dovolte , abych začal pro státní rozpočet nikoliv nepodstatným bodem , a to jsou náklady tohoto projektu . ps2013-029-04-012-032.u8.p6.s3
Náklady , které podle interní studie Ministerstva financí , kterou si zadala u firmy BDO , příliš nekorespondují s tím , co o nákladech říká pan ministr Babiš na veřejnosti . ps2013-029-04-012-032.u8.p6.s4
Možná že by nás měl časem seznámit s tím , zda ta nižší čísla říká proto , že se domnívá , že ušetří , nebo proto , že té studii , kterou si sám objednal a zaplatil , nevěří . ps2013-029-04-012-032.u8.p7.s1
O co se jedná ? ps2013-029-04-012-032.u8.p7.s2
V podstatě online pokladny umožní finančním úřadům evidovat všechny tržby určených podnikatelů ještě předtím , než podnikatel dostane peníze od zákazníka . ps2013-029-04-012-032.u8.p7.s3
To je ta operace . ps2013-029-04-012-032.u8.p8.s1
Já nevím , jestli si uvědomuje Ministerstvo financí , že zdaleka ne všechna místa v České republice jsou pokryta vysokorychlostním internetem , takže z obcí například kolem mé rodné Bechyně než to stávajícím pokrytím pošle hospodský do datového centra a dostane zpátky potvrzení , tak vám ta pěna spadne a pivo zvětrá . ps2013-029-04-012-032.u8.p8.s2
Ale to je jenom takový detail . ps2013-029-04-012-032.u8.p9.s1
Tenhle model , že tržba se eviduje ještě dřív , než dostanu peníze od zákazníka , se zatím používá v Bulharsku a Chorvatsku , ale ani tam , ani v Chorvatsku ani v Bulharsku tuším , že se nejedná o rozsah 600 tis . podnikatelů , kteří mají být k tomuto systému připojeni . ps2013-029-04-012-032.u8.p9.s2
Myslím si , že 600 tis . podnikatelů , se kterými počítá český model elektronické evidence tržeb , je historicky největším projektem , o jehož úspěchu lze pochybovat , a tím také poměrně výrazně riskujeme všechny vynaložené prostředky . ps2013-029-04-012-032.u8.p10.s1
Cena počítačového systému se nebude pohybovat v řádu stovek milionů , ale miliardovými náklady se zařadí k nejdražším IT projektům v zemi . ps2013-029-04-012-032.u8.p10.s2
Důvodová zpráva , kterou máme na stole spolu se zákonem , uvádí , že počáteční investice bude 400 mil . a že se provozní náklady udrží pod 200 mil . ročně . ps2013-029-04-012-032.u8.p10.s3
Za pět let tak podle důvodové zprávy přijdou online pokladny státní správu na 1 , 4 mld . ps2013-029-04-012-032.u8.p10.s4
Když srovnáme tyhle náklady , které nám Ministerstvo financí předkládá v důvodové zprávě , s vlastní interní studií , kterou Ministerstvo financí má a odmítá zveřejnit , tak zjistíme , že to , co je v důvodové zprávě , je výrazně podhodnoceno . ps2013-029-04-012-032.u8.p10.s5
Interní studie uvádí výrazně vyšší částky . ps2013-029-04-012-032.u8.p10.s6
Pořizovací náklady podle ní dosáhnou 391 mil . a roční provoz uvádí 417 mil . ps2013-029-04-012-032.u8.p10.s7
V prvních pěti letech tak cena dosáhne 2 , 5 mld . , nikoliv 1 , 4 , jak tvrdí Ministerstvo financí ve veřejném dokumentu . ps2013-029-04-012-032.u8.p10.s8
Ovšem je potřeba k tomu dodat , že studie BDO označuje odhad 2 , 5 mld . za minimalistický a že lze očekávat během těch pěti let výrazné zvýšení nákladů . ps2013-029-04-012-032.u8.p11.s1
V těch 2 , 5 mld . jsou obsaženy především náklady na nový software , to představuje 300 mil . korun . ps2013-029-04-012-032.u8.p11.s2
Na platy úředníků Finanční a Celní správy 200 mil . korun , IT odborníky 150 mil . korun . ps2013-029-04-012-032.u8.p11.s3
Projekt doporučuje také vydat prostředky na nákup médií - já myslím , že v tomto případě nemusíme spekulovat o tom , která média budou oslovena přednostně - ve výši 20 mil . korun . ps2013-029-04-012-032.u8.p11.s4
Další tři miliony se počítají na nové automobily . ps2013-029-04-012-032.u8.p11.s5
A stejnou částku , tedy tři miliony , na mobily a notebooky pro zaměstnance . ps2013-029-04-012-032.u8.p12.s1
Do toho se ovšem nepočítají další náklady na zajištění provozu , především vybavení datových center , ve kterých se budou údaje z pokladen ukládat . ps2013-029-04-012-032.u8.p12.s2
Studie předpovídá , že systém online pokladen musí zpracovat - prosím pěkně bedlivě naslouchejte - musí zpracovat 10 mld . transakcí za rok a že data od podnikatelů bude evidovat deset let . ps2013-029-04-012-032.u8.p12.s3
Podle autorů studie k tomu budou zpočátku stačit volné kapacity , jež má ministerská firma Státní pokladna Centrum sdílených služeb , což je subjekt , který vznikl transformací ze Státní tiskárny cenin ve své centrále v Praze na Žižkově . ps2013-029-04-012-032.u8.p12.s4
