ps2013-029-04-008-029.u1.p1.s1
| 29. |
ps2013-029-04-008-029.u1.p1.s2
| Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s prokazováním původu majetku /sněmovní tisk [504](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=504&O=7)/ - prvé čtení |
ps2013-029-04-008-029.u1.p2.s1
| Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš. |
ps2013-029-04-008-029.u1.p2.s2
| Prosím, pane ministře, máte slovo. |
ps2013-029-04-008-029.u2.p1.s1
| Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl návrh zákona o prokazování původu majetku, jehož účinnost je navržena k datu 1. ledna 2016. |
ps2013-029-04-008-029.u2.p1.s2
| Jde o legislativní počin, který si vláda stanovila jako jednu ze svých priorit. |
ps2013-029-04-008-029.u2.p1.s3
| Cílem návrhu zákona je upravit stávající mechanismy daňového práva tak, aby bylo možné odhalit nepřiznané nebo zatajené příjmy poplatníků daní z příjmů a následně je zdanit. |
ps2013-029-04-008-029.u2.p2.s1
| Návrh zákona obsahuje novelu zákona o daních z příjmů a trestního zákoníku. |
ps2013-029-04-008-029.u2.p2.s2
| Návrh zákona umožní správci daně vyzvat poplatníka daně z příjmu k prokázání příjmu, pokud existuje významný rozdíl - zákon stanoví hranici alespoň sedm milionů korun - mezi nárůstem jmění poplatníka, jeho spotřebou nebo jiným vydáním a příjmy tvrzenými v daňovém přiznání. |
ps2013-029-04-008-029.u2.p2.s3
| Poplatník je povinen prokázat, že majetek byl financován z příjmů, které byly řádně zdaněny nebo zdanění nepodléhají. |
ps2013-029-04-008-029.u2.p2.s4
| Pokud poplatník důkazní břemeno neunese, bude mu daň stanovena podle pomůcek. |
ps2013-029-04-008-029.u2.p2.s5
| Takto určený základ daně bude zdaněn standardní sazbou daně z příjmů ve výši patnáct nebo devatenáct procent v závislosti na typu poplatníka a poplatník bude zároveň povinen uhradit penále ve zvýšené výši padesát nebo sto procent stanovené daně v závislosti na poskytnutí součinnosti. |
ps2013-029-04-008-029.u2.p2.s6
| Předložený návrh současně umožňuje správci daně po naplnění zákonem stanovených podmínek poplatníka vyzvat k podání prohlášení o majetku s cílem zjistit podrobné informace o stavu jeho jmění. |
ps2013-029-04-008-029.u2.p2.s7
| Nejde tedy o plošnou povinnost podávat pravidelně majetková přiznání. |
ps2013-029-04-008-029.u2.p2.s8
| V případě, že poplatník poruší povinnost učinit pravdivé prohlášení o majetku, vystavuje se hrozbě trestního stíhání pro trestný čin porušení povinnosti učinit pravdivé prohlášení o majetku. |
ps2013-029-04-008-029.u2.p2.s9
| V návaznosti na to se navrhuje zvýšení horní hranice trestní sazby trestu odnětí svobody za tento trestný čin z jednoho roku na tři léta. |
ps2013-029-04-008-029.u2.p3.s1
| Děkuji vám za pozornost. |
ps2013-029-04-008-029.u3.p1.s1
| Já děkuji panu ministrovi financí. |
ps2013-029-04-008-029.u3.p1.s2
| Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Václav Votava. |
ps2013-029-04-008-029.u3.p1.s3
| Prosím, pane poslanče, máte slovo. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p1.s1
| Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p1.s2
| Dovolte mi, abych vás seznámil se svou zpravodajskou zprávou. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p2.s1
| Koaliční vláda sociální demokracie, ANO a KDU-ČSL předložila svůj koncept řešení v polovině minulého roku v dokumentu Analýza prokazování původu majetku a možnosti jeho odčerpávání. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p2.s2
| Ministerstvo financí v něm zpracovalo v úzké součinnosti s Ministerstvem spravedlnosti variantní řešení úkolu z programového prohlášení vlády, ve kterém se strany vládní koalice zavázaly, že přijmou vhodná opatření umožňující prokazování původu majetku a jeho odčerpávání, a to v případě důvodné pochybnosti o jeho legálním nabytí. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p2.s3
| Předložený dokument nabídl dvě cesty řešení tohoto úkolu. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p2.s4
| Cestu soudní a cestu daňovou. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p3.s1
| Soudní cesta řešení problému spočívala v zavedení mechanismu zvláštního soudního řízení, nikoliv trestního. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p3.s2
| To mělo umožnit, aby k odčerpávání majetku došlo v případě, kdy bude shledáno, že určitý majetek s nejvyšší pravděpodobností pochází přímo či nepřímo z nelegálních zdrojů. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p3.s3
| Rozhodnutí o odčerpání majetku mělo být podle tohoto návrhu svěřeno soudu v rámci zvláštního řízení. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p3.s4
| Odčerpávání mělo mít charakter konfiskační, reparační a týkat se mělo především majetku, u něhož soud shledal požadovanou míru pravděpodobnosti ohledně nezákonnosti jeho původu. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p3.s5
