|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-06-17 ps2013-029-02-005-038 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

38. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 29/2000 Sb., o poštovních službách a o změně některých zákonů (zákon o poštovních službách), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 509/ - prvé čtení

Date2015-06-17
Meetingps2013/029
Agenda Itemps2013/029/038
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/029schuz/s029054.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 444 • previousnext

ps2013-029-02-005-038.u1.p1.s1 38.
ps2013-029-02-005-038.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 29/2000 Sb., o poštovních službách a o změně některých zákonů (zákon o poštovních službách), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 509/ - prvé čtení
ps2013-029-02-005-038.u1.p2.s1 Prosím pana ministra vnitra Milana Chovance, aby nám předložený návrh z pověření vlády odůvodnil.
ps2013-029-02-005-038.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře.
ps2013-029-02-005-038.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, tento návrh zákona považuji za nezbytný a velmi důležitý, neboť pomoci reagovat na problémy při financování činnosti držitele poštovní licence, kterým je v současné době státní podnik Česká pošta.
ps2013-029-02-005-038.u2.p1.s2 Tomu je ze zákona uložena řada povinností při zajišťování dostupné péče o zákazníky poštovních služeb v předepsané kvalitě na celém území České republiky.
ps2013-029-02-005-038.u2.p1.s3 Splněním těchto povinností, zejména s udržováním rozsáhlé pobočkové sítě, jsou spojeny nemalé náklady.
ps2013-029-02-005-038.u2.p1.s4 Tyto náklady se stávají součástí započítání v rámci -
ps2013-029-02-005-038.u3.p1.s1 se velmi omlouvám, pane ministře, ale musím zjednat pořádek ve Sněmovně, poprosit vás o klid.
ps2013-029-02-005-038.u3.p1.s2 A prosím, pane ministře, abyste pokračoval, ve sněmovně bude klid.
ps2013-029-02-005-038.u4.p1.s1 Tyto fondy nebo tyto náklady měly být v současné době hrazeny z tzv. kompenzačního fondu.
ps2013-029-02-005-038.u4.p1.s2 Po debatě a po zkušenostech s tímto institutem jsme shledali, že tento institut je vadný a neplní svoji roli.
ps2013-029-02-005-038.u4.p1.s3 Česká pošta podíl na tomto trhu zřetelně největší, a proto nynější znění zákona mění výplatu kompenzace ze stávajícího kompenzačního fondu na přímou platbu ze státního rozpočtu.
ps2013-029-02-005-038.u4.p1.s4 O výši úhrady a o jejím prokázání bude muset Česká pošta jako držitel poštovní licence, případně nový držitel poštovní licence, jednat s Českým telekomunikačním úřadem a bude muset samozřejmě doložit své náklady, prokázat své náklady a tyto náklady řádně zdůvodnit předtím, než dojde k výplatě.
ps2013-029-02-005-038.u4.p2.s1 Za účelem zajištění kontroly nad výší výdajů ze státního rozpočtu je mechanismus úhrady čistých nákladů doplněn o limit, tedy tzv. strop, který pro období roku 2015 s výplatou v roce 2016 je stanoven na částku 700 mil. korun, o rok později na částku 600 mil. korun a od roku 2017 na částku 500 mil. korun s tím, že tento maximální přípustný limit bude zachován i pro další roky.
ps2013-029-02-005-038.u4.p2.s2 Přitom v roce 2017 by mělo být Českým telekomunikačním úřadem rozhodnuto, kdo bude držitelem poštovní licence na další období.
ps2013-029-02-005-038.u4.p2.s3 Český telekomunikační úřad v době stanoví i podmínky pro držitele licence, které mohou být odlišné od stávajícího stavu a mohou případně veřejnou službu v této oblasti zlevňovat.
ps2013-029-02-005-038.u4.p3.s1 Dále návrh obsahuje některé změny vycházející zejména z praktických poznatků ČTÚ, z nichž je především možné zmínit dílčí změny právní úpravy v přístupu k infrastruktuře držitele poštovní licence, které by měly přispět k vyšší transparentnosti vztahů mezi jednotlivými subjekty na poštovním trhu.
