|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-06-19 ps2013-029-04-008-029 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

29. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s prokazováním původu majetku /sněmovní tisk 504/ - prvé čtení

Date2015-06-19
Meetingps2013/029
Agenda Itemps2013/029/029
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/029schuz/s029149.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 223 • previousnext

ps2013-029-04-008-029.u1.p1.s1 29.
ps2013-029-04-008-029.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s prokazováním původu majetku /sněmovní tisk 504/ - prvé čtení
ps2013-029-04-008-029.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš.
ps2013-029-04-008-029.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-029-04-008-029.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl návrh zákona o prokazování původu majetku, jehož účinnost je navržena k datu 1. ledna 2016.
ps2013-029-04-008-029.u2.p1.s2 Jde o legislativní počin, který si vláda stanovila jako jednu ze svých priorit.
ps2013-029-04-008-029.u2.p1.s3 Cílem návrhu zákona je upravit stávající mechanismy daňového práva tak, aby bylo možné odhalit nepřiznané nebo zatajené příjmy poplatníků daní z příjmů a následně je zdanit.
ps2013-029-04-008-029.u2.p2.s1 Návrh zákona obsahuje novelu zákona o daních z příjmů a trestního zákoníku.
ps2013-029-04-008-029.u2.p2.s2 Návrh zákona umožní správci daně vyzvat poplatníka daně z příjmu k prokázání příjmu, pokud existuje významný rozdíl - zákon stanoví hranici alespoň sedm milionů korun - mezi nárůstem jmění poplatníka, jeho spotřebou nebo jiným vydáním a příjmy tvrzenými v daňovém přiznání.
ps2013-029-04-008-029.u2.p2.s3 Poplatník je povinen prokázat, že majetek byl financován z příjmů, které byly řádně zdaněny nebo zdanění nepodléhají.
ps2013-029-04-008-029.u2.p2.s4 Pokud poplatník důkazní břemeno neunese, bude mu daň stanovena podle pomůcek.
ps2013-029-04-008-029.u2.p2.s5 Takto určený základ daně bude zdaněn standardní sazbou daně z příjmů ve výši patnáct nebo devatenáct procent v závislosti na typu poplatníka a poplatník bude zároveň povinen uhradit penále ve zvýšené výši padesát nebo sto procent stanovené daně v závislosti na poskytnutí součinnosti.
ps2013-029-04-008-029.u2.p2.s6 Předložený návrh současně umožňuje správci daně po naplnění zákonem stanovených podmínek poplatníka vyzvat k podání prohlášení o majetku s cílem zjistit podrobné informace o stavu jeho jmění.
ps2013-029-04-008-029.u2.p2.s7 Nejde tedy o plošnou povinnost podávat pravidelně majetková přiznání.
ps2013-029-04-008-029.u2.p2.s8 V případě, že poplatník poruší povinnost učinit pravdivé prohlášení o majetku, vystavuje se hrozbě trestního stíhání pro trestný čin porušení povinnosti učinit pravdivé prohlášení o majetku.
ps2013-029-04-008-029.u2.p2.s9 V návaznosti na to se navrhuje zvýšení horní hranice trestní sazby trestu odnětí svobody za tento trestný čin z jednoho roku na tři léta.
ps2013-029-04-008-029.u2.p3.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-029-04-008-029.u3.p1.s1 děkuji panu ministrovi financí.
ps2013-029-04-008-029.u3.p1.s2 Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Václav Votava.
ps2013-029-04-008-029.u3.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-029-04-008-029.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo.
ps2013-029-04-008-029.u4.p1.s2 Dovolte mi, abych vás seznámil se svou zpravodajskou zprávou.
ps2013-029-04-008-029.u4.p2.s1 Koaliční vláda sociální demokracie, ANO a KDU-ČSL předložila svůj koncept řešení v polovině minulého roku v dokumentu Analýza prokazování původu majetku a možnosti jeho odčerpávání.
ps2013-029-04-008-029.u4.p2.s2 Ministerstvo financí v něm zpracovalo v úzké součinnosti s Ministerstvem spravedlnosti variantní řešení úkolu z programového prohlášení vlády, ve kterém se strany vládní koalice zavázaly, že přijmou vhodná opatření umožňující prokazování původu majetku a jeho odčerpávání, a to v případě důvodné pochybnosti o jeho legálním nabytí.