| Důkazní břemeno by v rozumném rozsahu bylo přeneseno na osobu disponující majetkem. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p4.s1
| Druhá cesta je cesta daňová. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p4.s2
| Daňová cesta řešení problému pak měla spočívat ve zdanění příjmu z majetku, který naplní zákonem stanovená kritéria. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p4.s3
| Zdanění však ze své podstaty nemá sankční ani reparační charakter a nemůže sloužit k úplnému odčerpání nezákonného majetku či jeho významné části, ale pouze ke zdanění příjmů, které nebyly prokázány jako zdaněné ani osvobozené, respektive dani podléhající. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p5.s1
| Trochu k historii současného řešení, kterou je právě daňová cesta. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p5.s2
| Ministerstvo financí na základě provedené analýzy uvažovalo v prvopočátku se soudním řízením. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p5.s3
| Současně však připouštělo, že k efektivnímu naplnění vytčeného cíle bude klíčové zapojení orgánů Finanční správy ČR, které v rámci výkonu své působnosti správce daně získávají údaje, na jejichž základě lze identifikovat podezření, že daná osoba disponuje majetkem nelegálního původu. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p5.s4
| Proto doporučovalo, aby vyhledávací činnost a přípravná fáze směřující k podání kvalifikovaného návrhu, na jehož základu by se vedlo soudní řízení, byla svěřena těmto orgánům. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p5.s5
| To přirozeně nevylučovalo současné působení orgánů Policie České republiky. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p6.s1
| I když navrhované řešení znamenalo cestu k řešení problému nelegálně nabytého majetku, došlo po projednání tohoto dokumentu ve vládní koalici a následně ve vládě k poměrně výrazné změně zadání. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p6.s2
| Jeho produktem se stal předložený návrh zákona o prokazování původu majetku, tak jak jej, dámy a pánové, nyní projednáváme. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p7.s1
| Důvody, proč došlo k poměrně výrazné změně koncepce, uvádí Ministerstvo financí České republiky následovné. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p7.s2
| Bylo vyhodnoceno, že pozornost by neměla být soustředěna na odčerpávání nelegálního majetku, k tomu je nutné lépe využívat již existujících nástrojů, zejména z oboru trestního práva, ale na efektivnější zdanění nepřiznaných, tzn. nezdaněných příjmů. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p7.s3
| Návrh zákona tedy necílí na odčerpání nelegálně nabytého majetku či sankcionování pachatelů potenciálně trestné činnosti prostřednictvím daní, ale na zdanění nepřiznaných a utajených příjmů. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p7.s4
| Jde tedy ve skutečnosti o zúžení, hlavně o otočení tohoto problému. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p7.s5
| V tom se přístup návrhu zákona výrazným způsobem odlišuje od předchozích návrhů. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p7.s6
| Jeho účelem je podle předkladatele efektivnější zdanění nepřiznaných příjmů, nikoliv zdanění nepřiznaného majetku. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p7.s7
| Majetek je hodnota a výše, slouží správci daně jako pomocné kritérium, jehož prostřednictvím posuzuje, zda příjem nebo jiné skutečnosti deklarované poplatníkem odpovídají také realitě, či nikoliv. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p8.s1
| V tomto směru zákon oproti předchozím řešením prohlubuje koncepci využití kontroly majetku jako specifického zrcadla pro kontrolu příjmů, ze které vycházely návrhy na přelomu století. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p8.s2
| Vlastní postup je však zásadně odlišný. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p8.s3
| Jeho východiskem, na rozdíl tedy od předchozích návrhů, není všeobecná povinnost podávat majetková přiznání. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p8.s4
| Řešení je postaveno na individuálním posouzení správce daně souladu mezi majetkem a příjmem u konkrétního poplatníka. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p8.s5
| Podle předkladatele tedy řešením tohoto problému nespočívá v zavedení všeobecné povinnosti podávat majetková přiznání, ale v procesním zprůchodnění, zesílení a podpoře současných mechanismů daňového práva. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p9.s1