ps2013-029-02-005-038.u4.p4.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-029-02-005-038.u5.p1.s1 Děkuji panu ministrovi vnitra.
ps2013-029-02-005-038.u5.p1.s2 Nyní prosím zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Jiřího Valentu.
ps2013-029-02-005-038.u5.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-029-02-005-038.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-029-02-005-038.u6.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, členové vlády, dámy a pánové, zástupce navrhovatele nám tuto novelu objasnil poměrně vyčerpávajícím způsobem, tudíž se mohu omezit pouze na stručnou rekapitulaci a také na několik relevantních postřehů.
ps2013-029-02-005-038.u6.p1.s3 Vlastní komentář připojím později v rozpravě.
ps2013-029-02-005-038.u6.p2.s1 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 29/2000 Sb., o poštovních službách, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 509, včetně jeho odůvodnění by mohly působit pro nezainteresovaného člověka nadmíru složitým dojmem, ale ve skutečnosti se podle mého názoru jedná sice o technicky jednoduchou záležitost, paradoxně však s eventuálními systémově závažnými dopady, protože nejde o nic menšího, než je kompenzace čistých nákladů, tedy o způsob kofinancování České pošty, jednoho z posledních státních podniků v České republice.
ps2013-029-02-005-038.u6.p3.s1 Hlavním cílem této novely by mělo být, jak již bylo zmíněno, nastavení dlouhodobě udržitelného mechanismu financování čistých nákladů České pošty.
ps2013-029-02-005-038.u6.p3.s2 Tento mechanismus by měl našim občanům zajistit do budoucna poskytování základních poštovních služeb v optimalizované kvalitě, a to prostřednictvím pro každého dostupné sítě poštovních provozoven.
ps2013-029-02-005-038.u6.p3.s3 V samotném vládním návrhu jsou představeny, jak již možná také uvedl předkladatel, čtyři varianty možného financování úhrady tzv. univerzální služby od nulového řešení, tedy zachování stávajícího stavu, přes dvě jistým způsobem podobné alternativy společné úhrady univerzální služby státem a také kompenzačním fondem po variantu úhrady čistých nákladů pouze ze státního rozpočtu.
ps2013-029-02-005-038.u6.p3.s4 A právě varianta pod bodem IV zmíněná ve sněmovním tisku 509, by měla být podle navrhovatele, tedy Ministerstva vnitra, tou pro státní aparát, Českou poštu i naše občany nejvýhodnější, a to i přesto, že náklady na státní rozpočet by nově činily maximálně 1 650 milionů korun.
ps2013-029-02-005-038.u6.p4.s1 Projednání předložené novely a poté zejména naše závěrečné hlasování napoví, kudy se bude způsob úhrady univerzální služby České poště a dost možná i samotný její osud do budoucna ubírat.
ps2013-029-02-005-038.u6.p4.s2 Připomínám také, že v této souvislosti se jedná kromě zmíněného naplňování primárního cíle, tedy dalšího zabezpečení poskytovaných služeb občanům, o osudu skoro 32 tisíc zaměstnanců České pošty a existenci 3 200 poštovních poboček.
ps2013-029-02-005-038.u6.p5.s1 Kolegyně a kolegové, děkuji za vaši pozornost a dovoluji si navrhnout Sněmovně přikázání této novely ještě také výboru rozpočtovému, neboť se může jednat o poměrně významný zásah do státního rozpočtu.
ps2013-029-02-005-038.u6.p5.s2 Současně bych si vás dovolil, pane předsedající, požádat o možnost vystoupení v následné rozpravě, tedy poté, ji otevřete.
ps2013-029-02-005-038.u6.p5.s3 Děkuji.
ps2013-029-02-005-038.u7.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2013-029-02-005-038.u7.p1.s2 Otvírám obecnou rozpravu, do které - pokud pan zpravodaj zájem, tak přednostní právo.
ps2013-029-02-005-038.u7.p1.s3 Prosím, po něm pan poslanec Pilný, pak pan poslanec Horáček a Kučera.