ps2013-029-04-008-029.u4.p2.s3 Předložený dokument nabídl dvě cesty řešení tohoto úkolu.
ps2013-029-04-008-029.u4.p2.s4 Cestu soudní a cestu daňovou.
ps2013-029-04-008-029.u4.p3.s1 Soudní cesta řešení problému spočívala v zavedení mechanismu zvláštního soudního řízení, nikoliv trestního.
ps2013-029-04-008-029.u4.p3.s2 To mělo umožnit, aby k odčerpávání majetku došlo v případě, kdy bude shledáno, že určitý majetek s nejvyšší pravděpodobností pochází přímo či nepřímo z nelegálních zdrojů.
ps2013-029-04-008-029.u4.p3.s3 Rozhodnutí o odčerpání majetku mělo být podle tohoto návrhu svěřeno soudu v rámci zvláštního řízení.
ps2013-029-04-008-029.u4.p3.s4 Odčerpávání mělo mít charakter konfiskační, reparační a týkat se mělo především majetku, u něhož soud shledal požadovanou míru pravděpodobnosti ohledně nezákonnosti jeho původu.
ps2013-029-04-008-029.u4.p3.s5 Důkazní břemeno by v rozumném rozsahu bylo přeneseno na osobu disponující majetkem.
ps2013-029-04-008-029.u4.p4.s1 Druhá cesta je cesta daňová.
ps2013-029-04-008-029.u4.p4.s2 Daňová cesta řešení problému pak měla spočívat ve zdanění příjmu z majetku, který naplní zákonem stanovená kritéria.
ps2013-029-04-008-029.u4.p4.s3 Zdanění však ze své podstaty nemá sankční ani reparační charakter a nemůže sloužit k úplnému odčerpání nezákonného majetku či jeho významné části, ale pouze ke zdanění příjmů, které nebyly prokázány jako zdaněné ani osvobozené, respektive dani podléhající.
ps2013-029-04-008-029.u4.p5.s1 Trochu k historii současného řešení, kterou je právě daňová cesta.
ps2013-029-04-008-029.u4.p5.s2 Ministerstvo financí na základě provedené analýzy uvažovalo v prvopočátku se soudním řízením.
ps2013-029-04-008-029.u4.p5.s3 Současně však připouštělo, že k efektivnímu naplnění vytčeného cíle bude klíčové zapojení orgánů Finanční správy ČR, které v rámci výkonu své působnosti správce daně získávají údaje, na jejichž základě lze identifikovat podezření, že daná osoba disponuje majetkem nelegálního původu.
ps2013-029-04-008-029.u4.p5.s4 Proto doporučovalo, aby vyhledávací činnost a přípravná fáze směřující k podání kvalifikovaného návrhu, na jehož základu by se vedlo soudní řízení, byla svěřena těmto orgánům.
ps2013-029-04-008-029.u4.p5.s5 To přirozeně nevylučovalo současné působení orgánů Policie České republiky.
ps2013-029-04-008-029.u4.p6.s1 I když navrhované řešení znamenalo cestu k řešení problému nelegálně nabytého majetku, došlo po projednání tohoto dokumentu ve vládní koalici a následně ve vládě k poměrně výrazné změně zadání.
ps2013-029-04-008-029.u4.p6.s2 Jeho produktem se stal předložený návrh zákona o prokazování původu majetku, tak jak jej, dámy a pánové, nyní projednáváme.
ps2013-029-04-008-029.u4.p7.s1 Důvody, proč došlo k poměrně výrazné změně koncepce, uvádí Ministerstvo financí České republiky následovné.
ps2013-029-04-008-029.u4.p7.s2 Bylo vyhodnoceno, že pozornost by neměla být soustředěna na odčerpávání nelegálního majetku, k tomu je nutné lépe využívat již existujících nástrojů, zejména z oboru trestního práva, ale na efektivnější zdanění nepřiznaných, tzn. nezdaněných příjmů.