| Pan ministr tady základní principy uvedl, takže nebudu je dále uvádět a doporučuji je propustit, tento návrh zákona do druhého čtení. |
ps2013-029-04-008-029.u4.p9.s2
| Děkuji za pozornost. |
ps2013-029-04-008-029.u5.p1.s1
| Děkuji panu poslanci Votavovi a otvírám obecnou rozpravu, do které se jako první s faktickou poznámkou přihlásila paní poslankyně Helena Langšádlová. |
ps2013-029-04-008-029.u5.p1.s2
| Prosím, paní poslankyně, vaše dvě minuty. |
ps2013-029-04-008-029.u6.p1.s1
| Děkuji za slovo. |
ps2013-029-04-008-029.u6.p1.s2
| Pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych chtěla ocenit proslov pana prezidenta, zejména tu část, kdy hovořil o mafiánech. |
ps2013-029-04-008-029.u6.p1.s3
| Je velmi cenné, že pan prezident tak otevřeně hovořil o financování své kampaně a o majetkových poměrech svého kancléře. |
ps2013-029-04-008-029.u6.p1.s4
| Děkuji. |
ps2013-029-04-008-029.u7.p1.s1
| Děkuji paní poslankyni. |
ps2013-029-04-008-029.u7.p1.s2
| Prvním řádně přihlášeným je pan poslanec Martin Plíšek. |
ps2013-029-04-008-029.u7.p1.s3
| Prosím, pane poslanče, máte slovo. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p1.s1
| Vážený pane místopředsedo, milé kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych se také vyjádřil k předloženému tisku. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p1.s2
| Z právního a legislativního hlediska si jej dovolím hned v úvodu označit jako legislativní zmetek, a to z hlediska obsahového i formálního. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p2.s1
| Z hlediska obsahového - a tady bych rovnou odkázal na stanovisko Legislativní rady vlády. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p2.s2
| Kromě dodatečného doměření daně je možnost poplatníkovi udělit i penále ve výši 50 %, anebo pokud nebude poskytovat součinnost s finančním úřadem, tak potom i do výše 100 %. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p2.s3
| Toto ustanovení je v rozporu i s určitým nálezem Ústavního soudu, který hovořil o likvidační sankci, ale vedle toho Legislativní rada této vlády konstatovala, že navýšení penále z 50 na 100 % je ústavně nekonformní, chcete-li protiústavní. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p2.s4
| Proto Legislativní rada vlády navrhla předkladateli, aby bylo možné udělit sankci pouze ve výši 50 %. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p2.s5
| To znamená, jak už jsem řekl, Legislativní rada vlády považuje toto ustanovení zákona za ústavně nekonformní. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p2.s6
| Podle jejího názoru je protiústavní, nutí poplatníka k součinnosti, aby mu byla uložena sankce. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p2.s7
| I na to odkazuje nález Ústavního soudu. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p2.s8
| Nelze poplatníka nutit k součinnosti v tom smyslu, aby mu byla o jednou tolik vyměřena sankce ve výši 100 %. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p3.s1
| Názor Legislativní rady vlády vychází z judikatury Evropského soudu pro lidská práva, který ve svých rozhodnutích označil institut penále za finanční sankci, kterou je možno považovat za obvinění ve smyslu článku 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně základních práv a svobod, a odkazuje se už také na příslušné judikáty a nálezy Evropského soudu pro lidská práva. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p4.s1
| Já nerozumím tomu a v historii exekutivy to nepamatuji, aby vláda poté, co její Legislativní rada vlády konstatuje, že část zákona je protiústavní, tento zákon v klidu schválila a poslala do Poslanecké sněmovny. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p4.s2
| Já se stanoviskem Legislativní rady vlády v tomto směru souhlasím a chci tady avizovat, že pokud se vládní koalici tento zákon podaří schválit - a já tomu příliš nevěřím - že se klub TOP 09 nepochybně v této věci obrátí na Ústavní soud, aby příslušný paragraf, který stanovuje penále při stanovení daně podle pomůcek zvláštním způsobem, podrobil testu ústavnosti a případně aby tento paragraf zrušil. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p5.s1
| Když si vezmu další ustanovení tohoto zákona - důkazní břemeno. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p5.s2
| Ano, přenáší se ze 100 % na poplatníka, to znamená, obrací se ta zásada, že stát musí někomu prokázat, že se dopustil protiprávního jednání, obrací se ve směru, že někdo musí prokazovat, že se žádného protiprávního jednání nedopustil. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p5.s3