ps2013-029-02-005-038.u7.p1.s4 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-029-02-005-038.u8.p1.s1 Ještě jednou děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-029-02-005-038.u8.p1.s2 Jak jsem již zmínil ve své zpravodajské zprávě, kterou jsem se snažil oficiálně odlišit od tohoto svého osobního názoru, tak předkládaná novela může napovědět mnohé nejen o další existenci České pošty jako státního podniku -
ps2013-029-02-005-038.u9.p1.s1 Omlouvám se, pane zpravodaji.
ps2013-029-02-005-038.u9.p1.s2 Také vyjádřím svůj osobní názor a poprosím Sněmovnu a poslance o klid.
ps2013-029-02-005-038.u9.p1.s3 A protože tu opravdu klid není, začnu rušiče jmenovat.
ps2013-029-02-005-038.u9.p1.s4 Děkuji.
ps2013-029-02-005-038.u10.p1.s1 - o další existenci České pošty jako státního podniku, o výši kvality poskytovaných služeb, ale i o dalším osudu tisíců poboček a desetitisíců poštovních zaměstnanců.
ps2013-029-02-005-038.u10.p2.s1 Chtěl bych říci, že se také, a to v souladu se stanoviskem navrhovatele, přikláním k variantě pod bodem IV, tedy k plnému hrazení z kapitoly státního rozpočtu, neboť z logiky věci mi jasně vyplývá, že základní služby u České pošty objednává stát, a proto také on by měl tyto čisté náklady uhradit a nepřenášet je nespravedlivě dále na jiné soukromoprávní subjekty.
ps2013-029-02-005-038.u10.p2.s2 Odlišný způsob tedy úhradu základní služby prostřednictvím tzv. kompenzačního fondu, jak o něm hovořil pan předkladatel, využívá ze států Evropské unie snad jen Estonsko, Kypr, Slovensko a částečně také Itálie, a ta samozřejmě pouze v kombinované verzi.
ps2013-029-02-005-038.u10.p3.s1 Problém s kompenzačním fondem u nás můžeme hledat ale i v tom, že do něj nechce přispívat ani Česká pošta, ani její konkurence.
ps2013-029-02-005-038.u10.p3.s2 I z tohoto důvodu přišlo Ministerstvo vnitra s návrhem této novely.
ps2013-029-02-005-038.u10.p4.s1 V mnou doporučované variantě úhrady čistě z kapitoly veřejného rozpočtu také spatřuji, a to asi možná nadmíru naivně a přehnaně optimisticky, jakýsi vyšší stupeň nezbytné ochrany před eventuální privatizací České pošty.
ps2013-029-02-005-038.u10.p4.s2 Ta nám reálně hrozí, neboť již i takovéto úvahy jsme mohli z různých kanálů zaznamenat.
ps2013-029-02-005-038.u10.p4.s3 On v tomto smyslu ale bolí již pouhý rozprodej obrovského majetku České pošty, mám nyní na mysli především nemovitostí, a tento prodej se již rozbíhá na plné obrátky.
ps2013-029-02-005-038.u10.p5.s1 Na margo procesu tvorby této vládní novely musím ale nejen ke své lítosti bohužel poznamenat, že je známo, že ministr financí pan Andrej Babiš dlouhodobě veřejně tvrdil, možná i tvrdí, že Česká pošta generuje zisk a účtech přes dvě miliardy korun a také disponuje celou řadou dalších rezerv, a proto by neměla dostávat peníze ze státního rozpočtu, a to alespoň pro rok 2015.
ps2013-029-02-005-038.u10.p5.s2 Ano, to je sice pravda, ale jde však pouze o jakousi pomyslnou polovinu ekonomické reality, neboť tu druhou polovinu ilustrují také nesporná fakta a těmi jsou například, že České poště klesl loni zisk před zdaněním o pětinu, a to o 241 milionů korun, a tržby se snížily o půl miliardy, což může i průměrnému ekonomovi naznačit neudržitelnost současného stavu financování České pošty do budoucna.