ps2013-029-04-008-029.u4.p7.s3 Návrh zákona tedy necílí na odčerpání nelegálně nabytého majetku či sankcionování pachatelů potenciálně trestné činnosti prostřednictvím daní, ale na zdanění nepřiznaných a utajených příjmů.
ps2013-029-04-008-029.u4.p7.s4 Jde tedy ve skutečnosti o zúžení, hlavně o otočení tohoto problému.
ps2013-029-04-008-029.u4.p7.s5 V tom se přístup návrhu zákona výrazným způsobem odlišuje od předchozích návrhů.
ps2013-029-04-008-029.u4.p7.s6 Jeho účelem je podle předkladatele efektivnější zdanění nepřiznaných příjmů, nikoliv zdanění nepřiznaného majetku.
ps2013-029-04-008-029.u4.p7.s7 Majetek je hodnota a výše, slouží správci daně jako pomocné kritérium, jehož prostřednictvím posuzuje, zda příjem nebo jiné skutečnosti deklarované poplatníkem odpovídají také realitě, či nikoliv.
ps2013-029-04-008-029.u4.p8.s1 V tomto směru zákon oproti předchozím řešením prohlubuje koncepci využití kontroly majetku jako specifického zrcadla pro kontrolu příjmů, ze které vycházely návrhy na přelomu století.
ps2013-029-04-008-029.u4.p8.s2 Vlastní postup je však zásadně odlišný.
ps2013-029-04-008-029.u4.p8.s3 Jeho východiskem, na rozdíl tedy od předchozích návrhů, není všeobecná povinnost podávat majetková přiznání.
ps2013-029-04-008-029.u4.p8.s4 Řešení je postaveno na individuálním posouzení správce daně souladu mezi majetkem a příjmem u konkrétního poplatníka.
ps2013-029-04-008-029.u4.p8.s5 Podle předkladatele tedy řešením tohoto problému nespočívá v zavedení všeobecné povinnosti podávat majetková přiznání, ale v procesním zprůchodnění, zesílení a podpoře současných mechanismů daňového práva.
ps2013-029-04-008-029.u4.p9.s1 Pan ministr tady základní principy uvedl, takže nebudu je dále uvádět a doporučuji je propustit, tento návrh zákona do druhého čtení.
ps2013-029-04-008-029.u4.p9.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-029-04-008-029.u5.p1.s1 Děkuji panu poslanci Votavovi a otvírám obecnou rozpravu, do které se jako první s faktickou poznámkou přihlásila paní poslankyně Helena Langšádlová.
ps2013-029-04-008-029.u5.p1.s2 Prosím, paní poslankyně, vaše dvě minuty.
ps2013-029-04-008-029.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-029-04-008-029.u6.p1.s2 Pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, bych chtěla ocenit proslov pana prezidenta, zejména tu část, kdy hovořil o mafiánech.
ps2013-029-04-008-029.u6.p1.s3 Je velmi cenné, že pan prezident tak otevřeně hovořil o financování své kampaně a o majetkových poměrech svého kancléře.
ps2013-029-04-008-029.u6.p1.s4 Děkuji.
ps2013-029-04-008-029.u7.p1.s1 Děkuji paní poslankyni.
ps2013-029-04-008-029.u7.p1.s2 Prvním řádně přihlášeným je pan poslanec Martin Plíšek.
ps2013-029-04-008-029.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-029-04-008-029.u8.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, milé kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych se také vyjádřil k předloženému tisku.
ps2013-029-04-008-029.u8.p1.s2 Z právního a legislativního hlediska si jej dovolím hned v úvodu označit jako legislativní zmetek, a to z hlediska obsahového i formálního.
ps2013-029-04-008-029.u8.p2.s1 Z hlediska obsahového - a tady bych rovnou odkázal na stanovisko Legislativní rady vlády.
ps2013-029-04-008-029.u8.p2.s2 Kromě dodatečného doměření daně je možnost poplatníkovi udělit i penále ve výši 50 %, anebo pokud nebude poskytovat součinnost s finančním úřadem, tak potom i do výše 100 %.