| Už ty lhůty, do kterých bude zpětně moci finanční úřad jít, tři až deset let, když si to vezmeme z hlediska archivačních lhůt pro archivování účetních dokladů a vezmeme k tomu ještě, že nepodnikající osoby, ty, co nepodnikají, nemají v tomto směru právo dlouhodobě takto uchovávat svoje doklady, tak by mě zajímalo, na základě čeho bude právě u těch nepodnikajících osob ten finanční úřad, ta finanční správa postupovat. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p6.s1
| Ano, ten zákon, který jsem i z formálního hlediska označil za legislativní zmetek, pracuje s různými pojmy jako "odhadne výši majetku" nebo "vyšší jmění". |
ps2013-029-04-008-029.u8.p6.s2
| Pojem "jmění" mimochodem zákon o daních z příjmu vůbec nezná, takže zřejmě se dá odkazovat, že se myslí pojem z občanského zákoníku, ale na ten tento zákon vůbec neodkazuje. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p7.s1
| Mimochodem, říká se, že to je zákon o prokazování původu majetku. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p7.s2
| Přitom jde o soubor úprav stávajících zákonů. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p7.s3
| Myslím, že by bylo dobré to také zmínit, že nejde o žádný nový zákon, ale pouze se nedokonalým způsobem, bez jasného vymezení, novelizují některé stávající zákony. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p8.s1
| Takže přenášení důkazního břemena ze 100 % na toho poplatníka, i to považuji za velmi sporné v rámci tohoto návrhu i z hlediska nucení občanů, aby ti, kteří nepodnikají, pro účely tohoto zákona si museli jaksi schovávat a dokládat to, jaké majetkové úkony činili. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p9.s1
| Dále Legislativní rada vlády, protože to není všechno, konstatuje za velmi nesystémové, že tento zákon zvyšuje trestní sazbu za trestný čin nepravdivé informace v prohlášení o majetku - to znamená, jde o prohlášení o majetku - na tři roky, a Legislativní rada vlády to považuje za neúčelné, nekoncepční. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p9.s2
| Představa, že někdo z formálních důvodů učiní chybu v prohlášení o majetku a na základě toho by byl podroben trestní sazbě až do výše tří let, tak to je skutečně nepřiměřené a velmi zvláštní ustanovení, které navrhla Legislativní rada vlády také z tohoto návrhu vypustit. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p10.s1
| Když to shrnu, tak tento návrh, který Legislativní rada této vlády označuje zčásti za neústavní, je otázka, jestli se jím vůbec máme nadále zabývat. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p10.s2
| Já v této souvislosti i na základě stanoviska Legislativní rady vlády navrhuji, aby tento zákon byl zamítnut již v prvním čtení právě pro stanovisko Legislativní rady vlády jako protiústavní. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p11.s1
| Ten zákon nic zajímavého nepřinese. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p11.s2
| Mimochodem, i dnes mají daňové orgány, Celní správa, orgány činné v trestním řízení nástroje, jak postihnout šedou ekonomiku, nelegální příjmy apod. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p11.s3
| Máme tady výstupy pompézního charakteru od Kobry apod., takže je to skutečně nesmyslný zbytečný zákon. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p12.s1
| Mimochodem, nastavení té hodnoty 7 milionů jako hodnoty neevidovaného majetku, pokud převýší tedy 7 milionů, tak je jaksi poplatník vyzván k prokázání toho původu a dodatečně je mu potom vyměřena daň nebo penále, opět vede k návodnému protiprávnímu jednání, aby se ti, co jsou nepoctiví, mohli připravit svými majetkovými přesuny na tento zákon, aby se do něho lidově řečeno nevešli, aby se na ně prostě nevztahoval. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p12.s2
| Takže teď jim ještě stát říká, do jaké výše a nad jakou výši už je něco takzvaně podezřelého, byť samozřejmě to není prokázáno, je to na základě i často nějakého selektivního rozhodnutí, podání apod., takže teď ti nepoctiví dostanou tímto zákonem návod, jak mají protiprávně postupovat. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p12.s3
| I to si myslím, že je velmi nešťastné, aby stát takto postupoval. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p13.s1
| Jak jsem zmínil, pakliže se náhodou podaří vládní koalici tento návrh prosadit, i na základě stanoviska Legislativní rady vlády se obrátíme na Ústavní soud pro posouzení tohoto zákona z hlediska jeho ústavnosti. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p14.s1
| Tento zákon je zbytečný, má trestat a činit podezřelé z daňových poplatníků. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p14.s2
| A ti, co obcházejí zákony, se usmívají a už se na něj připravují. |
ps2013-029-04-008-029.u8.p15.s1
| Mimochodem, ten zákon vůbec neřeší to, co se tady odehrávalo, o čem tady ministr financí často hovoří, to znamená různé majetkové přesuny do zahraničí. |