ps2013-029-02-005-038.u10.p6.s1 Působení kompenzačního fondu se jeví ve stávajících konturách jako zcela nespravedlivé, a to z důvodu, že Česká pošta sama do něj vkládá celých 75 %, a navíc také že ještě 1 % čistých nákladů držitele poštovní licence je považováno stávající právní úpravou za takzvaně spravedlivé a již dávno kompenzováno takto není.
ps2013-029-02-005-038.u10.p6.s2 Názor ministra financí byl, jak jsem řekl, a to ještě před necelým měsícem, v poměrně zásadním rozporu s deklarovaným stanoviskem předkladatele, Ministerstva vnitra.
ps2013-029-02-005-038.u10.p6.s3 Věřím však, že tento závažný a nebezpečný rozdíl v názorech na hospodaření nejen státního podniku, a tak potažmo i na ekonomiku státu byl již překonán a vyřešen a že dnes, když nám vláda předkládá tuto novelu, je ve svém postoji již jednotná a konzistentní.
ps2013-029-02-005-038.u10.p6.s4 I když musím konstatovat, že si nejsem bohužel v tomto ohledu osobně vůbec jistý a obávám se, že v této souvislosti eventuálních kompromisů a ústupků mezi ministerstvy, které by samotný princip této novely mohly posléze částečně či plně zatemnit.
ps2013-029-02-005-038.u10.p7.s1 Proto se raději ještě jednou ptám zástupce předkladatele a také nepřítomného pana ministra financí, zda tomu tak skutečně je, či není, neboť právě odpověď na tuto otázku je nejen pro rozhodování kardinální a tiskové zprávy nepovažuji za vždy relevantní zdroj informací.
ps2013-029-02-005-038.u10.p7.s2 V případě potvrzené vládní shody se čistě osobně domnívám, že ani poslanci KSČM, ani také například poslanci TOP 09, a to v jednotě se slovy svého místopředsedy kolegy poslance Kalouska ze 14. ledna v České televizi, nebudou mít problém s dalším financováním univerzální služby přímo ze státního rozpočtu, a tudíž přijetí této potřebné novely by nemělo již prakticky nic stát v cestě.
ps2013-029-02-005-038.u10.p8.s1 Takže vám děkuji, těm, co poslouchali, za pozornost a těším se na další proces schvalování této novely.
ps2013-029-02-005-038.u11.p1.s1 Děkuji panu poslanci Valentovi.
ps2013-029-02-005-038.u11.p1.s2 Dalším řádně přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Ivan Pilný.
ps2013-029-02-005-038.u11.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-029-02-005-038.u12.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-029-02-005-038.u12.p1.s2 Vážené dámy a pánové, vážené kolegyně a kolegové, je nesporné, že když stát poskytuje službu svým občanům prostřednictvím organizace, která je stoprocentně vlastněná státem, že by ji také měl zaplatit.
ps2013-029-02-005-038.u12.p1.s3 O tom nejsou žádné pochybnosti.
ps2013-029-02-005-038.u12.p1.s4 Není také pochybnost o tom, že kompenzační fond, kterým se tato služba financovat -
ps2013-029-02-005-038.u13.p1.s1 se strašně omlouvám, ale pane poslanče, vás vůbec neslyším, proto prosím třeba pana poslance Jandáka, aby se ztišil, pana poslance Svobodu a další, aby přestali hovořit.
ps2013-029-02-005-038.u13.p1.s2 Děkuji.
ps2013-029-02-005-038.u13.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-029-02-005-038.u14.p1.s1 Děkuji.
ps2013-029-02-005-038.u14.p1.s2 Takže je jasné také, že kompenzační fond, který byl pro tyto účely vytvořen, nefunguje.
ps2013-029-02-005-038.u14.p1.s3 Potud tedy žádná.
ps2013-029-02-005-038.u14.p2.s1 Na druhou stranu tato novela, tak jak je předkládána, nepočítá s celou řadou změn a problémů, které nastanou do roku 2018, kde je přímo v zákoně projektován maximální příspěvek státu do fondu, kterým by měla být financována univerzální služba.
ps2013-029-02-005-038.u14.p2.s2 To, co se do doby...
ps2013-029-02-005-038.u14.p3.s1 Tak první věc, kterou můžeme zpochybnit, je výpočet ztráty České pošty vyplývající z univerzálního fondu.