ps2013-029-04-008-029.u8.p2.s3 Toto ustanovení je v rozporu i s určitým nálezem Ústavního soudu, který hovořil o likvidační sankci, ale vedle toho Legislativní rada této vlády konstatovala, že navýšení penále z 50 na 100 % je ústavně nekonformní, chcete-li protiústavní.
ps2013-029-04-008-029.u8.p2.s4 Proto Legislativní rada vlády navrhla předkladateli, aby bylo možné udělit sankci pouze ve výši 50 %.
ps2013-029-04-008-029.u8.p2.s5 To znamená, jak jsem řekl, Legislativní rada vlády považuje toto ustanovení zákona za ústavně nekonformní.
ps2013-029-04-008-029.u8.p2.s6 Podle jejího názoru je protiústavní, nutí poplatníka k součinnosti, aby mu byla uložena sankce.
ps2013-029-04-008-029.u8.p2.s7 I na to odkazuje nález Ústavního soudu.
ps2013-029-04-008-029.u8.p2.s8 Nelze poplatníka nutit k součinnosti v tom smyslu, aby mu byla o jednou tolik vyměřena sankce ve výši 100 %.
ps2013-029-04-008-029.u8.p3.s1 Názor Legislativní rady vlády vychází z judikatury Evropského soudu pro lidská práva, který ve svých rozhodnutích označil institut penále za finanční sankci, kterou je možno považovat za obvinění ve smyslu článku 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně základních práv a svobod, a odkazuje se také na příslušné judikáty a nálezy Evropského soudu pro lidská práva.
ps2013-029-04-008-029.u8.p4.s1 nerozumím tomu a v historii exekutivy to nepamatuji, aby vláda poté, co její Legislativní rada vlády konstatuje, že část zákona je protiústavní, tento zákon v klidu schválila a poslala do Poslanecké sněmovny.
ps2013-029-04-008-029.u8.p4.s2 se stanoviskem Legislativní rady vlády v tomto směru souhlasím a chci tady avizovat, že pokud se vládní koalici tento zákon podaří schválit - a tomu příliš nevěřím - že se klub TOP 09 nepochybně v této věci obrátí na Ústavní soud, aby příslušný paragraf, který stanovuje penále při stanovení daně podle pomůcek zvláštním způsobem, podrobil testu ústavnosti a případně aby tento paragraf zrušil.
ps2013-029-04-008-029.u8.p5.s1 Když si vezmu další ustanovení tohoto zákona - důkazní břemeno.
ps2013-029-04-008-029.u8.p5.s2 Ano, přenáší se ze 100 % na poplatníka, to znamená, obrací se ta zásada, že stát musí někomu prokázat, že se dopustil protiprávního jednání, obrací se ve směru, že někdo musí prokazovat, že se žádného protiprávního jednání nedopustil.
ps2013-029-04-008-029.u8.p5.s3 ty lhůty, do kterých bude zpětně moci finanční úřad jít, tři deset let, když si to vezmeme z hlediska archivačních lhůt pro archivování účetních dokladů a vezmeme k tomu ještě, že nepodnikající osoby, ty, co nepodnikají, nemají v tomto směru právo dlouhodobě takto uchovávat svoje doklady, tak by zajímalo, na základě čeho bude právě u těch nepodnikajících osob ten finanční úřad, ta finanční správa postupovat.
ps2013-029-04-008-029.u8.p6.s1 Ano, ten zákon, který jsem i z formálního hlediska označil za legislativní zmetek, pracuje s různými pojmy jako "odhadne výši majetku" nebo "vyšší jmění".
ps2013-029-04-008-029.u8.p6.s2 Pojem "jmění" mimochodem zákon o daních z příjmu vůbec nezná, takže zřejmě se odkazovat, že se myslí pojem z občanského zákoníku, ale na ten tento zákon vůbec neodkazuje.
ps2013-029-04-008-029.u8.p7.s1 Mimochodem, říká se, že to je zákon o prokazování původu majetku.
ps2013-029-04-008-029.u8.p7.s2 Přitom jde o soubor úprav stávajících zákonů.
ps2013-029-04-008-029.u8.p7.s3 Myslím, že by bylo dobré to také zmínit, že nejde o žádný nový zákon, ale pouze se nedokonalým způsobem, bez jasného vymezení, novelizují některé stávající zákony.