Analýza firmy BDO ovšem upozorňuje , že skutečnou bezpečnost dat zaručí až přesun zálohovacího skladu na jiné pracoviště . ps2013-029-04-012-032.u8.p12.s5
To znamená , bude potřeba vystavět nové datové centrum . ps2013-029-04-012-032.u8.p12.s6
To nové datové centrum , pokud vím , když tak ať mi to pan ministr vyvrátí , chce Ministerstvo financí postavit v Zelenči u Prahy . ps2013-029-04-012-032.u8.p12.s7
Investice to bude zcela jistě v řádu miliard . ps2013-029-04-012-032.u8.p12.s8
Tato investice však není zahrnuta ani v interní studii Ministerstva financí ani v důvodové zprávě , kterou máme k dispozici . ps2013-029-04-012-032.u8.p12.s9
Jinými slovy , Poslanecké sněmovně je v dostupné dokumentaci zamlčováno , že schválení tohoto projektu vyvolá nutnou investici v řádu miliard , a je tedy Poslanecká sněmovna klamána z hlediska výdajových nároků , které schválení tohoto zákona bude mít . ps2013-029-04-012-032.u8.p13.s1
Náklady nebude mít samozřejmě pouze stát . ps2013-029-04-012-032.u8.p13.s2
Náklady , o nichž jsem přesvědčen , že budou vyšší než jakýkoli očekávaný možný příjem daně z přidané hodnoty . ps2013-029-04-012-032.u8.p13.s3
Prostě zaplatíme mnohem víc a budeme platit každý rok mnohem víc , než kolik se můžeme těšit na vyšší inkaso . ps2013-029-04-012-032.u8.p13.s4
Ale náklady budou mít pochopitelně také firmy a živnostníci , kteří se k systému připojí . ps2013-029-04-012-032.u8.p13.s5
Zase se odvolám na důvodovou zprávu pana ministra . ps2013-029-04-012-032.u8.p13.s6
Ta tvrdí , že nepůjde o mnoho peněz , a dává za vzor chorvatský obchodní řetězec Konzum místního oligarchy Ivici Todoroviče (smích několika poslanců) , který patří k hlavním příznivcům online pokladen . ps2013-029-04-012-032.u8.p13.s7
Nevím , do jaké míry je spřízněn i s panem ministrem , o tom důvodová zpráva nic neříká . ps2013-029-04-012-032.u8.p13.s8
Ten Todorovič vyčíslil celkové náklady na zavedení elektronické evidence tržeb zhruba na pět eur za přihlášení se k systému . ps2013-029-04-012-032.u8.p13.s9
A ostatní náklady nesla dodavatelská IT firma v rámci běžné údržby softwaru . ps2013-029-04-012-032.u8.p13.s10
Materiál Ministerstva financí ovšem nezmiňuje , jestli řetězec Konzum nemusel kvůli online tržbám posílit své připojení na internet a kolik ho to stálo . ps2013-029-04-012-032.u8.p13.s11
Zcela jistě v našem případě , nebo v případě České republiky , velká část zejména malých a středních bude tomuto nákladu vystavena . ps2013-029-04-012-032.u8.p14.s1
I podle Ministerstva financí něco zaplatí malý živnostník . ps2013-029-04-012-032.u8.p14.s2
Nový terminál na online tržby přijde v Chorvatsku na 9 tis . korun , připojení na internet s dostatečnou kapacitou stojí 500 korun měsíčně . ps2013-029-04-012-032.u8.p14.s3
To podle dotázaných expertů odpovídá tuzemským cenám i u nás . ps2013-029-04-012-032.u8.p14.s4
Nové terminály pro 600 tis . českých živnostníků tak přijdou na 5 miliard . ps2013-029-04-012-032.u8.p14.s5
Spočteme - li tedy náklady pro všechny živnostníky , jsme zhruba na 5 miliardách . ps2013-029-04-012-032.u8.p14.s6
Nedomnívám se , že tohle je zrovna ten investiční náklad , který přinese České republice a českému podnikatelskému sektoru růst a konkurenceschopnost . ps2013-029-04-012-032.u8.p14.s7
To je prostě mrtvý náklad . ps2013-029-04-012-032.u8.p14.s8
Teda pro dodavatele tohoto systému jistě ne , to bude velmi živý náklad . ps2013-029-04-012-032.u8.p14.s9
Ale pro ty , kteří to budou muset platit , je to prostě hospodářská brzda . ps2013-029-04-012-032.u8.p15.s1
Pokud vláda splní svůj slib a umožní to odepsat z daní , tady si myslím , že není důvod o tom pochybovat , náklady státu na rozjetí systému dosáhnou přibližně 10 mld . Pětisetkorunový měsíční poplatek za připojení zatíží tuzemské podnikatele roční taxou 3 , 5 mld . korun . ps2013-029-04-012-032.u8.p15.s2
Tři a půl miliardy korun , to už je takové hezké zvýšení daní . ps2013-029-04-012-032.u8.p15.s3
Tomu podnikateli je v podstatě jedno , jestli mu zvýšíte daně , anebo jestli mu zvýšíte povinný náklad . ps2013-029-04-012-032.u8.p15.s4
Prostě to musí zaplatit . ps2013-029-04-012-032.u8.p16.s1
Velkolepý projekt slibuje podle té interní studie - tady bych vás chtěl , pane ministře , poprosit , zda byste nezvážil , že byste tuto studii uvolnil pro potřeby Poslanecké sněmovny .