ps2013-029-02-005-038.u14.p3.s2 Vyčíslena je asi na 1,77 mil. korun.
ps2013-029-02-005-038.u14.p3.s3 To nebylo nikdy kontrolováno a auditováno, nevíme moc dobře, co tam je zahrnuto za náklady, a víme, že Česká pošta si teď tu univerzální službu nějakým způsobem kompenzuje nebo se s snaží vypořádat.
ps2013-029-02-005-038.u14.p3.s4 To je první pochybná záležitost.
ps2013-029-02-005-038.u14.p4.s1 Druhá věc.
ps2013-029-02-005-038.u14.p4.s2 Mluvíme o horizontu dalších nejbližších tří let a v tom se poštovní trh radikálně změní.
ps2013-029-02-005-038.u14.p4.s3 od příštího roku bude platit v Evropské unii pravidlo, že elektronická komunikace je postavena na úroveň písemné, a to i u soudu.
ps2013-029-02-005-038.u14.p4.s4 Toho samozřejmě budou využívat jak státní a veřejné orgány.
ps2013-029-02-005-038.u14.p4.s5 teď víme, že se daňová podání, pokud někdo datovou schránku, budou muset podávat elektronicky pod penalizací, stejně jako třeba hromadné kontrolní hlášení DPH.
ps2013-029-02-005-038.u14.p4.s6 Využívají to i komerční služby, které službu přímo zasílání písemností buď zpoplatňují, anebo ji přímo likvidují.
ps2013-029-02-005-038.u14.p4.s7 Ze své zkušenosti vím, že třeba takové to hlášení o penzijním připojištění, které mi vždycky chodilo poštou, dnes si na to ten poskytovatel zřídil webovou stránku, dal mi heslo a přístup k tomu, abych si ho mohl vytisknout.
ps2013-029-02-005-038.u14.p4.s8 To znamená, že objem doručované pošty se tímto způsobem dramaticky zmenší.
ps2013-029-02-005-038.u14.p4.s9 teď máme vlastně poštovní schránky přeplněné většinou reklamními materiály nebo sděleními, která pocházejí od úřadů, a zřídkakdy je tam nějaká jiná korespondence.
ps2013-029-02-005-038.u14.p4.s10 Máme na to esemesky, máme na to e-maily, máme na to telefony, takže objem této komunikace se dramaticky změní.
ps2013-029-02-005-038.u14.p5.s1 Odhadnout, jaké budou náklady na univerzální službu, je v tomto okamžiku velmi obtížné.
ps2013-029-02-005-038.u14.p5.s2 Je pravda, že v zákoně je stanovena maximální částka, která být nějakým způsobem limitovaná.
ps2013-029-02-005-038.u14.p5.s3 Je samozřejmé, že Česká pošta bude stát před tím, že se stane organizací, která se bude propadat, pokud bude respektovat současný byznys model, neustále do větší a větší ztráty.
ps2013-029-02-005-038.u14.p5.s4 Její byznys byl financován hromadnými zásilkami faktur za elektřinu, vodu, telekomunikace apod., které postupně mizí.
ps2013-029-02-005-038.u14.p5.s5 Česká pošta se s tím bude muset nějak vypořádat.
ps2013-029-02-005-038.u14.p5.s6 Vytváří to obrovský tlak na její financování.
ps2013-029-02-005-038.u14.p5.s7 Je tedy zřejmé, že se bude snažit zcela logicky vyčerpat maximálně tu částku na univerzální službu.
ps2013-029-02-005-038.u14.p6.s1 Další komplikace, která nastává, protože je tady plán na to, aby se některé pobočky staly franšízami, případně dokonce zrušily, což vytvoří problém, protože na toho franšízanta se musí nutně přenést povinnost univerzální služby a nastane tam další vyjednávání o tom, kolik se vlastně za to zaplatit.
ps2013-029-02-005-038.u14.p7.s1 Tohle všechno vedlo k závěru, že tak jak je ten zákon v tomto okamžiku navrhován, určitě bude muset být předmětem velké diskuse.

Text viewDownload CoNNL-U