ps2013-029-04-008-029.u8.p8.s1 Takže přenášení důkazního břemena ze 100 % na toho poplatníka, i to považuji za velmi sporné v rámci tohoto návrhu i z hlediska nucení občanů, aby ti, kteří nepodnikají, pro účely tohoto zákona si museli jaksi schovávat a dokládat to, jaké majetkové úkony činili.
ps2013-029-04-008-029.u8.p9.s1 Dále Legislativní rada vlády, protože to není všechno, konstatuje za velmi nesystémové, že tento zákon zvyšuje trestní sazbu za trestný čin nepravdivé informace v prohlášení o majetku - to znamená, jde o prohlášení o majetku - na tři roky, a Legislativní rada vlády to považuje za neúčelné, nekoncepční.
ps2013-029-04-008-029.u8.p9.s2 Představa, že někdo z formálních důvodů učiní chybu v prohlášení o majetku a na základě toho by byl podroben trestní sazbě do výše tří let, tak to je skutečně nepřiměřené a velmi zvláštní ustanovení, které navrhla Legislativní rada vlády také z tohoto návrhu vypustit.
ps2013-029-04-008-029.u8.p10.s1 Když to shrnu, tak tento návrh, který Legislativní rada této vlády označuje zčásti za neústavní, je otázka, jestli se jím vůbec máme nadále zabývat.
ps2013-029-04-008-029.u8.p10.s2 v této souvislosti i na základě stanoviska Legislativní rady vlády navrhuji, aby tento zákon byl zamítnut již v prvním čtení právě pro stanovisko Legislativní rady vlády jako protiústavní.
ps2013-029-04-008-029.u8.p11.s1 Ten zákon nic zajímavého nepřinese.
ps2013-029-04-008-029.u8.p11.s2 Mimochodem, i dnes mají daňové orgány, Celní správa, orgány činné v trestním řízení nástroje, jak postihnout šedou ekonomiku, nelegální příjmy apod.
ps2013-029-04-008-029.u8.p11.s3 Máme tady výstupy pompézního charakteru od Kobry apod., takže je to skutečně nesmyslný zbytečný zákon.
ps2013-029-04-008-029.u8.p12.s1 Mimochodem, nastavení hodnoty 7 milionů jako hodnoty neevidovaného majetku, pokud převýší tedy 7 milionů, tak je jaksi poplatník vyzván k prokázání toho původu a dodatečně je mu potom vyměřena daň nebo penále, opět vede k návodnému protiprávnímu jednání, aby se ti, co jsou nepoctiví, mohli připravit svými majetkovými přesuny na tento zákon, aby se do něho lidově řečeno nevešli, aby se na prostě nevztahoval.
ps2013-029-04-008-029.u8.p12.s2 Takže teď jim ještě stát říká, do jaké výše a nad jakou výši je něco takzvaně podezřelého, byť samozřejmě to není prokázáno, je to na základě i často nějakého selektivního rozhodnutí, podání apod., takže teď ti nepoctiví dostanou tímto zákonem návod, jak mají protiprávně postupovat.
ps2013-029-04-008-029.u8.p12.s3 I to si myslím, že je velmi nešťastné, aby stát takto postupoval.
ps2013-029-04-008-029.u8.p13.s1 Jak jsem zmínil, pakliže se náhodou podaří vládní koalici tento návrh prosadit, i na základě stanoviska Legislativní rady vlády se obrátíme na Ústavní soud pro posouzení tohoto zákona z hlediska jeho ústavnosti.
ps2013-029-04-008-029.u8.p14.s1 Tento zákon je zbytečný, trestat a činit podezřelé z daňových poplatníků.
ps2013-029-04-008-029.u8.p14.s2 A ti, co obcházejí zákony, se usmívají a se na něj připravují.
ps2013-029-04-008-029.u8.p15.s1 Mimochodem, ten zákon vůbec neřeší to, co se tady odehrávalo, o čem tady ministr financí často hovoří, to znamená různé majetkové přesuny do zahraničí.

Text viewDownload CoNNL-U